Chat

Sankce za pochybení lékaře

Bc. Míša Svobodová

Záznam chatu z pondělí 21. května 2012

sss: „Jste spokojena se současnou právní úpravou v CR v oblasti sankcí za pochybení lékaře?“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, domnívám se, že práva českých pacientů jsou dostatečně zakotvena. Pacient má mnoho možností, jak si stěžovat.Může se obracet na různé instituce, orgány. Po právní stránce je tedy vše v pořádku. Trošku problematické je potom samotné vyřízení stížnosti. Často totiž například Česká lékařská komora stojí za lékaři a sankce jsou spíše minimální. S pozdravem, Michaela Svobodová“

V.: „Myslíte si, že webové stránky znamylekar.cz můžou pomoci odhalit pochybení lékaře?“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, pochybení lékařů pravděpodobně tato stránka neodhalí. Dle této stránky si můžete lékaře vybrat, může vás upozornit na jeho nedostatky, na to, že je nepříjemný, sympatický, že u něj musíte čekat měsíce na vyšetření. Nelze této stránce ale stoprocentně důvěřovat, často sem píší názory lidé, kteří mají s lékařem z nějakého důvodu spor. Často jsou tyto důvody osobní. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Helena: „dobry den, moje všeobecna lekařka má v čekarně věčně bordel....drobky, bláto a pod. dělá sama, bez sestry a dokonce v ordinaci to taky nevypada lépe....kde se můžu stěžovat, připadně je to na stížnost? už půl roku přemýšlím nad změnou...jinak mě pořád jen o něčem poučuje, ale neradí...“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den,Heleno, máte hned několik možností. V první řadě si můžete stěžovat u České lékařské komory, to je organizace, kde jsou sdruženi všichni lékaři. Napište stížnost, kde podrobně popíšete, co Vás trápí. Doporučuji, abyste skutečně zaznamenala úplně vše. Najděte si webové stránky komory a zašlete na uvedenou adresu. Konkrétné na právní oddělení. Napište celé své jméno i adresu, aby Vám mohla dát komora vědět, jak stížnost vyřešila. Rozhodnout musí do šesti měsíců. Myslím, že tato možnost je pro vás nejvhodnějí. Doporučuji ale, abyste raději lékařku změnila, pokud máte pocit, že vás jen poučuje, rozhodně to není dobrý předpoklad pro kvalitního lékaře, s pozdravem, Michaela Svobodová“

Blanka: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaká sankce hrozí praktické lékařce za ztrátu mé zdravotní dokumentace. Když jsem přecházela k nové, dala mi zapečetěnou obálku, byla tenčí, ale myslela jsem, že některé starší zprávy z knihy vyřadila apod. (ve skutečnosti v obálce bylo jen několik laboratorních výsledků, které odebírala ona, nic více), nová lékařka obálku převzala a nic mi k tomu neřekla, po dalších asi 3 letech jsem si našla opět novou, blízko nového bydliště, a v pořadí 2. lékařka mi řekla, že zdravotní kartu nemá, jen těch několik laborator. vyš. Pochybyly vlastně obě - první ji ztratila (po telefonním dotazování mi tel. pokládala a řekla, že je to tvrzení proti tvrzení) a druhá po otevření zapeč. obálka mi neřekla, že tam není má kompletní zdrav. kniha. Děkuji. Blanka“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den,Blanko, to je opravdu závažné pochybení. Měla byste sepsat stížnosti a rozesílat je na všechny strany. Lékařce hrozí pokuta půl milionu až milion korun. Určitě se obraťte na Českou lékařskou komoru, pak také na registrující orgán (krajský úřad). Velmi podrobně sepište, co se přesně stalo i datací. Poradila bych Vám,abyste se obrátila také na svou zdravotní pojišťovnu. Je to skutečně závažné pochybení. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Mirka: „Dobrý den, jsem lékařka na mateřské dovolené. Z mého pohledu vidím práva pacientů dobře zakotvené a dle mých zkušeností z praxe často až nesmyslně vymáhané. Přibývá agresivních pacientů působících na lékaře nátlak i s hrozbou žaloby (např. vyžadujících okamžité ošetření i přes přítomnost pacienta v těžkém stavu, který má přednost). Z důvodu rostoucího počtu stížností a žalob pacientů již nemám v plánu vrátit s po MD do klinické praxe.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, souhlasím s Vámi. Práva jsou důsledně zakotvena, problém je v tom, že si lidé stěžují kvůli drobnostem, závažná pochybení bývají často nedostatečně řešena, problematické bývá také odškodnění pro poškozené. Je tedy stále co upravovat a zlepšovat. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Jana Čermáková: „Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda je normální, aby obvodní lékař ordinoval pouze na objednání. Jedná se o obvodní lékařku mé dcery, kterou bez objednání neošetří. Děkuji Jana Čermáková“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, Jano, obvodní lékař musí mít několik hodin, často ráno, kdy bere "bolestivé" případy. Objednání není příliš flexibilní. Obraťte se na Českou lékařskou komoru. Více najdete na stránkách této komory. S pozdravem, M. Svobodová“

Zdeňka: „Dobrý den, prosím, můžete více rozvést, jak se může (jak by se měla) zdravotní pojišťovna angažovat, pokud u nich vznesu podnět na pochybení lékaře? Bohužel moje zkušenost je taková, že jsem se na své zdravotní pojišťovně (VZP) informovala, zda mohou něco podniknout, když chci vznést na lékaře stížnost a bylo mi řečeno, že sice na daného lékaře už dostali několik podnětů, ale oni jako pojišťovna s tím nic dělat nemohou. Děkuji, Zdeňka“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, Zdeňko, jakou pojišťovnu máte? Sepište písemnou stížnost a zašlete ji na pojišťovnu. A zároveň na Českou lékařskou komoru i registrující orgán. Pojišťovna prostřednictvím svého revizního lékaře prověří postup lékaře, ověří i vyúčtování zdravotní péče. Případně by nemusela s lékařem ani smlouvu znovu uzavřít, pokud by stížností bylo hodně a pochybení závažné.¨ S pozdravem, Michaela Svobodová“

Markéta: „Stále se řeší problém, jak má postupovat nespokojený pacient proti lékaři. Ale jak má postupovat nespokojený lékař, když se pacient k němu nechová adekvátně, nedbá jeho rad apod. Pacient lékaře změnit může, ale lékař pacieta? Lékař se prakticky bránit nijak nemůže. A to se veřejně nikde neřeší!“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, zákon o zdravotních službách myslí i na lékaře. Pokud pacient dlouhodobě nedodržuje léčebný režim, porušuje rady lékaře, pak může lékař ukončit péči o tohoto pacienta. Takže určitou možnost máte. S pozdravem, Michaela Svobodová“

iveta.mullerova@seznam.cz: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli byste mi byli schopni poradit. Stala jsem se „obětí“ ortopeda, který mě přemluvil k darování štěpu z kosti mému postiženému synovi. Zapomněl mi sdělit, že mě nebude operovat sám, jak uvedl v lékařské zprávě pro nemocnici, ve které operuje, ale jeho mladý syn. Problém je, že plánovanou operaci mého syna jsem z tohoto důvodu zrušila, protože není možné, aby tento mladík ho operoval s ohledem na výjimečnost jeho operace. Proto jsem navštívila jiného ortopeda, který se podivil nad skutečností, že byl štěp vyoperován mě a nikoliv synovi při jeho vlastní operaci. Z výše uvedeného vyplývá, že původní ortoped mi nesdělil všechny možnosti operace pro mého syna a zbytečně mě poškodil na těle a z peněz státu vzal prostředky na mojí zbytečnou operaci. Myslíte si, že my můžete poradit, jak dál postupovat? Děkuji Vám za radu. Zdraví Vás Iveta Müllerová Předem Vám děkuji za pomoc.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, Nejsem si jistá, jak by na to reagoval registrujícíorgán, případně Česká stomatologická komora. Tyto případy jsou hodně sporné. Obraťte se na na komoru a poraďte se s ní, lékař mohl porušit právo na veškeré informace. V takovém případě by tuto záležitost měla skutečně řešit komora. Na webových stránkách si najděte číslo nebo email na právní oddělení a kontaktujte ho. Odkáže Vás případně dále, s pozdravem, Michaela Svobodová“

milena: „Dobrý den, je nějaká maximální lhůta pro podání stížnosti na lékaře? Mám v sobě stále pocit křivdy na chování lékařky i když je to již delší dobu. Děkuji, milena“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, ano u České lékařské komory musíte stížnost podat do roka od dané události. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Lucie: „Dobry den,prisla jsem pozde k TV a rada bych zanala odpoved:Byla jsem se synem na trhani mandli a pri teto operaci mu dali ventilancni trubicku do ucha.Po pul roce jsme sli na vytazeni.Jeden den k prijetipapirovemu a druhy den na vykon.Prijem provedla jedna lekarka a vykon druha.Na prijmu jsme VT meli v uchu a druhy den dali synka do narkozy a druha lekarka trubicku nenasla.Ucho bylo krvave abylo videt,ze hledala.Syn mel pak hned anginu a bolave ucho za tyden.Po mesici a pul jsme sli opet na kontrolu,kterou provadela doktorka co nas papirove prijmala a ta opet nasla trubicku v uchu a musime jit opet do narkozy .Myslite,ze mam narok na odskodneni,alespon cestovneho,dva pracovni dny,ktere jsem ztravila s nim ?Kdyz pominu bolestne a riziko,ze jde 3x za tak kratky cas do narkozy?Dekuji“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, určitě to není standardní postup. Stěžujte si přímo u vedení nemocnice, kde byl zákrok proveden. Sepište si na papír, co se přesně stalo a případně napište i částku, kolik byste si představovala. V rámci mimosoudního vyrovnání by vám mohlo vedení nemocnice vyhovět. Soudní cesta nemá smysl. Vyšlo by Vás to na příliš mnoho peněz. Zkuste se domluvit takto. S pozdravem, Michaela Svobodová“

GM: „Přesná adresa ČLK, kam podat stížnost?“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, Česká lékařská komora Lékařská 2/291 150 00 Praha 5“

Lenka J.: „Dobrý den, dá se zpětně ještě nějak šetřit případ, kdy došlo díky péči lékaře k celoživotní újmě a následky na zdraví. Je to již asi 20 let. A kam se případně obrátit. Děkuji Vám za odpověď.“

Bc. Míša Svobodová: „Dvacet let je velmi dlouhá doba, nejsem si jistá, zda byste ještě mohla vysoudit nějaké odškodné. Na Českou lékařskou komoru se již obráti nemůžete, tam je možné obrátit se maximálně do roka od dané události. Obraťte se například na právníka férové nemocnice.(www.ferovanemocnice.cz)Poradí vám, jak postupovat, s pozdravem, Michaela Svobodová“

Hana I.: „dobrý den, kde si mám stěžovat, když obvodní lékař vybíra poplatek i za úkony, za které by neměl na něj mít nárok...např. když napíše recept či dělá odběr. Nebo gynekoložka, která si řekne částku, např. jednou 50,- podruhé 80,- asi jak ji napadne. Děkuji“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, stěžujte si na zdravotní pojišťovně a u samotného lékaře (pak registrujícho orgánu, tedy krajského úřadu). Nejdříve si sepište, kolik přesně za jaké úkony lékařka vyžaduje, abyste měla vše zapsané. S pozdravem, Michaela Svobodová“

GM: „Dá se stížnost podat mailem?“

Bc. Míša Svobodová: „Ano, jistě, MS“

GM: „Kolik procent stížností na lékaře je vyřízeno kladně? Jak je to s podáním do Štrasburku?“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, celkové číslo Vám neřeknu, ale například Česká lékařská komora eviduje zhruba dva tisíce stížností ročně. Z toho jako oprávněné uzná zhruba třetinu stížností. Do Štrasburku můžete stížnost podat, ale nestává se to, s pozdravem, Michaela Svobodová“

Zuzana Koptišová: „Dobrý den,Mám starosti s lékařkou.Před rokem jsem se od ní odhlásila ale nechtěla mi dát mojí zdravotní kartu,slíbila mi že jí novému lékaři pošle ale ještě se tak nestalo.Nový lékař si jí už i sám vyžádal ale stále se nic neděje.Nevím co s tím dál dělat.Děkuji za odpověd,Zuzana K.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, rozhodně se obraťte na Českou lékařskou komoru a také na registrující orgán, tedy krajský úřad. To je rozhodně závažné pochybení. Lékařce hrozí vysoká pokuta. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Hana I.: „A mohu se na zdravotní pojišťovnu, jak jste mi před chvílí radila obrátit i anonymně?či musím uvádět své jméno. Vsichni to o lékaři vědí, že vybírá neoprávněně poplatky,ale každý se asi bojí to říct veřejně.Jestě jednou děkuji.“

Bc. Míša Svobodová: „Můžete, ale pojišťovna to nemusí řešit. Odpovědět musí jen konkrétní osobě, takže se vám může stát, že vaší stížnost budou ignorovat, s pozdravem, Michaela Svobodová“

Pavla: „Dobrý den, chtěla bych se optat, když jsem změnila odborného lékaře (gynekologa) a minulý lékař mi nechce vydat mou dokumentaci dostala jsem jen zprávu z nemocnice (kde jsem byla na operaci). Mám právo na výdej dokumentace a jestli ano dá se lékař nějak "donutit" k vydání karty. Děkuji za odpověď.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, samozřejmě, že máte právo. Musí Vám dát buď originál, případně kopii. Obraťte se písemně na svého bývalého lékaře s tím, že pokud Vám kartu do nějaké doby nezašle, budete si stěžovat u krajského úřadu, případně profesní komory, S pozdravem, Michaela Svobodová“

helena: „Dobrý den! Mám delší dobu problém s mojí paní zubařkou, chodím k ní s dětma již několik let.Každopádně bych oděšla jinam , ale jsem z Karviné a tady mě nikdo nechce s dětma vzít.Jde o to , že si třeba nechám zhotovit korunku v hodnotě 5000 a když zažádám o doklad nechce mi ho nikdo vystavit.Nechají mě schválně čekat a sestra mi řekne po delší době že paní doktorka nemá čas, že ho budu mít příště v kartě.Zase nic vůbec se na doklad nikdo nikdy nezeptá a toplatím pořád větší částky.Paní doktorka je arogantní má k ruce 3 sestry, drahé přístroje a všude kamery.Nevím kdybych si stěžovala jak to dopadne? K paní doktorce bych chodit už nemohla a nevím potom kam bych šla.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, abyste si mohla stěžovat u krajského úřadu, musela byste si nejprve stěžovat u samotné lékařky, což nechcete. Raději si tedy stěžujte u České lékařské komory, pravděpodobně lékařka porušuje etický kodex. Případně pak na zdravotní pojišťovnu. Anonymní podání však nedoporučuji. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Venda: „Dobrý den,tak tedy jinak?Když nechcete poradit jak veřejně pochválit,tak zdělte kdy bude nějaký pořad kdy bychom mohli veřejně vyzvednout a pochválit práci lékařů a sester.Děkuji .Venda“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, Vendo, omlouvám se, otázek je mnoho, chvíli trvá, než se ke všem dostanu. Bohužel Vám příliš neporadím, kde lékaře můžete veřejně pochválit. Můžete například napsat na stránky znamylekar.cz, kde jej vychválit můžete, případně se obraťte na vedení nemocnice a lékaře pochvalte. S pozdravem, Michaela Svobodová“

Věra: „Dobrý den, má oční lékařka ve své ordinaci prodává i kontaktní čočky. Při mé poslední návštěvě jsem jí přiznala, že v rámci úspor jsem si tentokrát objednala kont. čočky přes internet a jsem s nimi spokojená. Ona mi dala najevo svou nelibost a otevřeně mi sdělila, že pacienti, kteří si kupují u nich čočky, mají od ní také 100% péči a tudíž, já ať s ní nepočítám. Může si toto dovolit tvrdit? Dost mě to pobouřilo a to nehledě na to, že poslední čočky u nich zakoupené, mi vědomě předávala již po jejich prošlé lhůtě spotřeby. Mám možnost si někde stěžovat? Sama jste zmiňovala, že to může narušit naše další vztahy... do teď jsem se svou lékařkou byla spokojená. Děkuji za odpověď a přeji příjemný zbytek dne. Věra“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, rozhodně si toto nemůže dovolit. Lékařka musí všem pacientům věnovat stejnou péči. Stěžovat si můžete u České lékařské komory, pak také u zdravotní pojišťovny. Rozhodně si však stěžujte, s pozdravem, Michaela Svobodová“

Lucie J.: „Hezký den,chci se zeptat,zda si mohu stěžovat i anonymně?Nejsem bohužel s města a nemám na výběr, lékařka má ordinaci i v sousedních obcích. Navíc by mě určitě dělala zle a nejen mně, ale celé mé rozšířené rodině (na vsi se znají všichni). Nejde ani tak o léčebný postup, spíš na její suverení a arogantní chování či vybírání poplatků,na které nemá nárok.Děkuji.“

Bc. Míša Svobodová: „Hezký den, můžete si stěžovat anonymně, ale přednostně jsou řešeny stížnosti s podpisem. Vaše připomínky chápu, ale bohužel to nelze vyřešit. Obraťte se na Českou lékařskou komoru, měla by být při vyřizování stížnosti diskrétní. s pozdravem, MS“