iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 10. 2019
na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
1011
zhlédnutí

Události v regionech plus (Brno)

Komentované regionální zpravodajství

9 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události v regionech plus

  • 00:00:00 UDÁLOSTI V REGIONECH plus
  • 00:00:06 Pondělí 7. října
    a jeho regionální události
  • 00:00:09 v prvním dnešním přehledu.
  • 00:00:10 Vítejte, dobrý den!
  • 00:00:15 Přes 1600 vystavovatelů z 30 zemí
    světa zaplnilo všechny pavilony
  • 00:00:19 brněnského výstaviště.
  • 00:00:21 Začal tam 61. ročník Mezinárodního
    strojírenského veletrhu.
  • 00:00:24 Letošním hlavním tématem je
    digitalizace výroby
  • 00:00:28 a umělá inteligence směřující
    k efektivnější
  • 00:00:31 a kvalitnější produkci.
  • 00:00:33 Přímo v pavilonu Z ráno natáčel
    redaktor Ondřej Šimeček.
  • 00:00:36 Zjišťoval mimo jiné,
    jaká jsou ta největší lákadla
  • 00:00:38 letošního veletrhu.
  • 00:00:58 -Je to expozice v pavilonu A,
    která se věnuje digitální továrně.
  • 00:01:05 Ukazuje možnosti v reálu.
  • 00:01:15 Tradičně veletrh hostí i sněm
    Svazu průmyslu a dopravy.
  • 00:01:20 Jeho prezidenta vítám ve vysílání.
  • 00:01:32 Pokud zůstaneme u digitalizace a
    robotizace, jak jsou na tom
  • 00:01:35 české firmy?
  • 00:01:44 -Velká část firem zde je z ČR.
  • 00:01:53 Za vámi stojí pavilon české
    delegace.
  • 00:01:56 To nepamatuji.
  • 00:02:06 Jsou to směry, bez kterých se
    neobejdeme.
  • 00:02:23 -Jezdí na veletrh i čeští
    průmyslníci zjisťovat novinky?
  • 00:02:27 -Ano, je to tak.
  • 00:02:38 Jsou tu skvělé věci, všechny zvu,
    aby přijeli.
  • 00:02:41 Dnešního zahájení veletrhu
    se zúčastnili premiér Andrej Babiš
  • 00:02:42 a Karel Havlíček,
    ministr průmyslu a obchodu.
  • 00:02:44 Přinášíme to nejpodstatnější,
    co po jedenácté hodině
  • 00:02:45 v areálu výstaviště řekli.
  • 00:03:00 -Konečně, trvalo nám 26 let, tady
    vystupujeme jednotně.
  • 00:03:08 13 státních institucí pod jednou
    střechou.
  • 00:03:20 Děkuji ministrům, je to jejich
    dílo.
  • 00:03:33 Poprvé je tu takto naše prezentace
    celé ČR pod jedním stánkem.
  • 00:03:49 -Je symbolické, že jsme partnerem
    největšího veletrhu strojírenství,
  • 00:03:54 a je to Česká republika.
  • 00:04:02 Vše jsme koncentrovali pod jednu
    střechu.
  • 00:04:06 Míříme do budoucnosti.
  • 00:04:15 Značka země pro budoucnost není
    jen inovativní a technologickou,
  • 00:04:27 ale země pro budoucnost je jako
    národní značka ČR.
  • 00:04:35 Máme šikovné lidi i technologie.
  • 00:04:37 Zahájení strojírenského veletrhu
    se podle policistů obešlo
  • 00:04:39 bez větších dopravních komplikací.
  • 00:04:40 V terénu jsou desítky policistů
    navíc.
  • 00:04:42 Dohlíží na dopravu a pořádek.
  • 00:04:44 Neobvyklá zpoždění nezaznamenal
    ani brněnský dopravní podnik.
  • 00:04:46 Na výstaviště vypravuje
    po celý týden
  • 00:04:47 posílené tramvajové linky číslo 1.
  • 00:04:52 Medvědice Ema se zbavila
    sledovacího obojku.
  • 00:04:55 O zvířeti jsme už několikrát
    informovali.
  • 00:04:57 Vědci díky němu zaznamenávali
    její pohyb od loňského dubna.
  • 00:05:02 Poslední data medvědice pocházejí
    z lesů v okolí obce Dlhé Pole
  • 00:05:06 na Slovensku.
  • 00:05:07 Naším hostem je vedoucí
    výzkumného týmu,
  • 00:05:10 zoolog Martin Duĺa.
  • 00:05:11 Jak si vysvětlujete to,
    že je teď medvědice bez obojku,
  • 00:05:15 jak k jeho svlečení mohlo dojít?
  • 00:05:21 -Dobrý den.
  • 00:05:31 Medvědice už ukázala, že je velmi
    šikovná, a to i v tomto případě,
  • 00:05:36 kdy se zbavila obojku.
  • 00:05:45 Muselo k tomu docházet delší dobu,
    musela ho poškozovat.
  • 00:05:56 Instalovali jsme ho dvojitým
    odepínacím mechanismem.
  • 00:06:07 Ale tak, aby byla medvědice v
    bezpečí.
  • 00:06:09 -Co ztráta obojku znamená prakticky,
    způsobuje vám to nějaký problém?
  • 00:06:18 -Pro nás to takový problém není.
  • 00:06:31 Musíme být odkázaní na jiné metoda
    jako genetika, a bude to
  • 00:06:38 samozřejmě náročnější.
  • 00:06:45 Apelujeme na veřejnost, aby nám
    dávala vědět.
  • 00:06:48 Pak zhodnotíme genetický materiál,
    zda se jednalo o tuto medvědici.
  • 00:06:50 -Vedoucí výzkumného týmu
    zoolog Martin Duĺa, děkujeme.
  • 00:06:54 Malování hudbou, a to doslova,
    zažili návštěvníci
  • 00:06:57 včerejšího koncertu, který nabídl
    festival Moravský podzim.
  • 00:06:59 Nesl název Večeře a Paráda.
  • 00:07:01 A to podle dvou hlavních bodů
    programu, skladeb Ondřeje Adámka
  • 00:07:04 a Erika Satieho.
  • 00:07:06 Hudebníci usedají ke stolu,
    prostírá se k večeři.
  • 00:07:09 Že nebude probíhat úplně obvyklým
    způsobem napovídají i předměty,
  • 00:07:12 které se spolu s nádobím
    ocitají na stole.
  • 00:07:17 -Třeba jsou tu džbánky s vodou
    a taková trubka,
  • 00:07:20 kdy se bublá přesně v taktu,
    tady se ťuká na ty lahve,
  • 00:07:24 na skleničky se hraje smyčcem
    a podobně.
  • 00:07:33 -Zkomponovat takovou skladbu
    napadlo Ondřeje Adámka,
  • 00:07:36 který působí ve Francii.
  • 00:07:38 Tam se potkal s malířkou
    Charlotte Guibé.
  • 00:07:40 Rád se díval na to, jak pracuje,
    a rozhodl se přenést její
  • 00:07:43 způsob práce do hudby
    a oba světy propojit.
  • 00:07:45 Pomohl mu s tím jeho bratr Jiří.
  • 00:08:08 -Tady vidíme vedle sebe
    ty dva základní elementy.
  • 00:08:11 Jeden, co tu má malířka,
    která používá různé typy štětce
  • 00:08:16 a má různé barvy, a potom třeba
    barvy, které tvoří zelenina,
  • 00:08:20 kterou dirigent krájí přesně
    do rytmu.
  • 00:08:28 -Na koncertě se tak tentokrát
    vyplatilo nejen dobře slyšet,
  • 00:08:30 ale i dobře vidět.
  • 00:08:32 Vizuální stránka hrála velkou roli
    i v druhé skladbě večera,
  • 00:08:33 baletu Paráda skladatele
    Erika Satieho.
  • 00:08:35 Scénografii k němu vytvořil
    Pablo Picasso.
  • 00:08:43 -A pikantní na tom jde,
    co nás podpořilo v tom,
  • 00:08:45 že jsme se rozhodli uvést Parádu
    a Adámkovu Večeři dohromady,
  • 00:08:47 že součástí této scénografie
    od Picassa byla opona,
  • 00:08:49 na které byli vyobrazeni večeřící
    hudebníci.
  • 00:08:53 -Abstraktní hranaté kostýmy
    a hudební motivy opakující se
  • 00:08:56 v nepravidelném rytmu, prokládané
    třeba ťukáním do psacího stroje
  • 00:08:58 nebo zvukem sirény, nadzvedly
    na začátku 20. století
  • 00:09:00 tehdejší publikum natolik,
    že hudebníky vypískalo.
  • 00:09:03 To brněnské je včera odměnilo
    potleskem.
  • 00:09:09 Tolik k aktuálnímu regionálnímu
    dění, v podvečerní relaci
  • 00:09:11 přineseme podrobnosti.
  • 00:09:13 Těším se na viděnou!
  • 00:09:15 Skryté titulky:
    K. Schwarzová, ČT 2019

Související