iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 10. 2011
14:55 na ČT2

1 2 3 4 5

9 hlasů
12662
zhlédnutí

Příběhy předmětů

Teplo domova

26 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Příběhy předmětů - Teplo domova

  • 00:00:21 Budeme vám vyprávět o krásném domě,
  • 00:00:23 ve kterém tak trochu scházelo
    teplo domova.
  • 00:00:29 Bydlívali tu Müllerovi.
    Pan František, řečený Franci,
  • 00:00:33 paní Milada, které říkávali
    Miluška, a jejich dcera Eva.
  • 00:00:42 "V Praze 20. února 1937.
  • 00:00:46 Z našich známých v budoucnosti
    bude pestrá kytička,
  • 00:00:52 naše přátelství ať navždy pojí
    ta růžová pentlička.
  • 00:00:57 Milé Vendulce v upomínku
    Eva Müllerová."
  • 00:01:02 A jinak se mi v tomto domě
    říkalo Wendy,
  • 00:01:06 protože tenkrát byla moderní knížka
    Petr Pan a Wendy
  • 00:01:10 a teta Miluška říkala:
    "A já ti budu říkat Wendy."
  • 00:01:13 A já jsem říkala:
    "Jo, to se mi líbí, tak jo!"
  • 00:01:17 No jo, je to tak.
  • 00:01:20 Tady vždycky byly kytičky nějaký,
    mezi těma oknama.
  • 00:01:26 Jak říkám, teta Miluška měla
    nejradši bramboříky neboli cyklámen,
  • 00:01:30 čili když ona měla narozeniny,
    tak vždycky jsme jí vozili to.
  • 00:01:36 To je asi tak všecko.
  • 00:01:39 Vzpomínky poslední z příbuzných
    mají svou cenu.
  • 00:01:42 Po Müllerových se nedochovalo
  • 00:01:43 ani jedno album
    rodinných fotografií.
  • 00:01:45 Zůstal jen osamělý dům.
  • 00:01:49 Tento dům bývá označován
  • 00:01:51 jako Müllerova
    nebo také Loosova vila.
  • 00:01:53 Architekt Adolf Loos
  • 00:01:54 v ní zhmotnil své představy
    o ideálním domě
  • 00:01:57 a František Müller byl tím
    investorem, který mu to umožnil.
  • 00:02:04 Pan Müller spoluvlastnil a řídil
  • 00:02:06 jeden z největších stavebních
    podniků Československa.
  • 00:02:10 Jeho dům měl být zároveň rodinným
    i reprezentativním sídlem,
  • 00:02:14 a tak si pro jeho návrh
  • 00:02:15 vybral slavného architekta
    Adolfa Loose.
  • 00:02:19 Ten ovšem ve skutečnosti
    architektem vůbec nebyl.
  • 00:02:27 Adolf Loos je zcela solitérní
    postava
  • 00:02:30 v tom středoevropském prostředí,
  • 00:02:33 protože neprošel normálním
    školením.
  • 00:02:35 On měl s obtížemi absolvovanou
    průmyslovku,
  • 00:02:41 a potom takovou velkou životní
    zkušenost ?
  • 00:02:43 tříletý pobyt v Americe.
  • 00:02:45 A když se vrátil do Vídně,
  • 00:02:47 tak začal vlastně jako žurnalista
    psát kritiky
  • 00:02:50 o bytové kultuře a o životním stylu
    a tím se stal ve Vídni známým.
  • 00:02:58 Přesto získal zakázky
    na zařízení bytových interiérů
  • 00:03:02 a z této polohy se postupně
    vypracoval i na architekta staveb.
  • 00:03:10 Tak například v Paříži navrhl dům
    pro dadaistu Tristana Tzaru.
  • 00:03:14 Ve Vídni jedna z jeho staveb
    pobouřila císaře.
  • 00:03:17 Ostatně také dům pro Müllerovy
    se nerodil snadno.
  • 00:03:23 Vznik vily provázela
    celá řada nepříjemností.
  • 00:03:26 Stavební úřad totiž opakovaně
    odmítal vydat stavební povolení.
  • 00:03:31 Pražské německé noviny
    Prager Tagblatt
  • 00:03:33 dokonce otiskly článek
    "Praha proti Loosovi".
  • 00:03:40 Nebyla to otázka Prahy a Loose,
  • 00:03:43 ale nesoulad s koncepcí
    rodících se Střešovic.
  • 00:03:46 Předpokládalo se,
    že pan Müller tu nechá postavit
  • 00:03:49 obvyklou vilu
    s klasickou střechou.
  • 00:03:51 Tak, jako tomu bylo na okolních
    pozemcích.
  • 00:04:00 Po setkání s Adolfem Loosem v Plzni
    pan František Müller
  • 00:04:04 se rozhodl vytvořit úplně jiný dům
    ? funkcionalistickou kostku,
  • 00:04:08 která byla absolutně nepřijatelná
    z estetických důvodů pro úřady,
  • 00:04:13 které tehdy o stavebním povolení
    rozhodovaly.
  • 00:04:18 Touha pana Müllera realizovat
    neobvyklý dům šla tak daleko,
  • 00:04:22 že začal stavět bez stavebního
    povolení.
  • 00:04:26 Než přesvědčil úřady,
    byla hrubá stavba téměř hotova.
  • 00:04:29 S ohledem na výši investic
    se jednalo o mimořádnou odvahu.
  • 00:04:37 Pozemek se stavbou stál
    kolem milionu korun,
  • 00:04:41 na tuto částku si pan František
    Müller musel vzít hypotéku,
  • 00:04:45 a vybavení domu stálo kolem
    500 tisíc tehdejších korun.
  • 00:04:50 Doktor Müller nedbá na náklady
    a dává Adolfu Loosovi volnou ruku.
  • 00:04:54 Ten ho později označí
  • 00:04:56 za svého nejlepšího,
    nejinteligentnějšího stavebníka.
  • 00:05:01 2. dubna roku 1929 poslala
    panu Müllerovi svou nabídku
  • 00:05:05 Strojnická továrna Jana Štětky
    z Královských Vinohrad,
  • 00:05:09 Praha 2, Fričova ulice.
  • 00:05:11 Jednalo se o vybudování
    ústředního topení
  • 00:05:14 a v průvodním dopise stojí:
  • 00:05:16 "Ceny jsme stanovili při solidním
    provedení co nejlevnější,
  • 00:05:20 a doufáme, že nás svou zakázkou
    poctíte."
  • 00:05:24 Asi to byla opravdu dobrá cena,
  • 00:05:26 protože pan doktor firmu Štětka
    svou zakázkou opravdu poctil.
  • 00:05:30 Srdcem ústředního topení
  • 00:05:32 se stal kotel od brněnské firmy
    Strebel.
  • 00:05:40 Když pan Müller podepsal objednávku
    pro firmu Štětka, zdaleka netušil,
  • 00:05:44 jakou roli sehraje kotel Strebel
    v jeho životě.
  • 00:05:58 V srdci nové vily stál neobvyklý
    jídelní stůl.
  • 00:06:02 Stačilo přidat mahagonová okruží
    k žulovému středu,
  • 00:06:05 aby tu mohlo zasednout až 18 hostů.
  • 00:06:15 Tady když byli hosti,
    tak oni to měli zatažený
  • 00:06:20 a my jsme tam s Evou
    vždycky jukaly takhle.
  • 00:06:24 A ten stůl, já nevím no,
  • 00:06:26 já ho pamatuju, že byl mramorovej,
    nikoliv mahagonovej.
  • 00:06:33 Strejček seděl vždycky tady,
    aby měl výhled tam.
  • 00:06:36 Vedle seděla teta Miluška.
  • 00:06:39 Měla tam zvonek, když potřebovala
    zazvonit do tý kuchyně.
  • 00:06:49 Adolf Loos věnoval pozornost
    každému detailu,
  • 00:06:52 a tak i kuchyně byla na svou dobu
    hypermoderní.
  • 00:06:57 To, co ale z Müllerovy vily
    činí skvost světové hodnoty,
  • 00:07:00 je způsob, jakým tu rozvinul
    svou myšlenku Raumplánu.
  • 00:07:05 Loos tvrdil, že každá funkce
  • 00:07:09 potřebuje nejenom určitou plochu,
    ale i určitý prostor,
  • 00:07:12 to znamená, že výška kuchyně
  • 00:07:15 nemusí být stejná,
    jako výška salónu nebo předsíně,
  • 00:07:19 tudíž on komponoval
    volný prostorový pronik
  • 00:07:23 různých funkcí v tom celkovém
    uzavřeném kubusu.
  • 00:07:29 A to byla revoluce bytové
    architektury a v těch domech
  • 00:07:32 a to vyvrcholilo právě
    v Müllerově vile.
  • 00:07:36 Loosova práce s výškovým členěním
    prostoru
  • 00:07:39 pochopitelně zvyšuje
    počet schodů v domě.
  • 00:07:42 To je určité úskalí Raumplanu.
  • 00:07:47 Na druhou stranu výškové členění
    vytvářelo příjemná zákoutí
  • 00:07:51 v tomto velkém domě,
    určeném na reprezentaci.
  • 00:07:56 Dámský budoár paní Müllerové
    je uspořádán ve dvou úrovních.
  • 00:08:00 Tady se odehrává opět kompozice
    raumplánová,
  • 00:08:04 která navazuje
  • 00:08:05 na celkové uspořádání prostoru
    v Müllerově vile.
  • 00:08:10 Nahoře je umístěná nika
    pro setkání paní Müllerové
  • 00:08:14 buď s přítelkyněmi
    nebo manželkami obchodníků.
  • 00:08:17 Paní Müllerová zde podávala kávu,
    aperitiv, cigaretu,
  • 00:08:21 proto taky vlastně je tady umístěno
    stahovací okno,
  • 00:08:24 které mělo celkově tento interiér
  • 00:08:26 nejenom prosvětlit,
    ale samozřejmě pořádně vyvětrat.
  • 00:08:31 Dole je umístěna pohovka,
  • 00:08:33 kde paní Müllerová měla možnost
    relaxovat, odpočívat.
  • 00:08:38 Každý čtvrtek se v Müllerově vile
    konal jazzový večírek,
  • 00:08:41 kde se objednávalo kvarteto
    hudebníků,
  • 00:08:44 kteří sedávali právě v této nice.
  • 00:08:47 Hráli jazz a dole se tancovalo,
    tehdy se to okno stahovalo,
  • 00:08:51 takže vznikal v domě takzvaný
    živý gramofon.
  • 00:08:57 Ve vile se scházela zajímavá
    společnost znalců umění.
  • 00:09:00 Své šedesátiny tu oslavil
    také Adolf Loos.
  • 00:09:04 President Masaryk
    mu při nich udělil čestnou penzi
  • 00:09:07 a po odpoledních oficialitách
  • 00:09:09 se večer konala soukromá oslava
    tady, v Loosově nejmilejší stavbě.
  • 00:09:19 K pohodě hostů ve vile
    přispíval také kotel Strebel.
  • 00:09:23 Jeho obsluha patřila k povinnostem
    Leopolda Zívala,
  • 00:09:26 který byl u Müllerových
    zaměstnaný jako řidič,
  • 00:09:29 tedy jako šofér,
    jak se tehdy říkalo.
  • 00:09:34 Takže v ruce mám knížku,
    kterou vydal pan František Müller.
  • 00:09:37 Jmenuje se "40 let inženýrské práce"
    a je to vlastně jediná kniha,
  • 00:09:41 která zachycuje veškerou produkci
    stavební firmy Kapsa a Müller.
  • 00:09:46 Je to propagační kniha,
  • 00:09:49 kde pan František Müller umístil
    svoje vlastní fotografie,
  • 00:09:53 neboť byl vášnivým fotografem
    a tyto fotografie si vyvolával
  • 00:09:57 právě v Müllerově vile
    nahoře ve fotokomoře.
  • 00:10:02 Tady jsme v pracovně pana Müllera.
  • 00:10:03 Pan doktor byl nejen dobrý
    fotograf,
  • 00:10:05 ale také nadšený kinoamatér.
  • 00:10:07 Občas vytáhl promítačku,
    postavil ji někde tady
  • 00:10:11 a jako plátno používal tuto stěnu,
  • 00:10:14 proto ji nechal navrhnout
    bez dřevěného obložení.
  • 00:10:18 Dochovala se jediná cívka filmu
  • 00:10:20 a na ní záběry šedesátiletého
    Adolfa Loose.
  • 00:10:28 Zbývají mu pouhé 3 roky života.
  • 00:10:31 Těžce nemocen stráví řadu dnů
    v nervovém sanatoriu.
  • 00:10:43 Pohnutý byl také osud domu,
  • 00:10:44 který Adolf Loos považoval
    za svůj nejkrásnější.
  • 00:10:48 Po válce byl znárodněn
    a tady je výsledek.
  • 00:11:00 Po restituci v 90. letech
    odprodala Eva Müllerová dům městu,
  • 00:11:04 které zahájilo rozsáhlou
    rekonstrukci
  • 00:11:07 s cílem vrátit stavbě původní
    podobu
  • 00:11:09 a připomenout tak umění
    Adolfa Loose.
  • 00:11:22 To objevování toho Adolfa Loose
    bylo teda jakoby skvostné.
  • 00:11:25 Tak například to byly objevy
    jeho poznámek,
  • 00:11:29 přímo autorských skic a poznámek
    na stěně.
  • 00:11:32 Jsou zdokumentovány třeba
    jeho návrhy svítidel
  • 00:11:37 nebo další poznámky.
  • 00:11:40 Tak to jsou takové věci,
  • 00:11:42 které nám objasňují
    ten jeho přístup k tomu.
  • 00:11:45 Pro mě bylo pozoruhodné to zjištění
  • 00:11:47 té jeho práce s prostorem
    a s materiálem.
  • 00:11:50 Tak například v případech,
  • 00:11:53 kdy se jedná o společenské
    prostory,
  • 00:11:57 tak on klade vedle sebe
    sádrové omítky, bílé,
  • 00:12:03 dokonale teda vypracované dohladka
    a ušlechtilý materiál.
  • 00:12:07 To znamená, to jsou ty mramory
    nebo celá řada exotických dýh.
  • 00:12:11 Takže tam on jakoby pracuje
    s takovýmhle rejstříkem.
  • 00:12:16 Byl synem kameníka,
  • 00:12:18 čili on uměl ohromně krásně
    používat kamene
  • 00:12:24 a prakticky jako grafiku.
  • 00:12:27 Rozuměl i dalším materiálům
  • 00:12:29 a z toho dovedl zkomponovat
    báječné věci, tu texturu.
  • 00:12:34 Ovšem je třeba říci,
  • 00:12:36 že ta Loosova klientela
    byla velmi bohatá,
  • 00:12:39 což se i v té architektonické řeči
    projevovalo.
  • 00:12:44 Samotná jídelna stála 150 tisíc
    korun prvorepublikových.
  • 00:12:47 Za tuto částku se dal postavit
  • 00:12:50 jakýkoliv malý typizovaný dům
    v Čechách.
  • 00:12:55 Müllerovi měli krásný dům,
  • 00:12:56 mohli si dopřát všechno,
    na co si vzpomněli,
  • 00:12:59 a přesto se zdá,
    že v jejich vile cosi chybělo.
  • 00:13:02 Navzdory skvělému kotli Strebel
  • 00:13:05 tady tak trochu scházelo
    teplo domova.
  • 00:13:10 Ale možná, že to ze všech tří
    cítila pouze malá Eva ?
  • 00:13:14 jejich milovaný andílek.
  • 00:13:21 Tady pan Müller zachytil Evičku
    při 4. narozeninách.
  • 00:13:25 Zdá se, že nebylo šťastnějšího
    dítěte.
  • 00:13:27 Na idylku jejich dětství
    ráda vzpomínala i paní Matesová.
  • 00:13:32 S Evou jsme se kamarádily
    asi tak od těch 7-8 let.
  • 00:13:36 Chodily jsme společně do baletu
  • 00:13:39 a to bylo v takovým domě
    ve Vodičkově ulici,
  • 00:13:42 kde byl Myšák-cukrář.
  • 00:13:44 A tak nás mamičky vzaly
    po tý námaze na zmrzlinku,
  • 00:13:50 tam si daly kafíčko, povídaly si.
  • 00:13:55 Rodiče plánovali,
    že bude studovat umění v Paříži,
  • 00:13:58 ale sotva Eva překročí práh
    dospělosti,
  • 00:14:00 vdá se za svého bratrance
    a společně emigrují.
  • 00:14:04 Do rodinného hnízda
    se už nikdy nevrátí.
  • 00:14:10 Existoval rozhovor mé kolegyně
    ze Spojených států
  • 00:14:14 Leslie van Duzer,
  • 00:14:16 která navštívila Evu
    před rokem 1990 v Londýně,
  • 00:14:20 a tam vlastně paní Eva
  • 00:14:26 velice dramaticky vyprávěla
    o tom svým dětství,
  • 00:14:29 že to nebylo to prostředí,
    které by si přála,
  • 00:14:32 že tady vlastně byla izolovaná
    v těch pokojíčkách,
  • 00:14:34 které byly studené.
  • 00:14:36 Prostě byla to zkrátka
  • 00:14:37 dětská vzpomínka z úst staré paní,
    která šťastná rozhodně nebyla.
  • 00:14:53 Toto je ložnice malé Evy Müllerové,
  • 00:14:56 kde bydlela se svou guvernantkou
    z Paříže.
  • 00:14:59 Ta se starala o její výchovu,
    o její celodenní náplň.
  • 00:15:05 Takže toto, tento pokoj
    a vedlejší studovna,
  • 00:15:07 bylo její prostředí.
  • 00:15:12 Adolf Loos plánoval tento pokoj
  • 00:15:15 jako provizorní prostředí
    pro malé dítě.
  • 00:15:17 Dokonce to měl zaznamenané
    na prováděcích plánech.
  • 00:15:24 Adolf Loos zemřel v roce 1933,
    takže k té realizaci nikdy nedošlo.
  • 00:15:30 Mohli se obrátit
    na jiného architekta,
  • 00:15:33 ani finanční stránka
    by nehrála roli,
  • 00:15:36 přesto paní Müllerová
  • 00:15:37 odsoudila dospívající dceru
    k životu ve světě malého dítěte.
  • 00:15:45 Nechtěla to měnit,
  • 00:15:46 protože znala hodnotu celého
    toho domu jako celku,
  • 00:15:50 jako originálu z roku 1930.
  • 00:15:54 Čas potvrdil tušení paní Müllerové.
  • 00:15:57 Přínos brněnského rodáka
    k vývoji moderní architektury
  • 00:16:01 je nepopíratelný.
  • 00:16:04 Ten Loos tím, že stál proti jistým
    dekorativním tendencím kubismu,
  • 00:16:10 tak byl svým purismem,
  • 00:16:12 s tou svou čistou věcnou
    architekturou, velmi inspirující
  • 00:16:16 a vedle Le Corbusiera
    určitě tím hlavním momentem,
  • 00:16:19 který hnal českou architekturu
    dopředu.
  • 00:16:25 A skončilo to až po únoru
    roku 1948,
  • 00:16:28 kdy Loos najednou nějak
    do celého toho konceptu nepasoval
  • 00:16:33 a vlastně stál v naprostém rozporu
  • 00:16:36 k celé teorii socialistického
    realismu.
  • 00:16:43 (zní píseň
    Pryč s tyrany a zrádci všemi)
  • 00:16:57 Z jejich vily odešli komorná,
    hospodyně i šofér.
  • 00:17:00 Ten, jak víme, byl zároveň
    i topič,
  • 00:17:02 a tak ke kotli se s lopatou
    musel postavit pan Müller.
  • 00:17:08 V roce 1951 právě tady,
    na schodech v kotelně,
  • 00:17:13 našla paní Müllerová tělo
    svého manžela. Byl v bezvědomí.
  • 00:17:19 Nadejchal se toho uhelnýho plynu.
  • 00:17:23 Tetě Milušce bylo divný,
    že nejde nahoru,
  • 00:17:27 tak tam šla a snad už prostě nežil.
  • 00:17:36 Dlouhá léta se říkalo,
    že to byla dokonce sebevražda,
  • 00:17:39 že umřel tady cíleně,
    ale nevíme, jak to bylo doopravdy.
  • 00:17:47 Manipulace s kotlem nebyla právě
    jednoduchá.
  • 00:17:50 Navíc za komunistů prvorepublikový
    koks nahradilo nekvalitní palivo.
  • 00:17:55 A tak je možné, že se jednalo
    o nešťastnou náhodu,
  • 00:17:58 ale také je možné,
  • 00:18:00 že pan Müller nastavit šoupátka
    v kotelně tak, aby se otrávil.
  • 00:18:08 Byla to doba politických procesů
    a poprav
  • 00:18:10 a František Müller možná tušil,
  • 00:18:12 že se blíží den,
    kdy dojde i na něho.
  • 00:18:16 To ne, to by nikdy neudělal!
  • 00:18:19 On tetu Milušku strašně miloval
    a tohle by jí neudělal,
  • 00:18:23 protože by věděl, že ona by byla
    sama na všecky ty starosti a tak.
  • 00:18:32 Scházel jí Franci,
    scházela jí Evička,
  • 00:18:36 zato byl dům plný cizích lidí.
  • 00:18:39 Sloužil jako kanceláře
    Pedagogického nakladatelství
  • 00:18:42 i jako ubytovna pro arabské
    studenty.
  • 00:18:47 Interiér byl změněn.
  • 00:18:49 Byla zrušena tato otevřená stěna
    použitím příčky.
  • 00:18:55 Obývací pokoj sloužil
    jako kancelářská místnost,
  • 00:18:59 tak i závodní jídelna
    pro zde sloužící úředníky.
  • 00:19:04 Sem nesměla teta Miluška.
  • 00:19:06 Tady ten vchod měla zabedněnej,
    nesměla sem.
  • 00:19:14 A nahoře jsem to zapomněla říct,
  • 00:19:15 kuchyň mohla mít,
    ale jídelnu už ne.
  • 00:19:18 A nesměla používat výtah.
  • 00:19:24 Nekonečně daleko se zdály chvíle,
  • 00:19:26 kdy mohla seběhnout pár schodů
    do pracovny a obejmout Franciho.
  • 00:19:37 Přidělili jí místo správcové.
    Jejím úkolem byla údržba domu,
  • 00:19:42 který Adolf Loos modeloval
    i podle ní.
  • 00:19:47 Její drobné postavě a jejím zálibám
  • 00:19:48 přizpůsobil některé prvky dámského
    budoáru,
  • 00:19:51 ale z rozhodnutí komunistů
  • 00:19:53 se kulisou jejího života
    stal suterén.
  • 00:20:01 Byla cílem neustálého šikanování.
  • 00:20:04 Vykázali ji do úzkého pokojíku
    služky.
  • 00:20:08 Tady spala a svůj majetek musela
    složit do jiné místnosti.
  • 00:20:15 Tento prostor jí byl zapečetěn
  • 00:20:17 a mohla tam pouze
    na písemnou žádost a povolení,
  • 00:20:21 které získávala z magistrátu,
  • 00:20:24 že tam může vstoupit za asistence
    někoho, kdo udělá seznam věcí,
  • 00:20:29 které si z toho depozitáře,
    z toho svýho pokoje,
  • 00:20:33 přebírá a musela napsat účel,
    co s tím zamýšlí,
  • 00:20:38 jestli to chce prodat
    nebo někomu věnovat.
  • 00:20:41 Milada Müllerová prodala postupně
    cennou sbírku obrazů státu,
  • 00:20:45 a to pod nátlakem
    a za symbolickou cenu.
  • 00:20:49 Zemřela v roce 1968 na infarkt.
  • 00:20:53 Tady na tom gauči zemřela.
    Tady na tom gauči.
  • 00:20:59 To mi řekla teta Jarma,
    což ta mluvila pravdu vždycky.
  • 00:21:03 Oni říkali, že se tady nemohli
    vytočit s tou rakvičkou,
  • 00:21:07 tak nevím, jak to udělali.
  • 00:21:12 V zahraničí měla dceru a přátele.
    Mohla odejít,
  • 00:21:15 místo toho zůstala se svým domem
    až do posledního dechu.
  • 00:21:18 Snažila se uchránit
  • 00:21:20 každý kus nábytku, každý pant,
    kliku, vypínač.
  • 00:21:24 Obracela se na zahraniční
    architekty s prosbou,
  • 00:21:27 aby podpořili ochranu
    vzácného díla.
  • 00:21:36 To její úsilí bylo obrovské.
  • 00:21:38 To už nebyl její dům,
    ale spíš bojovala o architekturu,
  • 00:21:44 o to, aby byl zachován
    určitý odkaz,
  • 00:21:46 který vlastně její rodina
    Praze věnovala touto realizací.
  • 00:21:52 15. října 1968 byla Loosova vila,
    vila manželů Müllerových,
  • 00:21:57 prohlášena za kulturní památku.
  • 00:22:00 Paní Milada už se toho nedožila.
    Stejně to byla ale jen formalita.
  • 00:22:04 Vila nebyla opravena,
    nebyla zpřístupněna,
  • 00:22:07 naopak ji komunistická strana
  • 00:22:09 využívala jako kanceláře
    pro svůj Ústav marxismu leninismu.
  • 00:22:16 Náklady na rekonstrukci
  • 00:22:18 jsou účtem za socialistické
    hospodaření s tímto domem:
  • 00:22:22 47 milionů korun.
  • 00:22:27 Krok za krokem, detail po detailu
  • 00:22:29 se restaurátoři snažili vdechnout
    domu jeho původní podobu.
  • 00:22:34 V Rakousku, jehož přirozený vývoj
    nebyl zpřetrhán jako u nás,
  • 00:22:37 nalezli dokonce původního
    dodavatele křesílek.
  • 00:22:43 Po 70 letech vídeňská firma
  • 00:22:45 dodala do pražské vily látku
    na jejich přečalounění.
  • 00:22:59 Obnova Müllerovy vily
    byla práce nádherná,
  • 00:23:03 protože vlastně i z toho evropského
    či světového pohledu
  • 00:23:08 to byla první komplexní
    restaurátorská,
  • 00:23:10 to slovo restaurátorská bych chtěl
    zdůraznit,
  • 00:23:12 obnova památky moderní
    architektury,
  • 00:23:14 která vůbec byla na světě
    provedena.
  • 00:23:18 Na rozdíl do starších památek
  • 00:23:21 se zde potýkáme s takovými
    problémy, jako je například
  • 00:23:26 jak doplňovat nebo zachraňovat
    nebo obnovovat materiál,
  • 00:23:30 který ve 30. letech vzniknul
    a už se dneska nepoužívá,
  • 00:23:34 to znamená, že není k dispozici ?
  • 00:23:36 xylolitové podlahy,
    opaxitové obklady, a tak dále.
  • 00:23:40 I prvky zcela běžné,
  • 00:23:42 které se vyráběly ve velkých
    sériích,
  • 00:23:44 tak se jejich ošetření
    musí zadat zkušeným odborníkům,
  • 00:23:51 restaurátorům s licencí
    Ministerstva kultury,
  • 00:23:54 takže například umyvadla
    nebo zachovalé záchody
  • 00:23:58 restauruje zkušená restaurátorka,
    která jinak vlastně zachraňuje
  • 00:24:03 vzácný porcelán
    a vzácná umělecká díla.
  • 00:24:25 No jo, je to tak.
  • 00:24:28 To byl zázrak,
    že to všecko takhle zachránili.
  • 00:24:33 Dokonce i ty záclony!
    To je k neuvěření.
  • 00:24:44 Bože! Ten obraz tady visel.
  • 00:24:50 A rybičky taky.
  • 00:24:55 Jsou tady nějaký?
    Jsou tam! No jo.
  • 00:24:59 Všecko je na svým místě.
  • 00:25:02 Jsem šťastná.
    Děkuju vám, že jste mi to umožnili.
  • 00:25:11 Je to všecko pryč, ale vzpomínky
    mi zůstaly a jsou krásný.
  • 00:25:18 Akorát, že tu není to hlavní,
  • 00:25:19 že tu není teta Miluška
    a strejček Franci a Eva.
  • 00:25:26 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2011

Související