iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 1. 2019
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
1045
zhlédnutí

Politické spektrum

Problémy našeho školství

I malé politické strany řeší velké politické problémy

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Politické spektrum

  • 00:00:01 POLITICKÉ SPEKTRUM
  • 00:00:11 -Dobrý den.
  • 00:00:13 Je to problémový resort, týká se
    úplně všech nebo skoro všech,
  • 00:00:16 přesto není moc populární.
  • 00:00:18 Nebo aspoň byl často přehlížený.
  • 00:00:20 Některé jeho problémy
    jsou letitými evergreeny,
  • 00:00:24 některé nově přistupují.
  • 00:00:26 České školství.
  • 00:00:28 Začalo se v něm konečně po letech
    blýskat na lepší časy,
  • 00:00:31 nebo pořád ne?
  • 00:00:33 Začíná dnešní Politické spektrum.
  • 00:00:39 Našimi dnešními hosty jsou:
  • 00:00:41 místopředseda
    Strany demokratického socialismu
  • 00:00:44 Andrej Bóna.
    -Dobrý den.
  • 00:00:47 -Předseda politického hnutí Změna
    Jan Korytář.-Dobrý den.
  • 00:00:51 -A místopředseda Konzervativní
    strany Michal Struha.-Dobrý den.
  • 00:00:55 -Pánové, než půjdeme k aktuálním
    a konkrétním problémům podrobněji,
  • 00:00:59 co vy považujete za největší
    problém českého školství?
  • 00:01:03 -Českému školství chybí
    zásadní koncepce,
  • 00:01:06 nějaký výhled, nějaká vize.
  • 00:01:08 Což je problém, který asi
    se netýká jenom školství,
  • 00:01:11 ale to se týká celé naší země.
  • 00:01:14 -Pan Korytář?
  • 00:01:15 -Za mě je to to, že se mně zdá,
    že jak politici, ani učitelé,
  • 00:01:18 ani všichni, kdo o školství
    diskutují, nepochopili,
  • 00:01:21 že ten hlavní problém,
    na který bychom se měli zaměřovat,
  • 00:01:24 jsou přímo děti.
  • 00:01:26 Nikdo se dětí, žáků a studentů
    neptá, jak jim vyhovuje systém,
  • 00:01:29 který pro ně tady za obrovské
    peníze roky provozujeme.
  • 00:01:32 -Je možné se na to ptát dětí
    a šít jim školu na míru?
  • 00:01:36 -Za mě jednoznačně, sám jsem otcem
    tří dětí, o škole se často bavíme.
  • 00:01:41 A není to tak, což se někdy říká,
  • 00:01:43 že když budou moct děti
    více mluvit o tom,
  • 00:01:46 jak by škola měla fungovat,
  • 00:01:48 že se přestanou učit
    a do školy nebudou chodit.
  • 00:01:51 Naopak, často mě překvapí,
  • 00:01:53 jaké detailní poznatky
    děti mají o tom,
  • 00:01:55 co v těch školách nefunguje,
    co by chtěly změnit.
  • 00:01:58 A tohle si myslím,
    že je ta hlavní věc,
  • 00:02:00 kterou bychom měli změnit.
  • 00:02:02 -Ono je těžké se k tomuhle
    vyjadřovat jenom jednou větou,
  • 00:02:05 protože ty problémy
    jsou v zásadě dva
  • 00:02:07 a ten první opravdu souvisí
    s tou vizí, respektive s tím,
  • 00:02:10 co vůbec od školství
    jako takového očekáváme.
  • 00:02:12 A potom ten druhý je ten způsob,
  • 00:02:14 jakým školství
    v dnešní době funguje.
  • 00:02:16 Protože je tam patrná změna
    k tomu,
  • 00:02:19 že školství bereme
    jako spíše podružnou službu
  • 00:02:21 a ne jako jeden
    ze základních pilířů společnosti,
  • 00:02:24 bez kterého v podstatě nemůže
    fungovat, obzvláště v dnešní době.
  • 00:02:27 -Jak se české školství
  • 00:02:29 za těch bezmála 30 let
    od roku 1989 změnilo.
  • 00:02:31 Samozřejmě odhlédneme-li
    od ideologického zatížení
  • 00:02:34 za komunistického režimu.
  • 00:02:36 Změnilo se vůbec nějak zásadně
    anebo jednoznačně k lepšímu?
  • 00:02:40 -Já si myslím, že to je zase,
    právě jak jsem si to pročítal,
  • 00:02:43 ono na jedné straně se změnilo
    hodně,
  • 00:02:46 máme tady například
    spoustu různých soukromých škol,
  • 00:02:49 spoustu různých
    vzdělávacích konceptů.
  • 00:02:51 V tomto směru mají třeba rodiče,
    alespoň třeba ve větších městech,
  • 00:02:56 poměrně lepší nabídku.
  • 00:02:58 Určitě se změnil trochu přístup
    k dětem jako takovým,
  • 00:03:01 třeba možná ne tak úplně zásadně,
    jak by chtěl pan kolega ze Změny,
  • 00:03:05 ale v tomto směru určitě ano.
  • 00:03:07 Ale na druhou stranu třeba
  • 00:03:09 co se týče výuky vysokoškolských
    studentů, kteří potom mají učit,
  • 00:03:12 případně samotného toho systému,
  • 00:03:15 který vytváří Ministerstvo
    školství, tak tam si myslím,
  • 00:03:18 že to spíš jako zahnilo,
    než že by se to někam posunulo.
  • 00:03:21 -Vy říkáte,
    chybí koncepce, systém.
  • 00:03:25 Jak byste to řešil?
  • 00:03:27 -Dám příklad.
  • 00:03:29 Jednou třeba z posledních
    velice diskutovaných otázek
  • 00:03:32 byla inkluze dětí s různými
    řekněme zvláštními potřebami,
  • 00:03:36 já bych ani neříkal s hendikepy,
    ale zvláštními potřebami.
  • 00:03:39 Ministerstvo školství,
    a já si myslím,
  • 00:03:42 že ten koncept
    není z principu úplně špatný,
  • 00:03:44 ale řeklo prostě,
    plošně budeme integrovat.
  • 00:03:46 Stávající výsledek podle toho,
    co jsem si dohledal, je,
  • 00:03:50 že zhruba v 15 % škol
    se jim to relativně daří
  • 00:03:53 a zhruba v 85 % se jim to nedaří.
  • 00:03:59 Ti učitelé vlastně, když jsem se
    s nimi bavil, já jsem se bavil...
  • 00:04:03 -V kolika jste říkal,
    že se nedaří?
  • 00:04:06 -Zhruba v 85 %, že mají problémy.
  • 00:04:08 -Já tady mám průzkum
    společností Tutor a Edulab,
  • 00:04:11 a podle nich právě
    v souvislosti s inkluzí
  • 00:04:14 podle 79 % ředitelů ta inkluze
    nefunguje nebo nefunguje dobře.
  • 00:04:21 -Řekněme že 80 %,
    na tom se shodneme.
  • 00:04:24 Já když jsem se s těmi řediteli
    a učiteli bavil, tak oni říkají,
  • 00:04:28 fajn, před zhruba nějakými třemi
    čtyřmi lety se do toho řízlo,
  • 00:04:31 najednou budeme inkludovat,
    hotovo.
  • 00:04:34 Ale oni říkají, ale nás nikdo
    vlastně nenaučil pracovat s dětmi,
  • 00:04:37 které mají tyto speciální potřeby,
    které jsou třeba lehčí autisté,
  • 00:04:41 aspergeři, ADHD,
    to znamená porucha pozornosti,
  • 00:04:44 a my s nimi vlastně neumíme
    pořádně pracovat.
  • 00:04:48 A když se potom bavíte...
  • 00:04:50 -Ale umí to speciální pedagogové,
    a ti inkluzi kritizují.
  • 00:04:54 -Také, ale tam je zase ta kritika
    ještě z jiné části.
  • 00:04:57 Já jsem zase viděl ten rozhovor,
    nebudu říkat kde,
  • 00:05:01 ale ten ředitel říkal,
    vy když spoustu těch dětí,
  • 00:05:05 které mají tyto speciální potřeby
    nebo ten jejich...
  • 00:05:08 řekněme ty nároky
    jsou podstatně těžší,
  • 00:05:11 jejich schopnost učení
    je podstatně omezenější,
  • 00:05:14 tak jim v podstatě, tím že je
    začleníte do úplně normální školy,
  • 00:05:18 vlastně seberete
    tu možnost úspěchu.
  • 00:05:20 Oni tam vlastně neustále jsou
    na chvostu, neustále dohánějí.
  • 00:05:24 Pozor, neříkám, že všechny děti
    se speciálními potřebami.
  • 00:05:28 A velice často
    jakoby jim potom člověk sebere
  • 00:05:32 třeba možnost
    v těch praktických školách
  • 00:05:35 najít uplatnění
    i třeba těma rukama.
  • 00:05:38 To byl jeden z těch příspěvků,
    který jsem viděl,
  • 00:05:41 je to názor do pranice,
    kolegové...
  • 00:05:43 -Ano, abychom dali prostor
    vašim kolegům.
  • 00:05:45 Pane Bóno, vy k tomu,
    co říkal pan Struha?
  • 00:05:48 -Ohledně toho, co se změnilo
    za posledních 30 let,
  • 00:05:50 říká se pantha rei, všechno plyne.
  • 00:05:53 A pochopitelně změnila se
    celá řada věcí
  • 00:05:55 počínaje už třeba jenom tím,
    že před 30 lety
  • 00:05:57 jsme vůbec nemohli počítat
    se stavem techniky,
  • 00:06:00 jaký bude dneska, a s nároky,
    které budou kladeny na člověka,
  • 00:06:04 který má žít v 21. století.
  • 00:06:06 Takže tady jsou vidět...
  • 00:06:11 Tady jako obvykle
    ta doba předbíhá...
  • 00:06:14 -Ale to jsou změny,
    které přicházejí zvnějšku,
  • 00:06:17 to nejsou změny, které by udělalo
    české školství samo.
  • 00:06:20 -Jasně, já se k tomu
    postupně dostávám totiž.
  • 00:06:22 Prvně tady máme
    teda ty změny zvenčí,
  • 00:06:24 které jsou o krok napřed
    oproti tomu,
  • 00:06:26 jak na to stíhá reagovat stát,
    respektive školský systém.
  • 00:06:31 A tady vidíme určitý posun v tom,
  • 00:06:34 že začíná se klást důraz
    na finanční gramotnost,
  • 00:06:37 začíná se klást důraz
    na práci s informacemi.
  • 00:06:40 Ale pořád nám tady chybí
  • 00:06:45 ta... chybí nám nějaký cíl,
    ke kterému, u kterého víme, že...
  • 00:06:49 ke kterému
    ty děti vlastně směřujeme.
  • 00:06:52 -A kam byste je tak směroval?
  • 00:06:54 -A teď je ta otázka právě,
    je to, učíme ty děti proto, aby...
  • 00:06:57 aby se mohly zařadit
    do pracovního... na trh práce,
  • 00:07:00 nebo proto, že od nich očekáváme,
  • 00:07:02 že budou mít jako vzdělanější lidé
    vyšší hodnotu,
  • 00:07:06 v podstatě budou schopni
    vést kvalitnější život?
  • 00:07:09 Já jsem osobně
    za tu druhou variantu.
  • 00:07:11 -Podle zaměření
    toho kterého dítěte, že.
  • 00:07:14 -Ano, ale v podstatě
    když se podíváte na to,
  • 00:07:16 jak fungují v dnešní době střední
    odborné školy nebo učňovské školy,
  • 00:07:20 tak tam ten všeobecný přehled,
  • 00:07:22 na ten se neklade
    nějak zásadní důraz,
  • 00:07:24 tam s dějepisem končíme většinou
    v prvním ročníku,
  • 00:07:27 a že bychom se tam bavili o tom,
  • 00:07:29 aby ten člověk
    byl schopný kriticky myslet,
  • 00:07:32 to si úplně nemyslím,
    že by byla pravda.
  • 00:07:34 -Pane Korytáři, změny v českém
    školství za 30 let od roku 1989.
  • 00:07:38 Změnilo se nějak zásadně
    a zásadně k lepšímu?
  • 00:07:42 -Přes všechny problémy si myslím,
    že se změnilo
  • 00:07:45 a mění se postupně k lepšímu.
  • 00:07:46 Já jsem v roce 1989 končil
    střední školu,
  • 00:07:49 takže můžu trochu srovnávat to,
    co jsem zažil já,
  • 00:07:51 co zažívají moje děti.
  • 00:07:53 Určitě je teď větší nabídka,
  • 00:07:55 projektové dny,
    návštěvy zahraničí.
  • 00:07:58 Ty děti se dneska...
  • 00:08:00 Ta výuka je mnohem pestřejší
    a je mnohem větší výběr.
  • 00:08:03 Takže za mě to jde
    správným směrem.
  • 00:08:05 A teď ještě jenom,
  • 00:08:07 když jste tady trochu nakousli
    to téma té inkluze,
  • 00:08:10 já tady chci ještě jenom rozvinout
    trochu tu prvotní myšlenku.
  • 00:08:12 Všimněte si, jak se o tom bavíme,
    bavíme se o tom,
  • 00:08:15 jestli inkluze dopadla dobře,
    nebo špatně,
  • 00:08:17 a ptáme se na to ředitelů škol,
  • 00:08:19 případně se k tomu ještě vyjadřují
    speciální pedagogové.
  • 00:08:25 Ale přece my bychom se měli zeptat
    těch dětí,
  • 00:08:28 jestli z hlediska běžných žáků,
  • 00:08:30 ke kterým přišli ti
    se speciálními potřebami,
  • 00:08:33 jestli se něco zhoršilo.
  • 00:08:35 A jestli se něco zhoršilo
    pro ty děti,
  • 00:08:37 které údajně zažívají
    ten neúspěch.
  • 00:08:39 Ale to nikdo nedělá, k tomu se
    vyjadřujeme jenom my jako dospělí.
  • 00:08:43 A pak si myslím, že zároveň
    do toho promítáme naše hodnoty,
  • 00:08:46 naše zkušenosti, naše představy.
  • 00:08:48 Znovu zapomínáme na to,
    pro koho ten systém je stvořený.
  • 00:08:52 -Tak, a podle vás tedy inkluze,
  • 00:08:54 osvědčuje se, nebo je čas
    na její revizi, aspoň v něčem?
  • 00:08:59 -Za mě je inkluze
    jednoznačně správný cíl.
  • 00:09:03 To, že když něco ve společnosti
    měníte, tak to naráží na problémy,
  • 00:09:06 není vždycky všechno připravené
    na 100 procent,
  • 00:09:09 není dostatek speciálních
    pedagogů, dostatek peněz,
  • 00:09:12 nejsou všechny zkušenosti,
    to jsou normální porodní bolesti.
  • 00:09:15 Ale já osobně si myslím,
    že to, že děti s různými problémy
  • 00:09:19 budou integrované do normálních
    kolektivů, je normální,
  • 00:09:23 protože tak by to mělo být
    normální i v běžné společnosti.
  • 00:09:26 A ty různé ústavy, které byly
    v minulosti, a ta segregace dětí,
  • 00:09:31 to si myslím, že je překonaná věc.
  • 00:09:33 Takže přes všechny problémy,
    které jsou,
  • 00:09:35 jde to správným směrem.
  • 00:09:37 -Pánové, jste téhož názoru?
  • 00:09:39 -Já, jak jsem říkal, já tu
    myšlenku jako takovou nezavrhuji,
  • 00:09:42 ale je třeba se podívat na to,
    že...
  • 00:09:45 Jak jsem mluvil o té koncepci,
    tak místo toho,
  • 00:09:48 by se to třeba zavedlo plošně,
  • 00:09:50 třeba se to udělalo
    v několika fázích.
  • 00:09:52 To znamená, zezačátku
    by se to dalo spíše třeba
  • 00:09:55 na těch větších školách,
    kde mají třeba i...
  • 00:09:57 Protože s tím je spojena
    poměrně dostatečná administrativa,
  • 00:10:00 musíte vyplňovat různé výkazy
    kvůli těm asistentům,
  • 00:10:03 kvůli těm speciálním pedagogům
    a tak dál a tak dál,
  • 00:10:05 protože tam zase na to jsou vázané
    finanční prostředky.
  • 00:10:08 A jakmile jsou na něco vázané
    peníze, tak papírů je strašně moc.
  • 00:10:12 -Že vám do toho vstupuji,
    na to si v poslední době právě,
  • 00:10:15 pan Korytář promine,
    ale ti ředitelé a učitelé stěžují,
  • 00:10:20 na neúměrné zatížení
    administrativou,
  • 00:10:23 vypisování kdejakých výkazů...
  • 00:10:26 -Jak jsem mluvil o těch dětech,
    které mají různé hendikepy,
  • 00:10:29 já to řeknu úplně jednoduše,
    představte si, že máte dítě,
  • 00:10:33 které je na vozíku, ale jinak nemá
    žádný další hendikep
  • 00:10:37 nebo nemá žádnou
    zvlášť speciální potřebu.
  • 00:10:39 Takové dítě poměrně snadno
    začleníte do kolektivu
  • 00:10:42 a v podstatě jediné,
    co je důležité, je,
  • 00:10:45 aby se mělo jak dostat na záchod,
    jak se dostat do té školy,
  • 00:10:48 kdo ho přiveze do školy a tak dál.
  • 00:10:50 Samozřejmě potom je skvělé,
    že se ty děti naučí,
  • 00:10:53 že jsou i lidi,
    kteří nemají to štěstí
  • 00:10:55 chodit po svých vlastních nohou
    a tak dál, není problém.
  • 00:10:58 Můžete mít dítě,
    které je nedoslýchavé,
  • 00:11:00 ale pokud už je nedoslýchavé
    a má třeba ještě ADHD
  • 00:11:03 nebo nedej bože autismus,
  • 00:11:05 tak už je ten hendikep
    natolik silný,
  • 00:11:07 že v podstatě to dítě třeba běhá
    po třídě, vyrušuje ostatní žáky.
  • 00:11:11 I třeba je problém,
    i když tam je ten asistent,
  • 00:11:14 aby ho vůbec zvládnul.
  • 00:11:16 A teď je otázka, jestli dítě
    s takovýmto silným...
  • 00:11:19 nebo s takto výraznými potřebami
    ještě dávat do třídy běžných žáků,
  • 00:11:23 jestli tam prostě potom nedochází
  • 00:11:25 ke zhoršení studijních výsledků
    ostatních.
  • 00:11:28 -A vy na to odpovídáte tedy jak?
    Dávat, nedávat?
  • 00:11:30 -Přehodnotit, u těch těžších
    bych prostě nedával.
  • 00:11:33 -Ano. Pan Bóna.
  • 00:11:35 -Ta myšlenka je správná,
    pochopitelně.
  • 00:11:38 Ale opravdu je celá škála dětí
    s různými potřebami,
  • 00:11:43 které budou mít... které budou
    vyžadovat odlišné přístupy.
  • 00:11:47 Ale nestavěl bych se k tomu
    zas tak nějak démonicky,
  • 00:11:51 jak bývá zvykem.
  • 00:11:52 Protože třeba jak tady pan Struha
    zmiňoval ty žáky s ADHD,
  • 00:11:57 respektive s Aspergerem,
  • 00:12:00 tak s tím mám řadu osobních
    zkušeností, a to jsou děti,
  • 00:12:04 které jsou normálně schopné
    v té třídě fungovat.
  • 00:12:07 Ano, pokud tam mají k tomu
    asistenta, je to určitě plus...
  • 00:12:11 -Já do toho vnesu
    ještě jeden moment.
  • 00:12:13 Ministr školství Robert Plaga
    připravil novou úpravu vyhlášky
  • 00:12:16 o společném vzdělávání,
  • 00:12:18 která by mohla nebo měla
    začít platit v březnu.
  • 00:12:21 Setkává se s podporou
    i s kritikou.
  • 00:12:23 A co obsahuje například ten návrh,
    že ve třídě by nově vedle učitele
  • 00:12:27 mohl působit jen jeden asistent,
    zatímco teď můžou až tři.
  • 00:12:31 Vypouští ta novela článek
  • 00:12:33 o přednostním vzdělávání dětí
    v běžných školách.
  • 00:12:36 Neměly by být napříště proplácené
    podpůrné pomůcky v ceně do 500 Kč,
  • 00:12:40 od čehož si resort slibuje úsporu
    asi 15 milionů korun ročně.
  • 00:12:44 A tak dál.
    Co tomu říkáte, těmto úpravám?
  • 00:12:48 Jsou dobré, jsou třeba,
    jsou špatné?
  • 00:12:52 -Za mě teda, jestli jsem
    to dobře pochopil nebo slyšel,
  • 00:12:55 tak krok špatným směrem.
  • 00:12:57 Proč by měl být ve třídě jenom
    jeden asistent nebo jeden pedagog?
  • 00:13:00 Zase teď tady padlo,
    problém je to, když dítě běhá...
  • 00:13:04 -To je ta věc,
    objevila se kritika toho,
  • 00:13:08 že jeden asistent slouží
    jednomu dítěti,
  • 00:13:12 že asistent má být
    asistentem ve třídě.
  • 00:13:15 Možná proto bude jenom jeden.
    -Já si myslím, že můžou být...
  • 00:13:18 -Povede to k omezení počtu dětí,
    které mají speciální potřeby.
  • 00:13:21 Když se prostě bavíte potom
    s nějakým učitelem
  • 00:13:23 nebo s učitelkou,
    abychom byli genderově vyvážení,
  • 00:13:26 tak vám prostě řekne,
    že když tam má dva asistenty
  • 00:13:29 a ona stojí vepředu,
    mluví k těm dětem,
  • 00:13:31 ti asistenti většinou sedí vzadu,
  • 00:13:32 tak se všechny ty děti neustále
    otáčejí za těmi asistenty.
  • 00:13:35 Já vím, že vy třeba říkáte,
    ale to je chyba té učitelky
  • 00:13:38 nebo chyba těch asistentů,
    že to třeba není zvládnuté.
  • 00:13:41 Ale je to prostě
    víc podnětů rušivých,
  • 00:13:44 které snižují potom
    kvalitu té výuky.
  • 00:13:47 -Pánové, ale tady naráží na sebe
    ještě ten starý,
  • 00:13:49 za mě trochu kasárenský systém
    zavedený za Marie Terezie,
  • 00:13:52 že je vepředu pan učitel,
    sedí tam 25 nebo 30 dětí,
  • 00:13:56 které musí tu hodinu odsedět,
  • 00:13:58 v minulosti ještě s rukama
    za zády, to už dneska snad není.
  • 00:14:02 Ale tohle není normální přece.
  • 00:14:04 Normální by mělo být, že když
    dneska ve společnosti jsou děti,
  • 00:14:07 které mají různé poruchy
    a jsou v té třídě tři,
  • 00:14:10 tak tam budou tři asistentky.
  • 00:14:12 Když to dítě, které má ADHD,
    neudrží svoji pozornost
  • 00:14:15 a nevydrží 45 minut sedět,
    tak by mělo mít možnost pohybu.
  • 00:14:18 Všechno se dá domluvit,
    ale musíme si v těch hlavách...
  • 00:14:22 -A nenarušuje to pak výuku?
  • 00:14:23 -Když ta učitelka,
    nebo když všichni lpějí na tom,
  • 00:14:26 že je normální,
    že všichni musí sedět,
  • 00:14:29 a to dítě potom začne tam běhat,
    tak tam samozřejmě vzniká
  • 00:14:32 nějaký stres a napětí,
    a to je problém.
  • 00:14:34 Ale když si řeknou, máme tady
    někoho s ADHD, co se tím dá dělat?
  • 00:14:37 A ty děti se do toho třeba zapojí,
    zapojí se do toho ten asistent,
  • 00:14:40 přestane to
    v tom kasárenském trochu,
  • 00:14:42 a už jsou dneska školy,
    kde to funguje jinak,
  • 00:14:44 tak si myslím, že se to dá měnit.
  • 00:14:46 A tohle, co navrhuje pan ministr
    školství, to si myslím,
  • 00:14:49 že je způsob, jak to vrátit
    zase o krok nazpátek,
  • 00:14:52 ale tohle si myslím,
    že není cesta.
  • 00:14:55 -Já s tímhle naprosto souhlasím,
  • 00:14:57 protože pokud jsme se
    jednou shodli,
  • 00:14:59 že hodláme ty děti všechny
    vzdělávat, nebo ne všechny,
  • 00:15:01 ale většinu z nich vzdělávat
    pohromadě, tak k tomu musíme dodat
  • 00:15:05 i materiální
    a finanční prostředky.
  • 00:15:07 A pokud tohle neuděláme, tak jsme
    si dobře nakročili k tomu,
  • 00:15:10 že se za čtyři roky shodneme
    na tom,
  • 00:15:12 tak inkluze nefunguje,
    tak ji zase zrušíme.
  • 00:15:14 -Pojďme dál,
    téma asi teď nejvíc diskutované,
  • 00:15:17 to je zavedení obědů
    pro školáky zdarma.
  • 00:15:20 Návrh, ve kterém se
    obě vládní strany,
  • 00:15:22 hnutí ANO a sociální demokracie,
    jako by začaly předhánět.
  • 00:15:26 Například jestli by se mělo týkat
    jen dětí a rodin,
  • 00:15:29 které pobírají přídavky na děti,
    nebo více dětí,
  • 00:15:32 všech dětí v mateřských školách
    a na 1. stupni základních škol,
  • 00:15:35 nebo snad úplně všech dětí.
  • 00:15:37 Zajímá mě,
  • 00:15:39 podporujete obecně myšlenku
    obědů pro školáky zadarmo,
  • 00:15:42 ať už plošně
    nebo podle určitého klíče?
  • 00:15:44 Jestli je to koncepčně správně
    a jestli na to Česko má?
  • 00:15:47 -Jako člen
    Strany demokratického socialismu
  • 00:15:50 budu poněkud překvapivě citovat
    Friedmana, který řekl,
  • 00:15:53 že žádný oběd není zadarmo.
  • 00:15:54 Ty obědy jsou plně dotované,
  • 00:15:56 a tak je k tomu
    potřeba přistupovat.
  • 00:15:58 Pro ten státní rozpočet,
    ano, je to zátěž,
  • 00:16:01 na druhou stranu
    děti si samy nevydělávají,
  • 00:16:03 nemůžou za to, do jaké rodiny
    se narodí, nemůžou za to,
  • 00:16:06 jestli se ti rodiče bez ohledu
    na jejich finanční situaci
  • 00:16:09 rozhodnou jim ty obědy zaplatit
    nebo ne.
  • 00:16:12 -Čili vy s tím souhlasíte?
    Obecně.-Obecně, jo, obecně ano.
  • 00:16:16 -Pan Struha?
  • 00:16:18 -Já se přiznám, že pro mě je to
    vysloveně populistické gesto,
  • 00:16:21 které má jakoby přilákat voliče,
    a není to koncepční.
  • 00:16:24 Prostě už jenom ten název
    "zdarma", není to zdarma.
  • 00:16:27 A druhá věc je,
  • 00:16:29 jakmile je něco zdarma,
    tak se velice často plýtvá.
  • 00:16:32 A ještě jedna věc, v současné době
    už existují přímo dotační tituly
  • 00:16:35 nebo prostě peníze ve školství,
  • 00:16:37 kdy se to poskytuje
    neziskovým organizacím,
  • 00:16:40 které vyhledávají děti, které jsou
    opravdu ze sociálně slabých rodin,
  • 00:16:43 a těm ty obědy hradí.
  • 00:16:45 To znamená, už v současné době
    tohle poměrně funguje,
  • 00:16:48 funguje to relativně dobře,
    a je to zacílené.
  • 00:16:50 Mně se na tom líbí,
    že je to zacílené.
  • 00:16:53 -Ne všechno dnes funguje,
  • 00:16:55 protože pak ještě funguje
    ta distribuce peněz
  • 00:16:57 na obědy zdarma pro vytipované
    děti ze sociálně slabých rodin
  • 00:17:01 skrze kraje.
  • 00:17:02 Ne všechny kraje se připojily,
    zrovna třeba Ústecký kraj,
  • 00:17:05 kde je sociálně slabších rodin
    větší podíl.
  • 00:17:08 Čili úplně to asi nefunguje.
  • 00:17:09 -Ale každopádně myslím si,
  • 00:17:11 že toto je ta cesta
    správným směrem.
  • 00:17:13 Představte si,
    že máte bolavé místo,
  • 00:17:16 a buď to můžete léčit lokálně,
  • 00:17:18 to znamená, že vezmete přímo
    nějakou malou dávku léku
  • 00:17:21 na konkrétní místo anebo prostě
    si vezmete nějakou šílenou dávku,
  • 00:17:25 která vám zaneřádí celý organismus.
  • 00:17:27 Já si myslím,
    že to prostě není ono,
  • 00:17:29 toto prostě není
    ten správný způsob.
  • 00:17:31 Já si myslím, že skutečně adresně,
  • 00:17:33 cíleně pro ty děti
    ze sociálně slabších skupin.
  • 00:17:35 -Jednoznačně pro všechny děti
  • 00:17:37 minimálně na základních školách
    zdarma.
  • 00:17:40 Řeknu argumenty proč.
  • 00:17:42 Zaprvé se tím vyloučí to riziko
    sociální stigmatizace,
  • 00:17:46 ty jsi socka, protože máš
    obědy od státu zadarmo, ty ne.
  • 00:17:50 Myslím, že tady by měla být
    ta laťka pro všechny děti stejná.
  • 00:17:55 -Vy říkáte: pro všechny děti
    na základních školách.
  • 00:17:57 Čili vy byste to naopak rozšířil,
    nejenom na první stupeň,
  • 00:18:00 na celou základní školu,
    všechny děti.
  • 00:18:02 -Celou základní školu,
  • 00:18:04 ale vždyť ono to už dneska
    ve společnosti funguje.
  • 00:18:06 A já nevím, proč se zrovna
    zvedly takové emoce
  • 00:18:09 u obědů pro děti zdarma,
    řeknu vám, kde to funguje.
  • 00:18:12 Už dneska vlastně stát platí
    všechny platy kuchařek,
  • 00:18:14 a ty jsou pro děti,
    které si platí obědy i ne,
  • 00:18:17 protože se platí jenom suroviny.
  • 00:18:19 Takže dneska polovina všech obědů
    je zdarma,
  • 00:18:21 protože to platí stát,
    nikdo se nad tím nepozastavuje.
  • 00:18:24 A ještě k těm plošným dotacím.
  • 00:18:26 Tak se pojďme nejdřív bavit
    o zemědělských dotacích.
  • 00:18:28 Protože ve chvíli, kdy dostávají
    bohatí zemědělští podnikatelé,
  • 00:18:31 jako například premiér,
    ale i velká družstva,
  • 00:18:34 stejnou dotaci na hektar
    jako malý zemědělec,
  • 00:18:36 tak to je ještě mnohem víc
    nespravedlivější
  • 00:18:39 a těch miliard tam lítá
    řádově víc.
  • 00:18:42 Takže to, že se děti tady staly
    trochu rukojmím politiků
  • 00:18:46 a teď se kolem toho svádí
    ideologické diskuze a boje,
  • 00:18:50 za mě je to špatně
    a myslím si,
  • 00:18:53 že sociální demokracie
    tady udělala velkou chybu,
  • 00:18:56 že si nestála na svých principech
    a nechala se od ANO zatlačit
  • 00:19:00 někam, kde to podle mě není vůbec
    sociálně demokratická politika.
  • 00:19:03 -Tak pan Struha
    je koncepčně proti.
  • 00:19:06 A teď mě zajímá pan Bóna
    a představa jeho,
  • 00:19:08 respektive
    Strany demokratického socialismu,
  • 00:19:11 které děti by na tyto bědy
    měly mít nárok,
  • 00:19:14 jaký je ten klíč?
  • 00:19:16 -Ta metafora s tím lokálním
    léčením není úplně přesná,
  • 00:19:20 protože třeba u nás
    v Jihomoravském kraji
  • 00:19:23 už nějakou dobu fungovala
    tady ta distribuce obědů.
  • 00:19:28 Ale problém byl v tom,
  • 00:19:30 že to představovalo
    značnou administrativní zátěž
  • 00:19:34 pro ty ředitele,
    dokud to vydávali na základě toho,
  • 00:19:37 že to bylo jenom pro ty děti
    ze sociálně slabších rodin.
  • 00:19:40 A tím pádem už se potom
    ta pomoc nedostávala zase k těm,
  • 00:19:43 ke kterým se měla dostávat.
  • 00:19:45 Takže my jsme za to, že by se
    ty obědy měly dávat takto plošně
  • 00:19:49 všem dětem na základních školách.
  • 00:19:51 -Další téma, dlouhodobé téma
    a věčné téma jsou platy učitelů.
  • 00:19:56 Od roku 1989 se o nich diskutuje.
  • 00:19:59 Na jedné straně je taková
    všeobecně uznávaná nutnost
  • 00:20:04 platy učitelům zvyšovat.
  • 00:20:06 Na druhou stranu, nic moc
    se vlastně dosud v tom neudělalo.
  • 00:20:10 Až, pravda, teď od ledna
  • 00:20:12 se platy zvýšily
    o 10 % v základu tarifu
  • 00:20:15 a dalších 5 % můžou přidávat
    ředitelé v rámci pohyblivé složky.
  • 00:20:20 A tato vláda
    premiéra Andreje Babiše
  • 00:20:23 se zavázala platy učitelů
    do roku 2021, tedy už za dva roky,
  • 00:20:28 zvednout na úroveň
    150 % platů,
  • 00:20:32 průměrných platů
    v roce 2017,
  • 00:20:35 asi na 46 000 korun měsíčně.
  • 00:20:38 Je tedy konečně nastoupený
    ten správný trend?
  • 00:20:41 -Já si myslím, že v tomto případě
    rozhodně je to...
  • 00:20:45 Ten směr je správný,
    já s tím naprosto souhlasím.
  • 00:20:48 Samozřejmě ty změny budou
    chvilku trvat,
  • 00:20:50 než samozřejmě i ti lidé,
    kteří by rádi třeba byli učiteli,
  • 00:20:53 a rozhodnou se jinak kvůli tomu,
  • 00:20:56 že se báli,
    že nebudou mít dost peněz,
  • 00:20:58 případně kteří vystudovali
    tu pedagogickou školu,
  • 00:21:01 ale pak utekli, protože i když
    třeba pár let učili,
  • 00:21:04 tak pak najednou zjistili,
    že když mají ženu a dvě malé děti,
  • 00:21:07 tak že to třeba neutáhnou.
  • 00:21:08 Takže tohle si myslím,
    že je krok správným směrem.
  • 00:21:11 -Jednoznačně krok správným směrem.
  • 00:21:13 -Pan Bóna?-Určitě.
    -Také pro.
  • 00:21:16 Ještě možná...
    ta pohyblivá složka, těch 5 %,
  • 00:21:21 co by se jí mělo oceňovat,
  • 00:21:23 co by vlastně ředitelé
    měli zohledňovat?
  • 00:21:26 Protože někde se uvádí:
    práci navíc.
  • 00:21:29 Ale je to to,
    co by měl ředitel oceňovat?
  • 00:21:32 Není povinností dobrého učitele
    prostě dobře učit
  • 00:21:36 a ne třeba rozdávat mlíčka?
  • 00:21:39 -Já myslím, že tohle je věc
    každého ředitele.
  • 00:21:43 Ředitel je manažer té školy,
    který ji někam vede.
  • 00:21:47 On by měl mít možnost
    rozhodnout o tom,
  • 00:21:49 které učitele a za co
    chce odměnit,
  • 00:21:52 to je jejich kompetence.
  • 00:21:54 -Přesně tak, každá škola
    je svým způsobem jedinečná,
  • 00:21:59 má jiný systém fungování
    a pochybuju o tom,
  • 00:22:03 že tohle se dá
    nějak úplně přesně paušalizovat.
  • 00:22:06 -Já s tím nesouhlasím.
  • 00:22:08 -Je Robert Plaga
    dobrým ministrem školství?
  • 00:22:12 Ptám se proto, že jeho jméno
    se objevilo ve spekulacích
  • 00:22:15 o možné rekonstrukci vlády
    mezi ohroženými ministry
  • 00:22:18 z premiérova hnutí ANO.
  • 00:22:20 -Já nedokážu říct,
    jestli je Robert Plaga
  • 00:22:22 dobrý ministr školství,
    k tomu nejsem fakt kompetentní.
  • 00:22:25 Ale já bych řekl, že tady je spíš
    problém úplně v něčem jiném.
  • 00:22:28 A je to zase o té koncepci.
  • 00:22:30 Když se podíváte,
    jak často se mění ministři,
  • 00:22:32 že vlastně je to resort,
  • 00:22:35 který se obsazuje
    jakoby řekněme odzadu.
  • 00:22:37 To znamená, nejdřív se vždycky
    poperou o ministerstvo financí,
  • 00:22:40 o ministerstvo vnitra,
    průmyslu a obchodu.
  • 00:22:42 A až na konci je kultura
    a školství.
  • 00:22:44 Tam bych řekl,
    že je to spíš ten problém,
  • 00:22:47 že tady nám absolutně chybí
    jakýkoli celospolečenský konsensus
  • 00:22:51 na tom, kam vlastně chceme
    to školství vést
  • 00:22:53 a kam se vlastně chceme
    jako společnost vyvíjet.
  • 00:22:56 My se na tom
    ani nejsme schopní dohodnout.
  • 00:22:58 A když se na tom
    nejsme schopní dohodnout,
  • 00:23:01 tak vlastně jakýkoli ministr
    přijde,
  • 00:23:03 tak může být během jednoho roku
    vyměněný jenom kvůli tomu,
  • 00:23:05 že se někde někdo rozhodne,
    že to chce udělat úplně jinak.
  • 00:23:08 Já bych řekl,
    že tady jde spíš o to,
  • 00:23:10 že nám opravdu chybí
    dlouhodobá vize.
  • 00:23:12 A potom bychom mohli hodnotit
    toho ministra,
  • 00:23:15 jestli tu vizi nějakým způsobem
    naplňuje, nebo ne. Takhle...
  • 00:23:18 -Ale vy jste předtím říkal, hned
    na začátku, že vizi postrádáte.
  • 00:23:21 -Ano.-A jak byste ji zformuloval?
    Stručně, krátce.
  • 00:23:24 -Vizi musíme zformulovat od toho,
    co chceme od téhle země.
  • 00:23:27 To znamená, kam chceme jakoby
    se posunout ve smyslu toho,
  • 00:23:31 co chceme vyrábět nebo jaké služby
    chceme poskytovat,
  • 00:23:34 ať už v rámci ČR
    nebo směrem exportním.
  • 00:23:37 My jsme otevřená ekonomika,
    to znamená, pokud se rozhodneme,
  • 00:23:40 že chceme poskytovat služby
    a průmyslovou výrobu
  • 00:23:43 s vysokou přidanou hodnotou,
  • 00:23:45 musíme na základě toho měnit
    vysoké školství.
  • 00:23:47 Na základě vysokého školství
    pak musíme měnit střední školství
  • 00:23:50 a na základě středního školství
    základní školství.
  • 00:23:53 Protože to vždycky jde
    takhle seshora.
  • 00:23:55 A otázka je, jak vlastně dneska
    funguje vysoké školství.
  • 00:23:58 Jestli opravdu to vysoké školství
    připravuje.
  • 00:24:01 A nemyslím si,
  • 00:24:03 jako že otázka technických oborů
    a humanitních oborů.
  • 00:24:05 Ale jestli vůbec třeba
    v současné době
  • 00:24:08 ta výuka je řekněme dostatečně
    zdůrazněná v těch cílech
  • 00:24:12 těch jednotlivých vysokých škol
  • 00:24:14 anebo jestli jim jde spíš
    o ty kafemlýnky, citace a podobně.
  • 00:24:18 -Pane Korytáři,
    vaše vize českého školství,
  • 00:24:21 kam by mělo směřovat?
  • 00:24:23 Kromě toho, že byste
    se na prvním místě ptal dětí.
  • 00:24:27 -Já bych se neptal na prvním místě
    dětí, ale chtěl bych,
  • 00:24:30 aby ony byly součástí té diskuze,
    protože zatím z ní vypadávají.
  • 00:24:33 Samozřejmě o tom musíme mluvit
    i my dospělí, pedagogové,
  • 00:24:36 politici, zaměstnavatelé,
  • 00:24:38 ale ten hlas dětí
    by tam měl být mnohem silnější.
  • 00:24:41 A když se ptáte na moji vizi
    českého školství,
  • 00:24:43 tak by to mělo být
    takové školství,
  • 00:24:45 kam chodí rádi děti i učitelé.
  • 00:24:48 Myslím si,
    že dneska je to často tak,
  • 00:24:50 že to otravuje jak učitele,
    tak děti.
  • 00:24:52 -Ale co byste pro to udělal?
    To jsou slova, ale...
  • 00:24:55 -Já se pro to snažím udělat to,
    že se snažím říct,
  • 00:24:58 a proto jsem v dnešní diskuzi,
    začněme se ptát těch dětí,
  • 00:25:02 co udělat pro to, aby se jim
    do té školy raději chodilo,
  • 00:25:05 aby se nestalo to,
    že když jdou skoro všechny děti
  • 00:25:09 natěšené v první třídě
    do základní školy,
  • 00:25:11 tak v osmé třídě odcházejí
    zpruzené, nechce se jim učit.
  • 00:25:14 A ta škola vlastně z dětí,
    které mají nějaké nadání,
  • 00:25:18 očekávání, talenty,
  • 00:25:20 tak z nich vlastně často udělá
    frustrované jedince,
  • 00:25:23 kteří si nevěří a kteří potom
    s těmi problémy zápasí
  • 00:25:27 velkou část dospělého života.
  • 00:25:29 Takže tuhle debatu
    bych já rád otevřel.
  • 00:25:32 -Pane Bóno.
  • 00:25:34 -Šel bych tím směrem,
  • 00:25:36 že bych zavedl
    podstatně větší důraz na předměty,
  • 00:25:39 kde se ty děti učí pracovat
    s informacemi právě a hodnotit je.
  • 00:25:43 -Pánové, já vám děkuji
    za vaše názory, děkuji.
  • 00:25:47 Vážení diváci, děkuji i vám,
    že jste se na nás dívali.
  • 00:25:50 Dnes jsme diskutovali
    o problémech českého školství.
  • 00:25:53 Příště Politické spektrum
    s kolegou Vladimírem Kučerou.
  • 00:26:00 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2019

Související