Planeta Věda
- 00:00:26 Dobrý den, začíná PLANETA VĚDA.
-
00:00:28
Na konci března uplynulo 40 let
od smrti Jurije Gagarina, prvního - 00:00:33 člověka, který se podíval do kosmu.
-
00:00:35
My si dnes připomenem hlavně
jeho kosmický let, - 00:00:38 12. dubna od něj uběhlo 47 let.
-
00:00:40
Potom vám ukážeme, co všechno
musí lidské tělo zvládnout - 00:00:43 ve stavu beztíže.
-
00:00:45
A nakonec se podíváme do centra,
kde se trénují vojenští piloti. -
00:00:49
Letectví a kosmonautika
spolu úzce souvisí. -
00:00:52
I sám Jurij Gagarin byl totiž
původním povoláním vojenský pilot. -
00:00:56
- GAGARINOVO HLÁŠENÍ V RUŠTINĚ,
SILNĚ RUŠENÉ ŠUMEM - -
00:01:00
Takto se hlásil Jurij Gagarin,
když startoval v kosmické lodi - 00:01:05 Vostok 1 z kosmodromu Bajkonur.
-
00:01:07
12. dubna 1961 po 7. hodině ráno
středoevropského času - 00:01:11 člověk poprvé vstoupil do kosmu.
-
00:01:13
Let trval 108 minut a Gagarin
při něm obletěl jednou Zemi. -
00:01:16
Byl to okamžik, kdy vlastně lidstvo
zjistilo, že člověk opravdu - 00:01:21 v kosmu může přežít.
-
00:01:23
Od toho se odvíjelo dál,
až do dnešních dnů, - 00:01:26 kdy v kosmu bylo 470 lidí.
- 00:01:28 A co letu předcházelo?
-
00:01:31
Na podzim roku 1959 se uskutečnil
výběr budoucích kosmonautů - 00:01:34 z řad vojenských pilotů.
-
00:01:36
Z více než 2 000 uchazečů zbylo
20 adeptů, museli zvládnout velmi -
00:01:41
náročné psychické i fyzické testy,
prošli tvrdým výcvikem -
00:01:44
a byli vyřazováni za sebemenší
zdravotní problémy. -
00:01:47
Později se výběr zúžil na tři,
nakonec se rozhodovalo mezi Jurijem - 00:01:51 Gagarinem a Germanem Titovem.
-
00:01:53
Z dnešního pohledu se kabina
Vostoku, ve kterém letěl Gagarin, -
00:01:57
zdá miniaturní. Po celou dobu letu
v ní seděl téměř bez hnutí. -
00:02:01
Už při startu vznikl první problém,
raketa nabrala větší rychlost, -
00:02:05
a loď se tak dostala do větší
výšky, než se plánovalo. -
00:02:08
Při návratu došlo k další závadě,
od kabiny se neodpojil přístrojový -
00:02:12
úsek a Gagarin se ocitl
ve smrtelném nebezpečí. -
00:02:16
Obě tělesa, spojena kabelem,
vstupovala do atmosféry Země. -
00:02:20
Naštěstí kabel po čase přehořel
a kabina s Gagarinem se uvolnila - 00:02:24 a vstoupila do atmosféry.
-
00:02:26
V době, kdy Gagarin s Vostokem 1
startoval, nebylo přistání -
00:02:30
kosmických lodí technicky vyřešené
tak, aby kosmonaut mohl zůstat - 00:02:34 uvnitř své kabiny.
-
00:02:35
Ta přistávala velkou rychlostí
a úder by mohl člověka i zabít. -
00:02:41
To přistání bylo naplánováno tak,
že zhruba ve výšce 7 - 8 km -
00:02:45
se kosmonaut vystřelil pomocí
katapultovací sedačky z kabiny - 00:02:49 a přistával na vlastním padáku.
-
00:02:52
To ale Sověti dlouho zatajovali,
protože pro uznání maximálního -
00:02:56
výškového letu musí pilot
podle Mezinárodní letecké federace - 00:02:59 přistát uvnitř svého stroje.
-
00:03:01
Brzo po návratu na Zem
se z neznámého vojenského letce -
00:03:05
Gagarin stal nejpopulárnějším
člověkem planety. -
00:03:08
Je zajímavé, že první zahraniční
cesta byla do Československa, - 00:03:11 hnedka poměrně brzo po letu.
-
00:03:13
Na něj se obracela spousta lidí
v SSSR, oni si ho vzali - 00:03:16 jako svého dobrodince.
-
00:03:18
Byl povýšen na majora a dostal řadu
ocenění, stal se jakýmsi vyslancem -
00:03:23
SSSR po celém světě
a lidé ho obdivovali. -
00:03:26
Proto Gagarinova tragická smrt
27. března 1968 všechny zasáhla. -
00:03:30
Gagarin zahynul při leteckém
neštěstí, které bylo způsobeno -
00:03:35
meteorologickými podmínkami
v místě jeho cvičného letu. -
00:03:39
Při tom letu došlo pravděpodobně
k blízkému střetu nebo k průletu - 00:03:43 kolem nějakého objektu.
-
00:03:45
Jsou dvě verze, co to mohlo být,
buďto meteorologický balón nebo -
00:03:49
jeho sonda, anebo nějaký jiný
letoun, v té oblasti se pohyboval - 00:03:54 tehdy ještě letoun SU 11.
-
00:03:57
Kolem nehody je dodnes
stále mnoho dohadů. -
00:03:59
Jako nejpravděpodobnější se jeví
vysvětlení, že Gagarin se svým -
00:04:03
instruktorem dostali den staré
meteorologické informace, - 00:04:07 tomu odpovídají závěry vyšetřování.
-
00:04:09
Piloti se snažili letoun srovnat,
ale mraky, podle kterých se řídili, - 00:04:13 byly v jiné výšce, než čekali.
-
00:04:15
Paradoxem Gagarinova života je,
že toužil znovu letět do kosmu, -
00:04:19
ale kvůli nebezpečí, že by zahynul,
ho Sověti do vesmíru nepustili. - 00:04:23 A zemřel asi kvůli nedbalosti.
-
00:04:25
Já už vítám ve studiu našeho
dnešního hosta, kterým je -
00:04:29
Milan Halousek z České kosmické
kanceláře. Dobrý den. -
00:04:32
My teď na fotografii vidíme nákres
lodi Vostok 1, ve které letěl - 00:04:37 J. Gagarin. Můžete nám ji popsat?
-
00:04:39
Tady krásně vidíme,
že to je malinká kruhová kabina, -
00:04:42
ve které kosmonaut sedí
ve svém oranžovém skafandru -
00:04:46
na katapultovacím křesle a toho
prostoru tam má strašně málo. -
00:04:50
Má tam před sebou a nad sebou
po jednom malinkém okénku, -
00:04:54
kterými mohl pozorovat
během svého letu Zem. -
00:04:57
Žádnou možnost dalšího pohybu
v kabině neměl. -
00:05:02
On byl celou dobu připoután v jedné
poloze. Nemohl se vůbec pohnout? -
00:05:07
Na oběžné dráze bylo možné si potom
povolit popruhy, kterými byl -
00:05:11
připoután k tomu křeslu,
ale samozřejmě ne sundat. -
00:05:15
Při přistání, kdy se vlastně
ve výšce kolem 7 km vystřeloval -
00:05:19
kosmonaut katapultovacím křeslem
mimo kabinu, by se potom už -
00:05:23
nedokázal zpátky do toho křesla
upnout tak, aby to bylo bezpečné. -
00:05:27
My známe takové ty záběry, kdy
kosmonauti vidí tu kulatou Zemi. - 00:05:32 Něco takového mohl vidět i Gagarin?
-
00:05:34
Z výšky, ve které on letěl,
nemohl vidět celou Zemi. -
00:05:38
Viděl samozřejmě zakřivení Země,
ale Zemi jako takovou, celou, - 00:05:42 samozřejmě neviděl.
-
00:05:44
Když to srovnáme s tím,
řekněme možná, komfortem, -
00:05:47
jaký mají dnešní kosmonauti,
kam se to posunulo od té doby? -
00:05:51
Pokud budeme porovnávat třeba
s raketoplánem, tak tam toho místa -
00:05:55
pro kosmonauty je mnohem víc,
ale třeba přistávací kabina - 00:05:59 současného Sojuzu o moc větší není.
-
00:06:01
V kabině jsou tři kosmonauté, takže
vlastní prostor tam velký není. -
00:06:05
Ale je ten prostor znásobený tím,
že mají k dispozici orbitální sekci -
00:06:09
a další prostor,
ve kterém se můžou pohybovat. -
00:06:12
J. Gagarin nebyl úplně první
pozemšťan ve vesmíru, -
00:06:16
ještě před ním se na oběžnou dráhu
podívalo několik psů nebo opic, -
00:06:19
a zdaleka ne všichni
se úspěšně vrátili na Zem. -
00:06:22
Odborníci ale říkají,
že bez nich by to nešlo. -
00:06:25
V další reportáži si osudy
některých z nich připomeneme. -
00:06:28
Lajka, Bělka, Strelka - to jsou
jména jen některých zvířat, -
00:06:34
která se jako první
dostala do kosmu. -
00:06:36
Sovětský svaz posílal psy,
Američané opice. -
00:06:39
Družice Sputnik 2 v listopadu 1957
poprvé vynesla na oběžnou dráhu -
00:06:43
živého tvora, fenku sibiřské Lajky,
které už toto jméno zůstalo. -
00:06:47
V té době ještě nebyla technika
tak daleko, aby se kabina s Lajkou - 00:06:51 mohla vrátit zpět na Zem.
-
00:06:53
Sputnik neměl tepelný štít, který
by zabránil jeho shoření při vstupu - 00:06:56 do hustých vrstev atmosféry.
-
00:07:00
Byl to v podstatě obyčejný pejsek,
kterého našli vědci a výzkumníci, -
00:07:04
kteří připravovali tento projekt,
v moskevském psím útulku. -
00:07:07
Oni měli velice jednoduché zadání:
přiveďte psa střední velikosti -
00:07:12
a důležité je, aby byl bíločerný,
aby se na něm objevily - 00:07:16 tyto dvě barvy.
-
00:07:18
To bylo dané kvůli tomu, že v té
době velice špatná televizní kamera - 00:07:22 by jiné barvy těžko zachytávala.
-
00:07:25
Psy z útulku vybírali vědci
pro jejich odolnost. -
00:07:28
Před tím, než je vypustili
do kosmu, procházeli psi výcvikem, -
00:07:32
kdy se testovala jejich
odolnost a povaha. -
00:07:37
Pejsci se v podstatě cvičili na to,
aby vydrželi v té pozici, - 00:07:40 v které měli být.
-
00:07:42
Oni byli v takové schráně,
kde neměli možnost pohybu. -
00:07:45
Jídlo se jim dávalo přímo
před čumáček, vylučovali tak, - 00:07:49 že měli zavedené trubičky do těla.
-
00:07:51
Proč se Sověti vydali touto cestou
a vysílali do kosmu právě psy? -
00:07:56
Na to má vysvětlení bývalý
kosmonaut Vladimír Remek. -
00:08:01
To byla určitá tradice v Sovětském
svazu, že byli vybráni psi, -
00:08:05
protože psi byli používáni
jako laboratorní zvířata. -
00:08:08
V srpnu 1960 se první živé
z kosmu vrátily Bělka a Strelka. -
00:08:12
Po návratu z oběžné dráhy je vědci
podrobili lékařským testům, -
00:08:16
zkoumali i psychické změny
a případné tělesné poruchy. -
00:08:20
V té době nikdo nevěděl, jestli tam
vůbec živý organizmus přežije, -
00:08:25
jestli tam přežije radioaktivitu
a záření. Byl to pokus. -
00:08:29
Díky letům se zvířaty
se otevřela lidem cesta do kosmu. -
00:08:32
I tak to pro prvního kosmonauta
bylo riziko, stále nebylo třeba -
00:08:36
jasné, jak pobyt ve vesmíru bude
působit na lidskou psychiku. -
00:08:40
V grafu teď uvidíte největší
mezníky v dějinách kosmonautiky. -
00:08:44
V říjnu 1957 vylétla na oběžnou
dráhu ruská družice Sputnik. -
00:08:48
Jen o měsíc později vyletěl
do kosmu na palubě Sputniku 2 - 00:08:52 první živý tvor, Lajka.
-
00:08:54
V dubnu 1961 obletěl Zemi Jurij
Gagarin, v roce 1968 se z komické -
00:08:59
lodi Apollo 8, která kroužila
kolem Měsíce, uskutečnil první - 00:09:03 kosmický přímý televizní přenos.
-
00:09:06
A konečně v červenci 1969
přistálo na Měsíci Apollo 11 -
00:09:10
a po měsíčním povrchu se prošli
první dva lidé - Neil Armstrong - 00:09:14 a Buzz Aldrin.
-
00:09:17
Pane Halousku, možná byste
z pohledu odborníka k těm našim - 00:09:21 mezníkům nějaké další přidal. Jaké?
-
00:09:24
Doplnil bych tam ještě několik
základních událostí, především -
00:09:29
by to byl březen 1965 a výstup
prvního člověka do volného -
00:09:33
kosmického prostoru,
sovětského kosmonauta Leonova. -
00:09:36
Dále takový zajímavý okamžik
je březen 1978 a let prvního -
00:09:41
kosmonauta, který nepocházel
ze Sovětského svazu ani z USA, -
00:09:45
československého kosmonauta
Vladimíra Remka. -
00:09:50
Dalším takovým výrazným mezníkem
je 12. duben 1981, kdy přesně -
00:09:55
na 20 let po startu Jurije Gagarina
odstartoval první americký - 00:09:59 raketoplán Columbia.
-
00:10:02
A takovým posledním mezníkem,
poslední oblastí, která v současné -
00:10:06
době hýbe kosmonautikou,
je od podzimu 1998 výstavba - 00:10:09 mezinárodní kosmické stanice.
-
00:10:14
Když se podíváme na poslání
J. Gagarina a jeho přímých -
00:10:18
následovníků a těch dnešních
kosmonautů, o čem to bylo tenkrát - 00:10:22 a o čem je to dnes?
-
00:10:24
Tak tehdy to byla taková
průkopnická činnost, nikdo netušil, - 00:10:28 co lidi v kosmu čeká.
-
00:10:30
Dneska už je to, nechci říkat
rutina, ale taková běžná praxe. -
00:10:34
Do kosmu spíše než vojenští piloti
létají vědečtí pracovníci, lékaři -
00:10:39
a další vědci.
Nedávno byla v kosmu učitelka. -
00:10:44
Co čeká prvního kosmonauta,
nikdo přesně nevěděl. -
00:10:47
J. Gagarin byl jedním z 2 000
vojenských pilotů, které Rusové -
00:10:51
vybrali jako schopné mimořádných
výkonů, do přípravy na kosmický - 00:10:55 let jich nakonec prošlo jenom 20.
-
00:10:58
Na co se vlastně připravovali,
uvidíte v naší další reportáži. -
00:11:02
Představte si, že jste týden
zavřeni v prostoru několika -
00:11:06
metrů krychlových, utéct nemůžete,
protože pevná země - 00:11:10 je vzdálená tisíce kilometrů.
-
00:11:12
Do toho připočtěte fyziologický
zmatek ve stavu beztíže, kdy pojmy -
00:11:15
nahoře a dole ztrácí svůj význam,
navíc s vědomí, -
00:11:18
že jakákoliv technická závada
vás nejspíš zabije. -
00:11:22
Možná jedna z nejhorších
stresových situací, - 00:11:25 jakou si lze vůbec představit.
-
00:11:27
První oddíly kosmonautů se
rekrutovaly z vojenských pilotů. -
00:11:32
Bylo rozhodnuto, že vojenští piloti
jsou skupinou lidí, kteří mají -
00:11:36
nejlépe zvládnutou práci
ve stresových situacích. -
00:11:40
Umějí se rychle rozhodnout,
rychle zareagovat bez pomoci -
00:11:44
někoho dalšího a jsou to
mladí zdraví lidé. -
00:11:47
V případě J. Gagarina a jeho
nejbližších následovníků -
00:11:51
byly velkou neznámou hlavně
následky pobytu v kosmu. -
00:11:54
Co udělá s člověkem kosmické záření
a jak se na něm podepíše stav -
00:11:59
beztíže? V některých směrech si tím
lékaři nejsou jisti ani dnes. -
00:12:03
Příprava se odehrává v podmínkách
zemské přitažlivosti a teprve -
00:12:08
ten skutečný kosmický let - tam se
teprve dostanete do dlouhodobého -
00:12:12
beztížného stavu.
S tím se musíte nejvíc vyrovnat. -
00:12:15
A to nikdo neví úplně přesně,
jak to na něho bude působit. -
00:12:19
Někteří kosmonauti zažívají
fyzickou nevolnost, -
00:12:22
mohou mít pocit, že se točí
nebo že visí hlavou dolů. - 00:12:26 Zmatený je i krevní oběh.
-
00:12:28
Následky třeba jen několikadenního
pobytu ve stavu beztíže se však - 00:12:32 projeví hlavně po návratu na Zemi.
-
00:12:34
Tělo, zbavené své váhy,
se ve vesmíru pohybuje -
00:12:37
s neuvěřitelnou lehkostí, na to
velmi rychle reagují kosti i svaly - 00:12:41 a začnou okamžitě ochabovat.
-
00:12:43
Když se znovu vrátíte do podmínek
gravitace, tak jako kdyby člověk -
00:12:47
týden ležel na posteli
a po týdnu prudce vstal. -
00:12:50
Při přípravách prvních kosmonautů
ale kromě stavu beztíže -
00:12:53
panovaly i obavy z přetížení
při startu rakety. -
00:12:57
Na speciálních centrifugách proto
museli kosmonauti zvládnout -
00:13:01
přetížení o hodnotě dvacetinásobku
zemské přitažlivosti. -
00:13:06
Pane Halousku, ta příprava
prvních kosmonautů byla velmi -
00:13:09
fyzicky i psychicky náročná.
Je to stejné i dnes? -
00:13:14
I dneska jsou samozřejmě kosmonauté
připravování velice intenzivně, -
00:13:18
ale už tam není ta abnormální
zátěž, na kterou byli připravováni - 00:13:22 první kosmonauté.
-
00:13:23
Dneska už víme, že ta zátěž toho
kosmického prostoru není taková, - 00:13:27 aby tam člověka zničila.
-
00:13:29
Takže v tuhle chvíli se do kosmu
dostanou i lidé, kteří mají třeba - 00:13:33 menší problémy s očima atd.
-
00:13:36
Jaký musí být jejich zdravotní
stav, jak na tom musí být? -
00:13:39
Před vlastním startem,
před vlastním letem musí být - 00:13:43 samozřejmě fyzicky naprosto zdrávi.
-
00:13:45
Proto jsou kosmonauté několik dnů
před startem v izolaci, -
00:13:49
v karanténě, aby nechytli nějakou
virózu, nějakou chřipku, -
00:13:53
protože ta by v kosmickém prostoru
byla dost velkým problémem. -
00:13:59
Protože kosmické středisko
v Čechách neexistuje, vezmeme vás -
00:14:03
teď na návštěvu centra,
kde se testují piloti stíhaček. -
00:14:07
Všichni první kosmonauti, včetně
J. Gagarina, byli totiž původním - 00:14:11 povoláním vojenští letci.
-
00:14:13
Zdravotní stav pilotů, stejně jako
kosmonautů musí být perfektní. -
00:14:17
V ČR to mají na starosti lékaři
z Ústavu leteckého - 00:14:20 zdravotnictví v Praze.
-
00:14:21
Představte si výstup na Everest
a zpátky během několika minut - -
00:14:27
rychlé změny atmosférického tlaku,
málo kyslíku a k tomu přetížení, -
00:14:31
mnohem větší než na centrifuze
na pouti. -
00:14:33
Bez pevné půdy pod nohama
a v rychlostech někdy nadzvukových -
00:14:37
může mít navíc i krátká ztráta
koncentrace fatální následky. -
00:14:43
Chceme znát jejich přirozenou
odolnost vůči těmto zátěžím. -
00:14:47
V první řadě je to hypoxie, jakožto
jeden z největších stresorů. -
00:14:51
V druhé řadě jsou to odolnosti
vůči změnám atmosférického tlaku, -
00:14:55
odolnost vůči přetížení,
prostorová představivost. -
00:14:59
Představte si situaci,
že se pilotovi bojového letadla - 00:15:03 rozbije přívod kyslíku.
-
00:15:05
Tlak v kabině stíhačky je nastaven
na 6 000 m nad mořem. -
00:15:09
Už tady by řada lidí pociťovala
první příznaky nedostatku kyslíku. -
00:15:13
Technická závada navíc
může tlak ještě snížit. -
00:15:17
Odolnost pilotů vůči hypoxii
se proto vyšetřuje ve speciálních - 00:15:21 podtlakových komorách.
-
00:15:24
My tuto komoru používáme
pro testování pilotů - 00:15:28 v různých nadmořských výškách.
-
00:15:30
U těch prvotních testů začínáme
na výškách 5 km. -
00:15:34
Dále jsou standardní testy závazné
pro celou alianci NATO, -
00:15:40
které jsou na 7,5 km.
Testujeme i na 9 km a na 10 km. -
00:15:48
Můžeme testovat až do 12 000 metrů
bez použití technických pomůcek. -
00:15:55
Pilot v komoře dýchá kyslík
z přístroje a provádí testy - 00:15:59 na pozornost a logické myšlení.
-
00:16:01
Po půl hodině vyjede rychlostí
50 m za sekundu do výšky 7,5 km, - 00:16:06 kde mu lékaři kyslík odpojí.
-
00:16:08
Na monitorech v kontrolní místnosti
sledují sestry fyziologické - 00:16:12 reakce organizmu.
-
00:16:14
Pilot provádí stejnou sérii testů
jako v normální výšce, - 00:16:18 jejich výsledky jsou rozhodující.
-
00:16:21
Výkon mozku je limitován tím,
že dostává nepřetržitě - 00:16:25 dostatečné množství kyslíku.
-
00:16:27
Jestliže je množství toho kyslíku
molekulárně omezeno, tak samozřejmě -
00:16:32
klesá jeho výkonnost,
klesá kvalita jeho výkonu. -
00:16:37
Čili my tady testujeme, jak se
podepisuje hypoxie, nedostatek -
00:16:41
kyslíku, na kvalitě rozhodování,
kvalitě myšlení daného pilota. -
00:16:49
V první fázi už kolem 4 000 m
nad mořem se může dostavit pocit - 00:16:53 euforie a přehnaná sebedůvěra.
-
00:16:56
Později se reakce začínají
zpomalovat, v kritické fázi - 00:16:59 může dojít až k bezvědomí.
-
00:17:01
Pilot už při prvních příznacích
musí zahájit okamžitý sestup. - 00:17:05 Pojďme se teď ale podívat dál.
-
00:17:08
Na organizmus stíhacího pilota
působí při zatáčení nebo vybírání -
00:17:12
letu nad terénem přetížení
o hodnotách až devítinásobku -
00:17:15
zemské přitažlivosti. To je asi 3x
víc než na pouťové centrifuze. -
00:17:20
Dochází k tomu, že všechny orgány,
které jsou nad úrovní srdce, -
00:17:24
se odkrvují, zatímco krev městná
v dolní polovině těla. -
00:17:29
V konečném důsledku to vede
k zrakovým potížím, tzn. člověk - 00:17:33 nevidí tak, jak by vidět měl.
-
00:17:38
Objevuje se tzv. grey out,
tzn. zešednutí zorného pole, -
00:17:42
v konečném důsledku black out,
pilot nevidí vůbec nic. -
00:17:48
Při extrémních hodnotách
dochází k ztrátě vědomí. -
00:17:51
Odolnosti pilotů proti přetížení
se testuje na speciálních -
00:17:55
centrifugách, čeští letečtí lékaři
takové zařízení k dispozici nemají -
00:18:00
a s piloty jezdí na testování
do Švédska. -
00:18:03
Ti musí ještě předtím projít
zkouškami na tomto přístroji. -
00:18:09
Tohle zařízení je vyšetření,
které simuluje přetížení. -
00:18:13
Jmenuje se "Podtlak na dolní
polovinu tělaŞ a určuje odolnost - 00:18:17 létajících vůči přetížení.
-
00:18:21
Pilot je od pasu dolů umístěn
v podtlakové komoře. -
00:18:24
Od okolního prostředí je tento
prostor oddělen gumovou manžetou. -
00:18:28
V okamžiku, kdy se v komoře vytvoří
podtlak, dochází k podobné situaci -
00:18:33
jako při přetížení, krev se valí
do nohou, hlava - 00:18:36 a orgány nad srdcem se odkrvují.
-
00:18:38
Křivky na monitoru zobrazují
pilotovy fyziologické reakce. -
00:18:42
My teď ukážeme, jak vypadá
testování odolnosti vůči -
00:18:45
střídajícímu se přetížení,
tzn. tam, kde ten vektor není jenom - 00:18:50 hlava - pánev, ale i obráceně.
-
00:18:56
Čili v tuhle chvíli my otočíme
probanda hlavou dolů, necháme -
00:19:01
působit po určitou dobu gravitaci
a potom ho narovnáme v průběhu - 00:19:05 jedné vteřiny.
-
00:19:10
Tvoříme podtlak v tom pracovním
prostoru komory, a tím budeme - 00:19:14 simulovat pozitivní GZ přetížení.
-
00:19:16
Naši exkurzi do světa leteckého
lékařství zakončíme - 00:19:19 na simulátoru letových iluzí.
-
00:19:21
Asi by se vám nelíbilo,
kdyby pilot vašeho letadla - 00:19:25 něčemu takovému podlehl.
-
00:19:26
Lidské smysly totiž nepočítají
s pohybem v trojrozměrném prostoru -
00:19:31
a v některých situacích
vysílají chybné informace. -
00:19:34
Stojíme před víceúčelovým
integrovaným fyziologickým -
00:19:40
simulátorem, který je určen
především k demonstraci - 00:19:43 letových iluzí pro piloty.
-
00:19:46
To jsou stavy, které můžou za letu
nastat a které velmi nebezpečně -
00:19:50
ohrožují provedení nebo dokončení
samotného letu, protože pilot -
00:19:55
začne věřit svým smyslům
a přestává věřit přístrojům. -
00:20:00
Zmatený vestibulární aparát vysílá
pilotovi signál, -
00:20:03
že letadlo zatáčí vpravo.
Podle přístrojů ale letí rovně. -
00:20:07
Takovou situaci mu při výcviku
instruktoři navodí například -
00:20:11
otáčením kabiny kolem dokola
nebo tím, že mu omezí - 00:20:14 vnější vizuální podněty.
-
00:20:16
Iluze u pilotů vznikají
většinou v situacích, -
00:20:19
kdy je nedostatek vizuálních
informací z vnějšího prostředí. -
00:20:24
Většinou je to v noci
nebo při letu v mracích, -
00:20:28
když se pilot nemůže dívat z kabiny
ven, nevidí přirozený horizont -
00:20:33
a nevidí, v jaké je skutečné
poloze v prostoru. -
00:20:39
Instrukce, kterou pilot při výcviku
získá, je jasná, - 00:20:43 pravdu má přístroj.
-
00:20:45
I proto se většina nejdůležitějších
přístrojů umisťuje do kabiny -
00:20:49
hned dvakrát. Špatná reakce může
znamenat třeba srážku se zemí. - 00:20:53 A to je pro dnešek všechno.
-
00:20:55
Naším průvodcem byl Milan Halousek
z České kosmické kanceláře. - 00:20:59 Děkuji za pomoc s přípravou pořadu.
-
00:21:02
Ještě si řekneme správnou odpověď
na naši minulou soutěžní otázku. -
00:21:06
Ptali jsme se, která rostlina
vyprodukuje nejvíc pylu. -
00:21:09
Správná odpověď je BOROVICE LESNÍ.
Jméno výherce: -
00:21:14
Soutěží se o unikátní kameny
z celého světa, které věnovala -
00:21:18
Česká geologická služba.
Otázka pro příští týden zní: -
00:21:21
Jak dlouho trval vesmírný
let Jurije Gagarina? -
00:21:26
Odpovědi posílejte na adresu:
planetaveda@ceskatelevize.cz. - 00:21:31 Na shledanou.
-
00:21:34
Skryté titulky: Alena Kardová,
Česká televize 2008