iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 6. 2006
17:00 na ČT1

1 2 3 4 5

160 hlasů
14882
zhlédnutí

Styl

Jak se bydlí s historií

23 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Styl - Jak se bydlí s historií

  • 00:00:19 Bydlení v historickém interiéru
    bylo v uplynulém půlstoletí vnímáno
  • 00:00:25 nejen jako něco nemoderního,
    ale přímo odmítáno
  • 00:00:28 jako něco zpátečnického.
  • 00:00:30 Dnes je život v historickém domě
    opět něčím vyhledávaným.
  • 00:00:32 A to je také téma dnešního Stylu.
    Vítejte u jeho sledování.
  • 00:00:42 Když máte velký prostor musíte mít
    jednu opravdu krásnou věc
  • 00:00:49 a ona musí být v pořádku.
  • 00:00:52 Kdybych na tu stranu vah výhod měl
    uvést něco, tak to je opravdu
  • 00:00:56 ta duše. Ten génius toho domu.
  • 00:00:59 Pokud přistoupíme k tomu,
    že současnost je součástí historie,
  • 00:01:03 tak samozřejmě máme v tu chvíli
    právo do tý historie zasahovat.
  • 00:01:08 Já si myslím, že jde o to,
    chránit to, co je skutečně dobré.
  • 00:01:12 A nejen to, co je staré.
  • 00:01:15 Mnozí lidé, co sem přijdou,
    sprásknou ruce a řeknou:
  • 00:01:18 "Bože, to je oken."
  • 00:01:32 Když v rámci restituce dostane zpět
    do svých rukou zámek zkušená
  • 00:01:36 designérka, pak je nejen na co
    se dívat, ale také opět
  • 00:01:39 v čem bydlet.
    Vítejte v Častolovicích.
  • 00:01:47 Jaký byl pro vás návrat
    do Častolovic?
  • 00:01:50 Návrat jako znovuobyvatelky
    tohoto domu?
  • 00:01:53 To je dost těžká otázka,
    protože já jsem v cizině dělala,
  • 00:02:00 co se tady jmenuje bytová
    architektura,
  • 00:02:03 ale je to jenom takové organizování
    domů nakonec.
  • 00:02:07 A tak když jsem sem přišla
    a já jsem tady byla jednou
  • 00:02:12 předtím než jsem to dostala zpátky
    v restituci, tak jsem viděla
  • 00:02:16 nekonečný, rozbitý nábytek.
    A to bylo pro mě fantastické,
  • 00:02:21 protože jsem vždycky zařizovala
    s věcmi pro jiné lidi s jiným
  • 00:02:27 vkusem a tak jsem se tady mohla
    šíleně rozdovádět s tím,
  • 00:02:32 co jsem teď vlastnila
    a dávat to nějak do pořádku.
  • 00:02:39 Musím říci, že pro mě bylo báječné,
    že jsem napsala jednou knihu,
  • 00:02:46 a to bylo, jak levně si organizovat
    dům nebo byt.
  • 00:02:53 A to mělo dost dobrý úspěch
    v Americe a v Anglii.
  • 00:02:57 Vydělala jsem z toho dost peněz,
    že jsem se mohla hodit
  • 00:03:01 do Častolovic
    a ihned to předělávat.
  • 00:03:10 Na zdi máme látky - je to flanel.
    V té době jsem byla o 10 - 15 let
  • 00:03:19 mladší. Sama jsem sem táhla
    ty látky, které jsou z Náchoda
  • 00:03:26 a byly hodně levné,
    protože tam zavírali obchod.
  • 00:03:32 Skoro každý pokoj má na zdi látku.
  • 00:03:40 Zámky nejsou něco,
    kde chce někdo bydlet.
  • 00:03:44 Je to studené, velké, neschopné
    života. Ale prokázat, že by to
  • 00:03:54 bylo jako lákadlo pro turisty,
    to jsem si vzala za úkol.
  • 00:04:10 Přestože je každý pokoj jinak
    řešen, každý je na jinou světovou
  • 00:04:16 stranu, má jinou látku v sobě,
    je tam něco společného.
  • 00:04:20 -Je to jenom dojem?
    -Anglie. Já jsem žila a pracovala
  • 00:04:25 35 let v Americe a v Anglii.
    A ten anglický vkus je hodně to,
  • 00:04:33 co si může udělat člověk sám.
    Já jsem měla asi 18 let
  • 00:04:39 pronajatý od Anglické památkové
    péče dům za maličkou cenu,
  • 00:04:47 abych jej zvelebila,
    který byl jednou za týden
  • 00:04:54 otevřený veřejnosti.
    A já jsem přišla na to,
  • 00:04:59 co mají lidi rádi. Je to pocit,
    že tam někdo žije, že šel zrovna
  • 00:05:05 na 5 minut pryč a že se vrátí.
    Snažila jsem se vytvořit
  • 00:05:13 atmosféru, že to žije a ne
    že je to nějaká mrtvá expozice.
  • 00:05:33 Mohlo by se zdát, že pustit se
    do rekonstrukce historického domu
  • 00:05:37 stojí spoustu času, peněz
    a hlavně životní energie,
  • 00:05:39 kterou bychom očekávali spíše
    od mladého člověka.
  • 00:05:42 My vám ale představíme dům
    historičky umění, která se
  • 00:05:45 pro život v něm
    rozhodla ve svých 70 letech.
  • 00:05:52 Čím to, že pražská kunsthistorička
    se jednoho dne rozhodne,
  • 00:05:56 prostě začne žít ve Slavonicích
    v historickém domě?
  • 00:06:00 Historický dům se mi líbí.
    Ale proč jsem začla žít tady,
  • 00:06:05 to je druhá otázka.
    My jsme měli a máme takovou
  • 00:06:09 chaloupku v Klášteře,
    což je opodál.
  • 00:06:12 Jezdili jsme sem do Slavonic
    na kafé.
  • 00:06:15 A jednoho dne jsem zahlídla,
    byla jsem velmi mladá,
  • 00:06:19 bylo mi pouhých 70, to je přesně
    ten čas, kdy se má kupovat takový
  • 00:06:23 domeček a za oknem byla cedule,
    že je dům na prodej.
  • 00:06:29 Což jsem si vůbec nedovedla
    představit, že tak krásný dům
  • 00:06:32 je najednou volný a že je možnost
    ho získat. Tak jsem udělala ten
  • 00:06:38 šílený čin, ale vůbec toho nelituju
    a koupila jsem ho, protože jsem
  • 00:06:43 usilovala v Praze koupit nějaký
    nebytový prostor, abych někam
  • 00:06:48 umístila Fárovu pozůstalost.
    A to bylo v Praze téměř nemožné,
  • 00:06:54 protože ceny jsou neskutečné.
    A najednou tenhle dům byl relativně
  • 00:07:00 přístupný a kromě toho splňoval
    požadavek té estetiky, krásy,
  • 00:07:08 historie, všeho, co si člověk
    dovede ve snách představit.
  • 00:07:17 Snažili jsme se, aby ty místnosti
    dostaly svůj původní charakter
  • 00:07:21 a aby bylo jasně odlišené,
    co je tam vložené nově.
  • 00:07:26 Všechny nové konstrukce,
    které jsou do toho domu vsunuté,
  • 00:07:31 jsou šedivé, betonové, cementové.
  • 00:07:37 Mně to ale vyhovovalo, chtěla jsem
    to fárovsky udělat střídmě a rovně
  • 00:07:42 a osy a symetrii a jednoduchost,
    ale rafinovanou jednoduchost.
  • 00:07:48 Pak jsem chtěla, aby celá ta
    architektura nebyla barevná.
  • 00:07:54 Takže jsme se o tom
    velmi mnoho bavili.
  • 00:08:00 Ten bazén je v místnosti,
    která původně sloužila - dneska
  • 00:08:04 bychom řekli - pro podnikání
    a byly tam pravděpodobně pece
  • 00:08:08 a později v 19. století nějaké
    koželužské kádě.
  • 00:08:13 Takže to, že se tam objevil bazén,
    nebyla zase až tak nová funkce.
  • 00:08:21 Pro tu jednu místnost to nebyla
    taková změna.
  • 00:08:25 Je pravda, že ten dům byl
    v 19. století zásadním způsobem
  • 00:08:29 přestavěný, ty ohromný renesanční
    místnosti byly rozpříčkované
  • 00:08:33 a v tom domě vlastně,
    těsně po válce, vzniklo 9 bytů.
  • 00:08:38 My jsme z těch 9 bytů udělali
    v podstatě 3 + 1.
  • 00:08:45 Tohle já vidím jako obrovský
    luxus prostoru.
  • 00:08:50 A pak je tady velký komfort,
    protože v pražském bytě mám stejný
  • 00:08:54 komfort, tady je to luxusnější,
    jak jsem řekla o ten prostor.
  • 00:08:58 Ale jinak to vybavení kvůli teplu,
    teplé vodě, kvůli těmto praktickým
  • 00:09:03 věcem, je tady tak domyšlené,
    že s tím nemám žádný problém.
  • 00:09:08 Je to naprosto adekvátní
    komfortnímu pražskému bytu.
  • 00:09:24 K rekonstrukci historického domu
    se dá přistupovat různě.
  • 00:09:28 Vedle historie lze nechat staré
    zdi prostoupit až teatrální
  • 00:09:32 rozšafností. A právě to se stalo
    jednomu slavonickému penzionu.
  • 00:09:37 Jak by také ne. Vždyť se už
    v 80. letech ocitl v rukou
  • 00:09:39 členů divadla Sklep.
  • 00:09:45 Kdy a jak došlo k tomu,
    že parta z divadla Sklep začala
  • 00:09:49 obývat nebo se soukat
    do tohoto domu?
  • 00:09:53 Je to docela jednoduché.
    My jsme sem jednou přijeli
  • 00:09:58 za naším kamarádem, spoluhráčem
    z divadla Zdenkem Žampou
  • 00:10:01 na takovou akci, která se konala
    tady v Jemnici,
  • 00:10:03 říká se tomu barchán
    a spali jsme tady přes ulici
  • 00:10:07 v rodném domě Zdenka Žampy,
    kamaráda a taky sklepáka
  • 00:10:10 a já jsem ráno,
    v takovém zamženém stavu,
  • 00:10:14 uviděl oknem tenhleten dům,
    který měl slepá okna,
  • 00:10:18 byl opuštěný
    a strašně se mi zalíbil.
  • 00:10:21 Něco jsem v něm cítil.
    Tak jsem se ptal Zdenka,
  • 00:10:24 jak to s tím domem je
    a on říkal:
  • 00:10:26 "No, tam už nikdo nebydlí
    asi 16 let a je na prodej."
  • 00:10:29 Složili jsme peníze
    a dům jsme koupili.
  • 00:10:32 Suchý záchod, žádná elektrika,
    1 vodovodní kohoutek vzadu
  • 00:10:35 na dvoře. Zarostlé kopřivami,
    nějakým bílým bezem,
  • 00:10:39 ale strašně romantické.
    Ta atmosféra, ta tam byla už.
  • 00:10:43 Nicméně, listopad přišel a duch
    toho domu se změnil. Jak a čím?
  • 00:10:47 Listopad přišel a patrně tím,
    že jsme tolik času strávili
  • 00:10:52 v restauracích, tak jsme cítili,
    že ten prostor by byl
  • 00:10:55 výborná hospoda,
    protože je pěkně klenutý.
  • 00:10:58 A tu hospodu jsme opravdu
    15. června 1990 otevřeli
  • 00:11:02 a víceméně jsme dalších 15 let
    fungovali, ale to nevydrželo věčně.
  • 00:11:09 Takže jsme stáli před rozhodnutím
    nebo vlastně já a moje rodina,
  • 00:11:14 protože ostatní sklepáky jsem
    mezitím vyplatil,
  • 00:11:17 protože jsme zjistili,
    že vlastnit věci v 8 lidech,
  • 00:11:20 i když jsme dobří kamarádi,
    že to je idealismus.
  • 00:11:23 Že to nejde. Vždycky musí
    jeden rozhodovat a řídit
  • 00:11:26 a ostatní se musí podřídit.
    Nemůže být víc šéfů.
  • 00:11:31 Ale to jsme tehdy netušili.
    Takže to zbylo jenom na mně
  • 00:11:35 a na mojí rodině a my jsme pak
    váhali. Prodat jsem to nechtěl.
  • 00:11:39 Měl jsem k tomu domu vždycky
    nějakou citovou vazbu.
  • 00:11:43 Tak jsem se obrátil na Romana
    Kouckého, taky kamaráda
  • 00:11:48 a přišel jsem za ním s ideí,
    že bychom chtěli tenhleten dům
  • 00:11:52 předělat na hotel,
    abychom se za to nemuseli stydět.
  • 00:11:55 Říkal jsem: "Bylo nás na začátku 8,
    tak tam musí být 8 pokojů
  • 00:11:59 a každý ten pokoj bude přisouzený
    tomu jednotlivému sklepákovi.
  • 00:12:07 Normálně bychom postavili patro,
    ale protože to dnes nejde,
  • 00:12:10 tak jsme se museli smířit
    s tím podkrovím.
  • 00:12:13 Ten krov měl naprosto nevalnou
    hodnotu, lépe řečeno, vůbec žádnou.
  • 00:12:19 A to co je z Besídky podstatné,
    je 1. patro a možná sklepy.
  • 00:12:26 Takže v tom jsme měli trošku
    svobodnější rozhodování.
  • 00:12:32 Protože kdyby tam byl vzácný krov,
    tak bychom se do toho nepustili.
  • 00:12:40 Pokoj pana Vávry je největší,
    protože má nejvíc dětí.
  • 00:12:43 Musí se sem vejít celá jeho rodina
    a to je 6 lidí.
  • 00:12:47 Je to taková archa Noemova
    obrácená dnem vzhůru.
  • 00:12:52 Pokoj pana Korýse je nejmenší,
    má nejmenší okno.
  • 00:12:56 Protože pan Korýs je starý
    mládenec, tak jsme ho odsunuli
  • 00:13:00 do toho nejmenšího pokojíku,
    že mu to bude stačit.
  • 00:13:03 Pan Koutecký a jeho pokoj,
    je to známý himálajský
  • 00:13:06 cestovatel a tak se tam odráží
    ta oranžová, brahmánská barva
  • 00:13:11 a je tam vlastně v koupelně Šiva.
  • 00:13:14 Můj pokoj, pokoj pana Boháče,
    ten jsem dostal přidělený
  • 00:13:18 od Romana, protože ten říkal,
    že majitel domu má mít takovýto
  • 00:13:22 piano nobile, což znamená 1. patro
    a jsou tam novodobé vitráže
  • 00:13:28 moje a celé mé rodiny,
    tedy ženy a dětí.
  • 00:13:34 Pokoj Tomáše Hanáka,
    ten je v zadním křídle,
  • 00:13:38 tam je postel taková jako katafalk
    nebo oltář,
  • 00:13:42 to samozřejmě k Hanákovi patří
    a jsou tam v koupelně jeho
  • 00:13:46 veselé texty, které vytvořil přímo
    pro ten svůj pokoj.
  • 00:13:51 Pak je pokoj manželky národů,
    to je vlastně nečlenka Sklepa,
  • 00:13:55 ale blízká naše kamarádka,
    a protože to je jediná žena,
  • 00:13:58 tak je takový nejvíc noblesní.
    Pokoj Zdenka Žampy,
  • 00:14:03 ten je jediný ve starém duchu,
    protože je tam nejstarší část
  • 00:14:07 krovu a navíc Žampa je
    starousedlík, proto nejstarší pokoj
  • 00:14:13 a poslední pokoj Ivana Kušiaka.
    Ten je takový námořnický,
  • 00:14:18 protože Ivánek chodí jako pirát,
    tak připomíná lodní můstek na lodi.
  • 00:14:37 Mezi slavonickými domy je jeden,
    který spojuje prastarého genia loci
  • 00:14:41 se sochami, jež jsou sami o sobě
    také poctou starých mistrů.
  • 00:14:45 Řezbář Jiří Netík rekonstruuje svůj
    dům ve zcela původním tvaru.
  • 00:14:53 Proč si člověk,
    který má pěkný dům na okraji
  • 00:14:56 velkého města pořídí ještě takový
    historický dům?
  • 00:15:00 Miluji ten kraj, jezdili jsme sem
    jako malí kluci s pinglama
  • 00:15:07 na zádech a ta možnost se objevila,
    koupit za málo peněz překrásnou
  • 00:15:14 ruinu, která byla nesmírně
    romantická. Nejlepší by bylo
  • 00:15:17 na ni vůbec nesahat,
    ale ten dům byl stavebně opuštěn
  • 00:15:21 asi 100 nebo 200 let
    a já jsem si chtěl přidat další
  • 00:15:28 úkol na bedra a dům jsem koupil
    a od té doby ho restauruji.
  • 00:15:34 A jak tedy vypadal,
    když jste do něj vstoupil poprvé?
  • 00:15:38 On byl částečně zabydlený různými
    rodinami z doby poválečné.
  • 00:15:44 Mně se podařilo prakticky za 1 den
    několik desítek příček vybourat
  • 00:15:48 ramenem a celou tu dispozici,
    kterou jsem viděl předtím,
  • 00:15:53 protože jsem se díval většinou
    na stropy, kde se klenby kříží
  • 00:15:57 a spojují. Tak se mi podařilo ten
    dům dát tak narychlo do původního
  • 00:16:02 stavu, který byl dostavěn tak
    v 16. století, započav se stavbou
  • 00:16:07 někdy ve století 15.
  • 00:16:11 Když chce někdo zabydlet historický
    dům, tak se k takové úpravě dá
  • 00:16:15 přistoupit různými způsoby.
    Já tady cítím veliký respekt
  • 00:16:19 k tomu původnímu.
    Je to tak záměrně?
  • 00:16:22 To je naprosto správně řečeno,
    já mám obrovskou úctu ke starému
  • 00:16:28 stavebnictví a architektuře
    a nedovolil jsem si rekonstruovat
  • 00:16:32 dům nějakým současným moderním
    způsobem, ani bych to neuměl.
  • 00:16:37 Vycházel jsem z vyloženě původních
    dispozic toho domu, z původní
  • 00:16:42 krásy, malebnosti, klenebnosti
    a romantiky celého toho místa.
  • 00:16:52 Ne v každém gotickém renesančním
    domě se podaří zachovat takovou
  • 00:16:57 místnost. Čím je zvláštní?
    Kde to sedíme?
  • 00:17:00 Sedíme o patro výš než v té
    přístupové chodbě a tady je trochu
  • 00:17:08 v současné době rarita - černá
    kuchyně, kterou se podařilo odkrýt.
  • 00:17:14 Byla to nedílná součást
    středověkého domu.
  • 00:17:19 Takové centrum, kde se vařilo,
    byl to zdroj tepla,
  • 00:17:23 často jediný zdroj tepla v domě.
    Nad černou kuchyní je veliký,
  • 00:17:29 2 x 2 metry široký komín.
    Zde se celá rodina scházela
  • 00:17:36 k tomu nejlepšímu a to bylo jídlo.
  • 00:17:41 Tady na dvoře stála taková pěkná
    romantická gotická stodola.
  • 00:17:46 Byla romantická i tím,
    že nebyla zastřešená.
  • 00:17:49 Vidím, že má novou střechu.
    Čím to?
  • 00:17:51 Ta romantika byla falešná.
    Mně se stavba v tom ruinálním stavu
  • 00:17:56 taky velice líbila, působila jako
    nějaká stará tvrz, případně součást
  • 00:18:01 fortifikačního systému Slavonic,
    ale v praxi bylo velmi obtížné
  • 00:18:05 udržovat rok od roku,
    hlavně po zimách celé to torzo,
  • 00:18:10 protože pozemek je podmáčený,
    pod námi je několik pater
  • 00:18:15 podzemních chodeb slavonických
    a v podstatě kdyby bylo neustále
  • 00:18:21 otevřené zdivo, tak by časem mohlo
    dojít ke spadnutí celé chráněné
  • 00:18:26 gotické stodoly.
  • 00:18:28 Takže jsem se rozhodl k tomu,
    že budu muset rekonstruovat
  • 00:18:32 původní profil střechy,
    ten zvonovitý gotický štít
  • 00:18:36 a dneska je budova v té podobě
    jak ji vidíte.
  • 00:18:50 Ne každý si možná uvědomuje,
    že i meziválečná architektura
  • 00:18:53 je dnes objektem památkové
    ochrany. Pojďme se podívat,
  • 00:18:56 jak se dnes žije
    ve funkcionalistické vilce.
  • 00:19:08 Ocitáme se v tzv. Patočkově vile,
    která se nachází
  • 00:19:13 na Kaplanově ulici.
    Je architekta Jiřího Krohy,
  • 00:19:17 který byl jedním z předních
    představitelů československé
  • 00:19:20 meziválečné avantgardy. Kroha byl
    univerzálního založení, nezabýval
  • 00:19:25 se pouze architekturou,
    ale také vědou o bydlení,
  • 00:19:29 byl scénografem,
    věnoval se sochařství, malířství,
  • 00:19:34 traduje se taková známá průpovídka,
    že Kroha byl největším hercem
  • 00:19:38 mezi českými architekty a největším
    architektem mezi českými herci.
  • 00:19:44 Tuto Patočkovu vilu vyprojektoval
    v roce 1935, v následujícím roce
  • 00:19:49 potom byla postavena. Stavebníkem
    byl obchodník s kůžemi,
  • 00:19:54 který měl dostatek prostředků,
    takže ponechal architektovi
  • 00:19:58 volnou ruku a víme od současných
    majitelů vily, že ještě v průběhu
  • 00:20:03 stavby Kroha prováděl některé
    úpravy oproti původnímu projektu.
  • 00:20:09 Celá ta vila je koncipována
    v přízemí jako víceméně jednolitý
  • 00:20:13 prostor, který je jenom náznakově
    rozčleněn do 3 základních částí.
  • 00:20:19 Ta nejhornější za našimi zády,
    to je vlastně obývací prostor,
  • 00:20:24 ta střední část je jídelnou
    a potom tady tato nejnižší část,
  • 00:20:28 která je v úrovni terasovité
    zahrady, to je společenský prostor.
  • 00:20:34 Tady to odstupňování, které
    pochopitelně vychází také z toho
  • 00:20:37 svažitého terénu je dáno koncepcí,
    kterou propagoval už od počátku
  • 00:20:42 20. století v architektuře
    Adolf Loos.
  • 00:20:52 Tak zde tahleta stěna je propojena
    s kuchyní, zde se podává z kuchyně
  • 00:20:58 do haly jídlo a zde potom odkládá
    špinavé nádobí. Tady je příborník,
  • 00:21:02 který se otvírá v kuchyni
    a zde příborník,
  • 00:21:05 který se otvírá směrem do haly.
  • 00:21:10 Tady tohle osvětlení má opravdu
    velmi nezvyklou podobu.
  • 00:21:13 Ono je to totiž nosný sloup,
    který drží dům
  • 00:21:16 a zároveň funguje jako světlo.
    Nefungoval od II. světové války
  • 00:21:21 až teprve teď v posledním roce
    byl zprovozněn jako osvětlení.
  • 00:21:31 Jak se dnes v takovém krásně
    zachovalém funkcionalistickém
  • 00:21:34 -domě bydlí?
    -Ten prostor je tady krásný
  • 00:21:39 a člověka to tak povznese.
    Skutečně, já jsem se tady vždycky
  • 00:21:43 cítila úžasně krásně.
    I když jsem si říkala,
  • 00:21:48 že je to někdy nepraktické to
    bydlení. Ale nikdy bych nechtěla,
  • 00:21:52 aby se tady provedly nějaké
    architektonické zásahy.
  • 00:22:06 Díky péči současných majitelů
    celá řada podstatných detailů
  • 00:22:11 zůstala nejenom zachována,
    ale byla i velmi pietně,
  • 00:22:14 velmi citlivě obnovena,
    takže se pohybujeme v interiéru,
  • 00:22:19 který jen s malými odchylkami
    odpovídá tomu stavu,
  • 00:22:22 který tady vznikl v roce 1936.
  • 00:22:32 Ne každému z nás se asi poštěstí
    bydlet s historií.
  • 00:22:36 Nicméně si myslíme, že až budete
    uvažovat o svém bydlení,
  • 00:22:39 i taková návštěva může být pro vás
    inspirací. Na viděnou příště.
  • 00:22:43 Skryté titulky: Jana Žákovská
  • 00:22:45 .

Související