iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 10. 2008
21:00 na ČT2

1 2 3 4 5

199 hlasů
11199
zhlédnutí

Ostrava komorní

Hudební dvojportrét Janáčkova komorního orchestru a Ostravské bandy. Oba z jednoho města, každý z jiného těsta

107 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ostrava komorní

  • 00:00:09 Nic o současné hudbě
    jsem nikdy nevěděla,
  • 00:00:12 ani jsem nevěděla, že existuje,
    ani že dnes někdo skládá hudbu.
  • 00:00:18 Jsem anti-muzikant, takže nic.
  • 00:00:29 Starám se o to,
    aby muzikanti měli vše,
  • 00:00:33 co potřebují: stojany, židle,
    dost místa na zkoušení,
  • 00:00:38 a aby seděli tak,
    jak si autor vymyslel.
  • 00:00:49 Jsem poněkud unaven.
  • 00:00:54 Poslední zkouška skončila
    asi před 1,5 hodinou,
  • 00:01:01 chystám se na noční odpočinek
    a zítra brzy ráno znovu do práce.
  • 00:01:20 Chtěl bych,
    abychom to zahráli forte,
  • 00:01:23 mezzoforte zní divně.
  • 00:01:30 Tento zvuk by byl nad vámi.
  • 00:01:36 Dobrý komorní orchestr
    by měl mít spoustu věcí,
  • 00:01:41 ale je těžké na to odpovědět.
  • 00:01:52 Občas jsou to nervy,
    ale pořádně jsme se nepohádali,
  • 00:01:56 jak máme občas ve zvyku.
  • 00:01:59 Nejlepší je,
    když si to lidé řeknou do očí,
  • 00:02:03 pak se vyvětrá a je shoda.
  • 00:02:18 Chtěl bych se 1 x vrátit k začátkům,
    než jsme se vydali do světa,
  • 00:02:24 do Ameriky, do Japonska.
  • 00:02:32 Před 4 roky jsem
    s komorním orchestrem skončil.
  • 00:02:35 Hrál jsem tam 42 let.
  • 00:02:49 Ahoj, dnes se uvidíme, že?
  • 00:03:09 Paní režisérka nebo režisér
    mě posadili na basovou židli,
  • 00:03:14 na té jsem celý život neseděl.
  • 00:03:16 Měl jsem tam jen kolegy-basisty.
  • 00:03:19 Ale sedí se na ní dobře.
  • 00:03:23 Založil ho bývalý koncertní mistr,
    nyní nebožtík Bohoušek Malocha.
  • 00:03:29 V té době se začaly vytvářet
    orchestry bez dirigenta.
  • 00:03:40 Český komorní řídil Josef Vlach.
  • 00:03:44 Na Slovensku vznikl
    Slovenský komorní orchestr,
  • 00:03:52 kterému velel umělecký vedoucí
    Bohdan Varchal,
  • 00:03:55 můj velmi dobrý přítel.
  • 00:03:58 Byli jsme asi 3. v Česku.
  • 00:04:02 Když odešel Pepík Daniel,
    začali jsme bez dirigenta
  • 00:04:07 a tak začal Komorní orchestr
    Leoše Janáčka.
  • 00:04:11 Byly to úmorné zkoušky,
    než nás pozval Český rozhlas,
  • 00:04:16 Byli jsme všichni členy Filharmonie.
    Zkouška začínala v 9 hodin,
  • 00:04:22 zkoušeli jsme od 6:30 do 8:30 denně.
  • 00:04:30 Pak jsme se dostali do rádia,
    naše snímky se začaly vysílat
  • 00:04:35 po celé republice,
    všiml si nás Pragokoncert,
  • 00:04:39 ta dřina, kterou jsme vynaložili,
    se trochu zúročila,
  • 00:04:43 pozvali nás na 1. zájezd.
  • 00:04:45 Myslím, že to byla Itálie,
    Španělsko.
  • 00:06:24 Janáčkův komorní orchestr
    by mě nikdy nenapadl,
  • 00:06:27 protože to byla pánská společnost.
  • 00:06:30 Byla to jejich tradice,
    byli to muži a mě by nenapadlo,
  • 00:06:34 že se to nějak změní.
  • 00:06:37 Pojďme ještě 1x, raz, dva.
  • 00:06:53 Pamatuji si na 1. setkání
    s tímto orchestrem přesně,
  • 00:06:59 bylo to v pátek 30.1. 1981,
    kdy se mi narodila
  • 00:07:07 mladší dcera Markéta.
  • 00:07:09 Ještě v poledne
    jsem byl doma s manželkou,
  • 00:07:12 šel jsem na 1. natáčení
    s orchestrem,
  • 00:07:15 přišel jsem domů
    a to už byla dcera na světě.
  • 00:07:21 Byli jsme mladí
    a naše největší přání
  • 00:07:25 bylo dostat se za velkou louži.
  • 00:07:30 Když pak přišel 3-měsíční zájezd
    do Ameriky,
  • 00:07:36 byly ve filharmonii problémy,
    museli jsem za sebe vypomáhat,
  • 00:07:43 do muziky jsme byli žhaví.
  • 00:07:50 Kdyby se řeklo,
    že zkoušíme o půlnoci,
  • 00:07:53 kolegové přišli
    a zkoušelo se o půlnoci.
  • 00:08:00 Jezdili jsme pravidelně do Dánska,
    Německa, Španělska, Itálie
  • 00:08:06 skoro každý rok.
  • 00:08:09 Bylo to náročné ale i krásné.
  • 00:08:32 Jsme tady.
  • 00:08:33 Tak co, jaká byla cesta?
  • 00:08:36 V pohodě.
  • 00:08:38 -Mě netoč.
  • 00:08:40 -Kde je Ivoš?
    -V hospodě.
  • 00:08:48 Kdysi byl pro nás Komorní orchestr
    zaměstnáním,
  • 00:08:53 byl nejdůležitější,
    podřizovali jsme mu další aktivity.
  • 00:08:58 Dnes je situace jiná.
  • 00:09:01 Dnes si náš kolega Ivo Fišer
    vezme, co má,
  • 00:09:06 snaží se dát dohromady zkoušky,
    abychom se mohli sejít.
  • 00:12:07 Zrod ostravské bandy
    byl nápadem Petra Kotíka.
  • 00:12:11 Vždy něco řekne,
    my si klepeme na čelo,
  • 00:12:16 říkáme si, že to je divné,
    to nevyjde,
  • 00:12:19 co je to zas za bláznivý nápad,
    ale ukáže se,
  • 00:12:23 že měl absolutní pravdu.
    Asi je vizionářem.
  • 00:12:54 Hlavně tam nejsou
    žádné těžké a lehké doby
  • 00:12:58 s akcenty.
  • 00:13:06 Krása.
  • 00:13:10 Táty táty táty tá...
  • 00:13:29 Najednou to jde do výšek
    a pak někam jinam.
  • 00:13:39 Přirozeností registru.
  • 00:13:46 V r. 2005 jsme připravovali
    Ostravské dny,
  • 00:13:50 potřebovali jsme výborný soubor,
    aby zahrál velmi náročné skladby,
  • 00:13:55 proto jsme poprosili Music Fabric,
    známý soubor z Německa.
  • 00:14:01 Měl tak obrovské finanční požadavky
    i dramaturgická omezení,
  • 00:14:06 že P. Kotík říká,
    že za ty peníze si postavíme
  • 00:14:11 vlastní soubor.
  • 00:14:14 Tády dá, tády dá, stop.
  • 00:14:22 To je ono, perfektní.
  • 00:16:03 Jeden vybere druhého,
    to je lavina, sněhová koule.
  • 00:16:11 Začnete pracovat s 1, 2, 3, 4-mi
    a ti doporučí vám další hudebníky,
  • 00:16:24 jim doporučí,
    aby s námi spolupracovali
  • 00:16:28 a tak to jde přirozeně dál.
  • 00:16:41 Zdravíme.
  • 00:16:49 Jednou mi zavolala R. Spisarová
    a zeptala se:
  • 00:16:53 "Ostravská banda ano nebo ne??
  • 00:16:56 Tenkrát jsem se zamyslel,
    zrovna jsem skončil konzervatoř
  • 00:17:01 a řekl jsem: "Ano, proč ne??
  • 00:17:08 Ostravská banda se věnuje
    naprosto odlišnému repertoáru
  • 00:17:13 než tomu, který hrajeme
    v Janáčkově komorním orchestru,
  • 00:17:18 je to nesrovnatelné,
    a těžké posoudit,
  • 00:17:23 zda je hudba lepší nebo horší.
  • 00:17:27 U soudobé hudby ukáže až čas,
    nakolik je schopná existovat.
  • 00:17:35 Zkušenost je jiná, stejně dobrá.
  • 00:19:47 Všude najdete aspekty,
    které vám dávají možnost udělat
  • 00:19:51 něco mimořádného.
  • 00:19:53 V Ostravě v této chvíli,
    v tomto místě se sešlo několik věcí,
  • 00:19:59 které umožňují dělat
    něco mimořádného.
  • 00:20:09 1, 2, 3, 4.
  • 00:20:16 Neznamená to,
    že ta situace bude navždy taková,
  • 00:20:23 ale ani to, že budoucnost
    přinese ještě lepší podmínky.
  • 00:20:30 Všechno je možné.
  • 00:20:35 1 z velkých výhod Ostravy
    je autenticita prostředí.
  • 00:20:46 Člověk není obklopen starožitnostmi,
    může vydechnout,
  • 00:20:55 a také na něco nového přijít.
  • 00:21:25 Ostravská banda je
    asi nejmladší orchestr v republice,
  • 00:21:29 i když malé orchestry vznikají
    a za půl roku třeba zaniknou,
  • 00:21:34 doufám, že něco už od r. 2005
    máme za sebou, máme historii.
  • 00:21:39 Takový je pořád.
    Samé legrácky.
  • 00:21:42 Oficiálně je Ostravská banda
    mezinárodní komorní orchestr,
  • 00:21:47 ale je schopen hrát od 3-5 lidí
    do 30 i 35 lidí.
  • 00:24:19 Máme velkou podporu
    v ostravských institucích,
  • 00:24:24 tzn. fantastické vztahy
    s Janáčkovou filharmonií Ostrava,
  • 00:24:28 tedy s jeho vedením,
    takže máme několik hráčů,
  • 00:24:32 kteří i čekají na to,
    že je oslovíme a rádi s námi hrají,
  • 00:24:37 to jsou ti filharmonici,
    kteří doplňují řady
  • 00:24:40 větších instrumentací,
    ale Ostravská banda se zaměřuje
  • 00:24:44 na hudbu 2. pol. 20. a 21. století
    a jak říkal flétnista
  • 00:24:51 z Národního divadla,
  • 00:24:54 náš asi nejmladší hráč Daniel Havel,
    je to taková ultramoderní hudba.
  • 00:24:59 Tak to nazval.
  • 00:25:02 Nemůžete se splést o dobu apod.
    Spíš jde o to hrát dohromady.
  • 00:25:07 Tím, že budu mávat,
    ještě se možná spletu.
  • 00:25:11 Nemusíte do stran,
    stačí 1, 2, 3, 4.
  • 00:25:18 Po trumpetové kadenci?
  • 00:25:28 Jo? Rozumíte?
    Hlavně, když je poznat 1.
  • 00:25:37 a pak nástupy.
  • 00:26:41 Janáčkův komorní orchestr hraje
    skladby od Baroka po moderní autory,
  • 00:26:50 ale v poslední době
    se víc zaměřujeme
  • 00:26:55 na romantické věci
    a hudbu 20. stol.
  • 00:28:51 Janáčkův komorní orchestr
    měl tradici interpretovat
  • 00:28:55 nejen skladby dle partitury tak,
    jak to bylo zapsáno,
  • 00:28:59 ale Zdeněk Dejmek vždy umožňoval
    velké emotivní prožitky
  • 00:29:04 výstavbou skladeb,
    drobným frázováním.
  • 00:29:11 Jsem jen 2 roky v orchestru,
    ale líbí se mi spontánnost,
  • 00:29:17 hudebnost, muzikálnost
    nebát se dát najevo emoce,
  • 00:29:23 projevit hudbu, nebýt svázán,
    to mám moc ráda.
  • 00:30:48 Zdeněk Dejmek hrál na housle
    stříbrným, barevným tónem
  • 00:30:53 a orchestr se snažil ho napodobit,
    následovat v těchto věcech,
  • 00:30:59 dokázal krásně frázovat.
  • 00:31:02 Některé 2. věty z jeho skladeb
    jsem dodnes nikde neslyšel
  • 00:31:07 lépe zahrát.
  • 00:31:09 Měl dar nebo se snažil
    vytvořit u skladeb hudební napětí.
  • 00:31:18 Dokázal skladbu pečlivě vystavět.
  • 00:31:24 Když jsem tam začal hrát,
    v podstatě jsem se od něj učil,
  • 00:31:30 jak se skladbami pracovat,
    jak je vystavět,
  • 00:31:36 jak chápat tempa.
  • 00:31:39 Byla to pro mě druhá VŠ.
  • 00:31:43 Pozná se, kdo orchestr vede.
  • 00:31:51 Chtěl jsem,
    aby orchestr hrál co nejlépe,
  • 00:31:56 dal jsem mu svůj umělecký názor,
    říkali mu pak Dejmkovci.
  • 00:32:09 Hráli jsme hlavně Baroko,
    ale i moderní hudbu.
  • 00:32:19 Měli jsme hodně premiér
    a hodně skladatelů pro nás napsalo
  • 00:32:23 skladby pro komorní orchestr.
  • 00:32:25 Jsi v záběru, jeď!
  • 00:32:29 Neváhej a toč.
  • 00:32:41 "Paganini? se dívá na sebe,
    jak mu to sluší.
  • 00:32:56 Zasloužilý člen
    Janáčkova komorního orchestru cvičí.
  • 00:33:03 Janáčkův komorní orchestr
    byl na 1. turné v Americe 10 týdnů.
  • 00:33:10 Pak už byly zájezdy kratší,
    ale pořád to byly dlouhé zájezdy.
  • 00:33:15 Určitě jsem byl hrdý,
    byl jsem si vědom,
  • 00:33:18 že hrajeme dobře,
    a že máme úspěch.
  • 00:33:21 Často jsme vystupovali
    na Pražském jaru,
  • 00:33:24 měli jsme skvělé kritiky,
    pravidelně co pár let tam hráli.
  • 00:33:32 Privilegovaný? Já nevím,
    tenkrát to tak chodilo,
  • 00:33:36 že vyjížděli ven
    jen sportovci a hudebníci.
  • 00:33:40 Z každého zájezdu
    jsme museli přijít a hlásit se,
  • 00:33:49 ve straně jsme nebyli,
    ale oni se ptali,
  • 00:33:55 s kým jsme se tam setkali,
    museli jsme za radnici,
  • 00:34:01 tam byli tajní z STB.
  • 00:34:04 Nebylo to nic příjemného.
  • 00:34:14 Jedeme do Prahy.
    Pozítří jedeme zpátky na Baník.
  • 00:34:31 Jedeme jim ukázat,
    jak se hraje v Ostravě.
  • 00:34:34 Ostravská banda se sešla poprvé
    v roce 2005 a mysleli jsme si,
  • 00:34:39 že se zase setkáme v r. 2007,
  • 00:34:42 ale P. Kotík říká,
    že soubor hraje tak dobře,
  • 00:34:46 udělejme turné.
  • 00:34:48 Tenkrát ho podpořila EU,
    takže jsme se v r. 2006 vydali
  • 00:34:53 napříč Evropou,
    končili jsme na konzervatoři
  • 00:34:56 v Paříži.
  • 00:34:58 Členy to utužilo, spojilo je to,
    vytvořilo se zdravé jádro.
  • 00:35:07 Vynikající hráči.
  • 00:35:28 Čekáme zase na basistu.
  • 00:35:31 Pozor, to jsou šílené koordinátorky.
    Nemoc šílených koordinátorek.
  • 00:35:36 Pospěšte.
  • 00:35:39 Jedině tyhle 2 mají stres,
    všichni ostatní jsou v pohodě.
  • 00:35:57 Jak to jde? Zní to dneska?
  • 00:36:01 Tady to zní samo,
    skoro nemusím hrát.
  • 00:36:09 Jsem tam od začátku,
    protože se věnuji moderní hudbě,
  • 00:36:14 hlavně konci 20. stol.
    a začátku 21. století už dlouho,
  • 00:36:18 dokonce jsem z toho dělal doktorát,
    věnuji se moderním technikám
  • 00:36:23 hry na klarinet.
  • 00:36:25 Proč jsem tam vstoupil?
  • 00:36:27 Protože je to zajímavá hudba
    a jako v klasické a analytické hudbě
  • 00:36:31 se hrají dobré skladby i špatné,
    je to stejné s hudbou moderní.
  • 00:36:37 Řada skladeb, které provozujeme,
    mají obrovskou úroveň, jsou skvělé.
  • 00:36:42 Např. program, který studujeme,
    má obrovský smysl
  • 00:36:46 a jsou to krásné věci.
  • 00:36:48 Je to těžké?
  • 00:36:49 Je to extrémně těžké.
  • 00:39:40 Mám pocit, že za dobu existence
    Ostravské bandy,
  • 00:39:44 udělala velký pokrok v tom,
    že si jeden před druhým nedovolí
  • 00:39:48 přijet a něco neumět.
  • 00:39:51 Proto žádají výtahy
    z jednotlivých partitur
  • 00:39:56 několik týdnů dopředu
    a přijedou absolutně připraveni.
  • 00:40:01 Tady se to dává dohromady.
  • 00:40:11 Jste trochu popředu.
  • 00:40:20 Napoprvé to bylo moc dobré.
  • 00:40:26 Možná je obtížnější technika
    zvládnutí nástroje,
  • 00:40:33 jinak rozdíl v interpretaci
    de facto není.
  • 00:40:41 Pro mě osobně je rozdíl v tom,
    že tady se při interpretaci hudby
  • 00:40:48 cítím svobodnější,
    můžu se do toho více vtisknout,
  • 00:40:53 je to víc můj svět.
  • 00:40:56 Vše se odehrává rychle
    na malých plochách.
  • 00:41:11 Mezzoforte, to je moc.
    Poslouchejte, co se děje kolem,
  • 00:41:15 ať z toho moc nevyčníváte.
  • 00:41:27 Promiňte, to byla moje chyba.
  • 00:41:38 Znovu na 4, ještě jednou.
  • 00:41:47 To, co řekne P. Kotík,
    se mi moc líbí.
  • 00:41:51 Jednou jsme řešili technický problém
    a on říká:
  • 00:41:54 "Vždyť to je lehčí než Mozart,
    a toho jste všichni hráli.
  • 00:42:00 V čem je problém?
  • 00:43:56 Říká se, že jsme tak trochu blázni.
  • 00:43:59 Jsou muzikanti,
    kteří muziku berou vážně
  • 00:44:02 a dají jí všechno.
  • 00:44:04 Takové jsem poznal.
    Hrají s citem a celou duší.
  • 00:45:13 V hudbě člověka naplňuje,
    když práce klapne,
  • 00:45:20 podaří se skladbu udělat,
    jak si představujete,
  • 00:45:26 a když to posluchač zaregistruje.
  • 00:45:30 A spojí se úmysl skladatele,
    který skladbu krásně napsal,
  • 00:45:35 s tím interpretem a posluchačem.
  • 00:45:44 To je největší odměna
    vedle finanční,
  • 00:45:47 která je také důležitá.
  • 00:47:25 Odejít jsem chtěl,
    když toho bylo skutečně hodně,
  • 00:47:30 když člověk přijel z Ameriky
    s batohem a violoncellem
  • 00:47:34 a druhý den musel letět do Japonska,
    to se nám také stalo,
  • 00:47:38 takže se nám pak obrátily
    všechny časy na polokoulích
  • 00:47:42 a protože náš organismus
    se řídí dle slunce,
  • 00:47:46 než se to srovnalo,
    bylo to někdy těžké.
  • 00:47:51 Zvlášť, když musíte celé turné
    v Americe překládat,
  • 00:47:55 jednat s pořadateli,
    hlídat odjezdy na letiště apod.
  • 00:48:23 Nejhorší bylo,
    když nám na Kanárských ostrovech
  • 00:48:27 na letišti zemřel cellista,
    kolega Ivan Mikl,
  • 00:48:32 když dostal silný infarkt
    a zůstal ležet na letišti.
  • 00:48:37 Poprvé jsme se vraceli bez kolegy,
    což byl za celé roky
  • 00:48:42 nejsmutnější zážitek.
  • 00:50:42 Dobré ráno,
    jak jsme daleko se sluchem?
  • 00:50:45 Můžeme začít?
  • 00:51:12 Myslím, že je skvělé pracovat
    v mezinárodním prostředí,
  • 00:51:15 protože dochází
    k vzájemnému ovlivňování hudebníků,
  • 00:51:20 srovnávání úrovní hry
    na jednotlivé nástroje.
  • 00:51:23 Když se už člověk, posluchač
    dostane na koncert,
  • 00:51:26 je často překvapen,
    jak je hudba sama o sobě krásná.
  • 00:51:32 Totéž se týká houslového koncertu
    Ligetiho, kvalita je úžasná.
  • 00:51:42 Je to srovnatelné krásnou s tím,
    co vznikalo v klasicismu,
  • 00:51:46 nebo s tím, co chápeme pod pojmem
    krásná hudba.
  • 00:51:50 Je krásná a kvalitní zároveň.
  • 00:51:54 Když teď hrajeme Ligetiho
    houslový koncert,
  • 00:51:57 který je naprosto úžasný,
    přesahuje hranice možnosti
  • 00:52:02 hry na daný nástroj.
  • 00:52:05 Dokonce sám Ligeti říkal,
    že možná za 50 let
  • 00:52:15 to lidé budou schopni zahrát.
  • 00:54:38 Je určitá výhoda
    mít tolik přespolních lidí,
  • 00:54:42 protože sem přijedou
  • 00:54:44 a v tu dobu, kdy přijedou,
    nemají nic jiného na práci.
  • 00:54:51 Kdybychom měli muzikanty
    jen z Ostravy,
  • 00:54:53 nebyli bychom nikdy schopni
    udělat tak homogenní skupinu,
  • 00:54:58 protože by přišli, odzkoušeli
    a šli by domů.
  • 00:55:01 A měli by spoustu jiných starostí.
  • 00:55:03 My jsme se rozhodli
    sem svobodně jet,
  • 00:55:06 nikdo nás tím neúkoloval,
    přijeli jsme rádi,
  • 00:55:10 pro mě to dřina není,
    těším se té atmosféře,
  • 00:55:17 beru to jako vybočení
    z každodenního života
  • 00:55:20 a myslím, že to můžu říct
    za drtivou většinu kolegů.
  • 00:55:27 Těší nás to a hudbu děláme,
    protože ji máme rádi.
  • 00:55:40 Dobře. Ahoj.
  • 00:58:03 Co máme k pití, Lucy?
  • 00:58:05 Máme pivo a víno.
  • 00:58:07 -Kolik piva?
    -30 piv a 10 l vína.
  • 00:58:14 To stačí.
  • 00:58:19 Ahoj.
  • 00:58:47 Ten sýr se jí až po večeři.
  • 00:59:02 HUDEBNÍ DOPROVOD
  • 01:00:08 Soudobá hudba
    je pro menšinové publikum.
  • 01:00:15 Mohla bych říct,
    že pro publikum intelektuální,
  • 01:00:19 ale není to pravda.
  • 01:00:20 Setkali jsme se s různými lidmi
    nejrůznějších profesí
  • 01:00:24 a pokud je věc zajímá,
    nemá nic společného s jejich profesí,
  • 01:00:30 ale s tím,
    jak se dívají na soudobý život.
  • 01:00:35 Prostřednictvím hudby
    chtějí poznávat,
  • 01:00:39 ale vždy to byla
    a bude trochu výlučná záležitost.
  • 01:02:56 Pro nás i pro muzikanty
    je největší uspokojení,
  • 01:03:03 když hrajeme Ligetiho,
    který je prakticky nehratelný,
  • 01:03:08 my ho zahrajeme dobře
    a cítíme se pak moc dobře.
  • 01:03:32 POTLESK
  • 01:04:18 Mozartovy skladby
    už hrajeme 30 let
  • 01:04:21 a Alča tam stále něco nachází.
  • 01:04:23 Nasadit si ženskou do orchestru
    je katastrofa.
  • 01:04:28 Neměli jsme v orchestru nikdy ženu,
    byli jsme jen mužská parta.
  • 01:04:32 -Proč?
    -Nedělalo to dobře.
  • 01:05:16 Můj nástupce byl toho dokladem,
    měl původně 2 ženy,
  • 01:05:23 ale je to jejich věc,
    já ji do toho nemluvím.
  • 01:06:17 Kolegové říkají,
    že jsem někdy vybouchl,
  • 01:06:20 jsem dost prudký,
    a když se mi něco nelíbilo...
  • 01:06:27 Jeden cellista mě vždy prosil,
    jen na mě Zdeňku nekřič.
  • 01:06:39 Když se chyba stále opakovala,
    ujely mi nervy.
  • 01:06:43 To člověka zvedne ze židle.
  • 01:06:59 Byl to v těchto věcech náš guru.
  • 01:07:02 Pak došlo ke generační výměně
    a přišel Jakub Černohorský,
  • 01:07:11 který studoval v Praze
    u prof. Messierra
  • 01:07:16 a převzal žezlo po Zdeňkovi
    ve 33 letech,
  • 01:07:21 což je přesně doba,
    kdy s komorním orchestrem
  • 01:07:24 začal i Zdeněk Dejmek.
  • 01:09:38 Jakub Černohorský byl takový typ,
    jezdil se mnou už na různé zájezdy,
  • 01:09:46 když nemohl prof. Kuzník,
    vzali jsme s sebou Kubu,
  • 01:09:51 zkoušel s námi,
    hrál se mnou u pultu
  • 01:09:55 a tak se zapracoval.
  • 01:10:02 Dlouho jsem ho přemlouval.
  • 01:10:06 Tvrdil, že on to po mně nepřevezme,
    ale pomohlo to tím,
  • 01:10:10 že si ověřil vedle mě,
    že to půjde.
  • 01:10:14 Řekl jsem mu, že je na to typ,
    výborný houslista
  • 01:10:17 a dnes už to jsou 4 roky.
    Je to tolik? Myslím, že ano.
  • 01:14:04 Mám v životě 3 učitele,
    První vám poví, jak se plave,
  • 01:14:12 druhý vám to ukáže
    a třetí vás hodí do vody.
  • 01:14:17 On je tím učitelem,
    který mě žduchl do té vody.
  • 01:14:26 Když jsme se jednou setkali
    v restauraci za Domem kultury,
  • 01:14:34 Z. Dejmek tenkrát přinesl
    igelitku s notami.
  • 01:14:40 Když jsem viděl,
    co tam má, zeptal jsem se:
  • 01:14:43 "Co to je??
  • 01:14:44 On že mi tu tašku dává,
    že tam jsou noty do orchestru.
  • 01:14:48 Já jsem namítl: "Co já s nimi??
  • 01:14:50 A on: "Já už nepřijdu.?
  • 01:14:52 Tímto způsobem jsem zdědil
    komorní orchestr.
  • 01:14:57 Bylo to v době,
    kdy jsem měl velkou životní krizi,
  • 01:15:01 neměl jsem sílu mu odporovat,
  • 01:15:06 kývl jsem
    a jsem za to hodně vděčný.
  • 01:15:20 Neváhal jsem a na Kubu jsem vsadil.
    Má velké znalosti, výborné školy,
  • 01:15:29 je to komorní hráč
    a výborný kluk.
  • 01:17:31 To přece není posazení na Srnku.
  • 01:17:39 Petr Kotík je pro Ostravskou bandu
    stěžejním člověkem hlavně proto,
  • 01:17:47 že má ty lidi moc rád,
    hodně jim věří,
  • 01:17:53 i když by to nepřiznal.
  • 01:17:55 Myslím, že oni věří jemu,
    a spolupráce je naprosto přirozená.
  • 01:18:00 Když vidí jeho pracovní nasazení,
    které je až 10 hodin denně,
  • 01:18:06 jsou schopni udělat daleko víc,
    než by za běžných okolností vydrželi.
  • 01:18:12 Petr Kotík ale na Ostravskou bandu
    myslí i v takových maličkostech,
  • 01:18:17 že jim musíme vařit polívky,
    aby se stihli najíst v pauze.
  • 01:18:22 Nebo musíme mít kávovar
    a nakrájenou vánočku,
  • 01:18:25 aby se muzikanti
    aspoň v pár minutách oddechu
  • 01:18:29 cítili dobře.
  • 01:18:44 Po tu dobu, co spolupracujeme,
    se neuvěřitelně vyvíjí
  • 01:18:49 a jak býval hodně vznětlivý a nervní,
    teď dovede i pochválit, vtipkovat,
  • 01:18:56 neuvěřitelně se posunul
    v komunikaci s muzikanty.
  • 01:19:01 Mám nápad.
    Chcete delší pauzu na oběd?
  • 01:19:08 Že bychom začali v 10:45
    skončili v 11:45?
  • 01:19:24 Petr Kotík je určitě výrazná osobnost
    s notnou dávkou charisma,
  • 01:19:31 dokáže strhnout spoustu lidí
    kolem sebe.
  • 01:19:35 Bez něj by tento projekt
    nemohl existovat.
  • 01:19:39 Má ohromný dar vybrat si muzikanty,
    kteří ho nezklamou
  • 01:19:46 v těžkých chvílích.
  • 01:19:52 To se nedá číst.
    Proč je to v houslovém klíči?
  • 01:19:55 -Sežerou mě, že tam mají housle.
    -Ne, to není pravda.
  • 01:20:01 To je jediné místo,
    které by mohlo být preciznější.
  • 01:20:10 -Toto, odsud.
    -Je to asi moje vina.
  • 01:20:19 Byl jsem zaskočen dvěma osminkami
    nedělal jsem to přesně.
  • 01:20:26 Napodruhé je to dobré,
    je to tam pak ještě jednou.
  • 01:20:46 V některých nástrojích jsou akcenty,
    i když je to pianissimo,
  • 01:20:55 aby to mělo vždy 1. dobu.
  • 01:20:58 Snažím se akcenty dávat.
  • 01:21:00 Udělejte jich klidně víc,
    nemusí být nahlas,
  • 01:21:03 ale aby byla 1. doba.
  • 01:21:05 Děláme velmi těžkou práci.
  • 01:21:11 Posadit se před publikum
    a teď nebo nikdy, není to jednoduché.
  • 01:21:23 Je to jako když horolezec
    leze na horu
  • 01:21:29 a všichni musí držet dohromady,
    jinak jeden spadne a zabije se.
  • 01:21:37 V hudbě je to stejné.
  • 01:23:05 Komorní repertoár,
    to je pro mě hudba,
  • 01:23:08 kde se můžete projevit
    jak sólově, tak v tónu,
  • 01:23:11 dát do toho emoce, pocity,
  • 01:23:13 je to detailnější a intimnější
    než symfonické hraní.
  • 01:23:19 Jednou jsme s Kubou Černohorským
    hráli Otvírání studánek Martinů
  • 01:23:24 a on tenkrát hrál u P. Doležala
    i u Zdeňka Dejmka.
  • 01:23:29 Postěžovala jsem si mu,
    že mě štve, že nemám co dělat,
  • 01:23:35 bylo mi z toho docela smutno.
  • 01:23:38 On mi řekl:
  • 01:23:41 "Jednou možná budeš hrát
    v Janáčkově komorním orchestru.?
  • 01:23:51 Když si člověk připustí zodpovědnost,
    je to zničující.
  • 01:23:56 Přebrat orchestr
    po 40-letém fungování
  • 01:23:59 po osobnosti, jako je Z. Dejmek,
    po takových úspěších
  • 01:24:04 doma i v zahraničí
    by znamenalo se sesypat nebo si říct,
  • 01:24:10 že to nikde nemůžu dělat.
  • 01:24:14 Proto jsem si nařídil 1. slovo:
    ne zodpovědnost, ale zážitek.
  • 01:24:19 Poprvé jsem si uvědomil
    tu možnost tvořit,
  • 01:24:23 když jsme dělali Divertimento.
  • 01:24:26 Poprvé jsem pocítil možnost
    tvořit a tvarovat orchestr směrem,
  • 01:24:34 kterým budu chtít,
    a tehdy jsem poprvé
  • 01:24:37 pocítil zodpovědnost,
    úkol najít si směr a vést to dál.
  • 01:28:17 Odpočívám ve futralu od basy,
    je báječná věc se tady natáhnout,
  • 01:28:23 protože je to dobře vyvatované,
    je to dobrá postel.
  • 01:28:30 Už nemám energii jako ve dvaceti,
    musím ji někde načerpat.
  • 01:28:44 Jsem samozřejmě trochu unavená,
    ale nevnímám to.
  • 01:28:48 Nejdřív jsem šla do Copycentra
    předělat celé noty
  • 01:28:52 a svázat je,
    pak s Danielem Plégrem do optiky,
  • 01:28:59 protože si včera při večeři
    dal brýle do boty
  • 01:29:03 a někdo mu je rozšlápl,
    šli jsme řešit optiku,
  • 01:29:09 pak jsem šla do kanceláře,
    pálila nějaká CD, řešila maily atd.
  • 01:29:18 Teď běhám pro mléka, vánočky.
  • 01:29:31 Já se starám o Ostravskou bandu,
    aby se měla dobře,
  • 01:29:37 aby měla vše, co potřebuje,
    aby mohla zahrát, co mají.
  • 01:29:41 Vodu, jídlo, židle, noty, vše.
  • 01:29:46 Od základů až po ubytování,
    ježdění autem,
  • 01:29:49 vyzvedávání na letišti.
  • 01:29:51 Toto je intimní rozhovor,
    ten nemůžete zveřejnit.
  • 01:29:55 Jsme holky pro všechno.
  • 01:29:57 Tím, že jsme dvě,
    děláme od odbornější práce
  • 01:30:03 po běžné záležitosti
    jako je vaření kafe.
  • 01:30:16 Taháme také bicí.
    Takže všechno.
  • 01:30:29 Nejlepší na celé práci je,
    když člověk sedí v kanceláři,
  • 01:30:33 potom to přijde,
    je tady celá banda
  • 01:30:35 a je s nimi krásné být,
    užívat si s nimi,
  • 01:30:38 chodit s nimi do hospod,
    bavit se s nimi,
  • 01:30:41 je to nejhezčí na celé práci.
  • 01:30:43 Užíváme si to všichni naplno.
  • 01:30:46 Musím říct,
    že jsem vezl našeho sólistu,
  • 01:30:51 slavného belgického klavíristu
    D. van de Valle do hotelu ze zkoušky
  • 01:30:58 a pochvalovali jsme,
    jak jsou hudebníci zapáleni do práce
  • 01:31:11 a on řekl:
  • 01:31:21 "Nikdy jsem neviděl,
    aby muzikanti po 10 h zkoušek
  • 01:31:25 po skončení na tebe volají,
    že si ještě potřebují projet
  • 01:31:34 ještě jedno místo.
  • 01:33:05 -Dobrý den, paní vrátná.
    -Dobrý. Praskne vám čočka.
  • 01:33:10 Dnes přijde Česká televize,
    budou nás filmovat,
  • 01:33:15 tak jim řekněte,
    že tady nejsme.
  • 01:33:19 -Dobře vyřídím.
    -Děkuji.
  • 01:33:22 Tento orchestr je tohoto času
    na určité cestě vývoje,
  • 01:33:31 protože její členové
    se postupně měnili
  • 01:33:34 a myslím,
    že výměna ještě není dokonána.
  • 01:33:40 Po zvukové kvalitě,
    kterou orchestr určitě má,
  • 01:33:45 můžeme růst
    k mnohem větší čistotě a jednotnosti
  • 01:33:49 Je velmi těžce udržitelná,
    vymění-li se nějaký člen.
  • 01:33:53 Je to velmi citlivá záležitost,
    není to jen tak.
  • 01:33:57 Párkrát za život se mi stalo,
    že jsme se dostali na koncertu
  • 01:34:01 do společné euforie,
    přeběhl mi i mráz po zádech.
  • 01:34:09 Jen proto stálo za to
    to dělat.
  • 01:34:12 Pavle, těšíš se na úterý?
  • 01:34:16 Všichni se těšíme, je to super.
    Jsme parádní komunita.
  • 01:34:21 Máme mezi sebou dobrý vzduch.
    Pionýrský tábor zatím nejsme.
  • 01:34:29 Komorní orchestr nehrál nikdy
    jen kuličky zapsané v notách
  • 01:34:37 Dejmek nás učil hrát
    skutečnou emoci, prožitek,
  • 01:34:42 který ten skladatel do toho vložil.
    Životní zkušenost.
  • 01:34:48 Snažíme se na to
    s Jakubem Černohorským navázat,
  • 01:34:52 on se Zdeňkem hrál u pultu,
    dobře ví, o čem to je,
  • 01:34:57 a vede si v tom velmi dobře.
  • 01:35:11 Kubo, chtěl jsem ti něco říct.
  • 01:35:13 Do toho kostela s tebou
    teď nemůžu jet.
  • 01:35:16 -Nechal jsem si čelo doma.
    -Viděl jsem, že ho máš.
  • 01:35:21 -Kde?
    -Nad nosem.
  • 01:35:32 -Přijedu později, jo?
    -Ty fakt nemáš čelo? A proč?
  • 01:35:37 Protože jsem myslel,
    že ho mám tady a mám ho doma.
  • 01:35:41 -Máš ho doma? Kecáš.
    -Tak čau.
  • 01:35:48 Směj se, budeš slavný.
  • 01:35:53 Sbal si fidlátka a vypadni,
    v orchestru jsi skončil.
  • 01:36:00 Poníženě děkuji.
  • 01:36:04 Orchestr funguje navíc,
    všichni mají svá zaměstnání,
  • 01:36:08 je to něco, co dělají
    ve volném čase a dobrovolně.
  • 01:36:14 Chtěl bych,
    abychom v tom pokračovali
  • 01:36:19 dokud to půjde,
    obětovali tomu čas i energii.
  • 01:36:25 A když se to podaří,
    abychom se tím mohli těšit.
  • 01:36:33 Teď to bude jiný orchestr.
  • 01:36:37 Za mě to bylo tak, za Kuby jinak.
  • 01:36:39 Právě to je pěkné,
    každý vedoucí to dělá po svém,
  • 01:36:44 vštípí tomu svůj ráz
    a tak bude orchestr hrát.
  • 01:39:52 Kdy se lépe hraje?
    Když prší nebo svítí slunce?
  • 01:39:59 -Když se člověk dobře vyspí.
    -Vyspal jste se dobře?
  • 01:40:02 Jo.
  • 01:40:11 Vitamín C, je to trochu kyselé.
  • 01:40:20 Jako Pražák byste měl říct kyselý.
  • 01:40:24 Tak jo, je to kyselý.
  • 01:40:29 Ti lidé hrají s obrovským nasazením
    od rána do večera.
  • 01:40:33 Včera Jacques DeBoa
    který tady přijel hrát
  • 01:40:38 v Andryselově kusu říká,
    že v Holandsku by neprošlo,
  • 01:40:42 abyste tak dlouho zkoušeli,
    je to dřina.
  • 01:40:45 Já se až stydím,
    protože hraji jen v jedné skladbě.
  • 01:40:48 Nasazení je obrovské
    a v ČR a Ostravě vždy zavane
  • 01:40:53 čerstvý vzduch zvenčí.
  • 01:40:58 Dnes víme, že Ostravská banda
    fungovat dál musí a cítíme,
  • 01:41:03 že čím dál více, ale pravdou je,
    že ti lidé potřebují jistotu práce,
  • 01:41:10 jsou zde lidé z filharmonií,
    z národních divadel,
  • 01:41:15 jsou tu lidé,
    kteří hrají na Brodwayi,
  • 01:41:18 kteří jsou na volné noze
    a potřebují se uživit.
  • 01:41:23 My jim to garantovat zatím nemůžeme,
    děláme, co se dá,
  • 01:41:28 ale muzikanti to jako stálou práci
    mít nemohou.
  • 01:41:32 Ale vůbec to nevadí,
    protože si udělají čas, pokud to jde.
  • 01:41:39 Chystáme na podzim turné,
    dostaneme se asi až do Utrechtu,
  • 01:41:44 což je Holandsko,
    jedeme tam přes Prahu, Berlín,
  • 01:41:48 jedeme i do Polska,
    budeme koncertovat i v Ostravě
  • 01:41:52 a budou se pilně připravovat
    Ostravské dny 2009,
  • 01:41:55 kde Ostravská banda
    vedle Janáčkovy filharmonie
  • 01:41:59 je hlavním rezidenčním souborem
    festivalu.
  • 01:42:05 Každé vystoupení i koncert
    jsou pro nás moc důležité
  • 01:42:11 a hudebník není hudebníkem
    bez možnosti provozovat hudbu.
  • 01:42:20 Jak důležité?
    Je to pro nás alfa, omega.
  • 01:42:25 To nám dává smysl existence
    a smysl práce
  • 01:42:31 a bez toho bychom nebyli tím,
    co jsme.
  • 01:44:46 Máme velmi tvrdý pracovní život,
    ze kterého máme min. hmotné odměny.
  • 01:44:55 Naše příjmy jsou minimální
    ve smyslu toho,
  • 01:45:01 že si můžeme za těchto podmínek
    dovolit pracovat.
  • 01:45:07 Děláme hudbu,
    která není široko populární.
  • 01:45:14 To je situace,
    ve které člověk to, co dělá,
  • 01:45:18 může dělat jen velmi dobře.
  • 01:45:22 Nemůžeme si dovolit dělat to špatně,
    protože mít tak tvrdé podmínky,
  • 01:45:29 žádnou korunu v kapse
    a tolik lidí se na nás dívá křivě.
  • 01:45:40 Ještě to dělat špatně,
    to by bylo na sebevraždu.
  • 01:45:45 Skryté tituly: Milada Gajdová
    Česká televize, 2008

Související