iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 11. 2019
na ČT1

1 2 3 4 5

2 hlasy
760
zhlédnutí

Události v regionech plus (Brno)

Komentované regionální zpravodajství

9 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události v regionech plus

  • 00:00:00 UDÁLOSTI V REGIONECH plus
  • 00:00:06 Po víkendu opět nabízíme zprávy
    z regionů, dobré odpoledne z Brna.
  • 00:00:13 Kdysi sloužila k přepravě uhlí
    z tamních dolů.
  • 00:00:16 Na tzv. Baťově železniční dráze
    u Ratíškovic na Hodonínsku
  • 00:00:20 je teď znovu živo.
  • 00:00:21 Dopravní společnost Arriva
    tam školí svůj personál.
  • 00:00:25 Strojvůdci a průvodčí
    se tam připravují
  • 00:00:29 na nasazení do ostrého provozu
    v části Zlínského kraje.
  • 00:00:31 Vlaky Arrivy tam přeberou
    část spojů,
  • 00:00:34 které dosud obsluhují České dráhy.
  • 00:00:36 -Martin Josefík už licenci
    k řízení vlaků má.
  • 00:00:38 Ještě ho čekají závěrečné zkoušky.
  • 00:00:40 Časem by chtěl řídit soupravy
    nedaleko svého domova,
  • 00:00:42 kolem Uherského Brodu.
  • 00:00:47 -Velké stroje mám rád od mala.
  • 00:00:49 -Než usedne do kabiny vlaku
    v reálném provozu,
  • 00:00:51 trénuje na této trati u Hodonína.
  • 00:00:55 -Společnost Arriva
    tu testuje strojvůdce.
  • 00:00:57 Chce je připravit na ostrý provoz,
    který startuje v půlce prosince
  • 00:01:00 ve Zlínském kraji.
  • 00:01:02 6kilometrová vlečka
    mezi Rohatcem a Ratíškovicemi
  • 00:01:05 je pro trénink strojvedoucích
    a pro trénink provozu vlaků ideální.
  • 00:01:09 Jsou tu například stoupání,
    oblouky nebo železniční přejezdy.
  • 00:01:12 A hlavně tu není běžný provoz vlaků.
  • 00:01:16 -Člověk může na té mašině
    různě laborovat,
  • 00:01:19 vyzkoušet různé poruchové stavy.
  • 00:01:22 -A taky krizové situace.
  • 00:01:23 Takto před časem natočil
    zkušební jízdu vlaku Marek Verbík.
  • 00:01:27 Řidiči na houkání vůbec nereagují.
  • 00:01:33 Pro provoz ve Zlínském kraji
    společnost potřebuje 49 strojvůdců,
  • 00:01:38 pokladní, mechaniky
    a taky 48 stewardů.
  • 00:01:41 Všichni se ve zkušebním režimu
    na ratíškovické vlečce objeví.
  • 00:01:45 Jako testovací pasažéři jim slouží
    i děti z okolí.
  • 00:01:51 -Vacenovice nemají nádraží,
    ani tam nejezdí vlak,
  • 00:01:55 tak jsme využili situace,
    aby děti měly zážitky
  • 00:02:00 a zkusili si tu jízdu.
  • 00:02:02 -Arriva na východě Moravy
    od 15. prosince přebírá
  • 00:02:04 skoro 1/3 objemu
    osobní vlakové dopravy.
  • 00:02:08 Firma převezme
    po Českých drahách provoz
  • 00:02:10 zejména na tzv. Vlárské dráze.
  • 00:02:13 -Budeme na to potřebovat
    17 jednotek,
  • 00:02:15 10 z nich bude nízkopodlažních,
    zbytek bude během příštího roku
  • 00:02:21 taky nahrazen
    nízkopodlažními vozidly.
  • 00:02:25 -Dopravce ujišťuje,
    že všechny soupravy budou
  • 00:02:27 včas před změnou jízdních řádů
    připravené.
  • 00:02:29 Stejně jako personál.
  • 00:02:31 Ten bude proto
    na jihomoravské vlečce trénovat
  • 00:02:36 do konce listopadu.
  • 00:02:37 Plánovaným změnám
    v regionální dopravě
  • 00:02:40 se budeme podrobně věnovat
    ve večerních Událostech v regionech
  • 00:02:42 v 18 hodin.
  • 00:02:43 Dívejte se.
  • 00:02:45 -Celý týden budou lesníci
    kácet stromy
  • 00:02:48 v brněnské přírodní rezervaci
    Kamenný vrch.
  • 00:02:50 Všechny návštěvníky
    proto upozorňují,
  • 00:02:52 aby se nepohybovali
    ani nezdržovali v té části,
  • 00:02:55 kde se budou motorové pily ozývat.
  • 00:02:58 Víc už Kristýna Březovská.
  • 00:03:00 Kristýno, proč je potřeba
    takové rozsáhlé kácení?
  • 00:03:03 -Dobrý den.
  • 00:03:07 Kvůli tomu, že je většina uschlá.
  • 00:03:17 Podle ekologického centra
    Rezekvítek uschlo loni
  • 00:03:21 téměř 80 % stromů.
  • 00:03:26 Letos uschla i zbývající část.
  • 00:03:32 Důvodem je hlavně lokalita,
  • 00:03:35 jde totiž o stepní oblast.
  • 00:03:55 Nebude se kácet vše, jen ty stromy,
    které představují riziko.
  • 00:03:58 Obnovu pak nechají na přírodě.
  • 00:04:01 -Syndromem vyhoření trpí
    nebo je ohrožená zhruba 1/4 učitelů
  • 00:04:04 na jihomoravských středních školách.
  • 00:04:06 Ukázal to průzkum vědců
    z Ústavu pedagogických věd
  • 00:04:09 Masarykovy univerzity.
  • 00:04:10 Zúčastnilo se ho víc než 500 učitelů
    z 15 jihomoravských škol.
  • 00:04:12 Podrobnosti zná
    i Kateřina Beranová.
  • 00:04:15 Jaké jsou nejčastější příčiny
    syndromu vyhoření?
  • 00:04:21 -Dobrý den.
  • 00:04:29 Jsou velmi komplexní - tato práce
    je velice psychicky náročná,
  • 00:04:33 má také zatěžující administrativu.
  • 00:04:38 Problémem je i vysoký věk učitelů,
  • 00:04:42 nejvíce jich je nad 55 let.
  • 00:04:54 Odborníci připravují na příští rok
    program, který má předcházet
  • 00:04:57 syndromu vyhoření.
  • 00:04:59 -Tys mluvila s učitelkou,
    která syndromem vyhoření trpěla,
  • 00:05:02 jak se s ním vypořádala?
  • 00:05:16 -Paní Jiřina Svobodová ze Střední
    zdravotnické školy v Brně
  • 00:05:22 si pomohla studiem literatury
    a odbornými semináři.
  • 00:05:29 Důležitá pro ni byla také změna
    vedení školy,
  • 00:05:34 kdy se i zlepšila atmosféra.
  • 00:05:35 -Říká Kateřina Beranová,
    i tobě díky za informace.
  • 00:05:38 -Koncert řízený jízdním řádem
    brněnské MHD
  • 00:05:41 zažili návštěvníci festivalu
    Expozice nové hudby.
  • 00:05:44 Sound designer Tomáš Vtípil
    na něm představil svou kompozici
  • 00:05:47 s názvem Big Brno,
    během které do sálu živě přenášel
  • 00:05:49 zvuky z brněnské dopravy.
  • 00:05:52 -Část hudebníků v sále,
    část na cestách.
  • 00:05:55 Ve stejnou dobu, kdy první skupina
    v Besedním domě začala hrát,
  • 00:05:58 druhá vyzbrojená mikrofony
    vyrazila do ulic čekat na tramvaj,
  • 00:06:00 trolejbus nebo si zastavit taxík.
  • 00:06:05 A takhle to, co se děje v tramvaji,
    slyšeli lidé v sále.
  • 00:06:21 -Ta tramvaj je zajímavá v tom,
    že je hrozně hudební,
  • 00:06:26 tam jsou nějaký celky rytmický,
    jsou tam ty zastávky,
  • 00:06:30 vlastně se to dělí
    na takový jako věty.
  • 00:06:35 Je tam takový to pípadlo,
    který hraje hrozně podobně
  • 00:06:39 jako pikola, kterou jsme tam
    taky měli.
  • 00:06:46 -Ten úplně prapůvodní záměr
    byl udělat takové obrazy
  • 00:06:49 neviditelného Brna,
    to znamená toho, co je tady slyšet
  • 00:06:52 a jak vlastně to město zní.
  • 00:06:54 A když jsme to dávali dohromady,
    tak nám přišlo úžasné,
  • 00:06:57 že to uděláme doopravdy naživo.
  • 00:06:59 -Skladba Big Brno se vztahuje
    ke 100. výročí vzniku Velkého Brna,
  • 00:07:02 tedy k události, kdy se k Brnu
    připojila dvě sousední města
  • 00:07:06 a 21 obcí.
  • 00:07:07 Hudebníci je během skladby
    všechny objeli,
  • 00:07:09 Tomáš Vtípil sledoval na mapě,
    kde se zrovna pohybují,
  • 00:07:11 a informace předával dirigentovi.
  • 00:07:14 Každá městská část dostala
    svůj hudební motiv.
  • 00:07:21 -Organizátoři festivalu
    si pro letošní ročník
  • 00:07:24 nechali vytvořit
    taky brněnský zvukový atlas,
  • 00:07:26 pro který zhudebnili brněnské pojmy,
    fenomény a osobnosti.
  • 00:07:29 Lidé tak uslyší, jak zní
    třeba matematik Kurt Gödel
  • 00:07:32 nebo fyzik a filozof Ernst Mach.
  • 00:07:46 -Dnešní pozvánka míří do Znojma.
  • 00:07:49 V Domě umění se v 17 hodin
    otevírá výstava loutek,
  • 00:07:52 které už přes 50 let vyrábí
    rodina Maškova.
  • 00:07:54 Výstava zavede návštěvníky
    i do historie,
  • 00:07:57 prohlédnou si sbírku
    originálních loutkových divadel
  • 00:08:00 z 20. let 19. století,
    kdy loutkářství zažívalo
  • 00:08:03 největší rozkvět.
  • 00:08:05 Pozvánkou do Znojma
    se zatím loučím.
  • 00:08:07 Další zprávy z vašeho kraje
    nabídneme v 18 hodin.
  • 00:08:11 Skryté titulky:
    Kateřina Kroupová

Související