iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 3. 2012
22:10 na ČT2

1 2 3 4 5

42 hlasů
7461
zhlédnutí

Josef Berg a jeho snění

Portrét jedné z nejvýraznějších osobností mezi hudbou, divadlem a literaturou šedesátých let v Brně v dokumentu Jakuba Kořínka.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Josef Berg a jeho snění

  • 00:00:00 .
  • 00:00:13 Konkurs proběhne 1. července 2011
    v budově Televizního studia Brno
  • 00:00:19 objekt Typos, v 9 hodin.
  • 00:00:23 HUDBA
  • 00:00:28 Poctivější
    než experimentální básníci,
  • 00:00:30 poctivější
    než experimentální básníci,
  • 00:00:33 poctivější
    než experimentální básníci
  • 00:00:37 jsou třeba chovatelé psů.
  • 00:00:40 Majitel,ani pes,
  • 00:00:41 nemohou být podvodníci.
  • 00:00:44 Poctivější
    než experimentální básníci...
  • 00:00:48 Nedělejte tečky, čárky,
    říkejte to v jedné rovině.
  • 00:00:53 Poctivější
    než experimentální básníci
  • 00:00:57 jsou třeba chovatelé psů.
  • 00:01:00 Majitel ani pes
    nemohou být podvodníci.
  • 00:01:04 Ten nos by možná trochu odpovídal...
  • 00:01:07 Ale on měl takovou lehce ohnutou
    bradu, Pepík, takže...
  • 00:01:12 To tam není...
  • 00:01:16 A ten nos byl zahnutější.
  • 00:01:18 Byl mohutnější, měl větší hlavu...
  • 00:01:19 Byl mohutnější, rozhodně vyšší...
  • 00:01:22 To je mi líto,
    toto není vůbec Josef Berg.
  • 00:01:24 Není to Josef Berg.
  • 00:01:25 Ano, to je někdo úplně jiný.
  • 00:01:28 Berg nikdy nenosil brýle?
  • 00:01:30 Já se nepamatuju.
  • 00:01:31 Já se taky nepamatuju.
  • 00:01:32 Ne, nenosil.
  • 00:01:33 Na dálku viděl dobře.
  • 00:01:38 A ty oči by mně trošku odpovídaly...
  • 00:01:40 Ty oči jdou, ty by odpovídaly.
  • 00:01:44 Ale ten výraz právě,
    ten mě trošku fascinuje,
  • 00:01:47 protože je do sebe,
    on byl vždycky vnitřně zahloubaný...
  • 00:01:53 Nedělejte tak dlouhé kroky!
  • 00:01:55 Nehoupejte tak těma rukama!
  • 00:01:58 On se nehrbatil takhle,
    on měl do sebe ramena tak,
  • 00:02:02 jako by říkal:
    promiňte, že existuju!
  • 00:02:04 Že vůbec jsem!
  • 00:02:09 Ano, ano, ano.
  • 00:02:13 Teď bych byla pro.
  • 00:02:15 HUDBA
  • 00:02:23 Víte, kdo to byl Josef Berg?
  • 00:02:26 Fíha - spisovatel?
  • 00:02:28 Ne, to bych neřekla.
  • 00:02:30 Webern, Berg, Schönberg.
    To je druhá vídeňská škola.
  • 00:02:34 Ale toho vašeho asi neznám.
  • 00:02:36 Ježiš, nevím, brekeke,
    fakt, chlapi, vás nepotěším!
  • 00:02:38 Berg - neznám.
  • 00:02:42 Netuším, no.
  • 00:02:44 To byl nějaký
    televizní moderátor, ne?
  • 00:02:48 Kosmonaut.
  • 00:02:49 Myslíte skladatele Josefa Berga?
  • 00:02:52 Vy ho znáte?
  • 00:02:53 Osobně ne,
    to nám samozřejmě nebylo dopřáno.
  • 00:02:59 Kdo je Josef Berg,
    můžete mi to říct?
  • 00:03:00 Mě by to zrovna teďka
    docela zajímalo.
  • 00:03:04 HUDBA
  • 00:03:20 Z toho by se mělo vycházet.
  • 00:03:23 On má vždycky napsané ladění
    na jednotlivém tónu.
  • 00:03:28 Tak to abychom to už
    dneska nějak rozjeli...
  • 00:03:38 Je to v podstatě lehká partitura,
    dokonce si myslím,
  • 00:03:42 že by se k tomu
    měl dopsat nějaký manuál.
  • 00:03:47 Protože my se setkáme s kamarádem,
    s Martinem Smolkem,
  • 00:03:52 a on mi tak nějak řekne, co se to
    dělo.
  • 00:03:56 Ale z té partitury
    člověk těžko pochopí,
  • 00:03:58 na první dojem,
    co s tím vlastně má dělat.
  • 00:04:02 Jak je to rozladěné,
    tak já si to doma nenasimuluju.
  • 00:04:07 No tak 2 okna byla rozhodně,
    byla to rohová místnost,
  • 00:04:12 tady u rohu stála postel,
    ale chybí mi tam
  • 00:04:16 pruhované modré peřiny.
  • 00:04:20 Hop, ano, to je přesně ono!
  • 00:04:23 Taková venkovsky,
    krásně naducaná peřina.
  • 00:04:28 Velmi naducaná, tak.
  • 00:04:30 Úplně tak.
  • 00:04:32 Tak tady bylo harmonium,
    po té straně,
  • 00:04:36 nevím, jestli knihovna byla tady,
    nebo psací stůl.
  • 00:04:49 Tak? Možná to bylo obráceně,
    a psací stůl tady.
  • 00:04:55 Jé, kdo to tam je?
  • 00:04:58 Tak to mně je těch 17.
  • 00:05:00 SMÍCH
  • 00:05:01 To je mně těch 17.
  • 00:05:05 On v tom měl nějaký systém,
    v těch šanonech?
  • 00:05:06 On tvrdil, že v tom má systém,
    ale myslím, že systém v tom neměl,
  • 00:05:10 protože pořád něco hledal.
  • 00:05:15 Ano,
    já jsem napsal hodně o Bergovi.
  • 00:05:18 Knihu o Bergovi
  • 00:05:20 "Skladatel mezi hudbou,
    divadlem a literaturouŞ,
  • 00:05:24 protože to jsou
    3 základní polohy Bergovy,
  • 00:05:28 ale hlavním obsahem byla 60. léta,
  • 00:05:32 a tam byly analyzovány
    všechny důležité skladby
  • 00:05:36 včetně opery,
  • 00:05:37 tam byly analyzovány
    "Písně nového WertheraŞ,
  • 00:05:40 popřípadě komorní tvorba.
  • 00:05:49 Každá kulturní instituce
    dělá to své.
  • 00:05:51 Svaz skladatelů
    pořádá hudební středy,
  • 00:05:54 filharmonie symfonické koncerty,
  • 00:05:56 opera výpravná operní představení.
  • 00:05:59 Běda autorovi, který nerespektuje
    tyto dávno osvědčené regule!
  • 00:06:03 Běda jeho dílu, nevtěsná-li se
    do některé z nabídnutých přihrádek!
  • 00:06:10 Teď je potřeba, abyste se díval
    tady na divadlo, noviny nachystáme...
  • 00:06:13 A pojedem to ještě jednou, jo?
  • 00:06:19 Co dělat
    s hotovými díly Josefa Berga?
  • 00:06:23 Pro Svaz skladatelů je totiž
    taková opera příliš složitá
  • 00:06:26 a provozně obtížná.
  • 00:06:29 Pro operní divadlo je zase
    taková produkce příliš nepatrná.
  • 00:06:33 Je potřebí režiséra a kostýmů.
  • 00:06:36 Několika praktikáblů,
    někdy i tanečnice,
  • 00:06:39 nebo 2 statistek.
  • 00:06:42 POTLESK
  • 00:06:55 HUDBA ZPĚV
  • 00:07:09 POTLESK
  • 00:07:13 HUDBA ZPĚV
  • 00:07:25 POTLESK
  • 00:07:31 HUDBA ZPĚV
  • 00:07:43 POTLESK
  • 00:07:47 Já jsem začal původně
    psát analýzu jeho skladby "SněníŞ,
  • 00:07:53 což je více méně
    jeho poslední autonomní kompozice,
  • 00:07:58 pak psal ještě
    nějakou scénickou hudbu,
  • 00:08:03 těsně před smrtí,
  • 00:08:04 je to dílo rozsahem nevelké,
  • 00:08:09 ale zdá se docela významné
    v kontextu české hudby.
  • 00:08:16 Snad i v kontextu nějakém širším.
  • 00:08:20 Je to vlastně obraz
    celého Bergova přístupu k životu,
  • 00:08:24 to je snění, svým způsobem.
  • 00:08:30 HUDBA
  • 00:09:21 Tak tuhle skladbu
    jsem slyšel poprvé.
  • 00:09:24 Opravdu.
  • 00:09:30 Premiéra byla tedy teď,
    co se týká poslechu.
  • 00:09:34 Vím o té skladbě,
    protože byla jeden čas ztracená
  • 00:09:38 a hledala se. Marně.
  • 00:09:46 Mikrointervaly
    byly v určitých obdobích
  • 00:09:49 pokládány za budoucnost hudby.
  • 00:09:52 Např. v meziválečném SSSR
    vznikaly dokonce celé instituty
  • 00:09:56 a komise pro řešení otázek
    nových tónových systémů.
  • 00:10:05 Berg je prostě takový vynálezce,
    který vždycky začíná od začátku.
  • 00:10:14 Přitom v tom může být
    skrytá ironie, já nevím.
  • 00:10:18 HUDBA
  • 00:10:31 Já mám trošku podezření,
  • 00:10:33 že on vyložené systematičnosti
    nebyl v životě schopen.
  • 00:10:39 tak ho tady tyto věci
    strašně přitahovaly
  • 00:10:42 a snažil se vytvořit
    nějakou soustavu,
  • 00:10:45 která bude velmi dokonalá.
  • 00:10:49 HUDBA
  • 00:11:00 My ho dáme u tebe výš.
  • 00:11:02 Géčko, jo?
  • 00:11:03 Musíš ladit,
    tady musíme dát géčko.
  • 00:11:08 Počkej,
    uveď to na konkrétním případě.
  • 00:11:15 Plus 4 znamená co?
    Normálně mám ladění 442.
  • 00:11:20 Na kolik to mám tedy dát?
  • 00:11:22 Plus 4 znamená 16 tónů,
    které jdou výše.
  • 00:11:29 Pojďme to zkusit prakticky, u tebe.
  • 00:11:32 Přesně tak,
    pojďme to zkusit prakticky.
  • 00:11:37 Zdůrazňuji,
    že si vůbec nejsem jistý,
  • 00:11:39 že to je ono.
  • 00:11:40 Ale asi jsem přišel na to,
    je to založeno na tom,
  • 00:11:44 že se výšky střídají
    v různých nástrojích.
  • 00:11:48 Zasouváním do sebe
    to tvoří nějakou tónovou soustavu.
  • 00:11:58 "SněníŞ je zvukově úžasná věc,
  • 00:12:01 protože ve zvuku na mě působí
    úplně jako asijská hudba,
  • 00:12:05 najednou mám pocit,,
    jako bych slyšel Ragu a Talu.
  • 00:12:09 Přitom vím, že je to vlastně
    uděláno z tónových směsí,
  • 00:12:15 které nejsou diatonické a
    chromatické, čili on udělal raster,
  • 00:12:20 sám si ho vymyslel,
    čili není to čtvrttónová hudba,
  • 00:12:23 kterou jsme znali od Háby,
    je to něco úplně jiného.
  • 00:12:27 Ona nechce být čistě čvtrtónová
    nebo pětinotónová
  • 00:12:31 a dvanáctinotónová.
  • 00:12:33 To je vlastně hudba
    jakéhosi úplně nového systému,
  • 00:12:37 který si Berg vytvořil
    a určitě by u něho nezůstal.
  • 00:12:41 Kdyby dělal něco dalšího,
    vytvořil by si něco jiného.
  • 00:12:46 Teď to máš hodně vysoko.
  • 00:12:49 HUDBA
  • 00:12:55 Jsme na "hŞ a teď pojď.
  • 00:13:01 Super, stačí.
  • 00:13:04 To je ono, a máš to.
  • 00:13:09 HUDBA
  • 00:13:19 To je ladění!
  • 00:13:20 To je, co?
  • 00:13:22 SMÍCH
  • 00:13:49 Skladba vzniká
    všemi možnými kombinacemi
  • 00:13:52 předem stanovených prvků.
  • 00:13:54 Nevyčerpatelné množství kombinací
    je způsobeno:
  • 00:13:58 za prvé: je mnoho druhů částek.
  • 00:14:00 Melodické úseky, rytmické vzorce,
    dynamické vzorce.
  • 00:14:05 Za druhé: mnoho způsobů kombinací.
  • 00:14:09 Horizontálně, vertikálně,
    posouvání.
  • 00:14:13 Za třetí:
    možný vnitřní vývoj částek.
  • 00:14:17 Rytmické změny, dynamické změny.
  • 00:14:22 Za čtvrté: největší bohatství
    dává ovšem nedůslednost.
  • 00:14:31 On měl obrovskou spoustu nápadů,
    jak by se dalo komponovat.
  • 00:14:37 Spoustu těch věcí nevyužil,
    zůstávaly ve skicářích.
  • 00:14:45 A přitom měl nápady,
  • 00:14:47 které víceméně korespondovaly
    s vývojem na Západě,
  • 00:14:52 o kterém on neměl
    třeba v 50. letech žádného tušení.
  • 00:15:00 Na jedné straně je představivost,
    invence postupů a projektů,
  • 00:15:04 leč pak přichází
    druhá stránka věci.
  • 00:15:07 Jakmile se ponoříme
    do hmoty materiálu
  • 00:15:10 a začneme se v ní matlat,
  • 00:15:13 ať jde o ochutnávání
    projektovaného pokrmu,
  • 00:15:16 ochutnávání
    projektovaných milostných slastí,
  • 00:15:19 realizace projekt hudby,
  • 00:15:21 divadla, jakéhokoli díla,
  • 00:15:24 jsme opuštěni myšlením,
    neboť to dalo jen impuls.
  • 00:15:29 Matlajíce se ve hmotě zvuků,
    kundy, slov, vybavení scény,
  • 00:15:33 jsme opuštěni.
  • 00:15:35 Můžeme si pojmové myšlení
    dát za klobouk.
  • 00:15:38 Stáváme se primitivy a čím častěji
    se vynoříme z této sféry,
  • 00:15:43 abychom si lokli návodu,
    tím větší je nebezpečí,
  • 00:15:47 že tkáň nebude přirozená,
    že tam bude víc úmyslů než faktů.
  • 00:15:52 HUDBA
  • 00:15:59 Idea takové jisté malosti,
    že na to nebudou peníze
  • 00:16:03 a že se to tedy
    bude dělat s láskou,
  • 00:16:06 tak tu on do toho zakalkuloval.
  • 00:16:10 Je to idea provizorního předvedení.
  • 00:16:15 Vždycky už dopředu ohlašuje,
    že to nebude ono a bude to fiasko,
  • 00:16:20 nebo alespoň poloviční fiasko,
    nebo prostě jen částečný úspěch.
  • 00:16:26 Při určitém způsobu práce není ani
    příliš žádoucí něco dokončit.
  • 00:16:33 Je lepší,
    když něco zůstane jen nahozené,
  • 00:16:39 v podstatě Leonardo
    - co je tam hotového?
  • 00:16:47 I když to nechci
    nějak vyloženě srovnávat...
  • 00:16:55 Tvůrčí akt se vulgarizuje
  • 00:16:57 dosažením nějak uchopitelné
    materiální podoby.
  • 00:17:08 Takže katalog
    Bergovy pozůstalosti je zde,
  • 00:17:13 je velmi dobře zpracován
    paní doktorkou Černohorskou,
  • 00:17:18 tuto řadu můžete vzít celou,
    až po ten diplom.
  • 00:17:24 Takže Bergovo "SněníŞ...
  • 00:17:48 Aha,
    tak ten je bez přelaďovací tabulky.
  • 00:17:51 Ten je bez přelaďovací tabulky.
  • 00:17:54 Je zde mimo jiné
    jeho literární činnost,
  • 00:17:57 ale i korespondence.
  • 00:18:01 Takže když si to tady vytáhneme:
    tvůrčí činnost literární,
  • 00:18:04 beletristická,
    próza 1945 - 1962.
  • 00:18:14 Tady jsou básně, jednička atd.
  • 00:18:19 Jelikož on používal
    velmi jemný papír,
  • 00:18:22 protože všechno používal
    v průtisku,
  • 00:18:26 takže to tak nepřipadne,
    ale je to mnoho tisíc stran,
  • 00:18:31 v pozůstalosti.
  • 00:18:33 On byl veliký introvert a tím,
    že pravidelně nepracoval,
  • 00:18:39 tzn. že nechodil do pracovního
    procesu,
  • 00:18:43 tak měl hodně času na to,
  • 00:18:47 aby si psal deník, psal si poznámky
    a denně pracoval, až do noci,
  • 00:18:53 a patrně procházel
    stavem jakýchsi vigilií,
  • 00:18:57 v noci o těch věcech
    prostě přemýšlel,
  • 00:19:00 v době, kdy normální pracující
    zalehl a spal.
  • 00:19:04 Já jsem z toho byla
    docela vykulená,
  • 00:19:07 protože to bylo k nepřečtení.
  • 00:19:09 To bylo strašně komplikované,
    muselo se to přečíst 2x, 3x, 4x.
  • 00:19:14 A stejně jsem nepochopila,
    o co jde.
  • 00:19:17 A i ty milostné dopisy byly
    většinou strašně, strašně složité.
  • 00:19:24 Než jsem z toho vyčetla,
    že mě zoufale miluje.
  • 00:19:28 HUDBA
  • 00:19:30 Stop, stop, stop, stop.
  • 00:19:35 Jednoduché, teď je to pomalu..
  • 00:19:39 Raz, dva, raz...
  • 00:19:40 HUDBA
  • 00:19:47 Osminová pauza.
  • 00:19:48 HUDBA
  • 00:20:09 Takže to samé...
  • 00:20:12 Raz, dva, tři, čtyři...
  • 00:20:16 Do poslední chvíle matka netušila,
  • 00:20:19 že se Ferdinand hotoví
    do 3 dnů odcestovat k měsíci,
  • 00:20:22 bez svolení ústavu,bez vyhlídky
    na návrat
  • 00:20:27 do konce vánočních prázdnin,
  • 00:20:28 klid a mír v náručí
    nekonečné prázdnoty,
  • 00:20:32 kalila Ferdinandovi
    jen vzpomínka na ustaranou matku.
  • 00:20:37 HUDBA
  • 00:20:45 HUDBA
  • 00:21:34 On byl velký fanda,
    ale i znalec filmu.
  • 00:21:39 Čili to na něj silně působilo,
    a převáděl tyto věci do hudby.
  • 00:21:44 Sám taky dělal filmy,
    které jsou velmi bizarní,
  • 00:21:50 amatérsky na kameru osmičku.
  • 00:21:54 Jeho způsob hraní je opravdu,
    řekl bych, svým způsobem jedinečný.
  • 00:22:01 SMÍCH
  • 00:22:02 Přesahuje všechno,
    co si lze představit.
  • 00:22:10 HUDBA
  • 00:23:02 Já nemám dva talenty,
    jak mívají druzí,
  • 00:23:05 ale sto, a to do hloubky,
    jaká je neznámá.
  • 00:23:10 Jsem jako osel
    nad nekonečnem otýpek,
  • 00:23:14 oddaluji některou načít,
    šílím nad bezbřehostí,
  • 00:23:18 a snažím se, aby čas utekl.
  • 00:23:20 Bojím se i bezbřehosti času,
    neboť stát nad otýpkami
  • 00:23:25 je strašná zábava.
  • 00:23:41 HUDBA
  • 00:24:27 Co to je?
  • 00:24:30 No, to je takové UFO.
  • 00:24:35 Já jsem myslel, jestli...Jo.
  • 00:24:39 Může být...
  • 00:24:41 On byl velikán, vysoký, svérázný...
  • 00:24:44 Jaksi vzácnej, jo?
  • 00:24:47 Byl jiný.
  • 00:24:48 Urostlý, nosatý...
  • 00:24:51 On se nepodobal nikomu...
  • 00:24:56 Sice velikánská duše,
    ale něco v sobě měl legračního.
  • 00:25:01 Berg byl úplně tedy, naprosto...
  • 00:25:05 HUDBA
  • 00:25:11 S takovým smyslem pro humor,
    jaký já vůbec nepamatuju.
  • 00:25:16 Jára Cimrman...
    To se učil u něj, já si myslím.
  • 00:25:20 On byl svým způsobem velké dítě.
  • 00:25:22 Na které všechno působilo,
    svým způsobem jakoby bezbranný,
  • 00:25:27 jakoby se lecčemu vzpíral,
    ale přesto cítil, že prostě nemůže...
  • 00:25:37 To je takový můj pocit.
  • 00:25:40 On sám není schopen se ubránit
    žádným zlým popudům zvenku.
  • 00:25:44 Dobrým ano,
    ty on dovedl krásně přijímat.
  • 00:25:47 Ale zlým se neuměl vůbec bránit.
  • 00:25:51 Vzácné je, že měl svoje tajemství.
  • 00:25:56 On byl obrovský,
    strašný, platonický milovník.
  • 00:26:00 Byl to největší platonický
    milovník,
  • 00:26:03 jakého jsem
    za svého dlouhého života poznal.
  • 00:26:06 Berg miloval, mnohokrát miloval,
    a vždycky miloval obyčejně.
  • 00:26:11 Miloval ženy,
    které už někomu patřily.
  • 00:26:15 Ale on je nedobýval!
  • 00:26:17 HUDBA
  • 00:26:25 Vždycky chodil, ne vedle mě,
    ale šel ten krůček za mnou,
  • 00:26:30 skoro mlčel a když jsme se loučili,
  • 00:26:33 tak mi dal dopis
    a tam to bylo všecko napsané.
  • 00:26:37 Z očí do očí toho nebyl schopný.
  • 00:26:41 To zrudnul, začal trošičku koktat,
    a nedal dohromady větu.
  • 00:26:46 Já jsem to dala do obálek,
    protože už si to nepamatuju.
  • 00:26:52 Někam jsem to zašoupla,
    kde jsem ty noty držela v ruce...
  • 00:26:57 Takové malinkaté, to je ono...
  • 00:27:00 A nikdy jsem ho to neslyšela
    zazpívat nebo zahrát.
  • 00:27:04 Já to znám jen takto z not.
  • 00:27:08 ZPĚV
  • 00:27:21 Tak děkuju.
  • 00:27:22 Moc děkuju.
  • 00:27:26 Kdyby vás nebylo,
    tak je to zastrčené někde v šuplíku
  • 00:27:31 a už si vůbec nevzpomenu,
    že něco bylo.
  • 00:27:34 Pozdrav Pámbu, Lído.
  • 00:27:36 Kdybyste chtěla udělat radost
    filmovému amatérovi
  • 00:27:39 a podívat se na filmy,
    chodím denně před večeří
  • 00:27:41 na procházku
  • 00:27:43 a dovolím si počkat
    vždy v 18.00 u zastávky "KapličkaŞ.
  • 00:27:47 Bojíte-li se sama,
    vezměte kamarádku.
  • 00:27:50 Ale je to zbytečné,
    dům je naplněn rodiči.
  • 00:27:54 HUDBA ZPĚV
  • 00:28:53 Je to hudba velice něžná,
    velice lyrická,
  • 00:28:56 z toho bouří
    jistými výbuchy tragiky
  • 00:29:00 a neštěstí a hledání a nejistoty...
  • 00:29:07 A řekl bych, že je jistým obrazem
    jeho rozervaného nitra.
  • 00:29:14 HUDBA ZPĚV
  • 00:29:32 On měl hodně rád přírodu,
    velice měl rád přírodu,
  • 00:29:36 jezdil na vodu, jezdil po horách...
  • 00:29:41 Ano, ano, on byl vodák.
  • 00:29:43 Já vím, že se strašně bál lyží.
  • 00:29:46 Někdo říkal, že potom lyžoval,
    ale byl vodák.
  • 00:29:51 Srdcem hlavně, moc to neuměl.
  • 00:29:54 HUDBA
  • 00:30:46 Jonika a klavír
    jsou tam hlavní protagonisté...
  • 00:30:53 To jsou v podstatě kulisy.
  • 00:30:55 Čili vzhledem k úkolu, který
    instrumentalisté toho "křoví" mají,
  • 00:31:00 kytaristi a houslisti, tak jestli
    to opravdu nehrát jako loutky?
  • 00:31:08 Jako mechanicky...
  • 00:31:13 Oni tam nic nemají,
    jen takhle hmatají...
  • 00:31:17 Ne, oni mají flažolety.
  • 00:31:20 Čili když nehrají,
    tak se mechanicky zastaví...
  • 00:31:25 Prostě pojmout to divadelně!
  • 00:31:27 Jakoby loutkové divadlo.
  • 00:31:29 A ti dva jsou takoví,
    že hrají něco...
  • 00:31:33 Tam je nějaká exprese.
  • 00:31:37 4 housle spolu tvoří nástroj,
    je to takový houslostroj.
  • 00:31:41 Tím, že hraje každý
    jenom prázdné struny,
  • 00:31:44 ale každý je naladěný jinak,
  • 00:31:47 tak se doplňují
    a vytvářejí jednu zvukovou vrstvu.
  • 00:31:54 Bude potřeba se jich zeptat,
    jak si u toho připadají...
  • 00:31:59 Raz a dva...
  • 00:32:02 HUDBA
  • 00:32:33 Taky nějaký tah,
    který nemá těžké doby.
  • 00:32:42 Abys to tam zbytečně nedával.
  • 00:32:44 A pořád - jako morseovka.
  • 00:32:48 Prostě žádná emoce.
  • 00:32:55 Že jsme blbě?
  • 00:32:56 Ne dál, právě že jsme...Moment.
  • 00:33:00 To bylo 4a...
  • 00:33:02 No jistě, my musíme jít zpátky.
  • 00:33:05 Co se odstěhovala paní Bergová,
    tak už jsem tady nebyl.
  • 00:33:10 Tady to nahoře, rohové, ta 2 okna.
  • 00:33:12 To je jeho okno.
  • 00:33:14 To je jeho pokoj.
  • 00:33:17 Ale řekl bych,
    že ten beton je původní.
  • 00:33:21 A to obložení taky nebylo.
  • 00:33:24 On tu bydlel až do smrti,
    do r. 1971.
  • 00:33:27 Odtud šel do nemocnice.
  • 00:33:29 Byl vlastně pořád s maminkou.
  • 00:33:32 Matka bydlela dole,
    on měl pokoj nahoře,
  • 00:33:36 Alois Piňos vykládal,
    že byl třeba u něho, bavili se,
  • 00:33:39 Berg psal nějaké texty, vstal,
    třískl pár akordů do klavíru,
  • 00:33:46 aby si matka myslela,
    že komponuje,
  • 00:33:50 ona ho podporovala,
    aby se tomu věnoval,
  • 00:33:54 takže takové věci jí dělal.
  • 00:33:59 Je otázka,
    zda literatura nebo hudba
  • 00:34:02 nezabere všechen čas
    pro literaturu i hudbu dohromady.
  • 00:34:07 Literatura je hydra,
    neodčerpává se, ale přirůstá.
  • 00:34:12 Nápad roste čtvercem,
    každá invence má x derivací
  • 00:34:16 a ty další.
  • 00:34:20 Musím zjistit v diáři,
    co to pořád dělám.
  • 00:34:23 Nesmím být stále rušen zakázkami,
    cizími nápady,
  • 00:34:27 které přijímám jen ze ctižádosti.
  • 00:34:33 Samozřejmě musí být jasno
    v kategoriích.
  • 00:34:36 Na spánek potřebuji 8 hodin.
  • 00:34:39 Na jídlo 2 hodiny denně.
  • 00:34:42 Nutnosti zaberou 2 hodiny.
  • 00:34:46 Na tvorbu musí zbýt 8 hodin denně,
    to je celkem 20 hodin.
  • 00:34:51 Na ostatní život mi zbývají
    4 hodiny.
  • 00:34:54 Z těch se ale strhují
    návštěvy tzv. přátel,
  • 00:34:57 je to pouštění žilou,
    neboť 3 a půl hodinová návštěva
  • 00:35:01 znamená půl hodiny denně na týden.
  • 00:35:04 Tito přátelé mi nekradou
    jenom čas k životu,
  • 00:35:07 ale rozpíná se to.
  • 00:35:09 Např. v tomto týdnu Čerbák 8-03,
    17-23, to je 13 hodin.
  • 00:35:15 V průměru 2 hodiny denně,
    to je strašné.
  • 00:35:19 ZVONĚNÍ
  • 00:35:20 Kniha, rušení, realizace hudby...Ano.
  • 00:35:24 Divadelní texty 50%,
    realizace hudby 15%,
  • 00:35:29 divadelní hudba,
    privátní scénická hudba,
  • 00:35:32 ostatní invence
    - literatura, hudba 5%,
  • 00:35:35 realizace sci-fi ve hmotě.
  • 00:35:37 To je krásné.
  • 00:35:42 On si neustále snažil
    organizovat čas,
  • 00:35:45 dělal si rozpisy,
    co kdy bude jak dělat,
  • 00:35:50 analyzoval, co kdy kde dělal,
    a to mu ten čas vlastně ubíralo.
  • 00:35:58 Pokud jsem slyšel, tak mu to stejně
    taky moc nefungovalo.
  • 00:36:02 Jako všechny byrokratické systémy.
  • 00:36:07 SMÍCH
  • 00:36:12 Boj proti rušení
    a rušení samo mě nutí se štvát.
  • 00:36:16 Jsem stále unaven, je mi zle,
    rušení požírá nejprve čas
  • 00:36:20 pro radost,
  • 00:36:22 pak rehabilitaci ducha i těla,
    a poté čas pro tvorbu.
  • 00:36:26 Ale ani pracovní čas
    není plně využit, jsem znaven.
  • 00:36:30 Je nutno se v klidu rozžhavit,
    nic nevpustit do hlavy.
  • 00:36:35 Způsob obrany: nic neslibovat,
    vyhýbat se, urážet, vést tvrdý boj.
  • 00:36:43 Metoda likvidace rušení:
    odmítnutí rušení ihned,
  • 00:36:47 jak se vyjeví jejich možnost.
  • 00:36:50 Je třeba zlikvidovat
    nejglobálnější předpoklad rušení:
  • 00:36:54 styk s lidmi.
  • 00:36:59 HUDBA
  • 00:38:30 V r. 1969 a 1970
    tu proběhly 2 ročníky
  • 00:38:35 Expozice experimentální hudby.
  • 00:38:39 Festival měl ukazovat:
  • 00:38:42 teď bude teprve následovat
    provedení, expozice.
  • 00:38:46 Tady vám ukazujeme to,
    co je v čelních pozicích.
  • 00:38:50 Odysseus!
  • 00:38:54 Jak je podivná!
  • 00:38:55 Není snad ženy, které by olympští
    dali tak tvrdé a bezcitné srdce!
  • 00:39:02 Která by vydržela
    vyhýbati se takto vlastnímu muži,
  • 00:39:06 jenž přetrpěv nezměrné strasti
    vrací se konečně po létech domů!
  • 00:39:12 Byla-li Bergova aktivita
    až dosud podobná ledovci,
  • 00:39:16 obecně viditelnému
    jen z nepatrné části,
  • 00:39:19 pak na této expozici se Berg
    donutil k publicitě mimořádné.
  • 00:39:24 Jako autor textů - vyvolavačů,
    spoluautor uměnovědného dialogu,
  • 00:39:29 autor opery "Odysseův návratŞ,
    hudebního happeningu
  • 00:39:33 a komorní skladby "SněníŞ.
  • 00:39:37 První předvedení "SněníŞ
    bylo poznamenáno tím,
  • 00:39:41 že Berg už nebyl
    v dobré zdravotní kondici,
  • 00:39:44 já mám pocit,
    že byl předtím v nemocnici,
  • 00:39:47 ale přišel na to,
    a byly velké problémy s laděním.
  • 00:39:52 Všechno se to totiž dělo
    v rozhlase,
  • 00:39:55 a to ještě rozhlas měl své ladiče.
  • 00:40:01 Říkám to proto,
  • 00:40:03 že jsem na to navazoval
    bezprostředně ve druhé půlce,
  • 00:40:06 s věcí,
    kterou jsem tam měl provedenou,
  • 00:40:09 a vím,
    že jsme se zdrželi asi o hodinu,
  • 00:40:12 protože se to všechno chystalo.
  • 00:40:14 Provedení bylo katastrofické,
    nepodařilo se to správně naladit,
  • 00:40:19 o co tam šlo, kvůli čemu to dělal,
  • 00:40:22 nicméně to byla skladba,
    i v nepovedené verzi,
  • 00:40:27 která byla velmi důležitá,
    byla to legendární událost.
  • 00:40:37 A zanechala potom hlubokou stopu
    i jako legenda,
  • 00:40:43 na kterou se vzpomínalo.
  • 00:40:47 HUDBA
  • 00:40:49 To bylo někde tady zkraje...
  • 00:40:53 Že bychom tady...?
  • 00:40:56 Kdo by se ale o ten hrob staral,
    mimo jiné dneska?
  • 00:41:00 Vždyť nikoho nemá, vůbec nikoho.
  • 00:41:03 Já jsem tu nikdy nebyl u hrobu,
    já jsem byl na kremaci.
  • 00:41:09 My jsme byli v kavárně Alfa,
    seděli jsme tam s Pepanem,
  • 00:41:13 to bylo někdy v r. 1970,
    a on mi říká:
  • 00:41:16 já jsem nemocný.
  • 00:41:17 Já mám asi rakovinu.
  • 00:41:19 Já asi umřu.
  • 00:41:20 Já říkám: co blbneš, Pepane?
  • 00:41:22 A on říká: jo, mám.
  • 00:41:24 Ale napsal třeba na partituru
    Fausta, tam napsal:
  • 00:41:27 dílo nemohlo být dokončeno
    z toho důvodu,
  • 00:41:30 že tomu zabránila
    havárie zdravotní.
  • 00:41:35 A teď tam bylo napsáno:
    tuberkulóza střev,
  • 00:41:38 komplikovaná ještě s něčím,
    s opakováním atd.
  • 00:41:41 Nějaké CA žaludeční
    nebo gastrotraktu, nevíme přesně.
  • 00:41:47 Neviděli jsme diagnózu.
  • 00:41:51 Nemůžu tady říct,
    jestli opravdu odtud odešel,
  • 00:41:54 tedy jestli někdo
    jeho hrob přestěhoval,
  • 00:41:59 ale vím, že přestěhován byl.
  • 00:42:04 Ale jestli se vrátil
    a na toto místo?
  • 00:42:06 On může být taky ještě někde jinde.
  • 00:42:09 Nemohla bys mi nadiktovat
    jeho mobil?
  • 00:42:10 My tady točíme o Josefu Bergovi
  • 00:42:13 a potřebovali jsme
    nějakou informaci,
  • 00:42:15 kterou by nám mohl tvůj muž sdělit.
  • 00:42:19 Nevíš, nevíš...
  • 00:42:21 My jsme přišli na to,
    jestli o tom náhodou nevíš.
  • 00:42:25 Tak jsme neuspěli.
  • 00:42:29 Tak je to bergovské,
    to je naprosto jasné.
  • 00:42:33 Je tam nahoře, kouká na nás,
    mává nám, usmívá se...
  • 00:42:43 HUDBA
  • 00:44:25 POTLESK
  • 00:44:49 Mé dějiny.
  • 00:44:51 V letech 1960 - 1963 vzmach.
  • 00:44:57 V letech 1964 - 1970
    neustálé rušení.
  • 00:45:03 Od r. 1970 poslední možnost.
  • 00:45:10 Jsou lokální rušení
    a jsou celé komplexy rušení,
  • 00:45:14 uvedené do pohybu jedním činem.
  • 00:45:17 Jedno seznámení = 50 návštěv.
  • 00:45:20 Zde lze buď bojovat
    proti lokalitám nebo zrušit celek.
  • 00:45:27 Nebude-li lednový průměr tvorby
    8 hodin denně,
  • 00:45:31 nastoupí akce "MlhaŞ.
  • 00:45:34 Nejsem v Brně, jsem nemocný apod.
  • 00:45:37 Jako jediná
    přirozená a jistá možnost
  • 00:45:40 se jeví odjezd na osamocené místo.
  • 00:45:47 POTLESK
  • 00:45:54 Pro mě bylo problematické
    soustředit pozornost
  • 00:45:57 během celé skladby.
  • 00:45:59 Je úžasně koncentrovaná
    v souzvucích a ve skladbě.
  • 00:46:05 Harmonie
    je tam zvláštně poskládaná,
  • 00:46:08 člověk na to není zvyklý.
  • 00:46:11 Když člověk poslouchá rádio,
    tak toto tam vůbec neslyší,
  • 00:46:13 takové věci.
  • 00:46:15 Nevím, já musím říct,
    že nemám moc ráda kakofonii,
  • 00:46:18 takže pro mě to nebylo.
  • 00:46:22 HOVOŘÍ MAĎARSKY
  • 00:46:39 Můžu to říct?
  • 00:46:41 Já jsme měl husí kůži až...na zadku.
  • 00:46:44 Fakt to bylo hezký.
  • 00:46:46 HUDBA
  • 00:46:55 Bylo to oné hrozné zimy
    za celostátní vlády
  • 00:46:58 Antonína Novotného,
  • 00:47:00 kdy jsem dlel několik dní
    na jakési služební cestě v Brně.
  • 00:47:04 Hned po příjezdu večerním expresem
    telefonoval jsem příteli Bergovi
  • 00:47:08 a nedočkav se spojení,
    rozjel jsem se za ním do Žabovřesk.
  • 00:47:12 U vilky č. 4a jsem byl na místě.
  • 00:47:15 Rychle jsem vystoupil
    příkrými točitými schody,
  • 00:47:18 a, nevím proč, vrazil jsme dovnitř
    bez patřičného trojího zaklepání.
  • 00:47:23 Přítele viděl jsem ležet
    bez hnutí na posteli.
  • 00:47:26 Vous neupravený
    šplhal se vzhůru po peřinové hoře,
  • 00:47:30 tváře propadlé, zažloutlé.
  • 00:47:36 Berg vůbec nevnímal
    mou náhlou přítomnost.
  • 00:47:39 Pak se však prudce vztyčil,
  • 00:47:41 mocným trhnutím těla
    odkopl onen zával peřinový
  • 00:47:44 a uprchl z místnosti.
  • 00:47:46 To vše se událo
    s nevylíčitelnou rychlostí.
  • 00:47:51 Mnoho jsem přemýšlel
    o pravém smyslu přítelova chování.
  • 00:47:55 O pravém smyslu příhody, která byla
    příčinou Mistrova zmizení.
  • 00:48:01 Od mé návštěvy
    již nikdo Josefa Berga nespatřil.
  • 00:48:05 V posledních letech
    se přikláním k výkladu,
  • 00:48:08 jenž mé osobě propůjčuje
    osudnou roli poslední kapky,
  • 00:48:12 kterou přetekl džbán
    Bergovy trpělivosti s lidstvem.
  • 00:48:18 HUDBA
  • 00:48:22 Běda mně.
  • 00:48:24 Běda tobě, můj ubohý příteli.
  • 00:48:29 HUDBA
  • 00:49:20 Prosím, světlo!
  • 00:49:29 Tak samozřejmě
    člověk se na to dívá...
  • 00:49:33 Měl jsem z toho větší strach,
    než se to nakonec ukázalo.
  • 00:49:40 Tam je perfektní, že jakoby člověk
    pořád četl ty dopisy.
  • 00:49:44 Měl jsem pocit,
    jako bych pořád listoval
  • 00:49:46 v pozůstalosti.
  • 00:49:49 Pro mě je to hrozně zajímavé.
  • 00:49:51 Já jsem byla nadšená.
  • 00:49:52 Ale jinak já jsem strašně dojat...
  • 00:49:55 Ale vždyť je tam
    ten váš krásný madrigal, proboha!
  • 00:49:56 No jo, úžasný!
  • 00:49:59 To je veliký čin,
    že to tam zaznělo.
  • 00:50:01 Ať žije Libuška!
  • 00:50:02 Ono je těžké
    to do toho filmu dávat,
  • 00:50:05 ale jeho experimentování
    by mohlo být předvysvětleno.
  • 00:50:09 Já si myslím, že jakékoli
    další vysvětlování
  • 00:50:11 uvrhne ty diváky,
    kteří se na to budou dívat,
  • 00:50:14 do naprostého zmatku,
    a ještě do většího chaosu.
  • 00:50:19 Ono je to "SněníŞ
    doopravdy Bergovo.
  • 00:50:23 Pochopitelně se najdou lidé,
    kteří řeknou, že tomu nerozumí.
  • 00:50:26 To je jejich problém.
  • 00:50:28 Proto je dobře, že tam to "SněníŞ
    v podstatě nezazní.
  • 00:50:33 On byl tak čistý člověk...
    To z toho vyplývá!
  • 00:50:47 HUDBA
  • 00:51:15 Skryté titulky:
    Hana Svanovská, ČT Brno
  • 00:51:41 .

Související