iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 11. 2015
20:05 na ČT24

1 2 3 4 5

17 hlasů
18743
zhlédnutí

Historie.cs

Jednatřicátý případ majora Zemana

Burian Ondřej — Bednařík Petr — Činátl Kamil

Jak nebezpeční jsou dnes mjr. Zeman, plk. Kalina, pplk. Žitný? Lesk a bída normalizačních ideologických seriálů. A kdy pošlou „Husákovy děti“ majora Zemana na onen svět?

52 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Historie.cs

  • 00:00:02 HISTORIE.CS
  • 00:00:15 -Ty jsi měl soud v Brně, viď?
    -Jo!
  • 00:00:17 Těch 20 let za sabotáž
    říšskýho válečnýho hospodářství
  • 00:00:20 jsem vyfasoval v Justičním paláci.
  • 00:00:22 -Tak přijď za mnou někdy do Brna,
    až se dám trochu do pořádku.
  • 00:00:26 Možná, že ti pomůžu najít
    ty tvoje lidi.
  • 00:00:29 Ty udavače.
  • 00:00:31 -Ty?
  • 00:00:32 -Konečně, tobě to můžu říct.
    Budu pracovat u bezpečnosti.
  • 00:00:38 -Ty budeš policajtem?
  • 00:00:43 -Hmm.
  • 00:00:44 -To bych do tebe nikdy neřek!
    Studoval jsi přece práva.
  • 00:00:48 -Právě!
  • 00:00:49 Bude potřeba zvládnout zákony
    po našem.
  • 00:00:55 -Petr Bednařík, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:00:57 -Kamil Činátl, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:00 -A Daniel Růžička, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:02 -Seriál Třicet případů
    majora Zemana je dílo,
  • 00:01:06 které překonalo svou dobu.
  • 00:01:09 Přestože to živě
    - nebo minimálně polopravdivě -
  • 00:01:14 zobrazuje mocenské složky
    minulého režimu.
  • 00:01:18 Přestože by to mělo zobrazovat
    naši historii -
  • 00:01:23 a ta historie je tam
    velmi zkreslená,
  • 00:01:26 tak pořád se na to lidé dívají.
  • 00:01:29 A vzhledem k tomu tedy,
    že jsou to kriminální případy,
  • 00:01:33 tak já bych se vás, pánové,
  • 00:01:35 chtěl zeptat na tři základní
    kriminální otázky.
  • 00:01:39 Kdo se na to dívá ještě pořád?
  • 00:01:41 Jak je možné,
    že si to získává pozornost?
  • 00:01:44 A proč tu pozornost
    na to upírají i lidé,
  • 00:01:48 kteří už tu dobu nezažili
    a znají ji jenom v podstatě
  • 00:01:52 z vysvětlujících knih,
    reportáží, příběhů?
  • 00:02:06 -Myslím, že to patří do takové
    té skupiny televizních pořadů,
  • 00:02:10 které se stále
    - hlavně v létě - objevují,
  • 00:02:15 diváci se na ně dívají.
  • 00:02:17 Je otázka,
    jak tam funguje sentimentalita,
  • 00:02:20 jak nějaké společné vzpomínky,
  • 00:02:21 na co jsme se my všichni
    dívali za normalizace.
  • 00:02:25 Je otázka třeba pro mě,
  • 00:02:26 jestli to je nějaké soustředěné
    sledování toho seriálu.
  • 00:02:30 Já si myslím,
    že to třeba často může být,
  • 00:02:33 že to je taková domácí kulisa,
    že je to takový ten seriál -
  • 00:02:37 sednu si k televizi,
    mám zapnutou televizi
  • 00:02:40 a někdy se
    na nějakou scénu podívám.
  • 00:02:43 Pak vedle toho si povídám
    o fotbale s někým vedle sebe.
  • 00:02:47 Nemyslím si, že to dneska
    funguje u všech diváků,
  • 00:02:50 že by každý díl hltali,
    čekali na ty dialogy
  • 00:02:53 a ty zápletky znovu zkoumali.
  • 00:02:57 -Myslím si,
    že diváky můžeme charakterizovat
  • 00:03:00 jako dvě takové skupiny.
  • 00:03:03 Jedno budou čtyřicátníci,
    široce řečeno,
  • 00:03:08 kteří vzpomínají na čas
    svého dětství a na dobu,
  • 00:03:11 kdy Zemana jako děti
    v neděli odpoledne sledovali.
  • 00:03:15 Druhou skupinu,
    dominantní podle mě,
  • 00:03:17 tvoří ještě starší diváci,
    kteří také nemusí,
  • 00:03:21 to souhlasím s kolegou,
  • 00:03:22 k tomu filmu přistupovat
  • 00:03:24 s nějakou primárně
    politickou perspektivou,
  • 00:03:27 ale prostě často se jenom
    koukají na své oblíbené herce
  • 00:03:31 a nostalgicky vzpomínají
    na staré, dobré, zašlé časy.
  • 00:03:34 -Na dobu, kdy byli mladí.
  • 00:03:36 -Nemusí to vůbec souviset
    s nějakým politickým hodnocením
  • 00:03:39 té doby.
  • 00:03:40 -Já bych tu myšlenku
    dotáhnul ještě o kousek dál.
  • 00:03:43 Já si myslím,
  • 00:03:44 že se ti diváci dívají
    na určité díly
  • 00:03:46 a na určité pasáže z těch dílů.
  • 00:03:49 Protože, myslím si,
    že čekají na Kvadraturu ženy,
  • 00:03:52 čekají na Studnu,
  • 00:03:54 čekají na díl ze západního Berlína
    a čekají na některé dialogy,
  • 00:04:00 které jsou třeba v prvním díle,
    když se podívám tamhle za Vás,
  • 00:04:04 tak vidím,
  • 00:04:05 jak se vrací major Zeman
    z koncentračního tábora.
  • 00:04:09 Tak tam se říká,
    že budeme budovat zákony po našem.
  • 00:04:12 Tak třeba na tuto scénu
    možná čekají diváci.
  • 00:04:15 -Jak vůbec ten seriál vznikl?
  • 00:04:17 Kdo přišel s tím nápadem
    na příběhu policistů, estébáků
  • 00:04:22 předvést dějiny této země?
  • 00:04:26 -Vlastní nápad vznikal
    někde na ministerstvu vnitra,
  • 00:04:31 na tehdejším tiskovém oddělení,
  • 00:04:33 což bylo takové PR oddělení
    ministerstva vnitra,
  • 00:04:36 které si vymyslelo příběhy,
  • 00:04:40 nejzajímavější příběhy
    za určité časové období.
  • 00:04:43 S tímto námětem přišli
    do Československé televize,
  • 00:04:47 přišel s ním major Leoš Jirsák,
    což je,
  • 00:04:50 nebo což byl pracovník
  • 00:04:52 Ústřední redakce armády
    bezpečnosti a brannosti,
  • 00:04:56 což byla branná redakce,
    kterou řídilo ministerstvo vnitra.
  • 00:05:00 V té redakci bývali
  • 00:05:02 tzv. vysazení pracovníci
    v činných zálohách.
  • 00:05:06 To už byli vlastně
    jakoby neaktivní příslušníci
  • 00:05:08 Státní bezpečnosti,
    nebo Sboru národní bezpečnosti,
  • 00:05:12 kteří byli někde tzv. upíchnuti,
  • 00:05:14 aby vlastně už nebyli
    v té aktivní službě,
  • 00:05:16 ale byli ještě
    nějakým způsobem nápomocni.
  • 00:05:19 Takže ten námět
  • 00:05:20 se přes tu Ústřední redakci
    armády bezpečnosti a brannosti
  • 00:05:24 dostal do Československé televize,
  • 00:05:26 která očekávala v tom začátku
    těch 70. let
  • 00:05:28 nějaký atraktivní seriál.
  • 00:05:30 Vzpomínáme možná na seriál
    Kapitán Kloss.
  • 00:05:32 To byl takový leitmotiv
    toho celého námětu,
  • 00:05:36 kdy vlastně ho předložili s tím,
  • 00:05:38 že by chtěli dosáhnout
    ti autoři věhlasu
  • 00:05:41 toho seriálu našeho zemanovského,
    jako byl Kapitán Kloss.
  • 00:05:45 -My máme všichni
    jeden ohromný závazek.
  • 00:05:48 Když jsme na tom seriálu
    pracovali,
  • 00:05:50 tak nám federální
    ministerstvo vnitra,
  • 00:05:52 jeho tiskový odbor -
    a konkrétně soudruh ministr sám,
  • 00:05:56 poskytovali obrovskou podporu
    a pomoc.
  • 00:05:59 Když jsme se na začátku
    té práce soudruha ministra ptali,
  • 00:06:02 co za tu pomoc od nás chce,
    tak on nám tehdy řekl:
  • 00:06:05 Udělejte dobré umění,
    uděláte dobrou politiku.
  • 00:06:08 A to je závazek
    tak sakramentsky těžký,
  • 00:06:10 že dodneška nevím,
    jestli jsme ho splnili.
  • 00:06:12 -Když se běžný divák podívá
    na Zemana v roce 2015,
  • 00:06:16 tak v kontextu jiných seriálů
  • 00:06:18 ocení vlastně výpravnost
    toho seriálu.
  • 00:06:22 To, že tam vystupuje poměrně
    velké množství známých herců,
  • 00:06:28 že se to odehrává
    v reálném prostředí,
  • 00:06:31 ne v nějakých studiových kulisách.
  • 00:06:34 Takže to je role, která určitě...
  • 00:06:36 To je kontext,
    který je určitě ve hře.
  • 00:06:39 A pak si myslím,
    že s tím také hodně souvisí to,
  • 00:06:43 co se ze seriálu
    Třicet případů udělalo,
  • 00:06:47 vlastně v kontextu těch debat
    v roce 1999,
  • 00:06:51 kdy se žilo v kontextu
    10letého výročí sametové revoluce.
  • 00:06:56 Právě tady v České televizi
    se ten seriál začal vysílat
  • 00:07:00 a byl kolem toho velký humbuk.
  • 00:07:02 Tehdy první díl sledovalo
    2,3 milionu diváků,
  • 00:07:05 což je nepředstavitelně
    větší množství než dnes.
  • 00:07:08 Ten seriál se z tohoto hlediska
  • 00:07:11 stal takovým symbolickým
    centrem diskusí o minulosti.
  • 00:07:17 A tato expozice už mu
    do značné míry zůstala.
  • 00:07:21 Ono vlastně dneska stačí
    vytáhnout majora Zemana v nějaké,
  • 00:07:25 jakékoli veřejné debatě
    o komunismu -
  • 00:07:27 a je to okamžitě
    vlastně srozumitelné.
  • 00:07:30 Lidé se poměrně snadno domluví,
    o čem je řeč.
  • 00:07:33 -Takže náš Fanklub majora Zemana
    vznikl v roce 2004,
  • 00:07:39 kdy se po delší odmlce
    objevil seriál
  • 00:07:41 opět na televizních obrazovkách.
  • 00:07:44 Naše činnost spočívá v tom,
    že se snažíme pravidelně scházet.
  • 00:07:48 Jezdíme na místa natáčení seriálu.
  • 00:07:52 Pořádáme pravidelně
    jarní putování,
  • 00:07:56 příp. takovou podzimní
    procházku Prahou,
  • 00:07:58 kde vlastně je hodně míst natáčení.
  • 00:08:01 Dále sledujeme v seriálu
    různé nedostatky,
  • 00:08:04 kdy se objeví třeba přímo
    režisérova hlava v odraze skla,
  • 00:08:09 různé mikrofony
    a stíny členů štábu.
  • 00:08:13 Náš zájem o ten seriál
    je spíše po umělecké linii.
  • 00:08:18 My tu politiku až tak nevnímáme,
    nebo nesnažíme se tím zabývat.
  • 00:08:24 Uvědomujeme si,
    že není všechno v pořádku,
  • 00:08:27 ale zároveň nechceme,
    aby to vyznělo,
  • 00:08:31 že Fanklub majora Zemana
    propaguje komunismus
  • 00:08:35 nebo politiku té doby.
  • 00:08:38 -Víš, že máš kriminalistický
    talent, člověče?
  • 00:08:41 -Vážně?
  • 00:08:42 -Není tě pro civil škoda?
    Co chceš vlastně dělat?
  • 00:08:45 -Ani nevím.
  • 00:08:46 Máma, ta se chystá přestěhovat
    do Prahy k sestře.
  • 00:08:51 Doma už ji nic nebaví, mě taky ne.
    Po tom všem...
  • 00:08:54 -Moje nabídka pořád platí.
  • 00:08:56 Stojíme o takový lidi,
    jako jsi ty.
  • 00:08:58 -Ještě bych tam možná
    zdůraznil jeden paradox.
  • 00:09:02 Často se na ten seriál díváme
    jako na nějaký relikt komunismu,
  • 00:09:08 kriticky se hodnotí
  • 00:09:10 jeho přítomnost
    ve veřejném prostoru,
  • 00:09:15 která trvá.
  • 00:09:17 Já bych poukázal
    i na ty paradoxní kontexty,
  • 00:09:20 protože ono je to vlastně
    jako se špatnou reklamou,
  • 00:09:23 která také funguje.
  • 00:09:25 Spousta pop star stojí za to,
  • 00:09:27 aby se objevovala v médiích
    ve špatných kontextech.
  • 00:09:30 Já si myslím,
    že nelze přehlížet to,
  • 00:09:33 že reprízování toho seriálu
    a nějaké diskuse,
  • 00:09:36 které se o něm vedou,
  • 00:09:38 vnáší do toho veřejného prostoru
    nějaké diskuse o minulosti,
  • 00:09:42 o tom, co znamená vlastně
    pro tu současnou společnost.
  • 00:09:46 A třeba v tom roce 1999
    podle mého názoru
  • 00:09:49 ty diskuse výrazně přispěly
    k tomu,
  • 00:09:51 že většinová společnost
    začala vnímat
  • 00:09:54 třeba politické vězně
    jako nějakou výraznou skupinu
  • 00:09:57 v tom veřejném prostoru.
  • 00:10:00 Že vlastně paradoxně ten seriál,
  • 00:10:02 byť političtí vězni
    nedosáhli toho,
  • 00:10:04 oč usilovali v roce 1999,
  • 00:10:06 tedy o zakázání toho seriálu
    a trestní postih České televize,
  • 00:10:10 tak prostě přispěl k tomu,
  • 00:10:12 že se stali nějakými
    jakoby uznávanými hráči
  • 00:10:15 při těch diskusích
    o české minulosti.
  • 00:10:21 -Hele!
    -No!
  • 00:10:28 -Tak, tak!
    -Pane vrchní strážmistře, čekám...
  • 00:10:31 -Dobře, dobře chlapče!
    Já vím, že to dovedeš, já vím.
  • 00:10:34 Vítám tě.
    Já jsem Vydra, vrchní strážmistr.
  • 00:10:36 A taky poštmistr,
    telefonista a bůhvíco.
  • 00:10:39 No tak,
    jenom aby se ti u nás líbilo!
  • 00:10:42 A abys mi neutek!
  • 00:10:44 Až se dovíš,
    že je tady jenom jedna hospoda
  • 00:10:47 a každej večer v sedm
    vypínaj proud...
  • 00:10:49 -Já když na fakultě
    mluvím se studenty
  • 00:10:52 a mám přednášku k dějinám televize,
  • 00:10:54 nebo jsem měl i několik seminářů
    k normalizačním seriálům,
  • 00:10:58 tak ony už skutečně tyhle seriály
    nijak zvlášť zajímavé nejsou.
  • 00:11:03 Tam jako když v 15členné skupině
    tak dva řeknou,
  • 00:11:06 že viděli
    Nemocnici na kraji města,
  • 00:11:09 a pak znají Malého pitavala
    a Chalupáře,
  • 00:11:12 protože to každé léto teďka jde.
  • 00:11:14 A když se pak s nimi bavím,
    tak říkají:
  • 00:11:16 Pro nás je to opravdu nezajímavé.
  • 00:11:18 Je to nuda, je to pomalé.
  • 00:11:20 Nelíbí se nám ani ty barvy,
    jak tam jsou.
  • 00:11:23 Neznáme ty herce.
  • 00:11:25 Nejsme schopni ani pochopit
    ten děj.
  • 00:11:28 Takže skutečně třeba ti 20letí,
    pro ně už je to něco, co...
  • 00:11:33 Když oni preferují Hru o trůny
    a podobné seriály -
  • 00:11:37 tak ten Zeman, to řeknou:
  • 00:11:40 To je něco tak jako pro důchodce.
  • 00:11:42 Proč já bych se na to
    hodinu a půl díval?
  • 00:11:46 -Doleva, doleva!
  • 00:11:51 -Je to lepší?
    Slyšíte dobře, pane řídící?
  • 00:11:54 PÍSKOT
  • 00:11:56 -No jo, neboj se!
    Tohle by musel slyšet i hluchej!
  • 00:12:02 -Nyní se nacházíme
    v obci Vojkov u Sedlčan,
  • 00:12:05 která se jako vesnice Plánice
    pojmenovaná objevuje
  • 00:12:11 v 10. a v 25. díle seriálu
    Třicet případů majora Zemana.
  • 00:12:15 Zde nahoře se nachází škola,
    kde mělo dojít k tomu střílení,
  • 00:12:21 vlastně k tomu masakru,
  • 00:12:23 kde byli zavražděni
    členové předsednictva KSČ.
  • 00:12:27 Přímo na náměstí
    zde můžeme vidět hospodu,
  • 00:12:30 kde tenkrát seděl
    Honza Zeman s Karlem Mutlem.
  • 00:12:35 Součástí kostela byla i fara,
    to je támhleten domeček,
  • 00:12:38 ze které vlastně vychází
    pan Sklenčka jako farář.
  • 00:12:43 Je tam zároveň zatýkán.
  • 00:12:45 Podruhé se sem filmaři vraceli,
    když točili díl z roku 1968,
  • 00:12:50 který se jmenuje Štvanice.
  • 00:12:52 Jsou zde opět záběry
    na náměstí ve vesnici,
  • 00:12:55 kde se Zemanova žena Blanka,
    v podání paní Obermaierové,
  • 00:13:01 a dcera Lída,
    v podání paní Andrlové,
  • 00:13:04 procházejí po náměstí
  • 00:13:06 a do toho kolem nich jacísi
    výrostci krouží na motocyklech.
  • 00:13:11 -Proč nejsou ty ostatní seriály
    tak legendární?
  • 00:13:15 Proč se nestaly fenoménem?
  • 00:13:17 -Já myslím,
  • 00:13:18 že svoji roli tam hraje taková
    jako nebývalá zaplněnost
  • 00:13:22 toho seriálového světa,
  • 00:13:24 že on opravdu zabírá
    ty české dějiny
  • 00:13:27 v poměrně široké perspektivě,
    od roku 1945 do roku 1975.
  • 00:13:31 Jsou tam všechny sociální typy,
  • 00:13:34 jsou tam vlastně leckteré jakoby
    i žánry filmového vyprávění.
  • 00:13:40 Najdeme tam rodinnou komedii,
  • 00:13:44 najdeme tam psychologické drama
    v nějakém fragmentu.
  • 00:13:48 Takže tato komplexnost,
    která se odráží v tom,
  • 00:13:52 že ten seriál má určitý
    kulturní potenciál, bych řekl.
  • 00:13:56 To vidíme i na tom,
  • 00:13:58 jak v té populární kultuře
    existují nějaké jeho variace,
  • 00:14:02 komiksová verze,
    sběratelská verze...
  • 00:14:05 -Jak říká Jan Saudek, že jo.
  • 00:14:06 -Majora Zemana.
  • 00:14:08 Hudební vlastně remaky
    té titulní písně.
  • 00:14:12 Už v roce 1994 skupina Vltava
  • 00:14:15 přišla s tím prvním remakem
    té titulní skladby.
  • 00:14:19 Takže tato kulturní dimenze,
  • 00:14:22 kterou bych charakterizoval
    jako něco,
  • 00:14:25 že ten seriál vlastně vyzývá
    k nějaké interpretační hře,
  • 00:14:29 a to se týká zejména třeba
    té generace dnešních čtyřicátníků,
  • 00:14:34 do které patřili
    třeba ti recesisté
  • 00:14:36 z Klubu přátel majora Zemana,
  • 00:14:38 kteří také vystupovali
    v těch diskusích v roce 1999.
  • 00:14:42 Jde tam o ten humor,
    jde tam prostě o tu hru.
  • 00:14:44 -Ony vznikly i hospody...
    U Majora Zemana.
  • 00:14:47 -Ano.
  • 00:14:48 -V Bratislavě je dokonce
    hospoda U Majora Zemana.
  • 00:14:51 -Byla i v Praze, ale už není.
  • 00:14:52 -Byla v Praze, už není.
  • 00:14:54 -Já jsem více než 10 let učil
    dějepis a literaturu na gymnáziu.
  • 00:14:58 Používal jsem,
  • 00:14:59 hned jak se objevila ta levná DVD
    s majorem Zemanem,
  • 00:15:04 tak jsem ten seriál používal
    jako nějaký školní pramen.
  • 00:15:08 A vlastně ta hravost
    se odrážela také v tom,
  • 00:15:12 že perspektivu těch žáků,
    ta ideologie tam byla přítomná
  • 00:15:17 prostě tak jako trapně
    zjevným způsobem,
  • 00:15:20 že ono to dekódování
    těch ideologických schémat
  • 00:15:24 je bavilo.
  • 00:15:26 A já bych opravdu řekl,
  • 00:15:27 že třeba dnešní mediální produkce
  • 00:15:30 je z tohoto hlediska
    pro mě daleko zrádnější fenomén,
  • 00:15:33 ať už je to reklama,
  • 00:15:35 nebo zpravodajství o aktuálních
    politických událostech
  • 00:15:38 třeba na Ukrajině, nebo v Sýrii.
  • 00:15:41 Major Zeman mi proti tomu
    přijde jako neškodné dílko,
  • 00:15:44 kde prostě se...
  • 00:15:46 -Kde je nám jasno všechno.
  • 00:15:48 -Kde se nemusím bát toho,
  • 00:15:50 že bych byl někým nebo něčím
    nějak ovlivňován.
  • 00:15:53 -Čili indoktrinace nějaká
    v tom byla?
  • 00:15:55 -Myslím, že u té současné
    mládeže nehrozí.
  • 00:15:58 Já třeba jsem měl i několik
    veřejných debat nad Zemanem.
  • 00:16:03 Většinou prostě tam ten polemický
    osten vznikal pouze v situaci,
  • 00:16:08 kdy tam byli nějací aktivní
    třeba zastánci KSČM,
  • 00:16:12 kteří tvořili
    naprosto minoritní skupinu.
  • 00:16:16 Ti tam jako vnášeli
    nějakou takovou, řekněme,
  • 00:16:19 politickou perspektivu.
  • 00:16:22 Ale jinak všechny generace
    prostě měly v tomto ohledu,
  • 00:16:27 bych řekl, jasno.
  • 00:16:28 Spíš to vnímaly jako nějaké
    zajímavé téma prostě pro reflexi.
  • 00:16:33 Taková ta představa,
  • 00:16:34 že ten seriál v sobě skrývá
    nějaké nebezpečí
  • 00:16:38 ideologické manipulace,
    si myslím, že je přehnaná.
  • 00:16:42 -Vyšetřujeme násilný čin.
    Vraždu kněze.
  • 00:16:47 To je Vám známo, že?
  • 00:16:51 Jisté stopy nás přivedly
    k Vašemu klášteru.
  • 00:16:54 -Bůh Vám odpusť!
  • 00:16:56 Jenom nevěřící může vyslovit
    takovou souvislost.
  • 00:17:00 -Máte právo na Váš soud.
  • 00:17:02 Ale nepochybuji,
  • 00:17:03 že i Vy společně s námi
    máte zájem na tom,
  • 00:17:05 aby vrah byl vypátrán.
  • 00:17:07 -Mýlíte se!
  • 00:17:08 Náš zájem není totožný.
    Boží prozřetelnost vraha zná.
  • 00:17:12 A potrestá ho na onom světě.
  • 00:17:15 Boží soud je nejspravedlivější
    soud, postihne pravé viníky.
  • 00:17:20 -Ale země a lidé, kteří tu žijí,
    mají své zákony.
  • 00:17:24 A ty trestají zločince
    ještě tady na zemi.
  • 00:17:27 A bezprostředně!
  • 00:17:29 -Nebylo by přesnější hovořit
    jenom o zákonech jisté vlády?
  • 00:17:33 -Nemyslíte,
    že je to jedno a totéž?
  • 00:17:36 -Není!
  • 00:17:39 Země je věčná.
  • 00:17:41 I národ.
  • 00:17:44 I svatá víra.
  • 00:17:47 Ale vlády představují
    vždy jenom pouhou epizodu.
  • 00:17:50 -Jako ti mladí diváci,
    skutečně kolem 20 let,
  • 00:17:53 tak pro ně všechno,
    co je před rokem 1989,
  • 00:17:57 tak to skutečně vnímají
    jako něco staré,
  • 00:18:00 co už pro ně opravdu
    není nijak atraktivní.
  • 00:18:03 Spíš obráceně to zažívám
    třeba při výuce,
  • 00:18:07 že je spíš musím přesvědčovat,
  • 00:18:10 že i v těch 70. - 80. letech
    třeba ta televize natáčela věci,
  • 00:18:14 které jsou dodnes
    nějak jako zajímavé.
  • 00:18:17 Protože oni mají
    spíš ten pohled -
  • 00:18:19 všechno, co je starší,
    to byla ta minulá doba.
  • 00:18:22 Co my s tím?
  • 00:18:24 To možná babička nebo děda
    si někdy zapnou.
  • 00:18:27 Takže oni to spíš všechno dávají...
  • 00:18:31 Je to stará doba
    a proč se na to dívat?
  • 00:18:35 Skutečně jako, že by si to
    vyhledali na internetu,
  • 00:18:39 podívali se na nějaký díl
    a mysleli si:
  • 00:18:43 Ano, takhle to tehdy bylo.
  • 00:18:46 Skutečně ta doba
    asi nebyla tak špatná.
  • 00:18:49 Tak toho bych se taky nebál.
  • 00:18:52 -Myslíte si,
    že major Zeman umře s námi?
  • 00:18:55 -No, s generací Husákových dětí...
    To už potom nějak vydržíme.
  • 00:19:00 -Ještě chvíli na živu,
    doufám, bude.
  • 00:19:02 -Já bych jenom doplnil Petra.
  • 00:19:04 Já si taky nemyslím,
  • 00:19:06 že by ovlivnil
    ideologicky mladou generaci.
  • 00:19:09 Já mám jenom obavu z toho,
  • 00:19:10 že některé díly vykládají
    některé dějinné události
  • 00:19:14 natolik filmařsky dobře,
    natolik vlastně empaticky,
  • 00:19:17 že vlastně je možné,
    že mladý divák,
  • 00:19:19 který se nezajímá o historii,
    která byla před 10 lety,
  • 00:19:23 natož pak před 50 lety,
    by mohl uvěřit tomu,
  • 00:19:26 co vlastně se mu předkládá
    v tom díle.
  • 00:19:28 Nebo ne uvěřit,
    ale interpretaci těch faktů,
  • 00:19:31 které jsou samozřejmě zkreslené,
    což je třeba případ Babic.
  • 00:19:34 -Z toho bych měl
    trošku taky obavy.
  • 00:19:36 Navíc kolem něj vznikají,
  • 00:19:38 kolem toho majora Zemana,
    vznikají zvláštní mýty
  • 00:19:41 o majorovi Zemanovi.
  • 00:19:42 Protože když se podíváte
    třeba na diskusi k majoru Zemanovi
  • 00:19:46 někde na nějakém webu,
    tak třeba se dozvíte,
  • 00:19:49 že Studna vlastně není politická,
    že to je horor.
  • 00:19:54 A když si to člověk pustí,
  • 00:19:56 já jsem si to tedy
    pro jistotu pustil,
  • 00:19:59 tak to je skandální
    politická agitka
  • 00:20:02 velmi odpudivého charakteru.
  • 00:20:07 -Hájický případ je přece
    vysloveně kriminální záležitost.
  • 00:20:10 Ne?
  • 00:20:11 -Byla to kriminální záležitost.
    Byla.
  • 00:20:14 Až do dnešního vydání
    tohoto významného týdeníku.
  • 00:20:18 -A jéjéé! Copak píšou?
  • 00:20:20 -Že ten zavražděný
    byl šoférem Jana Masaryka.
  • 00:20:23 To je samozřejmě nesmysl.
  • 00:20:25 A že ho asi zavraždili
    agenti Státní bezpečnosti,
  • 00:20:28 aby se zbavili
    nepohodlného svědka,
  • 00:20:30 protože sebevražda
    bývalého ministra zahraničí
  • 00:20:33 se jim stále ještě
    zdá nevysvětlená.
  • 00:20:35 -Už zas?
    Copak tomu nebude nikdy konec?
  • 00:20:37 To je přece něco...
  • 00:20:38 To je tak něco hloupýho,
    že to nestojí ani za odplivnutí.
  • 00:20:42 -Jenomže tím
    tu fámu nezlikvidujem.
  • 00:20:44 A tahle země
    už jednou potřebuje klid.
  • 00:20:47 My musíme najít pravého pachatele,
    Honzo, usvědčit ho.
  • 00:20:50 To je jediná,
    politicky správná cesta.
  • 00:20:52 -Ale já mám možná v tomto
    zkušenost taky s těmi studenty,
  • 00:20:56 že pro ně je třeba skutečně
    hodně těžce uchopitelný
  • 00:21:00 ten rok 1968 - 1969 obecně,
    nejen jako u Zemana.
  • 00:21:04 Ale když s nimi o tom mluvíte,
  • 00:21:06 tak oni mají problém -
    jako ten 68. rok,
  • 00:21:09 že tam právě jakoby nějaké
    to nastavování dobro - zlo...
  • 00:21:12 Všechno!
  • 00:21:14 Když jim řeknete -
  • 00:21:15 ano, byla skupina
    reformních komunistů
  • 00:21:17 a skupina druhých komunistů -
  • 00:21:19 pro ně je toto těžko
    pochopitelné na takový výklad.
  • 00:21:22 Třeba ta Studna - tam opravdu...
  • 00:21:25 Tam je plno takových
    těch různých narážek,
  • 00:21:28 třeba když se tam mluví,
    že šofér Jana Masaryka, že to byl.
  • 00:21:33 Tak jako, my si dáme dohromady,
    proč to tam scénáristé dali,
  • 00:21:36 ale kdo vlastně nebude nic vědět
    o roce 1968, tak si řekne:
  • 00:21:40 Co to je za větu,
    že se někde píše v Německu,
  • 00:21:44 že to byl šofér Jana Masaryka?
  • 00:21:46 Tyto věci hodně fungují,
  • 00:21:48 že musíte trošku se orientovat
    v té době vůbec,
  • 00:21:52 protože jinak řada těch narážek
    v podstatě míjí toho diváka.
  • 00:21:57 -Já vím, ale tam zazní taky,
  • 00:21:59 že konečně tady Sověti
    udělali pořádek.
  • 00:22:03 -Všiml sis?
    Celá vesnice tě přijmula za svýho.
  • 00:22:07 -Jo? Ale tebe snad taky, ne?
  • 00:22:11 -Jo, kamaráde.
  • 00:22:14 -Dá nám to asi ještě dost práce,
  • 00:22:16 než uklidíme ten svinčík
    po těch loňských nesmyslech
  • 00:22:21 a zmatcích.
  • 00:22:23 -Já bych taky zdůraznil
    ten význam toho kontextu,
  • 00:22:26 toho, že my opravdu
    můžeme některé tyto produkty,
  • 00:22:31 ať už to jsou literární texty,
    nebo prostě seriály,
  • 00:22:35 jakoby vnímat
    s nějakým předvěděním,
  • 00:22:38 které prostě máme,
    s nějakou zkušeností.
  • 00:22:41 Je pravda, že u té mládeže,
  • 00:22:43 pokud tedy mluvíme
    speciálně o tom,
  • 00:22:45 jak ten seriál může působit
    na dnešní mladou generaci,
  • 00:22:48 se prostě ten recepční kontext
    strašlivě proměnil.
  • 00:22:51 Tady odborníci,
    co se tím zabývají, na pedagogiku,
  • 00:22:55 tak ten význam těch nových médií
    opravdu jsou schopni přirovnávat
  • 00:22:59 k významu knihtisku.
  • 00:23:00 Nakolik se vlastně mění
  • 00:23:02 nějaká jakoby recepční
    a myšlenková schémata.
  • 00:23:05 Já mám stejnou zkušenost.
  • 00:23:06 Ilustruji to tedy na jiném
    případu, než je Zemanův.
  • 00:23:10 Nedávno jsem pouštěl
    školním dětem v 9. třídě ukázku
  • 00:23:14 z filmu režiséra Borského -
    Jan Roháč z Dubé,
  • 00:23:18 abych vyvolal debatu
    o bitvě u Lipan.
  • 00:23:22 Oni na to reagovali,
    že je to z Pána prstenů.
  • 00:23:26 To znamená, ten podivný vizuál
    toho filmu a ta rétorika,
  • 00:23:31 která tak ostře zvýrazňovala
    nějaké dobro a zlo,
  • 00:23:34 což je ostatně i v Zemanovi,
  • 00:23:36 jim evokovala vlastně
    ty fantasy-mýtotvorné světy,
  • 00:23:39 že je to vlastně fikce,
  • 00:23:42 že to nemá nic společného
    s nějakým historickým filmem.
  • 00:23:45 Protože historický film
    jako dokument nebo doku-drama,
  • 00:23:49 co oni ještě jako třeba
    někde zahlédli,
  • 00:23:51 má úplně jiné žánrové parametry.
  • 00:23:53 Takže ten Zeman se ocitá někde,
    řekl bych, úplně mimo.
  • 00:23:56 Jako kdybyste přišli
    do obchodního domu,
  • 00:23:58 a tam jste našli nějaký produkt,
  • 00:24:00 když mluvím teda perspektivou
    té mládeže,
  • 00:24:02 a vůbec jste nevěděli,
    k čemu je.
  • 00:24:04 Takový jako podivný,
    že vlastně nevíte,
  • 00:24:06 co si s ním počít.
  • 00:24:09 -Nediv se, že všichni nevydrželi.
  • 00:24:12 Kdyby ses tu neobjevil,
    podepsala by i ona.
  • 00:24:15 -A co my?
    Copak jsme na tom líp?
  • 00:24:18 Nikdo pro nás nehne ani prstem.
  • 00:24:20 Jenom si vzpomeň
    na tu reportáž s farářem.
  • 00:24:23 Veřejně před miliony lidí
    nás křivě napadli.
  • 00:24:26 -Prosím tě, Honzo,
    na ten pořad už nemysli!
  • 00:24:28 -Ale ne, mně nejde jenom o pořad.
  • 00:24:30 Já jsem ti neřekl celou pravdu.
  • 00:24:31 Já jsem si nevzal dovolenou
    jenom kvůli Lidce.
  • 00:24:35 Mě totiž za tu Plánici vyhodili.
  • 00:24:40 -Proboha! Kdy už bude všemu konec?
  • 00:24:44 -Přitom to bylo všecko tak jasný.
  • 00:24:47 Tady byl nepřítel,
    tady jsme byli my.
  • 00:24:49 Vrazi zabíjeli
    a my jsme je za to stíhali.
  • 00:24:51 Za zločin - trest.
  • 00:24:53 Já nechápu, proč by to
    mělo bejt dneska jinak.
  • 00:24:55 -Tyto nejhorší díly,
    vlastně rok 1967, 1968, 1969,
  • 00:24:59 ale i ty Babice -
    psal Jiří Procházka,
  • 00:25:01 což byl hlavní dramaturg
    toho seriálu.
  • 00:25:04 On opravdu napsal
    ty nejhorší politické díly.
  • 00:25:07 On to uměl velmi umně napsat.
  • 00:25:09 On dokázal do toho dílu
    vnést prvky,
  • 00:25:13 které si ten člověk pamatoval,
    které si divák pamatoval.
  • 00:25:16 Věděl, že v roce 1967,
  • 00:25:18 v díle z roku 1967
    se střílí na zpěvačku.
  • 00:25:20 Ano, v roce 1968 se střílelo
    na Martu Kubišovou.
  • 00:25:23 Střílel Jiří Němec.
  • 00:25:25 -Jan!
  • 00:25:26 -Jan Němec.
  • 00:25:27 A takových těch narážek
    je tam víc,
  • 00:25:29 včetně toho Jana Masaryka,
    včetně dalších věcí.
  • 00:25:33 Takže ono záleží i na tom,
    jak byl ten scénář napsán.
  • 00:25:37 Ten Jiří Procházka
    mu dal takovou bizarní podobu.
  • 00:25:41 Vždyť vlastně toto všechno
    se nějakým způsobem stalo,
  • 00:25:44 ale ono se to stalo jindy,
    stalo se to jinak
  • 00:25:46 a byly z toho jiné důsledky.
  • 00:25:48 -Skutečné vyšetřovatele
    jsme poznávali samozřejmě i my,
  • 00:25:51 dramaturgové, scénáristé,
    spisovatelé,
  • 00:25:54 protože my jsme dostávali
    do rukou vyšetřovací spisy.
  • 00:25:57 Stýkali jsme se
    s těmi skutečnými majory Zemany,
  • 00:26:00 kteří kdysi případy majora Zemana
    vyšetřovali v praxi.
  • 00:26:03 Protože každý ten příběh
    je podložen skutečnou událostí.
  • 00:26:07 Událostí, která se skutečně stala.
  • 00:26:09 Případem, který byl řešen.
  • 00:26:11 Je pochopitelně volně autory,
    a byli to autoři dobří,
  • 00:26:15 jako zasloužilý umělec
    Jan Otčenášek, Oldřich Železný,
  • 00:26:18 Jiří Fried, J. S. Kupka,
    Věra Kalábová.
  • 00:26:20 -A Vy!
  • 00:26:22 -No, já taky trošičku.
    ... Napsán...
  • 00:26:25 A napsán tak,
  • 00:26:26 aby vládě mohl vytvořit
    potom postavu majora Zemana.
  • 00:26:30 Z těchto jednotlivých příběhů.
  • 00:26:32 A on ji vytvořil tak přesvědčivě,
  • 00:26:34 že nejenom příslušníci SNB,
    ale skoro všichni věří,
  • 00:26:37 že opravdu detektiv,
    kriminalista, major Zeman.
  • 00:26:40 -Když současným školákům pustíte
    třeba Filmový týdeník z roku 1968,
  • 00:26:46 teď myslím ten srpnový,
    což je relativně krátký formát,
  • 00:26:50 poměrně dynamický,
    protože prostě se něco dělo...
  • 00:26:53 -Jsou tam tanky a střílí se.
  • 00:26:55 -Před těmi kamerami...
    A dodnes nesmírně emotivní.
  • 00:26:58 Tak to je ještě věc,
    kterou oni jsou schopni vstřebat.
  • 00:27:02 A ten obraz roku 1968 je tam,
    řekl bych,
  • 00:27:05 daleko atraktivnější pro ně.
  • 00:27:07 Já také uznávám,
  • 00:27:09 že je umná
    ta interpretační konstrukce,
  • 00:27:12 že když máte zadání
    - poučení z krizového vývoje -
  • 00:27:14 a máte to zfilmovat,
  • 00:27:16 tak to opravdu vyžaduje
    velký um a velkou dovednost,
  • 00:27:20 aby se na to dalo vůbec koukat,
  • 00:27:22 což ostatně dokládají
    ty Steklého filmy...
  • 00:27:24 -Hroch, Za volantem nepřítel.
  • 00:27:26 -Jako Hroch a podobně...
  • 00:27:27 -Až přiletí čáp!
  • 00:27:29 -Na které se dívat nedá.
  • 00:27:30 Takže já si myslím,
    že pořád existují nějaké kontexty,
  • 00:27:34 které výrazně oslabují
    tento potenciál,
  • 00:27:38 že by nějaký zemanovský výklad,
    třeba roku 1967 - 1968,
  • 00:27:43 mohl mít nějaký...
  • 00:27:45 -Že by mohl obstát
    před normálním člověkem.
  • 00:27:49 -Můj zájem o seriál pramení
    v tom,
  • 00:27:51 že rád sleduji seriály
    nebo starší filmy
  • 00:27:55 s detektivní
    nebo kriminální zápletkou.
  • 00:27:58 Mně se asi nejvíce líbí 15. díl,
    Kvadratura ženy,
  • 00:28:02 který jednak tedy ukazuje
    takovou tu syrovost,
  • 00:28:07 brutální vraždy, rozřezané tělo,
    poslané jako balík po Vltavě.
  • 00:28:12 Druhá stránka - je tam
    psychologie Jana Zemana,
  • 00:28:16 který v předešlém díle
    přijde o manželku
  • 00:28:19 a má vlastně vyšetřovat
    i tuto smrt.
  • 00:28:27 -Proč mi ukazujete takovou hrůzu?
  • 00:28:34 Nebo snad...
    To má být paní Truhlářová?
  • 00:28:43 Proboha, kdo jí to udělal?
  • 00:28:47 -Viděli jste ho?
  • 00:28:50 Vždyť ta hrůza, kterou vidí,
    ona ho přitahuje.
  • 00:28:54 Vždyť ona ho fascinuje!
  • 00:28:59 A byla to promyšlená vražda.
  • 00:29:02 Docela chladnokrevně ji zabil,
    rozřezal a hodil do Vltavy.
  • 00:29:08 To je nestvůra, to není člověk!
  • 00:29:11 On je úplně z jinýho světa!
  • 00:29:16 Ne, říkejte si, co chcete,
    ale udělal to.
  • 00:29:19 A já ti přísahám, garantuju ti,
  • 00:29:21 že toho chlapa
    dostanu na šibenici!
  • 00:29:24 -Já z toho mám dnes pocit,
    možná se mýlím,
  • 00:29:27 opravdu jsem tenkrát
    o to neměl zájem,
  • 00:29:29 že některé ty díly
    mohly vyvolat i v lidech,
  • 00:29:34 kteří neznali reálie,
    dám příklad - Plastic People...
  • 00:29:38 Upřímně řečeno, kdo v té době,
    v těch 70. letech,
  • 00:29:42 znal Plastic People?
  • 00:29:44 Ale když tam pustili
    ten Bič boží,
  • 00:29:46 že naopak paradoxně ten seriál
    mohl vyvolat u někoho zájem
  • 00:29:50 o tu kapelu.
  • 00:29:52 -A o drogy, včeličky!
  • 00:29:54 -Ten díl Mimikry,
  • 00:29:56 na něm se dá opravdu
    pěkně ukázat ten přístup.
  • 00:30:00 -To bylo kontraproduktivní trošku.
  • 00:30:02 -Oni vzali reálnou událost,
    opravdu,
  • 00:30:05 únos letadla do západního Německa.
  • 00:30:08 Ale udělali to tak,
  • 00:30:09 aby z toho vzešla propaganda
    proti undergroundu.
  • 00:30:13 I ten díl končí tím,
    že vlastně se řekne:
  • 00:30:17 Ano, pilot byl zastřelen.
  • 00:30:19 Německá strana odmítá
    vydat pachatele.
  • 00:30:22 A už vlastně to,
  • 00:30:24 že v reálu ti únosci skutečně
    měli své důvody, politické,
  • 00:30:29 proč ten odchod,
    a v tom Německu skončili ve vězení,
  • 00:30:33 i ten člověk,
  • 00:30:34 který vlastně přišel
    na toho pilota,
  • 00:30:36 pak, myslím, spáchal sebevraždu.
  • 00:30:38 Vlastně to by nezapadlo
    do toho Zemana,
  • 00:30:41 takže pochopitelně myslím,
  • 00:30:43 že kdybychom udělali anketu
    na ulici,
  • 00:30:47 co víte o únosu letadla
    v 70. letech -
  • 00:30:50 a dáte heslo "Bič boží" -
    tak by se lidi chytali:
  • 00:30:53 Jo, to byl nějaký ten únos.
    Lábus.
  • 00:30:55 To byl nějaký ten underground,
    který to asi nějak dělal.
  • 00:30:59 Třeba takové ty informace,
  • 00:31:01 jak to skutečně bylo
    s tím únosem,
  • 00:31:04 to se určitě dostane k daleko
    menšímu okruhu lidí i dnes,
  • 00:31:08 než opravdu při té repríze
    toho Zemana.
  • 00:31:14 -Ááá.
    -Ááá.
  • 00:31:16 -Ááá.
    -Ááá
  • 00:31:18 -Ani pustý krok.
  • 00:31:21 -Zoltar.
  • 00:31:22 -Nána.
  • 00:31:23 -Vlkop.
  • 00:31:24 -Sex.
  • 00:31:25 -Zlatej písek, zlatý kamení.
  • 00:31:29 Drtili na smaragdovej prach.
  • 00:31:32 Pasti, kůže, lejno, vítr, mrak.
  • 00:31:36 To všechno je mámení...
  • 00:31:39 -Protože!
  • 00:31:41 -Jednou stejně v prachu lehnou!
  • 00:31:43 -Ono je třeba zajímavé
    a vlastně charakteristické
  • 00:31:46 pro tu tvorbu toho seriálu,
    že existovaly dvě verze.
  • 00:31:50 Byla první verze toho dílu,
    která nebyla spojena s drogami
  • 00:31:53 a nebyla spojena s undergroundem.
  • 00:31:55 Ale ten scénář
    byl vlastně dva roky u ledu.
  • 00:31:59 Teprve po těch dvou letech
  • 00:32:00 se do něj vlastně dopracoval
    motiv skupiny,
  • 00:32:03 která vlastně ten únos provede.
  • 00:32:06 -A červi se rozlezou.
  • 00:32:09 Bič boží, bič boží, bič boží
    je vyžene!
  • 00:32:18 Bič boží, bič boží, bič boží
    je vyžene!
  • 00:32:23 -Proč oni si vybírali tehdy,
  • 00:32:26 proč zdůrazňovali
    v těch seriálech
  • 00:32:28 vždycky nějakou skupinu,
    na kterou chtěli působit?
  • 00:32:31 To bylo v JZD...
  • 00:32:33 To byl...
    Hamr, se to jmenovalo, že?
  • 00:32:35 -Ano.
  • 00:32:36 Nejmladší z rodu.
  • 00:32:38 -Nejmladší z rodu Hamrů.
  • 00:32:39 Pak byl ten Muž na radnici.
  • 00:32:41 To zase bylo o tom,
  • 00:32:42 že je dobře zbourat
    ta stará města, např. Žižkov,
  • 00:32:46 nebo centra těch menších měst
  • 00:32:48 a postavit tam
    ty ošklivé paneláky.
  • 00:32:51 Pak byl... O funkcionářích.
  • 00:32:55 -Okres na severu.
  • 00:32:57 -Okres na severu.
  • 00:32:58 Proč se takhle zaměřovali na ty
    profesní nebo politické skupiny?
  • 00:33:02 -Já bych řekl,
  • 00:33:04 že tam byla nějaká ambice
    popsat tu společnost jako celek,
  • 00:33:08 to znamená,
  • 00:33:09 každou relevantní
    sociální skupinu.
  • 00:33:12 Mohli bychom přidat učitele,
    železničáře.
  • 00:33:14 -Kombajny byly!
    To byla Plechová kavalérie.
  • 00:33:18 -Plechová kavalérie...
  • 00:33:20 To v té dobové produkci najdeme.
  • 00:33:22 Já to vnímám tak,
  • 00:33:23 že vlastně ta televize
  • 00:33:25 fungovala jako takový
    jakoby sebereferenční prvek,
  • 00:33:29 že ta společnost se v ní
    nějakým způsobem viděla.
  • 00:33:32 Zajímavé vlastně je,
  • 00:33:34 že většina těch seriálů
    byla z té dobové současnosti.
  • 00:33:37 Takže se tam...
  • 00:33:38 -Jéé, pardon,
    Žena za pultem ještě,
  • 00:33:40 abych nezapomněl.
  • 00:33:41 -Zrcadlily tyto každodenní
    problémy a ta běžná existence.
  • 00:33:46 Řada historiků,
    kteří se tím zabývají,
  • 00:33:48 tímto výzkumem,
  • 00:33:50 on je poměrně náročný
    metodologicky,
  • 00:33:52 dobrat se k nějakým otázkám
    potom, jak to lidé vnímali.
  • 00:33:56 V nějakých třeba pamětnických
    rozhovorech se často objevuje to,
  • 00:34:00 že skutečně ty seriály
    iniciovaly nějaké debaty
  • 00:34:04 na pracovišti nebo třeba
    mezi přáteli, příbuznými.
  • 00:34:08 Protože musíme také vnímat
    ten kontext té monopolní televize.
  • 00:34:12 Dneska to je velmi pestrá nabídka.
  • 00:34:15 Ale když prostě běžela
    třeba ta Nemocnice,
  • 00:34:18 tak prostě se to navazující den
    skutečně řešilo.
  • 00:34:21 A to je možná i jeden z důvodů,
    proč se k tomu lidé vrací.
  • 00:34:25 Protože je tam
    nějaký sociální kontext
  • 00:34:27 při vnímání těchto seriálů,
    který jakoby znovu ožívá.
  • 00:34:30 Jako nějaká vzpomínka.
  • 00:34:32 -Pětileté výročí družebních styků
    vzpomněly ve společném setkání
  • 00:34:36 v Praze na Barrandově
  • 00:34:37 brigády socialistické práce
    filmového štábu,
  • 00:34:40 který natáčel televizní seriál
    Třicet případů majora Zemana
  • 00:34:44 a národního podniku
    Osvětlovací skla v Janštejně.
  • 00:34:49 V průběhu přátelské besedy
    předali Janštejnští
  • 00:34:52 brigádě filmařů pamětní pohár
    a vázu.
  • 00:34:56 -Já třeba když zase připomenu
    ty debaty,
  • 00:34:58 kterých jsem se o Zemanovi
    účastnil, tak velmi často,
  • 00:35:01 když se tam objevuje někdo,
  • 00:35:03 kdo vlastně jakoby odmítá
    třeba nějakou,
  • 00:35:06 principiálně odmítá vůbec
    nějaké výtky vůči Zemanovi,
  • 00:35:09 že jako někdo říká,
  • 00:35:10 že je to nějaký ideologický
    a komunistický seriál,
  • 00:35:13 to není pravda.
  • 00:35:14 Ty argumenty, které tam zaznívají,
    nejsou, že by vám někdo ukázal,
  • 00:35:18 že tedy ideologický není.
  • 00:35:19 Ale je to vlastně kritika
  • 00:35:21 nějakého současného
    životního stylu,
  • 00:35:23 který je prostě příliš konzumní,
    který je příliš komerční,
  • 00:35:27 který ztratil nějaké hodnoty,
  • 00:35:29 související třeba
    se soudržností rodiny
  • 00:35:31 a prostě s nějakou
    solidaritou lidí,
  • 00:35:33 kteří dneska myslí jenom
    na kariéry a na hmotný zisk.
  • 00:35:37 Takže takhle třeba ten seriál
    vlastně funguje
  • 00:35:40 jako zase nějaký nástroj
    ke komunikaci
  • 00:35:42 poměrně náročných témat.
  • 00:35:44 Kritiky současné společnosti.
  • 00:35:46 -Ještě když vezmete,
  • 00:35:48 tak vlastně ty seriály
    byly kdysi konstruovány,
  • 00:35:50 že mají nějakého toho hlavního,
    kladného hrdinu,
  • 00:35:53 který tím svým způsobem chování,
    jak v práci, tak doma,
  • 00:35:57 tak skutečně může být prezentován
  • 00:35:59 jako nějaký příklad
    pro toho diváka,
  • 00:36:02 jak se v té společnosti chovat.
  • 00:36:04 Že skutečně jako ten hrdina má
    vždycky nějaké komplikace v práci,
  • 00:36:08 má je i doma.
  • 00:36:10 Pak ve výsledku
    se to vždycky nějak vyřeší
  • 00:36:12 a všechno dopadne tak, jak má.
  • 00:36:14 Proto třeba i ty recenze
    dobové, které vycházely,
  • 00:36:18 také vždycky zdůrazňovaly:
  • 00:36:21 Ano, hlavní hrdina
    tohoto seriálu ukáže divákovi,
  • 00:36:24 jak by ty pracovní problémy
    mohl vyřešit také on.
  • 00:36:30 -Především poválečné roky
    budování socialismu v naší zemi
  • 00:36:34 patří právem k nejvyhledávanějším
    námětům našeho současného umění.
  • 00:36:38 Když umí najít, ztvárnit
  • 00:36:41 a navíc zobecnit mravní hodnoty
    současných hrdinů,
  • 00:36:45 to je nejvyšší
    a nejnáročnější úloha umění.
  • 00:36:49 -Některé ty seriály
    jsou i překvapivě kritické.
  • 00:36:52 Třeba když si pustíte
    Muže na radnici,
  • 00:36:55 tak tam jsou scény z obchodů,
  • 00:36:57 které poměrně
    na dnešní dobu kriticky,
  • 00:37:00 nebo dnešní divák je překvapen,
  • 00:37:02 ukazují tu socialistickou
    každodennost,
  • 00:37:05 jako podpultový prodej,
    uřvané prodavačky.
  • 00:37:08 -Ono mně to připomíná píseň:
  • 00:37:11 V naší kanceláři
    nejlepší se kafe vaří.
  • 00:37:14 -Ano.
  • 00:37:15 -Ale to ukazuje
    i seriál Chalupáři.
  • 00:37:18 -V tomto je zvláštní
    Okres na severu,
  • 00:37:20 protože on tím,
  • 00:37:22 že se celý odehrává v rámci
    toho aparátu okresního výboru KSČ,
  • 00:37:26 přitom tam vlastně máte,
    jak se intrikuje v rámci OV KSČ,
  • 00:37:30 jak se pláteník bojí o funkci,
  • 00:37:33 takže to je skutečně
    jakoby scénáristické dílo,
  • 00:37:37 zajímavé v tom,
  • 00:37:38 že zkrátka Dietl musel
    napsat seriál o OV KSČ,
  • 00:37:41 přitom
    "dostaňte tam dramatické zápletky",
  • 00:37:44 když jste stále v rámci
    budovy okresního výboru strany,
  • 00:37:48 tak to bych řekl...
  • 00:37:49 To je skutečně
    taková škola scenáristiky,
  • 00:37:52 jak si poradit s prostředím,
  • 00:37:54 kde se musíte nějak jako mírnit
    v těch zápletkách
  • 00:37:58 a přitom vydržet
    až do posledního dílu.
  • 00:38:01 -Ale musíte uznat,
    že je to poježděníčko, soudruhu!
  • 00:38:03 -Krásný! I když trochu krátký.
  • 00:38:05 Já čekal, že nasednu v Brodě
  • 00:38:07 a vystoupím u vás
    na budějickým náměstí.
  • 00:38:10 -Všecko bude,
    jen trochu trpělivosti.
  • 00:38:13 -Mně to nesmíte vysvětlovat
    těma samejma slovama,
  • 00:38:16 co já to vysvětluju jinejm.
  • 00:38:18 Ale v každým případě se pojďte
    na tu další etapu posilnit.
  • 00:38:22 A teď mi po pravdě řekněte,
    jestli jste přešvihli rozpočet,
  • 00:38:26 nebo ne.
  • 00:38:27 -Tak, ještě to nemáme úplně
    spočítáno, soudruhu tajemníku.
  • 00:38:31 -Ale něco už o tom víte, ne?
  • 00:38:34 -Možná, že ho překročíme.
    Ale ne o mnoho!
  • 00:38:37 -Já bych se chtěl jednou
    dožít dne, aby mi někdo řekl:
  • 00:38:40 Ať děláme, co děláme,
    my ty peníze nemůžeme utratit.
  • 00:38:44 -Ona je pak samozřejmě
    také otázka,
  • 00:38:46 jak vznikala zadání
    na takové seriály,
  • 00:38:49 nebo na takové televizní inscenace.
  • 00:38:51 Musíme si uvědomit,
  • 00:38:53 že ta televize byla ideovým
    nástrojem jedné politické strany,
  • 00:38:56 která se k tomu hlásila,
    že je to její ideový nástroj.
  • 00:38:59 A samotný ředitel Zelenka
    prohlásil,
  • 00:39:01 že televize patří pracujícím,
  • 00:39:03 proto ta témata dělnická
    a - dejme tomu - i stranická.
  • 00:39:06 Ale celá ta tvorba
    vznikala na základě toho, že...
  • 00:39:09 Samozřejmě, spousta tvůrců
    i spousta činovníků těch redakcí
  • 00:39:13 byla ve straně.
  • 00:39:15 Takže vlastně ten tlak na to,
    aby se ta témata,
  • 00:39:17 která ta strana chce,
    aby se přenášela na tu obrazovku.
  • 00:39:21 Programové plány,
    ideové tematické plány
  • 00:39:24 schvaloval ústřední výbor KSČ.
  • 00:39:27 Některá témata zadával
    třeba samotný sjezd KSČ.
  • 00:39:30 Blížilo-li se téma školství,
  • 00:39:33 tak si opravdu sjezd KSČ objednal
    My všichni školou povinní.
  • 00:39:38 Tedy ne přímo tento titul,
    ale titul o školství.
  • 00:39:42 Takže vlastně je to potřeba
    vidět i v té souvislosti,
  • 00:39:46 že na tu tvorbu,
  • 00:39:48 nebo na ta témata
    působili všichni ti lidé,
  • 00:39:51 kteří se na té tvorbě
    a na tom rozhodování o programu,
  • 00:39:54 tak se vlastně podíleli.
  • 00:39:56 -Já ještě možná bych dodal
    jenom k té popularitě seriálu,
  • 00:40:00 že vlastně na konci 80. let
  • 00:40:02 Československá televize
    si udělala sociologický výzkum.
  • 00:40:06 Tam 82 procent respondentů řeklo,
    že když si vybírají žánr,
  • 00:40:09 který chtějí v televizi vidět,
    tak je to televizní seriál.
  • 00:40:13 Že skutečně to byl
    obrovský fenomén 80. let.
  • 00:40:16 I vlastně ta čísla tehdy
    ukazovala, že není důležité,
  • 00:40:21 jestli je politický ten seriál.
  • 00:40:24 Že vlastně stejnou sledovanost
    měli Rodáci,
  • 00:40:27 jako vysoce politický seriál,
    a Cirkus Humberto.
  • 00:40:31 Ta sledovanost je stejná,
    může se lišit ta míra spokojenosti.
  • 00:40:37 Ale skutečně nabídnout
    ten seriál v 20 hodin,
  • 00:40:40 tak má jistotu ta televize,
    že ti lidé tam budou sedět.
  • 00:40:44 -Samozřejmě se tu objevil
    Jaroslav Dietl
  • 00:40:48 a skoro zapomenutý seriál,
    který, dalo by se říci,
  • 00:40:51 má punc v trezoru
    Klement Gottwald,
  • 00:40:54 tak v jeho prvopočátcích
    se dokonce předpokládalo,
  • 00:40:58 a byl osloven Jaroslav Dietl,
  • 00:41:00 aby ten seriál
    o Klementu Gottwaldovi,
  • 00:41:02 který známe poté
    z toho pětidílného podání
  • 00:41:05 - Jiřím Štěpničkou,
    režisérem Sokolovským -
  • 00:41:08 tak který potom z toho vznikl.
  • 00:41:09 Takže dokonce
    byl Jaroslav Dietl osloven,
  • 00:41:12 protože jeho seriály
    nejvíc oslovovaly diváky,
  • 00:41:15 přitahovaly nejvíc diváky
    k obrazovkám.
  • 00:41:17 -Já bych to téma
    ještě aktualizoval.
  • 00:41:19 Protože tak nějak v podtextu
    tady jako zaznívá ta otázka,
  • 00:41:23 co s těmi seriály,
  • 00:41:24 na které se ti diváci
    stále dívají
  • 00:41:27 a ty televize je stále vysílají.
  • 00:41:29 Já bych poukázal právě
    v kontextu té širší produkce
  • 00:41:32 na jejich hodnotu třeba
    pro dějepisné vzdělávání,
  • 00:41:35 protože právě řada
    těchto seriálů, včetně Zemana,
  • 00:41:38 ale myslím si,
  • 00:41:39 že je to výraznější
    třeba na té Nemocnici,
  • 00:41:42 nebo Ženě za pultem,
  • 00:41:44 nebo paradoxně
    i na těch stranických seriálech,
  • 00:41:47 ukazují vlastně nechtěně,
    poměrně zajímavě,
  • 00:41:49 nějakou dobovou každodennost.
  • 00:41:51 Když se s tím seriálem
    nakládá tedy poměrně razantně,
  • 00:41:54 ve smyslu,
  • 00:41:56 že se z něj vybere nějaká
    odpovídající sekvence krátká,
  • 00:41:59 tak velmi dobře fungují
    tyto věci
  • 00:42:02 jako historické prameny.
  • 00:42:05 Mohou motivovat vlastně
    dnešní mládež ve školách
  • 00:42:08 k zájmu o 70. - 80. léta.
  • 00:42:10 Takže s tímto třeba mám já
    jako didaktik
  • 00:42:13 vynikající zkušenost.
  • 00:42:15 Ten potenciál té produkce
    je v tomto veliký.
  • 00:42:18 Protože opravdu
    když se člověk rozhodne,
  • 00:42:21 že chce ukázat fenomén chatařství,
  • 00:42:24 nebo nějakou specifickou
    kulturu práce - dobovou,
  • 00:42:28 tak opravdu to vždycky
    v těch seriálech prostě najde.
  • 00:42:32 Protože ony pokryly
    nesmírně široké pole
  • 00:42:34 té dobové společnosti.
  • 00:42:40 KLEPÁNÍ
  • 00:42:41 -Dále!
  • 00:42:46 -Čest práci!
  • 00:42:47 -Čest práci!
  • 00:42:49 -Soudružko Suková, ty jistě víš,
  • 00:42:51 jaký je smysl
    našeho dnešního setkání,
  • 00:42:53 a proč je tady krajský
    zemědělský tajemník?
  • 00:42:57 Posaď se!
  • 00:43:03 Okresní výbor tě po projednání
    v předsednictvu
  • 00:43:07 schválil do funkce
    zemědělského tajemníka
  • 00:43:10 okresního výboru v Brodu.
  • 00:43:14 -Já ti, soudružko,
  • 00:43:15 jménem krajského výboru
    strany blahopřeju.
  • 00:43:18 A doufám, že tvůj úsek práce
    bude mít vzestupnou linii.
  • 00:43:23 -To víte, že bude.
    Já ti to slibuju! A tobě taky!
  • 00:43:26 -Ale Karolíno!
    Ty blázne jeden ztřeštěnej!
  • 00:43:30 Nepovoluj tak svým citům a emocím!
  • 00:43:33 To je sice moc potřebný
    pro naši práci,
  • 00:43:36 ale taky moc nebezpečný.
  • 00:43:38 -Já už jsem zase
    naprosto ukázněná.
  • 00:43:40 -Dobře, Zeman,
    to jsou brutální lži,
  • 00:43:44 ve kterých ze zločinců
    se stávají oběti a naopak.
  • 00:43:49 Ale třeba ta Žena za pultem,
    když jste říkal,
  • 00:43:53 když se na to ti lidé dívali,
    věděli, že je to nesmysl.
  • 00:43:57 Tam byl neustále plný krám.
  • 00:43:59 Myslím tedy - zboží.
  • 00:44:01 Když u toho seděly ty hospodyně
    a věděly, že přijdou do krámu
  • 00:44:05 a tam budou dvě šišky salámu
    a bůček...
  • 00:44:08 -Když se dneska koukáte
    na nějakou běžnou detektivku,
  • 00:44:12 tak je z tohoto hlediska
    v ní také plno lží.
  • 00:44:16 Všechny ženy
    jsou tam prostě krásné,
  • 00:44:18 všichni muži jsou inteligentní.
  • 00:44:21 Nějaký prvek fikcionality
    je v tom přítomný.
  • 00:44:23 Už prostě biedermeierské novely
    byly založeny na tom,
  • 00:44:27 že ukazovaly vlastně čtenářům
    svět, jaký chtěli vidět,
  • 00:44:30 ne jaký reálně byl.
  • 00:44:31 Já mám pocit,
  • 00:44:33 že vlastně nějaká taková
    prostě recepční dohoda
  • 00:44:36 nebo strategie
    už byla běžná u těch seriálů,
  • 00:44:38 že se nečekalo,
  • 00:44:40 že budou ukazovat
    ten svět úplně realisticky,
  • 00:44:42 že tam jde prostě o tu zábavu.
  • 00:44:45 Myslím si, že ta ideologie...
  • 00:44:46 To je velká otázka,
    nakolik tam vlastně vstupovala.
  • 00:44:49 Ale dovedu si představit diváky,
  • 00:44:51 kteří byli vůči ní
    naprosto rezistentní
  • 00:44:53 i v těch 70. a 80. letech,
    dokázali ji prostě uzávorkovat
  • 00:44:57 a soustředit se na to,
    že tam jsou ti oblíbení herci,
  • 00:45:00 kteří jsou aspoň občas vtipní,
    a nějaká dramatická zápletka.
  • 00:45:04 -Když jsme u těch herců,
  • 00:45:05 v tom majoru Zemanovi
    hrál tedy kdekdo.
  • 00:45:08 Až na výjimky, což byl...
  • 00:45:10 -Petr Čepek.
  • 00:45:12 Paní Hadrbolcová.
    Jaromír Hanzlík.
  • 00:45:15 Z takových těch, co známe.
  • 00:45:18 -Nebyl tam ještě vedlejší plán
    v těch 70. letech demonstrovat,
  • 00:45:22 že tedy umělci jdou s lidem?
  • 00:45:25 Jestli jim nepodkládám příliš?
  • 00:45:28 -Takhle, já bych to možná viděl,
    že my se bavíme o majoru Zemanovi.
  • 00:45:32 Když se podíváte
    na ten televizní program,
  • 00:45:34 nebo produkci Barrandova,
  • 00:45:36 tak v té době vznikalo plno
  • 00:45:38 různých takových
    televizních inscenací
  • 00:45:41 z dějin dělnického hnutí,
    z dějin KSČ,
  • 00:45:43 různé studiové kriminálky.
  • 00:45:45 -A obsadit se to muselo.
  • 00:45:47 -A vlastně ti herci tam
    skutečně do toho šli,
  • 00:45:49 hráli v tom.
  • 00:45:51 Takže oni třeba dneska říkají:
  • 00:45:53 Když jsem dostal roli v Zemanovi,
    tak jsem to bral jako práci,
  • 00:45:57 jako jednu z mnoha.
  • 00:45:59 Oni skutečně každoročně
    byli zvyklí na hru v inscenaci
  • 00:46:02 o kolektivizaci.
  • 00:46:03 A teď dostávám Zemana,
    vidím tady nějaké dílo z roku 1948,
  • 00:46:07 ale takových věcí
    jsem v televizi už točil víc.
  • 00:46:10 Takže já myslím,
    že oni to skutečně brali tak -
  • 00:46:13 zkrátka jsem, v jak době jsem,
    točím toto a moc neodmítám.
  • 00:46:19 -Nakonec, všichni jsme žili v tom,
    že je to navěky.
  • 00:46:22 -Ano, a ti tvůrci
    určitě potřebovali
  • 00:46:25 ten kádr herecký co nejlepší,
  • 00:46:28 protože oni vlastně jeli
    ve strašné rychlosti.
  • 00:46:31 Oni vlastně točili,
    jak se přiznávali, nad plán,
  • 00:46:33 přijímali závazky brigády
    socialistické práce.
  • 00:46:36 Takže se opravdu točilo
    jakoby velmi rychle,
  • 00:46:39 z řemeslného hlediska,
    vlastně filmařského.
  • 00:46:42 Ten Jiří Sequens
    musel mít jistotu,
  • 00:46:44 že se spolehne na ty herce,
    že mu odvedou ten výkon,
  • 00:46:47 který potřebuje.
  • 00:46:48 On nemohl zkoušet. On prostě...
  • 00:46:50 -Byly přitom třeba někdy střety
    mezi tím ústředním výborem,
  • 00:46:54 ministerstvem vnitra
    a tím uměleckým týmem?
  • 00:46:57 -Já, pokud jsem se díval
    do materiálů,
  • 00:47:00 tak to jsem nikde nenašel.
  • 00:47:02 Já jsem spíš viděl události
    zalité sluncem,
  • 00:47:05 kdy vlastně po každém natáčení
    každé desítky,
  • 00:47:09 protože se točilo
    vlastně po 10 dílech,
  • 00:47:12 se konalo
    tzv. společenské setkání
  • 00:47:15 tvůrců, herců a představitelů
    ministerstva vnitra.
  • 00:47:19 Protože tehdejší
    ministr vnitra Obzina
  • 00:47:22 byl velmi populární v tom světě,
  • 00:47:25 protože on se na každé
    to setkání s nimi dostavil,
  • 00:47:28 pochleboval jim,
    jak je to nádherně zahráno.
  • 00:47:32 A samozřejmě oni byli rádi,
  • 00:47:35 protože, jak jsme se o tom
    už bavili víceméně na začátku,
  • 00:47:39 ten herec existuje v tom světě,
    hraje prostě, protože nikdy neví,
  • 00:47:44 že přijde nějaká revoluce,
    že se bude muset změnit názor,
  • 00:47:48 bude se muset změnit
    politická strana,
  • 00:47:50 bude se muset změnit
    prostě náhled na život a na to,
  • 00:47:53 co vlastně žil.
  • 00:47:54 Tak oni byli rádi v tom,
    že se s těmi mocnými potkávají.
  • 00:47:57 Protože nikdy nevěděli,
    kdy se jim to bude hodit.
  • 00:47:59 -Diplom k udělení státní ceny
    Klementa Gottwalda,
  • 00:48:02 kterou ocenil prezident republiky
    tvořivý kolektiv
  • 00:48:05 televizního seriálu
    Třicet případů majora Zemana,
  • 00:48:08 odevzdal dnes federálnímu
    ministrovi vnitra,
  • 00:48:11 Jaromíru Obzinovi,
  • 00:48:13 ústřední ředitel
    Československé televize,
  • 00:48:15 Jan Zelenka.
  • 00:48:16 Tento diplom bude v muzeu
    Sboru národní bezpečnosti
  • 00:48:19 trvale připomínat
    úspěšnou spolupráci
  • 00:48:21 s Československou televizí.
  • 00:48:23 -Jak jsem pochopil,
  • 00:48:25 tak v paradoxu - souvislostí
    se Zemanem, a nejen se Zemanem,
  • 00:48:28 se všemi těmi seriály,
    asi bude ještě dost,
  • 00:48:31 protože ono to vyvolává
    všelijaké konsekvence,
  • 00:48:35 všelijaké nápady,
    když se na to člověk podívá,
  • 00:48:39 nebo když o tom slyší.
  • 00:48:41 Ale myslím si, že,
  • 00:48:43 mluvili jste tady
    o tom několikrát,
  • 00:48:46 myslím si, že to prostě zmizí.
  • 00:48:48 Že tyto seriály, že to nezůstane
    jako filmy pro pamětníky.
  • 00:48:52 Nebo myslíte si, že ano?
  • 00:48:55 -Já bych řekl, asi jednotlivě.
  • 00:48:57 Kolega Růžička už tady mluvil
    o těch exponovaných dílech,
  • 00:49:00 jako je třeba Studna,
    tak mám pocit,
  • 00:49:03 že některé ty jednotlivé díly
    mají jakoby šanci,
  • 00:49:06 protože zrovna na nich
    ten kult tohoto seriálu ulpívá
  • 00:49:10 nějakou jakoby větší mírou
    než jinde.
  • 00:49:13 Ale jako celek rozhodně ne.
  • 00:49:15 Takže řekl bych, Mimikry,
    Studna...
  • 00:49:18 -Ono už vlastně
    v té době normalizace,
  • 00:49:22 tak Československá televize
    dělala u každého pořadu
  • 00:49:25 průzkum spokojenosti.
  • 00:49:27 A už tehdy nejhůře dopadaly
    ty díly 1967, 1968.
  • 00:49:32 -Ty politické, ano.
  • 00:49:34 -Už tehdejší divák,
  • 00:49:35 když zaškrtával
    někde v tom deníčku,
  • 00:49:38 jestli se mu to líbí, nelíbí,
    tak u tohoto dával "ne",
  • 00:49:41 protože opravdu ten 68. rok...
  • 00:49:43 Takže taky bych to viděl,
    že jsou některé věci,
  • 00:49:46 které v sobě mají
    tu kultovní nějakou hodnotu,
  • 00:49:49 ale že někdy v roce 2065,
  • 00:49:53 až bude nějaký pořad
    v České televizi,
  • 00:49:56 že by se mluvilo o tom,
    jak Zeman stále...
  • 00:50:00 -Straší.
  • 00:50:03 -Celý seriál má 250 tisíc diváků.
    To myslím, že už opravdu nebude.
  • 00:50:08 -Je nabitá.
  • 00:50:12 Doporučoval bych vám,
    abyste se klidně rozešli.
  • 00:50:16 -Ty syčáku! Ty zrádče!
  • 00:50:19 Tohle si odskáčeš!
  • 00:50:22 Já tě přece jenom musím...
  • 00:50:24 -Ona je samozřejmě otázka,
    jak to ty televize budou vnímat,
  • 00:50:27 jestli budou neustále vnímat
    jen ty seriály za taháky divácké
  • 00:50:31 na 20. hodinu nebo na 21. hodinu,
    na prime time.
  • 00:50:34 Čím víc to budou nasazovat,
  • 00:50:36 tak tím víc tam
    tu diváckou skupinu
  • 00:50:38 samozřejmě budou mít stále.
  • 00:50:40 -Mimochodem, jenom taková otázka,
    vy byste to měli vědět,
  • 00:50:43 kdo složil ten Bič boží?
  • 00:50:45 -Bič boží?
  • 00:50:46 Dodneška se neví,
    která skupina ho nahrála.
  • 00:50:48 Text napsal Jiří Sequens.
  • 00:50:50 -Sám pan režisér?
  • 00:50:52 -Sám pan režisér, který říkal,
  • 00:50:53 že jednoho dne zabodl tužku
    do Bible
  • 00:50:56 a z toho si vypsal pár veršů.
  • 00:50:59 Ale když se podíváte na scénář,
    tak to, co je ve scénáři,
  • 00:51:03 a to, co je opravdu
    na televizní obrazovce,
  • 00:51:06 tak je úplně něco jiného.
  • 00:51:08 Ve strašném stavu.
  • 00:51:10 I ten výběr slov
    je tam ještě horší, než to,
  • 00:51:13 co si vybral pan režisér.
  • 00:51:15 Ale kdo takhle dopsal ten scénář,
    resp. ten text té písničky,
  • 00:51:18 to se neví.
  • 00:51:20 A nikdo se k němu nehlásí.
  • 00:51:22 -Tak, pánové, já vám děkuji
    za povídání o majoru Zemanovi.
  • 00:51:26 Nejen o majoru Zemanovi,
    ale o normalizačních seriálech.
  • 00:51:29 Děkuji vám, na shledanou.
  • 00:51:32 -(všichni) Na shledanou.
  • 00:51:33 -I vám, divákům.
    Příště u Historie.cs na shledanou.
  • 00:51:50 Skryté titulky: Petra Kinclová
    Česká televize, 2015

Související