iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 6. 2011
23:35 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
7240
zhlédnutí

Symfonie tisíců

V roce 2011 si celý hudební svět připomínal 100. výročí úmrtí Gustava Mahlera a také Pražské jaro se přirozeně k těmto vzpomínkovým akcím připojilo.

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Symfonie tisíců

  • 00:00:34 Nabídnout posluchačům festivalu
  • 00:00:36 provedení 8. symfonie
    Gustava Mahlera,
  • 00:00:38 té symfonie, které se trochu
    nepřesně říká Symfonie tisíců,
  • 00:00:44 je jakousi povinností
    všech velkých pořadatelů.
  • 00:00:47 A Pražské jaro
    ve shodě s ostatními
  • 00:00:49 vždy jednou za generaci
  • 00:00:50 se snaží toto veledílo
    posluchačům nabídnout.
  • 00:00:53 Pochopitelně ohromnou výzvou
    pro nás bylo to,
  • 00:00:56 že to "smutné výročí" autorova skonu
  • 00:00:59 spadlo vlastně přímo do festivalu.
  • 00:01:02 Bylo to 18. Května,
  • 00:01:04 a protože jsme vlastně
    už řadu let komunikovali
  • 00:01:06 s našimi partnery
  • 00:01:07 z německého festivalu
    Schleswig-Holstein,
  • 00:01:10 tak jsme se domluvili
    na skutečné koprodukci.
  • 00:01:14 Takže jsme věděli,
  • 00:01:14 že musíme spojit síly
    mnoha sborů a mnoha orchestrů.
  • 00:01:17 Vyzvali jsme ke spolupráci
    s Českou filharmonií
  • 00:01:20 Symfonický orchestr
    Severoněmeckého rozhlasu
  • 00:01:23 a zkombinovali jsme také
    sborová tělesa z Česka a z Německa
  • 00:01:28 a výsledkem bylo to, řekněme,
    megaprovedení této symfonie
  • 00:01:33 ve známé pražské sportovní hale
    O2 Aréna.
  • 00:01:37 Podařilo se nám také díky tomu,
    že to provedení po Praze
  • 00:01:40 bude ještě opakováno
    v Hamburku a v Hannoveru,
  • 00:01:43 získat skvělé sólisty a skvělého
    dirigenta Christopha Eschenbacha.
  • 00:01:49 Myslím si, že po umělecké stránce
    to provedení bylo skvělé.
  • 00:01:51 O tom svědčí rozhlasový záznam
    a udělali jsme radost sobě,
  • 00:01:55 udělali jsme radost
    mnoha posluchačům,
  • 00:01:57 kterým se nabídla možnost
  • 00:01:59 se s tímto dílem seznámit
    ve špičkovém provedení.
  • 00:02:03 A dobře to dopadlo,
  • 00:02:05 což u tak logisticky náročného
    úkolu
  • 00:02:07 je velké štěstí pro pořadatele.
  • 00:02:17 Na tyto dny budu vzpomínat
    jako na nádherné období.
  • 00:02:20 Pochopitelně období naplněné prací,
    ale také určitým vzrušením.
  • 00:02:25 Samozřejmě vzrušením pozitivním,
  • 00:02:27 které se zmocnilo bezvýhradně všech
    ? sólistů, sborů i orchestru
  • 00:02:32 Severoněmeckého rozhlasu
    a České filharmonie.
  • 00:02:39 Všichni tak trochu
    lítáme v oblacích,
  • 00:02:41 což pochopitelně způsobila
  • 00:02:42 i Mahlerova nádherná
    ohromující hudba,
  • 00:02:45 která nás motivuje
    k velkému nasazení.
  • 00:02:50 Díky tomu zvládneme za 4 dny
    připravit to,
  • 00:02:53 co se před více než 100 lety
    při premiéře chystalo celý rok.
  • 00:03:02 Odpočívat mezi zkouškami,
    to se mi úplně nedaří.
  • 00:03:05 Dokážete si asi představit,
  • 00:03:07 že mi i v noci Mahlerova hudba
    stále zní v hlavě a v srdci,
  • 00:03:11 ale po tomto koncertu
    si udělám pár dnů volna.
  • 00:03:16 Pak si snad odpočinu.
  • 00:03:21 Finální přípravy započaly v Praze
    13. května,
  • 00:03:23 kdy přijel orchestr
    německého rozhlasu z Hamburku.
  • 00:03:27 Přijížděli další sólisté a sbory.
  • 00:03:31 Probíhaly dělené zkoušky,
  • 00:03:33 například v Rudolfinu
    ve Dvořákově síni
  • 00:03:36 probíhaly nácviky sborů.
  • 00:03:39 Vzhledem k obrovskému počtu
    účinkujících
  • 00:03:41 bylo sbor nutné umístit do publika,
  • 00:03:45 takže dirigent dirigoval z pódia
    směrem do publika.
  • 00:03:48 Ve Smetanově síni probíhaly naopak
    dělené zkoušky orchestru.
  • 00:03:53 Vzhledem opět k velkému počtu
    muzikantů
  • 00:03:55 jsme museli nechat vyklidit
    hlediště Smetanovy síně
  • 00:03:59 a muzikanti hráli v hledišti.
  • 00:04:11 Christopha Eschenbacha
    mám opravdu hodně ráda,
  • 00:04:14 protože žije v hudbě,
    žije pro hudbu,
  • 00:04:16 a spolupráce s ním je vždy
    něco naprosto mimořádného.
  • 00:04:21 Je to velká radost.
  • 00:04:22 Člověk se s ním a skrze něj
    naprosto ponoří do muziky.
  • 00:04:25 Má z ní radost,
  • 00:04:27 s potěšením ji také předává
    publiku,
  • 00:04:29 a právě pro tohle všechno
  • 00:04:31 je spoluúčinkování s panem
    dirigentem Eschenbachem tak krásné.
  • 00:04:46 Chlapců z českého chlapeckého sboru
    Boni Pueri tady zpívá 30.
  • 00:04:49 Připravila se nás téměř stovka,
  • 00:04:52 ale vybrali jsme
    těch 30 nejlepších.
  • 00:04:55 A zpívali jsme,
    trénovali jsme to zhruba čtvrt roku
  • 00:04:57 a je to pro nás velká čest,
    tady být.
  • 00:05:18 My konečně jdeme přebrat O2 Arénu.
    Celý rok jsme se na to těšili.
  • 00:05:24 Já teda nevím,
    jestli jsme se na to těšili,
  • 00:05:26 ale skutečnost právě nastala.
  • 00:05:28 Je přesně půlnoc 16. května
  • 00:05:32 a Pražské jaro historicky vstupuje
    na půdu tohohle obrovskýho baráku.
  • 00:05:38 A budeme tady dělat koncert,
    největší koncert Pražského jara.
  • 00:05:50 Tak, jdeme na plochu.
    To je opravdu lidojem neuvěřitelnej.
  • 00:05:55 Tady bude pódium,
  • 00:05:56 někde od té bílé čáry
    vystupňováno nahoru.
  • 00:06:02 A tady všude budou diváci.
    4,5 tisíce lidí.
  • 00:06:07 Máme 2 a půl dne na přípravu,
  • 00:06:10 tak to snad všechno
    chlapci zmáknou.
  • 00:06:14 Já se na to hrozně těším.
  • 00:06:15 Já z toho mám jakože nervy,
    už jsem úplně vyřízená,
  • 00:06:18 ale strašně se na to těším. Fakt!
  • 00:06:20 Celkem je to 32 klíčů
    plus 1 tenhle.
  • 00:06:23 32? Jo.
  • 00:06:24 -A plus jeden.
    -Plus jeden.
  • 00:06:28 O půlnoci 15. května
    jsme převzali klíče od 02 Arény
  • 00:06:33 a začali náročné čtrnáctihodinové
    přípravy, kdy se stavělo pódium,
  • 00:06:38 zavěšovala se všechna světelná
    a zvuková technika.
  • 00:06:42 Od 16. hodiny dne 16. května
  • 00:06:45 se konečně setkali
    všichni účinkující v 02 Aréně
  • 00:06:49 a začaly finální tuti zkoušky.
  • 00:06:57 Před 3 lety právě
    s mistrem Eschenbachem
  • 00:06:59 jsme dělali také Mahlerovu
    8. symfonii
  • 00:07:01 v podobném obsazení, jako tady.
  • 00:07:03 Tehdy to bylo v Paříži,
  • 00:07:05 ale jinak šlo
    o srovnatelnou záležitost.
  • 00:07:09 Moc si vážím toho,
    že mohu být v Praze.
  • 00:07:10 Všichni to cítíme podobně.
  • 00:07:12 Práce pod taktovkou
    mistra Eschenbacha
  • 00:07:14 na festivalu Pražské jaro
  • 00:07:15 a s tak fantastickým symfonickým
    orchestrem je úžasná.
  • 00:07:35 I když ten můj part
    je strašně malinkatej,
  • 00:07:37 tak si to moc užívám,
  • 00:07:38 že můžu být vlastně součástí
    toho projektu.
  • 00:07:43 Je to zajímavé
    a já miluju Mahlerovu muziku.
  • 00:07:46 Nikdy jsem nedělala 8. symfonii
  • 00:07:48 a jsem moc ráda,
    že můžu být u toho.
  • 00:07:57 Mahlerova 8. symfonie
    je pochopitelně zcela výjimečná,
  • 00:08:00 mimořádná skladba
    o dvou rozlehlých částech.
  • 00:08:04 Ta první působí
    jako velkolepá barokní kantáta.
  • 00:08:07 Vždycky mi připomíná Händla
    nebo taky Beethovena.
  • 00:08:11 Druhou část pojal skladatel
    naprosto odlišně.
  • 00:08:14 Jsou tady rozlehlé lyrické plochy,
    poetická místa,
  • 00:08:18 což pochopitelně souvisí
    i s literární předlohou.
  • 00:08:23 Text, konkrétně závěrečná část
    Goethovy tragédie Faust,
  • 00:08:26 je záležitostí transcendentální,
    přímo metafyzickou,
  • 00:08:31 s mystickým koncem.
  • 00:08:33 A Mahlerova hudba
    to dokázala grandiózně vyjádřit.
  • 00:08:38 Díky tomu se můžeme zcela oddat
    filozofické dimenzi díla.
  • 00:08:46 To je na této symfonii úchvatné.
  • 00:08:56 Příprava tohoto koncertu,
  • 00:08:58 který shodou okolností
    přímo spadnul
  • 00:09:00 na výroční den úmrtí
    Gustava Mahlera před 100 lety,
  • 00:09:08 nám byla takovou noční můrou,
  • 00:09:13 kterou jsme se zaměstnávali
    již 4 roky předtím.
  • 00:09:15 Zvažovali jsme různé možnosti
    uvedení tohoto gigantického díla
  • 00:09:21 v různých prostorech,
    včetně Kongresového paláce.
  • 00:09:28 Ten problém spočívá v tom,
  • 00:09:30 jak umístit tak velký provozovací
    aparát, to gigantické těleso,
  • 00:09:35 které v Praze čítalo
    přes 500 účinkujících, na pódium.
  • 00:09:41 A po několikeré úvaze byla zvolena,
  • 00:09:47 v historii Pražského jara
    skutečně ojedinělá volba,
  • 00:09:52 na uspořádání koncertu
    ve sportovní hale O2 Aréna.
  • 00:10:00 Tak se přiznám,
  • 00:10:01 že jsem na začátku
    byla trošičku zaskočena,
  • 00:10:03 že budeme dělat Mahlera v 02 Aréně,
    ale pak jsem slyšela,
  • 00:10:07 jak si dali záležet
    z Pražského jara,
  • 00:10:10 aby našli ideální prostor
    pro uvedení.
  • 00:10:12 A myslím, že všichni
    se s tím pomalu sžíváme
  • 00:10:16 a oceňujeme, jak zvukaři
    jsou schopni to nazvučit
  • 00:10:21 a přiblížit vlastně ten prostor
    zvukově
  • 00:10:24 normálně klasickému
    koncertnímu sálu.
  • 00:10:32 Dáváme si opravdu hodně záležet.
  • 00:10:34 Uvědomujeme si, že jde o věc,
  • 00:10:35 která vybočuje
    z běžného koncertního rámce.
  • 00:10:38 Snad se naše společné úsilí
    projeví na konečném výsledku.
  • 00:10:43 Na zítřejší koncert
    se všichni těšíme.
  • 00:10:50 Českou filharmonii
    mám rád už dlouhá léta.
  • 00:10:56 Často s nimi provádím
    právě Mahlerovu hudbu.
  • 00:11:00 Hráli jsme 3. symfonii, 2.,
    teď uvádíme 8.
  • 00:11:07 Je to orchestr muzikantů,
  • 00:11:09 tím myslím,
    že hudbu prožívají tělem i duší.
  • 00:11:13 Moc hezky se s nimi pracuje.
  • 00:11:20 Bezesporu jde o orchestr
    světové úrovně.
  • 00:11:27 Ten dojem samozřejmě je podle vkusu
    jednotlivých posluchačů různý.
  • 00:11:34 V každém případě už dopředu
    byl na dílo soustředěn velký zájem.
  • 00:11:38 Na Pražském jaru
  • 00:11:40 se dělalo naposledy v roce 1993
    ve Svatovítské katedrále.
  • 00:11:44 A uvědomíme-li si,
  • 00:11:46 že Smetanova síň obsáhne
    maximálně 1300 návštěvníků,
  • 00:11:52 tak v tomto případě jsme mohli
    zvolit několikanásobně vyšší počet.
  • 00:11:59 Bylo zde přes 4000 lidí,
    což přineslo samo sebou
  • 00:12:03 i odpovídající prezentaci
    toho celého večera v médiích.
  • 00:12:09 A jak lze usoudit
    z těch prvních ohlasů,
  • 00:12:12 v podstatě to bylo přijato kladně.
  • 00:12:20 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2011

Související