iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 8. 2019
18:00 na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
5461
zhlédnutí

Události v regionech (Brno)

Hlavní regionální zpravodajská relace České televize. Souhrn nejdůležitějších událostí dne na jižní Moravě a ve Zlínském kraji.

24 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události v regionech

  • 00:00:00 UDÁLOSTI V REGIONECH
  • 00:00:02 Nové rychlostní radary
    v Rožnově pod Radhoštěm.
  • 00:00:05 Dohlédnou na tři úseky.
  • 00:00:06 V Brně stále nefungují.
  • 00:00:10 Skála pod Kozím hrádkem
    v Mikulově se rozpadá.
  • 00:00:12 Praskání způsobují kořeny šeříku.
  • 00:00:15 Sanace vyjde na miliony.
  • 00:00:18 Spolek pro GP ještě nedoplatil
    poplatek za letošní závod.
  • 00:00:21 Seriál už má za sebou klání
    v Rakousku.
  • 00:00:31 Pondělní Události v regionech
    začínají.
  • 00:00:33 Jsem rád, že se tu potkáváme,
    dobrý podvečer.
  • 00:00:36 Provoz na hlavních tazích
    v Rožnově pod Radhoštěm
  • 00:00:38 na Vsetínsku ode dneška
    kontrolují rychlostní radary.
  • 00:00:42 Mají zklidnit řidiče,
    kteří výrazně ve třech lokalitách
  • 00:00:45 překračují rychlost.
  • 00:00:47 Pro město pod Beskydy je zpomalení
    dopravy klíčovou problematikou.
  • 00:00:50 Kvůli zachování cenných přírodních
    lokalit se totiž místní
  • 00:00:54 před časem vzdali možnosti
    postavit obchvat.
  • 00:00:59 Pohled z mateřské školy přímo
    na nejdivočejší silnici v Rožnově.
  • 00:01:03 Horní Paseky, platí tu padesátka,
    podle policistů ji tady nedodržuje
  • 00:01:08 70 % řidičů.
  • 00:01:12 -Za první z kopce, za druhá nová
    cesta, takže jezdí opravdu
  • 00:01:14 nepřiměřeně rychle.
  • 00:01:17 -Když jedeme ráno z kolegyní
    do práce, tak víme,
  • 00:01:19 že nás předjíždějí
    a jedou třeba i 120.
  • 00:01:22 -Eldorádo řidičů mají zastavit
    tyto radary.
  • 00:01:23 Jsou na třech místech,
    na příjezdu do města z jihu,
  • 00:01:26 západu a severu.
  • 00:01:28 Ostrý provoz začal dnes
    přesně v poledne.
  • 00:01:31 Pět minut po spuštění
    ostrého provozu
  • 00:01:33 radar detekoval první přestupek.
  • 00:01:38 -Je to toto vozidlo,
    které projelo měřeným úsekem
  • 00:01:40 rychlostí 63 kilometry v hodině.
  • 00:01:43 -Rožnov prakticky neměl jinou
    možnost, jak dopravu zklidnit,
  • 00:01:45 než radary.
  • 00:01:46 Radnice se před 10 lety
    definitivně vzdala možnosti
  • 00:01:50 obchvatu, zásah do beskydské
    přírody by byl v tomto případě
  • 00:01:54 až příliš drastický.
  • 00:01:56 Radnici čeká zatěžkávací zkouška.
  • 00:01:59 Sousední Valašské Meziříčí
    a Vsetín.
  • 00:02:03 už radary mají a statistika
    za loňský rok je ohromující.
  • 00:02:07 Počet přestupků je v desítkách
    tisíc, vybrané pokuty pak
  • 00:02:11 v desítkách milionů.
  • 00:02:12 Rožnov přijal strážníka
    a dva přestupkáře,
  • 00:02:15 za inkasované peníze pořídí
    další kamery.
  • 00:02:18 -Chceme město vybavit kamerami,
    které budou schopné identifikovat
  • 00:02:22 SPZ a případně ji srovnat s tím,
    zdali nebyla v nějaké
  • 00:02:24 trestné činnosti.
  • 00:02:26 -Jen za první hodinu provozu
    nakonec radary poslaly
  • 00:02:27 na policejní server fotografie
    dalších sedmi hříšníků.
  • 00:02:31 To bylo v poledne, v noci
    za menšího provozu jich nejspíš
  • 00:02:35 bude podstatně víc.
  • 00:02:40 Teď pohled do Jihomoravského kraje.
  • 00:02:42 Z větších měst stálý,
    v tomto případě stacionární radar
  • 00:02:45 na měření rychlosti provozuje
    jen Břeclav.
  • 00:02:50 V blízké době ale plánují
    hlídat rychlost taky ve Vyškově
  • 00:02:53 nebo ve Znojmě, konkrétně tam
    by mělo úsekové měření začít
  • 00:02:56 fungovat už od září.
  • 00:02:58 Rychlost řidičů ale hlídají
    radary taky v menších městech.
  • 00:03:01 Pokuty za rychlou jízdu tak přináší
    několikamilionové částky
  • 00:03:05 do městské kasy třeba v Kyjově,
    Ivančicích nebo v Mikulově.
  • 00:03:10 Narozdíl od Rožnova pod Radhoštěm
    a dalších zmíněných oblastí,
  • 00:03:13 v mnohem větším městě, v Brně,
    radary nejsou.
  • 00:03:16 Magistrát ale dlouhodobě zvažuje
    zavedení systému úsekového měření,
  • 00:03:20 který pomocí kamer dokáže
    příliš rychlou jízdu odhalit.
  • 00:03:24 Radní zvažují 3 úseky, kde by
    kamery v budoucnu měly měřit.
  • 00:03:28 Zatím ale nerozhodli.
  • 00:03:30 Technologie takovou kontrolu řidičů
    umožní v Husovickém tunelu.
  • 00:03:34 Zavedení úsekového měření tam
    ale radní odmítli.
  • 00:03:39 Dnešní záběry z Královopolských
    tunelů.
  • 00:03:41 Jedeme maximální povolenou
    rychlostí 60 km v hodině.
  • 00:03:45 Přesto nás podstatně rychleji
    už na jeho začátku
  • 00:03:47 předjíždí tento kamion.
  • 00:03:52 -Pokus číslo dva o chvíli později -
    předjíždí toto osobní auto
  • 00:03:56 a za ním několik dalších.
  • 00:03:58 Kamerami je pracovníci Brněnských
    komunikacích vidí.
  • 00:04:01 Změřit je ale zatím nemůžou.
  • 00:04:04 -Je potřeba na začátek a konec
    toho kalibrovaného úseku
  • 00:04:07 pořídit nové kamery.
  • 00:04:09 -Předpokládám i nový software?
  • 00:04:10 -Samozřejmě i s novým softwarem.
  • 00:04:12 -Paradoxně nejdřív by se mohlo
    začít měřit v Husovickém tunelu.
  • 00:04:16 Právě v něm pracují dělníci
    a instalují i technologie,
  • 00:04:21 které to umožní.
  • 00:04:22 O měření v tunelu ale nemají
    zájem brněnští radní.
  • 00:04:25 -V tuto chvíli nemáme žádná data,
    která by nám říkala,
  • 00:04:27 že v tom úseku dochází
    k nějaké nehodovosti.
  • 00:04:30 Pokud se situace změní, my na to
    kdykoliv můžeme reagovat.
  • 00:04:34 -Za pravdu mu dává policie,
    přesné statistiky nemá,
  • 00:04:37 podle ní jsou ale v tunelu nehody
    kvůli rychlosti výjimečné.
  • 00:04:40 Letitá studie města mluví
    o 9 jiných místech,
  • 00:04:43 kde by úsekové měření potřeba
    naopak bylo.
  • 00:04:47 Noví radní zatím uvažují o třech
    z nich.
  • 00:04:50 Ulicích Jihlavská, Ostravská
    a Sportovní.
  • 00:04:53 V té poslední už jsou na to
    kamery nachystané.
  • 00:04:56 -Úvaha byla někdy v roce 2020,
    ale bude záležet na aktuální
  • 00:04:59 dopravní situaci ve městě Brně.
  • 00:05:02 -Brno tak ještě dlouho zůstane
    jediným ze třech největších
  • 00:05:04 českých měst,
    kde úsekové měření chybí,
  • 00:05:07 stejně jako stacionární radary.
  • 00:05:09 Na rozdíl od Prahy a Ostravy.
  • 00:05:21 A naším hostem je
    Veronika Valentová
  • 00:05:23 z Centra dopravního výzkumu.
  • 00:05:24 Nyní přidá svůj pohled.
  • 00:05:27 Je třeba měřit rychlost tam,
    kde statistiky neuvádějí
  • 00:05:29 žádné nehody?
  • 00:05:33 -Dobrý podvečer.
  • 00:05:43 Důvod měření je také z důvodu
    plynulosti provozu.
  • 00:05:44 -Nejčastější příčinou nehod
    v loňském roce bylo
  • 00:05:46 nevěnování se řízení vozidla,
    nepřizpůsobení rychlosti
  • 00:05:49 v různých variantách se v tom
    žebříčku objevuje
  • 00:05:51 až od pátého místa.
  • 00:05:56 Je tak relativně masivní postihování
    rychlosti správným způsobem,
  • 00:06:03 jak zvýšit bezpečnost na silnicích?
  • 00:06:15 -Nezabýváme se pouze rychlostí.
  • 00:06:23 Právě rychlost však přináší
    nejzávažnější nehody.
  • 00:06:37 -Ze strany obcí a měst to vypadá,
    že se nainstalují radary.
  • 00:06:41 -Ano, tak nemusí k nehodám dojít.
  • 00:06:49 Jakmile však dojde ke srážce
    chodce, pak každý radary chce.
  • 00:07:03 Města nechtějí na měření rychlosti
    vydělávat.
  • 00:07:13 Je to z důvodu, že tam dlouhodobě
    dochází k vyšším rychlostem.
  • 00:07:16 -Centrum dopravního výzkumu
    vypracovalo studii,
  • 00:07:17 která se týkala úsekového měření
    v omezeních na dálnici.
  • 00:07:19 Co jste zjistili?
  • 00:07:28 -Zjistili jsme, že úsekové měření
    má pozitivní vliv jak na plynulost
  • 00:07:33 provozu, tak na snížení rychlosti.
  • 00:07:39 Došlo i ke snížení nehodovosti.
  • 00:07:41 -V té studii je graf,
    který ukazuje,
  • 00:07:43 že před první kamerou řidiči
    zpomalují i na 60,
  • 00:07:46 65 kilometrů za hodinu.
  • 00:07:49 Jak je to s plynulostí provozu
    v souvislosti s úsekovým měřením?
  • 00:08:16 -Zpomalením musí vozidla více
    brzdit a tím nedojde k nehodě.
  • 00:08:21 -Jaké výhody či nevýhody má úsekové
    měření oproti běžnému radaru?
  • 00:08:30 -Stacionární radar měří jen v
    jednom místě.
  • 00:08:34 Proto se dává na vjezdu města.
  • 00:08:41 Úsekové měření měří v různé délce,
    může to být i celý průtah obcí.
  • 00:08:44 Počítá se průměrná rychlost.
  • 00:08:45 -Děkujeme za váš pohled na věc.
  • 00:09:02 Při srážce tří aut dnes v poledne
    zemřela v Kyjově na Hodonínsku žena.
  • 00:09:06 Na místo přijely čtyři posádky
    záchranářů včetně vrtulníku.
  • 00:09:10 Zachránit ji se už ale nepodařilo.
  • 00:09:12 Dva muži se při nehodě zranili,
    sanitka a vrtulník je převezly
  • 00:09:15 do fakultní nemocnice
    v brněnských Bohunicích.
  • 00:09:18 Příčinu tragické nehody
    policie vyšetřuje.
  • 00:09:23 Na 42 místech po celém Česku
    se včera návštěvníkům otevřela
  • 00:09:26 řada synagog a dalších míst
    v židovských čtvrtích.
  • 00:09:29 Lidé si je mohli výjimečně zdarma
    prohlédnout v rámci
  • 00:09:33 Dne židovských památek.
  • 00:09:35 Třeba v Boskovicích na Blanensku
    mohli lidé kromě synagogy
  • 00:09:38 navštívit třeba i židovský
    obecní dům, hřbitov
  • 00:09:40 nebo takzvanou mikve, tedy lázeň.
  • 00:09:43 -Naše lázeň byla objevena čistě
    náhodně v roce 2002,
  • 00:09:46 kdy dům získal nového majitele.
  • 00:09:50 -Slovo mikve je hebrejské,
    znamená shromáždění
  • 00:09:52 a rozumí se tím shromáždění
    v této nádržce.
  • 00:09:56 Takováto mikve sloužila
    ne k hygienické očistě,
  • 00:09:59 ale k očistě rituální, duchovní.
  • 00:10:03 Mikve navštěvovali všichni dospělí
    muži před každým židovským svátkem,
  • 00:10:07 to znamená přes šábesem,
    a potom těch svátků je během roku
  • 00:10:11 celá řada, tak pokaždé,
    když bylo potřeba.
  • 00:10:15 Je známou skalnatou dominantou
    Mikulova.
  • 00:10:17 Kozí hrádek se ale v poslední
    době začíná rozpadat.
  • 00:10:20 Tamními skalisky prorůstá šeřík
    a narušuje je.
  • 00:10:24 Proto teď vedení mikulovské radnice
    naplánovalo studii obnovy skal
  • 00:10:28 i přilehlého území.
  • 00:10:29 Obnova vyjde podle dosavadních
    odhadů na desítky milionů korun,
  • 00:10:33 hotovo by mohlo být za tři roky.
  • 00:10:37 Mikulovský Kozí hrádek patří mezi
    nejnavštěvovanější části města.
  • 00:10:40 Je viditelný ze širokého okolí
    a v minulosti zabezpečoval
  • 00:10:44 kontrolu cest mezi Brnem a Vídní.
  • 00:10:47 Teď zase potřebuje ochránit
    tato památka.
  • 00:10:50 Tedy konkrétně skála
    pod Kozím hrádkem.
  • 00:10:52 Může za to tato zdánlivě nevinná
    rostlina, která na jaře vábí vůní
  • 00:10:57 i barevností, šeřík.
  • 00:11:00 -Když se podíváme na tu skálu,
    tak vidíme působení těch kořenů,
  • 00:11:03 jak postupně zvětrává zvrchu dolů.
  • 00:11:08 -Občas spadne menší kamínek,
    před třemi týdny ale
  • 00:11:10 na turistickou pěšinku dopadl
    kus skály.
  • 00:11:14 Na vině byl právě silný kořen
    šeříku.
  • 00:11:17 -To světlé, tam bylo to skalisko,
    ten balvan, uvolnil se
  • 00:11:20 a skončil tady, ta hmota má
    určitě přes tunu.
  • 00:11:25 Tady to vyčistímeme, odsanujeme
    a na těchto prostorách
  • 00:11:30 vytvoříme vyhlídky.
  • 00:11:34 -Dotčený prostor je zatím
    ohrazený policejní páskou,
  • 00:11:37 na ostatní cesty ale návštěvníci
    můžou, jak už tradičně napovídá
  • 00:11:41 vztyčená vlajka na věži.
  • 00:11:44 -Zjistili jsme, že pro turisty,
    kteří Mikulov navštíví,
  • 00:11:47 je to nejlepší orientační znamení,
    že je otevřeno.
  • 00:11:56 -My jsme na dovolené tady v Perné,
    tak jsme se sem přišli podívat,
  • 00:11:57 abychom poznali okolí.
  • 00:11:59 -Co by tady bylo potřeba zlepšit,
    co ty cesty?
  • 00:12:01 -Kvůli kočárku, kdyby nebyly tak
    štěrkované, tak by to bylo lepší.
  • 00:12:06 -Takové přání se Kristýně Alexové
    zřejmě vyplní.
  • 00:12:08 Město při úpravě okolí hrádku totiž
    nechá zpevnit i místní cesty.
  • 00:12:17 Jsme přibližně v polovině
    vysílání, za malou chvíli
  • 00:12:20 se živě podíváme na brněnskou
    Kraví horu.
  • 00:12:21 Pracovníci hvězdárny tam nachystali
    společné pozorování roje Perseid.
  • 00:12:25 Lidé by mohli vidět
    až 100 meteorů za hodinu.
  • 00:12:28 Záleží ale na počasí.
  • 00:12:32 A v reportáži zamíříme přímo
    do centra Brna.
  • 00:12:35 Dnes se tam objevil speciální
    měřící vůz.
  • 00:12:37 Koncentraci škodlivin ve vzduchu
    bude zaznamenávat do konce srpna.
  • 00:12:46 Ani týden po skončení Velké ceny
    silničních motocyklů
  • 00:12:48 ještě není doplacený zalistovací
    poplatek pro španělského promotéra.
  • 00:12:52 Spolek složený z Brna
    a Jihomoravského kraje
  • 00:12:55 totiž zatím čeká na celkové
    vyúčtování závodu,
  • 00:12:58 až pak chce peníze poslat.
  • 00:13:00 Mezitím se už Velká cena stihla
    odjet taky v sousedním Rakousku.
  • 00:13:04 O víkendu se na závod,
    který je v posledních letech
  • 00:13:10 největší konkurencí toho brněnského,
    vypravil i náš štáb.
  • 00:13:13 Okruh v podhůří dvoutisícových hor,
    jen 3,5 hodiny cesty od Brna.
  • 00:13:16 Velká cena Rakouska se tu
    poprvé jela v roce 2016
  • 00:13:20 a už tehdy začala směle
    konkurovat Brnu.
  • 00:13:24 Na rozdíl od Brna přespávají
    fanoušci na rakouské Velké ceně
  • 00:13:26 převážně v kempech.
  • 00:13:27 V bezprostřední blízkosti okruhu
    je jich hned šest.
  • 00:13:29 Nejbližším větším městem je
    12tisícový Knittelfeld.
  • 00:13:33 Ten nabízí desítku penzionů nebo
    hotelů a pár pokojů v soukromí.
  • 00:13:37 V celém údolí je tak k dispozici
    jen kolem tří tisíc lůžek,
  • 00:13:40 a ty si dlouho dopředu rezervují
    pořadatelé nebo závodní týmy.
  • 00:13:44 Zbytek, tedy hlavně fanoušci,
    musí pod stan.
  • 00:13:46 Buď pod svůj nebo třeba pod ten,
    co tady postavil
  • 00:13:49 brněnský podnikatel Petr Bouchal.
  • 00:13:51 -My jsme tady v podhůří Alp,
    je tady spousta farem.
  • 00:13:54 Farmář poseče trávu, která je
    pro krávy, a udělá tady kemp.
  • 00:14:01 -Farmář pak buď sám zajistí zázemí,
    nebo své louky pronajme.
  • 00:14:05 Petr Bouchal jezdí se svým
    stanovým hotelem
  • 00:14:07 hned na několik závodů v Evropě,
    má proto srovnání.
  • 00:14:10 Typický fanoušek je podle něj
    buď Rakušan nebo Němec
  • 00:14:12 a je mu mezi 40 a 50 lety.
  • 00:14:16 -Do Brna jezdí více párty lidé,
    sem si to jedou více užít,
  • 00:14:21 jsou více na úrovni.
  • 00:14:25 -Jsme tady proto, že to má štábní
    kulturu, je to perfektní,
  • 00:14:27 je tu čisto.
  • 00:14:29 -A čisto je i na samotném okruhu.
  • 00:14:30 Na tribunách nechybí dostatek
    veřejných záchodů
  • 00:14:32 ani košů na tříděný odpad.
  • 00:14:34 To, že je Brno v celém seriálu
    Moto GP velmi specifické,
  • 00:14:36 si myslí i vydavatel německého
    motoristického magazínu
  • 00:14:38 Hendrik Nöbel.
  • 00:14:40 Na Masarykův okruh poprvé vyrazil
    v roce 1975
  • 00:14:43 a od té doby jezdí pravidelně.
  • 00:14:45 V rakouském závodu vidí konkurenci,
    která Brnu sebrala část diváků.
  • 00:14:58 -O problémech s financováním
    brněnského závodu dobře ví,
  • 00:15:02 nejisté budoucnosti brněnské
    Velké ceny dokonce věnoval
  • 00:15:04 poslední úvodník svého časopisu.
  • 00:15:05 Uznává ale, že peníze jsou
    problém po celém světě.
  • 00:15:16 -Vlastníkem zdejšího okruhu
    je totiž spolumajitel Redbullu
  • 00:15:19 a 51. nejbohatší člověk na světě
    Dietrich Mateschitz.
  • 00:15:23 Peníze proto rakouští sousedé
    vůbec neřeší.
  • 00:15:24 Přesto ze závodu těží celý region.
  • 00:15:28 Od té doby, co se tady závody
    motorek jezdí,
  • 00:15:30 stoupl počet turistů v horském
    regionu dvojnásobně
  • 00:15:31 a jezdí sem opakovaně po celý rok.
  • 00:15:41 Jed na hraboše nemohou zemědělci
    i nadále používat plošně.
  • 00:15:44 Shodli se na tom dnes odborníci
    při jednání
  • 00:15:46 na ministerstvu zemědělství.
  • 00:15:49 Jedinou možností je požádat
    o výjimku ochránce přírody.
  • 00:15:52 Situace s přemnoženými hraboši
    je na některých místech
  • 00:15:55 podle zemědělců neúnosná.
  • 00:15:57 V Jihomoravském kraji vznikají
    podle nich nenahraditelné škody.
  • 00:16:01 -Nacházíme se v porostu semenné
    vojtěšky, kde už dneska vidíme,
  • 00:16:03 že škoda hrabošem je nějakých
    80, 90 %.
  • 00:16:08 Vidíte, jedna díra na druhé.
  • 00:16:10 Všechny díry jsou jako funkční,
    protože vidíme,
  • 00:16:13 že tam mají hraboši natahané
    nějaké krmení.
  • 00:16:17 Takže ty škody tu budou na tomto
    porostu velmi značné.
  • 00:16:21 Ty škody se pořád neustále
    do té doby než to sklidíme
  • 00:16:24 budou zvětšovat.
  • 00:16:25 Kdoví, kolik tu sklidíme,
    dvacet kilo z hektaru?
  • 00:16:28 Tématu se budou věnovat i dnešní
    Události.
  • 00:16:30 Zmíní různé způsoby, jak se
    s drobným hlodavcem vypořádat,
  • 00:16:34 nebo výhody i nevýhody
    jednotlivých opatření.
  • 00:16:37 Sledujte jedničku nebo
    čtyřiadvacítku od 7 večer.
  • 00:16:44 Na noční obloze je v těchto dnech
    možné zahlédnout jeden
  • 00:16:46 z nejjasnějších rojů meteorů,
    Perseidy.
  • 00:16:50 Padající hvězdy měli dnes zájemci
    pozorovat i na Kraví hoře v Brně,
  • 00:16:54 třeba z pohodlí vlastního
    spacáku nebo karimatky.
  • 00:16:58 V areálu koupaliště se od 22. hodiny
    má konat Noc padajících hvězd.
  • 00:17:03 Na místě je i Markéta Chumchalová.
  • 00:17:05 V Brně se během odpoledne obloha
    zatáhla, jaký vývoj předpokládají
  • 00:17:09 sami organizátoři akce?
  • 00:17:18 -Dobrý večer.
  • 00:17:24 Organizátoři počasí sledovali celý
    den.
  • 00:17:30 zdálo se, že bude pršet až od 21.
    hodiny.
  • 00:17:33 Prší však už teď.
  • 00:17:39 Je tu i maketa Měsíce.
  • 00:17:51 I tato rekvizita spojená s dnešním
    pozorováním bude muset být
  • 00:17:54 vyfouklá, protože závisí na počasí.
  • 00:18:09 Pokud se mračna roztáhnou, nejvíce
    hvězd by šlo vidět po půlnoci.
  • 00:18:13 Bude také zhasnutý Špilberk.
  • 00:18:16 -Jaký je výhled meteorologů
    do následujících dní?
  • 00:18:21 -Srážky by měly k ránu ustávat.
  • 00:18:26 Oblačno, zataženo a deštivo má být
    i zítra.
  • 00:18:35 Nejvyšší teploty budou dosahovat
    25 stupňů Celsia.
  • 00:18:42 I v dalších dnech bude
    pravděpodobně zataženo.
  • 00:18:47 Přes jižní Moravu postupuje
    studená fronta.
  • 00:18:48 -Markéto, děkujeme.
  • 00:18:50 Možná nejnáročnější zásahy
    hasičů jsou ty,
  • 00:18:52 při kterých musí zachraňovat
    zavalené lidi.
  • 00:18:54 V čem jsou tyto akce složité
    a jak si při nich vedou
  • 00:18:56 jihomoravští hasiči se dozvíte
    na Facebooku Události Brno.
  • 00:19:00 Služební policejní pes Majk
    už podruhé v krátké době pomohl
  • 00:19:05 zachránit ztraceného člověka.
  • 00:19:08 O víkendu vystopoval nezvěstného
    seniora, koncem července
  • 00:19:12 malou dívku.
  • 00:19:13 Jeho zásluhy připomíná náš
    redakční twitterový účet.
  • 00:19:17 A zvířata ještě jednou - profily
    Události Brno nabízejí video
  • 00:19:20 z lužáneckého parku v Brně.
  • 00:19:22 Desítky strážníků se snažily ulovit
    4 uprchlá vietnamská prasata.
  • 00:19:27 Zabralo jim to celé odpoledne.
  • 00:19:40 Zjistit, jak se lidem dýchá
    přímo v historickém jádru města,
  • 00:19:44 má za úkol speciální vůz.
  • 00:19:46 Měří koncentraci prachu
    a škodlivin.
  • 00:19:48 Na náměstí Svobody ho dnes
    instalovali technici magistrátu.
  • 00:19:52 Data bude v lokalitě sbírat
    do 30. srpna.
  • 00:19:57 Vysunout čidla, zapojit vůz
    do elektřiny,
  • 00:19:59 zkalibrovat přístroje.
  • 00:20:00 Na brněnském náměstí Svobody
    pracuje ode dneška dočasně
  • 00:20:02 stanice pro měření kvality ovzduší.
  • 00:20:06 -Magistrátu chce mít představu
    o tom, jak je na tom ovzduší
  • 00:20:10 v centru Brna.
  • 00:20:11 My totiž měříme pouze většinou
    u dopravních tepen
  • 00:20:14 nebo v okrajových částech města.
  • 00:20:17 -Momentálně se nacházíme
    uvnitř měřicího vozu,
  • 00:20:18 tady už vidíme analyzátory,
    které vlastně nasávají vzduch,
  • 00:20:22 který sem proudí z těch hlav,
    které jsou na střeše.
  • 00:20:24 -Míra znečištění ovzduší se měří
    na 13 stanicích v Brně.
  • 00:20:26 Část jich je automatických,
    takže data z nich se rovnou
  • 00:20:29 přenášejí ven.
  • 00:20:31 Na internetu si pak tyto hodnoty
    může kdokoliv přečíst.
  • 00:20:33 I když momentálně je informací míň,
    část stanic je kvůli údržbě
  • 00:20:36 mimo provoz.
  • 00:20:37 To stanici v Kroftově ulici
    meteorologové obsluhují manuálně.
  • 00:20:43 -Výhodou tohoto zařízení je,
    že můžeme tímto způsobem
  • 00:20:44 monitorovat některé další
    znečišťující látky,
  • 00:20:46 jako například těžké kovy nebo
    polycyklické aromatické uhlovodíky.
  • 00:20:50 Takovou dejme tomu nevýhodou je,
    že ta data nemáme v reálném čase,
  • 00:20:53 ale až poté, co se ty filtry
    odvezou do laboratoře
  • 00:20:56 k nějakým analýzám.
  • 00:20:57 -Čistý filtr, filtr odtud
    z Kroftovy ulice a z Ostravy Poruby
  • 00:21:00 letos v dubnu.
  • 00:21:01 Obsahují přibližně tolik prachu,
    kolik dospělý člověk nadýchá
  • 00:21:03 za pět dní.
  • 00:21:05 Z vozu na náměstí Svobody nikdo
    papírky s prachem sbírat nebude.
  • 00:21:07 Výsledky ale ano, lidé je najdou
    na stránkách brnenskeovzdusi.cz
  • 00:21:11 na konci září.
  • 00:21:46 Janáčkovo divadlo,
    Mahenovo divadlo nebo Reduta.
  • 00:21:48 Zákulisí všech tří scén Národního
    divadla Brno si zájemci
  • 00:21:52 mohou prohlédnout celý týden,
    konají se tam komentované prohlídky.
  • 00:21:56 Velkým lákadlem je nově
    opravená Janáčkova scéna.
  • 00:22:00 Mahenovo divadlo zatím čeká
    na kompletní rekonstrukci marně.
  • 00:22:05 Na jevišti teď herce neuvidí.
  • 00:22:06 Přesto dnes ráno mířily
    do brněnských divadel
  • 00:22:08 davy zájemců.
  • 00:22:10 Na komentované prohlídky.
  • 00:22:12 Nejprodávanější jsou ty
    v Janáčkově divadle.
  • 00:22:14 -Protože se všichni chtějí
    podívat, jak vypadá
  • 00:22:16 zrekonstruované Janáčkovo divadlo,
    takže to je prodané tak zhruba
  • 00:22:20 ze dvou třetin, ty ostatní
    divadla tak zhruba na třetinu.
  • 00:22:23 -Trasa vede přes běžně
    nepřístupná místa v zákulisí,
  • 00:22:26 třeba do zkušebních sálů
    nebo na jeviště.
  • 00:22:28 Oblíbený je i primátorský salonek.
  • 00:22:30 -Není běžně přístupný,
    je vlastně určený pouze
  • 00:22:33 vedení divadla nebo vedení města,
    který je zařízený vlastně
  • 00:22:36 původním nábytkem profesora Rulera
    z 60. let 20. století.
  • 00:22:40 Jak jsem tady už říkal,
    můžete si i vyzkoušet,
  • 00:22:42 můžete se i posadit tady
    k tomu stolu.
  • 00:22:43 Zatímco interiér se leskne
    novotou už od listopadu,
  • 00:22:46 rekonstrukce oficiálně skončí
    po prázdninách.
  • 00:22:48 Pracuje se ještě v zadní části
    divadla, a taky na úpravě
  • 00:22:51 příjezdové cesty.
  • 00:22:53 Generální rekonstrukci by
    potřebovalo i brněnské
  • 00:22:56 Mahenovo divadlo.
  • 00:22:57 Ta se ale v následujících letech
    neplánuje.
  • 00:23:00 Pracuje se teď na dílčích úpravách,
    například na opravě balustrád.
  • 00:23:02 -Tady v interiéru děláme obnovu
    vnitřních loží
  • 00:23:05 a dokončujeme rekonstrukci
    jevištních stolů,
  • 00:23:09 jako součástí jevištní
    technologie,
  • 00:23:10 které už byly opravdu v tristním
    stavu a postupně nám přestaly
  • 00:23:14 fungovat ke konci minulé sezony.
  • 00:23:15 -Nevyhnutelné ale budou časem
    větší zásahy: třeba výměna rozvodů
  • 00:23:18 a obnova fasády, vše navíc
    ve spolupráci s památkáři.
  • 00:23:21 Cena by podle odhadů mohla
    sahat k miliardě.
  • 00:23:30 Přípravy na folklorní festival
    Slovácký rok v Kyjově
  • 00:23:33 jsou v plném proudu,
    budeme se jim věnovat zítra.
  • 00:23:36 A chceme zjistit, jakým způsobem
    brněnské městské části hospodaří
  • 00:23:40 s dešťovou vodou.
  • 00:23:42 Pro dnešek je to vše,
    ještě nabízím krátký přehled
  • 00:23:44 počasí se zaměřením
    na situaci ohledně sucha.
  • 00:23:46 Na viděnou se těším zítra.
  • 00:23:48 Pěkný večer!
  • 00:23:49 Skryté titulky:
    K. Schwarzová, V. Kotlánová
  • 00:23:50 Česká televize 2019

Související