Chat

Roman Mikluš
Záznam chatu z pátku 21. února 2014
Alena B.: „Pokud mám vozidlo poškozené výtlukem, mám právo i na náhradu za odtah nebo za náhradní vozidlo?“
Roman Mikluš: „Ano, máte právo na skutečnou škodu, která Vám vznikne v souvislosti s poškozením vozu. Takže zde přichází v úvahu i náklady z odtah a platba za pronájem náhradní vozu.“
Petr Jirka: „Jak prokážu, že se díra ve vozovce v danou chvíli nacházela na daném místě. Stačí foto?“
Roman Mikluš: „Obecně je dobré mít co nejvíce důkazů. Foto je určitě vhodné. Foťe nejen samotnou škodu, ale i celou situaci, tak aby bylo možné určit toto místo bez jakýchkoliv pochybností. Dále je dobré vzít si kontakt na případné svědky, ať už spolucestující nebo kolemjdoucí. Doporučuji také zavolat policii, to je dobré i pro zajištění bezpečnosti v daném úseku.“
Laura: „týká se finanční odškodnění pouze osob, které jsou pojištěné ? Je to tak ? Děkuji“
Roman Mikluš: „Obecně platí, že za škodu odpovídá ten, kdo ji způsobil, pojištění v tom nehraje roli. Pokud se Vám stane škoda, je třeba se tedy obrátit s žádostí o náhradu na toho, kdo ji způsobil, pokud je tento škůdce pojištěný, nahlásí on věc pojišťovně. Výjimkou je třeba povinné ručení, kde má plnit rovnou pojišťovna.“
Karel: „Dobrý den, sice je to již kvartál a pojistku - opravu auta jsem nakonec dostal vyplacenu v plné výši, ale jak je to s proplácením vedlejších nákladů, půjčením náhradního auta a lhůty na proplacení opravy? Česká podnikatelská pojišťovna (viníka) i přes policejní protokol že jsem poškozený, mi rezolutně dala najevo, že mi vyjma opravy auta odmítá uhradit mé náklady spojené s nehodou - pracuji v zahraničí a auto potřebuji denně. Celé martirium trvalo 1,5 měsíce, likvidátor byl neochotný, neodpovídal na emaily, telefon mi nedal a infolinka pojišťovny byla taktéž informačně nepoužitelná (prý předají stížnost likvidátorovi). Je nějaká instituce, na kterou se lze v případě poškození mých práv obrátit? Děkuji“
Roman Mikluš: „Zde záleží hodně na rozsahu sjednaného pojištění. Pojišťovny obeně zakomponovávají do smluv a svých podmínek různé podmínky a situace, ve kterých plnit nemusí. Jde o to se nedat, a pokud pojišťovna neplní, obrátit se s žádostí o náhradu buď přímo na toho, kdo škodu způsobil, popř. na příslušný soud. Zde bude potřeba kvalifikovaná pomoc advokáta (zaplatíte je služby a v případě vítězství v soudním sporu, vám bude muset prostistrana uhradit i tyto náklady na právní zastoupení). Nebo se obrátit na moderní službu získávání finančního odškodnění, kdy nic neriskujete, neplatíte nic předem (náklady a rizika nese společnost, která to za vás vyřizuje). Zaplatíte až provizi 25% z vymožené částky. Jsou to Vaše nároky a neměl byste si to nechat líbit.“
Petra: „Dobrý den, po dopravní nehodě byl osobní automobil od mého partnera oceněn totální škodou. Tento automobil jsem dlouhodobě použivala ke své dopravě já osobně. V automobilu jsem také havarovala, né mou vinou, kdy mi bylo ublíženo na zdraví. Pojišťovna partnerovi vyplatila částku po odečtení ceny použitelných zbytků vraku. Za tuto částku, ale ten stejný automobil nekoupíme. Mohu požadovat po pojišťovně při náhradě újmy na zdraví určitou částku na automobil, že se nemohu nyní dopravovat, že mi byla způsobena takto škoda (např. 15 tis. na starší automobil)? Děkuji“
Roman Mikluš: „Zde záleží na rozsahu pojištění. Pokud je sjednáno i např. pojištění škody na zdraví, lze takové plnění požadovat prostřednictvím pojišťovny. Zde ale bude pravděpodobně nutné domáhat se náhrady po tom, kdo nehodu zavinil.“
Petr: „Dobrý den, jak konkrétně byste postupoval v případě, kdy pojišťovna uplatní při výplatě pojistného plnění amortizaci? V našem systému "bezprecedentního" práva přece není možné se automaticky odvolávat na předchozí rozhodnutí soudu. Děkuji.“
Roman Mikluš: „V takovém případě je nutné dát pojišťovně najevo, že nejste nevědomí, a že víte, že taková praxe je nezákonná. Ostatně ústavní soud dal opakovaně za pravdu v těchto případech právě poškozenému. Pokud ani potom nebude chtít pojišťovna plnit, nezbude, než se obrátit na soud. Osobně máme zkušenosti s tím, že po kvalifikované výzvě advokátem, pojišťovny jednají o mimosoudním vyřešení sporu (jsou si vědomy svého chování na "hraně" zákona).“
Tomáš: „Dobrý den, zabývá se Vaše společnost dopravními nehodami a kompenzacemi za ně? Děkuji“
Roman Mikluš: „Ano máme s tím bohaté zkušenosti.“
Nováková: „Pokud je zaviněna dopravní nehoda řidičem,kdo je povinen poškozenému hradit ušlou mzdu v rámci nemocenské a bolestné?Sěkuji“
Roman Mikluš: „Zpravidla je to viník dopravní nehody, tzn. řidič vozidla. Ale předpokládá se, že má řádně zaplaceno povinné ručení a tak by tuto škodu mohla plnit i jeho pojiťovna. Povinný subjekt, je vždy viník, tedy řidič.“
Jarka: „Dobrý den, co se stane s plněním pojišťovny, když všechny náležitosti hlášení nehody oba účastníci řádně vyplní, ale viník je pak svojí pojišťovně nenahlásí. Co musí v takovém případě poškozený udělat, jak viníka donutit? Díky za odpověď“
Roman Mikluš: „Musí komunikovat s pojišťovnou, musí jí tyto věci nahlásit sám, pojišťovna by poté zase měla vyzvat viníka, ať se k tomu vyjádří, jestli to uznává. Předpokládám, že záznam o nehodě jste oba podepsali, takže by se viník neměl lehce vyhnout přiznání. Opět pak nezbývá než si zaplatit advokáta, nebo moderní službu, která celou záležitost vyřídí za vás.“
Nováková: „Jak by měl člověk postupovat při dopravní nehodě,když jse stal obětí nehody (sražení chodce automobilem),kde byla mnohočetná zranění? Má nárok na bolestné a náhradu škody za zničené věci?“
Roman Mikluš: „Ano, zde je důležité přivolat policii, pokud možno, přinutit viníka, aby setrval na místě do jejího příjezdu, opatřit si kontakty na svědky nehody. Poškozený má nárok jak na škodu na zdraví, tak také na náhradu věcné škody.“
Tomáš: „Dobrý den, je daná zákonem nějaká doba do které je viník nehody povinnen nehodu nahlásit pojišťovně??? Děkuji“
Roman Mikluš: „Přesná lhůta není, ale mělo by se tak stát co nejdříve, co nejdříve by měl také poškozený uplatnit své právo u pojišťovny, pokud jde např. o povinné ručení.“
Milan Šál: „Dobrý den. Já mám specifický problém a otázku. Koupil jsem vůz a během 3 dnů hledání vhodné pojišťovny jsem ho nechal povinně pojistit. V té době jsem nejezdil, takže nebyl důvod spěchat s pojištěním. Registraci, vzhledem k potížím a nutného objednání, jsem provedl později, ale povinné ručení jsem zaplatil do 3 dnů od koupi vozu. A nyní otázka. ČKP mě informovala, že jsem majitel vozu a v období 100 dní před zakoupením, kdy jsem nebyl majitelem nebylo sjednané povinné ručení. Požadují na mě nehorázných 5312kč, přitom roční pojistné mám na 1074 Kč. Poradíte mi, jak mám postupovat proti arogantnímu postupu ČKP? Vím, že to je veliký problém, kdy tato organizace nemá dobrou pověst, protože vymáhá peníze, od poctivých lidí, na které nemá právo. Pokud nejste schopen mi odpovědět, poraďte mi alespoň nějakým odkazem, kde se toto řeší, kde bych se dověděl, co mám dělat. Děkuji moc za odpověď.“
Roman Mikluš: „Dobrý den, tady nedokážu z hlavy odpovědět. Bylo by v hodné se z dotazem obratit na odborníky, kteří v klidu vyhodnotí všechny fakta týkající se vašeho případu. Například na portále www.vasenaroky.cz se řeší i tyto komplikovanější případy.“
Dagmar Balicka: „Auto jsem splácela 3 roky na splátky.Jak už bylo moje,měla jsem nehodu díky díře na vozovce do mě zezadu napálilo auto!Pojišťovna odhadla škodu na odpis,oprava by byla dražší než cena auta!Dostala jsem 12000!!!Nyní splácím další auto a ten kdo mi tu škodu způsobil je vysmátý a nestálo ho to vůbec nic!Příjde mi to nespravedlivé!!Jak se potom bránit v takovém případě.Můžete mi poradit !Děkuji“
Roman Mikluš: „Pokud nesouhlasíte s řešením formou totální škody, je třeba se bránit u pojišťovny. Pokud jsou další dodatečné náklady, doporučuji se obrátit na viníka nehody a na jeho pojišťovnu. Ale zde se mi zdá, že se kombinují 2 události v jednu. Pokud jste si totiž zničila auto z důvodu výtluku na silnici, měl vám celou škodu hradit povinný subjekt, tudíž vlastník komunikace. Pokud do vás zezadu narazilo další auto (nedodrželo bezpečnou vzdálenost), měla by vám škodu v plné výši hradit jeho pojišťovna, u které měl sjednáno povinné ručení. Chtělo by necht celou záležitost nechat posoudit odborníkem ve specializované společnosti.“
Andrea J.: „Dobrý den. Před půl rokem jsem byla ne vlastní vinou účastnicí dopravní nehody. V důsledku nehody bylo mé vozidlo zhodnoceno jako totální škoda a bylo mi vyplaceno 24tis. je to částka s kterou nesouhlasím a jako objektivní částku bych považovala částku cca 50tis. což je podle mě částka objektivní dle průměrné ceny na internetu. Mám právo se proti pojišťovně jako poškozený ohradit? Nelíbí se mi třeba zůstatková hodnota vozidla. Nehodu jsem nezpůsobila a tak se dále nechci věnovat rozprodávání zbytkových částí vozidla! Je možná nějaká mimosoudní dohoda? Myslím zda máte zkušenosti z praxe že to je reálné. Nebo mám šetřit síly a rovnou řešit s právníkem žalobou?“
Roman Mikluš: „Je třeba se bránit u pojišťovny, samozřejmě je možno dohodnout se i mimosoudně, ale z mé zkušenosti se pojišťovny plnění brání. Výzva občanem samotným v 98% případů nezabere. Odborné výzvy zkušeným advokátem, bývají řešeny mimosoudně (pojišťovna nechce riskovat další výdaje v případě prohraného soudního sporu). V některých případech raději čekají, jestli bude věc řešena soudně. Takže je možné, že podání žaloby bude opravdu jediný způsob řešení.“
Novák: „Prodám automobil (kupní smlouva,odhlášení vozidla,...atd),předám automobil kupujícímu a ten během své první jízdy způsobí autonehodu (dříve než jsem stačil zrušit povinné ručení)...budu z toho mít nějaký problém?“
Roman Mikluš: „Domnívám se že ne, odpovědný je vždy ten, kdo škodu spáchal, takže by to mělo jít z jeho peněženky, popř. povinného ručení, a je na něm, aby se o to přiičinil.“
Monika: „Dobrý den. Před měsícem jsme měli autonehodu (nedání přednosti v jízdě), vina byla bohužel na naší straně. Až při posílání údajů (hlášení o nehodě a technický průkaz) na pojišťovnu jsme si všimli, že jsme měli na vozidle propadlou technickou, což nezjistili na místě dokonce ani policisté. Uhradí tedy pojišťovna za nás druhému poškozenému škodu, nebo budeme vše platit my? Povinné ručení jsme platili vždy včas. Děkuji za odpověď!“
Roman Mikluš: „Tady dost záleží na rozsahu a podmínkách povinného ručení. Pokud ale povinné ručení platíte, přikláním se spíš k tomu, že pojišťovna škodu uhradí. Propadlá technická kontrola, je přestupek na pokutu u policie.“