Zpravodajství Brno

Rezidenční parkování: jedna domácnost, jedno auto. Ostatní si budou muset připlatit

Velikost textu:
aktualizováno 18. 3. 2013 18:50

Brno - Městské části mohou už několik týdnů připomínkovat analytickou část takzvaného generelu parkování, který jim má odpovědět na otázku, jak jsou na tom s parkovacími místy pro své obyvatele. Čtení to není zrovna příjemné. Některé lokality totiž mají pro své občany jen polovinu parkovacích míst, než kolik by podle počtu domácností potřebovaly. Těm s největšími problémy by mohla pomoci návrhová část generelu, která má vzniknout do konce října. Z ní bude jasné, jak by mohlo v budoucnu parkování pro občany vypadat, kde vznikne a kolik bude stát. V praxi jej vyzkouší příští rok na jaře čtyři městské části: Brno-střed, Královo Pole, Nový Lískovec a Bohunice.

Parkování v Brně
Parkování v Brně

Jak bude rezidenční parkování fungovat, zatím není zcela jasné. Brněnské komunikace ale nevytváří nic, co by už jinde neexistovalo - inspirovaly se v zahraničí, kde systém funguje a kde jsou parkovací zóny naprostou samozřejmostí už mnoho let. "Naším největším oříškem bylo spočítat, jak velká je potřeba parkovacích míst pro rezidenty, a jaká je současná nabídka. Samozřejmě naši pracovníci vyrazili do terénu a počítali auta i parkovací místa. Legální i nelegální," uvedl technický náměstek Brněnských komunikací Aleš Keller.

K výpočtu použili počty registrovaných aut a data ze sčítání lidu z roku 2001, ta aktuální z roku 2011 nebyla ještě k dispozici. Fakt, že generel vychází ze zastaralých čísel kritizuje především opozice.

Brno si pracovníci Brněnských komunikací rozdělili na 294 menších urbánů a počítali. V jejich propočtech dopadly nejhůře tradičně nejlidnatější městské části. Středu Brna, pokud budeme počítat každou domácnost včetně seniorské, chybí téměř 25 tisíc parkovacích míst. Brno-sever by potřebovalo více jak 17 tisíc parkovacích míst a Žabovřesky dalších 10 tisíc. "Je samozřejmé, že ne všechny domácnosti mají auto, ale je také mnoho takových, které mají auta dvě až tři," doplnil Keller. Nejlépe jsou na tom okrajové městské části jako Kníničky, Jehnice nebo Útěchov. Většina místních obyvatel má totiž svoji garáž přímo v domě.

Je třeba začít u počtu aut v rodině

Zjištěná čísla jsou důležitá především pro představu, jak je parkování v Brně rozloženo, a kde je třeba začít s jeho okamžitou regulací. A také pro srovnání s jinými městy, kde už rozdělení na parkovací zóny a rezidenční parkování léta funguje. Výsledky jsou přitom alarmující. Bratislava, Lipsko nebo i Vídeň s mnohem vyšším počtem obyvatel, mají na tisíc obyvatel méně aut než Brno.

Tabulka: počet aut na počet obyvatel
Tabulka: počet aut na počet obyvatel

Generel parkování by měl situaci změnit. Za symbolický poplatek by bylo v každé rezidentské domácnosti pouze jedno auto, zatímco druhé a třetí už bude zpoplatněno v řádech desetitisíců. "Je to tak ve všech ostatních zemích, kde platí navíc velmi tvrdé restrikce, pokud se pravidlo nedodržuje," vysvětlil Keller. Připustil však, že samotný výběr těch, kteří dostanou za symbolický poplatek parkovací kartu nebo známku, je vysloveně na politické reprezentaci.

Brno-střed, které se chce podle slov starosty Libora Šťástky (ODS) k projektu připojit, se tak pokusí zbavit nerezidentů a pošle je parkovat jinam. Předtím se však v anketě na webových stránkách městské části zeptá občanů na jejich názor. "Chceme do toho jít, aby měli naši obyvatelé lepší šanci zaparkovat svoje auto. Ti, kteří rezidenty nejsou, ať parkují jinde," míní starosta Brna-středu Libor Šťástka. Zůstává přitom realistou: "Po zavedení zón už nebudou muset obyvatelé Brna-středu svůj blok objíždět desetkrát, ale třeba čtyřikrát. I to ale považuji za zlepšení."

přehrát video
Hovoří starosta městské části Brno-střed Libor Šťástka

Systém chce naučit studenty, aby začali jezdit do Brna vlakem nebo autobusem

Největším problémem pro Brno jsou přitom desetitisíce studentů, z nichž velká část jezdí do Brna auty. Autem přijedou v pondělí, zaparkují ho, a pak s ním odjíždí až v pátek. Zabírají přitom obrovské množství parkovacích míst. V jedné domácnosti bydlí třeba čtyři a každý přijíždí autem. Tím parkovací plochy neúměrně zatěžují. "To by mohlo rezidenční parkování změnit. Na jednu domácnost v konkrétní městské části by připadala jedna parkovací karta. Ostatní by tak nárok na parkovací místo neměli, a nebo by museli parkovat například na okrajích měst, kde jsou parkovací plochy volnější," uvedl příklad regulace počtu aut ve městě Keller.

Na kolik bude generel parkování úspěšný, zatím není jisté. Městské části se k němu mohou a nemusí přidat. Výsledky pilotních projektů ze čtyř městských částí se totiž ukáží až v roce 2014.

přehrát video
Opoziční zastupitel Martin Ander (SZ) plán kritizuje

Parkovací dům na Panenské už má územní rozhodnutí

Připravovaná strategie parkování počítá i se záchytnými parkovišti na periferii a novými parkovacími domy v centru Brna. Například dlouho blokovaná stavba parkovacího domu vedle hotelu Internacional v Panenské ulici konečně získala platné územní rozhodnutí. Budova s osmi nadzemními a dvěma podzemními podlažími nabídne přes 350 parkovacích míst. Právě sousední hotel International ale stavbu svými připomínkami dlouho odsouval. Teď se obě strany dohodly. Stavební práce by mohly začít na jaře příštího roku.

Zdroj: ČT Brno

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.