Chat

režisér

Jiří Strach

Tajemný vrah stále uniká a z původních podezřelých se postupně stávají další oběti. Je možné, aby pachatel nakonec vůbec nebyl z tohoto světa?

Režisér detektivního triptychu Ztracená brána Jiří Strach bude odpovídat jen chvíli před vysíláním závěrečného dílu!

Záznam chatu z neděle 23. září 2012

Michal Dobíhal: „Dobrý den, především bych rád poděkoval celému štábu za to, že opět alespoň na chvíli výrazně zvedly úrověň kvality českých televizních pořadů. Nezvažujete, pokud se Vám dostane do rukou opět nějaký kvalitní materiál, zpracovat jej jako celovečerní film pro distribuci do kin? Děkuji.“

Jiří Strach: „Dobrý den všem závislákům, co v neděli odpoledne dřepí na těhletech internetech! :-) Děkuji za pochvlu Ztracenky, snažíme se to za veřejnoprávní naše/vaše peníze točit co nejpoctivěji a jsem pokaždé rád, když si toho jako diváci všimnete. Do kin samozřejmě s velkou chutí, bude-li příležitost a finance na realizaci. A teď několik nadějí před sebou vidím - Epsteinův scénář podle novely Michala Hvoreckého "Wilsonov" a poslední scénář Jiřího Hubače "Salon Gruber". To je úžasný text odehrávají se kolem krejčovského salonu židovské rodiny v prvních dnech protektorátu.“

Markéta: „Zdravím Vás :) Opět moc povedené.Stejně jako Ďáblova lest na kterou se zpětně ráda koukám! Chystáte nějaké další "pokračování"? S pozdravem M.“

Jiří Strach: „Děkuji. Pokračování se nebráním, záleží na autorovi Arnoštu Vašíčkovi, jestli bude mít chuť a s čím přijde. Ale mám takové tušení, že jestli nějaký další triptych s trojicí Sumara-Runa-Šímová vznikne, bude asi poslední. Vždyť já si postupně nechávám "vyvražďovat" ty nejlepší české herce! Kdo by v dalších dílech pak hrál, když jsou jejich postavy pod drnem...? :-)“

Filip B.: „Dobrý den, děkuji vám za super filmy - Anděl Páně, Brainstorm, Povodeň, Ďáblova lest, Ztracená brána...zajímalo by mě, jestli neplánujete film s podobnou tématikou jako Ďáblova lest a Ztracená brána i pro kina - na velké plátno by se takový film určitě krásně hodil. :) Dále, vyjde Ztracená brána na DVD, nejlépe na Blu-ray? Mám ještě jeden dotaz - jelikož se zajímám o amat. film a filmu bych se chtěl věnovat i v životě (je mi 15), zajímalo by mě, jaké jsou podle vás vlastnosti dobrého film. režiséra? Poslední - jde na vás někde sehnat e-mail? Díky :)“

Jiří Strach: „Rád bych natočil román Miloše Urbana "Sedmikostelí". Ale je to natolik výtečná kniha, že ji nechci zkazit nějakými kompromisními podmínkami. Takže buďto se na 7K najde silný finanční partner nebo producent, nebo prostě nevznikne vůbec. Sedmikostelí je můj velký letitý sen, ale jak mi říkal Miloš Urban: nejhezčí sny jsou právě ty, které se nevyplní. Snad nebude mít pravdu.“

Jiří Profota: „Dobrý den, mám na Vás dotaz - jak to vypadá s vaším filmem o Janu Husovi? Na čem v současnosti pracujete? Děkuji. Vše dobré. JP“

Jiří Strach: „On nebude ni tak o Husovi, jako o jeho hlavním rivalovi Štěpánovi z Pálče. Ale Páleč by nebyl bez Husa, že... Scénář právě píšu, rodí se pomalu, protože téma je to vskutku velmi obtížné. Ale domnívám se, že je nejvyšší čas celé husovské téma přednést podle poznatků historiků a ne tak, jak nás učil Nejedlý a jiní soudruzi. Vím, že mnozí budou říkat: "Tenhle katolík chce točit o Husovi?!" ...Ale pravda je taková, že čím více se Husem zabývám, tím více se domnívám, že Jan Hus prošel nebeskou branou vítězně. A že tam sedí na čestnějším místě, než leckdo z katolíků... V jeho příběhu se totiž odehraje jedna fatální věc, kterou málokdo postřehne, málokdo ji dá ten pravý teologický či osudový význam... :-)“

A.Šnajdr: „Pane režisére, podle vaší nápovědy (LOVKASM) mě jasně vyplývá, že vrah je pan Langmajer, který vlastně není z tohoto světa. Mám pravdu?“

Jiří Strach: „Přece nechcete, abych vám teď řekl jak to dopadne.. :-) Ale dám jiný drobný návod: "Kdo mi dá napít ze studny, která je u brány?" (2.Sam 23,15)“

CAPO: „Dobrý den, jak jste přišli na nápad zakomponovat do příběhu svobodné zednáře a chystáte ještě nějakou další takto povedenou trilogii??? Děkuji a gratuluji k dobré práci:-)“

Jiří Strach: „S Arnoštem Vašíčkem jsme se shodli, že zednářská lóže je ideálním dostředivým jevištěm. A návazná symbolika kromě hermetické zajímavosti i mnohdy působivě děsuplná... Vlastně ideální dramatická materie pro thriller... nakolik vyprávěný často v nadhledu. :-)“

Glass Inferno: „Dal jste do triptychu Ztracená brána i politiku?“

Jiří Strach: „Copak vy ji tam někde vidíte? :-)“

GI: „Jakou má zatím sledovatnost Ztracená brána?“

Jiří Strach: „Zatím jsme po dvě neděle dosáhli sledovanosti kolem milionu a vyhráli nad všemi ostatními televizemi. Snad dnes večer vyhrajeme potřetí. Sledovanost ale pro mě není tak podstatvná jako fakt, že druhý díl sledoval ještě o 50tis diváků více... To znamená, že všichni, kteří viděli první díl, si pustili i druhý. Příběh je chytil a to mě jako vypravěče nesmírně těší.“

Glass Inferno: „Jak je těžké točit triptych?“

Jiří Strach: „Těžké to je. Udržet diváka po tři večery, přičemž mezi nimi je týden pauza, není vůbec jednoduché. Na tom samozřejmě nemá zásluhu jen režisér, ale i herci, dramaturgie, kameraman, hudební skladatel a další. Je to práce celého týmu. A já jsem jen jeho součástí.“

Jiří Profota: „Dobrý den, líbí se mi, jak se umíte lidsky a přitom poctivě vyjádřit o víře, ač je to téma hodně osobní. Děkuji. JP“

Jiří Strach: „Děkuji. Na to neumím odpovědět jinak než Mt 10,32-33.“

Pavel: „Pane Strach, musím konstatovat, že jste snad jeden z mála televizních režiséru na jehož filmy se dá v poslední době dívat. Děkuji.“

Jiří Strach: „Děkuji. Ale myslím, že nás zdaleka není málo. Když pominu jména zkušených kolegů, tak i v té nejmladší režisérské generaci vidím spoustu talentovaných kluků. Leckteří z nich točili pro ČT Čapkovy kapsy, třeba Vojta Moravec nebo Honza Chramosta. To jsou mí studenti z FAMO v Písku. ALe třeba Vojta Kotek nebo Matěj Chlupáček... to jsou jména, o kterých brzy uslyšíme.“

cooper: „Co vás baví na výrobě filmu nejvíc? Přípravy, natáčení nebo postprodukce?“

Jiří Strach: „Nahrávání hudby. Tam totiž film najednou dostane duši. A dodá tu správnou míru emocí, která to mu do té chvíle chyběla.“

sonax: „Makáte i v neděli - když jste na chatu v neděli, že?“

Jiří Strach: „Jistě. :-) Ale tohle pro mě není práce, vlastně se dá s nadsázkou říci, že takhle pomňuju, abych den sváteční světil.“

Petra: „Dobry den Jirko, jen jsem Vas chtela pozdravit a podekovat za vsechny krasne pohadky a filmy, ktere jste natocil. A take za velmi prijemnou cervnovou Noc kostelu. Moc se tesim na posledni dil Ztracenky, i kdyz my zaoceansti si musime chvilku pockat. Ale i tak Diky Bohu, respektive Ceske televizi, za iVysilani :o)). Preju Vam mnoho uspechu v dalsi tvorbe, krasny slunecny podzim... a moc se tesim na Vase dalsi pohadky a filmy. A doufam, ze 7K se jednoho hezkeho dne dockame :o)). Aby to nebylo uplne bez otazky – jedna takova obycejna, “nepracovni” – Jak je momentalne v CR? Mejte se krasne, zdravi P.“

Jiří Strach: „Buďte ráda, že jste v Americe. Tady je prohicice, panáka vám nenalejou fakt nikde. A domácí zásoby docházejí... Chraň vás Pánbůh se teď vracet! :-))“

Lenka: „Dotaz snad ani nemám. Chci se nechat překvapit, jak vše dopadne. Musim vás pochválit, jak jste to vše pěkně natočil. Herci jsou přirozený, věřim jim vše. Díky. Natočte zase něco takového nebo jiný druh krimi. Je to moc pěkný.“

Jiří Strach: „Děkuju, že mi chválíte herce... Já je také pořád chválím. Jsou úžasní! Nejen jako herci, ale především jako lidé. Celá tahle moje partička, panem Preissem počínaje, přes Pavla Kříže, Aňu, Jirku, Ivana... konče třeba panem Somrem - to jsou hráči první ligy. Jsem rád, že je mám, že mi důvěřují, vážím si toho, že jim smím být blízko a pracovat s nimi. Je to radost, za kterou nepřestanu nikdy děkovat. Já mám totiž herce opravdu rád, sám vím, jak to je těžké. Vždyť jsem si tím v mládí také trošičku prošel...“

Drozďák: „Jirko a co kaskadéři?Jak se ti snima pracovalo.Když odpovíš kladně tak dostaneš novou čepici.“

Jiří Strach: „Bez téhle partičky jménem FILMKA (FILMoví KAskadéři) bych Ztracenku vůbec nezvládl. Nejenom, že mě nosí na plac, když už nemůžu chodit, ale také mě oblékají a když mě někdo chce dát do držky, jsou mými bodyguardy. Jsou to báječní kluci, Jarda Tomsa je to všechny skvěle naučil. (...chci čepici a bundu, Drozďáčku z Prahy... :-D)“

cooper: „Jaký máte názor na csfd?“

Jiří Strach: „ČSFD je pro mě úžasná zpětná vazba. Když si člověk zvykne na to, že některé komenty jsou spíš výplodem internetových "diskutérů", ignoruje je a oddělí zrno od plev, zbydou velmi poučné komenty chytrých lidí, kteří mají rádi film, mají hodně nakoukáno, rozumějí mu a dokáží ho často pár větami dobře analyzovat. Chodím si tam pro poučení, abych svého diváka znal, abych mu rozuměl. Za závěr "Dáblovky" mi tam dali na pr*el. Jsem zvědav, jak mi to dneska natřou za konec Ztracenky... :-)“

TOMÁŠ FANTA: „DOBRÝ DEN.VAŠE FILMY SE MI VELMI LÍBÍ .JEN TAK DÁLE.MÁM JEN OBAVY ABY VÁS KRÁTKONOHAVIČNÍCI NÁHODNĚ NEODSTRANILI .....VIZ MARTIN ŠTĚPÁNEK“

Jiří Strach: „Myslím, že má se mnou Pán Bůh jiné plány... :-)“

Daniel Taraba: „Pane Strachu, Vaše tvorba se mi líbí a velmi Vám fandím. Zajímalo by mne, jestli máte nějaký režiserský cíl a kam chcete v této profesi směřovat?“

Jiří Strach: „Nějaké velké cíle si nekladu. Nechci jít točit do Hollywoodu, nemám takové ambice. Přeji si točit filmy, které mě budou bavit, které pak budou bavit diváky a které se třeba budou reprízovat, až už budu na onom světě. Ale asi je to motivující ješitnost každého muže, aby tu po něm něco zůstalo.“

Kvíčala: „Z pozice diváka musím uznale říct, že se tento počin na české poměry dost povedl. Jen se zeptám, proč tak přesvěcujete ty scény z podzemí a noci? To světlo "odnikud" nevypadá úplně dobře, ale to je jen kosmetická připomínka :)“

Jiří Strach: „Mně se to takhle líbí a můj kameraman Martin Šec jen plní přání režiséra. :-))“

max: „Dobrý den. Mám jeden laický dotaz ke zvuku: proč zní dialogy všech postav v exteriérech jako by byly namluveny v interiéru? Působí to na mě trošku nepřirozeně. Jinak se mi ale Ztracená brána velmi líbí a přeji Vám (i nám), aby jste podobných filmů natočil víc. :o)“

Jiří Strach: „Teď nevím přesně, co máte na mysli... Ztracenka je vesměs točena kontaktním zvukem, takže scény venku jsou zvukově sejmuty venku. :-) Zní to tedy reálně. Slyšel jsem to v ČT při projekci v kině na pětikanále a znělo mi to dobře... Jak starou máte televizi?“

Martina: „Zdravím, chci jen pochválit. Konec mi stejnak neprozradíte, takže musím 2 hodiny počkat. Jen doufám, že vrah bude z tohoto světa :o) Ať se Vám v díle daří.“

Jiří Strach: „Viděla jste Matrix? Co je v tomto světě a co v onom? ... :-)“

Lea: „Pan reziser,velka poklona ) vyborne herecke obsadenie,kamera ....ste skvely ,tesim sa na dalsiu Vasu tvorbu...nepisem otazku ,chcela som Vam tymto sposobom vyjadrit svoj obdiv a popriat vela skvelych pracovnych i sukromnych rokov!))“

Jiří Strach: „Ďakujem. A zdravím na Slovensko. :-)))“

Jana: „Dobrý den, vím , že je pan Miloš Bok váš přítel, proto se vám bude možná těžko odpovídat. Proč už po několikáté používáte jeho hudbu ve svých filmech? Dle mého jde o stále se opakující hudební motivy, především velmi hlučné. Chápu, že mu chcete v jeho složité životní situaci pomáhat, ale přijde mi to ku škodě vaší práci.“

Jiří Strach: „Zde si dovolím nesouhlasit. Myslím, že Bokova hudba se ke Ztracence velmi hodí. A motivy se logicky opakují, byť jsou variované, z "Dáblovky". Nejen stejnými herci, ale i podobnou hudbou vzniká pak pocitová vazba na první sérii. A na tu jsme chtěli ve všem dobrém navázat. Jinak se domnívám, že Miloš Bok je jeden z našich nejlepších současných skladatelů. Jeho kompozice mají pro mě obrovskou duchovní sílu.“

Jan Teplý: „Dobrý den. Nic se nemá přehánět a zde mám pocit,že rádoby vtipných dialogů v podání hlavních hrdinů je příliš.Též s vulgaritou je to na hraně,spíše za ní.Prostě takový ten americký styl,který v českém prostředí vyzní nepřirozeně,až zoufale... Nebyla jiná adeptka na roli komisařky?V téhle roli je paní Geislerová velmi nepřesvědčivá.Ztracená brána výrazně zaostala za Ďáblovou lstí. Škoda,mám rád taková téma...“

Jiří Strach: „To prostě tak je. Někomu přijdou vtipné, jinému rádobyvtipné... Někomu se líbí atmosférou a vším Ďáblovka, jiný zase říká, že Ztracenka je lepší a napínavější... Zde asi těžko hledat objektivní soud. Každopádně děkuji za názor a budu doufat, že se má práce příště lépe trefí do vašeho vkusu. :-)“

Petr Procházka: „Dobrý den pane Strachu, ač ještě nevím, jak dopadne triptych Ztracená brána, tak musím konstatovat, že obě série, které jste natočil, jsou vynikající. Kombinace mystéria a detektivky je na vysoké úrovni. Blahopřeji a mám samozřejmě dotaz jestli můžeme očekávat další taková díla? Děkuji a přeji mnoho úspěchů.“

Jiří Strach: „Děkuji za kompliment. Zde nezáleží tak úplně na mě, ale třeba na České televizi, jestli bude mít zájem o něco dalšího.“

Dominika: „Dobrý den,obdivuji Vás za Váš smysl pro výběr míst,kde probíhá natáčení. Interiéry navodí atmosféru,díky níž je každé Vaše dílo jedinečné,proto bych se ráda zeptala,podle čeho si místa natáčení vybíráte a jestli máte někdy problém třeba získat povolení pro vstup.... Děkuji za odpověď!“

Jiří Strach: „Některá místa konkrétně předepisovala předloha Arnošta Vašíčka... Natáčet v nepřístupných lokalitách je mnohdy složité, především pro produkci. A nemusejí to být takové složitosti jako třeba kanály pod Prahou. V jedné pohádce jsem si vymyslel, že ji natočíme na Šumavě kolem Vydry a na Zhůří... Povolení točit v národním parku nám musela udělit až vláda ČR. :-)) To mi přišlo tehdy legrační. Představoval jsem si, jak mezi hlasováním o výši rozpočtu a daňových zákonech přijde jednání o tom, jestli Strach smí točit nebo ne... A ministři hlasují... :-D“

Světlana Dočkalová: „Dobrý den, pane Jiří. Ráda sleduji všechny Vaše televizní filmy či inscenace a k mým oblíbeným pohádkám patří Anděl Páně. Slyšela jsem, že jste chtěl točit pohádku o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém - platí to, stále? Můžeme se těšit na nový pohádkový příběh? Děkuji za odpověď a přeji Vám mnoho úspěchů v profesním životě i soukromí. Světlana Dočkalová“

Jiří Strach: „O DŠB stále uvažjeme. Scénář napsal Marek Epstein. Ala zase to stojí na té samé písničce - peníze. DŠB totiž ze své podstaty bude poměrně triková, tudíž i nákladná záležitost. Na jaře jsem ale natočil jinou pohádku v ČT Brno, Šťastný smolař. Vznikla podle námětu Maťa Mináče a scénáře Marka Epsteina. V hlavní roli Ivan Trojan a Filip Cíl. A je to legrace. Její humor či nadsázka se dá směle srovnat právě s Andělem Páně. Domnívám se, že ji diváci uvidí v ČT možná už letos o Vánocích...“

David: „Pane Strach kdy už konečně začnete točit to, co chcete Vy? Kvalitní filmy.“

Jiří Strach: „:-))) no to bych taky rád věděl. Snažím se snažím a vono furt nic a furt nic. Tak snad se to jednou povede... Ale kdyby náhodou, bude to omylem, viďte?“

Filip B.: „Omlouvám se, že píšu svůj dotaz ještě jednou, ale chtěl bych znát váš názor. :D Jaké jsou tedy podle vás vlastnosti dobrého filmového režiséra? A jde na vás někde sehnat mail? :)“

Jiří Strach: „Každý režisér je jiný, má jinou povahu. Kdyby existoval nějaký seznam "ideálních" vlastností režiséra, jistě by už byl někde v odborní literatuře. Já se ale snažím, aby veškerá má práce či spolupráce s lidmi a herci byla prodchnuta laskavostí. Nepatřím mezi režiséry, co se na lidi kolem sebe rozkřikují.“

Šefránek Pavel: „Po dlouhé době vynikající detektivní příběh s výborným hereckým obsazením a samozřejmě s úžasnou režií pana Stracha. Měl jsem Vás rád jako herce a obdivuji i Vaši dokonalou režijní práci všech pořadů, které jsem viděl. Přeji mnoho dalších tvůrčích a krásných nápadů. Moc Vám fandím.“

Jiří Strach: „Děkuji.“

Glass Inferno: „Proč jste pro dvojici kriminalistů vybral právě A. Geislerovou a J. Dvořáka?“

Jiří Strach: „Myslím, že se k sobě hodí. Že jim to spolu sluší. A navíc je baví špičkovat se, dobírat se. Je mezi nimi ta ironická herecká chemie. Myslím, že si to natáčení užili.“

Klára: „Milý Jirko, díky za Tvou bezva tvorbu;) Je vidět, že Tě režie baví... a co herectví? V řadě svých filmů si vždy zahraješ mini roli, dokonce i ve Ztracence...=) To jsi nenašel vhodného herce, a tak sis roli zahrál sám? Jaké je režírovat sám sebe? ;D“

Jiří Strach: „:-))) Já se tak nerad obsazuju. Ale tady jsem si to dal - jednak, abych pobavil štáb a druhak jsem si chtěl zazpívat s varhanami litanie. To uvidíte právě ve třetím díle... ...který za chvilku začíná. Pročež děkuji všem a někdy zase na chatu České televize nashledanou.“