iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 6. 2012
14:31 na ČT24

1 2 3 4 5

2 hlasy
1664
zhlédnutí

Politické spektrum

Státní maturity

Jak vidí problémy kolem zkoušek dospělosti nesněmovní politické strany

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Politické spektrum

  • 00:00:13 Dobrý den, začíná
    POLITICKÉ SPEKTRUM, vítám vás.
  • 00:00:17 Konec šéfa státních maturit
    Pavla Zeleného
  • 00:00:21 a v budoucnu možná
    úplně nový projekt.
  • 00:00:23 Takový je současný žalostný stav
    kolem zkoušky z dospělosti.
  • 00:00:27 Jak dál a kolik desítek milionů
    to ještě bude stát?
  • 00:00:29 Jaká je vůbec současná úroveň
    našeho středního školství?
  • 00:00:35 A moje pozvání dnes přijali:
    Václav Srb, Koruna Česká,
  • 00:00:38 Jiří Hudeček,
    Strana demokratického socialismu
  • 00:00:42 a Petr Pípal, Severočeši.
    Dobrý den.
  • 00:00:45 Už i premiér Nečas volá po změně
    podoby státních maturit.
  • 00:00:49 Neúspěšní studenti podali
    tisíce odvolání.
  • 00:00:52 Jak vy odhadujete další vývoj?
  • 00:00:58 Těžko předvídat,
    jenom řeknu,
  • 00:01:00 že by bylo asi nejnešťastnějším
    vyústěním,
  • 00:01:03 kdyby byla zpochybněna myšlenka
    nebo nutnost státních maturit
  • 00:01:07 jako takových, kdyby ta oprávněná
    diskuze o jejich reformě
  • 00:01:11 a o jejich náplni vedla k tomu,
    že by zvítězila tendence,
  • 00:01:15 řekněme liberální
    až ultraliberální,
  • 00:01:18 státní maturity zrušit zcela.
  • 00:01:22 Takže nejste pro,
    jste pro změnu modifikace,
  • 00:01:25 ale rozhodně ne pro ten model
    vrátit školám jejich maturity,
  • 00:01:29 vyřadit z toho stát?-Ne.
    -Pánové.
  • 00:01:32 Souhlasím, že sama o sobě myšlenka
    státních maturit je dobrá
  • 00:01:39 a potřebná snaha určitým způsobem
    vytvořit platformu pro srovnávání
  • 00:01:44 úrovně jednotlivých škol
  • 00:01:46 a pro zajištění určité
    kvality absolventů.
  • 00:01:49 Na druhé straně v tom konkrétním
    provedení došlo k tolika chybám,
  • 00:01:53 že asi bez určitých korektur
    se to neobejde.
  • 00:01:56 Nejsem prorok,
    těžko odhadovat vývoj,
  • 00:01:59 ale předpokládám,
    že k určitým korekturám dojde
  • 00:02:02 a že to budou korektury někdy
    možná i dost výrazné.
  • 00:02:05 A myslíte si, že to bude spíše
    úplná změna toho projektu,
  • 00:02:09 to znamená,
  • 00:02:11 vracíme se do bodu nula a nastavíme
    úplně nový systém státních maturit?
  • 00:02:15 Anebo to bude jakási úprava
    toho stávajícího modelu,
  • 00:02:19 to znamená další a další
    novelizace?
  • 00:02:21 Podobně jako předřečník
    pevně doufám,
  • 00:02:23 že to nebude návrat do bodu nula,
    to by byla ztráta těch zkušeností,
  • 00:02:27 které byly nabyty.
  • 00:02:29 Ale myslím si, že například
    u hodnocení slohových prací,
  • 00:02:33 tam nějaké objektivizování
    je dost obtížné.
  • 00:02:36 A i když uznávám,
  • 00:02:37 že se zhoršuje kvalita
    stylistických schopností studentů,
  • 00:02:41 tak přesto si myslím,
  • 00:02:43 že cesta tímto způsobem,
    jak se to dělalo, nebyla dobrá.
  • 00:02:47 Čili k nějakým změnám
    tam dojít musí,
  • 00:02:49 ale k bodu nula by to byla rozhodně
    škoda a chyba.
  • 00:02:53 -Váš názor?
    -Já mám obdobný názor.
  • 00:02:55 Tak jak státní maturita
    v současné podobě je nastavena,
  • 00:03:00 tak je to velmi nebezpečný
    experiment s našimi žáky.
  • 00:03:04 Tak nemůže dál existovat,
    protože ty pokusy, které se dělají,
  • 00:03:08 úpravy pravidel za chodu,
    úpravy systému hodnocení,
  • 00:03:12 tak to je prostě špatně.
  • 00:03:17 Státní maturita,
    tak jak jste položila otázku,
  • 00:03:20 by určitě měla být,
  • 00:03:22 protože by mělo být nějaké
    objektivní srovnávání studentů
  • 00:03:26 na středních školách,
    takže jsem za,
  • 00:03:28 ale určitě ne v této podobě.
  • 00:03:30 Pojďme se stručně vrátit
    do minulosti.
  • 00:03:33 Vím, že po bitvě je každý generál,
  • 00:03:36 ale dalo se předejít nějakým
    těm problémům,
  • 00:03:38 bylo by třeba vhodné odvolat
    šéfa Cermatu Pavla Zeleného dříve?
  • 00:03:42 Nebo vidíte tam nějakou
    procedurální chybu,
  • 00:03:45 která nastala už během toho,
    co se rodily státní maturity
  • 00:03:48 a už to vypadalo,
    že nebudou zrovna ideální?
  • 00:03:51 Tak těch chyb, tak jak jsem se
    seznamoval s touto problematikou,
  • 00:03:55 se stalo určitě větší množství,
    protože podle těch informací,
  • 00:03:58 které jsou běžně dostupné,
  • 00:04:00 tak pan Zelený byl odvolán
    v tomto okamžiku už potřetí.
  • 00:04:03 On byl od samého počátku
    u zrodu státních maturit,
  • 00:04:07 pak byl odvolán ministrem Zemanem,
    pak byl odvolán dál v průběhu
  • 00:04:11 a teď zase.
    A vždycky se tam prostě vrátil
  • 00:04:14 a vyústilo to až v tento nebezpečný
    a drahý experiment.
  • 00:04:18 Potichu se říká to, že celý tento
    systém stál za těch 11 nebo 12 let,
  • 00:04:26 kdy to funguje, od roku 2001,
    téměř 1,5 miliardy korun.
  • 00:04:33 Přes 300 milionů korun na jednu
    maturitní zkoušku,
  • 00:04:37 vždyť v tom není něco v pořádku.
  • 00:04:42 Vypisovala se tam výběrová řízení
    bez zadání, bez veřejné soutěže,
  • 00:04:46 státní prostředky, takže ten systém
    je úplně špatný od začátku,
  • 00:04:51 už i funkčně, a nemluvím o tom,
    jak to vlastně funguje.
  • 00:05:00 -Ta myšlenka nebo ta odvaha
    něco s tím začít dělat,
  • 00:05:04 byla samozřejmě na místě.
  • 00:05:06 A těžko soudit, zda pan Zelený měl
    být odvolán dříve nebo později.
  • 00:05:10 Stalo se.
  • 00:05:11 Teď bych navrhoval, abychom hledali
    společně východisko.
  • 00:05:15 -Jestli můžu ještě doplnit.
  • 00:05:17 Nevím přesně kdo, jestli pan Zelený
    sám nebo spíše jeho vedení,
  • 00:05:22 vedení ministerstva, podcenilo ten
    politický rozměr celé záležitosti.
  • 00:05:26 Část těch problémů
    vznikla právě tím,
  • 00:05:30 že jaksi nebylo včas komunikováno
    ve věcech s veřejností.
  • 00:05:37 Vznikla potom taková napětí,
    jako jsme viděli kolem matematiky
  • 00:05:41 nebo teď kolem těch písemek
    stylistických z toho slohu.
  • 00:05:46 Pane Hudečku, vy jste se zastavil
    právě u těch stylistických písemek,
  • 00:05:50 jedna věc je samozřejmě co zkoušet
    a druhá věc je výuka.
  • 00:05:54 Možná pokud se teď budou rodit
    nově státní maturity,
  • 00:05:57 měl by z nich být třeba
    nějaký výstup
  • 00:06:00 i směrem k výuce jako takové,
    to znamená ne do osnov,
  • 00:06:03 ty už nemáme, ale do těch výukových
    plánů jednotlivých škol,
  • 00:06:07 tak aby se ta úroveň,
    která pak je zkoušená státem,
  • 00:06:10 aby se zajistila už v průběhu
    té výuky?
  • 00:06:12 Vy jste na to sama narazila,
  • 00:06:15 použila jste to magické slovo
    "osnovy",
  • 00:06:17 respektive nyní jsou ty ŠVP apod.
    Já si myslím,
  • 00:06:20 že bez určité rozumné míry
    provázanosti toho systému škol,
  • 00:06:24 ať už se to bude jmenovat osnovy
    nebo z politických důvodů
  • 00:06:28 se to nazve nějak jinak, ale jakési
    styčné body tam musí být.
  • 00:06:33 To je jako když někdo programuje,
  • 00:06:36 tak ti programátoři musí mít
    nějaké styčné body,
  • 00:06:39 aby si mohli mezi sebou
    ta data předávat.
  • 00:06:42 Zrovna tak ten systém škol
    má-li fungovat,
  • 00:06:46 musí v něm existovat
    pevné body, kdy je jasné,
  • 00:06:49 co ti studenti mají umět,
    a to také školy musí učit.
  • 00:06:52 A to si myslím,
    že v současnosti chybí
  • 00:06:55 a tudy by pravděpodobně
    vedla cesta.
  • 00:06:58 Je to ovšem dlouhodobá
    a pomalá cesta,
  • 00:07:00 ale vedla by tudy cesta k zlepšení.
  • 00:07:03 Pojďme si představit, že bychom
    tvořili jakýsi poradní orgán,
  • 00:07:06 který by měl přispívat
    svými náměty ke tvorbě
  • 00:07:10 budoucí podoby státních maturit.
  • 00:07:12 Co byste změnili, jaké by zněly
    vaše konstruktivní návrhy
  • 00:07:16 možná i v návaznosti
    na tu provázanost výuky a toho,
  • 00:07:19 co stát zkouší, co by asi měl
    zajistit v průběhu vyučování?
  • 00:07:24 Jak by zněla vaše zpráva,
  • 00:07:26 kdybyste ji měli předat
    ministerstvu školství?
  • 00:07:29 -Zpráva nevím, jestli je správné.
    -Podnět, námět.
  • 00:07:33 Podnět je správnější slovo.
  • 00:07:37 Určitě bych byl pro to ponechat
    ty testové části,
  • 00:07:41 kde to hodnocení je snadno
    objektivizovatelné,
  • 00:07:44 a ponechat určitou větší iniciativu
    těm jednotlivým školám s tím,
  • 00:07:49 že si myslím, že role ministerstva
    nebo role toho centra
  • 00:07:53 by měla být především kontrolní.
  • 00:07:55 Tam, kde by se pak při kontrole
    zjistily chyby, protože si myslím,
  • 00:08:00 že zavedení systému
    státních maturit byla reakce
  • 00:08:04 na určité chyby,
    tak tam kde by se zjistily chyby,
  • 00:08:07 tak by se z toho vyvozovaly
    i důsledky.
  • 00:08:10 Ale jak známe českou politiku
    a českou situaci,
  • 00:08:14 tak u nás se jen zřídkakdy
    z chyb vyvozují nějaké důsledky,
  • 00:08:18 takže jsem v tom skeptický.
  • 00:08:24 -Já bych to spojil s další otázkou,
  • 00:08:26 kterou jsme dostali
    v základní osnově,
  • 00:08:29 to je otázka objektivity
    maturitní zkoušky.
  • 00:08:32 Maturitní zkouška nemůže být
    nikdy plně objektivní,
  • 00:08:36 protože maturitní komise
    je složená z lidí,
  • 00:08:39 byť pedagogů.
  • 00:08:41 Ale měla by zajistit
    nebo znamenat to,
  • 00:08:45 že člověk, který absolvuje
    maturitní zkoušku,
  • 00:08:48 má státem garantované znalosti
    na určité úrovni.
  • 00:08:56 A víc bych od těch maturitních
    zkoušek nepožadoval,
  • 00:09:00 protože na maturitní zkoušku
    je v současné době kladeno
  • 00:09:04 příliš mnoho úkolů,
    nebo se od ní příliš mnoho čeká.
  • 00:09:08 Má sloužit k rozdělení studentů
    pro přijetí na vysoké školy,
  • 00:09:12 má hodnotit školy, učitele,
    a to je poněkud příliš.
  • 00:09:15 Měla by to být taková
    základní kotva
  • 00:09:18 a takový společný jmenovatel,
    objektivně zjistitelný.
  • 00:09:24 Já jsem se k té objektivitě chtěla
    dostat až v samostatné části.
  • 00:09:28 Tak se omlouvám, že jsem předběhl.
  • 00:09:31 Pojďme si teď říct
    vaše připomínky.
  • 00:09:33 Než si řekneme účel nebo výstup
    státní maturity, tak mě zajímá,
  • 00:09:37 jak byste navrhovali
    její změnu,
  • 00:09:39 bez toho, aby tady padala právě
    takováto zdůvodnění.
  • 00:09:43 Takže co by byla vaše připomínka,
    kdybyste měl skutečně zpracovat
  • 00:09:47 nějakou zprávu nebo námět,
    podnět, jaké nápady byste tam měl?
  • 00:09:51 Úplně ryze obsahové.
  • 00:09:53 Já bych se také podržel
    té části testů,
  • 00:09:58 protože didaktické testy jsou
    nejjednodušší srovnávací metodou.
  • 00:10:02 V tom bych viděl základ,
    protože to vypovídá o tom, že -
  • 00:10:07 řečeno poněkud natvrdo -
  • 00:10:09 studenti na konci školní docházky
    mají alespoň nějaké znalosti.
  • 00:10:18 -Problém našeho školství je v tom,
  • 00:10:21 že tady neexistuje
    dlouhodobý koncept.
  • 00:10:24 V současné době hovoříme
    o konceptu,
  • 00:10:26 tak jak je to veřejné přístupné,
    na dobu čtyř let.
  • 00:10:31 To je přeci ve vzdělávací soustavě
    velice málo.
  • 00:10:34 Jak může někdo vědět,
    co bude za pět let, za šest let?
  • 00:10:38 Kam to bude směřovat?
    Vymyslíme zase něco jiného?
  • 00:10:41 Tady by měla být dlouhodobá
    koncepce alespoň v řádu 10 let.
  • 00:10:45 Vždyť je to doba toho vzdělání
    děcka od první třídy do deváté,
  • 00:10:50 potom střední vzdělání,
    popřípadě vysokoškolské.
  • 00:10:54 Takže to tady zcela chybí,
    na tom by se mělo pracovat.
  • 00:10:58 Měla by to být koncepce,
  • 00:11:00 která nebude podléhat vlivům
    politické reprezentace,
  • 00:11:04 která v daném okamžiku
    vládne této zemi.
  • 00:11:07 A to je další problém,
    který tady je.
  • 00:11:10 Byli tady sociálnědemokratičtí
    ministři a ministryně,
  • 00:11:13 pak tady byli další ministři
  • 00:11:16 a vždycky každý přišel
    s nějakým patentem
  • 00:11:19 a ten výsledek je takový,
    jaký je, naprostý nesoulad.
  • 00:11:23 Jak zamezit tomu,
  • 00:11:25 aby stát nedělal ze studentů
    tak trochu pokusné králíky?
  • 00:11:29 Přesně, to se teď děje.
  • 00:11:31 To je to, co jsem řekl
    na začátku naší debaty,
  • 00:11:34 kdy tady se dělá nebezpečný
    experiment s našimi studenty,
  • 00:11:38 kteří jsou ve svých důsledcích
    lustrovaní, demotivovaní.
  • 00:11:42 Čemu mají věřit?
  • 00:11:44 Na začátku je nějaké zadání,
    pak se zjistí,
  • 00:11:47 že to zadání bylo moc přísné,
  • 00:11:50 tak ho v průběhu té zkoušky
    jakoby změníme.
  • 00:11:53 A kde student má vzít tu jistotu,
    že bylo změněno objektivně.
  • 00:11:57 Přeci tady se musí nastavit
    pravidla hry,
  • 00:12:00 a to pravidlo musí být potom
    dodržováno, do začátku až do konce.
  • 00:12:05 To tu chybí.
  • 00:12:06 A jak by znělo ve vašem podání
    to pravidlo?
  • 00:12:09 Co se týká objektivity maturity,
  • 00:12:11 tak stoprocentní objektivnost
    nikdy nedosáhneme,
  • 00:12:16 protože tam je vždycky
    ten lidský faktor,
  • 00:12:19 ale musí tam být to jádro vždycky.
  • 00:12:22 A bylo to tak,
    vždyť jak tady sedíme,
  • 00:12:25 tak všichni jsme asi dělali
    státní maturitu,
  • 00:12:28 protože státní maturity
    tady fungovaly,
  • 00:12:30 akorát v jiné podobě
    a v mnohem levnější.
  • 00:12:33 Takže pokud bychom
    chtěli trvat na tom,
  • 00:12:36 že by to mělo fungovat tak,
    jak funguje,
  • 00:12:39 souhlasím s tím,
    že zachovat didaktický test.
  • 00:12:41 Ale ústní a písemné zkoušky
    nechť se dělají na té dané škole.
  • 00:12:46 A když už někdo bude chtít
    kontrolovat objektivitu
  • 00:12:49 třeba kontroly nebo vyhodnocování
    těch písemných zkoušek,
  • 00:12:52 tak ministerstvo
    může pověřit Cermat,
  • 00:12:55 ať si vyžádá namátkově z každé
    třídy pět písemných prací
  • 00:12:59 a vyhodnotí je, jestli byly
    ohodnoceny správně nebo ne.
  • 00:13:03 Současný stav, tak jak jsou
    písemné práce vyhodnocovány,
  • 00:13:08 vždyť to je katastrofa.
  • 00:13:12 Ten student vůbec nevidí
    hodnocení té své práce.
  • 00:13:15 Tam je nějaké písmenko
    nebo "vyhověl - nevyhověl".
  • 00:13:20 Ale proč, jak?
  • 00:13:22 "Odchýlil se od tématu",
    co to je za hodnocení?
  • 00:13:25 Přitom v zadání státních maturit
    je jasně napsáno,
  • 00:13:29 že se může stát, jestliže má úvahu,
    jestliže má vyprávění,
  • 00:13:34 takže se může odchýlit od tématu.
  • 00:13:36 Nicméně ta práce bude hodnocená tak,
    jak má být hodnocená,
  • 00:13:41 ale má snížené body.
  • 00:13:44 A výsledek je takový, že jedničkáři
    dostali "nevyhovující"
  • 00:13:48 z toho písemného testu.
  • 00:13:51 Chybí vám tam to zdůvodnění.
    Co dvouúrovňovost maturit?
  • 00:13:55 Jste pro ony dvě úrovně,
    těžší, lehčí,
  • 00:13:58 je to podle vás k něčemu?
  • 00:14:00 Tady se dostáváme k tomu,
    co už předeslal pan Srb,
  • 00:14:03 a to znamená ten výstup,
    ten účel státních maturit,
  • 00:14:06 pro co vlastně je máme brát,
  • 00:14:08 jestli je to skutečně
    jenom završení
  • 00:14:11 nebo pro co všechno
    má ta zkouška sloužit.
  • 00:14:14 Ta dvouúrovňovost
    podle mého soudu
  • 00:14:16 vyjadřuje právě tu určitou
    politizaci nebo politický rozměr,
  • 00:14:22 který v tom školství je
    ve vztahu k veřejnosti.
  • 00:14:25 A samozřejmě otvírá se tím úplně
    obrovská otázka nebo komplex otázek
  • 00:14:31 o tom, jak vlastně
    je to ve školství myšleno
  • 00:14:35 a jaká je jeho dlouhodobá koncepce,
  • 00:14:38 jak velké procento středoškoláků
    chceme mít v populaci a tak dál.
  • 00:14:43 Tam si myslím, že ta dvouúrovňovost
    byla právě ústupkem
  • 00:14:48 tomu určitému zmasovění
    středního školství.
  • 00:14:55 A pakliže mají ty maturity
    sloužit více účelům,
  • 00:14:59 tak určitě jako ukončovací zkouška
    i ta nižší úroveň stačí.
  • 00:15:05 Jako vysokoškolský pedagog říkám,
    že pakliže by měly sloužit
  • 00:15:11 jako náhrada přijímacích pohovorů,
    tak tam samozřejmě ta nižší úroveň
  • 00:15:16 asi těžko vysokým
    školám bude stačit.
  • 00:15:19 A vy byste byl
    pro jaký účel maturit?
  • 00:15:22 Zachoval byste jim
    jenom tu základní,
  • 00:15:25 to znamená završující funkci,
  • 00:15:27 anebo i třeba to měřítko
    pro vysoké školy, pro přijetí?
  • 00:15:31 Já osobně jsem
    trochu nepřítelem
  • 00:15:34 stresujících uzlových zkoušek
    v jednom momentě.
  • 00:15:38 Ze své zkušenosti vím, že nelze
    přeceňovat výkon u jedné zkoušky,
  • 00:15:42 jsou to státní zkoušky,
    jsou to dílčí zkoušky
  • 00:15:45 a jistě to platí i pro maturitu.
  • 00:15:49 Čili já bych byl spíše pro ten
    zakončovací význam maturit s tím,
  • 00:15:53 že i ta nižší úroveň by ovšem měla
    být natolik solidní,
  • 00:15:57 že zaručuje to,
  • 00:15:58 že ten středoškolák skutečně
    nějaké znalosti a kompetence má.
  • 00:16:02 -Já bych byl rovněž
    pro jednu úroveň.
  • 00:16:08 Samozřejmě, že bude mít vždy alespoň
    orientační vypovídací hodnotu
  • 00:16:13 pro zkušební komisi
    na vysoké škole,
  • 00:16:16 přijímací zkušební komisi,
    z jaké školy ten maturant pochází.
  • 00:16:21 Dříve to bylo vymezeno
    velice ostře, bylo jasné,
  • 00:16:25 že když někdo absolvoval
    klasické gymnázium,
  • 00:16:28 takže je takřka předurčen
    ke studiu práv, teologie,
  • 00:16:33 filozofie, jazyků,
    klasických jazyků atd.
  • 00:16:36 Myslím si, že při současném stavu
    středního školství
  • 00:16:40 ty rozdíly tak velké nejsou.
  • 00:16:43 A myslím si, že východiskem
    ze současné krize -
  • 00:16:46 můžu-li použít tohoto
    otřepaného slova -
  • 00:16:50 je právě sjednocení
    toho státního minima.
  • 00:16:54 To znamená, ten účel by pro vás byl
    taky ten zastřešující,
  • 00:16:58 a ne ten odrazový můstek
    pro další vzdělání.
  • 00:17:02 Zastřešující, certifikující
    a poskytující další možnosti.
  • 00:17:07 -Určitě souhlasím se svými kolegy,
  • 00:17:09 měla by to být závěrečná zkouška
    toho daného studia.
  • 00:17:13 A jak tady řekl pan kolega,
    vždycky to tak bylo v minulosti,
  • 00:17:17 bylo to určitým hodnocením
    pro vstup do dalšího studia,
  • 00:17:20 ta maturita, jestli měl
    někdo trojky nebo jedničky,
  • 00:17:25 tak vždycky podle toho
    byl nějak hodnocen.
  • 00:17:28 Takže určitě s tím
    souhlasím jednoznačně,
  • 00:17:31 jeden stupeň, jedna úroveň,
    závěrečná zkouška
  • 00:17:34 a pro to další studium aby to byla
    taková podpora jenom.
  • 00:17:38 Opřu se o výzkum,
    který zveřejnil nedávno CERGE.
  • 00:17:41 Byla tam taková hezká tabulka,
    že stát díky tomu,
  • 00:17:45 že čeští studenti
    nejsou schopni využít
  • 00:17:47 své nabyté středoškolské
    znalosti v praxi,
  • 00:17:50 cílilo to i na vysoké školy,
    ale pojďme k tomu střednímu stupni,
  • 00:17:54 tak stát přichází na ročním HDP
  • 00:17:57 o desítky až skoro
    stovky milionů korun,
  • 00:17:59 což už je poměrně hodně.
  • 00:18:01 Češi podle toho výzkumu neumějí
    v praxi využít znalosti ze školy.
  • 00:18:05 Co s tím?
  • 00:18:07 Můžeme, pokud budeme nastavovat
    nějak nově systém státních maturit,
  • 00:18:11 můžeme ovlivnit i to,
    že vlastně stát na těch studentech,
  • 00:18:15 tak jak si je vychová,
    ve své podstatě prodělává?
  • 00:18:20 Já vidím ten problém daleko
    šířeji nebo hlouběji,
  • 00:18:23 protože jsme zase u té koncepce
    vůbec vzdělání,
  • 00:18:26 tak jak je daná v ČR.
  • 00:18:28 Tady z mého pohledu chybí
    provázanost
  • 00:18:31 se zaměstnaneckým sektorem
    u učňovského školství,
  • 00:18:35 s tím podnikatelským prostředím.
  • 00:18:38 Takže tady nevíme,
    my tady máme nějaké školy,
  • 00:18:42 vzniklo nám tady
    mnoho soukromých škol,
  • 00:18:46 máme tady obrovské množství
    státních škol.
  • 00:18:49 A my v podstatě nevíme,
    kolik doopravdy v jakém oboru
  • 00:18:53 těch žáků, popřípadě studentů
    budeme potřebovat
  • 00:18:58 a kolik jich uplatníme.
  • 00:19:00 A to je asi největší problém
    celého tohoto systému,
  • 00:19:04 a to se odráží právě
    i v tomto výzkumu.
  • 00:19:07 Když se vrátím zpátky
    ke státní maturitě,
  • 00:19:11 tak roky zpátky se měnil poměr
    v rámcových vzdělávacích programech
  • 00:19:17 mezi odbornými předměty a mezi
    předměty, které jsou maturitní.
  • 00:19:26 To znamená, že támhle nějaký učeň
    dostal víc hodin matematiky
  • 00:19:31 jenom proto, aby udělal maturitu.
    Ale bylo to zase na úkor,
  • 00:19:36 nebo je to na úkor
    odborných předmětů.
  • 00:19:39 Takže to je celý systém problému,
    který je v tomto,
  • 00:19:43 a to se musí od základu změnit.
    Pokud se nezmění systém,
  • 00:19:47 tak nějaké dílčí úpravy
    se nijak neprojeví.
  • 00:19:53 A ty důsledky jsou takové,
    jaké ukazuje ten výzkum.
  • 00:19:57 -Já si myslím, že těžko se podaří
    nalézt nějakou zázračnou formuli,
  • 00:20:03 která by ty problémy
    školství vyřešila.
  • 00:20:06 Jsem trošku i skeptický
    vůči těm výpočtům CERGE,
  • 00:20:10 protože to jsou všechno
    jenom určité modely.
  • 00:20:19 A když se dívám na úroveň studentů,
    které už učím několik desítek let,
  • 00:20:25 tak ty změny jsou velmi výrazné.
  • 00:20:27 A samozřejmě řada z toho,
    o čem tady mluvil kolega,
  • 00:20:33 by pomohla, ale myslím si,
  • 00:20:36 že zásadní řešení
    je někde v přístupu.
  • 00:20:39 Jestliže ubývá třeba středních
    odborných učilišť
  • 00:20:43 nebo odborných učilišť vůbec,
  • 00:20:46 nebo jestliže jsou určité tlaky
    na změkčení studijních požadavků,
  • 00:20:51 tak je to výsledek určitého
    vývoje ve společnosti,
  • 00:20:55 určitých vývojových tendencí.
  • 00:20:57 A to si myslím, že sebegeniálnější
    ministr školství nevyřeší.
  • 00:21:03 Je to znát i u našich studentů,
    kde já vidím
  • 00:21:06 největší rozdíl v motivaci,
    ten student je úplně jinačí.
  • 00:21:11 Dnes vám třeba kolikrát
    student řekne,
  • 00:21:14 že studuje nějaký obor a člověk
    si musí dohledat na internetu
  • 00:21:18 nebo se ho zeptat,
    co že to vlastně studuje.
  • 00:21:21 Takže máme spoustu lidí,
    kteří mají jakési vzdělání,
  • 00:21:25 ale ta provázanost
    s praxí je tam jenom tak naznačená
  • 00:21:28 nebo ji můžete tušit.
  • 00:21:30 Jakmile zvítězil názor,
    že je v podstatě jedno,
  • 00:21:34 co člověk vystudoval, hlavně
    že najde uplatnění a že vystudoval,
  • 00:21:39 tak je obtížné
    to u těch studentů překonávat.
  • 00:21:41 Skutečnost je taková, že opravdu
    řada lidí dělá něco docela jiného,
  • 00:21:46 než co vystudovali, a společnost to
    jakoby nijak nezajímá.
  • 00:21:49 Čili myslím si,
  • 00:21:51 že tady je to opravdu spíše
    záležitost celospolečenská.
  • 00:21:55 Plné uplatnění
    pro skutečné specialisty,
  • 00:21:58 těch specialistů asi nikdy není
    v současné ekonomice potřeba tolik,
  • 00:22:02 kolik jich vzniká, a vznikají z toho
    třeba potom problémy,
  • 00:22:06 které vidíme v EU
    ve Španělsku apod.
  • 00:22:09 -Já bych ještě
    k tomu výzkumu CERGE,
  • 00:22:13 on nám vlastně říká,
    že společnost,
  • 00:22:16 která má vzdělané členy,
    je bohatší.
  • 00:22:19 Říká nám,
    že máme zvýšit vzdělanost,
  • 00:22:23 abychom na tom byli
    v budoucnu lépe,
  • 00:22:27 ale neříká nám jak.
    Ono to jednoduše spočítat nelze.
  • 00:22:32 A shoda, jak nastolit efektivnější
    model, nepanuje
  • 00:22:36 a bude se dlouhodobě hledat.
  • 00:22:39 Ono to tam není vázané
    jenom na to vzdělání,
  • 00:22:42 ono je to spíše na použitelnost
    toho získaného vzdělání v praxi,
  • 00:22:47 může to být třeba
    i střední odborné vzdělání.
  • 00:22:50 Tam je vlastně návaznost
    mezi teorií a praxí,
  • 00:22:53 ne tím stupněm vzdělání.
  • 00:22:55 K tomu jsem chtěl ještě dodat,
    že je možná načase
  • 00:22:59 to příliš ostré dělení praktičnosti
    a nepraktičnosti výuky
  • 00:23:04 nebo aplikovatelnosti nabytých
    vědomostí v praxi trošku setřít
  • 00:23:09 a uvědomit si, že určité základní
    penzum schopnosti
  • 00:23:14 abstraktního myšlení, ale zároveň
    i orientaci v praktických otázkách
  • 00:23:20 by měl dostat každý absolvent
    státní maturity,
  • 00:23:25 když už jsme u těch
    státních maturit.
  • 00:23:30 A potom je na studentech
    a rodičích,
  • 00:23:33 aby si vybrali další orientaci.
  • 00:23:36 A nějaký politický zásah?
  • 00:23:38 Stojíme před zrodem nového modelu
    státních maturit,
  • 00:23:41 té zastřešující zkoušky.
  • 00:23:43 Viděli byste tam nějakou
    propojenost,
  • 00:23:46 když už tedy budeme něco dělat,
    aby ovlivnila i ty vedlejší věci,
  • 00:23:50 o kterých se bavíme?
  • 00:23:52 To znamená tu nevyužitelnost
    praxe vzdělání,
  • 00:23:56 tu rozdílnou úroveň.
  • 00:23:58 Když už se bude dělat nějaký
    systém, jestli ta návaznost
  • 00:24:02 na tyto koncepční změny
    by tam měla či neměla být?
  • 00:24:07 Ano, ale nikoli za cenu úplné
    negace již vykonané práce
  • 00:24:11 anebo zpochybnění státních maturit
    jako takových,
  • 00:24:14 jak je hojně slýcháno.
  • 00:24:16 -Tady nelze než souhlasit.
  • 00:24:19 A ten rozdíl mezi praktickým
    a nepraktickým může být zdánlivý,
  • 00:24:24 protože to, co se může jevit
    jako nepraktické dnes,
  • 00:24:27 může za 20 let být praktické.
  • 00:24:30 A těžko někdo bude dopředu
    odhadovat vývoj.
  • 00:24:33 Ještě se vrátím k představě
    toho dlouhodobého vývoje koncepce.
  • 00:24:38 Myslím si, že na desetiletí
    to těžko někdo vymyslí.
  • 00:24:42 Váš závěr?
  • 00:24:44 Souhlasím s tím,
    co tady bylo řečeno.
  • 00:24:48 Možná bych ještě řekl jednu věc
    ke státní maturitě úplně obecně.
  • 00:24:55 Ono to tady nezaznělo s tím,
    že na příští rok
  • 00:24:58 je v podstatě připravena
    daleko přísnější státní maturita
  • 00:25:02 a asociace ČEŠA varovala před tím,
    naprosto oficiálně,
  • 00:25:07 že až 67 % studentů nebo učňů
    neudělá státní maturitu,
  • 00:25:13 což by byla katastrofa.
  • 00:25:17 Takže to by měla být taková výzva
    všem odpovědným,
  • 00:25:20 aby se nad tímto zamysleli,
  • 00:25:23 a pokud ještě v tomto okamžiku
    něco jde udělat,
  • 00:25:26 tak aby tento renonc upravili.
  • 00:25:29 To zazněla myšlenka na závěr.
  • 00:25:31 Děkuji vám, že jste přišli
    do POLITICKÉHO SPEKTRA
  • 00:25:34 a těším se někdy příště.
    Na shledanou.
  • 00:25:37 Rozloučení patří i vám,
  • 00:25:38 zase někdy u POLITICKÉHO SPEKTRA
    na shledanou.
  • 00:25:43 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2012

Související