iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 4. 2011
17:00 na ČT1

1 2 3 4 5

43 hlasů
20198
zhlédnutí

Chalupa je hra

Ve středověké tvrzi se rozhodně nudit nebudete.

22 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Chalupa je hra

  • 00:00:01 Je-li vám dřevěnka malá,
    kupte něco většího.
  • 00:00:04 Ani nevíte,
    jaké je výhoda koupit třeba tvrz.
  • 00:00:08 Protože kdyby vám to u soudu brali,
    je to tvrzení proti tvrzení.
  • 00:00:12 Au, to je slovní hříčka, ty Kubo!
  • 00:00:17 Sehnat krásnou, romantickou chalupu
    bývá v dnešní době problém,
  • 00:00:23 a tak někteří nadšenci
    kupují chalupy, které tady zbyly.
  • 00:00:27 Proč?
  • 00:00:28 Protože je nikdo nechce.
  • 00:00:30 Nikdo soudný se přece nebude pouštět
    do rekonstrukce zchátralých,
  • 00:00:34 několik stovek let starých stavení.
  • 00:00:36 Nejinak tomu bylo
    v případě malešovské tvrze
  • 00:00:39 z počátku 14. století.
  • 00:00:41 Ale jen do té doby,
    než ji objevil pan Ondřej.
  • 00:00:45 -Já jsem byl dlouho v zahraničí,
    pak jsem se vrátil
  • 00:00:48 a takový objekt jsem hledal,
    projezdil jsem celou republiku
  • 00:00:51 a nakonec jsem se vrátil do kraje,
    který znám z dětství
  • 00:00:54 a moje rodina odtud pochází.
  • 00:00:56 Tvrz, kterou jsem znal už dlouho,
    jsem nakonec po ročním úsilí koupil.
  • 00:01:02 -Lidé mají hrůzu, když mají
    rekonstruovat 100 let chalupu
  • 00:01:07 a vy rekonstruujete
    několik stovek let starou tvrz.
  • 00:01:12 Je to velká práce?
  • 00:01:15 Letos to bude 9 let,
    co jsem ji koupil a ještě pár let
  • 00:01:21 to bude trvat než to dodělám.
  • 00:01:24 Ale nevidím v tom strašáka,
    naopak motivaci jít dál.
  • 00:01:31 Na každý rok se těším,
    co budu mít za projekt,
  • 00:01:35 co udělám, kam to posunu atd.
  • 00:01:38 Je to spíše motivátor než něco,
    čeho bych se bál.
  • 00:01:42 -Jak tvrz vypadala,
    když jste ji kupoval?
  • 00:01:45 -Kolem byla 5m džungle,
    všude rostly stromy
  • 00:01:50 a většina zdí tady nebyla.
  • 00:01:55 Střecha byla
    na několika místech proražená,
  • 00:01:59 prohnilé trámy, podlahy byly pryč.
  • 00:02:02 Prostor uvnitř byl vždy jedna
    velká místnost.
  • 00:02:07 Ve spodních patrech bylo až po strop
    hromada nepořádku
  • 00:02:11 a nahoře to bylo prázdné,
    ale dost zničené.
  • 00:02:16 Nebyla tady voda, stará elektřina.
  • 00:02:19 Byly tady jen 4 zdi
    a ty jsme dali dohromady.
  • 00:02:24 -Předpokládám, že vstupní dveře
    ani tyto nevypadaly jako teď.
  • 00:02:32 Ony tady vůbec nebyly.
  • 00:02:34 Když jsme vykopávali sklep,
    tak jsme našli tento fragment
  • 00:02:41 pozdě gotického portálu
    ze 14. století.
  • 00:02:47 Říkal jsem si, že by bylo dobré
    ho použít.
  • 00:02:50 Našel jsem kameníka
    z Hořic v Podkrkonoší,
  • 00:02:53 který k tomu kusu dodělal zbytek.
  • 00:02:57 Potom to byla skládačka.
  • 00:03:03 Obešel jsem 3 řemeslníky ?
    místního truhláře,
  • 00:03:08 který vyrobil dubovou desku dveří.
  • 00:03:12 S kamarádem jsme na modelu 1:1
    nakreslili na papír dveře
  • 00:03:20 a kovář podle toho udělal kování,
    které jsme na místě sestavili.
  • 00:03:25 -Vy tvrz nerekonstruujete,
    vy ji postupně skládáte z toho,
  • 00:03:30 co najdete.
  • 00:03:31 Dá se říct, že občas něco najdeme,
    ale spíše z toho,
  • 00:03:36 co vytvoříme podle vzorů,
    které se tady najdou
  • 00:03:40 a už nejdou použít,
    protože jsou příliš rozpadlé
  • 00:03:44 nebo podle adekvátních příkladů,
    které vidíme jinde z období,
  • 00:03:49 do kterého se snažíme tvrz vrátit.
  • 00:03:53 Myslím, že je to jedna
    velká pokladnička,
  • 00:03:56 do které i kdybyste sypali celý den,
    tak tam nic nebude.
  • 00:04:00 Tohle 2 rolemi
    ter papíru nepřikryjete.
  • 00:04:05 -K Ondřejovým kamarádům dnes nepatří
    jenom kameník, truhlář nebo kovář,
  • 00:04:10 ale postupně k nim přibyl
    tesař, keramik, restaurátor
  • 00:04:13 a mnoho dalších,
  • 00:04:14 kteří se stejným zápalem
    a entusiasmem pomáhají Ondrovi
  • 00:04:18 při opravách.
  • 00:04:19 Všichni ovládají nejen své řemeslo,
    ale i staré,
  • 00:04:22 mnohdy zapomenuté technologie,
    které se snaží
  • 00:04:25 při rekonstrukci tvrze používat.
  • 00:04:28 I dnes je tu poměrně rušno
    a pracuje se na několika frontách,
  • 00:04:32 venku i uvnitř.
  • 00:04:34 První 3 patra gotické tvrze
    se pomalu navracejí
  • 00:04:37 do středověké podoby.
  • 00:04:39 A už teď je část tvrze
    přístupná veřejnosti.
  • 00:04:42 Protože z původního vybavení
    nezbylo téměř nic,
  • 00:04:46 vzniká interiér pomalu,
    ale důmyslně.
  • 00:04:49 Uvnitř tvrze nás už čeká
    restaurátor Vít.
  • 00:04:52 Ten má v úmyslu pokračovat
    v zařizování
  • 00:04:54 srubové středověké ložnice
    v 1. patře.
  • 00:04:57 I on se snaží vycházet
    z dobových materiálu
  • 00:05:01 a hodně se nechal inspirovat
    třeba i gotickými šablonami
  • 00:05:04 z chrámu svaté Barbory
    v nedalekém Kutné Hoře.
  • 00:05:09 Trámoví je hodně divoké,
    takhle byla ozdobená Barbora.
  • 00:05:13 Je to jeden v druhů šablony,
    kterým byly ozdobeny
  • 00:05:17 všechny konstrukční prvky v Barboře.
  • 00:05:21 Gotiku dneska máme spojenou s tím,
    že je to holý kámen.
  • 00:05:25 Že je to něco, co je šedé,
    občas nějaká nástěnná malba
  • 00:05:32 a tím to hasne.
  • 00:05:34 Ale musíme si představit,
    že tehdy to měli
  • 00:05:37 takhle vymalované všechno.
  • 00:05:39 Nejen zevnitř, ale i zvenku.
  • 00:05:41 Snažili se konstrukční prvky,
    které byly velmi precizně
  • 00:05:46 poskládané dohromady,
    znovu opticky rozbít.
  • 00:05:50 -Šablony se nepoužívaly jenom na zdi,
    ale také na trámy,
  • 00:05:54 na nábytek, všude, kam to šlo.
  • 00:05:57 -Samozřejmě, protože čistá plocha
    provokuje k tomu,
  • 00:06:00 aby byla něčím zaplněná.
  • 00:06:02 Tato postel na dnešní poměry delší.
    Tehdejší skutečná replika
  • 00:06:06 by měla být mnohem kratší.
  • 00:06:09 Tehdy lidi spali v polosedě.
  • 00:06:11 Postel měli v takové výšce,
    že ještě nebyla v místě,
  • 00:06:15 kdy byl dým a už nebyla nízko,
  • 00:06:19 že tam nelezli hlodavci
    a nebyli u země, kde je zima.
  • 00:06:24 Když si do těch kůží člověk lehne,
    tak to je nádhera.
  • 00:06:30 Člověka, který přitáhnul peří
    do našich krajů,
  • 00:06:33 tak toho bych hnal zpátky do Francie.
  • 00:06:39 Schválně si to zkuste, je to úžasné.
    Je to věc, která je neopakovatelná.
  • 00:06:47 Ona si do kůže lehla v péřové bundě.
    No to snad ne toto....
  • 00:06:53 Je to úplná pravda.
    Peří se může jít schovat.
  • 00:07:02 Majitel tvrze Ondřej
    sice taky oceňuje spaní v kožešinách,
  • 00:07:07 ale v této ložnici nepřespává.
  • 00:07:09 Teprve nedávno si zařídil
    útulné hnízdo až nahoře ve věži.
  • 00:07:15 Jak se žije v gotické věži?
  • 00:07:17 -Krásně, spousta lidí říkala,
    že tady bude zima, je tady vlhko.
  • 00:07:24 Lidi z toho mají obavy.
  • 00:07:28 Asi je to pravda u stavení,
    která jsou přízemní
  • 00:07:33 a člověka to obtěžuje.
  • 00:07:37 Kdežto tady jsme v 5. patře
    a je to tady dost slunné
  • 00:07:42 a je to vysušené.
  • 00:07:45 Rozhodně tady není mokro.
  • 00:07:47 Když se tady průběžně temperuje
    prostor, tak je tu příjemně teplo.
  • 00:07:54 Je to úplně normální bydlení,
    jak kdekoliv jinde.
  • 00:07:59 -Říkal jste,
    že jste nijak neměnili dispozice.
  • 00:08:03 Je přiznáno, že jsme ve věži,
    ale nahoře máte přizpůsobené prostory
  • 00:08:09 současnému, modernímu bydlení.
  • 00:08:12 -Přišlo mi škoda tento prostor
    dělit příčkami,
  • 00:08:18 protože tady byla daná okna
    do všech stran.
  • 00:08:21 Když se zamyslíte kolik je bytů
    nebo domů, které můžou říct,
  • 00:08:25 že mají pokoj s okny
    do všech 4 stran.
  • 00:08:28 To je tak unikátní,
    že by byla škoda to ničit.
  • 00:08:32 Ale člověk nemůže
    mít jeden velký prostor,
  • 00:08:35 potřebuje mít trochu soukromí,
    tak jsme využili prostoru v podkroví,
  • 00:08:40 který jsme rozdělili sádrokartonem
    a příčkami pod krovem
  • 00:08:45 na ložnice a koupelnu.
  • 00:08:50 -Vy tady nežijte trvale,
    ale dalo by se žít ve věži natrvalo?
  • 00:08:55 -Určitě. Plánuji,
    že tady budeme natrvalo.
  • 00:09:01 Zatím jediným omezením
    je pro nás fakt,
  • 00:09:04 že pracujeme v Praze
    a je to složité dojíždět každý den.
  • 00:09:09 I když bychom nebyli první,
    kdo dojíždí 80 km do Prahy.
  • 00:09:13 Jediný rozdíl proti modernímu bydlení
    je, že jsme v 5. patře
  • 00:09:18 a není tady výtah.
  • 00:09:20 Spousta lidí říká: počkejte až budete
    staří, jak se sem nahoru vyhrabete?
  • 00:09:25 Já říkám, že všechny činžáky
    na Vinohradech a Žižkově,
  • 00:09:28 když je v 19. století stavěli,
    tak taky neměly výtahy.
  • 00:09:32 Babičky, které tam bydlely do 80 let,
    tak taky chodily do pater
  • 00:09:36 a vydržely to.
  • 00:09:38 Když budu trénovaný,
    že budu běhat nahoru a dolů,
  • 00:09:41 tak nevidím důvod,
    proč to nezvládnout.
  • 00:09:43 -Veškeré dřevo,
    které Ondřej při rekonstrukci používá
  • 00:09:46 je ručně opracované.
  • 00:09:48 Místo elektrické brusky
    se tu pracuje s hoblíkem
  • 00:09:51 a katr nahradí staré dobré sekery.
  • 00:09:54 Když pomineme vizuální stránku,
    tak má ruční tesání
  • 00:09:59 ještě jiný dopad na trámy?
  • 00:10:02 Např. tento může být křivý,
    což vám pila neudělá.
  • 00:10:06 Je prohnutý a já ho nasekám dokřiva.
  • 00:10:12 Dřevo je vybíráno,
    takže je tam kontrola kvality
  • 00:10:20 a je ručně rozměřováno.
  • 00:10:24 Další věc, která se tvrdí je,
    že sekaný povrch je odolnější
  • 00:10:33 vůči škůdcům než řezaný,
    protože když sekáte,
  • 00:10:37 tak vlákna ukrajujete.
  • 00:10:39 Zatímco když pila jede, tak trhá,
    povrch je zataženější a utaženější.
  • 00:10:46 To jsou výhody tesaného dřeva.
  • 00:10:49 -Musí se k ručnímu tesání
    používat vždy dobové nástroje,
  • 00:10:55 nebo můžu ručně otesat trám
    i obyčejnou sekerou?
  • 00:10:59 Je jednodušší otesat trám sekerou,
    která je na to určená.
  • 00:11:04 To jsou sekery, které se jmenují
    Bradatice. Hádejte proč?
  • 00:11:08 -Protože je to jako brada?
  • 00:11:10 -Ano, protože tohle je brada.
  • 00:11:12 Jsou to sekery,
    které se používaly v gotice.
  • 00:11:16 S dlouhými sekerami se seká na zemi.
  • 00:11:20 Máte to podložené a sekáte s tím
    na nízkou práci.
  • 00:11:24 Tohle je taky Bradatice.
  • 00:11:27 Je nasazená na krátkém topůrku
    a je trochu vyhnutá.
  • 00:11:30 Používá se,
    když to chcete dočistit
  • 00:11:33 nebo se s ní dají dělat
    velké hrubé spoje.
  • 00:11:37 -Doufejme, že mistr tesař se neutne,
    protože my už musíme zpátky do věže.
  • 00:11:42 Ondrův kamarád Vít tam právě začíná
    míchat temperové barvy,
  • 00:11:46 kterými natře dřevěnou truhlu
    a tu pak ozdobí šablonami.
  • 00:11:51 Nejzajímavější na tom všem je,
    že si vaječnou temperu
  • 00:11:54 vyrobí přímo na místě
    podle úplně jednoduchého receptu.
  • 00:11:58 Výborná inspirace pro případ,
    že vás na chalupě políbí múza
  • 00:12:02 a přepadne náhlá potřeba malovat.
  • 00:12:06 -Je to složením 3 díly vajíček,
    do toho přidáme olej.
  • 00:12:18 Používali různé druhy
    dotvrda vysychatelných olejů.
  • 00:12:26 A dolijeme jeden díl vody.
  • 00:12:29 -Tyto 3 přísady by vám
    k namíchání tempery bohatě stačily,
  • 00:12:33 ale protože Vítek potřebuje,
    aby barva v dnešním
  • 00:12:36 studeném a vlhkém počasí
    rychle schla,
  • 00:12:39 pomůže si jedním dílem disperze.
  • 00:12:42 -Olej s vodou a vejci
    se krásně propojí
  • 00:12:46 a do druhého dne je emulze čistá,
    pěkná a dá se do ní přidat pigment.
  • 00:12:55 -Abychom mohli začít natírat už dnes,
    připravil si Vít
  • 00:12:58 trochu tempery už včera.
  • 00:13:00 Takže teď můžeme směle
    přimíchat pigment.
  • 00:13:03 Ten si v různých odstínech
    můžete za pár korun
  • 00:13:06 koupit v každé drogerii.
  • 00:13:08 -Původně jsme mysleli,
    že bychom si dělali i pigmenty,
  • 00:13:11 ale potom, co jsme našli recepty
    a zjistili jsme,
  • 00:13:15 že většina z nich začína něčím
    tak ohavným jako je:
  • 00:13:18 "vezměte ranní moč pijáka vína,
    smíchejte ještě s něčím odpornějším,
  • 00:13:23 nechte uležet", tak jsme to vzdali
    a řekli jsme si,
  • 00:13:27 že nakoupíme suché pigmenty
    v drogerii.
  • 00:13:32 Docela by mě zajímalo,
    co do pigmentu dávají v drogerii.
  • 00:13:36 Věděl bych o pár kandidátech
    na materiál.
  • 00:13:40 -Máme namícháno,
    můžeme začít natírat.
  • 00:13:43 Teprve až barva vyschne
    budeme moci šablonovat.
  • 00:13:47 A tak se zatím jdeme podívat
    za keramikem,
  • 00:13:50 který už několik hodin
    neúnavně přikládá do hliněné pece.
  • 00:13:55 Jak je stará pec,
    ve které se vypaluje?
  • 00:13:57 -Pec je stará 3 roky.
  • 00:14:00 Schoval jsem si fotku jak vypadala,
    když byla nová.
  • 00:14:08 Teď je to totální zřícenina
    a mám pocit,
  • 00:14:11 že je to poslední pálení,
    protože podnebí, eroze.
  • 00:14:17 Méně se kýve, uvnitř je 900?C,
    kdyby spadla,
  • 00:14:21 tak by to nebylo ideální.
  • 00:14:24 -Možná točíme historický okamžik.
  • 00:14:27 -Doufám, že nespadne před vámi.
  • 00:14:29 Až se vyndají věci, tak ji zničím
    a už se plánuje další pec.
  • 00:14:34 -Kolik hodin musíte v peci topit,
    aby se předměty vypálily?
  • 00:14:39 -Je to 16-18 hodin.
  • 00:14:41 Záleží, jak je venku teplo,
    jak fouká vítr,
  • 00:14:45 jaká je atmosférický tlak,
    ale především na tom, jaké mám dřevo.
  • 00:14:50 Teď mám vyschlou borovici
    a musím se podívat do pece,
  • 00:14:53 jak to tam vypadá.
  • 00:14:58 Ve chvíli, kdy přestanu přikládat
    a vyhoří to tam víc než je zdrávo,
  • 00:15:03 tak mi zbytečně klesne teplota.
  • 00:15:06 Je potřeba, aby tam dřevo hořelo
    poměrně rychle,
  • 00:15:10 ale zase se nesmí pec zacpat.
  • 00:15:12 Zacpat pec je to nejjednodušší,
    co se může stát.
  • 00:15:16 Člověk si někdy myslí,
    že když tam nacpe hodně dřeva,
  • 00:15:20 tak pec bude topit víc,
    ale není to pravda.
  • 00:15:23 Musí to hořet optimálně.
  • 00:15:25 -A jaké poklady
    se nám v peci vlastně vypalují?
  • 00:15:28 Kromě několika nádob
    jsou tam i repliky
  • 00:15:31 středověkých kachlí,
    jejichž střepy se našly
  • 00:15:34 při rekonstrukci tvrze.
  • 00:15:35 Do pece se musí přikládat
    nepřetržitě 16 hodin,
  • 00:15:39 pak pec několik hodin chladne
    a až druhý den
  • 00:15:42 se budeme moci podívat,
    jak výpal dopadl.
  • 00:15:48 Když koupíte starou chalupu,
    dávejte pozor,
  • 00:15:51 jestli při její rekonstrukci
    náhodou nenarazíte na poklad.
  • 00:15:54 Stejně jako majitel
    tohoto domečku v Kutné Hoře.
  • 00:15:58 Teprve když majitel odkryl
    několik vrstev omítek, zjistil,
  • 00:16:02 že se pod nimi skrývá unikátní
    srubová místnost z roku 1436,
  • 00:16:06 která nemá u nás obdoby.
  • 00:16:08 Našly se i lišty,
    na kterých se dochovaly
  • 00:16:11 původní malby.
  • 00:16:13 Myslíte si, že se vám podaří
    lištu zrestaurovat tak,
  • 00:16:17 aby se malba všude objevila?
  • 00:16:19 Budeme se snažit lištu očistit.
  • 00:16:22 Nejdříve ji prosvítíme UV lampu,
    abychom zjistili,
  • 00:16:25 jak byl přesně ornament.
  • 00:16:27 Pak se bude čistit, impregnovat tak,
    aby se zpevnila
  • 00:16:32 a zakonzervovala původní malba.
  • 00:16:37 To se ponechá tak, jak je.
  • 00:16:39 Ale budou tady místa,
    kde bude nutné udělat repliky.
  • 00:16:43 Repliky budeme dělat podle toho,
    co objevíme pod nánosem malty.
  • 00:16:51 -Torza maleb jsou dokonce starší
    než nejstarší malby
  • 00:16:55 na kutnohorském hrádku.
  • 00:16:57 -Pravděpodobně
    to byl domek řemeslníka,
  • 00:17:00 které si šlechtici pozvali na stavbu
    Kutné Hory,
  • 00:17:05 nebo kutnohorské Barbory, Hrádku atd.
  • 00:17:10 On si to mohl dovolit,
    protože si to sám vyrobil.
  • 00:17:17 -Z Kutné Hory se vracíme
    zpátky do Malešova,
  • 00:17:19 ale ještě předtím,
    než se přesvědčíme,
  • 00:17:22 jak dopadl výpal v keramické peci,
    jdeme se podívat jak takové repliky
  • 00:17:26 středověkých kachlí vlastně vznikají.
  • 00:17:29 Petr si musel nejdříve vyrobit
    dřevěnou formu.
  • 00:17:32 Na tu natáhne hliněný plát
    a do něj vytlačí reliéf.
  • 00:17:37 -A teď následuje práce prstů.
    V pozdějších obdobích
  • 00:17:40 se tohle dělalo přes látku.
  • 00:17:44 Já ji nemám po ruce,
    ale hrnčířovy ruce
  • 00:17:47 jsou tam dodnes vidět,
    což je hrozně roztomilé.
  • 00:17:51 -Na připravený povrch se připevní
    na hrnčířském kruhu vytočený
  • 00:17:55 okraj kachle.
  • 00:17:57 -Já jsem si vypočítal obvod kruhu
    a podle toho jsem to vytočil,
  • 00:18:04 jinak bych to netrefil z hlavy.
  • 00:18:07 -Chvíle napětí, jestli se podaří
    kachli oddělit od dřevěné formy.
  • 00:18:12 Povedlo se, tohle už by
    po malých úpravách a vysušení
  • 00:18:17 mohlo jít rovnou do pece.
  • 00:18:19 Když vysypávám bábovku,
    tak si to vymažu máslem.
  • 00:18:23 To vás teda mohlo napadnout.
  • 00:18:26 Hotová už by měla být i truhla,
    kterou Vít natřel
  • 00:18:29 vlastnoručně vyrobenou temperou.
  • 00:18:31 Nebude už uvnitř nějaký poklad?
  • 00:18:34 Já se podívám i dovnitř.
    Je nutné to natírat i zevnitř?
  • 00:18:39 Je to nutné, zvlášť u víka,
    pokud budete mít dřevo
  • 00:18:44 natřené jen z René strany,
    tak se vám určitě skroutí,
  • 00:18:47 když má kovové panty.
  • 00:18:49 -Teď nás čeká poslední tečka
    a to je poslední šablona.
  • 00:18:53 Vy jste vybral motiv jelena,
    takže teď budete pracovat.
  • 00:18:57 -Připravil jsem si štětec,
    trošku jsem mu zkrátil štětiny,
  • 00:19:00 protože je dlouhý
    a špatně by se nám tupoval vzor.
  • 00:19:04 Skoro suchým štětcem jen poťukáváte.
  • 00:19:11 -Barva na šablonování
    je rovněž vaječná tempera,
  • 00:19:14 ale tentokrát s černým pigmentem.
  • 00:19:17 I ta se musí nechat dokonale uschnout
    a nakonec se natře
  • 00:19:20 přírodním voskem na dřevo.
  • 00:19:22 A teď historický okamžik,
    poslední výpal hliněné pece
  • 00:19:26 je hotov, můžeme se podívat,
    jak dopadl.
  • 00:19:30 Vypalování v peci na dřevo
    je vždycky velké dobrodružství,
  • 00:19:34 protože zatímco v elektrické peci
    rovnoměrně žhnou spirály
  • 00:19:37 a teplotu kontroluje termostat,
    tady nikdy nevíte,
  • 00:19:41 jak se na keramice projeví
    proces spalování dřeva.
  • 00:19:57 Původně jsem si myslela,
    že vy jako hradní pán
  • 00:20:00 to tady budete řídit z věže,
    ale opak je pravdou.
  • 00:20:05 Vy tady celý den běháte v pracovním,
    s kladivem, se sekerou.
  • 00:20:09 Slyšela jsem, že nepředstíráte.
  • 00:20:14 -Beru se jako člověka,
    který musí být první vzhůru
  • 00:20:20 a poslední, co si jde lehnout,
    protože mi tady pomáhá spousta lidí
  • 00:20:25 i kamarádů a to dobrovolně.
  • 00:20:27 Musím pro ně být motivace.
  • 00:20:30 I kdyby měla být moje práce neumělá,
    tak musí pořád být,
  • 00:20:35 abych udržel lidi motivované.
  • 00:20:37 -Neděsí vás někdy,
    že taková velká rekonstrukce
  • 00:20:40 je běh na dlouho trať
    a nemůžete dohlídnout na konec?
  • 00:20:45 -Já tam dohlížím,
    i když ze začátku
  • 00:20:49 jsem byl velký optimista,
  • 00:20:52 jak blízko jsem viděl konec.
  • 00:20:56 Ale úplně jsem se nezmýlil.
  • 00:21:02 Nepropadl jsem depresi,
    že jsem to viděl moc optimisticky
  • 00:21:05 a teď je to daleko.
  • 00:21:07 Myslím, že kroky k tomu,
    aby to bylo hotové,
  • 00:21:10 tak už mám srovnané v hlavě.
  • 00:21:14 Spíše je to otázka peněz a času.
  • 00:21:18 Dobré no, ale se schody
    bych něco udělal.
  • 00:21:21 Mám nohy ošoupané u samotné prdelky.
  • 00:21:26 A ještě jako vždy kvizová otázka.
  • 00:21:38 Vaše odpovědi posílejte
    na naše známé adresy,
  • 00:21:41 podívat se můžete
    i na naše webové stránky,
  • 00:21:44 ale hlavně nezapomeňte,
  • 00:21:45 že za týden ve stejném čase,
    jsme tady s chalupami zase.
  • 00:21:50 Skryté titulky: Lucie Valachovičová,
    Česká televize, 2011

Související