iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 10. 2008
21:50 na ČT2

1 2 3 4 5

156 hlasů
8934
zhlédnutí

Událost sezony - sázka na kvalitu 2008

Státní opera v Praze je dějištěm slavnostního večera osmého ročníku předávání Cen Sazky a Divadelních novin. Přehlídkou toho nejlepšího z loňské divadelní sezony Vás provedou Andrea Kalivodová a Martin Dejdar

57 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Událost sezony - sázka na kvalitu 2008

  • 00:00:26 Satisfakce, satorie,
    saxual, saxofon.
  • 00:00:30 Ano, ano, tady to je!
  • 00:00:33 Sazka, akciová společnost,
    K Žižkovu 851,
  • 00:00:38 více než 50 let zábavy
    a vzrušení ze hry.
  • 00:00:43 Distanční, dišputát,
    diuréza, diva, divadlo.
  • 00:00:46 Ano, tady to je!
  • 00:00:48 Divadelní noviny - kulturní
    čtrnáctideník pro divadelníky
  • 00:00:52 a jejich diváky. Celetná 17.
  • 00:00:57 Dámy a pánové,
    vítáme vás ve Státní opeře Praha,
  • 00:01:01 kde budou tento večer předány
    Ceny Sazky a Divadelních novin,
  • 00:01:06 které udělila odborná porota
    kritiků a divadelních publicistů
  • 00:01:11 pod vedením šéfredaktora
    Divadelních novin Jana Koláře.
  • 00:01:17 Z tohoto krásného...
  • 00:01:22 Z tohoto krásného, historického
    prostředí je jasné,
  • 00:01:25 že to bude defilé noblesní,
    krásné a nebojím se říci
  • 00:01:30 i tak trochu patetické. A kdyby
    toho patosu bylo přeci jen příliš,
  • 00:01:35 vypomůžeme si malinko naivitou
    a možná i troškou vtipu.
  • 00:01:40 Třeba takhle.
  • 00:01:44 ZNĚLKA NEDĚLNÍ CHVILKY POEZIE
  • 00:02:10 Sedí myška v rohu,
  • 00:02:14 v pašti... V pastičce má nohu.
  • 00:02:21 Sedí tiše, občas pípne...
  • 00:02:24 Nesmějte se!
  • 00:02:25 Brzo chcípne.
  • 00:02:33 Já ti rozumím, Martine.
    Čím víc je svět smutnější,
  • 00:02:38 tím víc chtějí být lidé baveni.
  • 00:03:21 ZPÍVÁ ITALSKY
  • 00:07:53 Dámy a pánové, jak se tak dívám
    na vaše nóbl obleky,
  • 00:07:58 je mi jasné, že nejste
    ve Státní opeře poprvé.
  • 00:08:02 Ale pokud byste
    snad k nám pozvali vaše známé,
  • 00:08:06 kteří v našem divadle ještě nebyli,
    upozorněte je laskavě,
  • 00:08:10 že návštěvník Státní opery Praha
  • 00:08:13 by měl být oblečen
    ve společenském oděvu.
  • 00:08:16 U dam to nemusí být
    přímo dlouhá sukně s vlečkou,
  • 00:08:21 ale večerní šaty
    jsou zajisté na místě.
  • 00:08:24 U pánů se také netrvá na fraku,
    ale sako a kalhoty decentní barvy.
  • 00:08:33 Co to má znamenat, Martine?
    To má být šok, provokace,
  • 00:08:38 nebo chceš snad být tady u nás -
    v chrámu opery - úplně k smíchu?
  • 00:08:45 Vůbec ne, Andreo.
    Tomu se říká flexibilita.
  • 00:08:49 Což je, jak známo, jedno
    z nejlepších měřítek vzdělanosti
  • 00:08:53 a inteligence. Protože my teď
    budeme předávat ceny,
  • 00:08:57 řekl bych výroční ceny,
    Ceny Sazky a Divadelních novin,
  • 00:09:02 a to za ten nejlepší divadelní
    počin sezóny 2007/2008
  • 00:09:10 v oboru alternativního divadla.
    A doufám, že uznáš ty
  • 00:09:14 a samozřejmě i vy, že předávat
    alternativním divadelníkům ceny
  • 00:09:18 ve fraku nebo ve smokingu
    by bylo poněkud nepřístojné.
  • 00:09:24 Ty podle svého oblečení
    máš nárok maximálně přečíst,
  • 00:09:27 kdo letos tuto cenu dostane.
    Prosím.
  • 00:09:30 Ráda. Dámy a pánové,
    diplom Oldřicha Kulhánka,
  • 00:09:35 sošku a šperk od Stefana Milkova
    a šek od Sazky na 150 tisíc korun
  • 00:09:41 za tvůrčí počin v oboru
    alternativního divadla
  • 00:09:46 získává David Prachař
  • 00:09:49 za kreativní herecký přístup
    v inscenaci Neúplný sen
  • 00:09:53 v produkci Studia Damúza
    v Divadle NoD Roxy v Praze.
  • 00:10:17 HUDBA
  • 00:10:38 David Prachař!
  • 00:10:43 Víš, Martine, že Gioacchino Rossini
    byl za svého života
  • 00:10:47 nejen uznávaným skladatelem,
  • 00:10:50 ale že byl také výtečný gurmán
    a velmi vynikající kuchař?
  • 00:10:56 No samozřejmě. A právě proto
    se nám z tehdejší doby zachovalo
  • 00:10:59 mnoho jídel
    s přívlastkem á la Rossini.
  • 00:11:03 Jsou to jídla, která byla buď přímo
    jím samotným připravována,
  • 00:11:06 anebo pro něho připravována.
    Já mám pocit, že dokonce
  • 00:11:09 nejznámější z nich jsou
    tournedos á la Rossini,
  • 00:11:13 která se v mnohých světových
    restauracích servírují dodnes.
  • 00:11:56 ZPÍVÁ ITALSKY
  • 00:17:32 Dámy a pánové, budeme předávat
  • 00:17:34 další Cenu Sazky
    a Divadelních novin
  • 00:17:37 za tvůrčí počin v sezóně 2007/2008,
    tentokrát v oboru tanec a balet.
  • 00:17:42 To nechám taky na tobě,
    zcela na tobě, Martine,
  • 00:17:46 protože k tomu máš
    takříkajíc pouvoir.
  • 00:17:49 V roce 1995
    jsi totiž získal Českého lva
  • 00:17:54 za hlavní roli
    ve filmu Učitel tance.
  • 00:17:57 To je sice pravda,
    ale to už je dávná minulost.
  • 00:18:00 Dokonce z minulého století.
    Ale my se vraťme do přítomnosti.
  • 00:18:03 Já si k vyhlašování této ceny pozvu
    odborníka na slovo vzatého.
  • 00:18:07 Dámy a pánové, tanečník,
    choreograf, emeritní šéf
  • 00:18:10 baletu Národního divadla,
    také herec narozený ve znamení Lva.
  • 00:18:15 Pan Vlastimil Harapes.
  • 00:18:20 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:18:22 Dobrý večer.
  • 00:18:27 -Když dovolíte... -Nedovolím.
    -Prosím? -Nedovolím.
  • 00:18:31 Nedovolíte? Ale to mi je úplně
    jedno. Já se stejně zeptám.
  • 00:18:35 Herců se všude ptají
    na veselé historky z natáčení.
  • 00:18:39 Vy celý život holdujete oboru,
    který je tak velmi náročný
  • 00:18:43 fyzicky i psychicky.
    Takový subtilní. Řekněte mi,
  • 00:18:47 zažil jste vy někdy při baletu,
    jako choreograf nebo jako šéf
  • 00:18:52 baletu Národního divadla něco
    zábavného, veselého, legračního?
  • 00:18:58 Určitě. Spoustu.
    To bychom tady byli do rána.
  • 00:19:01 Tak schválně. Dejte
    nějakou veselou historku z baletu.
  • 00:19:04 Na tomto jevišti si vzpomínám,
    dělali jsme takový složený večer
  • 00:19:09 a jedna ta část byla jaksi o tom,
    že se chystá představení,
  • 00:19:16 zkouška a čeká se na primabalerinu.
  • 00:19:21 Nejde, nejde, nejde.
  • 00:19:24 Pak teda přijde pozdě
    a aby se měla na co vymluvit,
  • 00:19:28 tak přijde
    a takhle má ruku v sádře.
  • 00:19:32 A já tak jako přijdu a říkám:
    To opravdu nejde.
  • 00:19:35 Neříkám teda v baletu,
    ale tak si to prohlížím.
  • 00:19:38 A ona najednou
    tak jako vyjede z té sádry,
  • 00:19:42 jako že to byla záminka jenom,
    a začne tancovat,
  • 00:19:45 jako že jí nic nebylo,
    ale že jí to teda bude odpuštěno.
  • 00:19:49 No a jednou se stalo,
    že ta dotyčná tu sádru zapomněla.
  • 00:19:54 Já si to téměř nedovedu představit,
    protože na divadle jsou známé
  • 00:19:58 ty historky, že někdo zapomněl
    meč nebo pistoli.
  • 00:20:02 Tak ho kopl botou a řekl: Ta bota
    byla otrávená. A herec zemře.
  • 00:20:05 Ale jak se to nahradí v baletu?
    To by mě zajímalo.
  • 00:20:08 Co jste tam dělali?
    Och, ta sádra není. To asi těžko.
  • 00:20:12 No právě.
    To bylo opravdu velmi těžký.
  • 00:20:15 Ale naštěstí už si to nepamatuju.
  • 00:20:18 Ale bylo to hrozný.
    Byl to opravdu strašný zážitek.
  • 00:20:22 Pro všechny kolem legrace,
    divák tuhej.
  • 00:20:25 Ano. My jsme se tam
    mohli potrhat smíchy,
  • 00:20:28 a diváci nevěděli, o čem to je.
    Nechápali to.
  • 00:20:32 Jediný, co pochopili,
    že i v baletu se dá chechtat.
  • 00:20:35 -Tak, ano.
    -Tak když dovolíte...
  • 00:20:37 -Já nedovolím.
    -Ne. Dobře, dobře.
  • 00:20:41 I přesto. Vidím, že máte
    smysl pro nečekané situace,
  • 00:20:44 tak se ptám, zdali byste nám tady
    nemohl trošičku improvizovaně
  • 00:20:49 zatančit. Je to možné?
    -Tady teď? -Ano.
  • 00:20:52 -V mém věku? -Ano.
    -Ne. Já mám splín.
  • 00:20:56 Já nemůžu tancovat, když mám splín.
  • 00:20:59 Takže já bych
    radši zazpíval Modrý splín.
  • 00:21:10 Pustím si trochu modrého splínu,
  • 00:21:14 pustím si trochu splínu v kuchyni.
  • 00:21:18 Nebe je jako z lesklého cínu,
  • 00:21:22 pustím si trochu lesklého cínu.
  • 00:21:26 A převléknu si rychle peřiny.
  • 00:21:34 Potom si lehnu do čistých peřin
  • 00:21:38 a otrávený budu celou noc.
  • 00:21:42 Já totiž splínu bezmezně věřím.
  • 00:21:46 Potom si lehnu do čistých peřin
  • 00:21:50 a nepřijde mi nikdo na pomoc.
  • 00:22:01 K ránu však přece jen někdo
    zabouchá na dveře.
  • 00:22:05 Městské splínárně bude totiž
    podezřelý tak velký odběr splínu,
  • 00:22:10 a tak pošle revizora,
  • 00:22:12 aby prozkoumal celou věc
    přímo na místě.
  • 00:22:15 Revizor se podívá na splínoměr
    a řekne:
  • 00:22:21 Odběr splínu jste překročili
    o dvě stě litrů.
  • 00:22:26 Jestli to tak půjde dál,
  • 00:22:29 ohrozíte odběr splínu
    v celé čtvrti.
  • 00:22:37 Ale mně je to jedno.
  • 00:22:43 Pustím si tím víc modrého splínu
  • 00:22:47 a budu při tom myslet na dojem,
  • 00:22:50 jímž jistojistě přetrumfnu minu,
  • 00:22:54 pustím si tím víc modrého splínu,
  • 00:22:59 že začnou stavět nový splínojem.
  • 00:23:03 Kvůli mně,
  • 00:23:06 jen kvůli mně
  • 00:23:10 hned začnou stavět nový splínojem.
  • 00:23:20 Kvůli mně.
  • 00:23:35 Dámy a pánové, diplom vytvořený
    Oldřichem Kulhánkem,
  • 00:23:38 sošku a šperk od Stefana Milkova
    a šek na 150 tisíc korun od Sazky
  • 00:23:44 získává Václav Kuneš,
    autor choreografii Small Hour
  • 00:23:50 realizované souborem 420 People
    v Divadle Archa v Praze.
  • 00:24:07 HUDBA
  • 00:24:37 Za okamžik budeme udělovat cenu
    za tvůrčí počin v hudebním divadle.
  • 00:24:43 A to je pro mě jako pro operní
    zpěvačku srdeční záležitost.
  • 00:24:48 Andreo, dívám se na sebe a říkám
    si, že jsi nějaká naměkko z toho.
  • 00:24:52 Hm. Ano, ano, trošku. Ale z úplně
    jiného důvodu, než si myslíš.
  • 00:24:57 Protože právě teď zde přivítáme
    legendu nejen českého,
  • 00:25:02 ale i světového operního jeviště.
  • 00:25:06 Dámy a pánové,
    přichází paní Soňa Červená!
  • 00:25:28 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer. -Dobrý večer.
  • 00:25:32 Paní Soňo, kolem divadla,
    jak jsme před chvílí slyšeli,
  • 00:25:35 kolují tisíce historek, ať je to
    balet, opera nebo činohra.
  • 00:25:39 A já jsem slyšel
    jednu právě z opery a nevím,
  • 00:25:44 jestli jste ji slyšela taky,
    jestli to potvrdíte, nebo ne.
  • 00:25:46 ale prý už kdysi dávno
    právě v dobách Rossiniho,
  • 00:25:49 když byl ještě mladý a uváděla se
    jeho opera Lazebník Sevilský,
  • 00:25:54 tak zpěvačka,
    která zpívala part Rosiny,
  • 00:25:58 se tak rozohnila během premiéry,
  • 00:26:01 že její zpěv měl různé valéry
    a ujížděla v tónině,
  • 00:26:07 ve výrazu a ve všem možném tak,
    že ta árie nebyla vůbec k poznání.
  • 00:26:11 A když to představení skončilo,
    sám Rossini za ní šel
  • 00:26:15 a gratuloval jí ke skvělému výkonu.
  • 00:26:18 A hned nato se jí s kamennou tváří
    zeptal, kdo že tu árii složil.
  • 00:26:23 Zažila jste vy někdy něco takového
    během svého působení
  • 00:26:27 na českých divadlech
    nebo v New Yorku, v Paříži,
  • 00:26:30 všude, kde jste zpívala,
    že by se zpěvák tak urval
  • 00:26:33 při opeře, že by ulítl
    někam úplně jinam?
  • 00:26:37 Martine, to, co jste vyprávěl,
    jsou báchorky z minulých století.
  • 00:26:41 A já věřím, že v 21.století panuje
    na jevištích jenom disciplína.
  • 00:26:49 -Myslíte?
    -Ano.
  • 00:26:52 Přijďte se podívat
    někdy k nám do Ypsilonky.
  • 00:26:56 Já si nedovedu představit,
    že když už jste tady,
  • 00:27:00 že byste nám nezazpívala.
    -Ale já vám ráda zazpívám.
  • 00:27:05 -Ale nebude to Rossiniho trylek.
    -A co to bude?
  • 00:27:09 Bude to píseň,
    kterou pro mě složil Aleš Březina.
  • 00:28:05 Nevěřím tvým lžím,
  • 00:28:12 já nevěřím tvým slovům líbezným.
  • 00:28:17 Nevěřím, ač vím,
  • 00:28:23 jaktěživ že nesplníš, co slíbíš
  • 00:28:26 a že nepřijdeš,
    když někdo tě tu očekává.
  • 00:28:29 José, copak ty víš,
  • 00:28:34 co znamená milovat
    a bát se beze zbytku toho,
  • 00:28:39 kdo se ti vzdává?
    Proč se tak pořád usmíváš?
  • 00:28:43 José, co to děláš?
  • 00:28:46 Tak už jdi.
  • 00:28:50 Tak už jdi.
  • 00:28:56 Tak už pojď.
  • 00:29:05 Jsem jen tvá,
  • 00:29:08 ač vím,
  • 00:29:11 jsem tvůj stín.
  • 00:29:16 Jsem jen tvá,
  • 00:29:19 ač vím,
  • 00:29:21 jaktěživ že nesplníš, co slíbíš,
    a že nepřijdeš,
  • 00:29:24 když někdo tě tu očekává.
  • 00:29:28 José, copak ty víš,
  • 00:29:32 co znamená milovat
    a vzdát se tomu,
  • 00:29:35 kdo se ti vzdává?
  • 00:29:38 Proč se jen pořád tak usmíváš?
    José, co to děláš?
  • 00:29:43 Tak už pojď.
  • 00:29:49 Tak už pojď!
  • 00:29:54 Tak si jdi!
  • 00:30:12 Dámy a pánové,
    Soňa Červená teď předá Cenu Sazky
  • 00:30:15 a Divadelních novin
    za tvůrčí počin v hudebním divadle.
  • 00:30:20 A získávají ji Aleš Březina
    a Jiří Nekvasil,
  • 00:30:24 autoři opery Zítra se bude...,
    uvedená pražským Národním divadlem
  • 00:30:28 na scéně v Kolowratu.
  • 00:30:58 HUDBA
  • 00:31:14 Aleš Březina a Jiří Nekvasil!
  • 00:31:18 Slyšel jsi, Martine,
    že Guiseppe Verdi,
  • 00:31:22 tenhle gigant opery
    byl jako jeden z mála
  • 00:31:26 slavný už za svého života
    a dokonce dobový tisk o něm psal,
  • 00:31:31 že díky jeho operám
    byly všechny ostatní zapomenuty?
  • 00:31:35 Ano, vím.
    A také je zvláštní ten fakt,
  • 00:31:38 že jedna z jeho
    nejslavnějších oper - La traviata -
  • 00:31:41 při premiéře
    vyvolala obrovský skandál.
  • 00:31:43 Hlavně mezi publikem
    vůbec nebyla přijata.
  • 00:31:46 Důvodem prý bylo to,
    že hlavní postavou je kurtizána
  • 00:31:50 a údajně při té premiéře
    ji zpívala zpěvačka,
  • 00:31:52 která měla dost značnou nadváhu.
    A to se nelíbilo.
  • 00:31:56 No vidíte. Naproti tom všemu
    dnes je tato opera jednou
  • 00:31:59 z vůbec nejhranějších na světě.
    Oproti tomu všemu,
  • 00:32:02 co jsem teď říkal, my
    si poslechneme árii z La traviaty
  • 00:32:06 z úst muže,
    řekl bych, přímo tenkého,
  • 00:32:09 hotového sportovce, který
    dokonce přeplaval kanál La Manche.
  • 00:32:34 ZPÍVÁ ITALSKY
  • 00:36:28 -Andreo, máš ráda poezii?
    -Jistě. Pročpak se ptáš?
  • 00:36:32 Tak mě napadlo, že k tomu
    nostalgickému nádechu
  • 00:36:35 dnešního večera by se pravá,
    ryzí poezie docela hodila.
  • 00:36:38 Navíc poezie prověřená staletími.
  • 00:36:41 Obzvlášť když nám ji v takovém
    nesouřadném souzvuku
  • 00:36:44 přednese skvělý herec
    za doprovodu vynikajícího jazzmana.
  • 00:36:48 Dámy a pánové,
    Václav Postránecký a Jiří Stivín.
  • 00:37:28 Žel je to tak.
  • 00:37:31 Já sem a tam se bral
    a dělal šaška.
  • 00:37:35 Pro smích všem byl tady.
  • 00:37:38 Nejdražší city levně prodával
    a staré lásky měnil v nové zrady.
  • 00:37:44 Oddanost, pravda, bývala mi cizí.
  • 00:37:47 Já oddával se spíš svým nevěrám.
  • 00:37:52 Z těch zrad jsem ale poznal,
    co je ryzí.
  • 00:37:56 Omlád jsem v duši.
    Vím, co v tobě mám.
  • 00:38:01 Už vím, že mám, co navěky chci mít.
  • 00:38:05 Nač ukájet mám jinde starou touhu
    a tobě nová muka působit,
  • 00:38:09 když ti chci patřit
    jako svému bohu.
  • 00:38:18 Přijmi mě zpět. Buď zase moje nebe.
  • 00:38:23 Miluj mě, prosím,
    jak já mám rád tebe.
  • 00:38:52 Když kámen, kov i zemi,
  • 00:38:55 celý svět všemocná smrt
    tak nelítostně sžírá,
  • 00:39:00 jak tuhle spoušť má krása vydržet,
  • 00:39:05 když křehký květ je celá její síla?
  • 00:39:10 Vonný dech léta jak by odolal času,
  • 00:39:16 co bere ztečí každý den,
  • 00:39:19 když brány železné i žula skal
    mu podlehnou a padají mu v plen.
  • 00:39:26 Před truhlou času hrůza pomyslet,
  • 00:39:31 kam skryjem
    jeho nejkrásnější skvost,
  • 00:39:34 čí ruka zdrží jeho strmý let,
    kdo před ním vezme krásu na milost?
  • 00:39:44 Nikdo a nic.
  • 00:39:48 Než se ten zázrak stane,
  • 00:39:51 z popele slov
    že věčná láska vzplane.
  • 00:40:18 Když slyším zvon, jak odměřuje čas,
  • 00:40:21 a v tlamě noci vidím mizet den,
  • 00:40:24 když stříbrem prokvétá
    už černý vlas
  • 00:40:28 a jaro setřásá květ za květem,
  • 00:40:31 když vidím zas, že opadalo listí
    a holý strom že nedává už stín,
  • 00:40:37 že zeleň léta vezou po strništi
    jak na marách a s vousy od osin,
  • 00:40:45 pak tvoji krásy ptám se v obavách,
    jak tenhle nápor zkázy vydrží.
  • 00:40:54 Než každá krása
    jednou obrátí se v prach,
  • 00:40:57 má vidět jinou místo sebe žít.
  • 00:41:05 Pod kosou času jednou padne každý
  • 00:41:09 a musí plodit dál,
    kdo žít chce navždy.
  • 00:41:36 Jak jsi to říkal?
    Pod kosou času jednou padne každý
  • 00:41:39 a kdo chce žít, musí plodit navždy.
  • 00:41:43 Anebo také bylo:
    A jaro setřásá květ za květem.
  • 00:41:48 Hotové jazykolamy. Já mám také
    jeden z jednoho našeho představení.
  • 00:41:52 A snesl se se mnou
    až nad šik ozbrojených jezdců.
  • 00:41:56 Úspěšnost této věty u mě
    je jedna ku dvaceti.
  • 00:42:00 Říkali jsme si tady už různé
    divadelní historky, Václave.
  • 00:42:03 Z baletu, z opery. Samozřejmě
    nemůžeme vynechat činohru.
  • 00:42:08 A když už se bavíme o jazykolamech
    a o složitých větách,
  • 00:42:12 pamatuješ si na nějaký
    svůj velký, zásadní přežblebt?
  • 00:42:16 Měl jsem jeden velmi výjimečný,
  • 00:42:20 protože někdy se dá zbrebtat
    skutečně i nejjednodušší slovo
  • 00:42:25 jako mrkev nebo písek.
  • 00:42:28 Mně se podařilo zbrebtat
    ještě něco mnohem jednoduššího.
  • 00:42:34 -Bylo to v sovětské ekologické hře.
    -Tak to se nedivím.
  • 00:42:40 Veranda v lese.
    Hrál jsem manžela Taťány Medvecký.
  • 00:42:44 Ona se v té hře jmenovala Máša.
    Stáli jsme za oponou
  • 00:42:47 a čekali jsme, až začne druhá půle,
    a já tak koukám na tu Táňu
  • 00:42:52 a říkám: Táňo, ty jsi nějaká jiná.
    Ty jsi nějaká zvláštní.
  • 00:42:56 Co se stalo? Přiznej se.
    Ona říká: Co by se stalo? Nic.
  • 00:42:59 Nejsi v jiným stavu?
    Ona říká: Jak to víš?
  • 00:43:03 Já jsem to ještě nikomu neřekla,
    jenom šéfovi.
  • 00:43:06 To se nesmí nikdo dozvědět.
    Nesmíš to nikomu říct.
  • 00:43:09 Já jsem řekl:
    Neboj se, já to neřeknu.
  • 00:43:11 A teď pořád: A kdy to čekáš, Táňo?
  • 00:43:14 Jak se to bude jmenovat,
    když to bude chlapec?
  • 00:43:16 A jak se bude jmenovat děvčátko?
    Taky Táňa jako ty?
  • 00:43:19 Tak budete doma dvě Táni.
    A pořád Táňa, Táňa.
  • 00:43:23 A ona se ve hře jmenovala Máša.
    Moje první věta po přestávce byla:
  • 00:43:29 Mášo, měla bys jít domů. Neměla bys
    zůstávat v tom stavu dlouho venku.
  • 00:43:37 Opona vyjela nahoru a já jí říkám:
  • 00:43:41 Máňo, Háňo,
    Táňo, Sáňo, Váňo...
  • 00:43:47 Já jsem celou abecedu vyjmenoval.
  • 00:43:50 Mášo jsem neřekl.
  • 00:43:52 Taťána samozřejmě utekla.
    Já tam zůstal sám se svými pokusy.
  • 00:43:59 Ale ostatní kolegové
    odmítli jít na jeviště.
  • 00:44:05 Dávali mi znamení:
    Vypadni, nebo nebudeme hrát.
  • 00:44:08 Tak jsem odešel, oni vstoupili,
    dohráli hru
  • 00:44:10 a do konce představení nikdo z nich
    se na mě ani nepodíval.
  • 00:44:20 Dámy a pánové, Václav Postránecký
    spolu s námi předá Cenu Sazky
  • 00:44:26 a Divadelních novin za tvůrčí
    počin sezóny v oboru činohra.
  • 00:44:32 Diplom od Oldřicha Kulhánka,
    sošku a šperk od Stefana Milkova
  • 00:44:36 a od Sazky šek na 150 tisíc korun
    získává Ondřej Sokol
  • 00:44:41 za režii inscenace Hrdina západu
    v Činoherním klubu v Praze.
  • 00:44:59 HUDBA
  • 00:45:54 ZPÍVAJÍ NĚMECKY
  • 00:48:05 Co si myslíš, Marti,
    že je na herectví nejtěžší?
  • 00:48:10 -Podle mě všechno.
    -A co je na něm nejhezčí?
  • 00:48:16 Když si třeba někdo všimne,
    že ta tvoje práce má cenu.
  • 00:48:20 A když je to přímo
    cena ze herecký výkon sezóny
  • 00:48:23 bez ohledu na žánry, tak...
  • 00:48:25 Tak musíme na jeviště
    pozvat zástupce Sazky
  • 00:48:28 pana inženýra Vladimíra Srba,
    předsedu Českého svazu
  • 00:48:31 tělesné výchovy
    a člena představenstva Sazky
  • 00:48:35 a šéfredaktora
    Divadelních novin Jana Koláře,
  • 00:48:38 aby tuto cenu mohli předat.
  • 00:48:50 Dámy a pánové,
    diplom od Oldřicha Kulhánka,
  • 00:48:55 sošku a šperk od Stefana Milkova
    a prosím pozor,
  • 00:49:00 200 tisíc korun od Sazky získává...
    -Počkej, Andreo, ještě chviličku.
  • 00:49:07 Já když už tady mám zástupce Sazky,
    dobrý večer.
  • 00:49:10 -Dobrý večer.
    -Rád bych se něco zeptal.
  • 00:49:12 Proč vlastně Sazka, tato sázková
    kancelář, sázková společnost
  • 00:49:17 podporuje divadlo,
    český film, umění vůbec?
  • 00:49:21 Vždyť přece na sázející
    to nemůže mít vůbec žádný vliv?
  • 00:49:24 Nebo je to jenom
    takové vylepšení image?
  • 00:49:27 Za prvé já si myslím, pokud dáváme
    příspěvek na sport dětí,
  • 00:49:33 tak to taky nemá vliv na sázející.
    Někdy sázejí ti rodiče.
  • 00:49:37 Děti určitě ne,
    protože toho my se nedočkáme.
  • 00:49:40 A já doufám,
    že nebudou do osmnácti let sázet.
  • 00:49:43 Jinak vy jste tu vyjmenoval
    některé aktivity.
  • 00:49:47 Dokonce Sazka
    byla spolupořadatelem Matesa.
  • 00:49:50 Většina účastníků si jistě pamatuje
    ty krásný ušatý míčky.
  • 00:49:54 A pak je tu jeden důvod
    možná iracionální.
  • 00:49:59 Máme rádi divadlo.
  • 00:50:02 Doufejme, že ho budete mít rádi
    ještě hodně dlouho. Děkujeme.
  • 00:50:13 Dámy a pánové,
    Cenu Sazky a Divadelních novin
  • 00:50:18 za herecký výkon
    získává František Němec
  • 00:50:23 za roli Cecila v inscenaci Ledňáček
    v Divadle Ungelt v Praze.
  • 00:50:43 HUDBA
  • 00:51:04 Františku, s velkým potěšením.
  • 00:51:07 Je to velmi hodnotná, těžká
    a velká cena. Gratulujeme!
  • 00:51:24 Dámy a pánové,
    už je to více než padesát let,
  • 00:51:30 co Jiří Suchý napsal Píseň o rose,
    v níž tvrdil,
  • 00:51:35 že trocha poezie nikoho nezabije.
    Myslím si, že měl pravdu.
  • 00:51:42 A my k té troše poezie, kterou
    jsme vám už před chvilkou nabídli,
  • 00:51:46 přidáme ještě trochu.
  • 00:51:49 Jako pointu našeho večera
    a snad i jako nápověď,
  • 00:51:54 že všechno je relativní,
    že všechno se opakuje
  • 00:52:00 a že aby člověk byl šťasten,
  • 00:52:03 musí mít to,
    co si pod štěstím představuje,
  • 00:52:06 a ne to,
    co si pod ním představují jiní.
  • 00:52:12 A to, aspoň myslím,
    platí absolutně bez ohledu
  • 00:52:15 na všechny laury,
    ocenění a také ceny.
  • 00:52:20 Dámy a pánové,
    William Shakespeare, Sonet 59.
  • 00:52:25 Nového nic když není pod sluncem
  • 00:52:28 a všechno,
    co je, už tu jednou bylo,
  • 00:52:31 jak klamem se,
    když pracně zrodit chcem,
  • 00:52:35 co se už jednou bez nás narodilo.
  • 00:52:45 Dámy a pánové, dobrou noc
  • 00:52:48 a zase někdy tady
    ve Státní opeře v Praze.
  • 00:52:53 A pánové, nezapomeňte si ty fraky.
  • 00:52:55 A dámy, vy ty nóbl šaty.
  • 00:53:00 -Na shledanou.
    -Na shledanou.
  • 00:53:09 Má cosi, pro co není slov,
  • 00:53:14 miluji ho, i když mě bije.
  • 00:53:18 I svět se změní ve hřbitov.
  • 00:53:23 To dělá vaše fantazie.
  • 00:53:27 Můj miláček je krotitel
  • 00:53:31 a vnucuje mi svoji vůli.
  • 00:53:36 Já zemru pro něj, kdyby chtěl.
  • 00:53:40 Ty doby dávno, dávno pominuly.
  • 00:53:47 Řekněte, krásná švagrová,
  • 00:53:56 proč se tak náhle celá rdíte.
  • 00:54:04 Není to všecko
  • 00:54:09 doslova
  • 00:54:12 jen vášeň, o čem hovoříte?
  • 00:54:19 Můj miláček mě líbá tak,
    že ztrácím pod nohama půdu.
  • 00:54:26 Má duše krouží jako pták
    bez křídel, bez bázně a studu.
  • 00:54:37 Řekněte, krásný přelude,
  • 00:54:46 že milujete sama sebe.
  • 00:54:54 -Nebude-li on...
    -Nebude!
  • 00:54:59 Nebude.
  • 00:55:01 Však přijde jiný, spadne s nebe.
  • 00:55:26 Řekněte, krásný přelude,
  • 00:55:35 že milujete sama sebe.
  • 00:55:43 -Nebude-li on...
    -Nebude!
  • 00:55:50 Však přijde jiný, spadne s nebe.
  • 00:56:46 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2008

Související