iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 6. 2019
na ČT1

1 2 3 4 5

0 hlasů
1145
zhlédnutí

Zajímavosti z regionů (Brno)

Události a informace z kraje, v němž žijete

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zajímavosti z regionů

  • 00:00:00 ZAJÍMAVOSTI Z REGIONŮ
  • 00:00:07 Je nedělní ráno a začínají
    Zajímavosti z regionů.
  • 00:00:10 Vítejte u jejich sledování.
  • 00:00:16 Zákaz vjezdu platil v úterý ráno
    asi hodinu
  • 00:00:20 pro řidiče aut v Táborské ulici
    v Brně.
  • 00:00:22 Policisté ji uzavřeli na žádost
    dopravního podniku vůbec poprvé.
  • 00:00:26 Nový systém schválilo
    vedením města minulý týden.
  • 00:00:29 V kolonách tak dostávají přednost
    tramvaje a autobusy.
  • 00:00:33 -Půl osmé ráno.
  • 00:00:34 Doprava v Táborské ulici
    zhoustla.
  • 00:00:37 Usměrňovat ji pomáhali
    dispečeři dopravního podniku.
  • 00:00:40 -Stojíme až za Buzkovu nahoru.
  • 00:00:41 -Rozumím.
  • 00:00:43 Dáváte tam přednostně
    ty osmičky jo?
  • 00:00:45 -Záhy poslali první signál
    policistům.
  • 00:00:47 Aby vjezd do ulice uzavřeli,
    jak bylo domluveno.
  • 00:00:50 Dopravu policisté odkláněli
    přes Gajdošovu ulici.
  • 00:00:53 Tam se provoz prakticky zastavil.
  • 00:00:55 -Každá uzavírka zkomplikuje
    dopravu v Brně,
  • 00:01:00 nicméně na Otakara Ševčíka
    i Gajdošové
  • 00:01:06 se v ranní špičce tvoří kolony
    i při normálním stavu,
  • 00:01:11 takže řidiči nemohli odbočit
    do Táborské a zůstali v kolonách.
  • 00:01:15 -Zpoždění nabíraly
    i autobusy a trolejbusy
  • 00:01:17 v dalších okolních ulicích.
  • 00:01:19 Podle dopravního podniku
    ale ne vlivem uzavírky Táborské.
  • 00:01:23 -Na okružních linkách
    zpoždění byla,
  • 00:01:25 ale tato zpoždění,
    řádově v desítkách minut,
  • 00:01:28 jsou způsobena uzavírkou,
  • 00:01:30 nebo omezením v křižovatce
    Zvonařka a Plotní.
  • 00:01:33 -Táborskou ulicí dnes
    v kritickou hodinu
  • 00:01:34 projelo jen zásobování.
  • 00:01:38 Všechna auta ulicí
    opět volně projížděla
  • 00:01:40 po deváté hodině.
  • 00:01:42 Podle dopravního podniku
    se dnešní opatření osvědčilo.
  • 00:01:45 -Došlo ke zprůjezdnění
    ulice Táborská
  • 00:01:48 a tramvaje ve směru do centra
    nabíraly maximální zpoždění
  • 00:01:50 15 minut.
  • 00:01:52 -Usměrňovat provoz pomáhali
    i strážníci.
  • 00:01:54 V Olomoucké ulici.
  • 00:01:56 -Dnešní ranní situace
    nebyla příliš příznivá,
  • 00:01:59 takže strážníci zůstávali
    na místě i po té deváté hodině.
  • 00:02:03 -Vyjet do terénu budou v ranní
    špičce připraveni
  • 00:02:05 i v dalších dnech.
  • 00:02:06 Stejně jako policisté.
  • 00:02:11 Na dálnici D1 mezi Humpolcem
    a Větrným Jeníkovem
  • 00:02:14 se začíná opět naplno pracovat
    na modernizaci.
  • 00:02:17 Společnost Skanska,
  • 00:02:18 kterou si Ředitelství silnic
    a dálnic
  • 00:02:21 vybralo ve zkráceném řízení,
  • 00:02:23 navazuje na přerušené práce
    z minulého roku.
  • 00:02:25 Instaluje dočasná betonová
    svodidla
  • 00:02:27 a dělníci už začínají pracovat
    ve středovém dělícím pásu.
  • 00:02:31 Kvůli instalaci svodidel se dnes
    mimořádně jezdí z Prahy do Brna
  • 00:02:35 jen jedním jízdním pruhem.
  • 00:02:37 Výraznější dopravní komplikace
    to ale nezpůsobuje.
  • 00:02:40 V podobném režimu by se mělo
    jezdit v opačném směru
  • 00:02:43 také v úterý a ve středu.
  • 00:02:46 Potom už dělníci začnou
    s modernizací.
  • 00:02:48 -Provádíme to v době,
    kdy je nejnižší možná intenzita
  • 00:02:52 provozu tak, aby to
    co nejméně omezovalo řidiče.
  • 00:02:55 -Během letošní stavební sezóny
    budou dělníci pracovat
  • 00:02:58 hlavně ve středovém dělícím pásu
    na opravách kanalizace
  • 00:03:01 a inženýrských sítí,
    budou bourat mosty a také položí
  • 00:03:04 nový cementobetonový povrch
    na sedmi kilometrech D1
  • 00:03:08 ve směru jízdy na Prahu.
  • 00:03:10 -Společnost Geosan,
    která tady pracovala
  • 00:03:13 v rámci toho konsorcia
    s Italy a Kazachy,
  • 00:03:15 tady velmi špatně odvedla práci.
  • 00:03:18 Hlavně kanalizace je ve velmi
    špatném stavu kolem 98. km.
  • 00:03:21 To bude muset Skanska buď opravit
    nebo postavit úplně znova.
  • 00:03:28 -Kolem D1 jsou stále ještě zbytky
    neodvezené stavební suti
  • 00:03:31 a nedokončené jsou stále také
    některé dálniční nadjezdy.
  • 00:03:34 Na tyto práce bude muset ŘSD
    vybrat zhotovitele
  • 00:03:38 v dalším výběrovém řízení.
  • 00:03:43 Ani deset let po první výzvě
    starostů z celého Znojemska
  • 00:03:47 nezačala Správa železniční
    dopravní cesty
  • 00:03:49 chystat modernizaci trati
    z Jihlavy do Znojma.
  • 00:03:52 Rychlíky a spěšné vlaky tam
    přestaly jezdit v roce 2006.
  • 00:03:55 Na rakouské straně přitom
    stejná železnice prosperuje.
  • 00:03:58 Přibývá cestujících
    i pravidelných spojů.
  • 00:04:01 Most přes Dyji jako součást
    klíčové železniční tepny
  • 00:04:05 z Vídně do Berlína.
  • 00:04:07 Přes Znojmo tudy vlaky
    jely poprvé v roce 1871.
  • 00:04:12 Teď ale stejná železnice žije
    na území Rakouska a Česka
  • 00:04:15 dva rozdílné životy.
  • 00:04:19 Takhle to ráno vypadalo
    ve 4tisícovém rakouském městečku
  • 00:04:22 Retz u hranic.
  • 00:04:24 Cestujících tady
    za sedm let přibylo
  • 00:04:26 téměř o pětinu.
  • 00:04:27 Dopravci na elektrifikované
    trati do Vídně
  • 00:04:30 vypravují od května
    častější spoje.
  • 00:04:44 -A toto už je ta stejná trať
    na české straně.
  • 00:04:47 Její elektrifikovaná část
    končí tímto sloupem ve Znojmě.
  • 00:04:52 Dál do Jihlavy tak teď denně
    jezdí jen asi 6 motorových vlaků.
  • 00:04:56 Navzdory tomu,
    že o modernizaci trati
  • 00:04:59 a tím i zrychlení o desítky
    minut,
  • 00:05:01 žádalo v memorandu 45 starostů
    už v roce 2009,
  • 00:05:05 poté co tudy přestaly jezdit
    rychlíky do Prahy a Brna.
  • 00:05:09 -V sobotu nebo v neděli
    nám vůbec nenavazujou spoje
  • 00:05:13 dál na Brno.
  • 00:05:14 Co se týká práce, tak se tam
    ráno nebo směrem na Prahu
  • 00:05:17 vůbec nedostanete.
  • 00:05:18 -Spoléhat se tak lidé musí
    na autobusy.
  • 00:05:20 Správa železniční dopravní cesty
    totiž žádné investice nechystá.
  • 00:05:25 -Role železnice v této části,
    na rozdíl od rakouské strany,
  • 00:05:30 kam navazuje,
    je výrazně odlišná.
  • 00:05:33 Na české straně chybí potenciál
    větší aglomerace.
  • 00:05:37 -Mezi Znojmem a Jihlavou
  • 00:05:38 je ještě aglomerace
    Třebíče výrazná.
  • 00:05:41 My se prostě domníváme,
    že vhodným konceptem
  • 00:05:43 právě osobní dopravy,
  • 00:05:44 jsme schopni přivést na tuto
    trať opět tisíce a tisíce
  • 00:05:47 cestujících denně.
  • 00:05:49 -Ani tento argument spolku
    pro veřejnou dopravu
  • 00:05:50 na jihozápadní Moravě
  • 00:05:52 ale zatím železničáře
    nepřesvědčil.
  • 00:05:54 Znojmo tak zůstává jedním
    z největších měst v zemi
  • 00:05:57 bez přímého spojení
    s krajskými metropolemi.
  • 00:06:06 Asfalt místo žulových kostek.
  • 00:06:08 Lidé v Lovčicích na Hodonínsku
    rozhodli v referendu
  • 00:06:10 o novém povrchu hlavní silnice.
  • 00:06:13 V Holubicích na Vyškovsku
    se obyvatelé souhlasně vyjádřili
  • 00:06:16 k možné instalaci herních
    automatů v plánovaném kasinu.
  • 00:06:18 V obou obcích hlasovali lidé
    společně s volbami
  • 00:06:21 do Evropského parlamentu.
  • 00:06:23 -Dvě obce na jihu Moravy,
    okolo tisícovky obyvatel.
  • 00:06:27 A zhruba půl hodiny jízdy
    od sebe.
  • 00:06:30 S mimořádnou volební účastí.
  • 00:06:31 Jedny z mála v republice totiž
    uspořádaly místní referendum
  • 00:06:35 spolu s volbami
    do Evropského parlamentu.
  • 00:06:40 Lidi v Holubicích se vyslovili
    pro automaty.
  • 00:06:44 Společnost EDP chce kasino
    zřídit tady,
  • 00:06:47 v budově mezi dálnicí D1
    a silnicí 430
  • 00:06:50 z Brna na Vyškov.
  • 00:06:54 -Otázka v referendu se ptala,
  • 00:06:57 zda má obec Holubice udělat
    všechno,
  • 00:07:02 aby zakázala hru na automatech.
  • 00:07:07 V případě, že by byla
    nadpoloviční většina odpovědí NE,
  • 00:07:11 obec takovou povinnost nemá.
  • 00:07:13 -Ne všem se výsledek referenda
    zamlouvá.
  • 00:07:16 -Já jsem proti, manžel pro.
  • 00:07:18 Myslím si, že to jen přinese
    trable v obci.
  • 00:07:23 -Asfalt jako povrch hlavní silnice
  • 00:07:26 vybrali v referendu
    lidi v Lovčicích.
  • 00:07:28 Měl by nahradit stávající,
    70 let staré žulové kostky
  • 00:07:31 při plánované rekonstrukci
    průtahu obcí.
  • 00:07:35 -Zprávu dáme
    Správě a údržbě silnic Hodonín
  • 00:07:37 a Jihomoravskému kraji
  • 00:07:39 a začneme spolupracovat
    na projektech
  • 00:07:42 a na záměru výstavby.
  • 00:07:44 -Teď už je jasno.
  • 00:07:45 Silnice vedoucí středem obce
    ji ale rozdělila pomyslně
  • 00:07:49 na dva tábory.
  • 00:07:53 -Volila jsem,
    aby ta silnice tady byla.
  • 00:07:56 Bydlíme u silnice a kostky jsou
    hlučné.
  • 00:07:59 Jsem ráda, že to tak dopadlo,
    že hodně lidí bylo pro.
  • 00:08:02 -Skoro 62 procent.
  • 00:08:04 Jenže i tak si na hladší
    a méně hlučný povrch
  • 00:08:07 ještě místní počkají.
  • 00:08:08 Podle starosty se začne stavět
    do pěti let.
  • 00:08:13 Časté místo brněnských schůzek
    v ulici Česká
  • 00:08:15 je dočasně bez své dominanty,
    hodin.
  • 00:08:18 Majitelé
    z Církve československé husitské
  • 00:08:20 je poslali na měsíc
    na generální opravu.
  • 00:08:23 Vyrobeny byly v roce 1992.
  • 00:08:26 Nově je bude zdobit
    i litinový panáček
  • 00:08:28 od sochaře Václava Kostohryze.
  • 00:08:31 Sejdeme se pod hodinami.
  • 00:08:33 Věta, která v těchto dnech
    neplní svůj význam.
  • 00:08:36 Na rohu ulic Česká a Joštova
    zůstal prázdný držák.
  • 00:08:39 Hodiny skončily v dílně
    Jana Kopřivy,
  • 00:08:41 hodináře, který v dílně
    obklopený součástkami,
  • 00:08:44 pracuje už na 40 let.
  • 00:08:46 -Byly ve velmi špatném stavu.
  • 00:08:48 Barva byla oprýskaná,
    železo zrzavé.
  • 00:08:51 Takže se vše muselo opískovat,
    žárově nazinkovat.
  • 00:08:54 Strojky byly v pohodě,
    ty fungovaly do poslední chvíle.
  • 00:09:01 -Tady máme původní číselník.
  • 00:09:04 -Ten svou podobu nezmění.
  • 00:09:05 Naopak nový bude
    litinový panáček,
  • 00:09:08 s příznačným jménem Adam Čekač.
  • 00:09:10 -Vytvořil ho pan Kostohryz.
  • 00:09:14 A má nám znázornit Adama
    čekajícího na milou Evu.
  • 00:09:18 -Panáček bude lidem v Brně
    symbolicky odměřovat čas.
  • 00:09:22 To v Jankovicích
    u Uherského Hradiště
  • 00:09:24 už roky svůj zrak k hodinám
    na kostele neobrací.
  • 00:09:27 Zastavily se před 60 lety.
  • 00:09:29 Místní je chtějí opravit.
  • 00:09:31 -Vznikla skupina lidí,
    kteří se chcou zapojit
  • 00:09:36 do této věci a chtěli by
    obnovení hodin.
  • 00:09:39 Očekáváme návštěvu akademického
    sochaře Petra Skály z Prahy,
  • 00:09:45 který je mimo jiné orlojníkem
    Staroměstského orloje.
  • 00:09:49 Jeho posouzení a kalkulace
    bude k dalšímu postupu.
  • 00:09:53 Budeme hledat dotační titul.
  • 00:09:55 -Zatímco v Jankovicích si lidé
    na první odbíjení hodin
  • 00:09:57 ještě počkají,
  • 00:09:59 pod těmi brněnskými se budou
    znovu scházet od 5. června.
  • 00:10:09 Váš svět.
  • 00:10:11 Váš kraj.
  • 00:10:14 Vaše město.
  • 00:10:17 Vaše vesnice.
  • 00:10:20 Události, které ovlivňují
    váš život.
  • 00:10:26 Příběhy, které stojí za to znát.
  • 00:10:31 Souvislosti,
    které je důležité pochopit.
  • 00:10:36 A aktuality,
    které hýbou vaším regionem.
  • 00:10:41 Jedna země, 14 krajů,
    nespočet vašich příběhů.
  • 00:10:48 Jsme vám blíž.
  • 00:10:52 Události v regionech.
  • 00:10:56 Na rizikové webové stránky
    začala systematicky upozorňovat
  • 00:10:59 Státní zemědělská
    a potravinářská inspekce.
  • 00:11:02 Nově uspořádala a zpřístupnila
    jejich seznam na webu
  • 00:11:05 Potraviny na pranýři.
  • 00:11:07 Varuje hlavně před některými
    doplňky stravy.
  • 00:11:10 Pilulky, kapky nebo sirupy.
  • 00:11:12 V této laboratoři jich rukama
    inspektorů procházejí stovky.
  • 00:11:16 Zkoumají hned několik jejich
    vlastností.
  • 00:11:19 -Jestli nejsou přítomné látky,
    které jsou v potravinách zakázané
  • 00:11:22 a mohou být nebezpečné
    pro lidské zdraví,
  • 00:11:24 například steroidy.
  • 00:11:26 Za druhé zkoumají falšování.
  • 00:11:28 -Loni z necelých 600 vzorků
    některému z kritérií nevyhověl
  • 00:11:31 každý sedmý.
  • 00:11:33 Důvody, proč doplňky nevyhovují
    jsou různé.
  • 00:11:35 Od tak závažných,
    jako je kontaminace,
  • 00:11:38 až po menší prohřešky, jako např.
    neúplné informace na obalech.
  • 00:11:42 Inspekce může nařídit i stažení
    celé vadné šarže z trhu.
  • 00:11:46 A distributora přísně potrestat.
  • 00:11:48 -Nejhorší jsou ty prohřešky,
    kde je dopad na lidské zdraví.
  • 00:11:52 Tam je sankce
    až 50 milionů korun.
  • 00:11:54 -Na rozdíl od léků,
    které musí být účinné,
  • 00:11:57 jestli potravinové doplňky
    fungují tak, jak deklarují,
  • 00:12:00 nikdo nehlídá.
  • 00:12:02 Musí být pouze zdravotně nezávadné.
  • 00:12:04 To je ale u každého člověka
    individuální.
  • 00:12:07 -Složení je velmi vágní,
    vždycky je tam uvedeno,
  • 00:12:09 že se jedná o nějaké
    přírodní látky.
  • 00:12:11 Není jasné, jaké množství
    sloučenin se v tom nachází,
  • 00:12:15 můžou tam být interakce
    s léky, které pacient užívá.
  • 00:12:20 -Snažit se doplňky vyřešit
    závažné zdravotní problémy
  • 00:12:23 je slovy lékaře
    hazard se zdravím.
  • 00:12:25 -Máme i několik pacientů,
    kde to skončilo úmrtím.
  • 00:12:28 Ne z důvodu toho preparátu,
    ne z důvodu nemoci,
  • 00:12:31 ale tím, že se oddálila léčba,
    která třeba byla dostupná.
  • 00:12:35 -Ani zkoušet pomocí těchto
    přípravků třeba jen zhubnout
  • 00:12:37 není podle nutričních
    specialistů dobrý nápad.
  • 00:12:41 -Samozřejmě tohle je hloupost.
  • 00:12:43 Ti lidi jí velmi dlouho špatně
    a z toho plyne,
  • 00:12:47 že mají vyšší hmotnost
    a vyšší procento tělesného tuku.
  • 00:12:50 Jedna pilulka to nezachrání.
  • 00:12:52 -To ale lidé zjistí až pozdě.
  • 00:12:54 A protože stránky,
    kde doplňky nakoupili,
  • 00:12:56 většinou neuvádějí kontaktní
    údaje pro případnou reklamaci,
  • 00:12:59 nemají prakticky žádnou šanci
    na vrácení peněz.
  • 00:13:09 Čtvrtý ročník multi-žánrového
    festivalu Meeting Brno
  • 00:13:12 ovládl moravskou metropoli.
  • 00:13:14 Nabídl desítky diskusí,
    divadelních představení
  • 00:13:16 a autorských čtení.
  • 00:13:18 Jeho významnou součástí
    je taky Pouť smíření.
  • 00:13:21 Jednou z festivalových akcí
    je i audiovizuální výstava
  • 00:13:24 v běžně nepřístupných prostorách.
  • 00:13:26 Desítka panelů s fotografiemi
    na Moravském náměstí,
  • 00:13:30 to je jen první polovina výstavy
    Brno osvobozené.
  • 00:13:32 Na tu druhou už musí
    návštěvníci do podzemí.
  • 00:13:36 Stačí jen přejít silnici.
  • 00:13:38 -Nacházíme se v technickém
    prostoru
  • 00:13:41 přečerpávací prvorepublikové
    stanici,
  • 00:13:45 a to co zde uvidíme
    jsou výpovědi pamětníků
  • 00:13:49 z období pokrývající řekněme
    rok 1945 až rok 89.
  • 00:13:56 -Výstava vznikla jako příspěvek
    právě ke 30. výročí
  • 00:13:59 Sametové revoluce.
  • 00:14:01 Což je téma, které protkává
    celý letošní ročník festivalu.
  • 00:14:08 -Mottem čtvrtého ročníku
    Meeting Brno je
  • 00:14:11 Teď když máme, co jsme chtěli.
  • 00:14:13 Odkazuje k zamyšlení se
    nad hodnotou svobody,
  • 00:14:17 kterou jsme před 30 lety získali
    a zároveň připomínáme
  • 00:14:21 období nesvobody
    před rokem 1989.
  • 00:14:25 -Kromě této výstavy tak
    na návštěvníky čeká
  • 00:14:27 několik dalších expozic
    ve veřejném prostoru.
  • 00:14:31 Divadelní představení,
    letní kino
  • 00:14:33 anebo cyklus autorských čtení
    spisovatelů
  • 00:14:36 z bývalého východního bloku.
  • 00:14:39 Teď v sobotu se pak zájemci
    můžou připojit
  • 00:14:41 i na takzvanou Pouť smíření.
  • 00:14:43 Ta je připomínkou odsunu
    německy mluvících obyvatel
  • 00:14:46 po druhé světové válce.
  • 00:14:47 Zbývající program je k vidění
    na webových stránkách
  • 00:14:49 meetingbrno.cz
  • 00:14:53 Už 25 mateřských škol
    po celé republice
  • 00:14:56 se zapojilo do projektu
    Lokomoce.
  • 00:14:58 Fyzioterapeuti v něm usilují
    o větší pohybovou všestrannost
  • 00:15:01 nebo správné držení těla u dětí.
  • 00:15:04 Chtějí tak předcházet,
    třeba čím dál častějším,
  • 00:15:06 bolestem zad nebo hlavy.
  • 00:15:08 Projekt teď podpořilo
    i ministerstvo zdravotnictví.
  • 00:15:13 Mašinka, která musí
    správně našlapovat.
  • 00:15:16 Ranním půlhodinovým cvičením
    se už rok baví předškoláci
  • 00:15:20 v Ivani na Brněnsku.
  • 00:15:23 Zábava tady navíc pozitivně
    ovlivňuje jejich zdraví.
  • 00:15:26 -Když školíme paní učitelky,
    tak jim řekneme,
  • 00:15:29 že vždycky musí jeden prvek
    do každodenního cvičení zařadit.
  • 00:15:32 Jednou se zaměří víc na chodidla,
    podruhé se zaměří na hrudník,
  • 00:15:35 na sedací hrboly.
  • 00:15:36 -Právě s nedostatky
    v těchto částech těla
  • 00:15:39 se totiž od malička potýká
    stále víc dětí.
  • 00:15:42 Nejčastěji vytáčí do stran
    chodidla a kolena.
  • 00:15:44 Dnes fyzioterapeuti kontrolovali,
    jak pomohl první rok cvičení.
  • 00:15:49 -Pravá je míň aktivní.
  • 00:15:51 U Jirky jsme měli na začátku to,
    že hodně vytáčel chodidla
  • 00:15:55 od sebe.
  • 00:15:56 A teď když se na něho mrknete,
  • 00:15:58 tak ty chodidla si dokáže
    sám srovnat.
  • 00:16:01 -Pozorujeme u dětí
    už v takto malém věku,
  • 00:16:04 že je jistá neobratnost.
  • 00:16:07 Dejme tomu není tak rozvinutá
    některá schopnost
  • 00:16:11 těch dětí jako
    přirozeného pohybu.
  • 00:16:14 -I proto se tady do projektu
    zapojili.
  • 00:16:17 Asi 15tisícovou investici
    do školení učitelek
  • 00:16:20 zaplatila místní
    akční skupina Podbrněnsko.
  • 00:16:24 Cvičením se odborníci
  • 00:16:25 snaží předcházet třeba
    bolestem zad nebo hlavy.
  • 00:16:27 S těmi se podle lékařů
    čím dál častěji setkávají
  • 00:16:30 třeba už i školáci.
  • 00:16:33 -Dnes vyšla jakási doporučení
  • 00:16:34 ze Světové zdravotnické
    organizace,
  • 00:16:37 která jsou platná právě
    pro tuto věkovou skupinu.
  • 00:16:39 A doporučují, aby se tyto děti
    hýbaly přinejmenším
  • 00:16:41 tři hodiny denně.
  • 00:16:43 My budeme velmi stát o to,
    aby se tento projekt stal
  • 00:16:46 nějakým metodickým návodem.
  • 00:16:48 -Na tom se teď chce ministerstvo
    domluvit i s rezortem školství
  • 00:16:52 a zajistit tak ranní rozcvičku
    v modrých tričkách
  • 00:16:54 pro tisíce dalších předškoláků.
  • 00:16:59 V Česku stoupá počet smrtelných
    pracovních úrazů.
  • 00:17:03 Jen za první polovinu
    loňského roku
  • 00:17:05 zemřelo na pracovištích
    o čtvrtinu víc lidí
  • 00:17:07 než za stejné období
    v roce předchozím.
  • 00:17:10 Podle inspektorátu práce patří
    k dlouhodobě nejrizikovějším
  • 00:17:12 oborům doprava, stavebnictví,
    ale i práce v průmyslu.
  • 00:17:16 Právě tam se snaží odborníci
    přicházet s inovacemi,
  • 00:17:19 které by mohly počet
    takových úrazů snížit.
  • 00:17:22 Neopatrná manipulace
    s vysokozdvižným vozíkem.
  • 00:17:25 Důvod, který stál za tímto
    pracovním úrazem.
  • 00:17:28 Toto je případ ze zahraničí,
    čím dál častěji
  • 00:17:31 ale k podobným nehodám
    dochází i u nás.
  • 00:17:33 -V první polovině roku 2018
    došlo k 60 smrtelným úrazům,
  • 00:17:37 kdežto v roce 2017 to bylo
    pouze 45 smrtelných úrazů.
  • 00:17:40 Nejčastější příčinou bývá
    nedostatečné proškolení
  • 00:17:43 a celkově nedostatečné
    vyhodnocení rizik.
  • 00:17:46 -Zlepšit bezpečností situaci
    na pracovištích,
  • 00:17:48 jako je třeba toto,
  • 00:17:50 se teď rozhodli dva mladíci.
  • 00:17:51 Pod hlavičkou
    Jihomoravského inovačního centra
  • 00:17:54 přišli s nápadem na systém,
  • 00:17:56 který má zabránit nehodám
    na vysokozdvižných vozících.
  • 00:17:59 Vše funguje díky speciálnímu
    programu
  • 00:18:01 a těmto vibračním hodinkám.
  • 00:18:04 -Je to založené
    na radiové technologii,
  • 00:18:06 mezi těmi hodinkami
    a vozíkem se měří vzdálenost.
  • 00:18:10 Jakmile se člověk přiblíží,
  • 00:18:13 jako první se spustí vibrace
    náramku a to člověka varuje.
  • 00:18:16 -Vzdálenost se dá nastavit.
  • 00:18:18 A i kdyby pracovník vibrace
    ignoroval, k nehodě nedojde.
  • 00:18:21 -Vibrační náramek mě informuje,
    varuje mě, ale já to ignoruji.
  • 00:18:26 -Teď tedy automaticky zastavil
    bez přičinění řidiče?
  • 00:18:29 -Přesně tak, je to automaticky,
    řidič se nemusí o nic starat.
  • 00:18:33 -Systém už používají
    v několika firmách.
  • 00:18:35 Tady v Mikulově na Břeclavsku
    se novinku rozhodli
  • 00:18:37 teprve testovat.
  • 00:18:39 -Důvod je prostý.
  • 00:18:40 Chceme, aby se každý zaměstnanec
    vracel domů zdravý.
  • 00:18:43 A ta lidská chyba může nastat.
  • 00:18:45 -K varování zaměstnanců systém
    využívá i speciální projektory,
  • 00:18:48 které na podlaze umí nasvítit
    tyto varovné značky.
  • 00:18:51 A pomáhá i samotným řidičům.
  • 00:18:53 Třeba právě v případě, když se
    přiblíží k přeplněným regálům.
  • 00:19:02 Nový pohled na život malíře
    Alfonse Muchy
  • 00:19:05 chce nabídnout připravovaný
    dokumentární film Mucha.
  • 00:19:08 Některé scény se teď natáčejí
    v brněnském studiu ČT.
  • 00:19:12 Dokument uvedou česká
    i zahraniční kina
  • 00:19:14 na jaře příštího roku.
  • 00:19:16 Toho času to totiž bude
    160 let od narození
  • 00:19:19 tohoto slavného
    jihomoravského rodáka.
  • 00:19:22 Alfons Mucha
    a jeho nejznámější dílo,
  • 00:19:24 Slovanská epopej,
  • 00:19:26 na které pracoval
    téměř 18 let.
  • 00:19:28 Ještě předtím ale působil
    v Paříži.
  • 00:19:30 Ve svých dílech často zobrazoval
    ideály ženské krásy.
  • 00:19:34 Ty se teď kromě jiného
    snaží zachytit i dokumentaristé,
  • 00:19:37 kteří o něm natáčí film.
  • 00:19:39 -Klid prosím.
  • 00:19:40 Kamera jede.
  • 00:19:41 Akce!
  • 00:19:43 -Většinou vycházíme
    z jeho fotek, nebo z fotek,
  • 00:19:46 kdy on byl sám nafocenej.
  • 00:19:47 Takže my pokračujeme
    v atmosféře těch fotek.
  • 00:19:54 -Díky tomu, že si Alfons Mucha
    scénu, kterou chtěl malovat,
  • 00:19:57 předem vyfotil, mají takových
    materiálů dostatek.
  • 00:20:00 Ve filmu mají mít roli
    falešného archivu,
  • 00:20:03 výstupy budou černobílé
    a zaškrábané.
  • 00:20:07 -Tváříme se, jakože je s námi
    ta kamera v té době
  • 00:20:13 a hrajeme do ní.
  • 00:20:14 -Natáčení předcházel výzkum
    a taky cestování.
  • 00:20:17 Do Paříže, Los Angeles
    nebo San Francisca.
  • 00:20:21 -Navštívili jsme školy,
    kde studoval,
  • 00:20:23 navštívili jsme místa,
    která ho inspirovala,
  • 00:20:25 místa, která jsou
    v korespondenci.
  • 00:20:27 A ty provozujeme jako
    dokumentární části do filmu.
  • 00:20:30 -Ve filmu prý budou i úryvky
    doposud nepublikované
  • 00:20:32 autobiografie Alfonse Muchy.
  • 00:20:34 Tu poskytla jeho rodina,
    která se na dokumentu podílí.
  • 00:20:37 Hlavní roli má syn Jiří.
  • 00:20:40 -Co se týče Jiřího Muchy,
    tak máme spoustu
  • 00:20:43 autentických rozhovorů,
    výpovědí na kameru,
  • 00:20:46 korespondence atd.
  • 00:20:47 Tyhle materiály jsou základem
    dotáčených materiálů.
  • 00:20:52 A on bude vyprávět příběh
    svého otce.
  • 00:20:55 -V kinech se dokument objeví
    na jaře příštího roku.
  • 00:20:58 A už v červnu by měl být
    i na obrazovkách České televize.
  • 00:21:02 Z brněnského studia se natáčení
    přesune do Ivančic,
  • 00:21:04 rodného města Alfonse Muchy.
  • 00:21:06 Poslední destinací
    pak bude Japonsko.
  • 00:21:11 Památník Tomáše Bati
    je znovu součástí Zlína.
  • 00:21:15 Vypadá stejně jako v den
    jeho otevření před 68 lety.
  • 00:21:20 Nechybí ani letadlo Junkers,
  • 00:21:21 ve kterém zakladatel moderního
    Zlína, zahynul.
  • 00:21:24 Letadlo Junkers F13.
  • 00:21:26 Jediný, ale klíčový
    exponát památníku.
  • 00:21:29 12. července 1932 v troskách
    stejného typu letadla
  • 00:21:34 zahynul Tomáš Baťa.
  • 00:21:36 Přesně za rok po neštěstí
    už stál v centru Zlína
  • 00:21:39 jeho památník.
  • 00:21:40 Včetně osudného letadla.
  • 00:21:43 Rozměrově je tento Junkers
    stejný jako originál
  • 00:21:45 z roku 1933.
  • 00:21:47 Obě letadla měla zkrácená křídla,
    to aby se do památníku vešla.
  • 00:21:52 A ještě jeden detail.
  • 00:21:53 Podvozková kola.
  • 00:21:55 Baťova nadace je koupila
    od sběratele ve Švýcarsku.
  • 00:21:59 -Kola jsou opravdu z roku 1919
    včetně pneumatik.
  • 00:22:04 -Byly popraskané, zestárlé,
    nějak se nám to ale podařilo.
  • 00:22:07 Byla to taková
    renovační činnost.
  • 00:22:09 -Z dálky památník vypadá
    jako krabice od bot,
  • 00:22:12 ostatně jak jinak ve Zlíně.
  • 00:22:14 Uvnitř není nic,
    jediná vitrína,
  • 00:22:16 obraz nebo třeba topení.
  • 00:22:18 Právě to ale byl záměr.
  • 00:22:20 Tehdy i dnes.
  • 00:22:21 Aby ve striktně účelném prostoru
    lidi měli čas a dost místa
  • 00:22:25 k zamyšlení.
  • 00:22:28 -Když to člověk vidí
    a teď ty architekti,
  • 00:22:30 kteří to upravovali ? špička.
  • 00:22:33 -Typická baťovská architektura
    byla cihlová, červená,
  • 00:22:37 ale pouze několik staveb
    ve Zlíně se vymykalo barevností.
  • 00:22:41 A ten památník
    se vymykal naprosto.
  • 00:22:43 -Zlín konečně napravil
    jednu historickou křivdu.
  • 00:22:46 Když chtěli komunisti vymazat
    jméno Baťa z historie,
  • 00:22:49 udělali z památníku
    koncertní sál a galerii.
  • 00:22:53 Ode dneška je to znovu
    klenot funkcionalismu.
  • 00:22:59 Synagoga ve Velkém Meziříčí
    už by nemusela sloužit
  • 00:23:02 jako asijská tržnice.
  • 00:23:03 Skupina zastupitelů města
    začala s židovskou obcí jednat
  • 00:23:06 o odkoupení nebo převzetí
    synagogy.
  • 00:23:08 Chtějí, aby se budova proměnila
    v turistické lákadlo.
  • 00:23:12 Citáty z Písma nad vchodem
    zakrývá plastová cedule.
  • 00:23:16 Uvnitř budovy, která je
    národní kulturní památkou,
  • 00:23:20 se už dlouho prodává
    levný asijský textil.
  • 00:23:22 Skupina zastupitelů vedených
    Tomášem Rapušákem
  • 00:23:25 ale teď začala hlasitě volat
    po změně.
  • 00:23:29 -Naší snahou je všeobecný
    konsenzus na využití synagogy.
  • 00:23:32 -Při nedávném hlasování obyvatel
    o největších problémech
  • 00:23:35 Velkého Meziříčí
    skončila synagoga na 4. místě.
  • 00:23:38 Zastupitelé proto chtějí
    prosadit,
  • 00:23:40 aby Centrum levného nákupu
    vystřídala například
  • 00:23:43 galerie nebo kulturní sál.
  • 00:23:46 -Určitě není dobré to využití
    pro obchod, že jo.
  • 00:23:50 Na druhé straně oni to
    přinejmenším technicky udržují
  • 00:23:52 alespoň v nějakém stavu,
    že to nechátrá.
  • 00:23:55 -Myšlenka zastupitelů
    se rychle setkala
  • 00:23:57 s kladnou odezvou
    na sociálních sítích
  • 00:23:59 a příspěvek na opravu synagogy
    slíbila
  • 00:24:01 i nadace bývalého hokejisty
    Milana Nového.
  • 00:24:04 -Vím, že se bavíme například
    o 12 milionech,
  • 00:24:07 které by byly k dispozici.
  • 00:24:08 -Opravu synagogy
    a lepší využití synagogy
  • 00:24:11 podporuje i vedení
    Velkého Meziříčí,
  • 00:24:13 i když se bojí
    vysokých nákladů.
  • 00:24:14 Narušená je totiž i statika.
  • 00:24:17 -Aby to šlo k lepšímu stavu
    je potřeba to opravit.
  • 00:24:20 Záleží také na podmínkách,
    na kterých se
  • 00:24:22 s Židovskou obcí domluvíme.
  • 00:24:24 -Nikdo za těch asi 20 let
    neprojevil zájem
  • 00:24:29 takhle nějak tu stavbu využívat.
  • 00:24:31 -Zastupitelé by se na tom
    v rámci města chtěli dohodnout
  • 00:24:33 ještě v létě.
  • 00:24:35 Do konce roku potom chtějí
    uzavřít dohodu
  • 00:24:36 s Židovskou obcí.
  • 00:24:41 To už byla poslední reportáž
    z dnešních Zajímavostí.
  • 00:24:44 Přeju hezkou neděli.
  • 00:24:46 Skryté titulky: Dana Peňázová
    Česká televize Brno, 2019

Související