Z Vláčila jde tíseň
Druhý lednový týden v České televizi patřil Františku Vláčilovi. Do vysílání se dostala sice pouze dvojice z jeho nemalého díla, programem i přesto zatřásla. A pokud ne přímo jím, tak mnou určitě.
- František Vláčil / Údolí včel zdroj: Česká televize https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
- Adelheid zdroj: Bontonfilm https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
- František Vláčil / Údolí včel zdroj: Česká televize https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
- Marketa Lazarová zdroj: KVIFF https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
Zkraje se sluší říct, že nepatřím mezi zapřisáhlé fanoušky Vláčilovy poetiky. Obdivuji jej, ale na jeho filmy se mi dívá těžko. Ne snad pro horší uchopitelnost (zvláště takové Markéty Lazarové), ale pro tíseň, která na mne z obrazů dopadá.
Vždy jsem byl citlivý na pusté prostory, na prostředí, které jako by nepřijímalo život. Jak klášter či hrádek v Údolí včel, tak opuštěná vila v Adelheid dokonale naplňují vše, co ve mně vyvolává depresivní stísněnost. Postavy se v místnostech pohybují jako těla bez duše, vzniká-li mezi zdmi cit, jeho horkost prostor ochlazuje – až jej zcela vymýtí. Ač dveře mohou být otevřeny pro příchozí, bál bych se jimi projít.
Vláčil s mizanscénou pracuje tak, aby velký prostor působil stísněně a aby v malém prostoru postava bloudila. Z rohů cítím zavlhlost a plíseň, samota jako by držela jednotlivé cihly či kameny při sobě. Tma se pere se světlem svíček, teplo z nich však ne a ne sálat.
Není to však pouze o prostoru a rekvizitách, věcech, kterých je všude poskrovnu, a jestliže jsou, nechtěl bych je vzít do rukou, protože z nich jde bolest prožitých zkušeností. Vláčil měl při sobě mistry, kteří se zvukem a hudebním podkresem nakládali přesně tak, aby zvuková složka filmu koexistovala s mizanscénou a tím, jak hrdinové trpí. Stačí si vybavit úvod Údolí včel. Ještě ani nevidím otce, a již jen jeho slova ve mně vzbuzují obavy.
Vláčil díky postsynchronům svévolně nakládá s řečí, není potřeba, aby postava stála poblíž nás, její dech a slova se přesto zarývají hluboko – hlouběji, než bych třeba já chtěl. Díky prázdnotě prostoru se každá hláska ozývá, možná nenápadně, ale já tu ozvěnu slyším a cítím se ještě více uvězněn a ztracen v bludišti, které city nepřijímá...
Dívat se na filmy Františka Vláčila, zvláště pak na dvojici titulů, které v lednu Česká televize uvedla, není pro mě snadné. Můžu obdivovat kompozici, můžu se snažit intepretovat dílčí obrazy a hledat něco, co může být skryté. Ale určitě se nemůžu zbavit tísně, která na mne z každého záběru dopadá...
Hlavní zprávy
-
Cyklus Vidět filmem představuje mistry české kamery vydáno 3. 10. 2024 14:50 Optikou proslulých kameramanů nahlíží na vývoj českého filmu dokumentární cyklus České televize Vidět filmem. V Tvůrčí producentské skupině Dušana Mulíčka z brněnského studia ...
-
VideoČT: Vzácné knihy z křtinské fary policie našla u sousedky vydáno 28. 4. 2014 17:50 Křtiny - Část vzácných knih ze 17. století, které v lednu zmizely z fary ve Křtinách na Blanensku, policie našla u jedné z obyvatel. Minulou středu kriminalisté objevili při domovní ...
-
Sparta si veze ze švédského Växjö nadějnou výhru 2:1 aktualizováno 10. 1. 2017 23:00 Växjö - S nadějným výsledkem v zádech půjdou do domácí odvety semifinále Ligy mistrů hokejisté Sparty. Poslední český zástupce v soutěži vyhrál na ledě švédského Växjö Lakers ...
-
Nezávislá a svobodná. ČT natočila film o malířce Zdence Braunerové vydáno 20. 9. 2024 09:27 Kulturní kanál České televize nabídne divákům portrét jedné z prvních českých malířek, která díky své osobnosti a talentu obstála ve výlučně mužském uměleckém světě.
Další v rubrice
-
1. 12. 2013 08:45 Autor pojmu antisemitismus
-
2. 9. 2013 12:24 Ztráta poslechu
-
25. 8. 2013 13:24 Supersociální
-
22. 8. 2013 15:04 Tvůrce sociálního státu