iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 10. 2008
22:35 na ČT2

1 2 3 4 5

27 hlasů
4821
zhlédnutí

Zuřivý Jan Rejžek

o sobě a jiných

51 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zuřivý Jan Rejžek hovoří

  • 00:00:02 Dobrý večer, vážené a milé,
    vážení a milí, mám horečku,
  • 00:00:05 Horečku páteční noci.
  • 00:00:07 Společně s vámi se z ní chci
    vyléčit.
  • 00:00:11 V dnešním díle se dozvíte něco
    o mně a o jiných,
  • 00:00:14 co možná nevíte a netušíte.
  • 00:00:16 Za týden otevřu krámek hrůz.
  • 00:00:20 Za čtrnáct dnů uvidíte,
    uslyšíte mé hudební lásky.
  • 00:00:26 V posledním, čtvrtém vydání
  • 00:00:29 se budu zmítat ve fotbalovém,
    sportovním opojení.
  • 00:00:33 Poprvé jsem se na televizní
    obrazovce objevil
  • 00:00:37 před listopadem 1989 jen jednou,
    a to v roce 1979.
  • 00:00:43 Jako většina národa jsem bojoval
    proti komunismu,
  • 00:00:46 tak jsem nebyl vítán.
  • 00:00:48 Šlo údajně o satirický pořad,
    který režíroval Vladimír Drha.
  • 00:00:52 Jmenoval se Kroky.
  • 00:00:54 Vůbec nevím, o co tam šlo,
  • 00:00:56 proto se na něj s velkou radostí
    s vámi podívám.
  • 00:01:12 HUDBA
  • 00:01:23 Vkus a nevkus jsou dvě strany
    jedné mince.
  • 00:01:27 Co je rub a co je líc, vám napoví
    televizní kulturní revue Kroky.
  • 00:01:32 O nevkusu a vkusu.
  • 00:01:53 HUDBA
  • 00:02:50 Je to hezké, za chvíli začnou
    zpívat.
  • 00:03:03 ZVONÍ TELEFON
  • 00:03:06 Vemte tam někdo ten telefon.
  • 00:03:09 Co jste to tam dala?
    To jsem vůbec nechtěl.
  • 00:03:14 -Dám vám tam něco jiného.
    -Dejte mně něco o lásce.
  • 00:03:20 Tady mám jednu hezkou písničku.
  • 00:03:24 -Něco veselejšího.
    -To se vám bude určitě líbit.
  • 00:03:36 To má švih, že jo?
  • 00:03:42 O ženských to je...
  • 00:03:51 Co to je za slova?
  • 00:03:55 To je o ženách.
  • 00:03:56 -Vám se to líbí?
    -Ano.
  • 00:04:02 -Nevím, co byste chtěl.
    -Něco barevnějšího.
  • 00:04:06 Tyhle desky... to je jedno
    jako druhé.
  • 00:04:09 -Nemáte víc hlasů?
    -Tady, dvojhlas.
  • 00:04:13 Třeba dvojhlas.
  • 00:04:14 To se vám bude líbit a jestli
    ne, tak nevím, co vám tam dám.
  • 00:04:23 HUDBA
  • 00:04:25 -Začíná to hezky, tak něžně.
    -To je nějaká vánoční věc.
  • 00:04:30 Myslím, že pod stromečkem by
    z toho měl radost každý.
  • 00:04:35 To je pěkný. To bych si vzal.
  • 00:04:38 Ještě chvilku počkejte,
    než si to vezmete.
  • 00:04:48 Proboha, to je ještě horší
    než to předchozí.
  • 00:04:51 Slyšíte to? To je hrozný.
  • 00:04:55 Já nevím, vy nejste s ničím
    spokojený.
  • 00:04:58 Poslouchejte ten text,
    co tam ta ženská zpívá.
  • 00:05:02 Vy laskavě poslouchejte.
  • 00:05:06 Moment, chvilku.
  • 00:05:11 -To bude do konce?
    -Ne, teď bude zpívat on.
  • 00:05:18 HUDBA
  • 00:05:22 To je strašný, to se mně vůbec
    nelíbí.
  • 00:05:25 Co je na tom strašného?
  • 00:05:27 Vy jste mně vybrala ten nejhorší
    nevkus, co tu máte.
  • 00:05:30 Otec radí své dospívající dceři,
    jak se má chovat.
  • 00:05:32 Nevím, co se vám na tom nelíbí.
    Je to hezký a je to i poučné.
  • 00:05:37 Můžu vám dát ještě jednu desku,
    když se vám z toho nic nelíbilo.
  • 00:05:41 Tak vám dám velkou.
  • 00:05:42 To si myslíte, že když je velká,
    že je větší než ty malé?
  • 00:05:46 Teď jste mě tak spletl,
    že to tam neumím ani dát.
  • 00:05:51 Přehodit rychlost.
  • 00:06:00 Máš v očích ještě kvítka snů
  • 00:06:09 a nedočkavý přísvit dnů,
  • 00:06:16 v jeho stopách půjdu rád...
  • 00:06:20 Nechte toho!
  • 00:06:24 Jdeš v pravou chvíli.
  • 00:06:28 Hudební kritik Jan Rejžek
    v roli zákazníka.
  • 00:06:31 -Já myslel, že vy desky fasujete.
    -Ne, ty jsou za trest.
  • 00:06:36 Pouštím mu tu desky a nic se mu
    nelíbí, nic si nekoupil.
  • 00:06:40 Prosím vás, pojďte sem.
  • 00:06:44 Písnička pro Vlastu.
  • 00:06:48 Můžete mně říci, jestli se
    prodávají víc než jiné?
  • 00:06:53 -Tyhle se moc neprodávají.
    -Hm.
  • 00:06:57 Proč se ti nelíbí?
  • 00:06:59 Je tam přemíra banalit
    a dávno známých politických obrazů.
  • 00:07:05 Každý soudný posluchač to nemůže
    unést.
  • 00:07:09 Jak říká paní prodavačka,
    tak ty desky nekoupí.
  • 00:07:12 -Taky se prodávají kvalitní?
    -Ano, chcete něco slyšet?
  • 00:07:16 Chci se zeptat, co ty bys
  • 00:07:18 doporučil našim posluchačům,
    jakou kvalitní muziku.
  • 00:07:23 Rozhodně bych doporučil desky
  • 00:07:25 Marsyas, Merty, Mišíka,
    C.K. Vokálu.
  • 00:07:33 HUDBA
  • 00:07:37 C.K. Vokál.
  • 00:07:39 ZPĚV
  • 00:07:41 Jsme na půl děti a na půl dospělí,
  • 00:07:43 smějeme se jenom,
  • 00:07:44 když v tom nelítáme sami.
  • 00:08:03 Bez komentáře.
  • 00:08:05 Půjdeme raději dál.
  • 00:08:07 Po listopadu 1989 jsem se objevil
    v diskuzním pořadu
  • 00:08:10 Terezy Brdečkové, který se jmenoval
    Tenký led.
  • 00:08:13 V jednom vydání jsme se hádali
    o film Kolja,
  • 00:08:19 který krátce předtím získal
    Oscara,
  • 00:08:22 s režisérem Jiřím Menzelem.
    Spolubojovníky byli kritikové
  • 00:08:27 Ondřej Štindl, Jiří Peňás
    a Marie Brabcová.
  • 00:08:32 Tady je část naší debaty,
    která nebyla tak zuřivá,
  • 00:08:35 jak to na první pohled vypadá.
  • 00:08:51 K recenzi. Málokdy jsem četl
    něco tak záštiplného.
  • 00:08:56 Nevím, jak měříte jiné české filmy,
  • 00:08:59 jestli máte dostatečné množství
    žluči na to,
  • 00:09:03 abyste se k jiným českým filmům
    vyjadřoval tak,
  • 00:09:06 jak si podle vašeho názoru
    zaslouží.
  • 00:09:08 Tato debata bude velice zajímavá,
  • 00:09:10 protože mně tohle na tom filmu
    vadilo ze všeho nejvíce.
  • 00:09:16 Film se pokouší o zkreslené,
  • 00:09:18 lichotivé líčení české národní
    povahy.
  • 00:09:22 Nemůžu prominout zkreslení
    předlistopadových reálií,
  • 00:09:28 které si snad ještě dobře
    pamatujeme.
  • 00:09:31 Myslím, že to tu už Jiří naznačil,
    mně na tom filmu vadí,
  • 00:09:35 že líbivost není způsobena
    estetickými kvalitami,
  • 00:09:43 ale vlezlou sentimentalitou.
  • 00:09:45 Tím, že je obsazen hezký, umytý
    ruský chlapeček do titulní role.
  • 00:09:51 Nejvíc filmu vyčítám vypočítavost.
  • 00:09:56 Pokud nedávno pan Svěrák řekl
    v Reflexu,
  • 00:09:59 že když píše, tak nemyslí na to,
    co budou chtít diváci,
  • 00:10:02 ale myslí na to, co chce vyprávět,
    je to přesně naopak.
  • 00:10:06 On vypráví, co oni chtějí vidět.
  • 00:10:09 Mně to trochu vadí, bezproblémový
    film.
  • 00:10:12 Kolja není bezproblémový film.
    Říkáš vykalkulovaný.
  • 00:10:16 Jaký problém obsahuje?
  • 00:10:19 -Konstrukce.
    -A co není konstrukce?
  • 00:10:26 Ve své kritice odhalil vymyšlenost
    postavy pana Louky,
  • 00:10:30 ta je pro mě naprosto
    nepřesvědčivá.
  • 00:10:32 V čem?
  • 00:10:33 Tenhle člověk si vzal Rusku
    kvůli trabantu.
  • 00:10:36 Proč ne?
  • 00:10:37 Jak to, že se matka Kolji dostala
    tak snadno do Německa?
  • 00:10:41 Jela tam tlumočit, s kým jela
    tlumočit?
  • 00:10:43 Ruska jela do Německa tlumočit
    české výpravě?
  • 00:10:46 Najdeme tam řadu věcných omylů.
  • 00:10:49 Vysílání Svobodné Evropy je pojato
  • 00:10:51 jako parodie vysílání Svobodné
    Evropy.
  • 00:10:55 Scéna výslechu na StB je naprosto
    falešná.
  • 00:10:59 Takových věcí bychom tam našli
    více.
  • 00:11:03 Ještě bych dodal, že nevěřím,
  • 00:11:05 že díky Koljovi budou lidé
    chodit více do kina.
  • 00:11:10 Je to pro ně norma, hranice,
    kam jsou ochotni jít.
  • 00:11:15 Film jim dá to, co chtějí vidět.
  • 00:11:18 Tarasí to cestu riskantnějším
    filmům,
  • 00:11:22 které v sobě obsahují to,
    co Kolja nemá.
  • 00:11:26 Možná porovnávám nesrovnatelné
    věci,
  • 00:11:29 protože dotyčný film je pro mě
    film s velkým F.
  • 00:11:35 Myslím Mariana Petra Václava.
  • 00:11:37 Neříkejte mně, že spokojený divák
    půjde po Koljovi,
  • 00:11:41 poučen a vzdělán, sledovat příběh
    romského kluka z pasťáku.
  • 00:11:46 Tomu snad nevěříte.
  • 00:11:47 To jsem neřekl.
  • 00:11:48 Na rozdíl od vás mám výhodu,
    že nemusím vidět filmy.
  • 00:11:52 Vy se tím živíte a já vás lituju,
    co všechno musíte spolykat.
  • 00:11:56 Když jsem viděl Kolju,
  • 00:11:59 tak jsem dostal chuť vidět Mariana,
    kterého jsem ještě neviděl.
  • 00:12:03 Mám chuť jít na Zapomenuté světlo,
  • 00:12:08 protože do té doby, co jsem viděl
    české filmy,
  • 00:12:10 se mně do kina nechtělo.
  • 00:12:12 Myslím si, že na rozdíl od vás
  • 00:12:15 mám k filmům normální divácký
    vztah.
  • 00:12:20 Jdu si sednout, nepřemýšlím.
  • 00:12:22 Důležité pro mě je, s čím z toho
    kina odcházím.
  • 00:12:25 Mně je jedno, co se tam zdá
    nepravděpodobné.
  • 00:12:28 Mě to ani na moment nepřekvapilo,
    nad tím jsem nepřemýšlel.
  • 00:12:32 Urazil mě Anglický pacient,
  • 00:12:39 tam se mně zdálo hodně
    nepravděpodobných věcí.
  • 00:12:42 To je moje osobní, soukromá věc.
  • 00:12:45 Myslím si, že nesrozumitelnost
    avantgardních filmů dneška
  • 00:12:51 má stejný kořen jako film Kolja.
  • 00:12:57 Obojí je jiným způsobem maskování
    toho, že nemám co říci.
  • 00:13:01 Chci připomenout dva oscarové
    filmy.
  • 00:13:04 Jsou to filmy, které letos propadly
    při Oscarech.
  • 00:13:10 Larse von Triera Prolomit vlny,
    kde ani Emily Watson nevyhrála,
  • 00:13:15 jak jsem čekal, že vyhraje.
  • 00:13:18 Druhý film, který odpovídá
    představě Jiřího Menzela,
  • 00:13:21 Tajnosti a lži Mike Leigho,
  • 00:13:24 což je banální kalendářový příběh
    o matce,
  • 00:13:27 která se potká se svojí dcerou.
  • 00:13:29 Něco tam funguje, co neumím
    popsat.
  • 00:13:33 Je to film, který může vstoupit
    mezi ty klasické filmy.
  • 00:13:39 Tady je rozdíl mezi Koljou
    a Mike Leigh v tom,
  • 00:13:42 že Mike Leigh film připravoval
    velice dlouho, neměl peníze,
  • 00:13:46 distribuční společnosti mu
    nevyšly tak vstříc jako tady.
  • 00:13:50 A to mě na tom zajímá nejvíc,
    to riziko. A to u Kolji není.
  • 00:13:56 Riziko je velké, je to český film
  • 00:13:59 a ten se velice těžko dostává
    do světa.
  • 00:14:03 Dostal grant, je to Svěrákův film,
    automaticky zaručený úspěch.
  • 00:14:07 Dobře, ale neznamená to,
  • 00:14:09 že film mohl jít rychle
    a snadno do světa.
  • 00:14:11 Ty dva filmy, o kterých mluvíte,
    jsem viděl v Berlíně.
  • 00:14:15 Tam je jasně řečeno, proč ty
    filmy Oscara nevyhrály.
  • 00:14:21 Jsou to filmy myšlením a cítění
    evropské.
  • 00:14:24 Americký divák je jednodušší.
  • 00:14:28 Pojďme k našemu prvnímu Oscarovi.
  • 00:14:32 Obchod na korze je film,
    který ty rizika měl.
  • 00:14:35 Kdo znal Jozefa Kronera?
  • 00:14:38 Jakási polská židovská herečka,
    paní Kamińská,
  • 00:14:43 která to znamenitě sehrála.
  • 00:14:44 Námět ze Slovenského státu
    a film je to do teď vynikající.
  • 00:14:51 Za pár let dostal Oscara film
    Moskva slzám nevěří.
  • 00:15:03 O dva roky před tím Muž a žena.
  • 00:15:06 -To bylo politické rozhodnutí.
    -Dobře, tak Muž a žena.
  • 00:15:11 Vedle toho dostal několik Oscarů
    Fellini, Bergman.
  • 00:15:15 Jak se to sejde.
  • 00:15:17 To, že něco dostane Oscara,
  • 00:15:21 to není, jako že dostane zlatou
    medaili.
  • 00:15:24 Když někdo dostane zlatou medaili,
  • 00:15:26 tak vyskočí nejvýš,
    doběhne nejrychleji.
  • 00:15:29 To jsme měli velké štěstí,
  • 00:15:31 že nás pan režisér Menzel
    nesešlehal proutkem
  • 00:15:34 jako jednoho producenta
    na karlovarském filmovém festivalu.
  • 00:15:39 Z mého působení v televizi si
    vybavuji pořad,
  • 00:15:43 na který se zbytečně zapomnělo.
  • 00:15:45 Název byl úctyhodný: Kinetická
    encyklopedie všehomíra.
  • 00:15:51 Připravovali ho šílenci kolem
    Marka Najbrta.
  • 00:15:54 Jeden díl byl věnován 17.
    listopadu, jak ho neznáte.
  • 00:16:38 Aurora Libera je zvlášť nebezpečný
    a zhoubný virus,
  • 00:16:41 je velmi odolný a přizpůsobivý.
  • 00:16:44 Doba inkubace je proměnlivá.
  • 00:16:46 V případě onemocnění je třeba
  • 00:16:48 napadený organismus léčit
    radikálními zákroky.
  • 00:17:03 Posloucháte vysílání
    Hlasu Ameriky...
  • 00:17:10 ...a na jaře si vrásky spočítám...
  • 00:17:12 Už tě máme, teď se z toho
    nevyvlíkneš.
  • 00:17:15 Dnes se prostřednictvím
    informačního prostoru
  • 00:17:18 encyklopedie všehomíra přeneseme
    o 10 let nazpátek do vypjaté doby,
  • 00:17:23 kdy se lámal chleba a pukaly ledy.
  • 00:17:25 Něžná, sametová, plyšová, falešná,
    ukradená, kolik různých přívlastků
  • 00:17:32 si vysloužila podzimní událost
    roku 1989.
  • 00:17:36 Někteří už skoro zapomněli,
    jiní si s ní lámou hlavy.
  • 00:17:40 Očitý svědek, příslušník,
    rodinný příslušník,
  • 00:17:44 historická osobnost, obyčejný
    člověk i zkušený imunolog,
  • 00:17:48 ti všichni i mnozí další se nám
    pokusí odpovědět na otázku,
  • 00:17:52 která zaměstnává nejednu českou
    mysl:
  • 00:17:55 "Co se to v tom listopadu
    tenkrát přihodilo?"
  • 00:18:00 Byl to jasný podvod, to mně nikdo
    nevymluví.
  • 00:18:03 To si zaplatili Fisherové, Baťové
    a McDonaldové,
  • 00:18:06 aby nás tu mohli vyžírat.
  • 00:18:09 To mně nikdo nevymluví.
  • 00:18:12 Přímo na tomhle místě se odehrála
    stěžejní část.
  • 00:18:19 Shromáždili jsme tu hromadu lidí
    a já jsem jim dával pokyny.
  • 00:18:27 První velká epidemie vyvolaná
    virem Aurora Libera
  • 00:18:30 zachvátila české země roku 1848.
  • 00:18:34 Opakovaně na naši populaci tento
  • 00:18:36 virus zaútočil v letech 1918,
    1945, 1948.
  • 00:18:43 Hrozivou pandemii na jaře 1968
    se podařilo zvládnout
  • 00:18:47 jen díky bleskové aplikaci
    zahraničních medikamentů.
  • 00:18:51 V následujících letech se situace
    výrazně zklidnila.
  • 00:18:55 Někteří z našich pacientů nebyli
    zcela vyléčeni.
  • 00:18:58 Bylo potřeba nad nimi zavést
    preventivní lékařský dohled.
  • 00:19:03 Nejúčinnějším způsobem boje
    s virem Aurora Libera je prevence.
  • 00:19:08 Jde o namátkové osobní prohlídky,
  • 00:19:11 registraci bacilonosičů
    a jejich pečlivé vyšetření.
  • 00:19:16 Případy, u kterých se vyskytnou
  • 00:19:18 příznaky chronického onemocnění,
    izolujeme v karanténě
  • 00:19:21 a podrobujeme speciálním léčebným
    procedurám.
  • 00:19:25 Obrodné Pražské jaro 1968 zmrazili
    soudruzi z moskevského Kremlu.
  • 00:19:32 To je Alexandr Dubček,
    symbol Pražského jara
  • 00:19:35 a bývalý nejvyšší představitel
    strany.
  • 00:19:38 Pro nás pro všechny to bylo
    veliké zklamání.
  • 00:19:41 Věřili jsme, že socialismus může
    mít lidskou tvář.
  • 00:19:47 Jak se ukázalo, tak to byl ten
    největší problém.
  • 00:20:09 Poprvé jsem ji viděl ve snu,
  • 00:20:12 mně se o ní zdálo již od malička,
  • 00:20:15 byla to moje milá noční můra,
  • 00:20:19 vždy tam stála sama, zakřiknutá,
    bezbranná, musel jsem něco udělat,
  • 00:20:28 třeba ji obejmout nebo ji nějak
    ochránit.
  • 00:20:34 Když jsem se potom probudil,
    byl jsem úplně zpocený.
  • 00:20:38 Za takový věci se tenkrát zavíralo.
  • 00:20:41 Byl hrozný tento stát,
    když musel jsi se dívat,
  • 00:20:46 jak zakázali psát
    a zakázali zpívat.
  • 00:20:52 A bylo jim to málo:
    poručili dětem
  • 00:20:58 modlit se, jak si přálo
    Veličenstvo Kat.
  • 00:21:03 Modlit se, jak si přálo
    Veličenstvo Kat.
  • 00:21:11 Na korouhvi státu je emblém
    s gilotinou z ostnatého drátu,
  • 00:21:18 páchne to shnilotinou.
  • 00:21:21 V kraji sídlí hejno krkavčí,
    lidu vládne Mistr Popravčí.
  • 00:21:33 Z vyléčených bacilonosičů se
    v některých případech stali
  • 00:21:37 ti nejlepší odborníci na potírání
    infekce Aurora Libera.
  • 00:21:42 Tento virus napadá nejčastěji
    mladé organismy,
  • 00:21:46 dosud nevybavené účinnými
    protilátkami.
  • 00:21:49 Na základě prvních příznaků bývá
    onemocnění mylně diagnostikováno
  • 00:21:54 jako generační konflikt.
  • 00:21:58 -Bude výročí Jana Opletala.
    -No a co?
  • 00:22:02 To se budete divit.
  • 00:22:04 Jestli tě tam uvidím,
    tak dostaneš takovej nářez,
  • 00:22:08 že jsi to v životě neviděl.
  • 00:22:10 To se ještě uvidí!
    Ať žije Havel.
  • 00:22:13 Já ti tu svobodu z palice vytluču.
  • 00:22:19 -Kouřil bys, co?
    -Kouřil by, kdybys mu dal.
  • 00:22:23 Já vím, že by kouřil, kdybych mu
    dal, ale já mu nedám.
  • 00:22:28 Kouření škodí zdraví.
  • 00:22:54 S tímhle záběrem byl velký problém,
  • 00:22:57 lidem v předních řadách se pletla
    hesla a navíc se stmívalo.
  • 00:23:03 Večer byla strašná zima.
  • 00:23:05 Nakonec se to povedlo hned
    na poprvé, bylo to ohromné.
  • 00:23:13 První vlna epidemie, která na
    dlouho změnila život celé naší
  • 00:23:17 společnosti, vypukla v podvečerních
    hodinách 17. listopadu 1989.
  • 00:23:22 I přes usilovnou snahu
    desinfekčního týmu
  • 00:23:25 se nepodařilo nákazu šířící se
    zejména mezi studenti VŠ zastavit.
  • 00:23:30 Nezbyla jiná možnost, než nakaženou
    mládež na vhodném místě izolovat
  • 00:23:35 a provést zákrok.
  • 00:23:37 Protože se někteří pacienti
  • 00:23:39 odmítali operaci podrobit
    dobrovolně,
  • 00:23:41 musela jim být nasazena narkóza.
  • 00:23:57 Tohle je záběr, na který jsem
    opravdu hrdý.
  • 00:24:01 Ten se kameramanovi povedl.
  • 00:24:04 Je to záběr, který obletěl celý
    svět, takový měl úspěch.
  • 00:24:16 Přesto, že léky byly hned nasazeny
    a se vší razancí,
  • 00:24:20 rozšíření nákazy se nepodařilo
    zabránit.
  • 00:24:23 Její první obětí se stal mladý
    člověk,
  • 00:24:26 student elektrotechnické fakulty
    Martin Šmíd.
  • 00:24:30 Drazí rodiče, drazí kamarádi,
  • 00:24:34 zvůle současného režimu se už
    nedá vydržet,
  • 00:24:38 nemohu nadále ohýbat svůj hřbet
    pod údery policejních obušků.
  • 00:24:43 Netrapte se pro mě vy,
    které jsem měl rád.
  • 00:24:46 Můj otec ať mně odpustí,
    že jsem nežil podle jeho představ.
  • 00:24:50 Snad jednou pochopí,
    že jsem nemohl jinak.
  • 00:24:54 Nedá-li se tu žít svobodně,
    nedá se žít vůbec.
  • 00:24:59 Sbohem všem. Martin Šmíd,
    17. listopadu 1989.
  • 00:25:16 Kohout.
  • 00:25:18 Kohout.
  • 00:25:22 Mlynář.
  • 00:25:24 Mlynář.
  • 00:25:27 Magor.
  • 00:25:29 Magor.
  • 00:25:39 Osobně jsem znal všechny disidenty.
  • 00:25:42 Lidé si disidentství strašně
    romantizují.
  • 00:25:46 Myslí si, že se to dělalo potají
    ve sklepích,
  • 00:25:49 že se psali petice a provolání,
  • 00:25:52 že všechny neustále šikanovala
    policie.
  • 00:25:55 Že nikdo nikdy nevěděl,
    kdy ho zavřou do vězení.
  • 00:26:00 Já to zažil a když si na to
    vzpomenu,
  • 00:26:04 tak musím přiznat,
    že to tak opravdu bylo.
  • 00:26:09 Virus Aurora Libera se šíří
    různými způsoby.
  • 00:26:12 Pacient se může nakazit podáním
    ruky, polibkem, pohlavním stykem.
  • 00:26:18 Zdrojem infekce může být
    telefonický rozhovor,
  • 00:26:21 cyklostyl, nevhodná četba, poslech
    infikované rozhlasové stanice.
  • 00:26:28 Tyátr, jeden velký tyátr.
  • 00:26:31 Televizním hvězdám přestaly stačit
    seriály,
  • 00:26:34 tak si vymyslely tohle divadílko.
  • 00:26:37 Ty jejich výkony stály za nic.
  • 00:26:41 Všichni vy, co cítíte jako my,
    vzdejme hold našim studentům,
  • 00:26:52 protože oni nás nejméně
    po 21leté nostalgii probudili.
  • 00:27:00 Nesouhlasíme s brutalitou
    policejních složek.
  • 00:27:15 My jsme s Vladimírem Justem jedno
  • 00:27:17 parodické představení "sklepákůŞ
    navštívili.
  • 00:27:20 Tam jsme si po letech ujasnili
    jednu záhadu.
  • 00:27:24 My jsme v naší Katovně jednou
  • 00:27:26 na Silvestra dospěli
    ke stejnému nápadu.
  • 00:27:32 Porovnejte, kdo se toho nápadu
    zhostil lépe,
  • 00:27:35 jestli Sklep nebo Rejžek s Justem.
  • 00:27:53 -Ahoj. -Ahoj.
  • 00:27:55 Zvukař, tohle není pořad
    pro neslyšící.
  • 00:28:03 Kolik zbývá? 20.
  • 00:28:07 Budeme ostřejší.
  • 00:28:08 Můžeme být ostřejší, může to být
    vyhrocené, ale pak zklidnit, věcně.
  • 00:28:12 Skákal bych si do řeči.
  • 00:28:15 Když se domluvíme, tak můžeme.
  • 00:28:21 To je čepice.
  • 00:28:24 Dobrý a ještě krásnější večer
    vám všem,
  • 00:28:26 kteří jste pravidelnými diváky
    našeho televizního,
  • 00:28:30 diskusního, kritického pořadu
    Hřmění,
  • 00:28:35 -jehož 57. vydání...
    -58. vydání...
  • 00:28:39 Aha, tak 58. vydání vysíláme.
  • 00:28:43 Rád bych tu přivítal moje milé
    hosty,
  • 00:28:47 kterými jsou: Jirka...
  • 00:28:48 Dobrý večer.
  • 00:28:50 Jiří...
  • 00:28:51 Dobrý večer, ahoj.
  • 00:28:53 David...
  • 00:28:54 Ahoj a dobrý večer.
  • 00:28:57 Na začátek bych navrhoval,
    abychom si řekli,
  • 00:29:01 co se v minulém týdnu stalo
    v kultuře.
  • 00:29:05 Ať už je to filmová, divadelní
    premiéra, vernisáž, výstava,
  • 00:29:09 architektura, to je na Davida.
  • 00:29:12 Děláme regionální pořad
    o architektuře.
  • 00:29:15 Jirka má něco.
  • 00:29:19 Vzpomínám si, že jsem byl na jedné
    zajímavé výstavě,
  • 00:29:22 byl tam chutný raut.
  • 00:29:24 To je fajn.
  • 00:29:26 Snažím se v poslední době mapovat
    pořady,
  • 00:29:30 které jsou v televizi o kvalitě
    počasí.
  • 00:29:35 Kvalita pořadů o počasí je horší.
  • 00:29:41 Zhoršuje se s tím počasím.
  • 00:29:45 Čekám, jestli se to na jaře
    nezlepší.
  • 00:29:49 Myslím, že to jde nahoru, dolů.
  • 00:29:53 Prší - je hezky, prší - je hezky.
  • 00:29:56 Myslím, že je to metafora.
  • 00:30:01 Tangenciála.
  • 00:30:10 Nechme eufemismů.
  • 00:30:16 Shrnul bych to.
  • 00:30:19 Jirkova nádherná metafora je tečkou
    za tím naším úvodem.
  • 00:30:24 Můžeme přejít k tomu,
    proč jsme se tu dnes sešli.
  • 00:30:28 Je to tato publikace, od pondělí
    leží na pultech knihkupců.
  • 00:30:33 Jmenuje se Bible.
  • 00:30:36 Mě by moc zajímalo, co si o tom
    kdo myslí.
  • 00:30:42 Těch kritických připomínek je
    celá řádka.
  • 00:30:48 Přebal, hřbet, grafická úprava,
    to, že je to ve verších.
  • 00:30:56 Kniha je pro mě literárně
    nevyvážená.
  • 00:30:59 Je ze dvou zcela neadekvátních
    částí.
  • 00:31:05 Je tlustá a stará,
    je tenká a nová.
  • 00:31:14 Během té staré čekáme na hrdinu,
    on nepřichází.
  • 00:31:21 A ta nová je jen o něm.
    To je ta aviváž.
  • 00:31:27 Jak začal David, tlustá - stará,
    tenká a nevím co,
  • 00:31:33 zadoufal jsem, že je to kniha
    anekdot z rodinného prostředí,
  • 00:31:38 stará, tlustá, chlap přijde domů,
    to není případ Bible.
  • 00:31:45 Jestli můžu, než mně skočíte
    do řeči,
  • 00:31:50 říkáte stará - mladá,
    tlustá - tenká, kniha je dlouhá.
  • 00:32:00 I kdyby byla o polovinu kratší,
    tak by furt byla dlouhá.
  • 00:32:09 To, co si myslím, že je hlavní
    výtka,
  • 00:32:12 tak je velké množství postav,
    nepřehledné množství postav.
  • 00:32:20 Nalistuj jakoukoliv stránku,
    myslím, že postav tam bude dost.
  • 00:32:24 "Toho dne Hospodin...Ş, musím říci,
    že ten se vyskytuje častěji.
  • 00:32:30 A přitom hospodyně tam není
    ani jedna.
  • 00:32:36 Je tu Hospodin, Jeremiáš,
    Nebukenasarovi, to nejde přečíst.
  • 00:32:44 Nemusíš, nepamatuji, co jsi říkal
    před chvíli.
  • 00:32:50 Syn svého strýce, to už, aby si
    člověk maloval graf, kdo je kdo.
  • 00:32:58 Shodneme se na tom, že velký počet
    postav je problémem Bible.
  • 00:33:04 Slyšel jsem to na každém kroku.
  • 00:33:08 Musím jmenovat jedno jméno
    z naší české literatury: Sekora.
  • 00:33:23 Sekora pro mě znamená desítky,
    stovky, možná tisíce postav.
  • 00:33:28 Já se v nich orientuju.
  • 00:33:32 Vím, že támhle ta postava nese
    jehličí tam,
  • 00:33:36 tamta postava nese mršinku tam.
  • 00:33:41 Jdu s tím, vyvíjím se.
  • 00:33:43 Evoluji.
  • 00:33:47 Pokud to není eufemismus,
    tak evoluji s postavami.
  • 00:33:50 Já kolikrát i evakuuji s postavami.
  • 00:34:11 V Sekorovi je hlavní hrdina,
    je tam Ferda,
  • 00:34:18 je tam od začátku až do konce,
    nečekáme na něj.
  • 00:34:22 Když tam není Ferda,
    je tam Pytlík.
  • 00:34:31 Potápník.
  • 00:34:34 To je krásná postava.
  • 00:34:35 -Archetyp ženy, to je ta...
    -Beruška.
  • 00:34:40 Šnek.
  • 00:34:42 Koník.
  • 00:34:44 Svatý Ferda, by se slušelo říci.
  • 00:34:49 Koukal jsem se do knihy,
    kterou teď hodnotíme,
  • 00:34:52 do jmenného rejstříku.
  • 00:34:56 Nenašel jsem tam ani Ferdu
    s Pytlíkem,
  • 00:34:59 ani Ferdu bez Pytlíka.
  • 00:35:03 Nakonec jsem tam nenašel ani
    ten jmenný rejstřík.
  • 00:35:13 Tady skutečně jmenný rejstřík
    není. Je tu 7 - 8 prázdných stran.
  • 00:35:19 Naštěstí nepopsaných stránek.
  • 00:35:24 Abych nešel do dnešního Hřmění
    nepřipravený,
  • 00:35:27 vzal jsem si tu knihu včera večer
    na záchod.
  • 00:35:33 Po pár stránkách jsem byl rád,
  • 00:35:36 že jsem si ji vzal právě tam,
    asi víte proč.
  • 00:35:43 Proto jsou tam ty prázdné stránky.
  • 00:35:54 Připomenu našim divákům,
    kteří přišli později,
  • 00:35:57 že si povídáme o Bibli.
    Pojďme dál.
  • 00:36:01 Jestli můžu, díval jsem se tam
    a zjistil jsem,
  • 00:36:07 že tam jsou pokusy o židovské
    anekdoty.
  • 00:36:17 Ani jedna nemá dobře postavenou
    pointu.
  • 00:36:20 Ani jedna není ta anekdota,
    které by se dalo smát.
  • 00:36:25 Můžu?
  • 00:36:26 Zkusme si jednu.
  • 00:36:28 Jednou vyháněl Ježíš zlého ducha
    z němého člověka.
  • 00:36:34 Takhle se vtipy o duchu
    ani o němém člověku nestaví.
  • 00:36:38 Natož pak o vyhánění.
  • 00:36:42 Kniha židovských anekdot to není.
    Co to vlastně je?
  • 00:36:47 Chci k tomu říci, že tam jsou
    prázdné stránky
  • 00:36:51 a hned za tím jsou mapy.
  • 00:36:57 Přátelé, podívejme se na ty mapy.
  • 00:36:59 Řekněte mně, jestli je možné
    podle této mapy se někam dostat.
  • 00:37:04 Ne.
  • 00:37:06 Na jedno místo možná.
  • 00:37:08 O tom nebudu diskutovat.
  • 00:37:10 Chybí zde benzínová čerpadla,
    motorest, tábořiště.
  • 00:37:15 -Přejezdy železniční.
    -Infrastruktura jako taková.
  • 00:37:21 Jako slepá mapka
    pro skautíky možná,
  • 00:37:24 to je trochu málo na takovou
    publikaci.
  • 00:37:28 Na knihu jsem se podíval
    z vědeckého hlediska,
  • 00:37:31 dostal jsem na to grant.
  • 00:37:33 Od nás.
  • 00:37:35 To nebudeme rozmazávat.
  • 00:37:37 Zaměřil jsem se na situaci,
  • 00:37:39 kdy Mojžíš vyvádí lid izraelský
    z Egypta.
  • 00:37:42 Mojžíš vyvádí.
  • 00:37:48 Přijde k moři, nakročí, moře se
    před ním rozestoupí,
  • 00:37:53 on suchou nohou přejde
    na Sinajský poloostrov.
  • 00:37:56 Já jsem jel do Chorvatska,
    nakročím,
  • 00:38:01 čekám, že to moře se rozestoupí,
    zahučel jsem tam po krk.
  • 00:38:06 V knize neplatí základní fyzikální
    zákony.
  • 00:38:09 Učebnice fyziky to také není.
  • 00:38:12 Jestli můžu něco říci, ta kniha
    je postavená na vodě.
  • 00:38:15 Musím říci, že se jí nedá věřit.
  • 00:38:19 To, co jsme na knihu nakladli,
    bych shrnul do jednoho ranku
  • 00:38:24 připomínek, který by mohl být
    v jednom šuplíku.
  • 00:38:28 Připomínku, kterou mám teď,
    bych dal nad ten šuplík.
  • 00:38:32 Stručně.
  • 00:38:34 Jestli já někdy něco napíši,
    což se může snadno stát,
  • 00:38:42 tak se pod to vždycky podepíšu.
  • 00:38:47 To víme.
  • 00:38:48 Jestli se podíváte do této knihy,
    i když mě napadá,
  • 00:38:53 že kdybych napsal takovou knihu...
  • 00:39:03 Podpis tu chybí.
  • 00:39:06 Z celé publikace mám dojem,
  • 00:39:10 že nějaký vydavatel s vidinou
    obrovského zisku
  • 00:39:13 zašel za nějakým pisálkem,
    neznámým,
  • 00:39:17 bouchl mu smlouvou na stůl
    a řekl: "Vyblij Bibli.Ş
  • 00:39:24 Mně je to líto, že to tak musím
    říci.
  • 00:39:28 Řeknu slovo závěrem, už na nás
    bliká červené světlo,
  • 00:39:33 že přetékáme do basketbalu.
  • 00:39:37 Závěrem chci říci, že kniha
    je skutečně špatná.
  • 00:39:49 Myslím, že David se malinko ukvapil
    ve svém soudu na tu knížku.
  • 00:39:55 Sám za sebe si nemyslím,
    že kniha je špatná,
  • 00:39:59 maximálně snad vyšla v nešťastnou
    dobu, to je všechno.
  • 00:40:16 Myslím, že i Tomáš se trochu
    ukvapil.
  • 00:40:21 Ať do mě hrom uhodí,
    jestli si myslím,
  • 00:40:23 že ta kniha je nějak špatná.
  • 00:40:32 Ježíšku, panáčku.
  • 00:40:52 Myslím si, pánové, že se tu bavíme
    o pro vás možná významných,
  • 00:40:57 ale jinak malichernostech.
  • 00:40:59 Rok co rok tu vychází zásadní
    věci, o kterých se nemluví.
  • 00:41:06 Ty věci nejsou podrobeny zásadnímu
    kritického rozboru.
  • 00:41:10 Vychází tu v různých verzích:
    v komiksech, převyprávěních
  • 00:41:15 filmových, televizních,
    literárních.
  • 00:41:18 Kniha byla napsány 4 autory.
  • 00:41:20 Nevadí mně, že jeden z nich byl
    celník a druhý lékař,
  • 00:41:25 kniha nepodržela žánr.
  • 00:41:27 Příběh, kteří čtyři autoři
    od sebe navzájem opisují,
  • 00:41:32 autorský zákon zapláče,
  • 00:41:36 vypráví příběh, který sám se sebou
    je v rozporu.
  • 00:41:40 Dopředu se inzerují věci,
    které se vzápětí objeví.
  • 00:41:43 Nepodržel žánr, když uvázl
    v akční poetice,
  • 00:41:50 tak najednou tam má sáhodlouhé
    traktáty, které se vyvrací.
  • 00:41:54 Jednou hrdina chce spasit svět,
    a ne ho soudit,
  • 00:41:57 jednou já ho nechci spasit,
    já jdu soudit.
  • 00:42:01 Začnu formální věcí, knížka nemá
    redakční, dramaturgickou práci.
  • 00:42:08 Není tam odpovědný dramaturg.
  • 00:42:10 Nemáš tam, kdo to přeložil,
    kdo to napsal.
  • 00:42:12 Tiráž je odbytá, není tam ani
    náklad.
  • 00:42:16 A znovu a znovu to vychází.
  • 00:42:20 Je tam zajímavé to, že se to tváří
    jako příběh,
  • 00:42:26 ale zároveň to předkládá
    filosofický koncept.
  • 00:42:29 -Pseudofilosofický.
    -Možná, to nevím.
  • 00:42:32 Co mě na tom zneklidňuje, je to,
  • 00:42:34 že filosofické představě chybí
    argumentace.
  • 00:42:39 Odvolává se na cosi, čemu já
    nemůžu rozumět.
  • 00:42:42 Je to nezávislá literatura,
    je to jeden z prvních samizdatů,
  • 00:42:47 který se mně dostal do ruky
    a velice si ho vážím.
  • 00:42:51 Nesouhlasím.
  • 00:42:55 Vem si primitivní myšlenku číslovat
    každou řádku, kapitolu,
  • 00:43:00 to je tak postmodernisticky
    banální věc.
  • 00:43:04 Věc, která se sama neobhájí
    potřebuje takhle tlusté citáty,
  • 00:43:08 které jsou tlustší než kniha,
    jak říká klasik.
  • 00:43:11 Tato věc je znovu a znovu vydávána.
    Myslím si, že je to neodpovědné.
  • 00:43:16 Komentáře k ní dokazují
    neuspořádanost textu.
  • 00:43:19 Jazyk, proboha.
  • 00:43:22 Pseudoarchaická čeština,
    nebo co to je.
  • 00:43:26 Myslím si, že jestli tu mluvíme
    o prznění vkusu novou,
  • 00:43:30 navázal bych na to.
  • 00:43:33 Vypsal jsem si pár věcí pro
    silvestrovské pobavení.
  • 00:43:39 Mezi titulky pokušení na poušti,
    to je jako z Peříčka.
  • 00:43:43 A teď každý z autorů se liší,
    nápad je 100krát omletý,
  • 00:43:48 že jednu událost líčí několik lidí.
  • 00:43:52 Byl vyvedený na poušť, jedna verze:
    "Byl pokoušen od ďábla...Ş
  • 00:43:57 Jinej, pár stránek za tím,
    redakční práce nulová:
  • 00:44:01 "Hned ho vyvedl na poušť
    a Satan ho pokoušel.Ş
  • 00:44:05 Tak, kdo to byl? Satan nebo ďábel?
  • 00:44:07 Takových věcí je tam spousta,
    divím se, že to vůbec vychází.
  • 00:44:11 Nedělal bych tomu reklamu.
  • 00:44:16 Nechali jsme si udělat bleskový
  • 00:44:18 průzkum u agentury Faktum, faktum,
    faktum.
  • 00:44:21 Jak sami vidíte, vy diváci jste
    rozhodli o tom,
  • 00:44:24 že my jsme byli 100% lepší.
    Děkuji za důvěru.
  • 00:44:30 Odbočení z publicisticko-kritické
    práce
  • 00:44:34 pro mě představovalo účinkování
    ve videoklipu Tata bojs
  • 00:44:40 v režii Jakuba Koháka.
  • 00:44:45 Byl jsem poctěn tím, že jsem si
    zahrál roli porotce
  • 00:44:49 s Vlastimilem Harapesem.
  • 00:44:52 Jak a proč a o čem jsme hlasovali,
    uvidíte teď.
  • 00:45:07 HUDBA
  • 00:45:28 Tak do tance, mládeži.
  • 00:45:30 HUDBA
  • 00:47:22 -Kdo je?
    -To jsem já.
  • 00:47:25 -Nejsi.
    -To jsem já.
  • 00:47:28 Jsem to já.
  • 00:47:29 Tak mně to dokaž, zazpívej mně
    nás poslední hit.
  • 00:47:32 Piti piti pa.
  • 00:47:35 HUDBA
  • 00:47:42 Tanec, to je tvůj život,
  • 00:47:46 nic jiného nechceš dělat,
    než tančit.
  • 00:47:50 HUDBA
  • 00:48:50 Hrůza.
  • 00:48:55 Aby náš pořad nebyl složen jen
    z archivních pořadů,
  • 00:48:58 rozhodl jsem se pozvat muže,
  • 00:49:00 který bude živě v ČT debutovat.
    Pepa Čečil.
  • 00:49:06 Pojď, nestyď se.
  • 00:49:09 -Ahoj.
    -To pivo nech.
  • 00:49:13 Pepa Čečil je znám jako interpret
  • 00:49:17 staropražských, hašlerovských
    a jiných melodií.
  • 00:49:24 -Sedni si už.
    -Musím si to otevřít.
  • 00:49:30 Několikrát hostoval v Krobotových
    představeních v Praze v divadle.
  • 00:49:36 Myslím si, že Pepa zahraje.
    Zahraj Pepo.
  • 00:49:40 Musím na hlasivky, jinak mně
    to nefunguje.
  • 00:49:46 Pepa se rozhodl jít tematicky
    do úvodní Horečky páteční noci,
  • 00:49:51 která je věnována mně, kritikům
    a kritice.
  • 00:49:54 Vybral píseň, která jako by byla
    adresována některým našim umělcům
  • 00:49:59 populární hudby nebo filmu,
    divadla.
  • 00:50:05 -Pepo, zahraj.
    -Můžu? -Musíš.
  • 00:50:18 Sedm let jsem na vandru byl,
    tři roky seděl v chládku
  • 00:50:24 a peníze jsem nenašetřil,
    šperháky mám v pořádku,
  • 00:50:30 první moje práce byla na Pankráci,
    na place,
  • 00:50:36 obíral jsem jednu frajly,
    dala se mně do pláče.
  • 00:50:43 Jdi do hajzlu, ty sajrajte,
    z očí ti teče maglajs.
  • 00:50:52 Mezi prsty samej nežit,
    s tebou bych nešel na rajz.
  • 00:51:01 Sedla si mně na kolínka,
    lízala moji bradu,
  • 00:51:07 ptala se mě na řemeslo,
    já jsem ji řekl, že kradu.
  • 00:51:13 Ty můj milej, z nejmilejších,
    já jsem taky zlodějka,
  • 00:51:20 jestli to tvé srdce zvolí,
    budu tvá milenka.
  • 00:51:26 Jdi do hajzlu, ty sajrajte,
    z očí ti teče maglajs.
  • 00:51:35 Mezi prsty samej nežit,
    s tebou bych nešel na rajz.
  • 00:51:47 -Děkuji ti.
    -A je to.
  • 00:51:49 Rádo se stalo.
  • 00:51:51 Skryté titulky
    Miroslav Hanzlíček

Související