iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 11. 2008
20:35 na ČT2

1 2 3 4 5

178 hlasů
17495
zhlédnutí

Posedlost šermem

Portrét Karla Basáka, choreografa jevištního šermu

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Posedlost šermem

  • 00:00:08 Šerm pro mě znamenal
    hrozně důležitý moment života.
  • 00:00:23 Od jedenácti let mě nezajímá nic
    víc než šerm.
  • 00:00:27 A k tomu jsem se dostal zvláštním
    způsobem.
  • 00:00:41 Nejenom, že se mi líbily
    francouzské filmy,
  • 00:00:46 kde hrál Jean Maurois,
    ale také se mi podařilo
  • 00:00:49 jednou se dostat do Prahy
    do Schwarzenberského paláce,
  • 00:00:54 kde účinkovala první skupina
    historického šermu vůbec.
  • 00:00:57 Mušketýři a bandité.
    Strašně se mi to líbilo.
  • 00:01:00 Vrátil jsem se do Plzně a přihlásil
    jsem se do sportovního šermu.
  • 00:01:08 Vzhledem k tomu,
    že se mi během té doby
  • 00:01:11 podařilo dostat do reprezentačního
    juniorského týmu
  • 00:01:17 a dokázal jsem leccos,
    takže potom se mi i odcházelo
  • 00:01:22 těžce ze sportovního šermu,
    ale historický šerm
  • 00:01:26 mě strašně táhl.
  • 00:01:32 Dominik
    vznikl seskupením přátel,
  • 00:01:38 kteří se setkávali a setkávají
    ve sportovním šermu.
  • 00:01:47 V roce 70 jsme založili skupinu
    divadelně-historického šermu.
  • 00:01:51 Od tohoto data vznikl oficiální
    Dominik.
  • 00:01:56 Iniciátorem vzniku skupiny
    a takový ten stmelující prvek
  • 00:02:03 byl Karel Basák.
  • 00:02:10 Karel Basák je velký kluk,
    který si splnil svůj sen,
  • 00:02:14 každý kluk šermuje, má rád
    mušketýry, rytíře a šlechtice
  • 00:02:21 Karel se stal v tomto oboru
    vynikajícím profesionálem.
  • 00:02:25 Myslím si,
    že to je básník svého života.
  • 00:02:30 Když mi bylo asi dvacet let,
    tak jsme s klukama
  • 00:02:32 založili skupinu scénického
    šermu.
  • 00:02:34 A vzhledem k tomu,
    že jsme často účinkovali
  • 00:02:38 v různých prostorách na hradech,
    ale také v divadle,
  • 00:02:42 tak jsem se setkal s různými
    režiséry.
  • 00:02:45 Oni mě žádali,
    jestli bych pro ně nemohl
  • 00:02:47 udělat třeba choreografie šermu
    jednotlivých her.
  • 00:02:54 Jeden za všechny,
    všichni do jednoho!
  • 00:02:59 Plzeňské divadlo strašně ovlivnilo
    můj život,
  • 00:03:03 protože když jsme byli poprvé
    osloveni se skupinou Dominik,
  • 00:03:06 abychom v plzeňském divadle
    účinkovali,
  • 00:03:10 tak pro nás to byl neuvěřitelný
    krok dopředu.
  • 00:03:13 Naučili jsme se vnímat divadelním
    způsobem prostor,
  • 00:03:18 naučili jsme se vnímat,
    jak máme reagovat na publikum
  • 00:03:24 a také bylo strašně důležité,
    že se mi podařilo
  • 00:03:28 setkat se s režiséry
    a s herci,
  • 00:03:31 kteří tvořili zvláštní část
    pro nás přitažlivých lidí.
  • 00:03:38 Zkrátka plzeňské divadlo
    mi otevřelo nový svět.
  • 00:03:55 Karla Basáka
    a jeho skupinu Dominik
  • 00:03:58 znám bezmála čtyřicet let.
    Karel je velký perfekcionista.
  • 00:04:05 Má chlapce na povel
    a líbí se mi ta profesionalita,
  • 00:04:07 se kterou přistupují ke všem
    úkolům,
  • 00:04:10 které jsou jim postavené.
  • 00:04:12 On je cepuje nejen jako šermíře,
    ale i herce,
  • 00:04:14 aby měli rytmus, aby byli přesní,
    pevní.
  • 00:04:18 Dobrý den.
    -Ano, Eva.
  • 00:04:43 Já myslím, že to je velmi důležitá
    profese -
  • 00:04:46 aby existoval choreograf těchto
    nebezpečných scén.
  • 00:04:49 Ať jsou to šermy nebo rvačky,
    tyto všechny záležitosti.
  • 00:04:53 Je to strašně důležité.
    A Karel v civilu není tak drsnej.
  • 00:04:59 Je spíš plachý,
    až bych řekl stydlivý.
  • 00:05:03 Takový uzavřený, pokud nezačne
    dělat.
  • 00:05:05 Jak začne dělat, tak se samozřejmě
    změní a je z něj děsivec.
  • 00:05:10 Kluci, pojďte na mučení.
    Mučení, pojďte!
  • 00:05:17 (výkřik)
    Vyvrať jí ty ramena.
  • 00:05:20 A nezapomeň,
    když si hraješ s tím bičem...
  • 00:05:26 Prásk!
    To máš za to!
  • 00:05:30 Ale jak už potom nejde o ten
    nácvik, tak je to takový méďa.
  • 00:05:36 Martine,
    jaký jste z toho měli pocit?
  • 00:05:37 Dobrý?
    -Dobrý.
  • 00:05:41 Hlavně,
    že se nikomu nic nestalo.
  • 00:05:44 -Já dělám vždycky všechno
    bezpečně!
  • 00:05:48 -Je to těžký, ten kýbl.
    A ty to víš.
  • 00:05:53 Ty vidíš, co na tebe přichází -
    děs!
  • 00:05:59 Pokud se týče množství
    inscenací,
  • 00:06:02 tak za svou kariéru mám zhruba asi
    320 inscenací.
  • 00:06:06 Konkrétně si všechno nepamatuju.
  • 00:06:08 Za posledních deset let si píšu
    evidenci,
  • 00:06:11 ale zhruba ročně osm až deset
    inscenací.
  • 00:06:16 Zbraně, které tady mám,
    tak se dá říct,
  • 00:06:19 že s nimi tak trochu
    žiju.
  • 00:06:22 Například tento meč hrál
    ve Večeru tříkrálovém.
  • 00:06:24 Támhle je meč,
    který se používal v Othellovi.
  • 00:06:28 A tato dýka byla dějovou zbraní
    v Julii a Romeovi.
  • 00:06:58 S Karlem spolupracujeme...
    Vlastně nevím, jak je to dlouho,
  • 00:07:06 protože Karel je člověk,
    o kterém máte pocit,
  • 00:07:08 že ho znáte odjakživa.
  • 00:07:10 Ale určitě jsme spolu dělali daleko
    dřív
  • 00:07:13 než byl Muž z La Manchi
    na Pražském hradě v roce 94.
  • 00:07:16 Tam dělal nejznámější souboje
    Romea s Tybaltem
  • 00:07:21 a Merkucia s Tybaltem takovým
    způsobem,
  • 00:07:25 že si dokonce myslím,
    že nikdy předtím
  • 00:07:28 a nikdy potom nebyly takto
    řešeny.
  • 00:07:32 To byl docela objev.
  • 00:07:42 A tam mu kolegové, kamarádi a herci
    říkali "vrahu?.
  • 00:07:46 A myslím,
    že tu přezdívku získal tam.
  • 00:07:49 Ale nejsem si tak úplně jistý,
    protože po nich chtěl věci,
  • 00:07:52 které skutečně vypadaly,
    že jim ukládá o život.
  • 00:07:56 Když šermovali těžkými meči
    v noci,
  • 00:07:59 ty meče jiskřily o kamennou podlahu
    na Nejvyšším purkrabství.
  • 00:08:05 Bylo tam vidět pravý nefalšovaný
    meče a občas jiskry.
  • 00:08:08 Ale nikomu se nic nestalo,
    nikdo se nezranil,
  • 00:08:11 takže vrah nikoho nezabil.
  • 00:08:16 My herci ho máme rádi za to,
    že umí udělat
  • 00:08:18 tak efektní a jasné souboje,
    které jsou srozumitelné
  • 00:08:20 pro diváka,
    vypadají velmi nebezpečně,
  • 00:08:24 ale pro nás, pro herce
    jsou bezpečné.
  • 00:08:26 My jsme se setkali na přestavení
    Muže z Lamanchi.
  • 00:08:29 Je to pro nás takové osudové
    přestavení,
  • 00:08:32 kde já ztvárňuji hlavní roli
    Dona Quijota.
  • 00:08:36 A tady nám udělal nádherné souboje
    a krásné mučení.
  • 00:08:49 Když spolupracujete s baletem,
    s operou nebo s činohrou,
  • 00:08:52 tak se vždycky musí člověk
    snažit,
  • 00:08:55 aby ten šerm byl pokaždé trochu
    jiný.
  • 00:08:58 Třeba v činohře musí jít šerm
    z vnitřku
  • 00:09:01 a musí působit nebezpečně
    a věrohodně.
  • 00:09:05 Na druhou stranu,
    když se to dělá v opeře,
  • 00:09:08 protože to není legrace, když ti
    pěvci musí nejenom dobře zpívat,
  • 00:09:13 a aby ty šermy aby z dálky vypadaly
    dobře,
  • 00:09:19 ale nejsou tak nebezpečné jako
    třeba v činohře.
  • 00:09:26 Naopak v baletu, protože to jsou
    většinou dobře pohybliví herci,
  • 00:09:31 respektive tanečníci, tak od nich
    také můžete žádat dost.
  • 00:09:35 Konkrétně ale v opeře to vždycky
    musí doplňovat obraz.
  • 00:09:40 Zvlášť, když je tam sbor,
    když se dělají hromadné věci,
  • 00:09:45 tak si myslím, že to musí působit
    jako krásný obraz.
  • 00:09:50 Takže to je kolikrát víc divadelní
    v opeře než v činohře.
  • 00:09:57 V operách je svým způsobem
    neocenitelným spolupracovník,
  • 00:09:59 protože je profesionál.
  • 00:10:03 On přijede na plac a hned začne
    tvořit a pracovat.
  • 00:10:07 V té opeře je to moc důležité,
    protože ten čas,
  • 00:10:09 kdy se opera zkouší, je vzhledem
    k financím a času
  • 00:10:12 všech zúčastněných poměrně
    omezený.
  • 00:10:15 Karel najede jako žoldnéř,
    udělá svou práci a zase odjede,
  • 00:10:18 což je v opeře velmi důležité.
  • 00:10:21 Tam se to musí okamžitě
    na place udělat nejlépe,
  • 00:10:24 jak je to možné.
  • 00:10:32 On udělá dopředu,
    vy mu musíte povolit.
  • 00:10:37 A on si vás pak odhodí.
  • 00:10:40 A už jsi posedlej tím,
    co se děje na tom stole.
  • 00:10:44 Člověk si musí prohlédnout
    herce
  • 00:10:47 a zjistí,
    co od nich může chtít.
  • 00:10:49 Potom samozřejmě existuje určitá
    dohoda s režisérem,
  • 00:10:52 jak ten si to představuje.
  • 00:10:54 Jak mají být souboje dlouhé,
    jakou mají roli v té hře.
  • 00:10:58 Jestli podružnou nebo důležitou
    roli.
  • 00:11:02 Mám pocit,
    že je hrozně důležité, aby diváci,
  • 00:11:07 když to ti herci předvádějí,
    aby věřili, že tam bojují.
  • 00:11:11 Takže tam jsou důležité momenty
    očí a sugestivnosti pohybů,
  • 00:11:16 ale snažím se vždycky,
    aby se ty souboje
  • 00:11:20 v jednotlivých inscenacích
    neopakovaly.
  • 00:11:27 Souboj ve Zpívání v dešti je přesně
    udělaný v nadsázce.
  • 00:11:31 Karel je tam úžasný.
  • 00:11:34 S ním bylo výborný šermovat,
    protože on dohraje to,
  • 00:11:36 co třeba já nezvládnu.
  • 00:11:38 Takže takové to divadelní
    pořekadlo:
  • 00:11:41 "Krále dělají poddaní.?
  • 00:11:43 Takže on to udělá tak,
    že to vypadá, že já to umím.
  • 00:11:46 Není z těch lidí, kteří by vás
    na hodiny tahali do tělocvičen,
  • 00:11:50 aby vás to naučili.
  • 00:11:53 Ale podstata toho choreografa
    je v tom,
  • 00:11:56 že to naučí ty, kteří to neumí
    a nikdy nezvládnou.
  • 00:11:58 Takže já si myslím,
    že Karel Basák je člověk,
  • 00:12:00 který by naučil šermovat
    i Lábuse.
  • 00:12:07 Bez odborné spolupráce,
    kterou dělá on,
  • 00:12:09 by to divadelní představení
    bylo o hodně chudší.
  • 00:12:12 Jsou věci, které normálního
    smrtelníka,
  • 00:12:14 který se tím nezabývá, nenapadnou.
    Ani režiséra.
  • 00:12:18 Proto je dobré mít člověka
    jako je Karel.
  • 00:12:24 Ne!
  • 00:12:35 Já jsem s ním velmi ráda
    spolupracovala,
  • 00:12:39 protože vždycky vymyslel pohybovou
    akci na jevišti tak,
  • 00:12:44 že byla zcela přirozená,
    byla adekvátní jednak mé postavě,
  • 00:12:48 jednak jsem ji zvládla.
  • 00:12:50 Nechtěl tam po mně žádné hvězdy,
    stojky.
  • 00:12:55 Když jsem je udělala,
    tak byl rád.
  • 00:12:58 Pamatuji si,
    že jsme spolu spolupracovali
  • 00:13:00 na Královně Kristýně.
  • 00:13:02 Na škole jsem se učila šermovat
    fleretem,
  • 00:13:04 ale tehdy se používal meč
    dvouručák.
  • 00:13:07 Vím, že to bylo hodně složité
    se všemi těmi obraty,
  • 00:13:11 všemi těmi seky, bylo hodně složité
    ten dvouručák vůbec udržet.
  • 00:13:16 Ze začátku jsem tu jeho koncepci
    nemohla zvládnout,
  • 00:13:21 ale jak jsem si posilovala
    a posilovala paže těmi zkouškami,
  • 00:13:26 tak jsem po něm chtěla nový a nový
    figury,
  • 00:13:29 nový a nový seky,
    aby mi tam ještě dal.
  • 00:13:32 Karel Basák vždycky velmi pomůže
    a je to člověk,
  • 00:13:36 který bych chtěla,
    aby byl vždycky přítomen
  • 00:13:39 v těch historických hrách,
    kde je nezbytný.
  • 00:13:47 Divadlo mě strašně láká tím,
    že jakmile se člověk
  • 00:13:51 dostane do divadla, tak se zastaví
    čas.
  • 00:13:54 A je vtažen
    do děje předváděné hry.
  • 00:13:58 Na rozdíl do filmu musí divadelní
    herci vtáhnout lidi do děje
  • 00:14:04 a na tu dobu,
    kdy je člověk v hledišti
  • 00:14:07 a vnímá projevy herců a děj,
    tak musí být zkrátka jejich.
  • 00:14:15 A proto je nádherné,
    když někteří diváci
  • 00:14:18 potom odcházejí z představení
    a trvá jim určitou dobu
  • 00:14:22 než se zase vrátí do normálního
    života.
  • 00:14:31 Pro naše divadlo je štěstí,
    že ke Karel Plzeňák
  • 00:14:33 a má k našemu divadlu vztah
    a my máme vztah k němu.
  • 00:14:36 A když se tak lidi sejdou, tak pak
    je šance na úspěšné dílo.
  • 00:14:39 Je to velikánská radost.
  • 00:14:42 Poslední naše práce,
    Cyrano z Bergeracu,
  • 00:14:45 což je vrcholné dílo romantismu
    a takového chlapáctví,
  • 00:14:48 tam dělá skoro celý Dominik.
  • 00:14:52 Došlo tam k zajímavé situaci,
    v dnešní době málo vídané -
  • 00:14:55 chlapci měli nasmlouvaný dlouhodobý
    zájezd do jižní Francie.
  • 00:14:59 Většina lidí by řekla: "Bohužel
    nemůžeme, uděláme změnu.?
  • 00:15:04 Chlapci, ne.
  • 00:15:06 Jeli snad dva nebo tři tisíce
    kilometrů tam a zpátky na otočku.
  • 00:15:10 Tady mi odehráli Cyrana
    se vší ctí
  • 00:15:13 a zase se nalodili do auťáků
    a jeli zpátky.
  • 00:15:17 Já si tady toho přístupu strašně
    vážím.
  • 00:15:19 Ten v dnešní době není tak
    častý.
  • 00:15:21 A oni za to nemají žádné horentní
    sumy.
  • 00:15:24 Abyste si nemysleli, že tady
    pracují za desetitisíce, statisíce.
  • 00:15:27 Tady pracují opravdu z lásky.
    Ke Karlovi, k nám, k divadlu.
  • 00:15:33 A to, že udělali tento bohulibý
    čin,
  • 00:15:36 to jim do smrti nezapomenu a hrozně
    si toho vážím.
  • 00:15:41 Zhruba tak osm,
    deset let po založení souboru
  • 00:15:47 jsme byli tak nadšení,
    že jsme si postavili u zámku Kozel
  • 00:15:51 takový amfiteátr.
  • 00:15:53 A ten jsme udělali tak,
    že se tam vešlo dva tisíce lidí.
  • 00:15:57 A pódium bylo velké
    asi 14x12 metrů.
  • 00:16:07 Pro mě je nejbližší 16.století,
    ale období rokoka mi taky nevadí,
  • 00:16:14 protože tam už je záležitost boje
    techničtější,
  • 00:16:19 ale já mám pocit,
    že 16.století, Itálie -
  • 00:16:23 to muselo být pro bojovníky
    nádherné.
  • 00:16:32 Zranění?
    To je jako u sportovců.
  • 00:16:35 Zrovna tak u nás k nim dochází.
  • 00:16:37 Samozřejmě každý od nás z týmu
    nějaké zranění utrpěl.
  • 00:16:48 Měl jsem asi dvakrát zlomený žebra,
    jednou přeseklý malíček.
  • 00:16:54 Úrazy se někdy vyskytnou,
    ale náš názor je takový,
  • 00:16:56 abychom ty úrazy příliš
    neprezentovali.
  • 00:17:00 Ale byly menší úrazy -
    poškození oka, poškození ruky,
  • 00:17:05 prstu, úder mečem do hlavy...
  • 00:17:09 Bylo to spíše z nepozornosti
    a z ne příliš dobrého terénu,
  • 00:17:13 na kterém se šermuje.
  • 00:17:17 Já jsem neměla úrazy,
    ale nějaké úrazy jsem udělala.
  • 00:17:22 Jeden kamarád přišel o kousek zubu
    a dostal zásah mezi prsty u ruky.
  • 00:17:29 A pak jsem asi pár lidí pobodala,
    ale víc toho nebylo.
  • 00:17:54 Nejsem zastáncem toho,
    aby se rodiče snažili tlačit
  • 00:17:58 na děti,
    aby je následovaly
  • 00:18:01 v jejich životním nadšení
    nebo zapojení.
  • 00:18:06 Myslím si, že ty děti k tomu
    mají přijít samy.
  • 00:18:12 Samozřejmě jsem to zkoušel
    s Ondřejem a byl jsem rád,
  • 00:18:15 že postupně k tomu došel a účinkuje
    se mnou.
  • 00:18:21 Karin odmalička chodila do baletu,
    zajímá se o orientační běhy.
  • 00:18:26 I když s námi sem tam účinkovala
    v programech, tak nešermovala.
  • 00:18:30 Akorát tam vytvářela atmosféru
    mládí,
  • 00:18:34 kterou jsme do toho programu
    potřebovali.
  • 00:18:44 Někdy je příjemné,
    že táta dělá ve skupině šéfa.
  • 00:18:50 Někdy je to pro mě těžký,
    poněvadž je to táta
  • 00:18:52 a nemůžu mu někdy naplno říct,
    jak si věci myslím.
  • 00:18:55 Na druhé straně je to příjemný
    v tom,
  • 00:18:57 že se mě kolikrát zastane a můžeme
    si o tom promluvit i doma.
  • 00:19:04 Na tátovi asi nejvíc obdivuji
    tu vlastnost,
  • 00:19:07 že když si něco umane,
    tak za tím jde a nepřestane,
  • 00:19:10 dokud nedosáhne svého cíle.
  • 00:19:12 Je strašně cílevědomý
    a nic nedělá napůl.
  • 00:19:16 Za vším jde se stoprocentním
    rozhodnutím.
  • 00:19:24 Klukovský zájmy?
    To bylo od první, druhý třídy,
  • 00:19:27 kde se mně strašně líbilo,
    když jsme stříleli šíbrama,
  • 00:19:31 nebo takovými speciálními puškami
    na kuličky.
  • 00:19:35 Bojovali jsme v lese, jezdili jsme
    s našima na chatu
  • 00:19:38 a tam byla taková studánka
    v lese.
  • 00:19:40 My jsme tam už jako malí útočili
    na chataře,
  • 00:19:43 kteří si tam šli pro vodu.
    Na to strašně rád vzpomínám.
  • 00:19:51 A tady máme s Ondrou svoji
    zbrojnici.
  • 00:19:57 Zbroj, zbraně -
    všechno co je třeba.
  • 00:20:02 A shodou okolností jsou tady
    i věci,
  • 00:20:06 které jsme Ondrovi dělal jako
    malýmu klukovi,
  • 00:20:10 i když to nemělo moc dobrý dopad,
    protože se to lidem nelíbilo.
  • 00:20:15 Kuši, pořádnou palici...
  • 00:20:20 Tady je zajímavé - jednou měl
    zlomenou ruku
  • 00:20:23 a já jsem mu poradil, protože musel
    účinkovat,
  • 00:20:27 tak aby si to natřel načerno,
    protože to pak
  • 00:20:30 u toho kostýmu není vidět.
  • 00:20:33 Jinak bych vám ještě rád něco řekl
    o zbraních.
  • 00:20:37 Samozřejmě, že to je určité
    množství zbraní,
  • 00:20:40 které se snažíme udělat tak,
    aby vypadaly jako originály.
  • 00:20:43 Proto spolupracuji s vojenským
    historickým ústavem,
  • 00:20:46 kde mi vycházejí velmi vstříc.
  • 00:20:51 Myslíš, že bych si ho pak mohl
    ofotit a udělat to podle toho?
  • 00:20:53 -Když to zvládnete.
    -No uvidíme.
  • 00:20:59 Pro mě osobně postava Karla Basáka
    je už postavou téměř historickou.
  • 00:21:08 Já jsem jako dítě chodil
    do Schwarzenberského paláce,
  • 00:21:11 do vojenského historického
    muzea,
  • 00:21:13 kde přes léto šermoval historický
    šerm Karla Basáka
  • 00:21:16 s jeho skupinou scénického šermu
    Dominik.
  • 00:21:21 Karel u nás bádá,
  • 00:21:24 snaží se sehnat dobové materiály,
    komunikuje s našimi kurátory...
  • 00:21:29 To jsou věci, které Karel Basák
    dělá srdcem,
  • 00:21:32 dělá je velice rád
    a u nás v České republice
  • 00:21:38 je to jeden z mála lidí, který
    čerpá z historického materiálu.
  • 00:21:44 To je na tom asi to
    nejlepší.
  • 00:21:47 Že tě to táhne.
  • 00:21:49 Když kolikrát uděláš kopii,
    tak to není ono.
  • 00:21:52 A když si vezmeš ten originál,
    tak ten úplně táhne proti soupeři.
  • 00:21:55 Jsi posedlej.
  • 00:21:57 Tu horní část už nepoužívám,
    s tou jsem projel
  • 00:22:01 velkou část Evropy i světa,
    a myslím si,
  • 00:22:07 že kolikrát si radši ty věci
    schovám, abych měl památku.
  • 00:22:11 Mohly by se třeba rozbít
    a já už nevím,
  • 00:22:14 jak dlouho ta skupina bude
    dělat.
  • 00:22:16 Ne že bych to zakřikl,
    ale jsou to zajímavé věci.
  • 00:22:21 Například to je levoručka.
    Ta zažila strašně.
  • 00:22:26 To je záležitost na lámání
    čepelí.
  • 00:22:30 Ještě bych vám ukázal takový
    meč.
  • 00:22:35 To je přechod k renesanci.
    Je dobře ovladatelný.
  • 00:22:41 To jsem dostal, je to dárek.
    Tady je napsáno: Jsem beran.
  • 00:22:48 A beran doopravdy jsem.
    Když si něco přečtu,
  • 00:22:53 zjišťuji o beranech, že to asi
    kolikrát se mnou není jednoduchý.
  • 00:22:59 Ale dělá se s ním dobře.
  • 00:23:11 Podařilo se mi postupně
    přes plzeňské divadlo,
  • 00:23:14 přes Divadlo na Vinohradech,
    přes Národní divadlo
  • 00:23:18 dostat se na určitou úroveň
    a díky tomu jsem byl v roce 92
  • 00:23:24 oslovený šéfem katedry tělesné
    výchovy na AMU,
  • 00:23:28 panem profesorem Pachlem, jestli
    bych nevyučoval na DAMU šerm.
  • 00:23:35 Od té doby s některými herci,
    které poznám v tělocvičně,
  • 00:23:37 tak potom s nimi dělám i na jevišti
    a vím, co od nich můžu čekat.
  • 00:23:46 S Dominikem pracuju dvanáct let,
    od školy,
  • 00:23:49 kdy jsem začala studovat
    na DAMU.
  • 00:23:52 Ve druhém ročníku jsme měli povinně
    šerm.
  • 00:23:55 Tam jsem Karla Basáka potkala
    a už jsme se nějak nerozloučili.
  • 00:23:59 Má pouze dvě polohy.
    Buď je úplně skvělý,
  • 00:24:03 zařídí všechno, je společenský,
    zábavný, obrovský profík.
  • 00:24:09 A nebo je strašně nervózní, nadává
    a všichni jsme stažení
  • 00:24:15 před představením
    a radši mu jdeme z cesty.
  • 00:24:19 Ale vždycky to myslí dobře,
    protože mu strašně záleží na tom,
  • 00:24:21 co na jevišti společně provedeme.
  • 00:24:25 Karel Basák je takovej...
    Nevím, jak bych to řekl.
  • 00:24:30 Je to impuls.
    Je to takový čert.
  • 00:24:34 Plnou hlavu nápadů, když něco učí,
    tak to naučí, vysvětlí.
  • 00:24:40 Myslím, že Karel je v tom absolutně
    dobrej.
  • 00:24:46 Potom jsem hned samozřejmě
    já.
  • 00:24:54 Mám nějak furt zafixováno,
    snažíme se,
  • 00:24:58 abychom furt ještě dobře drželi
    představení.
  • 00:25:01 To už trvá těch 38 let,
    ale v podstatě,
  • 00:25:06 když ta skupina dostala potom
    určitou sílu,
  • 00:25:09 měli jsme představení,
  • 00:25:11 jezdili jsme po divadle,
    později se nám podařilo
  • 00:25:14 jezdit do zahraničí, takže pro mne
    dodnes je skupina Dominik
  • 00:25:18 určitý motor,
    který mě dostal do mé pozice
  • 00:25:22 choreografa i pedagoga,
    takže mám pocit,
  • 00:25:25 že bez skupiny Dominik bych to
    v šermu nikdy tak nedokázal.
  • 00:25:49 Skryté titulky:
    Alena Fenclová
  • 00:25:51 Česká televize
    2008

Související