Zpravodajství Brno

Brno o prázdninách čeká největší výluka vlaků v novodobé historii

Velikost textu:
aktualizováno 25. 6. 2013 18:32

Brno - Cestujícím znepříjemní léto komplikované změny na železnici v Brně. Kvůli výluce v úseku od hlavního nádraží až po Židenice bude mnoho vlaků stavět už za Zvonařkou - tedy tam, kde by měl v budoucnu stát nový dopravní uzel. Podle Českých drah (ČD) se jedná o dosud nejrozsáhlejší výluku železniční dopravy v jihomoravské metropoli. Na prázdniny podnik naplánoval celkem tři velká omezení, která se dotknou asi 40 tisíc pasažérů za jeden den.

Vlakové nádraží
Vlakové nádraží

Zastávka Brno-dolní nádraží nedaleko autobusového terminálu Zvonařka běžně slouží jen pro nákladní soupravy. O prázdninách se ale promění v rušné stanoviště vlaků EuroCity a expresních spojů. Vznikne tam proto provizorní nástupiště i s přístřeškem, přístup na něj bude bezbariérový. Cestující odtud na hlavní nádraží převezou spoje náhradní dopravy.

  • Budova dolního nádraží v Brně
    Budova dolního nádraží v Brně zdroj: ČT Brno
  • Dolní nádraží v Brně
    Dolní nádraží v Brně zdroj: ČT Brno

Prosím, vyčkejte na načtení mapy, pokud se mapa nenačte, máte vypnutý JavaScript, nebo Váš prohlížeč nepodporuje Google mapy.

Změny však zkomplikují i provoz rychlíků ve směru na Prahu a osobní dopravu z Brna na Tišnov a Blansko. Výluka potrvá měsíc, od soboty 13. července do neděle 11. srpna 2013.

"Brno čeká velká zatěžkávací zkouška. Tak rozsáhlou výluku železniční dopravy v novodobé historii nepamatujeme. Přes naše maximální úsilí zajistit plynulost dopravy bude toto období pro cestující znamenat značné nepohodlí," konstatoval ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Brně Pavel Karšulín.

Důvodem dočasných změn je nezbytná oprava viaduktu u křižovatky ulic Křenová a Koliště. Denně po něm projede asi 250 vlaků.

Nefunkční odvodňovací systém poškozuje zdivo viaduktu

Stavba nutně potřebuje obnovení izolací proti vodě a celkového odvodňovacího systému, ale také zajištění říms a nosné konstrukce. Ve spodní části má navíc značně narušené zdivo. Občas z něj odpadávaly kameny a ohrožovaly auta projíždějící pod viaduktem.

Zanedbaný viadukt v Brně
Zanedbaný viadukt v Brně
Více fotek
  • Zanedbaný viadukt v Brně zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/49/4806/480596.jpg
  • Po viaduktu denně projede asi 250 vlakových souprav zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/49/4806/480598.jpg
  • Viadukt je už ve velmi špatném technickém stavu zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/49/4807/480602.jpg
  • Viadukt je už ve velmi špatném technickém stavu zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/49/4807/480601.jpg

"Toto poškození způsobila zatékající voda, která má při následném zamrzání v zimním období destrukční účinky," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař. "Bez provedení těchto oprav by došlo k ohrožení železniční i dopravní cesty," zdůraznil.

V deštivém počasí se navíc pod mostem vytvářejí velké louže vody. "Po včerejším lijáku tam teď bude pořádné jezero," řekl ředitel brněnské pobočky SŽDC Pavel Surý.

přehrát video
Ředitel brněnské pobočky SŽDC Pavel Surý o stavu viaduktu

Při rekonstrukci budou muset dělníci z viaduktu odstranit kolejnice včetně všech výhybkových konstrukcí. Nahradí je 500 metrů nových kolejnic a čtyři výhybky vylepšené elektrickým ohřevem. Rekonstrukce přijde na 60 milionů korun.

Jaká omezení a změny Brno čekají?

  • Vlaky EuroCity a expresní spoje budou stavět ve stanici Brno-dolní nádraží, odkud cestující na hlavní nádraží dopraví náhradní linky. Přesun bude trvat zhruba 10 minut.
  • Rychlíky na Prahu přes Havlíčkův Brod budou jezdit z Brna-Králova Pole. Osobní vlaky přijíždějící z Blanska budou mít konečnou v Brně-Židenicích.
  • Vlaky z Tišnova objedou hlavní nádraží po nákladním průtahu do Modřic, kde bude následovat přestup na vlaky směr Břeclav.
  • Dopravní podnik města Brna posílí linky MHD mezi hlavním nádražím, nádražím v Králově poli a Židenicemi. Celkem přibude sedm autobusových a sedm tramvajových spojů. Jedna tramvaj přitom pojme až čtyřnásobek cestujích co jeden autobus.

Dopravních komplikací bude více

Brno v létě čekají celkem tři velké výluky. Omezení  se týká také linek ve směru na Olomouc a Bohumín, a to z důvodu oprav na trati mezi Rousínovem a Přerovem. Rychlíky nahradí autobusová doprava, která bude mít stanoviště před budovou hlavního nádraží.

Před několika dny už začala výluka na trati Brno–Hrušovany nad Jevišovkou, neprůjezdná je v úseku Střelice–Moravské Bránice. Výluka potrvá až do 20. září. Správa železniční dopravní cesty tam na začátku prázdnin opraví tunel u Radostic, později krátkodobě uzavře i další části trati v tomto směru.

České dráhy proto zavedly náhradní autobusové linky z Brna do Ivančic a Oslavan a také přímou z Brna do Moravského Krumlova. Další zvláštní autobusová linka pojede ze Střelic do Moravských Bránic. Cyklovlak Velo Podyjí potom bude jezdit odklonem přes Břeclav.

přehrát video
Téma výluk v Událostech v regionech

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.