iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 4. 2014
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

37 hlasů
73542
zhlédnutí

Bít a nebít

Většina národa byla bita, a proto bije též, ale výjimek přibývá.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

Ester 5.11.2014 8:13 (!) reagovat 13 + - 3

Není bití jako bití...

Souhlasím s tím, že ŽÁDNÉ dítě za ŽÁDNÝCH okolností by NÍKDY nemělo být bito!
Ale také jsem pevně přesvědčena, že každé dítě by mělo být vychováváno = chváleno za správné chování a trestáno za to špatné. Jako matka sama někdy přemýšlím, kolik jako rodiče vlastně máme těch druhů trestů k dispozici... A popravdě jich moc není :-( Nemluvím teď o napomínání. To by samozřejmě měla být vždy hned první reakce na vědomé zlobení! Spíš mi jde o to, když dítě na takové to rodičovské domlouvaní reaguje trucem nebo opakovaným zlobením. Co pak? Do kouta? Zákazy nebo zarachy? Tichá domácnost nebo jiné psychické trestání? Anebo fyzický trest ve správné formě, proveden ne pro ublížení dítěti, ale pro zastavení, vzpamatování a k nápravě? Věřím, že přiměřené plácnutí po zadku po tom, co o tom opakovaném zlobení rodič s dítětem mluví a vysvětluje, proč a jak a co a za co, je jedním z nejdokonalejších trestů, jaké mají rodiče k dispozici. Není to zdlouhavé, nemusí to být ponižující (aspoň já se jako dítě ponížená vůbec necítila!), nastavuje to zdravé mantinely a učí to dítě přijmout pravidla daná autoritou (což mimochodem potřebujeme na každý den respektovat úplně všichni, jak v práci, tak jako občané, členové, pacienti, řidiči, zákazníci, účastníci atd.). A pokud je to plácnutí završeno objetím, ujištěním o lásce a vyjádřením důvěry v dítě do budoucna, pak pro mě osobně takovýto fyzický trest nemá konkurenci! Vedle půlhodinového nudění se v koutě nebo celodenního dusna doma, případně týdenního zákazu televize nebo vycházení z domu mi správně provedený přiměřený fyzický trest přijde jako velmi vhodná, často právě mnohem lepší, alternativa.

Lida 13.10.2014 11:48 (!) reagovat 6 + - 4

Take nechapu

Nechapu, proc se fyzicke tresty stale jeste resi. Zadne dite nepotrebuje byt bito.

Alzbeta 17.9.2014 22:59 (!) reagovat 12 + - 3

Nebiti

Nevim, co se v Cechach porad resi. Napr. ve Svedsku je uz snad 30 let zakonem zakazano deti bit. Biti jako vychovny prostredek je blbost. Hlavne, ze dospeli se chovaji vychovane!!! Spis by dospeli meli vychovavat sami sebe, pak by se srovnaly i deti. Jak by bylo dospelim, kdyby je nekdo za jejich chyby fyzicky trestal? Treba sef v praci? Proc se dospeli nesmi mezi sebou bit, ale detem narezat se muze? Ti, co deti biji, zamysleli se nekdy, proc jejich dite "zlobi"? Treba jsou na vinne oni.

Emilián 5.12.2014 7:28 (!) reagovat 1 + - 0

Víc,než souhlasím........jak by bylo dospělému ??

Mám dvě děti-určitě dobře vychované,dobře se zapojily do života.Jen jednou jsem použil fyzický trest- facka a byl jsem z toho celý den sám špatný,že se nedovedu ovládat a řeším pubertální konflikt mezi nimi/flusli po sobě!/takto...

Emilián 5.12.2014 7:58 (!) reagovat 0 + - 0

S přibývajícími roky se mi vybavují víc tresty....

Jak stárnu se mi víc vybavují nepřiměřené,razantní tresty otce,které až hraničily se sadismem (klečení na ostrých polínkách,hráchu."Vylágoš" na holou rákoskou-možnost si vybrat měl nachystány 3 různých tlouštěk.Nebo rukou-"tlapa" jak kovářova.Tresty uplatňoval jen u mne,sestra nic. Navenek působil jako nejvíc milující táta,při tom byl chytrý,jeden z nejlepších pivovarníků ČSR 2 maturity a našlápnuto na VŠ,šikovný,hudebně nadán,sečtělý a při tom na mne nervák,jaký se jen tak nevidí.Už proto nechci jít ani u svých dětá a už vůbec vnoučat v jeho šlépějích.

Karen 27.1.2016 10:08 (!) reagovat 1 + - 0

Fakani

A byla jste tu nekdy? Ja ziju ve Svedsku a to, o cem vy mluvite, zpusobilo to, ze rodice jsou otroci svych deti. Velmi casto se vidi jak dite v supermarketu lezi na zemi, rve a vzteka se a rodic sedi na zemi vedle nej a chce si o tom "popovidat" zatim co se za nimi tvori velka fronta otravenych lidi a k nicemu to nevedlo. Deti jsou chytre a bedlive pozoruji, co ty rodice vydrzi a co jim projde a co ne. To je proste spatne.

nebici 12.9.2014 20:34 (!) reagovat 4 + - 0

"spratci"

Dobry dokument. Dekuji. Nejvice me "dostal" chlapik, ktery tam detem nerekl jinak nez "spratci". Pritom kazde dite se rodi jako "cista duse" a je jen na nas, na cele spolecnosti, co z nej nakonec bude. Hodne se mi libil i nazor samotnych deti na trestani obecne, jak staveli z kostek "tresty" a jak tam temer kazde trestane dite melo mezi sebou a rodici barieru z kostek.

SiVik33 5.9.2014 18:00 (!) reagovat 7 + - 0

Týrané děti v dospívání a dospělosti.

Víte... ono se bere bití a nadávání jako normální... no, já bych vám sem hodila svůj příběh a to, čeho jsme si všimla u okolí... Vychovávala mě matka, která mě psychicky týrala. Cizí člověk by řekl i fyzicky, ale to si nemyslím. Nikdy mi bití nijak nevadilo, skoro jsem to necítila. Nechápu, asi nějaká obraná reakce psychiky, ale když jsem měla modřiny, tak prost ty rány nebolely. Co mě ale zranovalo nejvíc, to byly nadávky(pi, ku apod. byly na dením pořádku), ponižování a vyhrožování. Vyhrožovala, že půjdu do dět. domova. Dneska už vím, že by to pro mě bylo asi lepší, ale ona mi to vylíčila tak, že to vypadalo jako peklo. Strach chodit domů, jestli nebude mít absták po cigaretách (často na ně ani nebyly peníe) a jestli nebude dělat scény. Jednou, když jsem se ze strachu zamkla, tak rozmlátila dveře. A víte, jaký je následek? Mám silnnou sociální fobii, nejsem společnosti vůbec prospěšná, ndokážu se s nikým sblížit a už přemýšlím o ukončení mé bídné eistence. A to jsme na venek vypadali jako rodina, kde je matka ta hodná a já zlý spratek. Třeba na to někdo bude mít jiný názor, ale mě přijde, že to bylo spíše naopak. Jedna má kamarádka z dětství na to mbyla podobně. Není štastná. Sice je splečnosti úrospěšná, ve svém oboru patří k nejlepším ,ael co se týče vztahů, tak je to u ní hodně komplikované. Není štastná. Na školu jsme chodila na gympl, kdse byly hlavně děti takových těch ,,lepších" rodin, které něco jako bití, nebo nadávku nenali. mĚLY S RODIČI DOBRÝ, PŘÁTELSKÝ VZTAH. tROCHU VYVÁDĚLI, HLAVNĚ V PUBERTĚ, ALE TED TO JSOU NORMÁlní lidi. Jsou prospěšní společnosti, nemají probůém se vtahy, mají rodiny, práce, s rodiči se stále rádi vídají...
Jen postřeh o tom, jak můžou dopadnout ,,týrané" a netýrané děti...

bara15 19.8.2015 1:21 (!) reagovat 0 + - 0

chudinko

jsi chudáček já to sice nemůžu posoudit, protože jsem se s tím osobně ani v okolí nesetkala ale dokážu se do tebe vcítit je mi tě opravdu a upřímně líto a nedivím se že máš díky tomu v životě problémy nechápu lidi co můžou vědomě ubližovat lidem kolem sebe ať psychicky nebo fyzicky pokud o tom budeš chtít promluvit napiš a probereme to!!!!!!!!!!!!

veronika 14.4.2014 8:26 (!) reagovat 2 + - 3

bít či nebít

Ještě možná pro zájemce odkazuji na sérii článků.....www.katka@nevychova.cz

Honza 12.4.2014 11:58 (!) reagovat 7 + - 5

Veroniko, Veroniko,

pleteš dohromady věci, které spolu nesouvisejí. Celá debata je o trestání či netrestání při VÝCHOVĚ. Rodiče mají povinnost i právo SVOJE (nebo osvojené) děti vychovávat.
Není důvod do toho plést jakýkoliv vztah (kamarádka, podřízený/nadřízený, partner), který NEMÁ prvek výchovy. Debatuj o tom, zda při výchově lze či nelze fyzický trest nahradit, ne o něčem, co s tím nesouvisí.

veronika 13.4.2014 18:40 (!) reagovat 4 + - 4

honzo,honzo

zřejmě jste nepochopil onu analogii...to je mi líto....ale nemám už co více dodat....a nepoučujte mne. o čem mám debatovat...je mým právem vyjádřit se z takového úhlu pohledu, který tam vidím....

Kay 8.4.2014 17:20 (!) reagovat 20 + - 7

podle FOD..

Dle Fondu Ohrožených Dětí je i toto považování za týrání dítěte "Nejčastější formou týrání je surové bití rukama, pěstí, opaskem, prutem, gumovou hadicí a jinými předměty." Takže ti "láskyplní" rodičové, kteří občas přetáhnou dítě vařečkou, by si asi měli dát majzla.. Ach jo, ta tolerance k bití dětí je neuvěřitelná!

veronika 8.4.2014 12:06 (!) reagovat 28 + - 12

bít či nebít

To je zajímavé...kdyby dospělý člověk..at už zaměstnanec nebo manžel či manželka za nějaké nesprávné chování nebo nesprávnou reakci byli nadřízeným fackováni nebo jim bylo s "láskou a úctou|" nařezáno životním partnerem, hodnotilo by se to jako minim. přestupek nebo také při pravidelném používání takovéhoto"výchovného působení" jako trestný čin, fyzické či psychické týrání atd....z toho důvodu, že by to bylo "bezprávní chování"...děti zřejmě svá práva nemají,dokonce o nich nemají ani vědět!!!!A pozor, nejvíce problémových dětí pochází právě z trestajících rodin....a ten, kdo si myslí, jak správně byl fackami vychován,a chová se stejně ke svým potomkům, se nikdy nestal opravdu dospělým a zralým člověkem, ale pouze racionalizuje jednání svých rodičů a nikdy se nedopracoval k vlastnímu názoru.Takže:také se necháváte třískat manželem, manželkou? nebo nadřízeným|? také si od nich necháváte s "úctou" plesnout přes zadek, plácnout přes ruku nebo šlehnout rákoskou či střískat řemenem? A jestliže ne, tak jak to|?? je to přec výchovné? Nebo vy děláte všechno správně?Ve své práci, ve své domácnosti, ve svém manželství????

josef 8.4.2014 22:53 (!) reagovat 11 + - 5

Tohle je taky zajímavé: Dospělý člověk (ať už zaměstnanec nebo manžel, či manželka) za nějaké nesprávné chování nebo nesprávnou reakci bude nadřízeným potrestán tak, jak si "zaslouží" podle předem určených pravidel. Proto jsme si snad taková pravidla vymysleli. Mezi (do)životními partnery se pak podobné situace řeší se skutečnou láskou a úctou, bez uvozovek. Totéž platí pro vztah rodič - dítě. Děti svá práva mají, dokonce o nich nemusejí ani vědět, protože se o ně od narození hlásí!!!! O povinnosti se nepřihlásí. A pozor, nejvíce problémových dětí nepochází z trestajících rodin, ale z těch, kde chybí řád (ve kterých chcípá láska a úcta, a kde dospělé otcem počínaje ovládá sobectví všeho druhu a emoce). A ten, kdo si myslí, jak správně byl (nejen fackami) vychován, a chová se spravedlivě ke svým potomkům, se stal opravdu dospělým a zralým člověkem. Neracionalizuje pouze jednání svých rodičů, nýbrž vlastní názor mění a utváří po celý život (při vědomí vlastní nedokonalosti to ani jinak nejde). Takže: nenechávejte se třískat manželem, manželkou, nebo nadřízeným. Pokud jste nuceni se od nich nechávat s "úctou" plesknout přes zadek, plácnout přes ruku nebo šlehnout rákoskou, či ztřískat řemenem, pak byla vaše volba partnera nebo zaměstnavatele evidentně špatná... Je to snad výchovné? Ne. Co u vás nenarovnali rodiče (vhodnými ranami se rovná charakter ;-)), to už nikdo z lidí nedožene. Nikdo nedělá všechno správně. Ani v práci, ani v domácnosti, ani v manželství.

Jana 8.4.2014 9:30 (!) reagovat 27 + - 22

krásný pořad

Pořad jsem sledovala s obavami, jak nám zas nějaký nablblý psycholog předestře spávnou výchovu. Mile mě ale překvapilo, že spoustu rodičů výchovný pohlavek , nebo naplácání na zadek schvaluje. Vychovávám děti stejně a i já jsem tak byla vychována, psychické následky to na mě rozhodně nenechalo. PŘEDEVŠÍM BY SE NEMĚLY V TAK PŘEHNANÉ MÍŘE DĚTEM PŘEDNÁŠET JEJICH PRÁVA, PRVNÍ JSOU VŽDY POVINNOSTI VE SMYSLU NASTAVENÍ PRAVIDEL!!! Pokud se dodržují automaticky s tím vždy přišla i má práva. Nebylo by pak tolik nezvladatalných spratků, kteří znají pouze svá práva a povinnosti jsou jim cizí.

veronika 17.4.2014 7:57 (!) reagovat 5 + - 0

nablblý psycholog?

Pro vás jsou lidé, kteří studují 5 let na filozofických fakultách,čímž jejich vzdělání zdaleka nekonč, "nablblí psychologové?" Ano, jsou to jenom lidi,ani každý zubař nemusí být ten pravý...nicméně takto dehonestovat tuto profesli svědčí jen o tom, že bud máte sama nějakou negativní zkušenost a tím pádem ji generalizujete na vššechny tyto lidi z oboru, nebo nemáte vůbec představu o tom, o čem vlastně celá psychologie jako věda je.....a víte, v čem je její hlavní význam?? učí lidi přemýšlet........a to není málo....nevím, co děláte..třeba prodávate...jak by vám znělo, kdyby lidé mluvili o "nablblých prodavačkách?"

první ‹ předchozí 1 2 3 4 poslední

Související