iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 11. 2015
22:55 na ČT art

1 2 3 4 5

18 hlasů
5788
zhlédnutí

Artmix

Podzim přeje sochařům

52 minut o výtvarném umění

51 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Artmix

  • 00:00:30 O tom, že podzim letos přeje
    sochařům, není pochyb,
  • 00:00:33 stačí sledovat současné výstavy
    a dění na naší umělecké scéně.
  • 00:00:37 Nejočekávanější událostí
    bylo odhalení pomníku
  • 00:00:40 markraběte Jošta Lucemburského
    na Moravském náměstí v Brně.
  • 00:00:44 Impozantní osmimetrová jezdecká
    socha od Jaroslava Róny
  • 00:00:47 vážící sedm tun
  • 00:00:49 patří k největším realizacím
    autora.
  • 00:00:52 Rónův návrh vybrali brněnští radní
    před necelými třemi lety
  • 00:00:55 ve veřejné soutěži.
  • 00:00:57 Monumentální dílo z bronzu
    znázorňující
  • 00:00:59 synovce císaře Karla IV.
    se jmenuje Odvaha
  • 00:01:03 a řadí se k největším sochám
    ve městě.
  • 00:01:08 Ta socha je výrazná na dlouhý
    pohledy.
  • 00:01:13 Tady se prostě otevírají opravdu
    nesmírně dlouhé pohledy.
  • 00:01:16 A ty veliký formy nahrávají tomu
    dlouhýmu pohledu.
  • 00:01:20 Takže, když člověk dělá sochu
    na takhle dlouhý pohledy,
  • 00:01:23 tak ji musí maximálně zjednodušit.
    Čím je to prostředí intimnější,
  • 00:01:28 tím víc samozřejmě ta socha
    potřebuje detail.
  • 00:01:32 Já jsem od začátku chtěl udělat
    něco úplně jiného,
  • 00:01:36 než co se dělalo.
  • 00:01:39 Takže jsem to prostě musel
    zjednodušit a změnit proporce.
  • 00:01:42 Jakmile bych pracoval příliš
    s anatomií a s nějakými šlachami,
  • 00:01:49 svaly, tak bych to rozdrobil
    a ztratilo by to
  • 00:01:52 takový ten monumentální
    charakter.
  • 00:01:58 Je to asi 20 cm
    pod tou žulovou dlažbou.
  • 00:02:04 Zapuštěný do betonu.
  • 00:02:06 Ale takovým způsobem, že je to
    skoro nemožný to z toho vyrvat.
  • 00:02:09 A to každá ta noha.
  • 00:02:11 Je tam betonový kvádr
    pod zemí.
  • 00:02:14 -Co s tím udělají nerovnoměrné
    tepelné deformace?
  • 00:02:19 -Tady pod kopyty máme malou mezeru,
    jestli vidíte.
  • 00:02:25 Takže ta roztažnost by se tímhle
    měla eliminovat.
  • 00:02:30 A samozřejmě ty žulové desky
  • 00:02:34 nejsou nějak přilepený
    nebo podbetonovaný.
  • 00:02:36 A je tam jenom násyp,
    takže tam je vůle.
  • 00:02:40 Práce na soše zabrala
    2 roky a šest měsíců.
  • 00:02:43 Zpočátku bylo nutné vytvořit
    kovovou kostru
  • 00:02:45 a to nejprve horní části -
    těla koně s jezdcem,
  • 00:02:49 která měří 3,80 metru.
  • 00:02:51 Nohy koně mají výšku
    2,70 metru.
  • 00:02:54 Poté postupně na kostru autor
    vymodeloval
  • 00:02:57 sochu z hlíny -
    spotřeboval na ni 5 tun!
  • 00:03:00 Další etapou byl
    sádrový odlitek.
  • 00:03:03 Když byl hotový,
    museli ho rozřezat na 150 kusů,
  • 00:03:05 očíslovat je
    a postupně odlévat do bronzu.
  • 00:03:09 Poté všechny kusy obrousili
    a postupně svařovali dohromady
  • 00:03:12 na nerezové kostře
  • 00:03:14 a začalo definitivní cizelování
    celého povrchu.
  • 00:03:17 To dohromady trvalo 4 měsíce.
  • 00:03:20 Z ateliéru na náměstí
    odvezli sochu v 5 kusech
  • 00:03:23 a 4 dny pak přímo na místě
    svařovali a patinovali.
  • 00:03:30 Tahle socha je první
    jezdecká socha,
  • 00:03:32 i když předtím jsem vytvořil
    tady tuto sochu.
  • 00:03:36 Je to vlastně rytíř,
    který jede na dinosaurovi.
  • 00:03:40 Což je svým způsobem
    taky jezdecká socha.
  • 00:03:45 Ale potom jsem vytvořil
    ještě jednu jezdeckou sochu,
  • 00:03:48 po téhle té.
    A to je teda tahle.
  • 00:03:54 To se jmenuje Měsíční rytíř.
    Ta už má proporce celkem normální,
  • 00:03:58 ale zase jsem to postavil
    na tom,
  • 00:04:02 že to je takový vesmírný
    sci-fi rytíř.
  • 00:04:05 Takže jsem si všechno vymyslel -
    koně i štít,
  • 00:04:11 na kterým jsou jako planety
  • 00:04:14 a taková speciální zbraň,
    která vysílá paprsky.
  • 00:04:18 Takže to jsem udělal potom.
    Udělal jsem ještě jednu.
  • 00:04:21 U mě vždycky to téma doznívá,
    takže když jsem třeba dělal
  • 00:04:24 sochu čtenáře pro Hradec Králové,
    tak jsem pak ještě udělal
  • 00:04:29 tři další čtenáře,
    i když tam tu původní sochu
  • 00:04:32 vlastně nakonec taky nechtěli,
    taky se tam občani pohádali.
  • 00:04:37 Já, jak někam navrchu sochu,
    tak se tam pohádají občani,
  • 00:04:41 ale pak se ze sochy stane,
    a to podotýkám -
  • 00:04:44 vždycky, taková turistická
    atrakce.
  • 00:04:56 Já jsem víceméně vycházel
    ze zjednodušených forem.
  • 00:05:00 To znamená - já jsem si nedělal
    nějaký studie jako reálných koňů,
  • 00:05:07 i když je pravda, že jsem se občas,
    u nás z ateliéru,
  • 00:05:13 šel podívat do stájí,
    tam jsou koně,
  • 00:05:16 na nějaký takový
    různý drobný detaily.
  • 00:05:20 Ale já jsem chtěl, aby ty nohy
  • 00:05:22 byly takový jako organický
    sloupy.
  • 00:05:25 Aby si člověk užil tu hmotu.
  • 00:05:28 A samozřejmě já jsem hodně
    ovlivněný těmito
  • 00:05:33 starými kulturami
    a zejména taky Egyptem.
  • 00:05:38 Takže ta zjednodušenost těch
    egyptských forem
  • 00:05:43 je pro mě úplně
    to nejzásadnější, velký vzor.
  • 00:05:49 Tak já se tomu snažím
    přibližovat.
  • 00:05:51 I když samozřejmě v týhle
    době...
  • 00:05:59 Tady mám úžasnou sochu kentaura
    od Antoiana Bourdella.
  • 00:06:05 A tady mám asi nejslavnější
    jezdeckou sochu vůbec na světě,
  • 00:06:10 to je Gattemalata od Donatella.
  • 00:06:15 No a já jsem to chtěl udělat
    úplně jinak.
  • 00:06:18 To je můj přístup.
    Já to nastuduju, vím,
  • 00:06:22 co se všechno stalo
    a pak to vezmu a udělám to,
  • 00:06:26 jako kdyby se předtím
    nic nestalo.
  • 00:06:29 Ale, samozřejmě, ze zpracování
    třeba té koňské hlavy
  • 00:06:34 je vidět ta tradice.
  • 00:06:41 A samozřejmě to zpracování
    toho těla toho rytíře -
  • 00:06:43 to taky navazuje
    na nějaký historický vzory.
  • 00:06:47 Ale je tam ta kubistická
    zjednodušenost.
  • 00:06:51 A prostě tahle celá zkušenost.
  • 00:06:58 To je teda šílený,
    že to chce ještě vejš.
  • 00:07:01 To snad ani není možný.
    -Je to fakt veliký.
  • 00:07:04 -To trochu přehnal.
  • 00:07:07 -Tak teď to otočíme.
    Na kterou stranu?
  • 00:07:11 -Sochy musejí naplňovat ten účel,
    proč vznikly.
  • 00:07:13 Ale musejí přenášet něco
    navíc!
  • 00:07:15 A to navíc je, že sumarizuji
    problematiku do symbolů.
  • 00:07:22 A to, myslím,
    že vlastně ten symbol rytíře
  • 00:07:27 ve starobylým městě
    je úplně zásadní.
  • 00:07:35 Tuhle část jsem dělal
    10 měsíců.
  • 00:07:40 A tady tyhle nohy od toho místa sem
    je 270 cm.
  • 00:07:46 Tak to jsem dělal zvlášť
    další dva měsíce.
  • 00:07:50 Takže to teda trvalo rok.
  • 00:07:57 Byla teplá zima,
  • 00:07:59 ale nevěděli jsme, jestli prudce
    neklesne teplota.
  • 00:08:02 A v případě,
    kdyby z jakéhokoliv důvodu
  • 00:08:06 tam někdo nestihl zatopit nebo tak,
    tak by to zmrzlo.
  • 00:08:09 A když by to zmrzlo,
    tak by to celý spadlo
  • 00:08:11 jako drť z toho
    a komplexně se to zničí.
  • 00:08:16 Tak jsme kolem tý sochy
    žili jako blázni
  • 00:08:18 a v tý stodole se udržovala
    teplota v zimě,
  • 00:08:22 i když se topilo, 7 stupňů Celsia,
    víc se to nevytopilo.
  • 00:08:26 A já jsem to teda modeloval
    v těch 7 stupních.
  • 00:08:29 Řadu měsíců.
    Tak to bylo pro mě
  • 00:08:32 strašně vyčerpávající,
  • 00:08:34 protože jsem pracoval
    zhruba 10 hodin denně, jo.
  • 00:08:50 To byla dodávka na klíč.
  • 00:08:52 To bylo totéž,
    jako když se dělá stavba.
  • 00:08:55 To nebylo, jako že jsi umělec,
    támhle se opiješ, a oni:
  • 00:08:59 "A, náš velký umělec.
  • 00:09:01 Tak to musíme pochopit,
    že se zdržel."
  • 00:09:03 Ne!
    To bylo opravdu penále jako blázen!
  • 00:09:09 Prostě měl jsem životní pojistku
    kvůli tomu,
  • 00:09:11 tu jsem musel uzavřít,
    ta byla součást smlouvy.
  • 00:09:14 Musel jsem dělat testy na AIDS,
    abych mohl uzavřít tu pojistku.
  • 00:09:18 Platil jsem měsíčně
    5 400 životní pojistky,
  • 00:09:21 abych tu sochu mohl dělat!
  • 00:09:23 Musel jsem šlapat na rotopedu
    a sledovali mi, jak mi buší srdce,
  • 00:09:29 abych jim prostě neumřel
    během práce.
  • 00:09:34 Takže tohle všechno
    jsem absolvoval kvůli týhle soše.
  • 00:09:43 Člověk s věkem a se zkušenostmi
    se přestává bát těch měřítek.
  • 00:09:50 Dřív třeba udělat takhle velkou věc
    bylo pro mě odvážný.
  • 00:09:58 A já jsem začínal v měřítkách...
    Tak nějak takhle.
  • 00:10:04 A vlastně to zvětšování
    je věc odvahy a zkušenosti.
  • 00:10:22 Strašně důležitý prvek
    je tenhle ten kulatý štít.
  • 00:10:27 A ten z toho najednou
    vytváří něco jinýho.
  • 00:10:30 Protože ta figura
    se skryje a vy vlastně
  • 00:10:33 vnímáte takovou jako bránu,
  • 00:10:37 takovou vysokou bránu,
    na který je slunce.
  • 00:10:43 A já jsem pak zpětně přemýšlel,
    co mě k tomu inspirovalo.
  • 00:10:46 A v Japonsku oni staví takový jako,
    já nevím, jak se to...
  • 00:10:52 Jsou tam takový rituální brány
    všude možně.
  • 00:10:56 A myslím, že v souvislosti
    s tou japonskou vlajkou,
  • 00:10:59 s tím sluncem se mi to spojilo
    tady do tohohle zvláštního řešení.
  • 00:11:05 Ale jinak chci ještě říct,
    že mě vždycky
  • 00:11:08 na těch jezdeckých sochách
    strašně vadilo to,
  • 00:11:12 že sice jsou nádherně udělaný
    a mají úžasný svaly
  • 00:11:17 a je to prostě nádhera,
  • 00:11:20 ale je to prostě tlustá roura
    na tenkých nožičkách.
  • 00:11:25 Takže já jsem chtěl
    to tělo odlehčit a zvednout.
  • 00:11:29 A to bylo to,
    co mě na tom vzrušovalo.
  • 00:11:31 Tohle je stavba,
    která má těžiště ve vejšce.
  • 00:11:37 A to ještě podporuje tohle.
  • 00:11:39 Vytváří to vlastně
    tkaový trojúhelník.
  • 00:11:43 A to působí velkolepě, vznešeně!
    To se mi hrozně líbí.
  • 00:11:48 I když to samozřejmě
    může na někoho působit
  • 00:11:51 i trochu směšně, to je jistý,
    ale mně se líbil ten moment,
  • 00:11:55 ž to krásný koňský tělo
    vlastně zvedneš
  • 00:11:59 a uděláš z něj
    takovou sluneční bránu.
  • 00:12:08 Hlavně to má fungovat tak,
    že když člověk k tý soše přichází
  • 00:12:13 a ještě pořádně neví, co to je,
    tak už se mu to musí líbit.
  • 00:12:18 Už jenom ty vztahy těch hmot,
    to světlo a ten povrch
  • 00:12:23 mu vlastně musí být libej.
    A pak teprve si řekne:
  • 00:12:28 "Ježiš, vždyť je to jezdec na koni!
    Takhle to je.
  • 00:12:38 -Která z osobností vám u nás
    chybí?
  • 00:12:41 -Pomník by u nás měl tedy mít
    Ronald Reagan.
  • 00:12:45 Protože to byl
    právě Ronald Reagen
  • 00:12:48 a Margaret Thatcherová.
    Oba dva dohromady by to měli mít.
  • 00:12:53 Kteří vlastně napomohli
    osvobození téhle země
  • 00:12:57 vlastně od ruský okupace.
  • 00:13:01 To si tady vlastně nikdo
    netroufne říct nahlas.
  • 00:13:06 Kdo jiný by tady, kromě Churchilla,
    měl mít pomník,
  • 00:13:10 když ne Thatcherová a Reagen,
    proboha?!
  • 00:13:15 -A co téma Václav Havel?
  • 00:13:18 -Samozřejmě Havel
    by si zasloužil všechno možný,
  • 00:13:22 ale já od něj vůbec nemám
    odstup.
  • 00:13:25 Byl bych radši,
    kdyby to dělala jiná generace,
  • 00:13:28 protože prostě kolem toho Havla
    jsou strašně ty vášně.
  • 00:13:34 A ono je docela sympatický,
    když se to všechno usadí,
  • 00:13:38 po nějaký době se odplaví
    takový nedůležitý věci
  • 00:13:41 vynikne víc ten obrys toho člověka
    jako z pohledu tý nový doby.
  • 00:13:47 A to je pro sochařství výborný,
    protože opravdu
  • 00:13:50 i to vizuální se najednou
    zvýrazní.
  • 00:13:55 Je to dobrý,
    ten odstup od těch osobností.
  • 00:14:04 Myslím si, že kdy jindy než teď,
    když je ta Evropa
  • 00:14:07 vlastně taková celá roztřesená,
  • 00:14:11 tak bychom měli stavět na náměstí
    symbol rytíře?
  • 00:14:17 Mně to přijde skvělý,
  • 00:14:19 že to město se k tomu rozhodlo,
    že to chtějí.
  • 00:14:32 Pojďme se teď podívat
    na pražské novinky.
  • 00:14:35 Nad křižovatkou ulic
    Dlouhé a Rybné před klubem Roxy
  • 00:14:38 na Starém Městě se nově vznáší
    Zpívající tančící strom
  • 00:14:41 Aleny Kupčíkové,
    pomocí kterého přenesla
  • 00:14:44 do veřejného prostoru
    svou vlastní krajinu.
  • 00:14:47 Konstrukce deštníků vytvářejí
    objemnou stromovou korunu,
  • 00:14:50 v níž se vznáší figura
    ptáka Avese.
  • 00:14:53 Socha je kineticky pohyblivá
  • 00:14:55 pouze na základě počasí
    a síly větru.
  • 00:14:57 Strom ve vzduchu symbolizuje
  • 00:14:59 poselství v lepší zítřky,
    dodává umělkyně.
  • 00:15:03 Zajděte se projít do krásného
    třešňového sadu
  • 00:15:06 pod Jiráskovou čtvrtí
    v Braníku.
  • 00:15:08 Některé z mnoha stromů
    vás určitě překvapí.
  • 00:15:12 Červené Hmyzí město nemůžete
    minout.
  • 00:15:14 Jeho autorem je sochař
    Pavel Karous,
  • 00:15:16 který tento herní objekt
    vytvořil pro zdejší školku.
  • 00:15:22 Tohle dílo vzniklo vlastně díky
    takové minisoutěži,
  • 00:15:25 kterou pořádal místní školka
    Rozárka
  • 00:15:29 a která oslovila
    asi 15 výtvarníků,
  • 00:15:31 aby vytvořili v rámci
    tady toho třešňového sadu,
  • 00:15:34 z těch stromů, které už jsou mrtvé,
    uschlé,
  • 00:15:37 tak udělali buď nějaký
    místní mobiliář
  • 00:15:40 nebo objekt nebo nějaký hrací prvek
    pro ty děti.
  • 00:15:43 A já jsem vyhrál s tímhle tím
    objektem,
  • 00:15:46 kde vlastně můžete sledovat
    ten hmyzí život v těchto dvířkách.
  • 00:15:51 Ty děti si to můžou takhle
    vzadu a vepředu otevřít
  • 00:15:54 a vevnitř, jak je ten strom
    zabalený,
  • 00:15:57 tak se vevnitř odehrává docela
    bohatý život.
  • 00:16:01 A ten tvar té sochy
    přísně vychází z toho tvaru,
  • 00:16:05 že jsme na místě obkládali ten tvar
    toho stromu.
  • 00:16:09 Takže to je výslednicí
    samotnýho uschlýho kmene.
  • 00:16:17 Jinak tady ještě vznikly
    další dvě realizace
  • 00:16:20 v rámci té soutěže.
  • 00:16:23 Jeden z těch stromů
    je natřený fosforeskující barvou,
  • 00:16:25 takže v noci tak hezky,
    jako světélkuje,
  • 00:16:29 takže to vytváří docela
    magickou situaci.
  • 00:16:33 A pak asi další tři stromy,
    co jsou tady v tom paruku,
  • 00:16:36 tak jsou perforovaný
  • 00:16:39 a dovnitř jsou vložený červený
    sklíčka.
  • 00:16:41 Takže ty děti, když tady chodí,
  • 00:16:44 tak mohou zažívat
    takový různý dobrodružství.
  • 00:16:48 Když jsem nad tou formou přemýšlel,
    tak jsem si říkal,
  • 00:16:50 že to bude fajn,
    když ty děti v tom hmyzím městě
  • 00:16:53 najdou určitou souvislost
  • 00:16:55 mezi uspořádáním naší lidský
    civilizace.
  • 00:16:58 Takže jsem geometrizoval
    ten strom,
  • 00:17:01 aby nějakým vzdáleným způsobem
    vycházel z toho nadužívání
  • 00:17:06 toho pravého úhlu,
    který používá lidská společnost.
  • 00:17:08 Takže tady dochází k takovýmu
    kontaktu mezi tou strukturou,
  • 00:17:13 kterou si vytváří lidi
    a tou strukturou,
  • 00:17:15 kterou si vytváří ta příroda.
  • 00:17:19 Další podzimní novinkou
    je pomník německého básníka
  • 00:17:22 Johanna Wolfganga Goetha
    na Masarykově nábřeží,
  • 00:17:25 jehož autorem je Jiří David.
  • 00:17:27 Autor využil historického
    podstavce,
  • 00:17:29 který doplnil stavebním kolečkem
    naloženým sutí,
  • 00:17:32 v níž jsou zabořeny
    Goethovy knihy,
  • 00:17:34 ohořelé fragmenty malířského
    plátna,
  • 00:17:36 nedopalky cigaret,
    zlatá platební karta,
  • 00:17:38 tištěné noviny
    či fragmenty computeru.
  • 00:17:41 Odhalení sochy
    je součástí oslav
  • 00:17:43 25. výročí působení
    Goethova institutu v Praze.
  • 00:17:52 Zdá se, že Aleše Veselého
  • 00:17:54 jeho letošní jubileum
    ještě posílilo.
  • 00:17:56 Na podzim se představil
    několika výstavami najednou,
  • 00:17:59 a navíc vytvořil
    i několik instalací.
  • 00:18:01 Teď dokončil
    Zákon nezvratnosti
  • 00:18:03 v areálu krematoria
    a židovského hřbitova v Terezíně.
  • 00:18:07 Obrovský kámen vážící 36 tun
    sem byl dopraven ze Sibiře.
  • 00:18:13 Kámen sám o sobě je takový,
    řekl bych,
  • 00:18:16 základní, takový fundamentální,
  • 00:18:19 protože tam je v něm ten moment
    toho zrodu a vzniku.
  • 00:18:26 Což bylo pro mě o to zajímavější,
    protože jsem chtěl,
  • 00:18:30 aby ta věc měla ještě
    nějaký univerzálnější charakter.
  • 00:18:40 Ten kámen právě pro mě
    vždycky představuje tu prahmotu,
  • 00:18:46 představuje ten nejstálejší
    moment,
  • 00:18:48 to, z čeho je postavená nejenom
    zeměkoule,
  • 00:18:50 ale v podstatě celý vesmír.
  • 00:18:53 Ten hřbitov je židovský,
    že jo.
  • 00:18:57 A právě proto to má
  • 00:18:59 tuhle tu bezprostřední souvislost
    s tím.
  • 00:19:02 Tam se nedávají květiny,
    ale dávají se tam kamínky.
  • 00:19:05 Je to tradice dávná, dávná,
    tisíciletá.
  • 00:19:09 Prostě, když přijdu ke hrobu,
    tak tam položím
  • 00:19:14 kamínek jako znamení,
    že jsem tady byl.
  • 00:19:24 Pro mě je důležitý i ten odraz,
    ta stálost v nestálosti,
  • 00:19:29 ta stabilita v nestabilitě.
  • 00:19:31 A to, že tady dole
    se odráží nebe.
  • 00:19:35 Ten kámen i při té obrovské váze
    se vlastně zároveň vznáší.
  • 00:19:40 Všechno je to vztahovaný
    k celýmu univerzu.
  • 00:19:45 Já jsem se s tím ztotožnil
    okamžitě.
  • 00:19:48 V tu chvíli,
    kdy jsem uviděl ten kámen.
  • 00:19:52 To zároveň i odpovídá
    nějakým mým vnitřním pocitům.
  • 00:20:02 Originální místo,
    originální práce.
  • 00:20:05 Sokolovský klášterní kostel
    svatého Antonína
  • 00:20:07 hostí výstavu
    sochaře Kurta Gebauera
  • 00:20:09 a více než dvacítky jeho
    absolventů.
  • 00:20:12 Jeho žáci pracují s land-artem,
    performancemi,
  • 00:20:15 instalacemi, objektem, konceptem,
    videem.
  • 00:20:18 "Jejich díla nemůžeme přesně
    definovat," říká pan profesor,
  • 00:20:22 "proto jsem ateliér nazval
    Ateliér veškerého sochařství."
  • 00:20:26 Gebauerův pověstný humor,
    otevřenost
  • 00:20:29 a vstřícnost s vlastními kánony
    svobodné tvorby
  • 00:20:31 výrazně poznamenaly dynamickou
    tvůrčí tvář
  • 00:20:34 celého ateliéru,
    což je na výstavě patrné.
  • 00:20:37 Nakladatelství Smršť
    ostatně také chystá
  • 00:20:39 jeho monografii
    s názvem Kurt Furt.
  • 00:20:48 Olomoucké muzeum umění
    připravilo na letošní podzim
  • 00:20:51 přehlídku děl jednoho z největších
    českých umělců 20. století -
  • 00:20:55 sochaře Zbyňka Sekala.
    Jako umělec se řadí
  • 00:20:58 k širokému proudu poválečné
    avantgardy.
  • 00:21:00 Neztotožnil se ale s žádným hnutím,
    tendencí ani skupinou.
  • 00:21:04 A až do konce života zůstal
    výrazným solitérem.
  • 00:21:11 Narodil se v roce 1923
    a v Čechách prožil
  • 00:21:14 první polovinu svého tvůrčího
    života.
  • 00:21:17 Studoval na Vysoké škole
    uměleckoprůmyslové
  • 00:21:20 v ateliéru Františka Tichého
    a Emila Filly.
  • 00:21:22 Jeho osobní životní otřesy
    spolu s osudy
  • 00:21:25 celé jeho generace se promítají
    v jeho tvorbě.
  • 00:21:28 Na počátku války
    tragicky ztratil otce,
  • 00:21:31 čtyři roky strávil v koncentračním
    táboře v Mauthausenu,
  • 00:21:33 pocítil důsledky 50. let
    a po sovětské okupaci
  • 00:21:36 pak emigroval do Vídně,
    kde žil a tvořil
  • 00:21:39 až do konce svého života
    roku 1998.
  • 00:21:43 Zbyněk Sekal
    byl mnohostranná osobnost.
  • 00:21:46 Byl vynikající sochař,
    ale také malíř,
  • 00:21:48 fotografoval
    a také byl aktivní literárně -
  • 00:21:51 překládal velice náročné texty
    z němčiny,
  • 00:21:54 a živil se také například
    jako knižní grafik.
  • 00:21:59 Když jsem přemýšlela,
    jak tuto výstavu koncipovat,
  • 00:22:01 rozhodla jsem se,
    že je třeba v českém prostředí
  • 00:22:04 více než dřív podtrhnout
    k jak významným realizacím
  • 00:22:09 dospěl Zbyněk Sekal,
    když odešel do emigrace.
  • 00:22:13 Ty totiž ukazují, že to jeho dílo
    se nějak nezakonzervovalo,
  • 00:22:17 ale že ve Vídni rozvinul
    tu svoji tvorbu směrem,
  • 00:22:22 který tady až dosud nebyl
    dostatečně představován.
  • 00:22:27 Proto také výstava začíná
    takzvanými schránkami.
  • 00:22:40 Pro Zbyňka Sekala
    to nebyly objekty,
  • 00:22:43 které by něco uzavíraly
    nebo které by si spojoval
  • 00:22:49 s nějakými negativními prožitky,
    ale byly to pro něj
  • 00:22:54 spíše takové posvátné
    nebo vzácné objekty,
  • 00:22:58 do jejichž centra vkládal nějaký
    předmět,
  • 00:23:04 který ty jednotlivé obaly
    ochraňují.
  • 00:23:13 Zatímco původně šlo opravdu
    hlavně o to ochraňovat to jádro,
  • 00:23:18 tak později začal se propadat
    do takový fascinace těmi obaly.
  • 00:23:32 Jedna z významných schránek
    se jmenuje Schránka Volterra.
  • 00:23:36 A je v ní vložené nádherné prkno,
    které nalezl v italské Volteře.
  • 00:23:50 Někdy je to zcela abstraktní,
    ale velice často vyhledával
  • 00:23:57 mezi tím materiálem,
    který se povaloval
  • 00:24:02 v těch kontejnerech a všude,
    takové prvky,
  • 00:24:05 které měly třeba trochu
    nějaký figurativní tvar.
  • 00:24:14 Jeho největší schránkou se stal
    nakonec jeho vídeňský ateliér,
  • 00:24:18 kde denně pracoval
    a cítil se jeho součástí.
  • 00:24:21 V posledních měsících života
    ho dovedl
  • 00:24:23 do záměrné podoby Gesamtkunstwerku,
    tedy prostoru
  • 00:24:26 koncipovaného jako završené
    umělecké dílo.
  • 00:24:32 Po smrti autora
    byl ateliér převezen do Prahy
  • 00:24:35 a v letošním roce se stal
    součástí stálé expozice
  • 00:24:37 Národní galerie
    ve Veletržním paláci.
  • 00:24:41 Po letech emigrace
    se tak Zbyněk Sekal vrátil domů.
  • 00:24:54 Doprostřed uspořádané místnosti
    umístil na sochařský stojan
  • 00:24:57 poslední sádru - Plastiku hlavy,
    která je v zásadě
  • 00:25:00 autoportrétem autora,
  • 00:25:03 ale zároveň také připomíná
    masku smrti.
  • 00:25:09 Zbyněk Sekal vystudoval
    v ateliéru Františka Tichého,
  • 00:25:12 takže není divu, že měl blízko
    i k ilustraci nebo ke knize.
  • 00:25:17 Tady tohle to jsou
    malé publikace z edice Malá řada
  • 00:25:23 současné světové literatury,
  • 00:25:26 která vycházela zhruba
    od roku 1962.
  • 00:25:31 A navrhl pro tuto řadu
    už hned na začátku
  • 00:25:34 natolik současné obálky,
    které souvisely
  • 00:25:39 s jejich volným dílem,
    s jejich volnou tvorbou,
  • 00:25:42 která ovšem jaksi jako volná
    tvorba
  • 00:25:44 by tehdy nikdy nemohla být
    vystavena.
  • 00:25:47 Ale v rámci té knižní grafiky
  • 00:25:49 bylo možno tenhle ten názor
    uplatnit.
  • 00:26:12 Jeho největší slávu
    si možná získal díky tomu,
  • 00:26:15 že v roce 63 v jeho úpravě
  • 00:26:18 a v jeho překladu vyšla Kafkova
    Proměna.
  • 00:26:22 On na tu obálku využil
    fotografii Emily Medkové,
  • 00:26:26 která patřila
    k jeho dobrým přátelům.
  • 00:26:30 Ta knížečka je malinká,
    ta měří takových 12 cm na výšku.
  • 00:26:35 A je to takový drobný
    šperk.
  • 00:26:52 Jednu důležitou součást
    výstavy
  • 00:26:55 tvoří skupina skládaných
    obrazů.
  • 00:26:58 Zbyněk Sekal tak říkal tomu,
    co normálně nazýváme asambláže,
  • 00:27:03 ale pro něj normálně právě
    ta skladebnost byla tak důležitá,
  • 00:27:09 že nikdy slovo asambláž on sám
    pro své dílo nepoužil.
  • 00:27:15 Princip je v něčem blízký
    českému informelu.
  • 00:27:19 On zase i v těch vkládaných
    obrazech
  • 00:27:22 silně potřeboval nějaký řád,
    potřeboval,
  • 00:27:25 aby ten materiál byl uspořádaný,
    aby měl svůj rytmus,
  • 00:27:29 který prostě uváděl
    ten materiál
  • 00:27:33 do nějaké pravidelné struktury.
  • 00:27:40 Tahle ta věc se jmenuje Fešák.
  • 00:27:43 Je to nějaký uříznutý koláč
    z nějakého stromu,
  • 00:27:47 ale on v něm prostě okamžitě
    identifikoval
  • 00:27:50 tu možnost té hlavy.
  • 00:27:56 Na skládaných obrazech
    ale Sekal pracoval i ve Vídni
  • 00:28:00 a tam právě stále více
  • 00:28:02 se ta skladba geometrizovala
    a abstrahovala.
  • 00:28:08 A velice důležitý pro něj
    v té době začalo být číslo.
  • 00:28:16 Nejzávažnější asi prací
    tady toho souboru
  • 00:28:21 z čísla počet je potom skládaný
    obraz,
  • 00:28:24 ve kterém pracoval s tím číslem
    z koncentračního tábora.
  • 00:28:30 3 248.
  • 00:28:37 Zbyněk Sekal vlastně nevystudoval
    sochařství.
  • 00:28:40 Byl u Františka Tichého
    a potom u Emila Filly,
  • 00:28:44 ale už v průběhu studií
    ho začala plastika zajímat.
  • 00:28:50 A jeho první práce zřejmě
    velmi silně souvisejí
  • 00:28:55 s jeho vlastním osudem,
  • 00:28:57 s nutností nějak se vypořádat
    s těmi válečnými traumaty.
  • 00:29:02 Takže tyhle ty existenciální motivy
    v jeho díle
  • 00:29:05 se do toho díla
    velmi silně promítají.
  • 00:29:18 Prvního vrcholu dosáhl potom
    v polovině 60. let, v roce 64,
  • 00:29:24 kdy vytvořil svoje největší
    plastiky, takzvané vratké stavby.
  • 00:29:29 Což opět mělo
    ten autobiografický charakter.
  • 00:29:33 On sám se cítil takový rozvrácený
    a ta vratkost
  • 00:29:36 souvisela s jeho vnitřními
    pochybami, třeba.
  • 00:29:40 A druhým vrcholem potom
    těch staveb byly schránky.
  • 00:29:46 "Pozoruju na sobě
    určitý rys daný asi mým stářím,
  • 00:29:49 že mě totiž v podstatě
  • 00:29:51 kromě mé práce a jejích osudů
    nic nezajímá.
  • 00:29:54 Sále víc se soustřeďuju
    na proces,
  • 00:29:57 který kdysi začal a nebere konce,"
    napsal ve svých denících.
  • 00:30:05 Pražská galerie U Betlémské kaple
    uvádí tvorbu
  • 00:30:07 další významné osobnosti
    této poválečné generace -
  • 00:30:10 Miloslava Chlupáče.
  • 00:30:13 Výstava soch, ale také Chlupáčových
    olejových obrazů a kreseb
  • 00:30:16 je uspořádána u příležitosti
    vydání
  • 00:30:18 autorovy rozšířené monografie,
  • 00:30:21 kterou právě vydalo
    nakladatelství Kavka.
  • 00:30:24 Po válce studoval,
    spolu svými přáteli,
  • 00:30:27 mezi něž patřil Sekal,
    Podhrázský, Palcr nebo Medek -
  • 00:30:29 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
    v Praze.
  • 00:30:32 Stal se mluvčím této generace
    výtvarníků,
  • 00:30:35 která odmítla nechat si režimem
    diktovat
  • 00:30:37 a chtěla tvořit svobodně.
  • 00:30:39 Figura pro něj byla hlavním
    tématem,
  • 00:30:42 na němž rozvíjel své myšlenky.
  • 00:30:44 Ty vždycky směřoval
    k soužití člověka s přírodou.
  • 00:30:56 ZPĚV: Pod ztichlou krajinou
    Západ vzplál
  • 00:31:01 Medvěd se drbe
    O kůru stromů
  • 00:31:07 Píšu si a lampa si
    klidně zhasla
  • 00:31:10 Už není chleba,
    jen hodně másla
  • 00:31:12 A tak si máslem, máslem
    tlustá a nebo sim
  • 00:31:16 Ustel si u mě
    pusu plnou slin...
  • 00:31:20 O talentu mladé sochařky
    Josefíny Jonášové není pochyb.
  • 00:31:23 Absolventka ateliéru Jaroslava Róny
    na pražské AVU
  • 00:31:26 po zásluze Cenou rektora
    vyznamenaná autorka,
  • 00:31:29 upoutávala už na škole
    svým projevem,
  • 00:31:31 chápáním reality, ironií,
    nadhledem a vtipem.
  • 00:31:35 Ve svých necelých třiceti letech
    je nečekaně vyzrálou osobností,
  • 00:31:38 která překvapuje originálními
    odvážnými sochami
  • 00:31:41 plnými fantazijní nadsázky
    i humoru.
  • 00:31:47 Nacházíme se u plastiky nesoucí
    název Mama monument.
  • 00:31:51 Vznikla asi tak,
    že jsem se ocitla ve věku,
  • 00:31:54 kdy spousta mých vrstevnic
    a kamarádek je těhotných,
  • 00:31:57 tak jsem se rozhodla
    zpracovat tohle to téma,
  • 00:32:01 které je pro mě
    zatím takový tajuplný.
  • 00:32:04 Chtěla jsem zdokumentovat proces
    toho těhotenství,
  • 00:32:08 kdy se mění ty proporce
  • 00:32:11 a je to všechno zároveň
    takový skrytý.
  • 00:32:13 A zároveň očividný.
  • 00:32:15 Tak mě napadlo,
    že si je zaformuju.
  • 00:32:20 A takhle při bližším kontaktu
    vidíte,
  • 00:32:23 že tady ty partie
    jsou tvořeny negativními odlitky
  • 00:32:27 těch ženských partií.
  • 00:32:34 Tohle je takový syntetický kaučuk,
    něco jako silikon.
  • 00:32:39 Já jsem to zvolila kvůli tomu,
    že jsem právě chtěla
  • 00:32:43 dělat do materiálu,
    aby byl trošku podobný kůži,
  • 00:32:46 aby z toho byl ten dojem,
    že je to zároveň
  • 00:32:48 ten sýr
    a zároveň lidský tělo.
  • 00:32:51 Když jsem to tvořila,
    tak jsem si ještě vzpomněla
  • 00:32:54 na takový příběh ze základky,
    když jsme si jako malé
  • 00:32:58 hrály s holkama na takový pravěk,
    tak jsme si bušily do hrudi.
  • 00:33:03 A pak mi starší spolužačky
    z 2. stupně říkaly,
  • 00:33:06 ať to neděláme, že nám pak začnou
    prsa růst dovnitř.
  • 00:33:09 Tak možná to je taky trošku
    taková fobie.
  • 00:33:14 Ty nápady jdou prostě z vesmíru,
    nebo já nevím.
  • 00:33:18 A tohle je malba,
    která nese název Pandemie.
  • 00:33:21 Je to koláž z medvědů pand.
    Takový jako černobílý maskáč.
  • 00:33:26 Tenhle motiv můžete čerstvě
    spatřit
  • 00:33:30 i v podchodu metra Ládví.
    S kolegyní Magdalenou Roztočilovou
  • 00:33:35 jsme se tam rozjely
    ve velkoformátových pandách.
  • 00:33:38 Hlavně žádnou pandemii,
  • 00:33:40 jsme tam ještě udělaly takovou
    bublinu,
  • 00:33:43 taková jako narážka
    na tu současnou situaci.
  • 00:33:46 Taková jako decentní.
  • 00:33:52 Jsem sice rodilý Pražák,
    ale táta je přírodovědec
  • 00:33:55 a máme chalupu u Třeboně,
    takže jak ho to vždycky
  • 00:33:58 hnalo do toho terénu,
    tak nás s sebou taky odnesl,
  • 00:34:02 ty svoje ratolesti, takže jsem
    dětství prožila v Třeboni.
  • 00:34:08 Nejdřív jsme na tý chalupě
    bydleli,
  • 00:34:12 kde v té době ještě nebyla
    elektřina,
  • 00:34:14 takže to bylo takový
    jako docela někdy dramatický,
  • 00:34:18 ale jako dítěti se mi to
    líbilo.
  • 00:34:21 Takže mě asi tohle období docela
    zformovalo,
  • 00:34:23 že docela vydržím
    nějaký drsnější podmínky,
  • 00:34:26 což se k tý soše taky hodí.
  • 00:34:29 Střední školu jsem studovala
    grafickou Hollarku.
  • 00:34:32 Ale taky jsme tam měli
    modelování.
  • 00:34:35 A vždycky mě ta práce s hmotou
    nějak fascinovala.
  • 00:34:38 A taky mi byl hodně sympatický
    Jarda Róna,
  • 00:34:41 který se zrovna objevil
    na akademii,
  • 00:34:44 tak jsem to prostě riskla.
  • 00:34:54 Je to plastika,
    která vznikla na téma robot.
  • 00:34:57 Jelikož nejsem moc konstruktivní
    typ,
  • 00:35:01 tak jsem využila
    takhle tu konstrukci,
  • 00:35:04 mechanismus šicího stroje.
  • 00:35:07 Hodně mám ráda renesanční
    obraz
  • 00:35:09 od Jeana Cousina
    znázorňující tyto dvě ženy.
  • 00:35:14 Je to Gabriela d'Estre a její
    sestra, vévodkyně z Villars.
  • 00:35:19 Jsou v lázni.
  • 00:35:21 Ony, jak jsou v tý lázni, tak mají
    trošku erotický výraz.
  • 00:35:28 Takový podtext,
    že ji jako chytá za tu bradavku.
  • 00:35:31 Tak já jsem to trošku ozvláštnila
    tím,
  • 00:35:33 že jsem jí tady dala peříčko.
    A je to kinetická socha,
  • 00:35:38 že když tady sešlápnu tu trnožku,
    tak ji lochtá.
  • 00:35:46 Vlastně jsem je chtěla udělat
    takový laškovný,
  • 00:35:47 ale zároveň jsou takový jako
    kamenný, že působí dost netečně.
  • 00:35:58 Tohle je plastika jazyka,
    je to moje laminátová prvotina.
  • 00:36:03 Taky to ještě vzniklo
    při ateliérové tvorbě na AVU.
  • 00:36:08 Líbilo se mi tam to prohnutí,
    že je to taky takový dynamický.
  • 00:36:12 A zároveň furt koketuju
    s myšlenkou,
  • 00:36:15 že docela se na tom dobře sedí,
    že kdybych tam ještě
  • 00:36:19 zadělala to dno,
    tak bych ho mohla povýšit na boby.
  • 00:36:28 Pocházím z rodiny částečně
    výtvarný,
  • 00:36:31 protože dědeček byl sochař
    Zdeněk Šimek.
  • 00:36:35 Patřil do skupiny Trasa.
  • 00:36:38 Akorát bohužel se vůbec
    nedožil vysokého věku.
  • 00:36:42 Zemřel, když mu bylo 43 let.
    Ale na to, že nežil tak dlouho,
  • 00:36:47 tak toho vytvořil hodně,
    že k němu mám obdiv.
  • 00:36:51 I když jsem se s ním nemohla
    setkat,
  • 00:36:53 tak díky těm sochám
    ke mně promlouvá.
  • 00:36:55 Člověk si na ně může sáhnout,
  • 00:36:58 takže je to takový dost živý
    kontakt.
  • 00:37:09 Rozprávím tady
    o té mé diplomové práci,
  • 00:37:13 která se jmenuje Antikoncept.
  • 00:37:16 Vlastně to vychází z takového
    posttraumatického vztahu,
  • 00:37:19 který jsem prodělala po nemoci
    trombóza,
  • 00:37:22 což je nemoc krevního oběhu,
    že jsem měla sraženinu v noze.
  • 00:37:24 A vlastně mi to způsobila
    hormonální antikoncepce.
  • 00:37:28 Tak jsem se rozhodla,
    že by bylo zajímavý na to téma
  • 00:37:31 udělat sochu, že je to docela
    takový aktuální téma.
  • 00:37:36 A ještě jsou do sochy
    zakomponovaný ryby,
  • 00:37:40 který tam jsou z toho důvodu,
    že tak jako
  • 00:37:44 ta antikoncepce
    je špatná pro životní prostředí.
  • 00:37:48 Že se v nějakých lokalitách
    prokázalo,
  • 00:37:50 že ryby mění pohlaví následkem
    znečištění vody, kontaminace.
  • 00:37:55 Vlastně ta socha je docela
    rozměrná, je to takhle 5 metrů.
  • 00:38:02 A ty nohy se tak dramaticky
    zvětšují,
  • 00:38:05 protože, když jsem jakoby měla
    tu nemoc,
  • 00:38:08 tak mě ty nohy nějak nebolely,
    ale psychicky to bylo
  • 00:38:11 takový nepříjemný, protože jsem
    byla trošku ve stresu.
  • 00:38:20 Tohle to je návrh na fontánu.
  • 00:38:23 Jmenuje se to Žabanas.
    A je to žába zasažená ananasem.
  • 00:38:29 Ona je jakoby mrtvá
    a ty hniloby udělaly to,
  • 00:38:36 že ten ananas z ní exploduje,
  • 00:38:39 že se tak jako srazily
    do toho ananasu.
  • 00:38:41 A přijde mi,
    jako když stříká vody,
  • 00:38:44 tak že ta stopka toho ananasu
    je takový stylizovaný gejzír.
  • 00:38:50 Tak se mi to všechno tak nějak
    propojilo do téhle té stvůry.
  • 00:38:55 Je to zároveň i taková parodie
    na ty fontány,
  • 00:38:58 kde se žába hodně uplatňuje.
  • 00:39:10 Když se socha dostane do veřejného
    prostoru,
  • 00:39:12 tak je to asi pro sochaře
    taková největší pocta,
  • 00:39:17 protože vlastně lidi si třeba
    u ní dávají sraz
  • 00:39:19 a jsou s ní v takovém sepjetí,
  • 00:39:23 že s ní třeba chytnou
    takový familiérní vztah.
  • 00:39:32 Samotná plastika Josefíně
    nestačí,
  • 00:39:35 občas si odskočí k designu,
    k módě, ke komiksu,
  • 00:39:38 kreslí a účinkuje v kapele
    Vobezdud.
  • 00:39:41 Jak uvádí ve svém životopise -
  • 00:39:43 ujíždí si na vlnách snů
    do nejrůznějších katastrů.
  • 00:39:56 ZPĚV
  • 00:39:58 Nechci se namočit,
    ale chci se koupat
  • 00:40:00 Sníst ten pomeranč,
    nechci ho loupat.
  • 00:40:02 A chci být vidět,
    ale chci se schovat
  • 00:40:04 Nechci se opakovat,
    ale chci to znova a znova...
  • 00:40:06 Jak je teď hodně boom toho
    tetování,
  • 00:40:09 tak mě to taky trošku zajímalo,
    jaký to je.
  • 00:40:11 Tak mě napadl motiv,
    jak jsem ta houslistka -
  • 00:40:15 právě motiv smyčce.
  • 00:40:17 A ještě mi přišlo vtipný,
    že bude skládací.
  • 00:40:20 Tak jsem do toho šla, no.
  • 00:40:25 Tak od tý doby vlastně píšu
    smyčcem.
  • 00:40:30 Túúú...
  • 00:40:39 V pražské galerii NOD Roxy
    je k vidění výstava
  • 00:40:42 14 osobností napříč generacemi,
    jejichž tvorba
  • 00:40:45 podává zřetelný obraz
    o vývoji exaktně cítěné tvorby
  • 00:40:48 v posledních dvou desetiletích.
  • 00:40:51 Přestože každý z umělců
    volí jiné výrazové prostředky
  • 00:40:53 a jejich tvorba vychází
    z odlišných hodnot,
  • 00:40:56 lze vysledovat
    různé vztahy a návaznosti.
  • 00:41:02 Ta výstava je orientovaná
    na exaktní umění.
  • 00:41:04 Takže nejenom na geometrii,
    ale přeci jenom geometrie
  • 00:41:07 je asi neexaktnější,
    co umělci využívají.
  • 00:41:11 Takže se orientuje jednak
    na různá média,
  • 00:41:15 a jednak na různé generace.
  • 00:41:17 Protože geometrickým uměním,
    nebo exaktním uměním
  • 00:41:21 se zabývali umělci už jistě
    v 60. letech
  • 00:41:24 a samozřejmě i daleko předtím.
  • 00:41:32 Exaktní přístupy se objevují
    v různých dobách znovu a znovu.
  • 00:41:38 Třeba Monika Žáková navazuje
    na generaci 60. let,
  • 00:41:42 kterou představoval
    v geometrickém umění
  • 00:41:46 například Vladislav Mirvald.
  • 00:41:51 Chtěl jsem ukázat,
    že umělci mají prostě různá
  • 00:41:56 východiska a tím pádem dosahují
    i velice rozdílných výsledků,
  • 00:42:04 ačkoliv vycházejí z nějakých
    principů
  • 00:42:08 spojených s řádem
    a nebo případně s chaosem,
  • 00:42:11 který je zase nezbytný
    ke vzniku každého řádu.
  • 00:42:17 Já si právě myslím,
    že to téma je překvapivě současné,
  • 00:42:21 přestože se zdálo,
    že už je dávno vyčerpané.
  • 00:42:33 Prostory galerie
    a aukčního domu
  • 00:42:35 Arthouse Hejtmánek
    v Bubenči
  • 00:42:38 jsou teď na několik týdnů
    věnovány rozsáhlé výstavě
  • 00:42:41 sochaře a návrháře
    uměleckořemeslných předmětů
  • 00:42:43 Jaroslava Horejce,
    předního představitele art deco.
  • 00:42:47 Za svůj dlouhý život
    vytvořil na 3 000 uměleckých děl.
  • 00:42:50 K vidění jsou tu umělcovy práce
    známé a publikované,
  • 00:42:53 ale také díla, která byla nezvěstná
    nebo veřejnosti neznámá.
  • 00:42:58 Díky sběratelské vášni majitele
    je tak Praze k vidění
  • 00:43:00 velká ochutnávka Horejcovy
    tvorby.
  • 00:43:05 Horejc byl nesmírně pracovitý
    a ta sbírka zahrnuje
  • 00:43:10 hlavně jeho sochařskou tvorbu,
    bezpočet, stovky kreseb,
  • 00:43:13 potom to jsou návrhy
    na umělecké řemeslo.
  • 00:43:16 Takže tam máte keramiku, sklo,
    porcelán,
  • 00:43:19 tepané šperky,
    tepané mříže, takže říkám,
  • 00:43:22 že to byl vlastně renesanční
    umělec.
  • 00:43:30 Tohle je zrovna jedna
    z mých oblíbených věcí.
  • 00:43:33 Jedná se o rannou věc,
    ještě na konci školy.
  • 00:43:36 Je to tanečnice,
    vedle jsou potom dva reliéfy -
  • 00:43:40 tady je Kleopatra,
    na tom vedlejším Mars a Venuše.
  • 00:43:48 Mým velmi oblíbeným výtvarným dílem
    Jaroslava Horejce
  • 00:43:52 je tato socha Orfea,
    je taky z jeho ranné tvorby,
  • 00:43:56 kdy ještě působil v ateliéru
    u Suchardy.
  • 00:43:59 Je to vlastně jeden, myslím,
    že první z jeho série Orfeů,
  • 00:44:04 které dělal i potom později,
    v pozdější době.
  • 00:44:08 Tento je ještě ovlivněný secesí,
    tak je naprosto úžasný.
  • 00:44:23 Tato socha Danoe
    byla dlouhá léta nezvěstná.
  • 00:44:26 Existovala pouze z fotografií.
  • 00:44:29 A kdysi jedna z variant
    byla použita
  • 00:44:34 v Hradci Králové v hotelu,
  • 00:44:37 který pomáhal vyzdobit
    svému příteli Jaroslavu Kotěrovi.
  • 00:44:48 On byl vlastně vyučený kovoryjec.
    A materiály velmi dobře znal,
  • 00:44:53 takže věděl, co si může dovolit,
    co materiál snese.
  • 00:45:04 Toto vedle mě je alegorie moře,
    neboli Královna moří.
  • 00:45:09 Jedná se taky o rannější práci
    z roku 16,
  • 00:45:14 úžasná kombinace právě materiálu -
    bronzu,
  • 00:45:18 bronzová koruna, se dřevem
    a vsazované oči z kamenů.
  • 00:45:30 Šperky, které tvoří
  • 00:45:32 vlastně samostatnou kapitolu
    Horejcova díla.
  • 00:45:34 Některé samozřejmě byly pouze
    podle jeho návrhu vyrobené,
  • 00:45:38 zvláště v Artělu,
    ale samozřejmě ty ve stříbře
  • 00:45:41 nebo ve zlatě
    si tepal pan Horejc sám.
  • 00:45:53 Nejčastějším námětem
    jsou věci z antické mytologie.
  • 00:45:57 Takže všechny bájné figury.
  • 00:46:00 A samozřejmě s tím jsou spojeny
    náměty zvířat.
  • 00:46:07 Netušíme samozřejmě,
    jestli ty hlavy jsou
  • 00:46:10 konkrétní osoby.
    Myslíme si, že asi ano,
  • 00:46:13 i když jsme zatím žádnou
    modelku
  • 00:46:16 ještě nedohledali, ale myslíme si,
    že většina těch portrétů
  • 00:46:19 vycházejí
    skutečně z reálných modelů.
  • 00:46:37 V Českém centru v Miláně
    se v současné době
  • 00:46:40 představují 4 pražské
    sochařské ateliéry.
  • 00:46:43 Výstava nazvaná Andante
    chce ukázat
  • 00:46:45 stav současného sochařství
    skrze práce studentů a studentek
  • 00:46:48 tří ateliérů AVU
    a jednoho ateliéru UMPRUM.
  • 00:46:52 Je svědectvím
    o hledání nejmladší generace
  • 00:46:55 a jsou tu k vidění
    různé sochařské přístupy.
  • 00:46:58 Studenty fascinují nové
    materiály,
  • 00:47:00 ale dokáží vytěžit maximum
    i z těch tradičních.
  • 00:47:04 Zasahují do virtuální reality
    digitálních médií,
  • 00:47:06 sociálních struktur,
    architektury,
  • 00:47:09 veřejného městského,
    ale i krajinného prostoru.
  • 00:47:12 A tak se na výstavě
    vedle klasických soch
  • 00:47:15 objevují
    i instalace nebo videa.
  • 00:47:22 ZPĚV
  • 00:47:24 Nedávno jsem si uvědomil,
    že jsme každej sám...
  • 00:47:32 Kdo jiný než skupina Echt
    mohla doprovázet
  • 00:47:34 slavnostní večer časopisu
    Revolver Revue,
  • 00:47:37 který v pražském prostoru
    Jatka 78
  • 00:47:39 oslavil 30 let
    své nepřetržité existence.
  • 00:47:43 Počátky původně samizdatového
    titulu,
  • 00:47:45 u jehož zrodu stáli Ivan Lamper,
    Viktor Karlík a Jáchym Topol
  • 00:47:49 si kultovní revue připomněla
    jubilejním stým číslem.
  • 00:47:54 Na setkání byla předána
    také prestižní Cena Revolver Revue,
  • 00:47:57 kterou časopis uděluje
    významným kulturním osobnostem,
  • 00:48:00 kterým se jinde nedostává
    žádoucí pozornosti,"
  • 00:48:03 uvedla šéfredaktorka
    Terezie Pokorná.
  • 00:48:06 Letos tuto cenu obdržel
    přední český malíř Josef Žáček.
  • 00:48:13 Josef Žáček je malíř,
    který od svých začátků až dodnes
  • 00:48:18 zůstal věrný závěsnému obrazu,
    nepodlehl teoretickým tlakům
  • 00:48:21 hlásajícím konec malby,
    nezpanikařil.
  • 00:48:25 Také neopustil svoje témata.
  • 00:48:28 Netěká a nesnaží se na sebe
    v přívalu současného
  • 00:48:31 vizuálního hluku upozornit
    formálními efekty,
  • 00:48:36 nenaslouchá kurátorskému
    narcisismu.
  • 00:48:39 Jeho dílo je soustředěné
    a malba je pro něj, jak sám říká
  • 00:48:42 v rozhovoru pro Revolver,
    způsob komunikace.
  • 00:48:47 A ta nikdy nekončí.
  • 00:48:49 "Když mám pocit, že mohu co říci,
    maluji.
  • 00:48:51 V opačném případě si dám pauzu.
    Stalo se to již několikrát.
  • 00:48:56 Navíc je to velice čistý způsob
    a případného konzumenta
  • 00:49:01 ušetří od kilometrů doprovodného
    textu.
  • 00:49:04 "Neradostný je svět,
  • 00:49:05 který nám Žáček svými obrazy
    ukazuje.
  • 00:49:07 Ale proč by měl být radostný?"
    napsal před 4 lety
  • 00:49:10 k jeho výstavě v Doxu
    Ivan Martin Jirous.
  • 00:49:13 V podstatě všechny jeho obrazy
    jsou zneklidňující.
  • 00:49:16 Krása chvění neklidu,
    který v nich je,
  • 00:49:18 zdůrazňuje a zvýrazňuje.
  • 00:49:21 Některými ze svých cyklů malíř
    upozorňuje na skutečnosti,
  • 00:49:23 kterých bychom si, nebýt jeho,
    ani nevšimli.
  • 00:49:29 Teď právě dokončuju cyklus
    obrazů,
  • 00:49:31 na kterém jsem pracoval poslední
    dva roky.
  • 00:49:35 A je to cyklus, kterýmu jsem dal
    název Každodennost.
  • 00:49:41 Různý rituály, opakování,
    mechanický konání.
  • 00:49:46 Ráno vstát, umýt se, nasnídat se,
    vyčistit si zuby,
  • 00:49:51 jít do práce a tak dále.
    Furt dokola.
  • 00:49:54 Nelze uniknout.
  • 00:50:02 To mají i ty hvězdy.
    Ty to zase mají trošku jinak.
  • 00:50:05 Podle toho, v jakém jsi
    sociálním prostředí.
  • 00:50:08 Každý to má stejně.
    Ten zase vstane, jede na letiště,
  • 00:50:11 udělá si někde koncert,
    do hotelu a tak dále.
  • 00:50:15 A je to furt to samý!
  • 00:50:21 Tyhle dva obrazy jsem udělal
    koncem roku 2013.
  • 00:50:26 Po chemickém ataku v Goutě.
  • 00:50:31 Tam byla hromada mrtvých dětí.
    Takže jsem namaloval ty děti.
  • 00:50:43 Který pak jenom nahrnuli do země
    a pokračovalo se dál.
  • 00:50:48 A ty ataky se potom
    ještě opakovaly.
  • 00:50:51 Takže jsem vlastně do toho cyklu
    Každodennost
  • 00:50:54 ty obrazy zařadil taky.
  • 00:51:00 Pro mě je to velmi zásadní,
    protože já tím
  • 00:51:03 jako bych se snažil
    komunikovat s lidma.
  • 00:51:07 Někoho to zajímá,
    někoho to nezajímá.
  • 00:51:10 Ale mě to tedy velmi zajímá
    a snažím se třeba na to poukázat.
  • 00:51:14 V podstatě o tom komunikovat
    s lidma.
  • 00:51:17 Letošní cenou Revolver revue
    se s vámi dnes loučíme.
  • 00:51:20 Těšíme se na vás
    opět za měsíc.
  • 00:51:44 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2015

Související