iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 3. 2018
21:30 na ČT art

1 2 3 4 5

3 hlasy
3880
zhlédnutí

Artmix

Mecenáši a současné umění

Před rokem a půl soukromí sběratelé Eva a Petr Zemanovi darovali Ústeckému kraji svou rozsáhlou sbírku českého a slovenského moderního umění včetně velké kolekce artefaktů mimoevropských kultur. Sbírka v hodnotě tři čtvrtě miliardy měla podle jejich přání zůstat v Žatci. Jaká je situace dnes a jaké jsou další současné formy mecenášství u nás, chceme dokumentovat v Žatci, v brněnské Fait Gallery a v nově otevřené zóně pro umění v Humpolci.

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Artmix

  • 00:00:36 *Město Žatec bylo odedávna
    spojeno spíše s chmelem
  • 00:00:38 než se současným uměním,
    ale to už delší dobu neplatí.
  • 00:00:42 Změnila to
    žatecká galerie Sladovna,
  • 00:00:45 kam se už několik let sjíždějí
    milovníci umění
  • 00:00:47 nejen z celého regionu,
  • 00:00:49 ale i z 80 kilometrů vzdálené
    metropole.
  • 00:00:53 Důvodem jsou díla z obrovské
    kolekce
  • 00:00:55 moderního a současného umění
    manželů Petra a Evy Zemanových,
  • 00:00:58 kterou zde již pošesté
    v různých obměnách vystavují.
  • 00:01:02 Ale pouhými výstavami příběh
  • 00:01:04 těchto výjimečných novodobých
    mecenášů zdaleka nekončí.
  • 00:01:09 Přestože jejich profesí
    je zahradní architektura,
  • 00:01:11 celoživotní láskou je výtvarné
    umění.
  • 00:01:14 Cennou kolekci čítající 1 300 děl
    začali dávat dohromady v roce 1971.
  • 00:01:20 Největší nákupy pak pořídili
    po listopadové revoluci.
  • 00:01:24 Nezaměřují se jen
    na 20. století a současné umění,
  • 00:01:27 ale součástí sbírky
    je také domorodé umění
  • 00:01:30 Nepálu či Afriky,
    které čítá stovky kusů.
  • 00:01:33 Denně sledují internet, výstavy,
    aukce,
  • 00:01:36 hodiny vedou debaty o tom,
    co kam pověsit, zařadit, dokoupit.
  • 00:01:41 Svoji unikátní soukromou sbírku,
    která má hodnotu zhruba
  • 00:01:44 750 miliónů korun,
    a kterou stále rozšiřují,
  • 00:01:48 nedávno darovali Ústeckému kraji
    s podmínkou,
  • 00:01:51 že bude vystavena v Žatci,
    který jim přirostl v srdci.*
  • 00:01:57 My se snažíme postihovat
    ten současný český vývoj celej.
  • 00:02:08 Už kupujeme jenom český umění,
    většinou mladý, od mladých malířů.
  • 00:02:14 Tady je nový tenhle ten obraz.
  • 00:02:16 To je od romské malířky
    Věry Kotlárový.
  • 00:02:22 Myslím si,
    že je velmi talentovaná holka.
  • 00:02:26 Ona chodila ke Stratilovi.
    V Brně.
  • 00:02:32 Najdeme si profesora,
    podíváme se na seznam žáků -
  • 00:02:36 od 1. až do 6. ročníku,
  • 00:02:39 a pak se pečlivě dívám na to,
    co malují.
  • 00:02:45 A to, co se nám líbí,
    tak je oslovíme.
  • 00:02:49 Tam, kde jsme zajedno,
    to koupíme.
  • 00:02:51 Tam, kde nejsme zajedno,
    tak to ne.
  • 00:02:54 Tak buď ustoupím já,
    nebo ustoupí Eva.
  • 00:02:58 Ale musíme k tomu mít
    stejný přístup
  • 00:03:02 a musí se nám to oboum líbit
    stejně.
  • 00:03:06 -A pak se nad tím sejdeme
    a rozhodujeme se.
  • 00:03:10 Ale většinou to jde podle Petra,
    protože ten o tom ví
  • 00:03:13 daleko víc než já.
    Takže to je takový koníček.
  • 00:03:18 -My máme poměrně hodně
    ze Skupiny 42.
  • 00:03:22 No a samozřejmě někteří malíři nám
    chybí,
  • 00:03:28 tak jsme teď doplnili
    Karla Součka Kavárnu Slávie.
  • 00:03:32 Takže když se vyskytne něco
    takovýho,
  • 00:03:35 co by doplňovalo
    tu chybějící část té sbírky,
  • 00:03:39 tak to samozřejmě koupíme.
  • 00:03:45 Tady je myslím novej
    ten František Skála,
  • 00:03:48 ta Skříň s duchy.
  • 00:03:51 -A teď jsme k tomu sehnaly ty
    obrázky.
  • 00:03:53 A už vůbec došly?
    Asi ještě pět obrázků.
  • 00:03:58 -A tady si myslím, že je novej
    ten František Ronovský.
  • 00:04:02 Ten triptych.
    -No, Spáči se to jmenuje.
  • 00:04:07 -A tenhle ten je asi taky novej.
    -Jo.
  • 00:04:09 -To jste taky neviděli.
    To je Štech.
  • 00:04:12 Tyhle ty dva Štechové jsou nový.
  • 00:04:17 Taky se soustředíme na dobrý
    malíře,
  • 00:04:21 kteří mají nějaký vztah tady k
    tomuhle kraji,
  • 00:04:26 k Žatecku nebo k Lounům.
  • 00:04:29 Jako je třeba Vladimír Novák
    a nebo Mirek Kaufman.
  • 00:04:35 -Se všemi jsme, který teďka
    jmenujeme během tý debaty,
  • 00:04:39 to jsou všichni,
    se kterými si tykáme.
  • 00:04:43 -Ale velmi působivý
    a pro nás krásný je to,
  • 00:04:49 že ty obrazy,
    který nám oni nabízejí,
  • 00:04:52 patří k tomu nejlepšímu,
    co mají.
  • 00:04:55 Vědí, že tahle ta sbírka už si
    vydobyla renomé a že má pověst.
  • 00:05:02 -My se dopracujeme k nějakýmu
    malíři
  • 00:05:05 a vždycky chceme to nejstarší.
    A většina říká:
  • 00:05:10 "Já mám už jenom v archivu."
  • 00:05:12 A vždycky změknou
    a vždycky to dostaneme.
  • 00:05:15 Takže máme takovou tu
    posloupnost.
  • 00:05:20 -Támhle to je Oto Placht.
  • 00:05:22 Souboj šamanů.
    To jste taky neviděli.
  • 00:05:27 Nejvíc věcí máme od Karla Chaby,
    od Jirky Anderleho a od Bolfa.
  • 00:05:38 My jsme viděli jeho výstavu
    v Blansku a tam se nám...
  • 00:05:45 -Tam jsme si koupili prvního.
    -No.
  • 00:05:47 Tam se nám strašně líbila
    ta Hlava,
  • 00:05:50 co máme teď tady
    v tý jedný místnosti.
  • 00:05:52 Tu jsme si tam koupili.
  • 00:05:55 A od tý doby se nám Bolf
    hrozně líbí.
  • 00:06:10 -To je skoro všechno nový.
    Tohle je Nikl
  • 00:06:14 a tohle už je ta nová,
    co jsme nakoupili.
  • 00:06:17 To je studentka z Ostravy.
    -Jmenuje se Pavla Malínová.
  • 00:06:22 -Mladá holka to je.
  • 00:06:24 Máme asi 11 těch obrázků,
    jsme vzali.
  • 00:06:28 A ona byla celá šťastná,
    protože říkala:
  • 00:06:30 "Já už jsem neměla ani na barvy."
    Bylo to od ní milý.
  • 00:06:36 -Tady je jeden z posledních
    Neprašů.
  • 00:06:39 tenhle ten porcelánový -
  • 00:06:41 Prsa na jiný způsob,
    se to jmenuje.
  • 00:06:45 A dělal to tady v Lounech,
    v tý porcelánce.
  • 00:06:49 A tohle to je Michal Gabriel
    Jezdkyně.
  • 00:06:54 No a tady je Suška z toho období
    těch Tvrdohlavých -
  • 00:06:59 Osamělý tanečník.
  • 00:07:05 Tak támhle to je ještě jedna
    z nejkrásnějších Koblasových soch.
  • 00:07:10 Jmenuje se to Vzpomínka.
    Byla často vystavovaná v Německu.
  • 00:07:16 Tady jsou úplně nový obrazy
    od Ivana Ouhela.
  • 00:07:21 Tohle to Zrcadlení je novej obraz,
    jeden z jeho nejstarších.
  • 00:07:27 Tohle to je Telegrafista.
  • 00:07:31 To je jeden z jeho figurálních
    obrazů.
  • 00:07:36 A to je modrý Krystal.
  • 00:07:40 A tohle to je úplně nový obraz,
    který se jmenuje Kruh.
  • 00:07:49 Nový věci jsou tady
    od Václava Bláhy.
  • 00:07:53 Tohle to jsou
    Fragmenty mého vesmíru.
  • 00:07:57 A támhle za rohem je zóna
    Vše.
  • 00:08:02 Tenhle velký obraz
    je od Jana Merty.
  • 00:08:05 Krásné zahradnictví se jmenuje.
  • 00:08:09 -To máte k profesi, ne?
    -No.
  • 00:08:12 Kvůli tomu jsme si ho taky
    vybrali.
  • 00:08:20 Sbírka, to je takový
    naše celoživotní dílo.
  • 00:08:24 My chceme, aby ta sbírka zůstala
    celá.
  • 00:08:28 -Je to něco, co nás naplňuje
    a co nám dává smysl.
  • 00:08:35 Protože v těch obrazech
    se pohybujeme 45 let.
  • 00:08:40 Začali jsme to dělat jako
    ze záliby
  • 00:08:43 a najednou se z toho stal
    absolutní koníček
  • 00:08:46 a už se to snažíme propojovat,
    aby to mělo nějakou...
  • 00:08:51 -Ucelený charakter.
    A teď to uzavíráme.
  • 00:08:54 Uzavíráme třeba Skupinu 42,
    nebo uzavíráme skupinu Tvrdohlaví,
  • 00:09:01 nebo uzavíráme
    první polovinu 20. století.
  • 00:09:06 To už jenom mírně doplňujeme.
  • 00:09:10 A teď jsme se soustředili
    na to 21. století.
  • 00:09:16 Před 6 lety jsme se rozhodli,
  • 00:09:19 že tu sbírku chceme uchovat
    jako celou.
  • 00:09:24 Rozhodli jsme se, že to dáme Žatci,
    dělali jsme pro to všechny kroky,
  • 00:09:28 ale vzhledem k tomu,
    že to město nemá s galerií
  • 00:09:33 vůbec zkušenosti,
    tak jsme se nakonec rozhodli,
  • 00:09:38 že to věnujeme Ústeckému kraji,
    který provozuje prestižní galerie
  • 00:09:42 a má zkušenosti s vedením galerií,
    což město velmi uvítalo.
  • 00:09:48 A město nám v tom
    taky strašně pomáhá.
  • 00:09:51 Ústecký kraj koupil od města
    jeden z chmelařských objektů.
  • 00:09:57 Je to 5patrová budova
    bývalé sušárny chmele,
  • 00:10:03 tak jsme byli z toho velmi
    nadšení.
  • 00:10:06 -Najednou ze dne na den koupili
    tenhle ten objekt za 2,5 milionů.
  • 00:10:12 A my, když jsme přijeli,
    tak jsme zjistili,
  • 00:10:15 že k tomu není vůbec
    žádná dokumentace,
  • 00:10:18 která potvrdí, že se tam ta sbírka
    může vůbec provozovat.
  • 00:10:24 Takže se udělala technická
    příprava,
  • 00:10:28 zajistila se požární zpráva,
    zajistilo se vyjádření památkářů.
  • 00:10:35 A už by se to mohlo začít odvíjet
    tímhle tím způsobem.
  • 00:10:39 -Kraj na to u renomovaný pražský
    organizace
  • 00:10:44 zadal takovou předstudii,
    aby se zjistilo,
  • 00:10:49 za jakých podmínek ta galerie
    tam může být provozována.
  • 00:10:56 A předběžně - kolik to bude stát
    a jaký časový horizont
  • 00:11:01 projektu a realizace je tam možný.
  • 00:11:06 No a to všechno to je hotový,
    všechno bylo předloženo
  • 00:11:11 radě Ústeckého kraje,
    která to schválila,
  • 00:11:15 hejtman to velmi podporuje
  • 00:11:18 a najednou přišlo
    k jednání zastupitelstva.
  • 00:11:22 A tam o jeden hlas celý ten projekt
    a celý ten dar neodsouhlasili.
  • 00:11:30 -Z důvodu, že se nepodaří...
    -Z důvodu,
  • 00:11:34 že do nějakýho Žatce nebudou
    investovat tolik peněz.
  • 00:11:39 -Co bude dál?
    Máte nějakou vizi?
  • 00:11:42 -Zřejmě bude vyvoláno nové jednání
    zastupitelstva,
  • 00:11:46 kde se bude shánět širší podpora
    pro schválení celého toho projektu.
  • 00:11:56 My chceme, za každou cenu chceme,
    aby celá ta sbírka
  • 00:12:03 zůstala umístěna v Žatci
    a aby tady zůstala,
  • 00:12:06 protože součástí celého toho daru
    jsou i dva domy tady na náměstí.
  • 00:12:13 -Naše domy.
  • 00:12:20 -My z našich peněz budeme
    dál provádět akvizice,
  • 00:12:25 dál budeme kupovat nový a nový
    obrazy,
  • 00:12:28 dokud nám síly a peníze
    budou stačit.
  • 00:12:33 -No ale taky musíš říct,
    že jenom za,
  • 00:12:37 když se vezme poslední rok,
    2017,
  • 00:12:41 ta sbírka nabrala zhruba
    80 dalších věcí.
  • 00:12:46 To žádná galerie takovýhle
    nákupy nemá,
  • 00:12:50 aby koupila 80 obrazů
    a já nevím kolik soch.
  • 00:12:55 Afriky vůbec ne, protože to je
    úplně mimořádná, ta Afrika.
  • 00:13:01 V Evropě neexistuje druhá
    takováhle sbírka.
  • 00:13:06 *Nad některými věcmi
    zůstává rozum stát.
  • 00:13:09 Věříme, že pro sbírku umění,
    která je velkorysým darem
  • 00:13:12 manželů Zemanových, se důstojné
    prostory brzy najdou
  • 00:13:15 a Žatec se kromě
    chmelařské půdy a piva
  • 00:13:19 proslaví i na půdě výtvarné.*
  • 00:13:34 *Na počátku loňského roku
    se uzavřely výstavní prostory
  • 00:13:39 Muzea umění a designu
    na Malém náměstí v Benešově
  • 00:13:42 a krásná secesní budova
    se dočkala velké rekonstrukce.
  • 00:13:47 V pravé části budovy vznikne
    vzdušný, otevřený
  • 00:13:49 průchozí prostor,
    který z výstavního hlediska
  • 00:13:53 umožní mnohem více realizací.
  • 00:13:56 Novou podobu získá i přilehlý
    dvorek,
  • 00:13:58 kde je počítáno i s malou kavárnou.
  • 00:14:03 Znovuotevření nově zrekonstruované
    budovy
  • 00:14:06 se plánuje na léto tohoto roku
    a jednou z jeho hlavních akvizic
  • 00:14:10 jsou obrazy a kresby, které věnoval
    muzeu historik umění Jiří Šetlík.*
  • 00:14:22 My chceme při znovuotevření muzea
    představit
  • 00:14:25 to nejcennější, co ve sbírce máme.
    A to je především
  • 00:14:32 kolekce výtvarných děl,
    které daroval muzeu Jiří Šetlík.
  • 00:14:36 A druhou částí bude výběr
    z pozůstalosti Zdeňka Kirchnera,
  • 00:14:39 které se k nám dostala
    v podstatě také díky
  • 00:14:42 Jiřímu Šetlíkovi.
  • 00:14:44 On muzeum podporoval od 90. let,
    kdy daroval
  • 00:14:48 tisíce drobných prací na papíře -
    grafiku, kresby,
  • 00:14:52 novoročenky, které mu posílají
    jeho známí z okruhu výtvarníků -
  • 00:14:57 a to vytvořilo jakýsi základ
    expozice prací na papíře.
  • 00:15:25 -Je to dar ve prospěch umění,
  • 00:15:28 aby to umění měli lidi
    a ne jenom já.
  • 00:15:34 Takže si myslím, že tím něčím
    malinkým
  • 00:15:41 přispívám k atmosféře města,
    řekněme, a jeho zázemí.
  • 00:15:49 Ten Benešov, tam se narodil
    Chlupáč.
  • 00:15:54 A protože Chlupáče
    jsem měl hrozně rád,
  • 00:15:57 velice jsme se kamarádili, tím jsem
    získal vztah k tomu městu.
  • 00:16:03 A ještě tam byl ohromně osvícený
    starosta,
  • 00:16:09 který tam vlastně založil tu jejich
    novou etapu
  • 00:16:14 kulturních akcí, výstav, koncertů
    a tak dále.
  • 00:16:20 A to mi bylo hrozně milý.
  • 00:16:26 -Tak já jsem se snažila tu sbírku
    nějakým způsobem zmapovat
  • 00:16:30 a vlastně najít nějakou nit,
    která ta díla propojuje.
  • 00:16:35 Takže jsem vytvořila určité
    skupiny,
  • 00:16:37 primárně podle vztahu k Jiřímu
    Šetlíkovi.
  • 00:16:40 A potom podle povahy
    umělecké tvorby těch umělců
  • 00:16:43 zastoupených ve sbírce.
  • 00:16:51 Tak toto je kupříkladu
    Adriena Šamotová -
  • 00:16:54 serigrafie Postava.
  • 00:16:57 Adriena Šamotová
    patřila do skupiny UB 12,
  • 00:17:00 kde Jiří Šetlík působil jako
    teoretik.
  • 00:17:04 Ve sbírce je zastoupena čtyřmi
    výtvarnými díly.
  • 00:17:08 A zároveň sbírka obsahuje dílo
    jejího manžela Jiřího Johna
  • 00:17:14 nebo kolegů ze skupiny UB 12 -
  • 00:17:16 Vladimíra Janouška
    a Věru Janouškovou.
  • 00:17:22 -Já jsem sice byl věrný člen UB,
    ale zrovna tak
  • 00:17:27 jsem měl výborný vztahy k Trase
    a jiným z těch tvůrčích skupin,
  • 00:17:34 takže ty hranice jsem překračoval.
  • 00:17:40 Tím, že jsem o někom psal
    nebo někomu zahajoval výstavu,
  • 00:17:46 tak se mně odměnil tím,
    že mi nějakou věc dal.
  • 00:17:51 -A pak se to stalo takovým
    přirozeným způsobem vztahu,
  • 00:17:57 že mě vlastně ti umělci
    obdarovávali
  • 00:18:02 někdy jenom z čirého přátelství.
  • 00:18:08 -Pak je tady například skupina
    nevýtvarníků,
  • 00:18:12 kolegů Jiřího Šetlíka, se kterými se
    setkal v různých profesích.
  • 00:18:16 Takže například Jiří Schmidt,
  • 00:18:19 se kterým působil v Literárních
    novinách,
  • 00:18:22 a Ota Šik, významný ekonom
    z 68.
  • 00:18:25 Takže zastoupení v té sbírce
    je opravdu různorodé.
  • 00:18:31 -Ota Šik chtěl být původně malíř
    a to malování mu zůstalo
  • 00:18:36 celý život jako takový důvod
    k relaxaci.
  • 00:18:43 Tak jsem si myslel, že by se to
    mělo připomenout ve veřejný sbírce.
  • 00:18:50 A proto jsem ho tam taky
    zařadil.
  • 00:18:57 My jsme pravidelně, to jest
    Theodor Pištěk, Hugo Demartini a já
  • 00:19:05 každý měsíc zajeli za Kolářem
    a tam jsme rozprávěli.
  • 00:19:12 A on vždycky říkal:
    "Helejte, kluci, běžte tam
  • 00:19:15 ke mně do ateliéru, něco si tam
    vemte, co se vám bude líbit."
  • 00:19:21 Takže takhle někdy vznikaly dary
    od Koláře.
  • 00:19:29 Je tam jedna věc, která je dost
    výjimečná.
  • 00:19:34 A to takový impresionistický obraz.
    Zelený.
  • 00:19:40 Od Václava Rabase,
    kde převládá ten zelenkavý tón.
  • 00:19:48 To je výjimečná věc i v jeho
    vývoji.
  • 00:19:52 Chtěl jsem, aby to bylo někde
    veřejně vystavený.
  • 00:19:56 Aby bylo taky vidět Rabase,
    kterého všichni vidí
  • 00:20:02 v těch hnědých polích, tak najednou
    ve velkým zeleným obraze.
  • 00:20:12 Je to i určitý názor na umění,
    když někdo sbírá něco.
  • 00:20:18 Vždycky je to konkrétní -
    buďto tendence kubismus,
  • 00:20:23 surrealismus a tak dále,
    a nebo je to na základě
  • 00:20:28 přátelství mezi tím sběratelem
    a tím umělcem.
  • 00:20:33 Vždyť to je takových motivací!
    Široká škála.
  • 00:20:37 A to je dobře, když se zanese
    a bude o tom informována veřejnost,
  • 00:20:45 protože zase to podnítí další
    sběratele,
  • 00:20:49 kteří nebudou mít umění jenom jako
    finanční investici,
  • 00:20:55 ale naopak jako něco veřejně
    prospěšného.
  • 00:21:02 I věnoval jsem to Benešovu
  • 00:21:04 a snad jsem prospěl k úrovni jejich
    sbírky výtvarného umění.
  • 00:21:20 *"Hliník se odstěhoval
    do Humpolce."
  • 00:21:22 Slavná fráze z komedie
    Marečku, podejte mi pero,
  • 00:21:25 dostává v těchto dnech další
    rozměr.
  • 00:21:28 Zanedlouho totiž všude uvidíte
    slogan:
  • 00:21:30 Umění se stěhuje do Humpolce.
  • 00:21:33 Tady, uprostřed D1, na stém
    kilometru mezi Prahou a Brnem
  • 00:21:37 bude 18. dubna slavnostně otevřena
    Zóna pro umění a kulturu,
  • 00:21:41 takzvaná Osmička.
  • 00:21:45 Osmička vznikla díky nadaci,
  • 00:21:47 která sdružuje humpolecké
    podnikatele a jednotlivce.
  • 00:21:51 Nachází se v komplexu
    bývalého soukenického areálu,
  • 00:21:54 který se od konce 19. století
    specializoval na výrobu sukna.
  • 00:22:01 Po znárodnění komunisty
    v roce 1948
  • 00:22:04 se humpolecké textilky
    staly součástí
  • 00:22:06 národního podniku Sukno.
  • 00:22:09 V ten moment z jejich názvů
    zmizela jména továrníků
  • 00:22:12 a začaly být označovány pořadovými
    čísly od jedničky do osmnáctky.
  • 00:22:18 Továrna na vlněné látky Karla Trnky
    dostala číslo 8.
  • 00:22:25 Po zastavení výroby
    areal léta chátral
  • 00:22:27 a teď po rekonstrukci dostane
    novou náplň.
  • 00:22:30 Kromě výstav nabídne veřejnosti
  • 00:22:33 řadu kulturních akcí,
    kavárnu, knihkupectví,
  • 00:22:36 počítá se s projekty
    ve veřejném prostoru
  • 00:22:39 a mnoha uměleckými programy
    pro děti i dospělé.*
  • 00:22:42 Toto je bývalá Hala 08
    neboli Závod 08.
  • 00:22:45 Byla zde přádelna a mykárna.
  • 00:22:49 V tom celém podniku se vyrábělo
    sukno.
  • 00:22:51 A v rámci tradice bývalé textilní
    továrny
  • 00:22:54 jsme se rozhodli, že to částečně
    zachováme.
  • 00:22:59 A první výstava je věnována
    textilu
  • 00:23:00 v kontextu výtvarného umění
    posledních sto let.
  • 00:23:02 Takže tady budu velká jména
    od Milana Knížáka,
  • 00:23:05 přes Františka Skálu, přes Bělu
    Kolářovou až po současníky.
  • 00:23:11 Těch děl bude vystaveno více než
    140.
  • 00:23:14 Ta výstava přesáhne obě patra
    a bude to výstava největší.
  • 00:23:21 *Výstava, jejímž architektem
    je Zbyněk Baladrán
  • 00:23:24 nebude vyčerpávající přehlídkou
    vývoje českého textilního umění,
  • 00:23:29 ale prostřednictvím děl desítek
    současných umělců
  • 00:23:32 chce poukázat především
    na nové způsoby čtení
  • 00:23:36 a využití tohoto media.*
  • 00:23:48 Ta budova byla přizpůsobena úplně
    jinému režimu.
  • 00:23:51 Bylo to pro malopodnikání
    a malovýrobu.
  • 00:23:59 Zásadní změny na budově proběhly
    hlavně dispozičního charakteru.
  • 00:24:02 Venek jsme se snažili držet
    v těch původních proporcích tak,
  • 00:24:06 jak i ta budova byla historicky
    utvořena.
  • 00:24:10 Takže jsme maximálně odstranili
    nějaké nálepy a přílepky,
  • 00:24:14 který nebyly úplně vhodný,
    ale zbytek jsme zachovali,
  • 00:24:17 doplnili jsme pouze tovární okna,
    který mají ten starý charakter.
  • 00:24:23 A vevnitř jsme se snažili
    co nejvíc ty prostory
  • 00:24:27 sjednocovat, vyčistit, zprůhlednit
    a uzpůsobit nové funkci galerie.
  • 00:24:36 -Tak teď se nacházíme v tom
  • 00:24:37 největším a nejhlavnějším výstavním
    prostoru.
  • 00:24:39 Je to místo, kde se budou konat
    3 velké výstavy do roka.
  • 00:24:42 Máme výstavní plán na 3 roky
    dopředu.
  • 00:24:45 A ta výloha komunikuje přímo
    s ulicí, jak vidíte.
  • 00:24:50 Tak věříme, že umění bude
    prostupovat i z budovy ven
  • 00:24:53 a bude odtud vstup do výstavních
    prostor,
  • 00:24:56 vstup do auditoria a vstup
    do knihkupectví.
  • 00:25:11 Recepční pult je specifický
    a je navázaný na téma umění.
  • 00:25:16 A to konkrétně rámy z obrazů,
  • 00:25:19 ze kterých je ta recepce
    poskládaná.
  • 00:25:22 Jinak ten interiér je dělaný tak,
    aby byl, dá se říct,
  • 00:25:26 aby byl neutrální, aby to bylo
    místo, kde je všem příjemně.
  • 00:25:29 Kde budou mít důvod zůstat,
    odpočívat,
  • 00:25:31 vstřebávat umění, číst,
    chodit na kafe, na schůzky.
  • 00:25:34 -Ta galerie není jenom to,
    co vidí běžný člověk,
  • 00:25:38 což jsou bílé stěny a obrazy,
  • 00:25:42 ale galerii dělá technologie,
    v dnešní době.
  • 00:25:46 Protože veškerý kvalitní díla musí
    být umísťovány do prostor,
  • 00:25:51 který splňují vysoké nároky
    po stránce vzduchotechniky,
  • 00:25:55 po stránce teplotních režimů
    a po stránce vlhkosti.
  • 00:25:59 A to je vlastně společně s umělým
    osvětlením,
  • 00:26:03 které je schopné být regulováno,
    to úplně základní,
  • 00:26:08 co by u správný galerie mělo
    fungovat.
  • 00:26:13 -Teď se nacházíme v nejvyšší
    místnosti.
  • 00:26:16 Je to jediná místnost s odkrytým
    krovem.
  • 00:26:19 A je to místnost, kde se budou
    umísťovat velká umělecká díla.
  • 00:26:22 My jí pracovně říkáme Žirafa,
    protože je opravdu nejvyšší.
  • 00:26:25 A s touto místností také sousedí
    naše kanceláře
  • 00:26:29 a naše společenská místnost,
  • 00:26:32 kde se bude scházet tým Osmičky
    a spolupracovníci Osmičky.
  • 00:26:42 Specifikum Osmičky je to,
    že je v Humpolci.
  • 00:26:44 To je to úplně zásadní,
    co Osmička má.
  • 00:26:47 Humpolec je přesně uprostřed
    republiky,
  • 00:26:49 je přesně uprostřed D1
    mezi Prahou a Brnem.
  • 00:26:52 A děláme to tak, aby k nám našli
    cestu místní,
  • 00:26:55 to jsou hlavně programy přes týden,
    a také aby k nám měli důvod
  • 00:26:59 přijet milovníci umění podívat se
    na workshopy, na výstavu.
  • 00:27:03 Hrozně té lokalitě věříme.
    Věříme tomu,
  • 00:27:06 že můžete mimo velké město udělat
    něco velkého a kvalitního.
  • 00:27:30 *Přestože teploty ještě padaly
    pod bod mrazu,
  • 00:27:32 v Kutné hoře se již blýskalo
    na lepší časy.
  • 00:27:35 Galerie středočeského umění GASK
    zahájila jarní výstavní sezónu,
  • 00:27:40 a to dvěma novými projekty.
  • 00:27:42 První z nich je na zdech vstupní
    přízemní chodby galerie,
  • 00:27:46 kde jsou k vidění plastiky
    13 současných sochařů,
  • 00:27:49 mezi něž patří například
    Mariana Alasseur, Pavel Hošek,
  • 00:27:53 Monika Immrová, Kryštof Kaplan,
    Jakub Lipavský nebo Luděk Míšek.
  • 00:28:00 Druhým je pak venkovní instalace
    nazvaná Změna pozorovatele,
  • 00:28:02 jejímž autorem je Richard Loskot,
    který pracuje
  • 00:28:05 se světlem, časem
    a v instalacích zkoumá neviděné.*
  • 00:28:12 Když jsme přemýšleli nad způsobem,
    jak vlastně myšlenkově
  • 00:28:15 aktivovat tu velkou vstupní chodbu
    naší galerie,
  • 00:28:21 tak jsme přišli vlastně
    na přirozenou věc.
  • 00:28:24 A sice - když máme venku barokní
    Galerii světců,
  • 00:28:28 tak proč uvnitř neudělat
    Alej světců.
  • 00:28:32 Ale ti dnešní svědci, to vlastně
    budou díla současných sochařů.
  • 00:28:38 Takže zrovna teď ten první ročník
    naší Aleje světců,
  • 00:28:44 to jsou vlastně představitelé
    mladší střední generace,
  • 00:28:47 většinou jsou to absolventi
    ateliérů
  • 00:28:50 Jindřicha Cajthamla
    a Jana Hendrycha
  • 00:28:53 na Akademii výtvarných umění
    v Praze.
  • 00:28:56 Vlastně jedním naším cílem
    je předložit
  • 00:28:59 současnou tvář tradičního
    nebo klasického sochařství.
  • 00:29:04 A chceme tím dokázat,
    že klasická socha
  • 00:29:08 má stále ještě dnes co říct,
    žije, má svůj vývoj
  • 00:29:14 a je schopná komunikovat právě
    s kulturní pamětí
  • 00:29:19 konkrétně barokní architektury
    této jezuitské koleje.
  • 00:29:23 To je fascinující.
  • 00:29:26 Vytvářejí pomyslný most mezi,
    řekněme,
  • 00:29:29 duchovní minulostí
    a problematickým dneškem.
  • 00:29:35 Signálním vstupem do naší
    Aleje světců
  • 00:29:38 je dílo Prodáno
    od Mariany Alasseur.
  • 00:29:42 Mariana totiž vedle krajinomalby
    řeší soustavně otázky toho,
  • 00:29:47 jaké má postavení kultura
    v dnešní společnosti.
  • 00:29:52 A samozřejmě ji to strašně štve.
  • 00:29:56 Nejmocnější symbol duchovního
    života
  • 00:30:00 je vlastně konfrontován
    s dalším emblémem
  • 00:30:03 dnešní konzumní společnosti.
  • 00:30:07 Takže tím jedním slovem PRODÁNO
    je jasná kritika, podle mě,
  • 00:30:13 jasná kritika o úpadku pravých,
    opravdových kulturních hodnot
  • 00:30:20 v té dnešní cynické konzumní
    společnosti.
  • 00:30:32 Závěr je zase symbolický,
    protože vlastně
  • 00:30:35 úplně na konci naší Aleje světců
    visí nám nad hlavou
  • 00:30:40 dva pískovcové kameny
    od Františka Bauguta.
  • 00:30:46 Takže skutečně ten prapůvodní
    barokní dotek,
  • 00:30:50 ta přítomnost se stává součástí
    řady současných plastik.
  • 00:31:02 -Galerie Středočeského kraje
    mě oslovila,
  • 00:31:04 že by chtěli dílo před svůj
    druhý vchod,
  • 00:31:07 který chtějí trochu více
    vypíchnout,
  • 00:31:10 ale ukázalo se,
    že je to v něčem náročný,
  • 00:31:15 protože je to místo, které je
    velice památkově sledovaný
  • 00:31:18 a tudíž tady nebylo možný
    nic moc udělat.
  • 00:31:21 Takže jsem se pohyboval na poli
    udělat něco ve veřejným prostoru
  • 00:31:24 ala monument a zároveň nic
    hmatatelně,
  • 00:31:28 jasně vizuálně výrazného.
    Nakonec jsem tady začal pracovat
  • 00:31:31 s motivem jakýchsi doplňujících
    křídel dveří,
  • 00:31:34 který zvou toho diváka
    dovnitř.
  • 00:31:38 A přefotil jsem dva modely
    do 3D programu
  • 00:31:41 a potom už jsem stavěl celou scénu
    si v tom programu zvlášť
  • 00:31:44 k její paralelní nějaké realitě,
    a ta jaksi vyznívá plasticky.
  • 00:31:49 Což může být jakási paralela
    k té protější stěně,
  • 00:31:54 kde je jakási Alej světců,
    soch.
  • 00:31:58 Možná je radikální říct,
    že tohle je taky jakási socha,
  • 00:32:01 ale dejme tomu ta její plasticita
    a ta práce s ní,
  • 00:32:04 to, že je to nějak zastavená figura
    v čase,
  • 00:32:06 ale hraje se s ní trochu jinak,
    tak možná má nějaký spolukonexe.
  • 00:32:22 *World On Fire
    je název současné výstavy
  • 00:32:25 v prostorách Leica Gallery Prague.
  • 00:32:27 Jejím autorem je módní a reklamní
    fotograf Marek Musil,
  • 00:32:30 který se ve své volné tvorbě
    zaměřil
  • 00:32:33 na fenomén slavného amerického
    festivalu Burning Man.
  • 00:32:37 S fotoaparátem se vypravil
    do Nevadské pouště
  • 00:32:40 a navštívil i odnože festivalu
  • 00:32:42 v Izraeli
    a v Jihoafrické republice.
  • 00:32:45 Prostřednictvím jeho snímků
    se ocitnete
  • 00:32:47 uprostřed atmosféry uměleckého
    fenoménu,
  • 00:32:50 který každý rok přitáhne víc než
    75 000 lidí z celého světa.
  • 00:32:55 Na místě, kde se setkávají
    lidé bez předsudků
  • 00:32:58 a společně si užívají atmosféru
    svobody a tolerance.*
  • 00:33:05 Vzniklo to v roce 86, kdy tady ten
    zakladatel Larry Harvey
  • 00:33:08 se nějak rozešel
    se svojí přítelkyní.
  • 00:33:10 Když měli v San Franciscu
    nějaký podnájem,
  • 00:33:14 tak vzali z toho ten nábytek
    a udělal z toho takového panáčka,
  • 00:33:17 což měl být vlastně on,
    symbolicky to spálil,
  • 00:33:18 aby vlastně ukončil
    tu svoji etapu před tím,
  • 00:33:21 že bude jako žít a bavit se.
    Byla to parta vysokoškoláků
  • 00:33:24 a v té době v podstatě ani
    netušili,
  • 00:33:26 že z toho vznikne takhle velký
    festival.
  • 00:33:29 Ono se tady z tohoto happeningu,
    který měl být v podstatě
  • 00:33:31 jenom o přírodě a o tom,
    že ještě dokážeme v téhle době
  • 00:33:34 žít v nějaké sounáležitosti
    s přírodou,
  • 00:33:37 tak se to stalo strašně výtvarným,
    protože oni tam ty lidi zvali,
  • 00:33:41 oni tam zvali ty umělce,
    byla to celá parta umělců.
  • 00:33:44 Takže oni to všichni vítali,
    že tam můžou přijet
  • 00:33:47 a udělat si takovou open-air
    galerii.
  • 00:33:50 Ona je to vlastně největší galerie
    na světě pod širým nebem.
  • 00:33:59 Je to vyschlé jezero,
    které je úplně placatý.
  • 00:34:02 A tak třeba 40 minut to trvá
    na kole přejet tam a zpátky.
  • 00:34:05 Takhle celý napříč.
  • 00:34:07 Tomuhle placatýmu jezeru
    se říká Plya.
  • 00:34:10 A tady takhle postorách dokola
    je ten kemp.
  • 00:34:12 A toho kempu vždycky vyjedou lidi
    do toho prostoru té playe.
  • 00:34:15 Kde vlastně uprostřed toho je ten
    hořící muž,
  • 00:34:19 to je ten symbol toho Burning Mana.
  • 00:34:22 A všichni takhle vyjíždějí
    na kolech,
  • 00:34:24 nebo chodí pěšky, nebo jezdí
    na těch "art kárách".
  • 00:34:26 Což jsou ty alegorický vozy.
    A jezdí sem,
  • 00:34:29 kde je vlastně nejvíc těch
    uměleckých děl.
  • 00:34:35 Ono to působí, že když tam člověk
    přijede,
  • 00:34:37 že jenom cvakne a že už to tam je,
    že to vlastně nemusí nějak hledat.
  • 00:34:41 Ona je velká pravda,
    že je to obrovský,
  • 00:34:44 tak tím pádem je tam toho spoustu.
  • 00:34:46 A není úplně problém ty věci najít.
    Naopak.
  • 00:34:49 Je problém si vybrat jednu té
    miliardy instalací a tu vyfotit.
  • 00:34:55 Konkrétně tady ty opice tam byly
    v roce 2016.
  • 00:34:58 A je to jedna z instalací,
    který se spálily.
  • 00:35:02 Ale je tam potom spousta instalací,
    který jsou železný.
  • 00:35:05 Ale ony zase plivají oheň
    a tak podobně.
  • 00:35:07 Takže pusta těch umělců
    staví vždycky
  • 00:35:10 nějaký ten svůj art tak,
    že to hoří.
  • 00:35:13 Tohle je instalace z roku 2016.
  • 00:35:15 A je to vlastně taková železná
    kobylka,
  • 00:35:17 která v podstatě neshořela,
    protože byla celá za železa,
  • 00:35:19 ale všude tady na těch tykadel
    a na těch nohách
  • 00:35:23 všude byly ohně,
    který takhle v noci stříkaly.
  • 00:35:26 A bylo to strašně famózní.
  • 00:35:33 Tenhle umělec vyrobil
    tuhle Shining Fish instalaci.
  • 00:35:36 A je to normálně autíčko,
    který funguje na golfu,
  • 00:35:39 je to takový elektromobil,
    sundal z toho tu střechu
  • 00:35:42 a všechny ty věci, a udělal z toho
    takovou úžasnou věc.
  • 00:35:46 Tady má vzadu nějaký generátor
    na benzín.
  • 00:35:49 A díky tomu to celý svítí.
    A sestrojil z toho rybu.
  • 00:35:54 Tam je skvělý, tady na těch různých
    "art kárách",
  • 00:35:57 ono to takhle různě jezdí po té
    playe.
  • 00:36:00 A na to můžete různě naskakovat
    a bavit se s lidma.
  • 00:36:02 Potom zase naskočit na jinou
    a vozí vás to po celým jezeře.
  • 00:36:08 Ty "art káry" nebo ty alegorický
    vozy tam vznikly proto,
  • 00:36:11 protože to jsou jediný pódia,
    na kterých se může hrát.
  • 00:36:14 Tenhle festival nefunguje tak,
    že jsou tam různý fixní pódia,
  • 00:36:16 stage, na kterých hraje muzika.
  • 00:36:20 Jenže muziky je právě tady
    na těch "art kárách",
  • 00:36:23 kde vlastně to auto jede,
    má na sobě nějaký sound systém
  • 00:36:25 a tam se vlastně odehrává ta párty,
    tam to celý je.
  • 00:36:28 Takže tohle je taky jedna
    z takových uměleckých instalací,
  • 00:36:31 která hraje,
    lidi kolem toho chodí, tančí...
  • 00:36:34 A to je ta filosofie toho festivalu.
  • 00:36:38 Elektřina tam vůbec žádná
    není.
  • 00:36:40 A buď si lidé přivezou
    nějaký elektrocentrály
  • 00:36:44 a nebo tam hodně fungují
    benzínový agregáty.
  • 00:36:56 Celý ten festival je vlastně
    postavený na tom,
  • 00:36:58 že si to tvoří lidi sami.
    Tam to není o tom,
  • 00:37:01 že tam přijede nějaká "company",
    která to tam postaví,
  • 00:37:03 pak se tam lidi baví, zaplatí za to
    a zase odjede.
  • 00:37:07 Ale je to celý o tom, že ty lidi
    tam konkrétně staví tohle.
  • 00:37:09 Tohle je prostě nějaký camp,
    který si tam postavila parta lidí
  • 00:37:12 a mají to rádi.
  • 00:37:15 Takže na tom festivalu vůbec
    nefungují peníze.
  • 00:37:17 Tam nic nekoupíte za prachy.
    Je tam jeden centrální kemp,
  • 00:37:20 kde se prodává kafe,
    to prodávají ti organizátoři,
  • 00:37:22 ale jinak celý ten systém tady toho
    je postavený
  • 00:37:25 na formě obdarování a výměny.
  • 00:37:30 Podle mě 90% lidí,
    kteří na ten Burning Man jezdí
  • 00:37:34 a dělají tam nějaký performance,
    nebo ti umělci, kteří tam přijíždí,
  • 00:37:37 tak jsou buď sponzorovaní
    a nebo si to platí sami.
  • 00:37:40 Já sám jsem tam třeba stavěl
    poslední art káru
  • 00:37:43 s člověkem, který se živí
    úplně něčím jiným.
  • 00:37:47 On funguje tak, že má nějakou síť
    hotelů a to ho živí.
  • 00:37:50 Je to celkem bohatý člověk,
    který je umělecky založený
  • 00:37:53 a strašně ho baví jezdit
    na Burning Man.
  • 00:37:55 Tak koupil nějaký starý hasičský
    auto, americký,
  • 00:37:58 a prostě udělal si takový autíčko,
    tady tu art káru,
  • 00:38:02 a každý rok ho tam takhle přiveze
    zase nějakým velkým autem.
  • 00:38:06 A s partou kámošů se takhle týden
    vozí, užívají si a mají festival.
  • 00:38:35 *V polovině února zahájila umělecká
    skupina Rafani
  • 00:38:38 svoji výstavu v Českém centru
    v Paříži.
  • 00:38:41 Jmenuje se jednoduše:
    Rafani á Paris, Rafani v Paříži.
  • 00:38:46 Částečně je nutné brát tento název
    s nadsázkou
  • 00:38:48 neboť Rafany v Paříži rozhodně
    nikdo nezná.
  • 00:38:55 Jinak jde však o odkaz
    k širšímu programu,
  • 00:38:57 který mimo jiné zahrnuje
    například
  • 00:38:59 projekci dokumentu
    31 konců/31 začátků.
  • 00:39:03 České centrum skupina obsadila
    celé, od shora až dolů.*
  • 00:39:21 Jelikož tady ve Francii vystavujeme
    poprvé úplně historicky,
  • 00:39:25 tak jsme se rozhodli, že půjdeme
    cestou
  • 00:39:31 tak trošku jakoby retrospektivy,
    ale řekněme,
  • 00:39:33 že spíš než retrospektiva
    bych to nazval
  • 00:39:36 jakési ohlédnutí za tím, co děláme.
    I pro nás samotné
  • 00:39:40 je to vlastně určitá introspekce
    do těch témat
  • 00:39:44 a poohlédnutí se po nějaké niti,
    která spojuje jednotlivá ta díla,
  • 00:39:48 která nás provází od začátku
    tvorby.
  • 00:40:11 Neustále se motáme dokola
    v tématických kruzích.
  • 00:40:14 Neustále nás vlastně zajímá
    něco takového,
  • 00:40:17 jako je fenomén MY A ONI,
  • 00:40:19 neustále ohledáváme skupinovost
    a možnosti skupinové tvorby.
  • 00:40:23 Neustále ohledáváme nějaké
    lokální témata, která v dějinách
  • 00:40:26 s novými výzvami
    a s novými krizemi
  • 00:40:29 nabývají nových významů
  • 00:40:31 a přitom nepozbývají nějaké
    výpovědní hodnoty.
  • 00:40:41 Nesmírně důležitý byl ten prostor
    Českého domu tady v Paříži,
  • 00:40:45 který je nesmírně komplikovaný.
  • 00:40:48 Chtěli jsme ten dům nějakým
    způsobem
  • 00:40:49 propojit, pojmout jako celek.
  • 00:40:52 Takže tu nit, kterou jsme propojili
    celý ten dům tématicky,
  • 00:40:54 tak nám to vlastně trošku
    i samo nahrávalo
  • 00:40:57 k těm jednotlivým tématům
    a k jednotlivým dílům,
  • 00:41:00 které jsme nakonec vybrali.
  • 00:41:03 To retro, které se tady odehrává,
    je i v tom hlavním sále,
  • 00:41:06 kde je velmi cítit velmi silný
    modernistický odkaz
  • 00:41:10 s dominantním klavírním křídlem -
    to vlastně má
  • 00:41:15 takový tradiční pocit
    nebo tradiční naladění
  • 00:41:17 jako celá ta expozice.
  • 00:41:37 Celá ta výstava je potom
    doprovázena i novějšími díly
  • 00:41:39 a především videoartem,
  • 00:41:41 který to skutečně dostává
    do nějaký současnější polohy.
  • 00:41:45 A nahoře dokonce máme věci
    úplně nejnovějšího ražení,
  • 00:41:48 takže si myslím,
    že ten dojem nějaké mrtvé
  • 00:41:50 staré skupiny jsme snad zlomili
    v pozitivním slova smyslu
  • 00:41:53 do současného umění.
  • 00:42:12 *Mimořádný projekt připravila
    Galerie hlavního města Prahy,
  • 00:42:15 a to v podobě rozsáhlé přehlídky
    obrazů
  • 00:42:17 dvou předních současných
    čínských umělců -
  • 00:42:20 Zhang Xiaoganga
    a Wang Guangyiho.
  • 00:42:24 Jejich společná výstava,
    kterou kurátorsky připravil
  • 00:42:27 významný teoretik,
    profesor dějin umění Lu Peng
  • 00:42:29 má českému publiku pomoci pochopit
    dva různé umělecké směry
  • 00:42:33 a zároveň si položit
    i nemálo otázek,
  • 00:42:36 které se dotýkají soudobého
    čínského umění.
  • 00:42:41 Oba umělci začínali se svou tvorbou
    v 80. letech,
  • 00:42:44 kdy se v neoficiálních kruzích
    rodilo nezávislé čínské umění.
  • 00:42:50 Už na samém počátku
    se od sebe lišili.
  • 00:42:52 Zhang Xiogang
    byl mnohem expresionističtější,
  • 00:42:56 intuitivnější, vnímavější,
  • 00:42:58 a tak jeho umělecký projev
    je mnohem smyslnější a poetičtější.
  • 00:43:05 Oproti tomu Wang Guangyi je mnohem
    chladnější, racionálnější.
  • 00:43:12 A tak se takzvaný životní proud
    a racionální malba
  • 00:43:16 staly vzájemně vymezenými
    uměleckými styly a postoji,
  • 00:43:19 uvedl profesor Lu Peng.
  • 00:43:23 A protože oba umělce inspirovala
    duchovní atmosféra Prahy,
  • 00:43:26 jsou na výstavě i díla vytvořená
    speciálně pro tuto výstavu.*
  • 00:43:35 Vzhledem k tomu, že tato výstava
    se odehrává v Praze,
  • 00:43:40 tak jsem zde chtěl vyjádřit
    některé z mých pocitů a prožitků,
  • 00:43:43 které jsou s tímto regionem
    spjaty.
  • 00:43:46 A proto jsem vytvořil
    tohle dílo.
  • 00:43:50 V minulosti jsem měl velmi rád
    spisovatele
  • 00:43:53 jako byl například Kafka.
  • 00:43:59 Měl jsem také zájem
    o magicko-tajemná díla
  • 00:44:02 a v posledních dvou letech
    jsem začal tvořit
  • 00:44:04 sérii děl v prostorech,
    které jsou jako divadlo,
  • 00:44:07 ve kterých by byla absurdita
  • 00:44:10 a zároveň, aby v nich bylo
    moderní proroctví.
  • 00:44:18 Jedná se o základní atributy
    mých děl, kterých bych se nevzdal.
  • 00:44:23 Takže i na tomto díle je vidět
    několik vyobrazení
  • 00:44:26 odrážejících předchozí dobu.
  • 00:44:40 Například tento kabát.
  • 00:44:43 Ten se nosil,
    když jsem studoval.
  • 00:44:45 Dokonce je charakteristický
    i pro dobu mého otce.
  • 00:44:50 Já jsem ho zde naaranžoval
    jako odraz v zrcadle,
  • 00:44:53 nad kterým nemáme kontrolu.
  • 00:45:01 Anebo toto.
    Tady ta část té skříně.
  • 00:45:07 Všechno na ní - včetně knih,
    rádia je položeno tak,
  • 00:45:12 jako by to byla scenérie
    ze života mého otce.
  • 00:45:15 Vztahuje se to tedy k životu
    mé rodiny.
  • 00:45:18 Jedná se o jistý symbol paměti.
  • 00:45:23 Například tady to dítě
    v červeném
  • 00:45:27 je namalováno jako by modelem
    stála moje dcera.
  • 00:45:32 Má na sobě téměř seriózní šaty,
    ale pak je na ní
  • 00:45:38 mnoho magicko-tajemných prvků.
  • 00:45:40 Třeba ten srp,
    který má zase úzkou vazbu na to,
  • 00:45:43 co nás jako malé učili.
  • 00:45:49 Je to vlastně taková kulisa.
    A pak to gesto, jak salutuje.
  • 00:45:53 To se také vztahuje k paměti toho,
    co nás jako malé učili.
  • 00:45:57 A proto jsem to takto vyjádřil.
  • 00:46:16 Zkoumám prostor.
  • 00:46:20 Je to vlastně prostor
    v mém nitru.
  • 00:46:23 A ten je jako divadlo, jeviště.
  • 00:46:26 A pak hledám, jak ho lze aranžovat
    v různých dobách
  • 00:46:29 a na různých místech,
    s různými lidmi a předměty,
  • 00:46:32 aby z toho vzešla absurdní hra,
  • 00:46:34 téměř jako by to bylo
    komorní divadlo.
  • 00:46:49 Tyto dvě "fotografie"
    zase zastupují zcela jinou
  • 00:46:51 sérii mé tvorby z posledních let.
  • 00:46:54 Fotografuji předměty z každodenního
    života,
  • 00:46:56 a to včetně například pořadů
    v televizi.
  • 00:46:59 Na ně pak píši texty,
  • 00:47:01 které buď mám rád,
    nebo mé deníkové záznamy.
  • 00:47:04 Jedná se vlastně o obrazový
    materiál,
  • 00:47:06 který s tím textem nepojí
    žádný vztah.
  • 00:47:09 A já se snažím jej dávat
    do opozice.
  • 00:47:28 V této síni jsou především
    díla z předloňského roku,
  • 00:47:31 tedy roku 2016,
    kdy jsem měl v Pekingu výstavu.
  • 00:47:35 Tyto dva obrazy jsou vlastně
    souborem,
  • 00:47:37 kterým zkoumám otázku smrti.
  • 00:47:44 Zde jsem vyobrazil kostlivce.
  • 00:47:46 Sice s lidským obličejem,
    ale tělem zvířete.
  • 00:48:05 Ano, ve většině mých prací
    se odráží vztah k mé rodině.
  • 00:48:09 Domnívám se, že v rodině
    se setkáte s životními hodnotami,
  • 00:48:12 nebo věcmi, které jsou pro život
    významné.
  • 00:48:15 Ať už se jedná o rodinu
    mých rodičů, nebo moji vlastní,
  • 00:48:18 tak v mém díle se samozřejmě
    projevují.
  • 00:48:30 -Ve své tvorbě jako celku
    se věnuji veřejným zdrojům.
  • 00:48:34 Jsem typem takovéhoto umělce.
  • 00:48:36 A toto je jediné dílo,
    kde se zabývám niternými pocity
  • 00:48:42 umělce samotného.
    A v tom je toto dílo unikátní.
  • 00:48:47 Ve svých dílech se zabývám
    především historií.
  • 00:48:51 A můj zájem o ni
    se spíše váže k veřejnosti.
  • 00:48:54 Není to tedy vlastně žádný niterný
    pocit.
  • 00:48:57 Tyto historické momenty ovlivnily
    náš dnešní vývoj.
  • 00:49:12 Já se narodil v éře Mao Ce-tunga.
  • 00:49:14 A tehdy svět rozdělovalo
    několik událostí.
  • 00:49:17 Zcela bezpochyby to byl bývalý
    Sovětský svaz,
  • 00:49:20 jehož některé historické momenty
    Čínu ovlivnily.
  • 00:49:26 A to včetně novoročních obrázků,
    které jsme měly jako děti,
  • 00:49:30 nebo fotografií.
  • 00:49:32 Toto dílo je nazváno
    Způsoby ztráty historie.
  • 00:49:35 Někdy bychom totiž rádi z paměti
    vytěsnili minulost,
  • 00:49:38 která nás ovlivnila.
    Ale to je ve skutečnosti nemožné.
  • 00:49:42 A já jsem použil tento specifický
    jazyk, abych ji rozmazal.
  • 00:49:47 Chci ukázat i tento vliv.
  • 00:50:00 Tohle dílo ode mne všichni dobře
    znají.
  • 00:50:05 Je ze série Velká kritika,
    která se proslavila.
  • 00:50:09 Chtěl jsem tím vyjádřit,
    že tato pro Číňany
  • 00:50:12 specifická historická etapa,
    byla dle mého
  • 00:50:15 utopickým vymýváním mozků.
  • 00:50:23 Vy jste byli i v New Yorku
    v Guggenheimu,
  • 00:50:27 kde jste viděli mé dílo
    Mao Ce-tung: rudá mříž.
  • 00:50:31 Jedná se o jednu z mých zlomových
    prací,
  • 00:50:34 díky níž jsem se vrátil
    k čínské realitě.
  • 00:50:37 Našel jsem skrze ni kulturní
    kontext země, ve které žiji.
  • 00:50:41 A ten se stal základním bodem
    mé další tvorby.
  • 00:50:44 Díla, která jsem tvořil v mládí
    se spíše týkala studia a četby.
  • 00:50:52 Byl to můj mladický pocit z četby
    západní historie umění,
  • 00:50:55 západní filozofie a náboženství.
  • 00:50:58 Ale od díla s Mao Ce-tungem,
    přes Velkou kritiku,
  • 00:51:02 až po má dnešní díla
  • 00:51:04 se odkazuji ke kulturnímu prostředí
    mé existence.
  • 00:51:07 A inspirace z tohoto prostředí
    je autentická,
  • 00:51:09 neboť má vztah k mému životu.
  • 00:51:19 *Dnešních 52 minut je u konce.
  • 00:51:22 Přejeme vám hezký zbytek večera
    a těšíme se opět za měsíc.*
  • 00:51:39 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2018

Související