Chat

metodička Multidisciplinarity v gesci MZ ČR

Marie Zimmermannová

Duševní zdraví dětí

Záznam chatu z pátku 14. ledna

Pavel Krištof: „Dobrý den paní doktorko. V jaké fázi se momentálně nachází reforma dětské psychiatrie ? Děkuji. P.“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, reforma má několik let realizace za sebou. Nicméně jsme stále na začátku. Cílového stavu reformy - tzn. minimalizace lůžkové psychiatrické péče a přenesení péče lidem s psychickými obtížemi primárně do přirozeného prostředí a to včetně akutních obtíží, je práce ještě na řadu let. Nicméně první pozitivní výsledky již vidíme.“

Michal: „Dobrý den, 8 lety syn nárazově nezvládá odchod do školy či na kroužky ( nervozita, zvracení) ve škole prospívá dobře, neshody se spolužáky nemá. Je na místě navštívit odbornou pomoc?“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, pokud problém trvá déle než 14 dní, stav se nezlepšuje, doporučovala bych konzultovat situaci s psychologem či psychoterapeutem. Aby se problém nevlekl moc dlouho, nezesiloval. Nejlépe se situace řeší hned v začátcích. Podpora syna odborníkem nebude určitě zbytečná. Možná bude stačit jen dvě, tři setkání. Pokud byste narazili na dlouhé čekací doby u psychologů na pojišťovnu, tak doporučuji kontaktovat dobrého psychologa či rodinného terapeuta mimo pojišťovnu, kde jsou většinou čekací lhůty kratší.“

Monika Naglova: „Dobry den, mam dotaz, kdyz s dcerou (18 mesicu) jdeme do koletivu, kde jsou deti, vrha se na ne, zprvu je silne obejme az kolikrat spadnou, vyuzije toho a kouše je ... doma to urcite nevidi, jsme s partnerem klidne osoby...prosim o radu co delat, nejedna se uz o dusevni poruchu? Pouzivame rollon calmer kdyz jdeme mezi deti .. ale nevidime zlepseni. Dekuji“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, domnívám se, z toho, co píšete, že o duševní poruchu nejde. Takto malé děti si budují hranice, učí se kontaktu s ostatními. Důležité je dítě fyzicky netrestat, pokud se tak zachová. Důrazně použít slovo "ne" a zaměřit pozornost dítěte ně něco jiného. Pokud je tato sitauce typická vždy, když přijde do kolektivu, bude dobré, když takovým situacím zkusíte předejít např. tím, že kontakt s dalšími dětmi uděláte hned společně - vezmete dítě, společně půjdete pozdravit ostatní, dcera může kontrolovaně pohladit druhé děti, atp. Pomoc jí ten kontakt usnadnit. Dítě nepotřebuje pouze slyšet, co nemůže, ale potřebuje vědět, jak to má udělat jinak. Ale myslím, že se nemusíte obávat, spousta z těchto věcí často pomine s věkem a dozráváním dítěte.“

Alena: „Dobry den, syn 12let začal cca před 2lety dělat ritualy, má několik úkonů co musí vykonat než třeba usne,nebo se zeptá a nestane nic, když zapomene na nějaký rituál. Psycholožka z PPP mne řekla, že je na něho vyvíjen tlak ve škole a v období tlaku se to víc vyskytuje. Snažíme se ho nepretezovat a nechávat mu čas pro sebe, máme hezky vztah v rodině. Dost ještě kokta. Mám to řešit s psychiatriem a lekama? OCD poruchou jsem trpěla taky, tak mu vysvetluji, že se nemusí strachovat a nic se nestane, když neudělá co mu myšlenky nabízí a že si může sám řídit a vybírat myšlenky.Ale nebere to ode mě asi vážně a pořád řekla bych přidává víc rituálu. Děkuji moc“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, dle mého je psychiatr a zejména léky až úplně poslední fáze. Léky nenaučí syna situaci zvládat. Pokud má OCD - čím dřív, se naučí s ní vědomě pracovat, tím ho OCD bude méně "ovládat" v dalším životě. Na OCD velmi dobře "zabírá" KBT terapie - kongnitivně behaviorální terapie. Doporučuji synovi najít nejen psychologa, ale psychologa s KBT psychoterapeutickým výcvikem, který by dokázal pracovat s dětmi. Minimálně alespoň psychologa s psychoterapeutickým výcvikem. Možná bude přínosné, když mu vedle nabídky, jak si s tím poradit řeknete také to, že sama jste s tímto onemocněním bojovala sama. Možná se tak stalo a to bude důležité proto, aby s Vámi věci mohl sdílet. Nicméně on si bude potřebovat najit svojí vlastní cestu, svoje techniky a strategie zvládání. Nic se nedá 100% přenést, co zabíralo Vám, nemusí jemu.“

Kateřina Novotná: „Krásný den přeji, já bych se prosím chtěla zeptat, zda obecně existují nějaká doporučení nebo rady, jak předcházet psychické nepohodě, nebo problému. Jak já, jako rodič, mohu pomoct svému dítěti efektivně eliminovat např. stres a následně pak vznik psychického problému, nebo jakoukoliv jinou “nepohodu”? Mnohokrát děkuji“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, existuje řada doporučení, řada různých přístupů. Obecně lze doporučit: - vytvořit si vlastní rodinné rituály, které tvoří dětem jistotu a bezpečí - vytvořit si každý den prostor s dítětem, kdy mu budete naslouchat, věnovat pozornost jen jemu, nebudete vyrušování mobilem, televizí, atp. - trávit společně aktivně čas - děti fyzicky netrestat - učit ho k respektu ne k poslušnosti - nejdůležitější je ukazovat dítěti na vlastním příkladu jak zvládat stres - pokud dítě křičí, je v afektu, snažit se zůstat co nejvíce v klidu. Pokud začnu křičet a dostávat se do afektu sám, těžko ukážu dítěti příklad, jak zvládat krizovou situaci, atp.“

Jana: „Dobrý den, naše vnučka mívá hysterické záchvaty a pláč i třeba po malém napomenutí, je jí 8 let. Vše se jí dotkne. Někdy si myslím, že má nějakou poruchu. Nemáme navštívit psychologa?“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, pokud jde o dlouhodobější problém, situace trvá minim. 14 dní, nelepší se. Návštěva psychologa by byla vhodná. Společně s dítětem by měl dostat podporu i rodič, případně další důležitá osoba (např. babička), aby věděli, jak jinak s dítětem komunikovat.“

Maminka Petra: „Dite druhacek zacal mit odpor chodit do skoly, protože na chodbách musi mit nekompromisne roušky az pod nos, pokud to tak nemají, ucitele stale napominaji a skarede pak na deti koukaji. Jsou na deti nepříjemné. Je tam protivna uklízečka, ktera na deti řve pri odchodu ze školy. V jidelne na deti rve ,, sekuriťák,, pokud nemají deti pri stani ve fronte na obed rousku na nose... Sla jsem k dětskému lekari a ten mi napsal doporučení k psychiatrovi pro dite, že pry nezvlada direktivní vychovu. Je toto pořádku? Kdyz se dite v něčem neciti dobře, tak je chyba v dítěti a posle se k psychiatrovi? Pani ucitelka ve tride mi rekla, ze je synek ve tride hodný a nema zadne problemy... Děkuji“

Marie Zimmermannová: „Dobrý den, většinou nejde o to, že dítě někam pošleme a oni ho tam "opraví". Na psychickou dítěte a jeho "nezvládáním" situací má významný vliv okolí - primárně rodina a pak další důležité osoby či prostředí (např. učitel). Oslovila bych třídního učitele situaci s ním probrala. Případně bych oslovila školního psychologa, či výchovného poradce, který by mohl být prostředníkem mezi dítětem, školou, Vámi a být také oporou pro dítěte. Direktivní výchova není dobrý nástroj.“