iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 6. 2007
22:00 na ČT2

1 2 3 4 5

26 hlasů
4362
zhlédnutí

Artmix

Portrét: Irena Jůzová a její instalace na Benátském bienále — Výstava měsíce: Neo Rauch v Galerii Rudolfinum — Talent měsíce: lehokolo a další designové nápady Evy Navrátilové

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Artmix

  • 00:00:11 Hezký večer přeje ARTMIX,
    váš měsíční průvodce světem umění.
  • 00:00:15 A co se v červnu
    děje?
  • 00:00:16 První retrospektivu
    slavného Neo Raucha
  • 00:00:18 můžete vidět v pražském
    Rudolfinu.
  • 00:00:20 Talentem je bezesporu
    mladá designérka z Brna,
  • 00:00:23 která navrhla
    pohodlné kolo pro ženy.
  • 00:00:25 Jak se prodává fotografie,
    kdo je nejdražší
  • 00:00:28 a kolik kusů je vlastně originál -
    o tom dnešní téma.
  • 00:00:31 Za milovníky umění
    manželi Bednaříkovými
  • 00:00:33 jsme se vydali až na Moravu
    a stálo to za to.
  • 00:00:37 Pozor na louže,
    můžete šlápnout do umění.
  • 00:00:40 Dnešní artfór patří
    Dominiku Langovi.
  • 00:00:44 V centru pozornosti
    je v letních měsících
  • 00:00:46 také pražské bienále
    současného umění,
  • 00:00:48 které můžete v tyto dny
    navštívit v Karlíně.
  • 00:00:51 Českou sekcí nás provede
    spolukurátor Jiří David.
  • 00:00:56 A nakonec Irena Jůzová,
    která jde s kůží na trh.
  • 00:01:00 Právě totiž připravuje
    svoji instalaci
  • 00:01:02 na benátském bienále.
  • 00:01:12 Až do 8. srpna
    je v pražském Rudolfinu
  • 00:01:14 k vidění doposud
    největší samostatná výstava
  • 00:01:17 německého malíře
    Neo Raucha.
  • 00:01:19 Je ročník 1960,
    narodil se v Lipsku,
  • 00:01:22 kde žije doteď.
  • 00:01:24 Vystudoval vysokou školu
    pro knižní umění a grafiku
  • 00:01:26 a maluje.
  • 00:01:29 Maluje pořád,
    maluje velké obrazy,
  • 00:01:31 stále větší a větší,
    a v současné době patří
  • 00:01:33 k nejvýznamnějším malířům
    ve své generaci.
  • 00:01:36 Jako jeden z mála uspěl dokonce
    ve Spojených státech,
  • 00:01:39 což je pro evropské malíře
    neobvyklé.
  • 00:01:43 Neo Rauch je zdrženlivý,
    nepatří mezi pompézní celebrity,
  • 00:01:46 nechce příliš vystupovat
    na veřejnosti.
  • 00:01:48 Nechá za sebe vystupovat
    svá díla.
  • 00:01:53 Tento obraz,
    podle mého názoru,
  • 00:01:56 je nádhernou ironickou
    parafrází
  • 00:02:00 těch projektivních snů
    o lepším příští z počátku 50. let.
  • 00:02:09 Ta vysílací věž
    byla přímo symbolem toho pokroku
  • 00:02:13 a k tomu se pojí
    projekty dálnic, tryskový vlak,
  • 00:02:19 ale to vše v takové
    podivné přízračné atmosféře
  • 00:02:22 něčeho nedodělaného, nedokončeného
    a všichni cítíme,
  • 00:02:26 že se snad ani nepočítá s tím,
    že by to někdo někdy dokončoval.
  • 00:02:33 Nebo jsou to továrny,
    kde lidé pracují
  • 00:02:36 na nějakých nových
    projektech, modelech
  • 00:02:38 ale na druhé straně to vypadá,
    že ti dělníci
  • 00:02:41 sice pracují,
    tvoří nějaké modely,
  • 00:02:44 ale na druhé straně
    si možná hrají s autíčky.
  • 00:02:51 Na konci 90. let
    se začínají objevovat
  • 00:02:54 v jeho obrazech
    poněkud podivné figury,
  • 00:02:58 které konají
    podivné činnosti.
  • 00:03:02 Jsou to někdy
    trošku obskurní historky,
  • 00:03:06 které mají možná
    určitý počátek,
  • 00:03:09 mnohdy ale nemívají konec
    a je na nás,
  • 00:03:12 abychom si domysleli
    a pospojovali si to dohromady,
  • 00:03:16 jestli je ovšem
    co si pospojovat.
  • 00:03:22 Neo Rauch je především malířem
    výsostným, brilantním,
  • 00:03:27 neuvěřitelně dobrým
    malířem.
  • 00:03:35 Tento obraz
    je dobrým dokladem
  • 00:03:38 schopnosti Neo Raucha
    vytvářet imaginární,
  • 00:03:42 ale velmi obskurní
    prostory,
  • 00:03:45 vyprávět historku a udržet si
    velmi důležitou distanci
  • 00:03:50 a neupadnout
    do tupé popisnosti.
  • 00:03:58 Zřejmě i v Německu
    "oblíbená myslivecká lobby"
  • 00:04:02 jako určitá skupina lidí,
    kteří se vyžívají
  • 00:04:05 ve vraždění zvířat,
    která předtím celý rok krmí,
  • 00:04:11 je podkladem pro historku,
    kdy tito muži kráčí
  • 00:04:16 za svou kratochvílí,
    ale jiný jedinec se zmenšil
  • 00:04:21 na obrovité posteli,
    kde si sní nějaký svůj sen
  • 00:04:26 a nad tím vším je napsáno
    BOUŘLIVÁ NOC.
  • 00:04:31 Obraz je dějový,
    je tam dokonce
  • 00:04:34 několik prostorových
    a námětových rovin,
  • 00:04:37 ale i když ho budeme popisovat
    jakkoliv dlouho,
  • 00:04:40 stejně se nikdy nedobereme
    úplného konce,
  • 00:04:43 úplného vysvětlení.
  • 00:04:46 A v tom si, myslím,
    spočívá právě kouzlo
  • 00:04:48 těch Neo Rauchových
    obrazů.
  • 00:04:52 Pojďme k tomu hlavnímu obrazu
    Povstání.
  • 00:04:56 Snící muž ležící v posteli
    je sám autor,
  • 00:05:00 nad ním je umístěna knihovna
    jako zdroj poznání.
  • 00:05:08 On také za sebou zanechává
    určité zbytky
  • 00:05:10 a ty jsou v podobě těch exkrementů
    pod jeho postelí.
  • 00:05:14 Přičemž na pravé straně
    tři muži v červeném
  • 00:05:18 vrhají jakési chuchvalce barvy
    někam mimo obraz
  • 00:05:24 a název obrazu
    nás může zavádět k tomu,
  • 00:05:28 že se jedná o nějaké povstání,
    kdy je zapotřebí
  • 00:05:32 tou barvou dokázat něco,
    o čem malíř sní.
  • 00:05:40 Neo Rauch zdůrazňuje,
    že při tvorbě svých obrazů
  • 00:05:43 nepracuje se skicami
    a mívá často rozmalovaných
  • 00:05:46 víc obrazů,
    protože jeho vizualita
  • 00:05:49 je nesmírně silná,
    jeho imaginace je výjimečná
  • 00:05:56 a to je to, co tvoří
    tu nesmírně přitažlivou
  • 00:05:59 kvalitu
    Neo Rauchových obrazů.
  • 00:06:13 (zvoní zvonky na kolech,
    houkačky)
  • 00:06:25 Vystudovala jsem Fakultu
    výtvarných umění v Brně,
  • 00:06:28 ateliér
    produktový design.
  • 00:06:31 Pro svou diplomovou práci
    jsem se rozhodla
  • 00:06:34 navrhnout
    dámské lehokolo.
  • 00:06:36 Specifika dámského lehokola
    spočívají
  • 00:06:38 především v nízkém sezení
    a v nízkém středu šlapání
  • 00:06:41 a také v hmotnosti.
  • 00:06:44 Hlavní rámová trubka
    vytváří zakřivení jako tělo hada.
  • 00:06:50 (úryvek skupiny Qween)
  • 00:06:53 I want to ride my bycicle,
    O want to ride my byke...
  • 00:07:05 V roce 2001 jsem spolu
    s bratrancem
  • 00:07:07 vycestovala na výlet
    v Ostravě
  • 00:07:09 na severní polární kruh
    a zpátky.
  • 00:07:12 Cestou jsme potkali
    Holanďana,
  • 00:07:15 který jel na lehokole
    vlastní výroby.
  • 00:07:19 Rok na to
    jsme pořádali workshop
  • 00:07:22 na výrobu lehokol
    z překližky.
  • 00:07:24 Bylo nás pět Nizozemců
    a dva Čechové.
  • 00:07:28 Češi, ne?
  • 00:07:35 Toto kolo z překližky
    mám doposud
  • 00:07:37 a doposud mám
    i přítele, onoho Holanďana,
  • 00:07:41 a spolu teď žijeme
    v Holandsku.
  • 00:07:46 Letos se mi podařilo
    zkontaktovat jednu firmu,
  • 00:07:49 která má zájem
    o mou práci.
  • 00:07:52 A především
    o mou profesi designéra.
  • 00:07:58 Ve výsledku to bude
    trošku jiné kolo,
  • 00:08:01 než které navrhla Eva pro sebe
    a jako dámské lehokolo.
  • 00:08:04 Tohle lehokolo
    by mělo být více univerzální,
  • 00:08:07 ale v každém případě
    zůstane zachováno,
  • 00:08:09 že to bude
    silniční lehokolo.
  • 00:08:12 V současnosti je spolupráce
    v plném proudu.
  • 00:08:14 Během léta by mělo proběhnout
    docela náročné testování
  • 00:08:17 a do příštího roku
    by měla jakž takž najet
  • 00:08:20 sériová výroba,
    což znamená předpoklad
  • 00:08:23 50 kusů ročně
    v první fázi.
  • 00:08:30 Doufám, že v budoucnu
    lehokol přibude
  • 00:08:33 a nebudu si na českých silnicích
    připadat jako exot.
  • 00:08:43 Zatímco ve světě sehrává
    obchod s fotografiemi
  • 00:08:46 důležitou roli
    na trhu s uměním,
  • 00:08:48 v Česku
    je dosud v plenkách.
  • 00:08:50 Desítky let
    systematické práce galeristů
  • 00:08:52 i fotografů samotných
    učinily v Evropě i zámoří
  • 00:08:55 fotografii
    předmětem zájmu sběratelů.
  • 00:08:57 Fotografie se dnes prodávají
    za částky
  • 00:09:00 přesahující statisíce,
    někdy i miliony dolarů.
  • 00:09:02 V Česku však v této oblasti
    dosud panuje chaos.
  • 00:09:05 Chybějící pravidla tvorby cen však
    činí z fotografií
  • 00:09:07 zajímavou příležitost
    pro investice.
  • 00:09:11 Jsme na Prague bienale,
    kde poprvé v jeho historii
  • 00:09:14 je uvedena samostatná
    fotografická výstava,
  • 00:09:18 která představuje
    mladé české a slovenské fotografky.
  • 00:09:21 Je to takový důkaz,
    že fotografie začíná být
  • 00:09:24 stále více přijímána
    mezi ostatní formy umění
  • 00:09:27 a stále více se dostává
    do prestižních muzeí a galerií,
  • 00:09:31 na velká bienále a stále více
    se za ni platí enormní částky.
  • 00:09:35 Mezi sběrateli
    je stále největší zájem
  • 00:09:38 o české klasiky.
  • 00:09:40 Nejprodávanějším, nejdražším
    autorem je František Drtikol
  • 00:09:44 následovaný třeba Josefem Sudkem,
    Jaromírem Funkem a dalšími.
  • 00:09:49 Ale začíná být zájem
    i o autory střední generace.
  • 00:09:56 Ta společnost
    jako taková ještě nepochopila,
  • 00:09:58 že fotografie všude na světě,
    a mohla by být i zde, je investicí.
  • 00:10:01 Že je to opravdu umění,
    to se tady ještě neetablovalo,
  • 00:10:05 a je tady jenom málo sbírek,
    které se na fotografii koncentrují.
  • 00:10:09 Nejsou ani organizované
    galerie,
  • 00:10:12 které by se věnovaly
    prodeji fotografií
  • 00:10:14 a tím také nemáme
    určené ceny.
  • 00:10:23 Moje nejprodávanější fotka
    je z vězení v Afghánistánu,
  • 00:10:25 kde jsou zajatci
    Al-Kaidy a Talibanu.
  • 00:10:28 Takže synonymum nejhorší války,
    represe, násilí.
  • 00:10:32 Přitom je to
    nejprodávanější fotka.
  • 00:10:35 Ale důležitá věc je asi ta,
    že já mám vždycky radost,
  • 00:10:38 když si tu fotografii
    chce někdo koupit.
  • 00:10:41 A jelikož si je často
    kupují mladí lidé,
  • 00:10:43 tak ty fotografie prodávám
    levně.
  • 00:10:50 Aby se galerie
    o fotografa starala znamená,
  • 00:10:53 že ho musí nabízet,
    musí mu dělat knihy,
  • 00:10:55 musí mu dělat výstavy,
    musí ho nabízet do světa
  • 00:10:58 a musí se starat,
    aby byl vystavován
  • 00:10:59 i v důležitých galeriích.
    A hlavně, aby byl nakupován
  • 00:11:02 do důležitých sbírek.
    To mu určuje cenu.
  • 00:11:07 V době, kdy se teprve
    začínal konstituovat
  • 00:11:09 trh s fotografiemi,
    tak se začala přijímat pravidla,
  • 00:11:11 že každý autor
    si sám volí počet kusů,
  • 00:11:14 které v určitém formátu zvětší
    a sám si je také čísluje.
  • 00:11:19 Od toho se potom odvíjí
    případná cena.
  • 00:11:23 Já třeba, když jsem měl výstavu
    na Staroměstské radnici,
  • 00:11:26 tak jsem fotografii
    o rozměru 30x45 cm
  • 00:11:29 prodával za 3 tisíce korun.
    Když chtěl někdo 50x60,
  • 00:11:32 tak to byl dvojnásobek,
    6 000 korun.
  • 00:11:34 Někdy jsem prodával
    metr na 70 za 12 000 korun.
  • 00:11:38 Sám jsem byl překvapen,
    že plno lidí si koupilo tu velkou.
  • 00:11:42 Já ty fotografie také čísluju,
    ale nejsem v tom striktní.
  • 00:11:49 Já jsem svým způsobem
    i některé své fotografie
  • 00:11:53 degradoval tím,
    že poslední dvě knihy,
  • 00:11:57 tam jsem si vymyslel
    takovou věc,
  • 00:12:00 že jsem do nich vložil
    originál fotografii.
  • 00:12:02 Ta kniha je relativně drahá,
    ale cena té fotografie
  • 00:12:05 je vyšší
    než cena té knihy.
  • 00:12:09 Já jsem dostal množství mailů,
    kdy mi lidé psali,
  • 00:12:12 jak byli potěšeni
    a jak si tu malou fotografii,
  • 00:12:16 protože to byl rozměr
    A4,
  • 00:12:18 jak si ji dali do rámečku,
    jak ji mají na zdi.
  • 00:12:21 To mě potěšilo a myslím si,
    že ta moje politika,
  • 00:12:25 že ty fotky dávám levněji,
    je správná.
  • 00:12:31 Ještě v 60. letech
    bylo výjimečné,
  • 00:12:33 že někdo zaplatil
    za fotografii slavného autora
  • 00:12:36 více než 100 dolarů.
  • 00:12:39 V posledních dvou letech,
    v souvislosti
  • 00:12:41 s globálním zvýšením
    trhu s uměním,
  • 00:12:44 kdy dnes malby, grafiky,
    sérigrafie současných autorů
  • 00:12:48 se prodávají
    za desítky miliónů dolarů.
  • 00:12:54 Také ceny fotografií,
    nejenom těch klasických autorů,
  • 00:12:57 dávno mrtvých,
    ale i současných autorů,
  • 00:13:01 překročily miliónové částky
    v dolarech.
  • 00:13:06 Nedávno se prodala
    jedna fotografie německého autora
  • 00:13:10 Andrease Gurského
    za 2,5 miliónu dolarů
  • 00:13:14 a běžně jeho snímky překračují
    půl miliónovou hranici v dolarech.
  • 00:13:19 Existují galerie,
    které dělají novým trendům
  • 00:13:23 třeba 100 kusové podepsané série
    a o rok později
  • 00:13:28 se třeba jeden z těch snímků
    vydražuje
  • 00:13:31 v Christies a má třeba
    třistanásobnou cenu.
  • 00:13:38 Ty ceny se platí za díla autorů,
    kteří jsou všeobecně považováni
  • 00:13:41 za významné umělce
    pracující s fotografií,
  • 00:13:43 nikoliv jenom
    za čisté fotografy.
  • 00:13:46 To je třeba případ
    Sidney Scherman,
  • 00:13:49 Andrease Gurského
    a dalších autorů,
  • 00:13:52 kteří dnes dělají
    obrovské snímky.
  • 00:13:55 Většinou je dělají
    v malých sériích,
  • 00:13:57 často jenom ve třech, pěti
    kusech.
  • 00:14:00 A samozřejmě mají za sebou
    velké muzejní výstavy
  • 00:14:03 a mají za sebou především
    mnoho kritiků, mnoho P.R. agentur.
  • 00:14:09 Dnes patří všeobecně
    mezi nejvýznamnější umělce.
  • 00:14:14 Nikoliv jenom mezi
    nejvýznamnější fotografy.
  • 00:14:28 Národní galerie v Praze
    pořádá do 16. září
  • 00:14:31 ve Valdštejnské jízdárně
    výstavu obrazů, kreseb a ilustrací
  • 00:14:34 Jana Zrzavého,
    který významně ovlivnil
  • 00:14:37 vývoj českého moderního umění
    20. století.
  • 00:14:41 Patřil do uměleckého sdružení
    SURSUM
  • 00:14:43 a skupiny TVRDOŠÍJNÍ.
  • 00:14:46 S jeho dílem přišla tajemnost
    magického a poetického symbolismu.
  • 00:14:49 Celá jeho tvorba
    je jím prostoupena -
  • 00:14:52 v autostylizacích, portrétech,
    postavách,
  • 00:14:55 v náboženských i civilních
    tématech,
  • 00:14:57 imaginárních krajinách,
    krajinách domova,
  • 00:15:00 Bretaně, Itálie, Řecka
    a také v ilustracích
  • 00:15:03 slavných děl
    světové literatury.
  • 00:15:15 V prostorách
    Městské části Prahy 1
  • 00:15:17 v Haštalské ulici byla otevřena
    výstava obrazů nevidomých dětí.
  • 00:15:20 Díla jsou vytvořena haptickou
    metodou ak. mal. Dino Čeča,
  • 00:15:24 který se sám dopracoval
    technické metody malby rukou,
  • 00:15:27 kterou rozvinul a přiblížil
    možnostem výtvarného projevu
  • 00:15:30 talentovaných nevidomých
    dětí.
  • 00:15:32 Výstava potrvá
    do 6. července.
  • 00:15:36 V Národní galerii
    ve Veletržním paláci
  • 00:15:38 je otevřena unikátní výstava
    Českého skla z let 1945 - 1980.
  • 00:15:44 Dokumentuje téměř 400 děl
    špičkových výtvarníků z doby,
  • 00:15:48 kdy se sklo postupně vymaňovalo
    ze svých převážně
  • 00:15:51 užitkových a dekorativních
    poloh.
  • 00:15:54 Inspirováni u malířských
    a sochařských kolegů,
  • 00:15:57 neváhali sklářští výtvarníci
    použít netradiční postupy
  • 00:16:00 a přímo revolučním způsobem
    změnili
  • 00:16:02 tradiční sklářskou
    tvorbu.
  • 00:16:05 Repríza výstavy
    v pražské Národní galerii
  • 00:16:07 následuje po jejích úspěšných
    prezentacích
  • 00:16:10 v Německu, USA a Dánsku.
  • 00:16:12 Je organizována ve spolupráci
    s Museem Kunst Palast v Düsseldorfu
  • 00:16:15 a Uměleckoprůmyslovým muzeem
    v Praze
  • 00:16:18 a potrvá do 23. září.
  • 00:16:31 My budeme 28. června
    otevírat výstavu
  • 00:16:33 čtyř současných španělských
    malířů,
  • 00:16:36 kteří pocházejí z Nursie.
    Jsou to malíři,
  • 00:16:39 kteří se věnují tradiční malbě,
    mají něco za sebou,
  • 00:16:42 vystavovali po celém světě
    včetně Spojených států.
  • 00:16:45 Výstava bude trvat celé prázdniny
    až do začátku září.
  • 00:16:49 Dole, jak máme románský prostor,
    kde děláme sérii alternativ,
  • 00:16:53 tak tam bude mít výstavu
    Čestmír Suška skleněných plastik,
  • 00:16:57 což je velmi zajímavé,
    protože Suška je sochař
  • 00:17:01 a nakládá se sklem úplně jinak
    než rodilý sklář.
  • 00:17:06 Já na to
    nejsem zvyklý.
  • 00:17:08 Já normálně ty věci
    před sebou kutálím.
  • 00:17:12 Tady s tím musím
    takhle opatrně.
  • 00:17:18 Mě to napadlo,
    protože už od začátku 90. let
  • 00:17:22 jsem většinu svých prací
    dělal tak,
  • 00:17:24 že jsou skrz naskrz
    děravé.
  • 00:17:28 Pracoval jsem tam hodně
    s vnitřním prostorem
  • 00:17:31 a ty práce byly čím dál víc
    transparentnější, průhlednější
  • 00:17:35 až jsem si na konci 90. let
    řekl,
  • 00:17:38 že bych měl zkusit
    dělat se sklem.
  • 00:17:41 Ale měl jsem z toho
    hroznou obavu,
  • 00:17:43 protože to sklo samo o sobě
    je tak exluzivní materiál,
  • 00:17:46 že jsem se bál do toho pustit
    několik let.
  • 00:17:49 Až teprve Zdeněk Hudský
    mě přesvědčil,
  • 00:17:51 ať se toho nebojím
    a ať do toho jdu.
  • 00:18:01 Jak maluju?
    Je to těžké popsat,
  • 00:18:06 protože převážně maluji abstrakci,
    ale občas i figurativní
  • 00:18:12 a v poslední době se vracím
    zpátky do svých začátků
  • 00:18:18 a začínám dělat -
    to je úplně poslední obraz,
  • 00:18:23 je to Nádraží.
  • 00:18:26 To samé nádraží jsem malovala,
    když mi bylo 20 roků.
  • 00:18:41 V Nové síni budu mít výstavu
    asi 30 obrazů.
  • 00:18:45 Bude to taková retrospektiva,
    protože už maluji 30 roků,
  • 00:18:50 takže tam budou starší
    i novější obrazy.
  • 00:18:56 A v poslední době
    jsem měla výstavy
  • 00:19:00 hlavně v zahraničí,
    hlavně ve Švýcarsku
  • 00:19:03 a po delší době to bude výstava
    tady v Praze.
  • 00:19:09 Takže se těším.
  • 00:19:30 Nikdy není pozdě - tvrdí manželé
    Zdeněk a Zdena Bednaříkovi.
  • 00:19:34 Než jim odrostly děti
    se o výtvarné umění
  • 00:19:36 vůbec nezajímali.
  • 00:19:38 Potom zcela náhodně zašli
    na výstavu
  • 00:19:40 Umění zastaveného času a setkali se
    s obrazem UTRPENÍ.
  • 00:19:43 Byli ohromeni natolik,
    že se rozhodli navštívit
  • 00:19:46 ateliér autora tohoto díla
    Václava Bláhu.
  • 00:19:48 Shodou okolností tam znovu
    uviděli obraz UTRPENÍ.
  • 00:19:51 A bylo rozhodnuto.
    Sběratelství naprosto propadli.
  • 00:19:55 Během posledních čtyř let
    se postupně zbavovali nábytku,
  • 00:19:57 seznamovali s dalšími výtvarníky
    a začali žít mezi svými obrazy.
  • 00:20:05 Toto je ten inkriminovaný obraz
    Utrpení,
  • 00:20:08 který považujeme oba dva
    za základ naší sbírky
  • 00:20:12 v tom smyslu
    takové té neuvědomělé touhy
  • 00:20:15 pořídit si
    něco takového.
  • 00:20:19 Ten obraz pochopitelně
    zobrazuje něco,
  • 00:20:22 co zažil Václav Bláha,
    když byl v nemocnici
  • 00:20:25 a když se cítil
    v ohrožení života.
  • 00:20:28 Takže jsou v tom úžasně silné
    osobní prožitky.
  • 00:20:32 Toto je obraz,
    který se jmenuje Zastižen
  • 00:20:35 od Václava Bláhy.
  • 00:20:37 Na tomto obraze je zachyceno
    umělcovo zklamání
  • 00:20:41 po velké revoluci,
    kdy všichni byli nadšeni,
  • 00:20:45 byla velká euforie,
    ale přece jen
  • 00:20:48 všechno nešlo tak rychle,
    jak každý předpokládal.
  • 00:20:51 A zde
    vidíte to zklamání.
  • 00:20:56 On použil techniku,
    kdy začal řezat nožem do hobry,
  • 00:20:59 začal rvát se
    až na podstatu toho obrazu.
  • 00:21:02 Původně ty orvané věci
    padaly sem na toto prkno
  • 00:21:08 a z toho prkna
    to ještě padalo na zem,
  • 00:21:11 když to bylo
    umístěno na výstavě.
  • 00:21:13 Když přišla uklízečka,
    tak to smetí zametla.
  • 00:21:17 Takže tím pádem
    ten obraz svým způsobem
  • 00:21:20 v té syrovosti
    znehodnotila,
  • 00:21:24 takže už není tak dokonalý,
    jako byl tehdy.
  • 00:21:29 Tohoto obrazu si velice cením
    a myslím si,
  • 00:21:32 že nemá příliš variant
    ve tvorbě Vladimíra Nováka.
  • 00:21:37 Mohu pouze říci,
    že jedna podobná verze existuje
  • 00:21:43 a ta je dnes ve sbírce
    známého anglického dramatika.
  • 00:21:49 Já tento obraz
    mám nesmírně rád
  • 00:21:52 a původně visel tento obraz
    u mé postele v ložnici.
  • 00:21:56 Moje žena, bohužel,
    k němu zaujala
  • 00:22:00 poměrně negativní stanovisko,
    protože prohlásila,
  • 00:22:03 že spodní partie obrazu
    vypadají po probuzení
  • 00:22:07 jako kdyby jí někdo
    hrozil.
  • 00:22:12 Samozřejmě nesmíme zapomenout
    na Michala Riksteina.
  • 00:22:15 Obraz s názvem
    Záchody.
  • 00:22:18 Všude na pánských záchodech
    bylo vyryto:
  • 00:22:20 "Praha za 730" a podobně.
  • 00:22:24 A Michal Rikstein
    použil těchto panelů tak,
  • 00:22:28 že je umístil
    na malém záchodku,
  • 00:22:31 kde jsou autenticky
    vyryty nápisy vojáky.
  • 00:22:36 Potom to vkomponoval
    do obrazu
  • 00:22:39 a velice tohle dílo
    umocnil.
  • 00:22:45 Moje žena si vybrala
    obraz úplně jiný.
  • 00:22:48 Je to z období,
    kdy Michal Rikstein
  • 00:22:51 dělal vyřezávané obrazy.
  • 00:22:55 Je to typická historka -
    nakupující žena.
  • 00:23:00 Tady se mi líbí:
    Jedna z těch tašek se roztrhla
  • 00:23:03 a nákup - jogurty, vajíčka
    spadají volně do palety.
  • 00:23:10 Naše sbírka by nemohla
    být úplná,
  • 00:23:13 kdyby nám chyběl
    český Picasso -
  • 00:23:15 pan Načeradský, Domovnice.
  • 00:23:18 Moje žena okamžitě
    obraz přejmenovala
  • 00:23:21 a říká tomu po moravsku
    Žaba.
  • 00:23:24 Pan Načeradský řve smíchy,
    když to slyší.
  • 00:23:28 Pochopitelně máme tento obraz
    velice rádi.
  • 00:23:34 Druhý obraz pana Načeradského
    je z 80. roku,
  • 00:23:37 z období jeho kudlanek.
    My jsme byli s mou ženou
  • 00:23:42 ve Veletržním paláci
    před několika dny
  • 00:23:45 a tam jsme se zastavili
    u obrazu Žena kuře,
  • 00:23:50 který je
    ze stejného období.
  • 00:23:54 Obraz Žena kuře
    je tam kvalifikován
  • 00:23:57 jako jeden z nejzdařilejších obrazů
    z toho období.
  • 00:24:01 Tak já budu trochu
    kacířský.
  • 00:24:03 Já si myslím,
    že tento obraz je lepší.
  • 00:24:13 Tento obraz zobrazuje
    autenticky
  • 00:24:16 velice důležité období,
    jmenuje se 17. listopad.
  • 00:24:22 Květa Válová,
    která po revoluci
  • 00:24:24 cítila asi určité zklamání,
    tak měla pocit,
  • 00:24:27 že musí sama sebe
    z toho obrazu vymazat.
  • 00:24:31 My jsme to nechápali
    jako poškození obrazu,
  • 00:24:34 ba naopak -
    jako dotvoření toho obrazu.
  • 00:24:38 Tento obraz
    je více než symbolický.
  • 00:24:45 Tento obraz
    se jmenuje Aréna II.
  • 00:24:47 Je od Jitky Válové
    a je to jediný obraz,
  • 00:24:50 který se nám podařilo
    od ní získat.
  • 00:24:53 On je velice tmavý,
    obsahuje zelené barvy,
  • 00:24:56 a přitom Jitka Válová
    zelené barvy vůbec nemá ráda.
  • 00:25:00 To je poměrně přísně
    figurální malířka.
  • 00:25:03 Ale tento obraz chápu
    spíš jako abstraktně.
  • 00:25:08 Významný autor
    je Michal Singer.
  • 00:25:13 Toto je obraz
    z jeho raného období.
  • 00:25:16 Ve svém malinkém autoportrétu
    zobrazil,
  • 00:25:19 že má každé oko
    jiné.
  • 00:25:24 Toto je druhý obraz
    od Michala Singera,
  • 00:25:26 rovněž autoportrét.
    Obraz se jmenuje Zahradník.
  • 00:25:30 Když tento obraz
    viděl pan Knížák,
  • 00:25:33 tak ho dokonce
    chtěl získat pro Národní galerii.
  • 00:25:38 Pochopitelně tento obraz
    není k mání.
  • 00:25:43 Pan Oldřich Smutný se stal
    naším velice stěžejním autorem.
  • 00:25:47 Myslím si, že je srovnatelný
    se Špálou
  • 00:25:52 a s jeho technikou
    malby,
  • 00:25:55 kdy se v jeho období
    dají najít realistické obrazy.
  • 00:26:00 Máme jeden z jeho obrazů
    z úplně úvodního období
  • 00:26:03 až po obrazy tohoto typu,
    to jsou Stromy u vody,
  • 00:26:08 kde se spíš ta malba
    podobá kaligrafii.
  • 00:26:13 Myslíme si,
    že Oldřich Smutný se zařadil
  • 00:26:18 mezi velké a velké
    české malíře.
  • 00:26:26 Je na čase,
    abychom se konečně dostali
  • 00:26:30 k našemu stěžejnímu malíři,
    Bédovi Dlouhému.
  • 00:26:36 Ten obraz se jmenuje
    Testování housky.
  • 00:26:40 Dokonce sám autor tvrdí,
    že velice obtížně
  • 00:26:44 by dnes něco podobného
    maloval.
  • 00:26:48 Pravdou je,
    že jsme koupili tento obraz
  • 00:26:51 a chtěli jsme obrazy další.
  • 00:26:53 V té době jsme se rozhodli,
    že tento obraz,
  • 00:26:57 nebo spíš asambláž nebo plastiku,
    jmenuje se to
  • 00:27:01 Na cestě za lepším,
    musíme získat.
  • 00:27:05 Tady je kombinace Bédy Dlouhého
    úplně komplexní.
  • 00:27:08 Je to stěžejní dílo,
    které považujeme
  • 00:27:11 za skvost naší sbírky.
  • 00:27:17 Teď bych chtěl představit
    vůbec největší skvost.
  • 00:27:21 To je obraz,
    jeho autoportrét.
  • 00:27:27 Původně byl koncipován
    jako druhá část zátiší,
  • 00:27:32 které Béda Dlouhý
    vystavoval v Nové síni,
  • 00:27:37 ale nakonec se sám Béda Dlouhý
    rozhodl,
  • 00:27:41 že tento obraz
    nevystaví.
  • 00:27:45 A v tom okamžiku jsme přišli my
    s naším šíleným nápadem,
  • 00:27:51 že bychom ten obraz
    chtěli získat my.
  • 00:27:56 A myslím si, že ani v minulosti
    ani v současnosti
  • 00:27:59 a ani v budoucnosti tento obraz
    nebude ničím překonán.
  • 00:28:08 Mám říct dobrý den?
  • 00:28:11 Jmenuji se Dominik Lang.
  • 00:28:13 Ještě chvíli budu studovat
    tady na AVU.
  • 00:28:16 Jinak, když jsem četl o sobě
    jeden text od Václava Magida,
  • 00:28:18 tak napsal, že jsem sochař,
    zedník a konceptuální umělec.
  • 00:28:31 Ahoj, ahoj.
    Jak se máš?
  • 00:28:33 Jde to....
  • 00:28:37 Začínal jsem v sochařském ateliéru,
    který byl pro mě zajímavý,
  • 00:28:38 ale dost brzy mi to bylo málo,
    nestačilo mi to
  • 00:28:42 a spíš mě zajímaly reakce
    nejen...
  • 00:28:47 Taková jednoduchá osa.
    Vzít sochu z ateliéru,
  • 00:28:50 dát ji do galerie
    a po vernisáži ji otevřít
  • 00:28:53 a dát tam lidi,
    ale to, co se děje mezi vším.
  • 00:28:57 Člověk jde po ulici,
    něco vidí, všimnou si detailu,
  • 00:29:00 vidět zajímavý lidi,
    ovlivnit jejich cestu,
  • 00:29:03 třeba fyzickou bariérou,
    člověk jim něco nastraží
  • 00:29:06 nebo udělá nějakou věc,
    která zdánlivě působí
  • 00:29:09 banálně nebo normálně,
    ale pozice
  • 00:29:12 toho úmyslného autorství,
    ať studenta nebo umělce,
  • 00:29:16 ta věc získává jinou rovinu
    a je to pro mě výzkum
  • 00:29:20 každodenního všímání toho,
    co se děje kolem.
  • 00:29:25 Tato věc je na hraně věcí,
    které vznikají omylem
  • 00:29:28 a věcí,
    které se dějí úmyslně.
  • 00:29:31 Myslím si, že pro skvrnu
    někde na ulici
  • 00:29:33 je spíš typické to,
    že člověk ji potká a řekne si:
  • 00:29:35 Tady byl nějaký nešika,
    který něco rozlil.
  • 00:29:38 Tady je hlavní rozdíl v tom,
    že toto gesto,
  • 00:29:40 tuto věc, která se stává omylem,
    jsem udělal úmyslně.
  • 00:29:43 S plným vědomím,
    bez nějakých emocí,
  • 00:29:46 bez nějakého úmyslu
    udělat věc,
  • 00:29:49 která je opakem principu
    nějakých jiných skvrn.
  • 00:29:54 Tento objekt je jiným příkladem
    každodenní situace,
  • 00:29:58 o které se zajímám,
    obnažením té situace,
  • 00:30:02 řešením poenty
    té situace.
  • 00:30:05 Šel jsem do obchodu,
    tam jsem udělal běžný nákup,
  • 00:30:08 který dělá tisíce jiných lidí,
    šel jsem do galerie
  • 00:30:11 a tento obsah, který byl daný
    logikou běžného nakupování,
  • 00:30:14 jsem přeskládal přesně tak,
    jak byl v té tašce,
  • 00:30:17 mimo tu tašku.
  • 00:30:19 Je to v kontextu té galerie.
  • 00:30:22 Tady ještě zapadá
    do jiné logiky,
  • 00:30:25 není ovlivněný tím, co jsem
    ovlivnil hlavou nebo rukama.
  • 00:30:30 Ovlivnil se podobou té tašky
    a ta struktura je daná
  • 00:30:34 tou každodenní situací, tím,
    jak se běžně věci dějí.
  • 00:30:39 Jdi!
    Budeš žlutej.
  • 00:30:43 Hele, jak ta skvrna
    ty psy přitahuje.
  • 00:30:49 Jasně.
    Vykakej se na to.
  • 00:30:52 Baví mě měnit úhel pohledu
    na tu situaci.
  • 00:30:54 Předvádět divákovi v galerii
    nebo kdekoliv jinde
  • 00:30:57 tu situaci
    trochu z jiného úhlu.
  • 00:31:01 Jako kdybych vzal
    kameru panu kameramanovi
  • 00:31:04 a diváci by se díky mně
    měli možnost podívat
  • 00:31:08 na pana kameramana
    a na pana režiséra.
  • 00:31:16 Dům umění ve Zlíně představí
    od 26. června do 23. září
  • 00:31:20 obšírně koncipovaný projekt
    tvorby
  • 00:31:23 významného zesnulého sochaře
    Karla Nepraše,
  • 00:31:26 jeho blízkých přátel
    a žáků.
  • 00:31:28 Vedle tradiční výstavní síně
    Domu umění
  • 00:31:30 budou využity exteriéry města
    včetně areálu Alternativy.
  • 00:31:39 Společná výstava Františka Kupky
    a Pieta Mondriana
  • 00:31:43 potrvá do 29. července
    a má v rámci profilu Muzea Kampa -
  • 00:31:47 Nadace Jana a Medy Mládkových
    přirozenou logiku.
  • 00:31:51 Oba umělci
    mají mnoho společného.
  • 00:31:54 Narodili se
    téměř ve stejné době.
  • 00:31:56 Kupka v Čechách
    a Mondrian v Holandsku.
  • 00:31:58 Do historie moderního umění
    20. století
  • 00:32:01 vstoupili jako nejsmělejší
    průkopníci abstraktního malířství.
  • 00:32:05 Společná výstava
    je dialogem geniálních tvůrců
  • 00:32:08 a příležitostí porovnat a pochopit
    svébytný způsob,
  • 00:32:12 jakým dospěli
    k vlastní vizi abstraktního umění.
  • 00:32:26 Výběr z tvorby klasika
    českého sochařství ALEŠE VESELÉHO
  • 00:32:30 ze 60. a 70. let můžete vidět
    na hradě Klenová do 31. října.
  • 00:32:39 Velký návrat po 61 letech
    českého surrealisty
  • 00:32:41 Jindřicha Štýrského připravil
    pražský Dům U Kamenného zvonu.
  • 00:32:45 Výstava zahrnuje
    více jak 600 prací,
  • 00:32:48 kde vedle obrazů, kreseb,
    koláží a fotografií
  • 00:32:50 jsou k vidění
    i dokumenty z jeho života.
  • 00:32:53 Výstava potrvá
    do 9. září.
  • 00:32:58 Dnešní výstava představuje
    Jindřicha Šryrského tak,
  • 00:33:02 jako on sám nemohl vidět
    vůbec své dílo.
  • 00:33:05 Postihuje
    celé jeho období.
  • 00:33:06 Od ranných počátků
    přes artificialismus
  • 00:33:08 po vrcholný srurrealismus
    až po poslední díla.
  • 00:33:10 Součástí výstavy je rovněž
    početná expozice
  • 00:33:13 jeho erotických prací
    pro Edici 69 a Erotickou revue,
  • 00:33:17 která je v Čechách
    vystavena vůbec poprvé.
  • 00:33:21 Výstava je sestavena
    z mnoha českých a zahraničních
  • 00:33:23 státních a soukromých
    sbírek.
  • 00:33:26 To znamená, že Jindřich Štyrský,
    kdyby na tuto výstavu přišel,
  • 00:33:29 viděl by něco,
    co sám ve svém životě
  • 00:33:31 nikdy vidět nemohl.
  • 00:33:33 Své dílo komplexně
    ve všech jeho tvůrčích etapách,
  • 00:33:36 ve všech jeho niancích
    a tvůrčích rozlohách.
  • 00:33:39 Viděl by i práce,
    ke kterým on sám se třeba nehlásil.
  • 00:33:43 To znamená knižní tvorbu,
    kterou dělal pro obživu,
  • 00:33:46 řadu knižních obálek,
    které nepodepisoval,
  • 00:33:49 ale zároveň by viděl
    své vrcholné práce,
  • 00:33:51 surrealistické obrazy
    z 30. let
  • 00:33:54 a současně by mohl vidět
    i obrazy posledních období
  • 00:33:58 předcházejícího
    intuitivního surrealismu.
  • 00:34:09 Na milovníky umění
    čeká překvapení v Kutné Hoře.
  • 00:34:17 Teď jsme v prostorách,
    kde bychom v budoucnu
  • 00:34:20 rádi dělali výstavy
    mezinárodní,
  • 00:34:23 protože už dnes ten náš projekt
    vzbuzuje zájem
  • 00:34:26 a řada zahraničních partnerů
    se o to zajímá,
  • 00:34:29 takže si myslím, že v tomto ohledu
    to bude úspěšné,
  • 00:34:31 protože tento projekt
    ani v Evropě jsem nezaznamenal,
  • 00:34:35 že by se dělala
    tak rozsáhlá rekonstrukce
  • 00:34:38 takového historického objektu
    pro galerii.
  • 00:34:41 My jsme to nazvali
    centrum umění,
  • 00:34:43 protože tady budeme vystavovat
    nejenom výtvarné umění,
  • 00:34:46 ale my tu chceme pořádat
    setkání vysokých uměleckých škol,
  • 00:34:48 chceme tu mít
    programy pro děti a mládež,
  • 00:34:52 chceme tu mít
    hudbu, film,
  • 00:34:54 chceme ten prostor dole poskytovat
    konferencím, seminářům,
  • 00:34:59 ale může tu mít třeba
    zasedání
  • 00:35:03 zstupitelstvo středočeského kraje,
    který je naším zřizovatelem.
  • 00:35:08 Pro nás bylo velmi příjemné
    a pro návštěvníky bude zajímavé,
  • 00:35:12 že jedním z těch zrcadel,
    na těch malbách,
  • 00:35:15 je pohled na Kutnou horu
    pravděpodobně
  • 00:35:18 před polovinou 18. století
    a je na ní jezuitská kolej
  • 00:35:21 ještě s původními třemi věžemi,
    je na ní chrám sv. Barbory,
  • 00:35:26 který má tu střechu
    se třemi jehlany,
  • 00:35:30 tu ještě skutečně gotickou,
    je tam i vidět
  • 00:35:34 kostel sv. Jakuba,
    Panna Maria na Náměti,
  • 00:35:37 nad tím se vznáší svatá Barbora,
    protože ta freska
  • 00:35:40 se týká legendy
    o sv. Barboře,
  • 00:35:42 protože jsme v hornickém městě,
    samozřejmě.
  • 00:35:52 Bienále je největší událost
    v oblasti současného umění
  • 00:35:55 v České republice,
    ale to je jen důkaz
  • 00:35:59 úpadku uměleckých institucí
    v této zemi.
  • 00:36:03 Bienále je celek složený
    z mnoha uměleckých výpovědí
  • 00:36:06 ale samo jako celek
    žádnou výpověď nenese.
  • 00:36:11 Bienále přitahuje k současnému
    umění
  • 00:36:14 pozornost široké veřejnosti,
    ale nenaučí širokou veřejnost
  • 00:36:17 rozumět současnému umění.
  • 00:36:21 Bienále vytváří podmínky
    pro dialog
  • 00:36:23 mezi domácí scénou a hosty,
    ale ani jedni, ani druzí
  • 00:36:27 o žádný dialog nestojí.
  • 00:36:31 I tato slova
    jsou exponát.
  • 00:36:36 Věřím tomu,
    že se nám podařilo udělat
  • 00:36:40 veletrh umění,
    ale že ty věci mezi sebou
  • 00:36:44 mají určitou
    vnitřní kontinuitu
  • 00:36:47 a že to působí
    víc jako výstava
  • 00:36:49 než jenom jako přehlídka
    jednotlivých autorů.
  • 00:36:52 Já jsem sám umělec,
    čili pro mne je někdy obtížné
  • 00:36:55 se úplně přesně zkusit trefit
    s tou určitou distancí,
  • 00:36:58 abych nevybíral to,
    co já mám nejradši.
  • 00:37:01 Já nesnáším, když jako umělec,
    jako kurátor bych vybíral
  • 00:37:03 jenom to,
    co mi je blízké.
  • 00:37:05 Jsou tady věci, se kterými mám
    určitý polemický vztah,
  • 00:37:08 ale to mě naopak dráždí k tomu
    a vybízí a iniciuje,
  • 00:37:11 abych začal uvažovat
    ještě jiným způsobem.
  • 00:37:16 To jsou obrazy,
    které jsou vyrobeny
  • 00:37:19 sprayovou technikou.
    Pracuji jen se sprayem.
  • 00:37:23 Jsem Slovenka.
    pocházím z východního Slovenska
  • 00:37:26 a právě tento motiv také pochází
    z východního Slovenska.
  • 00:37:30 To je typická cimbálovka
    na východě.
  • 00:37:34 Hodně vycházím
    z různých životních situací.
  • 00:37:38 Někdy to měním až na vize,
    že je to až takové snové.
  • 00:37:45 Pocházím ze sídliště
    a tam děti dělaly takové věci,
  • 00:37:49 dost kruté,
    že vzali kočku,
  • 00:37:53 chytly ji za ocas, pověsily
    a čekaly až jí praskne hlavička.
  • 00:38:00 Dokud se nepřelije ta krev kočce
    a praskne jí ta hlava.
  • 00:38:05 To je ten výjev.
  • 00:38:07 Je to kruté,
    ale je to tak.
  • 00:38:20 Pro mne je třeba zajímavý
    Dominik Lang,
  • 00:38:22 což je tento padlý panel,
    který měl původně sloužit
  • 00:38:25 jako výstavní panel,
    ale zároveň pracuje
  • 00:38:27 s takovou alogičností,
    levituje tady něco,
  • 00:38:30 co mělo sloužit umění
    a stává se to umění samo sebou.
  • 00:38:36 YOU DO NOT NEED SQUARE ON HEAD
  • 00:38:40 Má to název
    You Do not need square on head.
  • 00:38:45 Je to v angličtině,
    Nepotřebujete šátek na hlavu.
  • 00:38:49 (hovoří anglicky)
  • 00:38:50 Nevím, jestli je turistům
    dobře v naší zemi.
  • 00:38:55 Řešíme s babičkou politiku
    takovým naivním způsobem,
  • 00:38:59 ale spíš nejde o to,
    co řešíme, ale že komunikujeme.
  • 00:39:10 Byla jsem na dovolené v Egyptě
    a tam jsem si povídala
  • 00:39:13 s jedním prodavačem šperků
    a bavili jsme se
  • 00:39:16 podobným způsobem
    jako s babičkou na zahradě
  • 00:39:19 o české politice, s ním jsme se
    bavili o zahraniční politice.
  • 00:39:23 A potom jsem ty věty
    nechala převyprávět svoji babičku.
  • 00:39:29 (hovoří anglicky)
  • 00:39:39 Je to o nějakém širším,
    globálním problému,
  • 00:39:43 který přenáším
    do lokálního kontextu.
  • 00:39:46 Ta dokumentární forma
    je z důvodu,
  • 00:39:49 že by to mělo odkazovat k tomu,
    jak k nám média mluví
  • 00:39:52 a k té manipulaci s informacemi,
    kdy mnohdy moderátor,
  • 00:39:55 nebo ten,
    kdo tu informaci sděluje,
  • 00:39:59 tak v podstatě přesně neví
    o čem mluví.
  • 00:40:12 Tady ty psí koberce,
    nebo jak to nazvat,
  • 00:40:15 které dělal Ondřej Brodi
    ještě s jedním finským umělcem -
  • 00:40:18 já si myslím, že tady je nějaký
    drsný atak vůči společnosti,
  • 00:40:23 která ty své psíčky
    miluje,
  • 00:40:26 a tady se s těmi
    odloženými psy,
  • 00:40:29 to jsou nemocní psi z útulků,
    o ně se nikdo nezajímá.
  • 00:40:32 Myslím, že by to mohla být
    určitá reflexe na celou společnost.
  • 00:40:36 Je to pregnantně,
    velmi zřetelně řečeno.
  • 00:40:44 Instalace se jmenuje
    Hrdinou konceptualismu.
  • 00:40:47 Je to o handicapech,
    které cítí maioritní společnost
  • 00:40:50 ke společnosti subkulturní,
    umělecké a opačně.
  • 00:40:57 Když nejměkčí umělecká tužka
    píchne
  • 00:41:01 a imobilizuje auto,
    které stojí tři milióny,
  • 00:41:05 tak je to
    určitá demonstrace potence,
  • 00:41:08 kterou by umění
    hypoteticky mohlo mít.
  • 00:41:12 Druhá věc je, že ti umělci
    a přátelé umění,
  • 00:41:15 kteří koukají na to Porsche,
    když je nikdo nevidí,
  • 00:41:17 tak si ho prohlídnou
    a i si šáhnou.
  • 00:41:21 Takže je velice těžké
    si v některých věcech
  • 00:41:24 nalít čistého vína.
  • 00:41:27 A mít v tom úplně jasno
    ani nikdy mít nebude.
  • 00:41:34 Mám rád Petra Písaříka.
  • 00:41:36 Ono to vypadá
    jako nějaké harampádí,
  • 00:41:38 ale právě to, že jednotlivé věci
    mají svoji paměť,
  • 00:41:40 tak to dává
    takovou zvláštní atmosféru,
  • 00:41:43 která vybízí k tomu,
    abychom začali vnímat předměty,
  • 00:41:45 se kterými běžně zacházíme,
    jako autentické předměty,
  • 00:41:48 které mají svůj život
    a souvislosti.
  • 00:41:51 Mám taky velmi rád věci
    od Marka Meduny.
  • 00:41:55 Je to jeden člen
    skupiny Rafani.
  • 00:42:00 Tady vystupuje
    sám za sebe jako umělec.
  • 00:42:03 Jeho věci mají podivně,
    zvláštně nečekanou
  • 00:42:05 estetickou kvalitu
    a ta nečekanost toho jeho projevu
  • 00:42:08 je velmi příznivá,
    je velmi vysoká z mého podhledu.
  • 00:42:12 Stejně tak
    jako tyto obrazy a fotografie.
  • 00:42:16 Mohl bych jmenovat
    i Evžena Šimeru,
  • 00:42:18 ale i videa Marka Téra,
    kdy on pracuje
  • 00:42:20 s homosexuální tématikou.
    Sám je gay,
  • 00:42:24 který se snaží
    v té komunitě negayů-umělců
  • 00:42:28 prosadit se s tím tématem
    a videa,
  • 00:42:32 která tady prezentuje,
    jsou velmi sugestivní,
  • 00:42:35 drsná a nečekaná, ale myslím si,
    že je to hodně podstatné,
  • 00:42:38 aby byl vůbec vidět
    v tom mumraji, v tom chaosu
  • 00:42:42 současného umění.
  • 00:42:46 Kromě české a slovenské sekce
    je tady
  • 00:42:48 rozsáhlá expozice
    zahraniční scény.
  • 00:42:50 Vystavena je široká škála
    nových i starších prací
  • 00:42:52 od malby přes fotografii
    k performanci a instalaci.
  • 00:42:56 Osloveni byli umělci
    mladí i starší,
  • 00:42:58 nastupující
    i ti etablovaní.
  • 00:43:01 Letošní koncepce také mapuje
    momenty,
  • 00:43:03 které byly rozhodující
    pro 60. a 70. léta.
  • 00:43:06 V sekci Expanded Painting 2
    je pak v Karlíně
  • 00:43:09 letos představeno 20 začínajících
    evropských malířů.
  • 00:43:16 Tak se sem vypravte, je tu chládek
    a čas máte celé léto.
  • 00:43:31 Italské Benátky
    jsou pro následující měsíce
  • 00:43:34 uměleckým městem číslo jedna,
    probíhá zde
  • 00:43:37 52. ročník bienále, největší
    výstavy svého druhu na světě.
  • 00:43:41 A letos padl nový rekord,
    co se účasti
  • 00:43:44 mezinárodních umělců týče.
  • 00:43:46 Do Benátek jich přijelo vystavovat
    rovných 100 ze 76 zemí světa.
  • 00:43:53 České barvy hájí na bienále
    Irena Jůzová.
  • 00:43:56 Ta se do našeho pavilonu
    vydala doslova s kůží na trh.
  • 00:44:00 Přemýšlela jsem
    o spoustě věcí.
  • 00:44:02 Přemýšlela jsem o sobě,
    o svojí práci,
  • 00:44:05 o tom, že chodím
    se svojí kůží na trh,
  • 00:44:07 se svými emocemi,
    se svými pocity.
  • 00:44:11 Umělec do toho dává
    hrozně moc intenzivních
  • 00:44:16 niterních prožitků
    a ty pak ukazuje lidem.
  • 00:44:22 Z těch věcí se stává
    zboží
  • 00:44:25 a to zboží
    je nějakým způsobem hodnoceno.
  • 00:44:28 Přemýšlela jsem
    o způsobu toho hodnocení
  • 00:44:32 a také o té formě toho,
    co dělám.
  • 00:44:35 Že nevytvářím artefakty
    ve smyslu sochy a obrazu,
  • 00:44:39 ale zabývám se
    dlouhodobými projekty,
  • 00:44:43 na kterých pracuji
    třeba tři roky.
  • 00:44:51 Nějakým způsobem
    se mi objevila ta kůže
  • 00:44:55 ve skicáku
    a byla taková erotická.
  • 00:44:59 Říkala jsem si...
    Dokonce jsem chodila
  • 00:45:03 i do sex-shopů
    a dívala jsem se
  • 00:45:06 na nafukovací panny
    a myslela jsem si,
  • 00:45:08 že nějaké použiji.
  • 00:45:10 Pak jsem si řekla,
    že to je blbost,
  • 00:45:12 že si vůbec nafukovací pannu
    kupovat nebudu,
  • 00:45:14 že mi jde
    jenom o tu kůži.
  • 00:45:16 A už jsem na to
    zapomněla.
  • 00:45:18 A řekla jsem si,
    že použiji svoji kůži.
  • 00:45:23 Tím to bylo jasné,
    nastartované.
  • 00:45:25 A začala jsem přemýšlet o tom,
    jak tu kůži získám.
  • 00:45:28 Začala jsem pracovat dál
    na tom,
  • 00:45:30 že jsem chtěla, aby ta kůže
    byla jenom
  • 00:45:33 taková slupka,
    takový výrobek.
  • 00:45:37 Vytvořili jsme ty krabice
    a vznikla z toho taková série.
  • 00:45:42 To zboží.
  • 00:45:58 Když jsem uvažovala,
    že bych šla do výběrového řízení,
  • 00:46:01 tak interiér toho pavilónu
    byl právě jedna z věcí,
  • 00:46:07 který mě zaujal,
    a proto jsem se rozhodla,
  • 00:46:10 že budu přemýšlet
    o dispozici té své práce,
  • 00:46:13 že se mi líbí
    ta stavba ve stavbě.
  • 00:46:16 Že umístím ten svůj butik
    právě do těch podchozích pásů,
  • 00:46:19 které jsou v té terasové podlaze
    a že je tam nádherné stropní okno.
  • 00:46:23 V tomto smyslu
    mě to naprosto vyhovuje.
  • 00:46:26 Je to překrásný prostor
    a jsem ráda, že to tam mám.
  • 00:46:38 Vůbec jsem neřešila
    svou tělesnost,
  • 00:46:41 svou sexualitu, nějakou erotičnost,
    nějakou svoji intimitu,
  • 00:46:47 ale řešila jsem spíš
    tu myšlenku toho,
  • 00:46:49 že jsem umělec
    a chodím se svojí kůží na trh.
  • 00:46:53 V tom smyslu přeneseně,
    že chodím se svými myšlenkami,
  • 00:46:57 se svojí intimitou niternou
    na trh,
  • 00:46:59 ne se svojí tělesností,
    se svým tělem, se svojí kůží.
  • 00:47:03 Takže je to pro mě
    takový přepis.
  • 00:47:18 Na bienále jsem jezdila,
    nebyla jsem tady vždycky.
  • 00:47:23 Teď tady jenom
    chodím do pavilónu
  • 00:47:26 a pracuji, takže já jsem se
    nikde podívat nebyla.
  • 00:47:29 Byla jsem tady jenom včera
    u Francouzů,
  • 00:47:32 ti už to mají nainstalované.
    Jsem zvědavá,
  • 00:47:34 protože říkali,
    že v té naší ulici
  • 00:47:37 vystavuje hodně umělkyň,
    že jsou
  • 00:47:40 docela dobrý, silný,
    tak se na to těším.
  • 00:47:47 Co se týká spolupráce
    s národní galerií,
  • 00:47:50 tak to si nemůžu stěžovat,
    protože jsem dostala k dispozici
  • 00:47:54 čtyři lidi,
    kteří se mnou spolupracovali
  • 00:47:57 na tom v různých oblastech,
    ale pak jsem si musela
  • 00:48:00 ještě sehnat svůj tým,
    který se mnou pracoval
  • 00:48:04 na technických věcech
    a sponzory.
  • 00:48:08 Nebo vlastně ten model, který mi
    věnoval všechny ty papíry,
  • 00:48:12 konstruktéra,
    který se mnou spolupracoval.
  • 00:48:15 Takže je to hodně lidí,
    kteří se na tom podíleli.
  • 00:48:28 Umění není sport,
    i když z toho občas máš
  • 00:48:31 zvýšený adrenalin,
    ale z něčeho úplně jiného.
  • 00:48:34 Já jsem do výběrového řízení
    šla,
  • 00:48:36 protože jsem měla
    připravený projekt,
  • 00:48:38 měla jsem připravenou práci
    a ta se mi zrovna hodila.
  • 00:48:40 Tak jsem si říkala:
    Pracuji zrovna s tím prostorem,
  • 00:48:43 přemýšlím o adjustaci těch vitrín,
    té své série,
  • 00:48:47 tak tohle je výborná příležitost
    jak zkusit ten prostor
  • 00:48:51 nějakým způsobem uzpůsobit
    tady tomu pavilónu.
  • 00:49:23 Je docela fajn,
    že se taky trochu začalo psát
  • 00:49:28 o těch mých věcech.
    A jestli mi to něco přinese?
  • 00:49:34 Já nevím.
    Na druhou stranu
  • 00:49:37 nevystavuju poprvé
    někde v cizině.
  • 00:49:42 Může mi to přinést
    nějaké kontakty,
  • 00:49:45 ale nevím,
    jestli něco zásadního.
  • 00:49:59 Benátky
    se mi vždycky líbily.
  • 00:50:01 Benátky jsou
    strašně romantické město
  • 00:50:04 a hrozně se mi líbí,
    že jezdím do pavilonu
  • 00:50:07 každý den na vodě,
    to je nádherný.
  • 00:50:10 Líbí se mi tady,
    je to krásné město.
  • 00:50:13 Těším se,
    že budu mít chvíli čas
  • 00:50:15 se podívat na ostrovy,
    kde jsem nikdy nebyla.
  • 00:50:18 Tak doufám, že to vyjde,
    abych se někam podívala.
  • 00:50:30 A co zaujalo náš štáb?
  • 00:50:32 Asistentka režie Míša Šetlíková
    doporučuje těm,
  • 00:50:34 kteří se chystají
    na benátské bienale,
  • 00:50:36 aby navštívili
    také výstavu Václava Cíglera,
  • 00:50:39 který Benátkách vystavuje
    celé léto.
  • 00:50:41 Michalu Cucovi se líbily
    fotografie Miloslava Čejky,
  • 00:50:44 jejichž hlavním motivem
    je příroda, krajina, tvar,
  • 00:50:47 struktury, reflexe a něco
    o člověku a to všechno v Lánech.
  • 00:50:51 Miroslav Vránek zvířata točí
    dost často, ale hlavně ta živá.
  • 00:50:54 Tentokrát přišel docela nadšený
    z uměleckoprůmyslového muzea,
  • 00:50:57 kde vystavuje zvířata Michal Cihlář
    a Veronika Richterová.
  • 00:51:01 Režisér Richard Guriča
    doporučuje
  • 00:51:04 rozsáhlou výstavu EROS
    v pražské galerii DESET,
  • 00:51:07 které se zúčastnilo
    více jak dvě desítky umělců.
  • 00:51:11 Režisér Jaroslav Černý
    s nadšením prolistoval obsáhlou,
  • 00:51:14 kvalitně graficky upravenou knihu
    výtvarníka Daniela Pešty.
  • 00:51:22 A režisérka Jana Chytilová
    vzkazuje všem,
  • 00:51:25 aby šli rychle
    na Martina Mainera
  • 00:51:27 do pražského Mánesa -
    končí 30. června.
  • 00:51:31 Tak hezké léto
    a začátkem září zase na shledanou.
  • 00:51:41 Skryté titulky
    Alena Fenclová

Související