iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 8. 2017
18:00 na ČT1

1 2 3 4 5

1 hlas
2341
zhlédnutí

Události v regionech (Praha)

Hlavní regionální zpravodajská relace České televize. Souhrn nejdůležitějších událostí v krajích České republiky.

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Události v regionech

  • 00:00:00 UDÁLOSTI V REGIONECH
  • 00:00:07 Dlouhodobě chybějící propojení
    elektrifikovaných tratí
  • 00:00:11 mezi západními Čechami a Bavorskem
    a výstavba
  • 00:00:13 vysokorychlostní železnice
    z Prahy do Drážďan,
  • 00:00:16 v Karlových Varech o tom jednali
    ministři dopravy Česka a Německa.
  • 00:00:19 Budeme se tomu věnovat v úvodu
    i živě přímo s ministrem
  • 00:00:21 Danem Ťokem.
  • 00:00:24 Rezidenční modré parkovací zóny
    v Praze dál a dál.
  • 00:00:28 Od zítřka se rozšíří
    do dalších částí hlavního města.
  • 00:00:33 Mrazy, sucho, neúroda a jako
    důsledek možné zdražení potravin,
  • 00:00:37 podle některých prognóz
    třeba až o 10 %.
  • 00:00:41 Zatím se o tom diskutuje,
    momentálně na veletrhu
  • 00:00:44 Země živitelka
    v Českých Budějovicích.
  • 00:00:46 O možných kompenzacích
    bude jednat vláda.
  • 00:00:55 Vítejte u UDÁLOSTÍ V REGIONECH.
  • 00:00:59 Výstavba vysokorychlostní
    železniční trati
  • 00:01:03 z Prahy do Drážďan a lepší vlakové
    spojení Česka se západní Evropu.
  • 00:01:07 O tom dnes jednali český
    a německý ministr dopravy
  • 00:01:10 Dan Ťok a Alexander Dobrindt.
  • 00:01:12 Že se sešli v Karlových Varech,
    nebylo náhodné.
  • 00:01:14 Západní Čechy jsou dlouhodobě
    omezeny tím,
  • 00:01:16 že neexistuje moderní,
    elektrifikované propojení železnic
  • 00:01:20 mezi nimi a sousedním Bavorskem.
    A právě to by se mělo změnit.
  • 00:01:23 Odpadnout by mělo nepohodlné
    přestupování mezi spoji,
  • 00:01:27 cestování bude pohodlnější
    a rychlejší.
  • 00:01:29 Spolkové ministerstvo dopravy
    zařadilo síť
  • 00:01:36 Cheb _ Markredwitz _ Norimberk
    a Hof mezi tratě naléhavé potřeby.
  • 00:01:48 Přibližně kilometr od státní
    hranice elektrifikace končí
  • 00:01:52 Až i německé dráhy
    trať elektrifikují
  • 00:01:57 a skončí modernizace tahu
    na Plzeň,
  • 00:01:59 vrátí se do Chebu rychlík
    na Norimberk.
  • 00:02:02 Od roku 2003 spoj
    přes Cheb nejezdí. A nejen to.
  • 00:02:10 -To mimo jiné pro místní obyvatele
    může znamenat
  • 00:02:14 velký přínos hlavně z hlediska
    rozvoje chebské průmyslové zóny,
  • 00:02:17 protože tahle trať má další vazbu
  • 00:02:20 na přístavy u Baltského
    a eventuálně Severního moře.
  • 00:02:23 A to může podnítit
    další investory.
  • 00:02:27 -Pro Karlovarský kraj je klíčové,
  • 00:02:28 abychom měli rychlé, kvalitní
    napojení na německou stranu
  • 00:02:32 jak v osobní dopravě,
    tak v nákladní,
  • 00:02:34 protože Karlovarský kraj
    se rozvíjí.
  • 00:02:37 Máme tady řadu průmyslových parků
  • 00:02:40 a je jasné, že tato železniční
    trať bude stále víc využívána.
  • 00:02:45 -Společné memorandum,
    které ministři podepsali,
  • 00:02:49 se zaměřuje hlavně na rozvoj
    železničního spojení
  • 00:02:53 z Prahy do Drážďan
    a budování náročného tunelu.
  • 00:02:57 -To bude jeden z největších
    železničních tunelů,
  • 00:03:01 který začne v České republice
    a skončí v Německu.
  • 00:03:06 Bude mít přes 20 kilometrů.
    Ten se projektuje.
  • 00:03:10 -Výstavba vysokorychlostních
    železnic, které by měly zajistit
  • 00:03:13 kvalitní dopravní spojení
    na západní Evropu,
  • 00:03:16 by měla začít po roce 2020.
  • 00:03:21 Ministr dopravy Dan Ťok
    teď z Chebu živě, dobrý den.
  • 00:03:31 V reportáži bylo řečeno,
    že od roku 2003, tedy už 14 let,
  • 00:03:35 rychlíkový spoj z Norimberka
    do Chebu nejezdí.
  • 00:03:39 Kdy zase jezdit bude?
  • 00:03:41 Kdy bude elektrifikace tratí
  • 00:03:43 mezi západními Čechami
    a Bavorskem hotová?
  • 00:03:53 _Na naší straně máme elektrifikaci
    hotovou.
  • 00:04:01 Jednali jsme s Německem o všech
    spojeních, která máme z ČR do SRN.
  • 00:04:11 Pan ministr Německa potvrdil,
    že všechny 3 důležité spoje,
  • 00:04:17 na Drážďany, Mnichov a Norimberk
    jsou spoji,
  • 00:04:24 které se dostávají do naléhavých
    potřeb v zákoně o státní dopravní
  • 00:04:31 infrastruktuře Německa, proto by
    se mělo intenzivně pracovat
  • 00:04:38 na projektové přípravě a pokud se
    získá stavební povolení,
  • 00:04:45 mělo by se začít hned pracovat.
    Termín dokončení ministr neřekl.
  • 00:04:50 Jsou ale připraveni na straně
    státu.
  • 00:04:58 Nemohou ale odhadnout, kdo se
    proti rozhodnutí odvolá,
  • 00:05:00 to rozhodnou soudy.
  • 00:05:03 -Memorandum, které jste dnes
    s ministrem Dobrindtem podepsali,
  • 00:05:06 se týká výstavby vysokorychlostní
    železnice z Prahy do Drážďan,
  • 00:05:08 jejíž budování má začít
    po roce 2020.
  • 00:05:11 To je ale projekt
    na desítky let.
  • 00:05:15 Kdy bude aspoň část
    této železnice využitelná?
  • 00:05:20 -Tam jde o kritickou část té cesty,
  • 00:05:26 to je velký tunel mezi Ústím nad
    Labem a Drážďanami.
  • 00:05:36 Tunel začne v ČR, bude mít přes
    20 km a vyústí před Drážďanami.
  • 00:05:39 Dnes děláme studii proveditelnosti.
  • 00:05:45 Když podle dnešních zákonů vše
    půjde, tak kolem roku 2027
  • 00:05:52 bychom mohli začít stavět. Já ale
    předpokládám a budu se velmi
  • 00:05:56 snažit, aby se příští vláda
    zabývala tím, aby měla lepší zákon
  • 00:06:03 o silniční infrastruktuře tak,
    abychom mohli začít stavět
  • 00:06:08 rychleji, protože to našim občanům
    velmi dlužíme.
  • 00:06:27 -Když si vezmeme, jak dlouho trval
    projekt dálnice
  • 00:06:34 přes České středohoří, nebude tento
    projekt trvat podobně dlouho?
  • 00:06:41 -Myslím si, že dělat tunel je z
    hlediska ekologie
  • 00:06:46 výhodnější věc, neočekávám, že to
    bude zásadní problém.
  • 00:06:53 Je to velká stavba, ale také ta
    musí začít prvními kroky.
  • 00:07:05 -Součástí této trati má být
    i projekt 20 km dlouhého
  • 00:07:08 železničního tunelu
    skrze Krušné hory,
  • 00:07:10 který začne v Ústí nad Labem
    a vyústí v Sasku.
  • 00:07:13 Jak unikátní z hlediska staveb
    v Evropě by tento tunel měl být?
  • 00:07:22 -Před námi je Gotthardský tunel v
    Alpách, my tak velké hory nemáme.
  • 00:07:30 Toto spojení mezi ČR a Německem se
    ale dostane mezi ty technologické
  • 00:07:34 špičky, které v Evropě jsou.
  • 00:07:51 Dvanáct miliard korun,
  • 00:07:54 až takové ztráty vznikly zemědělcům
    po letošních mrazech a suchu.
  • 00:07:58 Přesnější čísla Ministerstvo
    zemědělství potvrdí do týdne.
  • 00:08:01 Pak bude vláda projednávat
    náhradu za způsobené škody,
  • 00:08:04 které jsou i tématem veletrhu
    Země živitelka.
  • 00:08:07 Jiří Černoch hospodaří u Hosína
    na Českobudějovicku od roku 1992.
  • 00:08:11 Letošní úroda jablek ho nepotěšila.
  • 00:08:15 Mezi listy se kvůli jarním mrazům
    prakticky nic nečervená.
  • 00:08:23 -Tady ta část namrzla tak,
  • 00:08:26 že to je téměř 90 procent
    poškozených květů nebo sklizně.
  • 00:08:30 -Odrůda Rubín je málo odolná
    vůči výkyvům počasí,
  • 00:08:34 které si se stromy zahrává i teď.
  • 00:08:37 -To je nejspíš důsledek
    vysokých teplot,
  • 00:08:41 kdy ten strom dostal šok
    a teď k podzimu znovu vykvétá.
  • 00:08:46 -Škody sčítají i ostatní zemědělci,
    nejvíce na jižní Moravě.
  • 00:08:53 Stát chce ztráty kompenzovat.
  • 00:08:58 -Můžeme kompenzovat až ve chvíli,
  • 00:09:01 kdy zemědělci úředně prokáží
    snížení rentability
  • 00:09:05 produkce komodity, kterou pěstují,
    o více než 30 procent.
  • 00:09:08 -Přesto vzniká tlak na zdražení
    potravin až o 10 procent.
  • 00:09:10 Výrobci je teď představují
    na agrosalonu Země živitelka.
  • 00:09:15 -Na konečné ceny nemá vliv
    zemědělec ani zpracovatel.
  • 00:09:17 Mají na to vliv obchodní řetězce
  • 00:09:19 a záleží na nich,
    jak této situace využijí.
  • 00:09:21 -Propadem úrody ovoce trpí
    i sousední Polsko,
  • 00:09:23 dominantní dodavatel do Česka
    i celé Evropy.
  • 00:09:27 -Pro spotřebitele to myslím
    mít vliv nebude,
  • 00:09:31 protože prodejci a velkoobchody
    mají takové marže,
  • 00:09:34 že to budou kompenzovat
    jiným způsobem.
  • 00:09:37 -Jiný názor mají majitelé moštáren,
  • 00:09:40 s kterými jsme na agrosalonu
    Živitelka mluvili.
  • 00:09:42 Podle nich se jablka začínají
    vykupovat
  • 00:09:45 o 2 Kč dráž na kilo než loni,
  • 00:09:48 a to se musí nějak na ceně moštu
    projevit.
  • 00:09:51 O kolik, to zatím nedokáží
    odhadnout.
  • 00:09:53 -První cena je za 5 litrů
    a ta menší je za 2 litry.
  • 00:09:58 Petřiny, Střížkov nebo Motol.
  • 00:10:02 V devíti pražských lokalitách
    od zítřka přibudou
  • 00:10:04 nové modré parkovací zóny
    pro rezidenty.
  • 00:10:07 Týká se to desítek ulic
    v Praze 5, 6 i 8.
  • 00:10:10 Od víkendu tam bude moci
    parkovat jen ten,
  • 00:10:12 kdo si za to zaplatí oprávnění.
  • 00:10:15 Změny se ale týkají
    i stávajících parkovacích zón.
  • 00:10:19 Od tohoto týdne za ně zájemci
    mohou ušetřit.
  • 00:10:27 Tři městské části, 130 ulic,
  • 00:10:30 ve kterých místní zaparkují,
    jen když si zaplatí oprávnění.
  • 00:10:32 Naposledy se přitom zóny
    rozšiřovaly teprve před rokem.
  • 00:10:36 -Dělá se to v ulicích, které byly
    hraniční u stávajících zón,
  • 00:10:38 kde si místní stěžovali,
  • 00:10:39 že se jim výrazně zhoršily
    podmínky na parkování.
  • 00:10:42 -Ti, kteří budou chtít v těchto
    ulicích nadále parkovat,
  • 00:10:44 budou muset na úřad.
  • 00:10:45 Podmínka: trvalé bydliště
    v dané městské části.
  • 00:10:48 Donést musí i technický průkaz
    přihlášeného vozidla.
  • 00:10:54 -Malé technické průkazy, které
    byly vydány před rokem 2005,
  • 00:10:56 neobsahují potřebné údaje,
  • 00:11:00 to znamená ti s těmi staršími
    technickými průkazy
  • 00:11:02 musí donést i ten
    velký technický průkaz.
  • 00:11:05 -Pokud navíc adresa technického
    průkazu neodpovídá té v občance,
  • 00:11:07 musí si majitel doklady
    zaktualizovat.
  • 00:11:10 Papírovou povolenku ale nedostane.
  • 00:11:12 Kontrola se provádí
    přes poznávací značky.
  • 00:11:15 To pomůže řidičům, kteří chtějí
    parkování využít jen na chvíli.
  • 00:11:18 -Nyní to bude online,
  • 00:11:20 že můžete v modrých zónách
    až na tři hodiny zastavit
  • 00:11:23 a přes aplikaci zaplatit
    za dobu, co tam stojíte.
  • 00:11:26 -Základní cena na první vůz:
    1 200 korun za rok.
  • 00:11:29 I stávající držitelé oprávnění
    ale ušetří.
  • 00:11:32 Třeba za druhé vozidlo zaplatí
    nově řidič místo 12 000 jen 7 000.
  • 00:11:35 Méně zaplatí i živnostníci.
  • 00:11:37 A výhody získají
    i tělesně postižení.
  • 00:11:39 Třeba v Praze 6 si mohou lidé
    vyřídit parkovací oprávnění
  • 00:11:42 na dvou místech. Denně to udělá
    zhruba 500 až 700 zájemců.
  • 00:11:45 Praha 6 podobně jako
    další městské části
  • 00:11:49 ale už teď usiluje
    o další rozšiřování zón.
  • 00:11:52 Obává se totiž, že problémy
    s parkováním
  • 00:11:55 se jen přesunou
    do dalších okrajových ulic.
  • 00:12:00 Dnes už byla řeč
    o modernizaci tratí
  • 00:12:04 a přípravě vysokorychlostního
    železničního koridoru v Česku.
  • 00:12:06 Teď ještě jednou,
    byť ve skromnějším provedení.
  • 00:12:08 Taky Liberecký kraj má
    první železniční úsek,
  • 00:12:11 kde vlaky můžou jezdit rychlostí
    víc než 100 km/h,
  • 00:12:14 byť se to zatím týká
    jen 10 kilometrů trati.
  • 00:12:17 Umožnila to rekonstrukce nádraží
    v České Lípě.
  • 00:12:19 Je o tom reportáž Jany Šrámkové.
  • 00:12:22 -Vlak je připraven k odjezdu.
  • 00:12:24 -Zhruba 10 kilometrů kolejí
    z České Lípy do Zákup.
  • 00:12:27 Právě tady bude nejrychlejší
    železniční úsek
  • 00:12:29 v celém Libereckém kraji.
  • 00:12:31 Zatím na této trati vlaky
    mohly jezdit maximálně
  • 00:12:33 stokilometrovou rychlostí.
  • 00:12:35 Díky rekonstrukci
    zabezpečovacího zařízení
  • 00:12:38 ale mohou od září zrychlit
    až na 120 km/h.
  • 00:12:40 Velkou rekonstrukcí
    za miliardu korun
  • 00:12:42 loni prošel celý železniční uzel
    v České Lípě.
  • 00:12:45 Moderní nádraží
    s novou výpravní budovou
  • 00:12:47 je od prosince
    ve zkušebním provozu.
  • 00:12:50 -Zabezpečovací zařízení bylo
    v těchto dnech uvedeno
  • 00:12:53 do ostrého provozu a díky tomu
    mohou vlaky
  • 00:12:56 ve směru na Liberec a Lovosice
    jezdit plnou traťovou rychlostí.
  • 00:12:59 -Naděje na rychlejší železniční
    spojení svitla
  • 00:13:02 i pro cestující mezi Libercem
    a Prahou.
  • 00:13:05 V současné době cesta trvá
    dvě a půl hodiny.
  • 00:13:07 Lidé proto raději volí autobus.
  • 00:13:09 -Rychlost je ten hlavní důvod.
  • 00:13:11 -Vlakem jsem sem nikdy nejela,
    ani jsem se o to nepokoušela,
  • 00:13:13 protože když jsme se dívala
    na ty spoje, které sem jezdí,
  • 00:13:16 tak to bylo vždycky delší.
  • 00:13:17 -O rychlejším železničním spojení
    se už diskutuje víc než 20 let.
  • 00:13:24 -Necháváme zpracovat studii
    proveditelnosti,
  • 00:13:27 která by měla zrychlit cestování
    mezi Prahou a Libercem,
  • 00:13:30 a to za pomocí Všejanské spojky.
  • 00:13:34 -Počítá s propojením trati
    Praha _ Lysá nad Labem - Milovice
  • 00:13:37 s tratí Mladá Boleslav Nymburk.
  • 00:13:40 Tak by se mělo dosáhnout
  • 00:13:42 z centra Prahy do Liberce
    jízdní doby 77 minut.
  • 00:13:45 -Výsledky studie by mělo mít
    SŽDC v příštím roce.
  • 00:13:48 Následně ji musí projednat
    s ministerstvem dopravy.
  • 00:13:52 Když se podaří vybrat
    nejvhodnější variantu,
  • 00:13:55 budou další projektové kroky
    trvat ještě několik let.
  • 00:14:00 Protože do středních škol nastupují
    slabší populační ročníky,
  • 00:14:02 celá řada studijních
    a učebních oborů
  • 00:14:06 se v nadcházejícím školním roce
    vůbec neotevře.
  • 00:14:08 Na jiných zase zůstává
    ještě dost volných míst.
  • 00:14:12 Nejčastěji se to týká
    učňovských škol mimo velká města.
  • 00:14:16 A tak zbývající případní uchazeči
  • 00:14:18 se na mnoho z nich
    ještě mohou hlásit.
  • 00:14:20 Víc Daniela Tunklová.
  • 00:14:23 Prázdné chodby
    a jen pár zaměstnanců.
  • 00:14:25 Takto to vypadá dva týdny
    před zahájením školního roku
  • 00:14:27 v budovách středních škol.
  • 00:14:29 Mnoho lavic v nich ale
    zůstane prázdných.
  • 00:14:33 -Jako všechny střední školy
    nás postihlo
  • 00:14:35 snížení počtu žáků celkové.
  • 00:14:38 Nejmarkantněji se to projevilo
    právě na oboru pokrývač.
  • 00:14:41 -Tři roky po sobě se do něj
    hlásilo málo uchazečů,
  • 00:14:44 letos už ho proto zavřeli.
  • 00:14:46 -Což mělo za následek i propuštění
    učitele odborného výcviku
  • 00:14:49 a snížení počtu hodin učitelů
    teoretického vyučování.
  • 00:14:53 -Více studentů by mohla přijmout
  • 00:14:55 i Střední průmyslová škola
    dopravní v Plzni.
  • 00:14:57 Volno mají například
    v automobilových oborech.
  • 00:15:01 -Peníze jdou za žákem,
    a když máme míň žáků,
  • 00:15:07 dostaneme od zřizovatele nebo
    Ministerstva školství méně peněz.
  • 00:15:10 -Problém s nedostatkem žáků
    mají ve všech regionech.
  • 00:15:13 Naplněnost se pohybuje
    kolem 70 procent.
  • 00:15:15 Na Plzeňsku je na středních
    školách zřizovaných krajem
  • 00:15:17 aktuálně volných 2 500 míst.
  • 00:15:20 -Méně se nám daří ve stavebních
    oborech, které nemáme pokryté.
  • 00:15:23 Poklesl zájem i o kuchaře
    a službové obory obecně.
  • 00:15:25 -Kvůli nedostatku studentů
  • 00:15:27 pořádají některé střední školy
    ještě teď
  • 00:15:29 dodatečné přijímací zkoušky.
  • 00:15:32 Většina z nich už ale očekává
    pouze jednotlivce.
  • 00:15:36 A co dnes ještě uvidíte?
  • 00:15:38 Děti pracující u soustruhů
    a dalších strojů v továrně.
  • 00:15:40 To není žádný posun v čase
    do minulosti,
  • 00:15:43 ale prázdninový program
    pro děti zaměstnanců
  • 00:15:46 ve strojírnách Erwina Junckera
    v Holicích.
  • 00:15:47 Za chvíli uvidíte,
    o co přesně v něm jde.
  • 00:15:51 Živě se podíváme
    na pouliční festival
  • 00:15:54 Město lidem, lidé městu
    v Českých Budějovicích.
  • 00:15:57 A maják stojící a fungující
    u "Východočeského moře",
  • 00:16:01 tedy přesněji u přehrady
    Rozkoš na Náchodsku,
  • 00:16:04 jako projekt skupinky členů
    tamního jachtklubu.
  • 00:16:06 Počkejte si i na tuto reportáž.
  • 00:16:11 Ve strojírnách Erwina Junkera
    v Holicích na Pardubicku
  • 00:16:16 přišli s nevšedním nápadem.
  • 00:16:18 Dětem zaměstnanců nabídli program
    pro konec prázdnin,
  • 00:16:21 aby si samy vyzkoušely práci
    svých rodičů, třeba u soustruhu.
  • 00:16:27 Táto, teď už vím, co ve firmě
    děláš, může říci 15letý Filip
  • 00:16:31 po prázdninovém týdnu,
  • 00:16:33 který strávil s dalšími dětmi
    zaměstnanců v holické továrně.
  • 00:16:36 -Já bych rád dělal elektrikáře.
  • 00:16:40 -Když tady mamka pracuje
    a pracoval tady děda,
  • 00:16:43 tak mi přišlo zajímavé,
  • 00:16:45 že bych si zkusila,
    jestli by se mi tady líbilo.
  • 00:16:46 -Každý z vás bude ovládat
    jednoho robota.
  • 00:16:50 -S roboty právě závodí děti
    sedmileté i patnáctileté.
  • 00:16:56 -Díky tomu, že tady jejich rodiče
    pracují, tak je vidět,
  • 00:16:58 že zájem o techniku mají děti
  • 00:17:00 a baví je to,
    co s nimi tady děláme.
  • 00:17:02 -Zájem byl nebývalý, přihlásilo se
    25 dětí zaměstnanců.
  • 00:17:09 -Chceme, aby se pobavily.
  • 00:17:11 Díky tomu, že si užijí zábavu,
    zjistí, že technika není strašák,
  • 00:17:14 že to může být zábava
  • 00:17:15 a do budoucna se možná rozhodnou
    pro nějakou technickou školu.
  • 00:17:18 -Protože se mi ta práce líbí,
  • 00:17:21 takže bych tady třeba někdy
    jednou něco dělala.
  • 00:17:23 -Strojírny německého průmyslníka
    Erwina Junkera,
  • 00:17:26 který jako první koupil
    české podniky po roce 1989,
  • 00:17:29 jen s obtížemi hledají
    nové techniky
  • 00:17:32 do výroby obráběcích strojů.
  • 00:17:33 Založily vlastní akademii
    pro přípravu nových zaměstnanců
  • 00:17:36 a teď zkusily motivovat
    ty nejmenší.
  • 00:17:42 -Zároveň ještě se podívají na to,
    jak naše stroje fungují,
  • 00:17:44 jak vypadá to,
    když někdo soustruží.
  • 00:17:49 -Ty výbuchy atmosféry z toho...
    Musíte mít radost, ne?
  • 00:17:51 -To se nám samozřejmě líbí
    a jsme z toho nadšení.
  • 00:17:54 -Proto i příští prázdniny
    pozve holická továrna děti
  • 00:17:56 na "tábor u soustruhu.
  • 00:18:01 V historickém centru
    Českých Budějovic
  • 00:18:04 dnes auta vystřídal živý trávník
    a taky stromy.
  • 00:18:06 Veřejný prostor zaplnili muzikanti,
    divadelníci i místní prodejci.
  • 00:18:09 Jde o součást festivalu
    Město lidem, lidé městu,
  • 00:18:12 který se koná už popáté.
  • 00:18:14 Jsme tam živě s Ondřejem Ublickem.
  • 00:18:19 Ondřeji, o co na tomto festivalu
    jde? A jak si ho lidi pochvalují?
  • 00:18:29 -Organizátoři chtějí přeměnit
    všednost ulic
  • 00:18:36 v něco nevšedního a umožnit lidem
    prožít den ve městě neobvykle.
  • 00:18:43 Např. do ulici natáhli koberec
    ze živé trávy, 400 m2,
  • 00:18:49 přímo za mnou vznikla písečná pláž
    u řeky.
  • 00:18:55 Do ulic vyrazili také holiči,
    můžete se nechat ostříhat.
  • 00:19:03 Svou pobočku otevřela v ulicích
    také Jihočeská knihovna.
  • 00:19:10 Nechybí ani sportovní ulice, která
    nabízí pouliční fitness centrum.
  • 00:19:15 Festival se každý rok zvětšuje.
  • 00:19:24 Potrvá dva dny a bude tradičním
    rozloučením s létem v Budějovicích.
  • 00:19:28 -Přehrada Rozkoš na Náchodsku,
  • 00:19:30 které se někdy přezdívá
    Východočeské moře,
  • 00:19:32 má teď už i svůj maják.
  • 00:19:35 Postavili ho lidi
    z tamního klubu jachtařů,
  • 00:19:37 kteří si tak splnili
    dlouholetý sen.
  • 00:19:39 Ale jednoduché to nebylo.
  • 00:19:42 Museli vyřídit bezmála
    30 nejrůznějších povolení.
  • 00:19:50 Výhled jako u moře a také vlny
    připomínají mořské pobřeží.
  • 00:19:52 Co tady ale ještě donedávna
    chybělo, to byl maják.
  • 00:19:54 I ten už u Rozkoše stojí.
    Díky partě místních nadšenců.
  • 00:19:58 -Po více než pětiletém snažení.
  • 00:20:00 Je to symbol každého moře,
    každého nebezpečí.
  • 00:20:02 -Od nápadu k realizaci
    přitom vedla trnitá cesta.
  • 00:20:04 Maják nejdřív zamítlo
    zastupitelstvo obce Nahořany,
  • 00:20:06 a když to nově zvolené souhlasilo,
  • 00:20:09 začalo shánění razítek
    pod téměř desítky dokumentů.
  • 00:20:12 Úřadům se třeba nelíbila barva.
  • 00:20:14 -Modrobílý s červenou hlavou.
  • 00:20:17 Bohužel je škoda, že k tomu nebylo
    povolení. Museli jsme to přetřít.
  • 00:20:21 -Dát razítko pod dokumenty
    ke stavebnímu povolení
  • 00:20:26 muselo třeba i Ministerstvo obrany
    nebo Úřad pro civilní letectví.
  • 00:20:31 -Ten maják svítí,
    má nějakou charakteristiku.
  • 00:20:34 Poblíž je letiště.
  • 00:20:36 -Maják je vyrobený
    z ocelových zbytků
  • 00:20:38 měří téměř 14 metrů
    a váží přes 4 tuny.
  • 00:20:41 A rozhodně prý nejde
    jenom o symbol.
  • 00:20:44 Konstrukce se stále blikajícím
    světlem
  • 00:20:47 má stejně jako jiné majáky
    zlepšit orientaci na vodě.
  • 00:20:51 -Při nočních závodech nebo v bouři
    může pomoci zachránit i člověka.
  • 00:20:55 -I kdyby jen jediného,
  • 00:20:57 stavba majáku i se všemi problémy
    měla smysl, dodává Ivo Kukla.
  • 00:21:05 Kvalita voda ke koupání
    v Pardubickém kraji
  • 00:21:08 se začala rychle zhoršovat.
    Sinice hygienici objevili i tam,
  • 00:21:11 kde se nimi nikdy v uplynulých
    letech problém nebyl,
  • 00:21:15 například ve velkých přehradách
    Seč nebo Pastviny.
  • 00:21:17 Úplný zákaz koupání
    zatím ale platí
  • 00:21:20 jen v rybníku Rosnička u Svitav.
  • 00:21:24 -Nejprve si ovzorkujeme vzorek
    pro mikrobiologický rozbor.
  • 00:21:27 -I když počasí koupání
    příliš nepřeje,
  • 00:21:30 pracovnice krajské hygienické
    stanice odebírají aktuální vzorky.
  • 00:21:33 Seč je oblíbeným turistickým cílem
  • 00:21:36 a voda se tu v posledních týdnech
    rychle zhoršila.
  • 00:21:39 Proto jsou tady kontroly
    dvakrát častější.
  • 00:21:41 -V tomto sloupci vidíte
    kolonie sinic.
  • 00:21:47 -Situace je zhruba stejná,
  • 00:21:50 samozřejmě až potom to potvrdí
    laboratorní výsledky,
  • 00:21:54 nicméně se domníváme, že to
    skončí na stupni číslo čtyři,
  • 00:21:57 čili voda nevhodná ke koupání.
  • 00:21:59 -Zhoršená kvalita vody už je
    i na oblíbené přehradě Pastviny.
  • 00:22:02 Koupání tu můžou znepříjemnit
    sinice, chlorofyl a vodní květ.
  • 00:22:08 -V současnosti je voda
    klasifikovaná jako zhoršená.
  • 00:22:12 Osoby, které jsou citlivější,
    by se potom měly osprchovat.
  • 00:22:15 -Proč jsou sinice i v místech,
    kde dříve nebývaly,
  • 00:22:17 hygienici přesně nevědí.
  • 00:22:19 Kvalitu vody ale zhoršují
    například i prudké deště.
  • 00:22:23 Podle meteorologů současné
    ochlazení rychle ustoupí
  • 00:22:25 a počasí bude opět lákat k vodě.
  • 00:22:29 -Odpolední maxima se postupně
    budou dostávat nad 25 °C
  • 00:22:32 a od čtvrtka někde můžeme počítat
    s maximy i kolem 30 °C.
  • 00:22:34 -V Pardubickém kraji je stále
    bezpečné koupání
  • 00:22:36 v písnících Mělice nebo Březhrad.
  • 00:22:38 Aktuální výsledky posledních
    odběrů
  • 00:22:39 budou k dispozici v průběhu týdne
  • 00:22:41 na internetových stránkách
    krajské hygienické stanice.
  • 00:22:46 Začala přestavba kladenského
    vodojemu,
  • 00:22:51 který sice už roky nemá
    praktické využití,
  • 00:22:53 ale po opravě ho má dostat.
    Nádrž se sundá, opraví se střecha
  • 00:22:55 a vnitřní prostory vodojemu
    se do dvou let promění
  • 00:22:58 v nejmodernější vodohospodářský
    dispečink v celém Česku.
  • 00:23:00 Projekt platí Středočeské vodárny.
  • 00:23:02 Speciální centrum,
    které tam vznikne,
  • 00:23:04 má být schopné odrážet i útoky
    hackerů a má být připraveno
  • 00:23:08 pro vzdálené zásobování vodou
    v krizových situacích.
  • 00:23:14 -Dojde k požáru, předpokládám,
    že dispečeři by se zachránili,
  • 00:23:17 my bychom je naložili do nějakého
    dopravního prostředku,
  • 00:23:22 dovezli je do Kladna a oni tady
    v disaster recovery centru
  • 00:23:25 mají plnohodnotnou zálohu
    svého dispečinku,
  • 00:23:28 takže by se přihlásili, nalogovali
    pod svým jménem a heslem
  • 00:23:31 a do 10 minut by řídili z Kladna
    infrastrukturu Hradce Králové.
  • 00:23:37 Dixova brusírna dřeva
    v Temném Dole v Krkonoších,
  • 00:23:41 150 let stará průmyslová památka,
    která byla opuštěná a chátrala,
  • 00:23:44 prochází renovací a začíná poutat
    pozornost turistů i místních.
  • 00:23:48 Stará se o to její nový majitel
    Karel Chotek.
  • 00:23:52 Je to světlo v Temném Dole.
  • 00:23:56 Žárovky za těmihle okny nezářily
    desítky let.
  • 00:24:01 Teď se to ale změnilo.
    Znamení, že továrna ožívá.
  • 00:24:06 Cestou do Pece ji míjejí
    tisíce lidí.
  • 00:24:10 Stejně jezdil kolem i Karel Chotek.
    Až se ji rozhodl koupit.
  • 00:24:14 -Odmala jsem sledoval,
    jak ta továrna chátrá.
  • 00:24:17 V současné době do továrny neprší
  • 00:24:19 a objekt je zabezpečen, aby se tam
    volně nedostávali lidi.
  • 00:24:21 -Kdysi tu rodina Dixů brousila
    dřevo pro výrobu papíru.
  • 00:24:24 Po válce tu dělali leccos,
    výroba ale pomalu skomírala.
  • 00:24:27 Devadesátá léta nepřežila.
  • 00:24:32 -Tady se nepodařila privatizace.
  • 00:24:35 Bohužel zadlužení a zneužití
    této památky to zastavilo.
  • 00:24:39 Co se dalo prodat,
    rozkradli zloději.
  • 00:24:41 Prázdné haly se pak zaplnily
    odpadem.
  • 00:24:45 -Jsou zde boty, které jsou originál
    zabalené jako nové.
  • 00:24:49 Z firmy Svit Gottwaldov.
  • 00:24:51 -Pan Chotek tak musel začít
    úklidem.
  • 00:24:54 Teď přijdou na řadu další plány.
  • 00:25:07 -V jednom patře multikulturní
    prostor o velikosti tělocvičny,
  • 00:25:11 pak pivovar, restauraci a pekárnu.
  • 00:25:14 -Jenže cesta k tomu
    bude ještě dlouhá.
  • 00:25:16 Už teď ale přitahuje malebná
    technická památka velkou pozornost.
  • 00:25:18 O loňský den otevřených dveří
    byl obrovský zájem.
  • 00:25:21 Továrna se proto otevře
    i letos 28. září.
  • 00:25:26 To je vše, hezký večer.
  • 00:25:30 Skryté titulky:
    Bláža Stráníková a Tomáš Seidl

Související