iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 3. 2015
21:15 na ČT art

1 2 3 4 5

30 hlasů
4504
zhlédnutí

Ivan Theimer - Cesta světla

Tvorbu sochaře českého původu zachytil Theodor Mojžíš.

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ivan Theimer - Cesta světla

  • 00:00:12 Můj kamarád Jaroslav Kovanda,
    ten mi vždycky říkal,
  • 00:00:15 když jsme spolu studovali
    v Uherském Hradišti,
  • 00:00:18 ty máš strašné štěstí,
    protože ses narodil v Olomouci.
  • 00:00:22 Ty ses narodil v baroku.
  • 00:00:25 Já jsem se narodil v krabicích
    v Baťově Zlíně.
  • 00:00:29 Když jsem přijel do Francie
    a do Itálie,
  • 00:00:33 tak jsem si uvědomil,
    jak bylo strašně důležité
  • 00:00:37 pro mě mít tyto první impulsy
    o mytologii, o církvi, o víře.
  • 00:00:44 Ta neuvěřitelná vizuální vzpomínka,
    kterou jsem si odvezl z Olomouce,
  • 00:00:50 to byla inspirace, která mě vedla
    v minulosti a k tomu všemu.
  • 00:00:58 Ivan Theimer odešel do Paříže
    v září roku 1968.
  • 00:01:02 Monteggiori,
    středověká kamenná osada
  • 00:01:06 vzdálená třicet kilometrů
    od toskánského města Luccy,
  • 00:01:09 je pak dalším místem,
    ve kterém žije a má ateliér.
  • 00:01:14 Itálie je pro Theimera
    ideální zemí paměti.
  • 00:01:26 Ivan Theimer je založením Evropan
  • 00:01:29 a neustále hledá
    společnou kulturní identitu.
  • 00:01:35 U nás málo lidí ví,
  • 00:01:39 že Karel IV. byl v Lucce
    a že mu to patřilo sedmnáct let
  • 00:01:42 a že mu to tatínek prohrál
    v nesmyslných válkách.
  • 00:01:45 Karel IV. chtěl mít Luccu
    kvůli moři, takovej ten sen.
  • 00:01:56 Theimer přijel do Luccy
    na návštěvu, když byl ještě mladý.
  • 00:02:02 V podstatě se známe
    již mnoho let.
  • 00:02:05 Miluje toto město.
    Bylo pro něj zdrojem inspirace.
  • 00:02:09 Uviděl tuto věž se stromy,
    věž Guinigi.
  • 00:02:13 Ona se stala jedním
    z výrazných prvků v jeho mysli.
  • 00:02:20 Karel IV. věděl,
    že ve scénografii toho města
  • 00:02:23 musí udělat most,
    musí tam mít vodu,
  • 00:02:26 musí tam mít mozaiku,
    katedrálu a tak dále.
  • 00:02:29 Jako všichni měl tři čtyři elementy
  • 00:02:32 a z těch čtyř elementů udělal
    město Prahu.
  • 00:02:34 Na svatém Vítu máme mozaiku.
  • 00:02:37 To nikde neexistuje,
    mozaika v severních zemích.
  • 00:02:41 Ale on to viděl
    na San Fredianovi v Lucce
  • 00:02:44 a tu mozaiku tam chtěl mít.
  • 00:02:50 Roku 1333 sedmnáctiletý Karel IV.
  • 00:02:53 osvobodil Luccu
    obsazenou vojskem z Pisy.
  • 00:02:56 Na ochranu města Luccy založil
    pevnost a hrad Montecarlo.
  • 00:03:01 Karlovu horu.
  • 00:03:03 Karel IV.,
    vzdělaný a kultivovaný panovník,
  • 00:03:06 je pro Theimera inspirující
    historickou osobností.
  • 00:03:12 Mramor. Bílá Carrara.
    Je to taková dantovská záležitost.
  • 00:03:16 Je to prostě purgatorio,
    purgatorio.
  • 00:03:22 Člověk když přijde,
  • 00:03:24 tak si připadá jako někde na Marsu,
    úplně v jiným světě.
  • 00:03:28 Celý to toskánský malířství
    je založeno na tom, že říkají,
  • 00:03:33 že tyto bílý hory odráží světlo
    jiným způsobem než černý hory.
  • 00:03:38 To znamená to spojení
    toho Středozemí, toho moře
  • 00:03:42 a teď té textury jako bílé
    vytváří světlo,
  • 00:03:46 který nikde v Itálii
    pak se nenajde,
  • 00:03:50 protože ty bílý hory
    jsou jenom tady.
  • 00:03:54 Purgatorio. Očistec.
  • 00:03:57 I tak bychom mohli nazvat práci
    lamačů při těžbě a dopravě
  • 00:04:01 bloku mramoru do Říma,
    Benátek, Florencie.
  • 00:04:07 Mramor z Carrary je součástí
    evropské civilizace.
  • 00:04:12 V Medicejské kapli ve Florencii
    obdivujeme Michelangelova díla
  • 00:04:16 a neuvědomujeme si,
    co předcházelo tomu,
  • 00:04:20 než sochař tato díla vytvořil.
  • 00:04:34 Když jsem se vracel k nám domů
    na Svatý kopeček nebo do Olomouce,
  • 00:04:38 tak jsem si uvědomil,
    že když my jsme začali
  • 00:04:42 natírat ty sádrový sloupy,
    tak to bylo z toho důvodu,
  • 00:04:46 že přes ty Alpy dostat tyhle
    obrovský bloky k nám nebylo možný.
  • 00:04:50 To znamená, že celý rakouský,
    český, bavorský baroko
  • 00:04:54 je založený na tom,
    že se imitovaly barevně
  • 00:04:58 druhy mramorů tady z těch lomů,
    tady z této skály.
  • 00:05:08 Krásný světlo dneska,
    krásný světlo.
  • 00:05:13 Svatý kopeček.
  • 00:05:15 Když jsem byl chlapec, tak jsem
    sem jezdil s mojí maminkou.
  • 00:05:24 Starý pan Bábler
    měl rád moji maminku
  • 00:05:28 a ona mě vždycky k němu vozila.
  • 00:05:32 Říkala, že důležitý v životě je,
    abych měl nějaký duchovní vůdce.
  • 00:05:37 Ten pan Bábler vždycky mně dal
    nějaký knížky a nějaký impulsy.
  • 00:05:48 Podívejte se, jak je to krásný,
  • 00:05:51 ten dóm a celá ta Olomouc najednou
    dostala fantastický světlo,
  • 00:05:56 skoro holandský,
    Vermeerovy barvy z Delftu atd.
  • 00:06:00 Podívejte se, jak to krásně
    všechno dostalo magii.
  • 00:06:08 Najednou jsem si vzpomněl
    na svýho otce,
  • 00:06:11 a když jsem se tady díval
    na tu oponu,
  • 00:06:14 tady toho Piláta s tím Kristem,
    tak jsem si najednou uvědomil,
  • 00:06:19 jak můj otec vždycky dělal
    kouzelníka pro děti,
  • 00:06:23 takže on si taky vyrobil
    takovou záclonu divadelní.
  • 00:06:28 Vždycky vytahoval králíky bílý
    z černýho klobouku,
  • 00:06:33 takže my jsme se všichni na něho
    dívali jako na takovej unikát.
  • 00:06:42 Teď jsem si vzpomněl,
    že tady bydlel Ivo Příleský,
  • 00:06:47 kterej byl můj učitel na kresbu,
    na malování, na sochaření.
  • 00:06:52 Tohle mám od tety,
    od mý tety z Olomouce.
  • 00:06:58 To je Ivan, bych tak tipnul,
    když mu bylo patnáct let.
  • 00:07:02 Tenhle paňák je asi mírně
    surrealistický období
  • 00:07:06 patnáctiletýho Theimera.
  • 00:07:12 Theimerovi, Radokovi,
    to je dlouhá záležitost.
  • 00:07:15 Vlastně je to přes moji maminku,
  • 00:07:17 která je z Olomouce
    a která chodila
  • 00:07:20 na pedagogický ústav
    dohromady s Ivanovou maminkou.
  • 00:07:27 Po základní škole
    se Ivan Theimer přihlásil
  • 00:07:30 na Střední uměleckoprůmyslovou
    školu v Uherském Hradišti.
  • 00:07:34 Mně hned padl do oka
    tehdy na těch zkouškách.
  • 00:07:40 Když jsem se dozvěděl,
    že jsme přijati oba dva,
  • 00:07:43 on a já, na kamenosochařský obor,
    tak jsem měl radost.
  • 00:07:48 Tam byla vidět
    taková životaschopnost,
  • 00:07:52 takový zájem, interes.
  • 00:07:54 To byl první dojem,
    který jsem z něho měl.
  • 00:07:57 On je silný.
  • 00:07:59 To je ten pocit být pořád oslněný
    a pořád vidět nově.
  • 00:08:10 Po maturitě v roce 1963
    se Theimer neúspěšně pokusil
  • 00:08:15 o přijetí na pražskou
    akademii výtvarných umění.
  • 00:08:19 Zasáhly kádrové důvody a místo
    studia přišly dva roky vojny.
  • 00:08:23 V jeho životě to
    bylo jedno z rozhodujících,
  • 00:08:26 byť ponižujících období.
  • 00:08:28 I v kutlochu vojenského nástěnkáře
    pracuje
  • 00:08:31 a z nalezených dřev vytváří
    až dvoumetrové sochy.
  • 00:08:35 Každým obrazem, každou sochou
    se posouval do širší roviny.
  • 00:08:40 Svědčí o tom i tady tenhle obraz,
  • 00:08:46 který v roce 1966 namaloval
    a nazval Krajinou.
  • 00:08:49 V prvním plánu vystupuje něco
    jako rýsovaná struktura,
  • 00:08:54 jako bychom se dívali přes sklo.
  • 00:08:57 Něco, co používali
    staří barokní malíři.
  • 00:09:02 Je to krajina silně imaginativní.
  • 00:09:06 Obraz, který se pohybuje
    někde v rovinách
  • 00:09:10 mezi pozdním surrealismem a tím,
    čemu se říkalo nová figurace.
  • 00:09:15 Návrat k figuře.
  • 00:09:21 Cyklus Podnosy.
  • 00:09:23 Například tato Pocta Jeanu-Lucu
    Godardovi z roku 1968,
  • 00:09:27 to nebyla sousoší
    v pravém slova smyslu.
  • 00:09:33 Celek připomínal
    spíše divadelní událost,
  • 00:09:36 jakési zachycení
    a znehybnění přízračného děje.
  • 00:09:49 Díky architektovi
    Tomáši Černouškovi
  • 00:09:52 jsem dostal zřejmě první zakázku
    dělat reliéf o Leoši Janáčkovi.
  • 00:09:57 Tak jsem si vymyslel takovou
    historii poslouchacího ucha
  • 00:10:02 a všech těch zvukových aparátů,
    které vedou do Janáčkovy hlavy.
  • 00:10:06 Byla to taková ta inspirace,
    když jsem byl mladý.
  • 00:10:11 Po vojně se Ivan Theimer
    vrátil do Olomouce.
  • 00:10:14 Intenzivně pracoval.
  • 00:10:16 V roce 1967 se účastnil
    Výstavy mladých ve Špálově galerii.
  • 00:10:20 V tomtéž roce měl i první
    samostatnou zahraniční výstavu
  • 00:10:24 v anglickém Coventry.
  • 00:10:27 Získával první větší zakázky.
  • 00:10:30 S architektem Ladislavem Pospíšilem
    pracoval na přerovské kašně,
  • 00:10:35 pro kterou modeloval
    skupinu zvětšených plodů.
  • 00:10:43 Olomoucká kašna
    na Kollárově náměstí,
  • 00:10:46 opět spolupráce
    s Tomášem Černouškem, je jiná.
  • 00:10:49 Kašna je volnou
    Theimerovou reminiscencí
  • 00:10:52 na vlastní starší práce.
  • 00:10:54 Základní elementy nechal
    vytvořit z pískovce,
  • 00:10:58 tedy z materiálu příznačného
    pro olomoucké baroko.
  • 00:11:02 Z hlediska motivů bychom mohli
    kašnu zařadit do oblasti
  • 00:11:06 vlivů Henryho Moora.
  • 00:11:09 Současně má kašna některé prvky,
    s nimiž Theimer pracoval
  • 00:11:13 nejenom jako sochař,
    ale i jako malíř.
  • 00:11:16 Obě kašny,
    olomouckou i přerovskou,
  • 00:11:20 dokončil v roce 1969
    kamenosochař Josef Stárek.
  • 00:11:25 Tou dobou byl totiž Theimer
    už několik měsíců v Paříži.
  • 00:11:43 Vzpomínám si
    na naše první setkání.
  • 00:11:48 Tenkrát ses rozhodl
    mi darovat obraz,
  • 00:11:51 který byl v roce 1968 v Londýně.
  • 00:11:53 V roce 1968 jsem ještě
  • 00:11:56 psychoanalytickou praxi
    nevykonával.
  • 00:11:59 Ten obraz hrál v mém životě
    důležitou roli.
  • 00:12:07 Vzpomínám si na jednu nemocnici,
  • 00:12:09 která leží v nedaleké ulici
    Denfert Rochereau.
  • 00:12:12 Svatá Anna?
  • 00:12:14 Ano, nemocnice svaté Anny,
    do které jsi mě vzal.
  • 00:12:17 Neměl jsem kde spát,
    neměl jsem nic.
  • 00:12:20 Tebe napadlo,
    že bych se mohl ubytovat
  • 00:12:22 v jednom z pokojů
    pro asistenty.
  • 00:12:24 Prostředí bylo podobné
    zdejším zahradám.
  • 00:12:27 Potom jsme spolu
    procházeli chodbou
  • 00:12:32 v přízemí nemocnice svaté Anny.
  • 00:12:35 Tam jsem ze dveří uviděl ženu
    u postele se zelenou přikrývkou.
  • 00:12:39 Připomínala vojenskou postel.
  • 00:12:42 Ta žena držela zapálenou cigaretu
    a vypalovala s ní díry do deky.
  • 00:12:47 Zřejmě jsi chtěl
    odtud rychle pryč.
  • 00:12:49 Ano, bylo to podivuhodné,
    bylo to úžasné.
  • 00:12:56 Tou dobou jsem totiž začal
    ztvárňovat otvory
  • 00:13:00 přesně jako ta žena,
  • 00:13:02 která vypalovala malé krátery
    do své deky.
  • 00:13:05 Snad to byly krátery vykořenění.
  • 00:13:08 Něco podobného jistě zažil každý,
  • 00:13:11 když například mrtvému ptáčeti
    vyhloubil hrobeček s křížem.
  • 00:13:15 Můžeme zde vidět
  • 00:13:17 jak fenomén vykořenění,
    tak zároveň fenomén pohřbívání.
  • 00:13:24 Kovandovi píše:
    Nevím, jestli se vrátím,
  • 00:13:27 ale když bude v Československu
    instalováno to, co již bylo,
  • 00:13:31 s vyraženým dechem ve Francii
    zůstanu.
  • 00:13:35 Večer stejně přijdu domů,
  • 00:13:37 zalehnu do zeleného trávníku
    a dívám se na Kuks.
  • 00:13:41 Já jsem přijel do Paříže
    a najednou jsem měl takovej moment,
  • 00:13:45 že jsem začal dělat umění
    s barvama, který svítí,
  • 00:13:50 svítícíma barvama,
  • 00:13:52 a za šest měsíců jsem všechno
    vyhodil, protože jsem říkal,
  • 00:13:56 to není tohleto, moje sny
    a moje inspirace je někde jinde.
  • 00:14:04 Ivan měl svůj svět,
    kdy dělal ty hlavy rozřezané,
  • 00:14:09 ale bylo to pořád,
    jako kdyby v jedné lince.
  • 00:14:12 Pořád tam baroko bylo.
  • 00:14:17 Paříž byla tehdy plná
    pozdní avantgardy
  • 00:14:24 a tady jsem se setkal
    najednou s člověkem,
  • 00:14:26 který se naopak obrátil
    k tradici a k historii,
  • 00:14:31 jako by se někdy člověk díval
    na starý obraz,
  • 00:14:35 ale přece jen to mělo jinou
    perspektivu a jinou atmosféru.
  • 00:14:42 Kdybych měl charakterizovat
    Ivanův styl,
  • 00:14:44 tak bych ho nazval
    postmoderním historismem.
  • 00:14:50 Zajímavě spojil tu tradici
    s moderním cítěním.
  • 00:14:57 Na výletě s přáteli v roce 1969
    objevuje Ivan Theimer
  • 00:15:00 La Poët Laval
    v horní Provence.
  • 00:15:05 Místo jej zcela uchvátí.
  • 00:15:10 Začíná pracovat
    na cyklu velkých obrazů,
  • 00:15:14 který představuje
    jeden z vrcholů reakce
  • 00:15:17 na takzvanou druhou avantgardu,
  • 00:15:19 pozdní modernu
    a konceptuální tvorbu.
  • 00:15:22 Theimerovy melancholické krajiny
    z horní Provence
  • 00:15:26 mají konkrétní předlohy.
  • 00:15:28 Obrazům předcházejí kresby,
    náčrty i fotografie.
  • 00:15:31 Tajuplná plátna volně rozvíjejí
  • 00:15:34 tradici
    středoevropského romantismu.
  • 00:15:38 Theimer se stal jedním
    z předních představitelů
  • 00:15:42 nové subjektivity v malbě.
  • 00:15:44 Tady je krásnej obrázek,
    kterej je od Tondy Sládka,
  • 00:15:49 kterej vlastně ukazuje
    Ivanův první ateliér
  • 00:15:54 na Rue des Lombards
    v centru Paříže.
  • 00:15:58 Ukazuje Ivana s telefonem.
  • 00:16:00 Myslím, že není víc typická pozice
    než Ivan, kterej telefonuje.
  • 00:16:10 V roce 1975 vydala milánská firma
    Olivetti tuto velice krásnou knihu
  • 00:16:16 Dumy samotářského chodce
    Jean-Jacques Rousseaua.
  • 00:16:21 Je to pokus o první moderní zpověď
    člověka se vším všudy.
  • 00:16:30 Theimer se tady pustil
    do konfrontací svých akvarelů
  • 00:16:35 s fotografiemi zámeckých parků,
    ve kterých Rousseau pobýval,
  • 00:16:41 a s dobovými grafikami.
  • 00:16:44 Trojnásobné vidění
    Rousseauova světa.
  • 00:16:55 Pro domov seniorů
    ve francouzském Grenoblu
  • 00:16:58 získal Theimer s architektem
    Bernardem Félixem-Faurem
  • 00:17:02 v roce 1978
    první větší veřejnou zakázku.
  • 00:17:06 Do nádvoří budovy umístil figurální
    kompozici se Třemi želvami.
  • 00:17:17 Naplnění svých klasických ideálů
    našel právě v bronzu,
  • 00:17:21 který se mu stal
    dokonalou látkou k tvoření.
  • 00:17:25 Práce v bronzu jsou po malbě
    druhou zásadní polohou jeho díla.
  • 00:17:34 Theimerova grafika, to je
    specifická kapitola jeho díla,
  • 00:17:38 které se vlastně věnuje
    celý život.
  • 00:17:41 Vedle děr, vedle hnízd, vedle vajec
    další důležitý motiv ruce.
  • 00:17:46 Ruce, které jsou zraňované.
  • 00:17:50 Anebo ruce,
    které také zraňují.
  • 00:17:54 A potom také
    jeho ilustrační tvorba.
  • 00:17:57 Příklady Dantova Božská komedie.
  • 00:18:04 Motivy z italské kultury,
  • 00:18:07 které se jakousi deníkovou formou
    prolínají do jeho grafických listů.
  • 00:18:15 Ženský akt a k tomu sochy
  • 00:18:18 oněch slavných
    veronských scaligerů,
  • 00:18:22 těch vládců Verony
    někdy z raného středověku.
  • 00:18:27 Proti šedesátým létům,
  • 00:18:29 která v jeho grafice
    byla převážně subjektivní,
  • 00:18:33 se tady posun odehrává
    především v tom,
  • 00:18:36 že reflektuje mnohem širší záběr
    z evropské kultury.
  • 00:18:41 Theimerovy akvarely,
  • 00:18:43 to je obrazové ztvárnění
    jeho cest.
  • 00:18:47 Je duší objevitel,
    a tak oblíbenou technikou
  • 00:18:50 zaznamenává vše, co je pro něj
    podstatné a inspirativní.
  • 00:18:58 Okolní svět mu poskytuje impulsy.
  • 00:19:01 V jeho tvorbě se neustále střetává
    poznání s fantazií.
  • 00:19:06 Mitterand měl rád Egypt,
    měl rád Benátky a Florencii.
  • 00:19:12 Vypsali tu soutěž tajnou,
    že řekli patnácti lidem,
  • 00:19:16 že máš připravit kresby,
    žádný makety.
  • 00:19:20 A pak o tom přemýšleli dva měsíce,
    aby si rozhodli, koho si vyberou.
  • 00:19:25 A pak jsme vezli přes galerii
    do Elyssejského paláce
  • 00:19:28 do jeho pracovny
    asi deset obelisků,
  • 00:19:33 který chtěl mít
    vedle svýho pracovního stolu.
  • 00:19:37 Za týden potom musíte hned přijet.
    Tak jsme tam přišli.
  • 00:19:41 Já tam vidím Mitteranda,
    který tam sedí u stolu a říká mi:
  • 00:19:45 Pane Theimer,
    týden jsem o tom přemýšlel,
  • 00:19:48 když jste vyhrál soutěž,
    ale nebyl jsem přesvědčený,
  • 00:19:52 teď jsem o tom přesvědčený.
    Do práce.
  • 00:19:54 Tady máte ode mě
    podepsaný kontrakt.
  • 00:19:57 A tak český emigrant
    pověřený francouzským prezidentem
  • 00:20:01 vytváří tři bronzové obelisky
  • 00:20:03 pro zahradní průčelí
    Elyssejského paláce.
  • 00:20:10 Následoval reliéf
    Historie čtyř synů Aymonových
  • 00:20:14 pro fasádu Národního archivu
    v Paříži.
  • 00:20:17 Jde o ztvárnění staré legendy
    o bájných rytířích, bratrech,
  • 00:20:20 kteří v ardenských lesích bojovali
    proti Karlu Velikému
  • 00:20:26 na kouzelném koni Bayardovi.
  • 00:20:28 Bayard je uvezl všechny čtyři
    a bratrům pomohl k útěku ze zajetí
  • 00:20:32 skokem ze skály přes řeku Massu
    do bezpečí.
  • 00:20:38 Pětačtyřicetiletý sochař, malíř,
    kreslíř a grafik Ivan Theimer
  • 00:20:42 je už respektovanou
    tvůrčí osobností.
  • 00:20:49 26. srpna 1789 odhlasovalo
    francouzské Ústavodárné shromáždění
  • 00:20:55 Deklaraci lidských
    a občanských práv.
  • 00:21:01 Měla sedmnáct bodů,
  • 00:21:02 z nichž ty nejpodstatnější
    souvisely s tím,
  • 00:21:06 že člověk se rodí svobodný
    a všichni lidé mají stejná práva.
  • 00:21:11 O dvě stě let později
    byl na tomto místě,
  • 00:21:14 na Martových polích,
    mezi École millitaire
  • 00:21:17 s Napoleonovým hrobem
    a Eiffelovou věží,
  • 00:21:20 odhalen památník Deklarace
    lidských a občanských práv.
  • 00:21:25 U příležitosti oslav navázala Paříž
    na tradici veřejných zakázek,
  • 00:21:31 řekl Jacques Chirac,
    starosta města Paříže.
  • 00:21:34 Oslovil jsem
    šest uznávaných umělců.
  • 00:21:37 Každý přistoupil k tvorbě
    odlišným způsobem.
  • 00:21:41 Dílo Ivana Theimera
    s mimořádným smyslem pro integraci
  • 00:21:45 souzní s kulturním dědictvím.
  • 00:21:48 Modernizací tradice dodává
    Ivan Theimer památníku
  • 00:21:51 univerzální a nadčasový rozměr.
  • 00:21:54 Theimer zvolil formu, která
    vychází z řecko-římské klasiky,
  • 00:21:59 ale také z mysteriózního Egypta.
  • 00:22:02 Ta tomba představuje něco,
  • 00:22:05 co bychom mohli nazvat
    památníkem zasvěcení.
  • 00:22:13 Koule, hranol, krychle.
  • 00:22:16 Z toho všeho Theimer vychází,
    ale samozřejmě nebyl by to on,
  • 00:22:21 kdyby to nedoplnil
    i řadou bronzových soch,
  • 00:22:25 které představují postavy
  • 00:22:28 zvěstující lidstvu
    tuto velkou událost.
  • 00:22:36 Památníky, to říká jeden
    z Theimerových vykladačů
  • 00:22:40 Jean Clair, stavíme proto,
    abychom se vyhnuli zapomnění.
  • 00:22:53 V roce 1983 jsem potkal
    Ivana Theimera.
  • 00:23:00 V časopise o nových uměleckých
    směrech jsem viděl jeho díla,
  • 00:23:04 obrázky a fotografie jeho soch
    a z těch fotek jsem byl
  • 00:23:08 tak nadšený,
    že jsem si pomyslel:
  • 00:23:11 Tohoto umělce musíš poznat.
    Se ženou jsme jeli do Paříže,
  • 00:23:15 kde jsme se setkali s Ivanem
    v Galerii Loop v Paříži.
  • 00:23:21 Pro německý Kassel vytvořil Theimer
    postavu Herkula,
  • 00:23:25 odvážného a důvtipného muže
    obdařeného nadlidskou silou.
  • 00:23:35 Lidská paměť je kolektivní.
  • 00:23:38 Neustále osvěžuje přítomnost
    minulostí.
  • 00:23:42 Takový je i Theimerův historismus.
    Není tedy jen pouhým návratem,
  • 00:23:44 ale především interpretací
    minulosti.
  • 00:23:56 V roce 1990,
    rok po instalaci Herkulovy sochy,
  • 00:24:00 vytvořil Theimer v historickém
    hesenském městě Marburgu
  • 00:24:04 ve spolupráci
    s architektem Jourdanem
  • 00:24:08 sochu vévodkyně Sofie z Brabantu.
  • 00:24:19 Plastika vévodkyně stojí
    poblíž velké budovy radnice
  • 00:24:23 postavené z červeného pískovce.
  • 00:24:25 Stejný materiál byl použit
    i na podstavec sochy.
  • 00:24:29 Asymetrické náměstí starého města
    získalo další citlivou dominantu.
  • 00:24:43 Člověk je zařazený do toho vesmíru
    určitým způsobem
  • 00:24:49 jak tady ty želvičky, běhají
    kolem té sféry astronomické,
  • 00:24:54 ale která je placatá,
    jak to bylo před Galileem,
  • 00:24:59 a teď najednou chodí
    kolem ty želvičky.
  • 00:25:03 Ten, jak se tomu říká, Lunga vita,
    to znamená dlouhý život želvy.
  • 00:25:07 A teď je tady najednou jedna,
    která z toho uteče.
  • 00:25:10 Uteče z toho a řekne,
    já se chci podívat na ten vesmír
  • 00:25:14 trochu zblízka, já to chci vědět,
    jak jsou postaveny ty hvězdy,
  • 00:25:18 jestli jsou placatý
    nebo nejsou placatý.
  • 00:25:22 Čtyři sta let od narození
    Jana Amose Komenského
  • 00:25:25 byl v Uherském Brodě odhalen
    památník Via Lucis - Cesta světla.
  • 00:25:30 Theimer se v přelomové době
    tímto dílem programově přihlásil
  • 00:25:35 k obnově historické paměti
    a kontinuity českých dějin.
  • 00:25:40 Komenského spis Via Lucis,
    vydaný v Amsterdamu v roce 1668,
  • 00:25:45 byl návodem k nápravě
    věcí lidských.
  • 00:25:50 Via Lucis je památníkem
    staletí českých emigrantů
  • 00:25:55 a zároveň připomínkou
    evropského myšlení,
  • 00:25:58 tolerance a demokracie.
  • 00:25:59 Čtyři metry vysoké dílo vznikalo
    ve slévárně Fonderie v Pietrasantě.
  • 00:26:06 Italští slévači jsou
    nedostižnými mistry svého oboru.
  • 00:26:10 Ztělesňují
    jeho tisíciletou tradici.
  • 00:26:14 Tak jako kdysi jsou i dnes
    rovnocennými partnery autora.
  • 00:26:18 Na Den učitelů
    28. března roku 1992,
  • 00:26:22 v den narozenin
    Jana Amose Komenského,
  • 00:26:25 byl na uherskobrodském náměstí
    za přítomnosti prezidenta
  • 00:26:29 Václava Havla předán veřejnosti
    Theimerův památník,
  • 00:26:33 novodobá barokní alegorie,
    Via Lucis - Cesta světla.
  • 00:26:43 Jsme v Poissy, asi třicet kilometrů
    západně od Paříže.
  • 00:26:47 Ivan Theimer tady s architektem
    Thebaudem v letech 1994 až 1995
  • 00:26:53 vytvořil velice zajímavý areál
  • 00:26:56 sochařských
    a architektonických děl.
  • 00:27:01 Ten prostor začíná souborem fontán,
    pokračuje velkou kašnou
  • 00:27:06 a vrcholí na hlavním prostranství
    souborem čtyř ročních dob.
  • 00:27:16 Theimerova tvorba se odlišuje
  • 00:27:20 od avantgardního
    nebo konceptuálního umění.
  • 00:27:24 Má své vášnivé příznivce
    i nesmiřitelné odpůrce.
  • 00:27:28 Nikdo mu ale nemůže upřít
    vznícenou imaginaci
  • 00:27:31 dialogu s historií
    ani dokonalou znalost řemesla.
  • 00:27:45 Theimerových soch
    se lidé rádi dotýkají.
  • 00:27:49 Chápou jeho dílo jako nedílnou
    součást místa, ve kterém žijí,
  • 00:27:55 nezřídka jako jeho symbol
    jako zde na náměstí v Poissy.
  • 00:28:05 Paříž, město,
    kde Ivan Theimer žije.
  • 00:28:09 Je jeho inspirací,
    má zde rodinu, přátele, ateliér.
  • 00:28:16 Les Pipos, je to hospoda,
  • 00:28:19 která má spoustu vzpomínek
    na zpěváky, na divadlo.
  • 00:28:23 A pořád to je prostě hospoda,
  • 00:28:25 kde hraje harmonika v pátek
    a v sobotu.
  • 00:28:34 A když se podíváte na lístek vín,
    který tady mají,
  • 00:28:39 každý den napíše na cedulku,
    co se rozlije, co stojí sklenička.
  • 00:28:45 Ta historie toho Hemingwaye
    v Paříži je moc krásná.
  • 00:28:49 On říká, že tady v tomto místě,
    kde znal všechny kavárny,
  • 00:28:54 majitele hospůdek a tak dál,
  • 00:28:57 se sblížil
    a cítil se skutečně jako doma.
  • 00:29:00 Říká:
    To byla ta Paříž našeho mládí.
  • 00:29:05 A to byly ty časy,
    kdy jsme byli chudí a šťastní.
  • 00:29:12 Ten motiv,
    který se promítá od Diderota
  • 00:29:16 přes Jeana-Jacquese Rousseaua,
    přes Voltaira,
  • 00:29:20 přes Kunderu,
    který tady bydlel nedaleko.
  • 00:29:24 Cesty za Theimerovými monumenty
    opět vedou do Německa.
  • 00:29:30 Fulda je město ovlivněné barokem,
  • 00:29:32 Dienzenhoferovou katedrálou,
    biskupskými zámky.
  • 00:29:35 Theimer zde s architektem Jourdanem
    v roce 1995 zvítězil v soutěži
  • 00:29:41 na dotvoření
    velkoryse pojatého prostoru.
  • 00:29:50 Staveniště ve Fuldě
    pro spolupráci s Ivanem Theimerem
  • 00:29:55 byly nové budovy.
  • 00:29:58 Celek pro veřejné budovy
    různých úřadů,
  • 00:30:01 finančního úřadu
    a soudního úřadu.
  • 00:30:09 Do nově vytvořeného prostoru,
  • 00:30:11 vlastně do nově vzniklé komunikace
    z centra města do údolí řeky Fuldy,
  • 00:30:17 navrhl Theimer v jeho horní části
    fontánu.
  • 00:30:24 Voda z fontány teče kaskádovitě
    středem ulice k dolnímu obelisku.
  • 00:30:38 Treppenstrasse vytvořila
    novou pěší zónu směřující
  • 00:30:42 ze starého barokního města
    do přírodního klidového prostoru.
  • 00:30:50 Památník důlního neštěstí
    v německém průmyslovém městě
  • 00:30:54 Gelsenkirchenu vznikl
    opět ve spolupráci
  • 00:30:57 s architektem Jochenem Jourdanem
    v roce 1997.
  • 00:31:10 Toskánská krajina.
  • 00:31:12 Hory v barvách,
    až zrak přechází.
  • 00:31:15 Ale i moře, vodní živel.
    Síla.
  • 00:31:24 Theimer si pro svou Alegorii
    v přímořském městě Follonica
  • 00:31:29 zvolil vznosnou ženskou postavu
    s dítětem.
  • 00:31:33 Ženu, jejíž klid, odhodlání
    a víra v návrat mořeplavců
  • 00:31:38 má překonat nástrahy přírody
    i úskalí Tyrhénského moře.
  • 00:32:04 Lazebník sevillský staví
    na principu komedie dell'arte
  • 00:32:12 jako východisko, to znamená
    na jednoduchosti a barevnosti.
  • 00:32:16 Všechno to bylo v barvách,
  • 00:32:18 který měly takovou příchuť
    Středozemního moře.
  • 00:32:22 Tyrkysový moře, modrá obloha,
    červená cihlová sienská barva.
  • 00:32:30 UKÁZKA Z LAZEBNÍKA SEVILLSKÉHO
  • 00:32:45 S Ivanem je na jednu stranu
    lehká práce,
  • 00:32:47 na druhou stranu těžká práce.
  • 00:32:50 Ivan mně vždycky řekne:
    Co chceš?
  • 00:32:52 Tak já mu vždycky něco řeknu
    a on vždycky udělá něco jinýho.
  • 00:32:55 Vždycky se dohodneme posléze
    na tom, co by z toho mohlo vylézt.
  • 00:33:00 UKÁZKA Z LAZEBNÍKA SEVILLSKÉHO
  • 00:33:32 To dostalo pro operu
    až málokdy dosažitelnou
  • 00:33:36 bezprostřední chuť hrát.
  • 00:33:41 Ten Rossini, ta jeho hudba,
    to má energii, má to vtip.
  • 00:34:19 Francouzská Riviéra.
  • 00:34:22 Zahrady nad zálivem
    ve městě Menton.
  • 00:34:26 Ivan Theimer zde
    v letech 1999 až 2001
  • 00:34:31 pracoval na souboru děl
    dotvářejících výjimečné prostředí
  • 00:34:35 neobyčejného místa.
  • 00:34:48 Menton je místem zeleně,
    moře a slunce.
  • 00:35:03 V naší civilizaci se vytratilo
    úplně poselství dítěte.
  • 00:35:08 Když jsem dělal pomník
    Julesi Verneovi do Amiens,
  • 00:35:11 tak jsem používal děti,
    děti na sloupě,
  • 00:35:15 který v noci se snaží číst
    pod dekou romány Verneovy v noci.
  • 00:35:20 Já jsem dělal to samé,
    když maminka chodila se dívat,
  • 00:35:25 jestli nemám baterku
    pod tou dekou a co si tam čtu.
  • 00:35:32 Člověk se podívá na tu sbírku tady
    a vidí,
  • 00:35:33 že na každém třetím obraze
    je vždycky to dítě.
  • 00:35:36 Je tam vždycky poselství toho,
    co bude po nás.
  • 00:35:58 Příležitost vstoupit svým dílem
    do prostoru moderního komplexu
  • 00:36:01 obytných domů v Courbevoie,
  • 00:36:05 městě v severozápadní části
    metropolitní oblasti Paříže,
  • 00:36:09 dostal Ivan Theimer
    společně s architekty
  • 00:36:12 Jeanem-Marii Charpantierem
    a Philippem Thébaudem v roce 2002.
  • 00:36:22 Ivan Theimer odjakživa
    miluje divadlo.
  • 00:36:24 A toto je centrum
    olomouckého divadla.
  • 00:36:27 Když byl v roce 1997 osloven
    olomouckou radnicí,
  • 00:36:31 aby do těchto míst
    situoval sedmou olomouckou kašnu,
  • 00:36:35 musela to být pro něj
    obrovská výzva
  • 00:36:38 spojená se spoustou emocí,
    se spoustou vzpomínek.
  • 00:36:46 Ta Trojice ve mně vyvolává
    vzpomínky, když jsem byl malý,
  • 00:36:51 měl jsem deset let, a v zimě,
    když bylo zasněžený náměstí,
  • 00:36:55 když byla taková ta bílá deka
    na tom náměstí,
  • 00:36:58 a teď najednou
    z toho byla vidět ta Trojice
  • 00:37:03 úplně v tom překrásným rouchu.
  • 00:37:17 To město s těma občanama si pohltí,
    si přivlastní ty monumenty
  • 00:37:22 a ty monumenty se stanou
    jejich záležitostí,
  • 00:37:27 kde jméno toho výtvarníka
    úplně vypadne, to zmizí.
  • 00:37:38 Jeden den přišel do studia
    a začal mluvit o projektu,
  • 00:37:42 který se má právě realizovat
    v Olomouci, jeho rodném městě.
  • 00:37:46 Na tom mu velmi záleželo.
  • 00:37:48 A tak jsme vytvořili
    tento projekt s kašnou,
  • 00:37:51 která neměla tvar kruhu,
    ale elipsy,
  • 00:37:54 a která musela navazovat
    na architekturu,
  • 00:37:57 na kontext, který byl okolo.
  • 00:38:02 Chtěl přinést trochu Středomoří,
  • 00:38:04 trochu italského umění,
    které tak miluje.
  • 00:38:11 V Římě studuje fontány.
  • 00:38:14 Fontánu di Trevi,
    která je úplně zahloubena
  • 00:38:17 a zároveň tvoří
    vlastně velké skalisko,
  • 00:38:20 po kterém se valí voda.
  • 00:38:25 Dalším inspiračním zdrojem
    z Itálie,
  • 00:38:28 z toskánského města Lucca,
    je proslulá Torre Guinigi,
  • 00:38:32 věž, která je nahoře
    proměněná v zahradu.
  • 00:38:37 Z Luccy si přináší ještě jeden
    moment pro olomouckou kašnu.
  • 00:38:41 Její tvar.
  • 00:38:43 Ten totiž přímo odvozuje
    od jednoho luckého náměstí,
  • 00:38:47 které bylo ve středověku
    vestavěno do staré římské arény.
  • 00:38:51 Na Horním náměstí v Olomouci
    byla v září 2002
  • 00:38:56 odhalena Ariónova kašna.
  • 00:38:59 Nová sedmá fontána dotváří
    proslulý soubor
  • 00:39:03 zdejších barokních kašen.
    Stojí na místě,
  • 00:39:06 kde si ji Olomoučané představovali
    již od 18. století.
  • 00:39:10 Dnešní obyvatelé Ariónovu kašnu
  • 00:39:13 považují za nový symbol
    svého města.
  • 00:39:22 Báji o básníku Ariónovi
    z řeckého ostrova Lesbos
  • 00:39:26 vypráví Ovidius.
  • 00:39:28 Arión nabyl značného jmění
    v zámoří.
  • 00:39:31 Na cestě domů ho přepadli
    lodníci s tím,
  • 00:39:34 že ho okradou a zabijí.
  • 00:39:36 Vás neprosím o svůj život,
    ale o to vás prosím,
  • 00:39:40 na lyru zahrát bych směl,
    pokračuje v báji Ovidius.
  • 00:39:45 Arión hrábl do strun své lyry
    a vrhl se do moře.
  • 00:39:50 Stalo se však něco nečekaného.
    Vynořil se delfín,
  • 00:39:54 který básníka na svém hřbetu
    donesl až domů.
  • 00:40:03 Ovidius tento příběh končí:
  • 00:40:05 Bohové vidí čin dobrý.
    Vzal Jupiter delfína v nebe,
  • 00:40:10 ke cti a ozdobě přidav
    devět mu zářivých hvězd.
  • 00:40:15 Ten příběh má vlastně dvě stránky,
    jednu pragmatickou.
  • 00:40:20 Přivést vynikající pramen vody
    na Horní náměstí
  • 00:40:25 a na druhé straně sdělit
    něco velmi důležitého.
  • 00:40:30 Krást se nemá.
  • 00:40:32 Ten, kdo je okraden,
    má být po právu odměněn.
  • 00:40:37 A ten, kdo ho odmění,
    se za to dostane na nebesa.
  • 00:40:53 To poslední,
    co jsme zatím dělali s Ivanem,
  • 00:40:56 to je Giulio Cesare,
    to je Händel.
  • 00:41:00 Je to hra, která samozřejmě
    není barokní divadlo,
  • 00:41:05 protože to nemá smysl,
    dělat kopii barokního divadla,
  • 00:41:09 ale vychází to z takového nádechu,
  • 00:41:13 vůně nebo příchuti
    barokního divadla.
  • 00:41:24 Takže tam jsme měli pyramidu,
    vlastně jednu pyramidu,
  • 00:41:28 která se dala rozdělit
    a měla čtyři díly.
  • 00:41:58 Výšku.
    Musí to být 50 krát 65 nebo 70.
  • 00:42:02 Z takového lidského hlediska
    je důležité to,
  • 00:42:06 že Ivan je nesmírně věrný člověk.
  • 00:42:13 Když se s někým seznámí a ten
    člověk mu nějak padne do noty,
  • 00:42:17 tak skutečně ten vztah udržuje
    a pečuje o něj.
  • 00:42:21 Udělej to padesát na sedmdesát.
  • 00:42:24 -Padesát na sedmdesát?
    -Ano.
  • 00:42:27 Padesát na sedmdesát bude nejlepší.
  • 00:42:29 -To je lepší, protože to dostane...
    -Výšku.
  • 00:42:36 Ke stoletému výročí narození
    režiséra Alfréda Radoka připravil
  • 00:42:41 Ivan Theimer se svými přáteli
    pamětní desku
  • 00:42:45 pro Základní uměleckou školu
    ve Valašském Meziříčí.
  • 00:42:49 Alfréd s bratrem Emilem zde
    totiž v době německé okupace
  • 00:42:53 nejen žili, ale se skupinou
    místních divadelníků založili
  • 00:42:58 v roce 1940 soubor
    s názvem Mladá scéna.
  • 00:43:02 Theimer je člověk společenský.
  • 00:43:06 Lidi, kulturu
    a z ní plynoucí inspiraci hledá
  • 00:43:10 na cestách v Evropě, Indii, Číně.
  • 00:43:14 Dívá se a kreslí.
  • 00:43:20 Jeho dílo je propleteným svazkem,
    v němž se neustále kříží
  • 00:43:24 nejrůznější vlivy poznání
    s fantazií.
  • 00:43:31 Italské Foligno zničilo
    za války 47 náletů.
  • 00:43:35 Na jednom z prázdných míst vytvořil
    Theimer ve spolupráci
  • 00:43:39 s architektem Pieremarinim
    Kašnu na památku padlých pro mír.
  • 00:43:44 Umělec námět utrpení převedl
    do motivu okouzlení časem.
  • 00:43:49 Naděje je ztělesněna
    nevinností mládí.
  • 00:43:52 Krása vítězí nad bolestí
    a želva, symbol času,
  • 00:43:57 je opět vystavena
    užaslým očím dítěte.
  • 00:44:03 V Massa Marittimě,
    starobylém toskánském městě,
  • 00:44:07 byl Ivan Theimer společně
    s architektkou Angelou Chiantelli
  • 00:44:12 v letech 2004 až 2011
    pověřen úpravou interiéru
  • 00:44:16 presbytáře románsko-gotické
    katedrály San Cerbone.
  • 00:44:22 Zásah v prostředí katedrály
    byl vůbec jedním z nejtěžších,
  • 00:44:26 protože pracovat v prostředí
    takového významu a krásy
  • 00:44:30 doslova nahání strach.
  • 00:44:32 Jakmile jsem si prohlédla vše,
    co bude třeba udělat,
  • 00:44:37 uvědomila jsem si,
    že zcela jistě odvede dobrou práci.
  • 00:44:41 Má schopnost vyprávět,
    umí detailně popisovat
  • 00:44:44 a nemyslím, že existuje jiný umělec
    s takovým smyslem pro proporce,
  • 00:44:49 a ví, jak se má
    v historickém prostředí chovat,
  • 00:44:52 a proto tedy jsem si
    byla jista tím,
  • 00:44:54 že jeho práce bude velmi kvalitní.
  • 00:45:06 Kdybych třeba neznal svatýho Víta
    a svatýho Mořice,
  • 00:45:09 tak bych nikdy nemohl dělat
    Massu Marittimu.
  • 00:45:12 Kdybych neměl maminku věřící,
  • 00:45:15 tak bych o určitých věcech
    vůbec netušil.
  • 00:45:22 Je velmi konfliktní.
    Často dochází k výměně názorů.
  • 00:45:26 A když pak pochopí, ví,
    že to, co dělám a říkám,
  • 00:45:31 je něco, co ho má povzbudit,
    dát mu námět k zamyšlení.
  • 00:45:46 Florencie, palác Pitti,
    zahrady Boboli
  • 00:45:50 a galerie Loggia degli Uffizi
    byly v roce 2008
  • 00:45:53 prostředím Theimerovy výstavy.
  • 00:45:56 Coventry bylo začátkem.
    V roce 1982 benátské bienále.
  • 00:46:01 Výstava v Letohrádku královny Anny
    na Pražském hradě v roce 1996.
  • 00:46:06 A dalších osmdesát
    samostatných výstav,
  • 00:46:10 tři desítky veřejných realizací,
  • 00:46:13 scénografie, ilustrace,
    volná tvorba.
  • 00:46:16 To vše tvoří soubor jeho díla.
  • 00:46:20 Florencie a Itálie vůbec
    jako mateřská země evropské kultury
  • 00:46:24 je společně
    s francouzským klasicismem
  • 00:46:27 stálou Theimerovou inspirací
    a nepřeberným zdrojem poznávání.
  • 00:46:35 Theimer má kořeny pevně zakotvené
    v moravském baroku
  • 00:46:38 i manýristické Praze,
    ale svět Donatella,
  • 00:46:43 Michelangela a dalších starých
    mistrů jako by mu přešel do krve.
  • 00:46:51 V lednu roku 2014 proběhla
    ve Florencii oslava 770 let
  • 00:46:56 od založení Misericordie,
    předchůdce Červeného kříže.
  • 00:47:04 Myšlenka, kterou se staletí
    Misericordie řídí,
  • 00:47:07 je být nablízku a věnovat
    pozornost osobám chudým,
  • 00:47:11 lidem na okraji společnosti,
    lidem v nouzi.
  • 00:47:21 Ivan Theimer vytvořil
    a florentské Misericordii daroval
  • 00:47:25 sousoší svatého Šebestiána
    a Arióna,
  • 00:47:29 jež v roce 2012 vzniklo
    ve spolupráci
  • 00:47:32 se senegalským umělcem Ndari Lo.
  • 00:47:37 Dílo inspirovala nesmyslná vražda
    dvou Senegalců s rasovým podtextem
  • 00:47:41 na jednom z florentských náměstí.
  • 00:47:44 Misericordia znamená v italštině
    slitování, milosrdenství.
  • 00:47:50 Báje o Ariónovi je vzdáleným
    předobrazem poslání Misericordie.
  • 00:47:57 Nikdy se nevzdat, chránit ty,
    kteří potřebují naši pomoc.
  • 00:48:01 Svatý Šebestián je patronem
    florentské Misericordie,
  • 00:48:08 mučedníkem, který se
    za žádných okolností nevzdal,
  • 00:48:11 neustále bojoval
    a stále se nacházel v první linii.
  • 00:48:26 Osm století Florencie,
    osm století Misericordie.
  • 00:48:30 Florencie dala mnoho Misericordii
    a jednou za rok
  • 00:48:33 na svatého Šebestiána Misericordie
    vzdá hold Florencii.
  • 00:48:37 To je největší hodnota
    Misericordie.
  • 00:48:41 Nezávisle na uměleckých dílech,
    na sanitkách, prostředcích.
  • 00:48:46 Největší hodnota,
    kterou Misericordie má,
  • 00:48:50 je hodnota lidí,
    hodnota těchto osob.
  • 00:48:59 Čapek říká: Oheň a touha.
  • 00:49:02 Původ umění je v magii.
    Oheň a touha.
  • 00:49:06 Ty inspirace jsou dělány
    těma zábleskama
  • 00:49:09 nebo těma jiskřičkama
    v tom životě.
  • 00:49:12 Nikdy jsem si nepředstavoval,
    že moje umění je veliká věc,
  • 00:49:17 protože jsem vždycky žil
  • 00:49:20 mezi tou Francií a Itálií
    nebo tou Olomoucí.
  • 00:49:24 Tato Trojice mě vždycky strašila
    tím, že jsem si uvědomoval,
  • 00:49:28 jak se k tomu ani nedokážu
    doškrábat žádným drápkem,
  • 00:49:32 jak ty věci jsou postavený,
    prostě tak vysoko, že jo?
  • 00:49:42 Panuje všeobecné mínění,
    že Theimer není modernista.
  • 00:49:46 Já myslím, že to není pravda.
    Theimer je modernista.
  • 00:49:49 Theimer je modernista v tom,
    že má mnoho vrstev,
  • 00:49:53 z nichž ta, která je na povrchu,
    ta, která oslovuje většinu,
  • 00:49:57 je jakoby pochopitelná,
    ale on je interpret.
  • 00:50:01 On je interpret historie
    z hlediska moderního člověka.
  • 00:50:10 Ten život nestačí na to,
    abychom si nějakým způsobem
  • 00:50:14 uvědomili všechny vztahy
    a všechny pronikání
  • 00:50:17 všech citových, já nevím,
    a myšlenkových nápadů,
  • 00:50:22 který jsme poznali v životě,
  • 00:50:25 a teď to nějakým způsobem
    dát dohromady
  • 00:50:28 a vidět, z čeho jsme sešroubovaní,
    co se nám stalo.
  • 00:51:40 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2014

Související