iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 4. 2008
19:31 na ČT24

1 2 3 4 5

8 hlasů
5703
zhlédnutí

Planeta Věda

Jurij Gagarin

21 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Planeta Věda

  • 00:00:26 Dobrý den, začíná PLANETA VĚDA.
  • 00:00:28 Na konci března uplynulo 40 let
    od smrti Jurije Gagarina, prvního
  • 00:00:33 člověka, který se podíval do kosmu.
  • 00:00:35 My si dnes připomenem hlavně
    jeho kosmický let,
  • 00:00:38 12. dubna od něj uběhlo 47 let.
  • 00:00:40 Potom vám ukážeme, co všechno
    musí lidské tělo zvládnout
  • 00:00:43 ve stavu beztíže.
  • 00:00:45 A nakonec se podíváme do centra,
    kde se trénují vojenští piloti.
  • 00:00:49 Letectví a kosmonautika
    spolu úzce souvisí.
  • 00:00:52 I sám Jurij Gagarin byl totiž
    původním povoláním vojenský pilot.
  • 00:00:56 - GAGARINOVO HLÁŠENÍ V RUŠTINĚ,
    SILNĚ RUŠENÉ ŠUMEM -
  • 00:01:00 Takto se hlásil Jurij Gagarin,
    když startoval v kosmické lodi
  • 00:01:05 Vostok 1 z kosmodromu Bajkonur.
  • 00:01:07 12. dubna 1961 po 7. hodině ráno
    středoevropského času
  • 00:01:11 člověk poprvé vstoupil do kosmu.
  • 00:01:13 Let trval 108 minut a Gagarin
    při něm obletěl jednou Zemi.
  • 00:01:16 Byl to okamžik, kdy vlastně lidstvo
    zjistilo, že člověk opravdu
  • 00:01:21 v kosmu může přežít.
  • 00:01:23 Od toho se odvíjelo dál,
    až do dnešních dnů,
  • 00:01:26 kdy v kosmu bylo 470 lidí.
  • 00:01:28 A co letu předcházelo?
  • 00:01:31 Na podzim roku 1959 se uskutečnil
    výběr budoucích kosmonautů
  • 00:01:34 z řad vojenských pilotů.
  • 00:01:36 Z více než 2 000 uchazečů zbylo
    20 adeptů, museli zvládnout velmi
  • 00:01:41 náročné psychické i fyzické testy,
    prošli tvrdým výcvikem
  • 00:01:44 a byli vyřazováni za sebemenší
    zdravotní problémy.
  • 00:01:47 Později se výběr zúžil na tři,
    nakonec se rozhodovalo mezi Jurijem
  • 00:01:51 Gagarinem a Germanem Titovem.
  • 00:01:53 Z dnešního pohledu se kabina
    Vostoku, ve kterém letěl Gagarin,
  • 00:01:57 zdá miniaturní. Po celou dobu letu
    v ní seděl téměř bez hnutí.
  • 00:02:01 Už při startu vznikl první problém,
    raketa nabrala větší rychlost,
  • 00:02:05 a loď se tak dostala do větší
    výšky, než se plánovalo.
  • 00:02:08 Při návratu došlo k další závadě,
    od kabiny se neodpojil přístrojový
  • 00:02:12 úsek a Gagarin se ocitl
    ve smrtelném nebezpečí.
  • 00:02:16 Obě tělesa, spojena kabelem,
    vstupovala do atmosféry Země.
  • 00:02:20 Naštěstí kabel po čase přehořel
    a kabina s Gagarinem se uvolnila
  • 00:02:24 a vstoupila do atmosféry.
  • 00:02:26 V době, kdy Gagarin s Vostokem 1
    startoval, nebylo přistání
  • 00:02:30 kosmických lodí technicky vyřešené
    tak, aby kosmonaut mohl zůstat
  • 00:02:34 uvnitř své kabiny.
  • 00:02:35 Ta přistávala velkou rychlostí
    a úder by mohl člověka i zabít.
  • 00:02:41 To přistání bylo naplánováno tak,
    že zhruba ve výšce 7 - 8 km
  • 00:02:45 se kosmonaut vystřelil pomocí
    katapultovací sedačky z kabiny
  • 00:02:49 a přistával na vlastním padáku.
  • 00:02:52 To ale Sověti dlouho zatajovali,
    protože pro uznání maximálního
  • 00:02:56 výškového letu musí pilot
    podle Mezinárodní letecké federace
  • 00:02:59 přistát uvnitř svého stroje.
  • 00:03:01 Brzo po návratu na Zem
    se z neznámého vojenského letce
  • 00:03:05 Gagarin stal nejpopulárnějším
    člověkem planety.
  • 00:03:08 Je zajímavé, že první zahraniční
    cesta byla do Československa,
  • 00:03:11 hnedka poměrně brzo po letu.
  • 00:03:13 Na něj se obracela spousta lidí
    v SSSR, oni si ho vzali
  • 00:03:16 jako svého dobrodince.
  • 00:03:18 Byl povýšen na majora a dostal řadu
    ocenění, stal se jakýmsi vyslancem
  • 00:03:23 SSSR po celém světě
    a lidé ho obdivovali.
  • 00:03:26 Proto Gagarinova tragická smrt
    27. března 1968 všechny zasáhla.
  • 00:03:30 Gagarin zahynul při leteckém
    neštěstí, které bylo způsobeno
  • 00:03:35 meteorologickými podmínkami
    v místě jeho cvičného letu.
  • 00:03:39 Při tom letu došlo pravděpodobně
    k blízkému střetu nebo k průletu
  • 00:03:43 kolem nějakého objektu.
  • 00:03:45 Jsou dvě verze, co to mohlo být,
    buďto meteorologický balón nebo
  • 00:03:49 jeho sonda, anebo nějaký jiný
    letoun, v té oblasti se pohyboval
  • 00:03:54 tehdy ještě letoun SU 11.
  • 00:03:57 Kolem nehody je dodnes
    stále mnoho dohadů.
  • 00:03:59 Jako nejpravděpodobnější se jeví
    vysvětlení, že Gagarin se svým
  • 00:04:03 instruktorem dostali den staré
    meteorologické informace,
  • 00:04:07 tomu odpovídají závěry vyšetřování.
  • 00:04:09 Piloti se snažili letoun srovnat,
    ale mraky, podle kterých se řídili,
  • 00:04:13 byly v jiné výšce, než čekali.
  • 00:04:15 Paradoxem Gagarinova života je,
    že toužil znovu letět do kosmu,
  • 00:04:19 ale kvůli nebezpečí, že by zahynul,
    ho Sověti do vesmíru nepustili.
  • 00:04:23 A zemřel asi kvůli nedbalosti.
  • 00:04:25 Já už vítám ve studiu našeho
    dnešního hosta, kterým je
  • 00:04:29 Milan Halousek z České kosmické
    kanceláře. Dobrý den.
  • 00:04:32 My teď na fotografii vidíme nákres
    lodi Vostok 1, ve které letěl
  • 00:04:37 J. Gagarin. Můžete nám ji popsat?
  • 00:04:39 Tady krásně vidíme,
    že to je malinká kruhová kabina,
  • 00:04:42 ve které kosmonaut sedí
    ve svém oranžovém skafandru
  • 00:04:46 na katapultovacím křesle a toho
    prostoru tam má strašně málo.
  • 00:04:50 Má tam před sebou a nad sebou
    po jednom malinkém okénku,
  • 00:04:54 kterými mohl pozorovat
    během svého letu Zem.
  • 00:04:57 Žádnou možnost dalšího pohybu
    v kabině neměl.
  • 00:05:02 On byl celou dobu připoután v jedné
    poloze. Nemohl se vůbec pohnout?
  • 00:05:07 Na oběžné dráze bylo možné si potom
    povolit popruhy, kterými byl
  • 00:05:11 připoután k tomu křeslu,
    ale samozřejmě ne sundat.
  • 00:05:15 Při přistání, kdy se vlastně
    ve výšce kolem 7 km vystřeloval
  • 00:05:19 kosmonaut katapultovacím křeslem
    mimo kabinu, by se potom už
  • 00:05:23 nedokázal zpátky do toho křesla
    upnout tak, aby to bylo bezpečné.
  • 00:05:27 My známe takové ty záběry, kdy
    kosmonauti vidí tu kulatou Zemi.
  • 00:05:32 Něco takového mohl vidět i Gagarin?
  • 00:05:34 Z výšky, ve které on letěl,
    nemohl vidět celou Zemi.
  • 00:05:38 Viděl samozřejmě zakřivení Země,
    ale Zemi jako takovou, celou,
  • 00:05:42 samozřejmě neviděl.
  • 00:05:44 Když to srovnáme s tím,
    řekněme možná, komfortem,
  • 00:05:47 jaký mají dnešní kosmonauti,
    kam se to posunulo od té doby?
  • 00:05:51 Pokud budeme porovnávat třeba
    s raketoplánem, tak tam toho místa
  • 00:05:55 pro kosmonauty je mnohem víc,
    ale třeba přistávací kabina
  • 00:05:59 současného Sojuzu o moc větší není.
  • 00:06:01 V kabině jsou tři kosmonauté, takže
    vlastní prostor tam velký není.
  • 00:06:05 Ale je ten prostor znásobený tím,
    že mají k dispozici orbitální sekci
  • 00:06:09 a další prostor,
    ve kterém se můžou pohybovat.
  • 00:06:12 J. Gagarin nebyl úplně první
    pozemšťan ve vesmíru,
  • 00:06:16 ještě před ním se na oběžnou dráhu
    podívalo několik psů nebo opic,
  • 00:06:19 a zdaleka ne všichni
    se úspěšně vrátili na Zem.
  • 00:06:22 Odborníci ale říkají,
    že bez nich by to nešlo.
  • 00:06:25 V další reportáži si osudy
    některých z nich připomeneme.
  • 00:06:28 Lajka, Bělka, Strelka - to jsou
    jména jen některých zvířat,
  • 00:06:34 která se jako první
    dostala do kosmu.
  • 00:06:36 Sovětský svaz posílal psy,
    Američané opice.
  • 00:06:39 Družice Sputnik 2 v listopadu 1957
    poprvé vynesla na oběžnou dráhu
  • 00:06:43 živého tvora, fenku sibiřské Lajky,
    které už toto jméno zůstalo.
  • 00:06:47 V té době ještě nebyla technika
    tak daleko, aby se kabina s Lajkou
  • 00:06:51 mohla vrátit zpět na Zem.
  • 00:06:53 Sputnik neměl tepelný štít, který
    by zabránil jeho shoření při vstupu
  • 00:06:56 do hustých vrstev atmosféry.
  • 00:07:00 Byl to v podstatě obyčejný pejsek,
    kterého našli vědci a výzkumníci,
  • 00:07:04 kteří připravovali tento projekt,
    v moskevském psím útulku.
  • 00:07:07 Oni měli velice jednoduché zadání:
    přiveďte psa střední velikosti
  • 00:07:12 a důležité je, aby byl bíločerný,
    aby se na něm objevily
  • 00:07:16 tyto dvě barvy.
  • 00:07:18 To bylo dané kvůli tomu, že v té
    době velice špatná televizní kamera
  • 00:07:22 by jiné barvy těžko zachytávala.
  • 00:07:25 Psy z útulku vybírali vědci
    pro jejich odolnost.
  • 00:07:28 Před tím, než je vypustili
    do kosmu, procházeli psi výcvikem,
  • 00:07:32 kdy se testovala jejich
    odolnost a povaha.
  • 00:07:37 Pejsci se v podstatě cvičili na to,
    aby vydrželi v té pozici,
  • 00:07:40 v které měli být.
  • 00:07:42 Oni byli v takové schráně,
    kde neměli možnost pohybu.
  • 00:07:45 Jídlo se jim dávalo přímo
    před čumáček, vylučovali tak,
  • 00:07:49 že měli zavedené trubičky do těla.
  • 00:07:51 Proč se Sověti vydali touto cestou
    a vysílali do kosmu právě psy?
  • 00:07:56 Na to má vysvětlení bývalý
    kosmonaut Vladimír Remek.
  • 00:08:01 To byla určitá tradice v Sovětském
    svazu, že byli vybráni psi,
  • 00:08:05 protože psi byli používáni
    jako laboratorní zvířata.
  • 00:08:08 V srpnu 1960 se první živé
    z kosmu vrátily Bělka a Strelka.
  • 00:08:12 Po návratu z oběžné dráhy je vědci
    podrobili lékařským testům,
  • 00:08:16 zkoumali i psychické změny
    a případné tělesné poruchy.
  • 00:08:20 V té době nikdo nevěděl, jestli tam
    vůbec živý organizmus přežije,
  • 00:08:25 jestli tam přežije radioaktivitu
    a záření. Byl to pokus.
  • 00:08:29 Díky letům se zvířaty
    se otevřela lidem cesta do kosmu.
  • 00:08:32 I tak to pro prvního kosmonauta
    bylo riziko, stále nebylo třeba
  • 00:08:36 jasné, jak pobyt ve vesmíru bude
    působit na lidskou psychiku.
  • 00:08:40 V grafu teď uvidíte největší
    mezníky v dějinách kosmonautiky.
  • 00:08:44 V říjnu 1957 vylétla na oběžnou
    dráhu ruská družice Sputnik.
  • 00:08:48 Jen o měsíc později vyletěl
    do kosmu na palubě Sputniku 2
  • 00:08:52 první živý tvor, Lajka.
  • 00:08:54 V dubnu 1961 obletěl Zemi Jurij
    Gagarin, v roce 1968 se z komické
  • 00:08:59 lodi Apollo 8, která kroužila
    kolem Měsíce, uskutečnil první
  • 00:09:03 kosmický přímý televizní přenos.
  • 00:09:06 A konečně v červenci 1969
    přistálo na Měsíci Apollo 11
  • 00:09:10 a po měsíčním povrchu se prošli
    první dva lidé - Neil Armstrong
  • 00:09:14 a Buzz Aldrin.
  • 00:09:17 Pane Halousku, možná byste
    z pohledu odborníka k těm našim
  • 00:09:21 mezníkům nějaké další přidal. Jaké?
  • 00:09:24 Doplnil bych tam ještě několik
    základních událostí, především
  • 00:09:29 by to byl březen 1965 a výstup
    prvního člověka do volného
  • 00:09:33 kosmického prostoru,
    sovětského kosmonauta Leonova.
  • 00:09:36 Dále takový zajímavý okamžik
    je březen 1978 a let prvního
  • 00:09:41 kosmonauta, který nepocházel
    ze Sovětského svazu ani z USA,
  • 00:09:45 československého kosmonauta
    Vladimíra Remka.
  • 00:09:50 Dalším takovým výrazným mezníkem
    je 12. duben 1981, kdy přesně
  • 00:09:55 na 20 let po startu Jurije Gagarina
    odstartoval první americký
  • 00:09:59 raketoplán Columbia.
  • 00:10:02 A takovým posledním mezníkem,
    poslední oblastí, která v současné
  • 00:10:06 době hýbe kosmonautikou,
    je od podzimu 1998 výstavba
  • 00:10:09 mezinárodní kosmické stanice.
  • 00:10:14 Když se podíváme na poslání
    J. Gagarina a jeho přímých
  • 00:10:18 následovníků a těch dnešních
    kosmonautů, o čem to bylo tenkrát
  • 00:10:22 a o čem je to dnes?
  • 00:10:24 Tak tehdy to byla taková
    průkopnická činnost, nikdo netušil,
  • 00:10:28 co lidi v kosmu čeká.
  • 00:10:30 Dneska už je to, nechci říkat
    rutina, ale taková běžná praxe.
  • 00:10:34 Do kosmu spíše než vojenští piloti
    létají vědečtí pracovníci, lékaři
  • 00:10:39 a další vědci.
    Nedávno byla v kosmu učitelka.
  • 00:10:44 Co čeká prvního kosmonauta,
    nikdo přesně nevěděl.
  • 00:10:47 J. Gagarin byl jedním z 2 000
    vojenských pilotů, které Rusové
  • 00:10:51 vybrali jako schopné mimořádných
    výkonů, do přípravy na kosmický
  • 00:10:55 let jich nakonec prošlo jenom 20.
  • 00:10:58 Na co se vlastně připravovali,
    uvidíte v naší další reportáži.
  • 00:11:02 Představte si, že jste týden
    zavřeni v prostoru několika
  • 00:11:06 metrů krychlových, utéct nemůžete,
    protože pevná země
  • 00:11:10 je vzdálená tisíce kilometrů.
  • 00:11:12 Do toho připočtěte fyziologický
    zmatek ve stavu beztíže, kdy pojmy
  • 00:11:15 nahoře a dole ztrácí svůj význam,
    navíc s vědomí,
  • 00:11:18 že jakákoliv technická závada
    vás nejspíš zabije.
  • 00:11:22 Možná jedna z nejhorších
    stresových situací,
  • 00:11:25 jakou si lze vůbec představit.
  • 00:11:27 První oddíly kosmonautů se
    rekrutovaly z vojenských pilotů.
  • 00:11:32 Bylo rozhodnuto, že vojenští piloti
    jsou skupinou lidí, kteří mají
  • 00:11:36 nejlépe zvládnutou práci
    ve stresových situacích.
  • 00:11:40 Umějí se rychle rozhodnout,
    rychle zareagovat bez pomoci
  • 00:11:44 někoho dalšího a jsou to
    mladí zdraví lidé.
  • 00:11:47 V případě J. Gagarina a jeho
    nejbližších následovníků
  • 00:11:51 byly velkou neznámou hlavně
    následky pobytu v kosmu.
  • 00:11:54 Co udělá s člověkem kosmické záření
    a jak se na něm podepíše stav
  • 00:11:59 beztíže? V některých směrech si tím
    lékaři nejsou jisti ani dnes.
  • 00:12:03 Příprava se odehrává v podmínkách
    zemské přitažlivosti a teprve
  • 00:12:08 ten skutečný kosmický let - tam se
    teprve dostanete do dlouhodobého
  • 00:12:12 beztížného stavu.
    S tím se musíte nejvíc vyrovnat.
  • 00:12:15 A to nikdo neví úplně přesně,
    jak to na něho bude působit.
  • 00:12:19 Někteří kosmonauti zažívají
    fyzickou nevolnost,
  • 00:12:22 mohou mít pocit, že se točí
    nebo že visí hlavou dolů.
  • 00:12:26 Zmatený je i krevní oběh.
  • 00:12:28 Následky třeba jen několikadenního
    pobytu ve stavu beztíže se však
  • 00:12:32 projeví hlavně po návratu na Zemi.
  • 00:12:34 Tělo, zbavené své váhy,
    se ve vesmíru pohybuje
  • 00:12:37 s neuvěřitelnou lehkostí, na to
    velmi rychle reagují kosti i svaly
  • 00:12:41 a začnou okamžitě ochabovat.
  • 00:12:43 Když se znovu vrátíte do podmínek
    gravitace, tak jako kdyby člověk
  • 00:12:47 týden ležel na posteli
    a po týdnu prudce vstal.
  • 00:12:50 Při přípravách prvních kosmonautů
    ale kromě stavu beztíže
  • 00:12:53 panovaly i obavy z přetížení
    při startu rakety.
  • 00:12:57 Na speciálních centrifugách proto
    museli kosmonauti zvládnout
  • 00:13:01 přetížení o hodnotě dvacetinásobku
    zemské přitažlivosti.
  • 00:13:06 Pane Halousku, ta příprava
    prvních kosmonautů byla velmi
  • 00:13:09 fyzicky i psychicky náročná.
    Je to stejné i dnes?
  • 00:13:14 I dneska jsou samozřejmě kosmonauté
    připravování velice intenzivně,
  • 00:13:18 ale už tam není ta abnormální
    zátěž, na kterou byli připravováni
  • 00:13:22 první kosmonauté.
  • 00:13:23 Dneska už víme, že ta zátěž toho
    kosmického prostoru není taková,
  • 00:13:27 aby tam člověka zničila.
  • 00:13:29 Takže v tuhle chvíli se do kosmu
    dostanou i lidé, kteří mají třeba
  • 00:13:33 menší problémy s očima atd.
  • 00:13:36 Jaký musí být jejich zdravotní
    stav, jak na tom musí být?
  • 00:13:39 Před vlastním startem,
    před vlastním letem musí být
  • 00:13:43 samozřejmě fyzicky naprosto zdrávi.
  • 00:13:45 Proto jsou kosmonauté několik dnů
    před startem v izolaci,
  • 00:13:49 v karanténě, aby nechytli nějakou
    virózu, nějakou chřipku,
  • 00:13:53 protože ta by v kosmickém prostoru
    byla dost velkým problémem.
  • 00:13:59 Protože kosmické středisko
    v Čechách neexistuje, vezmeme vás
  • 00:14:03 teď na návštěvu centra,
    kde se testují piloti stíhaček.
  • 00:14:07 Všichni první kosmonauti, včetně
    J. Gagarina, byli totiž původním
  • 00:14:11 povoláním vojenští letci.
  • 00:14:13 Zdravotní stav pilotů, stejně jako
    kosmonautů musí být perfektní.
  • 00:14:17 V ČR to mají na starosti lékaři
    z Ústavu leteckého
  • 00:14:20 zdravotnictví v Praze.
  • 00:14:21 Představte si výstup na Everest
    a zpátky během několika minut -
  • 00:14:27 rychlé změny atmosférického tlaku,
    málo kyslíku a k tomu přetížení,
  • 00:14:31 mnohem větší než na centrifuze
    na pouti.
  • 00:14:33 Bez pevné půdy pod nohama
    a v rychlostech někdy nadzvukových
  • 00:14:37 může mít navíc i krátká ztráta
    koncentrace fatální následky.
  • 00:14:43 Chceme znát jejich přirozenou
    odolnost vůči těmto zátěžím.
  • 00:14:47 V první řadě je to hypoxie, jakožto
    jeden z největších stresorů.
  • 00:14:51 V druhé řadě jsou to odolnosti
    vůči změnám atmosférického tlaku,
  • 00:14:55 odolnost vůči přetížení,
    prostorová představivost.
  • 00:14:59 Představte si situaci,
    že se pilotovi bojového letadla
  • 00:15:03 rozbije přívod kyslíku.
  • 00:15:05 Tlak v kabině stíhačky je nastaven
    na 6 000 m nad mořem.
  • 00:15:09 Už tady by řada lidí pociťovala
    první příznaky nedostatku kyslíku.
  • 00:15:13 Technická závada navíc
    může tlak ještě snížit.
  • 00:15:17 Odolnost pilotů vůči hypoxii
    se proto vyšetřuje ve speciálních
  • 00:15:21 podtlakových komorách.
  • 00:15:24 My tuto komoru používáme
    pro testování pilotů
  • 00:15:28 v různých nadmořských výškách.
  • 00:15:30 U těch prvotních testů začínáme
    na výškách 5 km.
  • 00:15:34 Dále jsou standardní testy závazné
    pro celou alianci NATO,
  • 00:15:40 které jsou na 7,5 km.
    Testujeme i na 9 km a na 10 km.
  • 00:15:48 Můžeme testovat až do 12 000 metrů
    bez použití technických pomůcek.
  • 00:15:55 Pilot v komoře dýchá kyslík
    z přístroje a provádí testy
  • 00:15:59 na pozornost a logické myšlení.
  • 00:16:01 Po půl hodině vyjede rychlostí
    50 m za sekundu do výšky 7,5 km,
  • 00:16:06 kde mu lékaři kyslík odpojí.
  • 00:16:08 Na monitorech v kontrolní místnosti
    sledují sestry fyziologické
  • 00:16:12 reakce organizmu.
  • 00:16:14 Pilot provádí stejnou sérii testů
    jako v normální výšce,
  • 00:16:18 jejich výsledky jsou rozhodující.
  • 00:16:21 Výkon mozku je limitován tím,
    že dostává nepřetržitě
  • 00:16:25 dostatečné množství kyslíku.
  • 00:16:27 Jestliže je množství toho kyslíku
    molekulárně omezeno, tak samozřejmě
  • 00:16:32 klesá jeho výkonnost,
    klesá kvalita jeho výkonu.
  • 00:16:37 Čili my tady testujeme, jak se
    podepisuje hypoxie, nedostatek
  • 00:16:41 kyslíku, na kvalitě rozhodování,
    kvalitě myšlení daného pilota.
  • 00:16:49 V první fázi už kolem 4 000 m
    nad mořem se může dostavit pocit
  • 00:16:53 euforie a přehnaná sebedůvěra.
  • 00:16:56 Později se reakce začínají
    zpomalovat, v kritické fázi
  • 00:16:59 může dojít až k bezvědomí.
  • 00:17:01 Pilot už při prvních příznacích
    musí zahájit okamžitý sestup.
  • 00:17:05 Pojďme se teď ale podívat dál.
  • 00:17:08 Na organizmus stíhacího pilota
    působí při zatáčení nebo vybírání
  • 00:17:12 letu nad terénem přetížení
    o hodnotách až devítinásobku
  • 00:17:15 zemské přitažlivosti. To je asi 3x
    víc než na pouťové centrifuze.
  • 00:17:20 Dochází k tomu, že všechny orgány,
    které jsou nad úrovní srdce,
  • 00:17:24 se odkrvují, zatímco krev městná
    v dolní polovině těla.
  • 00:17:29 V konečném důsledku to vede
    k zrakovým potížím, tzn. člověk
  • 00:17:33 nevidí tak, jak by vidět měl.
  • 00:17:38 Objevuje se tzv. grey out,
    tzn. zešednutí zorného pole,
  • 00:17:42 v konečném důsledku black out,
    pilot nevidí vůbec nic.
  • 00:17:48 Při extrémních hodnotách
    dochází k ztrátě vědomí.
  • 00:17:51 Odolnosti pilotů proti přetížení
    se testuje na speciálních
  • 00:17:55 centrifugách, čeští letečtí lékaři
    takové zařízení k dispozici nemají
  • 00:18:00 a s piloty jezdí na testování
    do Švédska.
  • 00:18:03 Ti musí ještě předtím projít
    zkouškami na tomto přístroji.
  • 00:18:09 Tohle zařízení je vyšetření,
    které simuluje přetížení.
  • 00:18:13 Jmenuje se "Podtlak na dolní
    polovinu tělaŞ a určuje odolnost
  • 00:18:17 létajících vůči přetížení.
  • 00:18:21 Pilot je od pasu dolů umístěn
    v podtlakové komoře.
  • 00:18:24 Od okolního prostředí je tento
    prostor oddělen gumovou manžetou.
  • 00:18:28 V okamžiku, kdy se v komoře vytvoří
    podtlak, dochází k podobné situaci
  • 00:18:33 jako při přetížení, krev se valí
    do nohou, hlava
  • 00:18:36 a orgány nad srdcem se odkrvují.
  • 00:18:38 Křivky na monitoru zobrazují
    pilotovy fyziologické reakce.
  • 00:18:42 My teď ukážeme, jak vypadá
    testování odolnosti vůči
  • 00:18:45 střídajícímu se přetížení,
    tzn. tam, kde ten vektor není jenom
  • 00:18:50 hlava - pánev, ale i obráceně.
  • 00:18:56 Čili v tuhle chvíli my otočíme
    probanda hlavou dolů, necháme
  • 00:19:01 působit po určitou dobu gravitaci
    a potom ho narovnáme v průběhu
  • 00:19:05 jedné vteřiny.
  • 00:19:10 Tvoříme podtlak v tom pracovním
    prostoru komory, a tím budeme
  • 00:19:14 simulovat pozitivní GZ přetížení.
  • 00:19:16 Naši exkurzi do světa leteckého
    lékařství zakončíme
  • 00:19:19 na simulátoru letových iluzí.
  • 00:19:21 Asi by se vám nelíbilo,
    kdyby pilot vašeho letadla
  • 00:19:25 něčemu takovému podlehl.
  • 00:19:26 Lidské smysly totiž nepočítají
    s pohybem v trojrozměrném prostoru
  • 00:19:31 a v některých situacích
    vysílají chybné informace.
  • 00:19:34 Stojíme před víceúčelovým
    integrovaným fyziologickým
  • 00:19:40 simulátorem, který je určen
    především k demonstraci
  • 00:19:43 letových iluzí pro piloty.
  • 00:19:46 To jsou stavy, které můžou za letu
    nastat a které velmi nebezpečně
  • 00:19:50 ohrožují provedení nebo dokončení
    samotného letu, protože pilot
  • 00:19:55 začne věřit svým smyslům
    a přestává věřit přístrojům.
  • 00:20:00 Zmatený vestibulární aparát vysílá
    pilotovi signál,
  • 00:20:03 že letadlo zatáčí vpravo.
    Podle přístrojů ale letí rovně.
  • 00:20:07 Takovou situaci mu při výcviku
    instruktoři navodí například
  • 00:20:11 otáčením kabiny kolem dokola
    nebo tím, že mu omezí
  • 00:20:14 vnější vizuální podněty.
  • 00:20:16 Iluze u pilotů vznikají
    většinou v situacích,
  • 00:20:19 kdy je nedostatek vizuálních
    informací z vnějšího prostředí.
  • 00:20:24 Většinou je to v noci
    nebo při letu v mracích,
  • 00:20:28 když se pilot nemůže dívat z kabiny
    ven, nevidí přirozený horizont
  • 00:20:33 a nevidí, v jaké je skutečné
    poloze v prostoru.
  • 00:20:39 Instrukce, kterou pilot při výcviku
    získá, je jasná,
  • 00:20:43 pravdu má přístroj.
  • 00:20:45 I proto se většina nejdůležitějších
    přístrojů umisťuje do kabiny
  • 00:20:49 hned dvakrát. Špatná reakce může
    znamenat třeba srážku se zemí.
  • 00:20:53 A to je pro dnešek všechno.
  • 00:20:55 Naším průvodcem byl Milan Halousek
    z České kosmické kanceláře.
  • 00:20:59 Děkuji za pomoc s přípravou pořadu.
  • 00:21:02 Ještě si řekneme správnou odpověď
    na naši minulou soutěžní otázku.
  • 00:21:06 Ptali jsme se, která rostlina
    vyprodukuje nejvíc pylu.
  • 00:21:09 Správná odpověď je BOROVICE LESNÍ.
    Jméno výherce:
  • 00:21:14 Soutěží se o unikátní kameny
    z celého světa, které věnovala
  • 00:21:18 Česká geologická služba.
    Otázka pro příští týden zní:
  • 00:21:21 Jak dlouho trval vesmírný
    let Jurije Gagarina?
  • 00:21:26 Odpovědi posílejte na adresu:
    planetaveda@ceskatelevize.cz.
  • 00:21:31 Na shledanou.
  • 00:21:34 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2008

Související