Kde jsem:

Technické služby

Technické služby
Detektiv Kurzor

Slovníček pojmů

CA

Conditional Access = podmíněný přístup

Některé programy v multiplexu či celý multiplex mohou být kódovány a pro jejich příjem je třeba mít přijímač vybavený patřičným dekódovacím (CA) modulem a dekódovací čipovou kartou. CA modul může být buďto integrován přímo v přijímači, anebo externí v podobě tzv. PCMCIA karty, která se zasune do CI slotu.

CI

Common Interface = jednotné rozhraní

Jedná se o normou definované rozhraní pro DVB přijímače a zásuvné CA moduly.

CVBS

Color, Video, Blank and Sync

Způsob kódování barevného obrazu, kdy v jednom signálu přenášíme informace o barvě, jasu, zatemnění a synchronizaci (např. PAL).

Reference — Míchací komplex — Technika — Vše o ČT — Česká televize

Technika

Technika

  • Na těchto stránkách najdete technické informace o vysílání, šíření a příjmu signálů ČT, dále články o technické stránce vysílání a službách, které s vysíláním souvisí. Užitečné informace můžete najít i ve slovníčku pojmů a v odpovědích na nejčastější dotazy. Nechybí ani informace o technických službách, které ČT poskytuje.

Filmové projekty

Bolero
Kousek nebe
Snowborďáci
Vaterland
Sametoví vrazi
Doblba
Skřítek
Sluneční stát
Šílení
Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí
Experti
Indián a sestřička
Hezké chvilky bez záruky
Nachové plachty

TV ve formátu Dolby Surround

Agentura Puzzle
Živnostník
Nekonečná neděle

Stereo

Poslední sezona
Krásný čas
Josef a Ly

DVD

Mír jejich duši

F. A. Brabec, režisér filmu Bolero (15. 3. 2004):

Jdete po jedné z mnoha nenápadných chodeb v komplexu ČT a vejdete do dveří stejných a podobných jiným a jen černá tabulka Dolby Digital předznamenává, kam jste se dostali.

Najednou jste v jiném světě, doslova v jiném prostoru. Ticho, tlumené osvětlení a nečekaně obrovský prostor na vás dýchnou již mezi dveřmi. Pohodlně se usadíte v křesle a Váš pracovní den může začít. Místo na sledování obrazu ideální, pro komunikaci s mistry zvuku též. Zvuk Vás obklopí tak dokonale, že máte pocit přímé účasti ve snímaném ději.

Tak tenhle úžasný celkový dojem jsem si mohl prožít zřejmě jako úplně první režisér mixu Dolby Digital celovečerního filmu Bolero. A konkrétněji:

Velikost míchací haly je myslím téměř ideální, stejně tak jako umístění a rozměr plátna, zvuk ze všech reproduktorů až nečekaně čistý a velmi přesný, prostorovost zvuku ohromující, komunikace s ostatními spolupracovníky srozumitelná i při velmi tichém hovoru.

Vše tedy velká pochvala a co tedy vytknout?
Pro mne samotného není nejšťastnější řešení vyvýšený posed pro režiséra a spolupracovníky (hudební skladatel, producent apod.), jak z hlediska zvuku, protože od míchacího stolu je poslech zcela jiný a dochází tím k rozdílnému posouzení jednotlivých kanálů – především zadních a stře-dových, tak pohodlí (chybí stůl, či pracovní deska pro scénář, poznámky, nealko nápoje apod. – šikmá výsuvná ploška ze sedaček je opravdu k nepoužití – vše z ní klouže do klína).

Takže zvuková velká pochvala, jen kdyby všechna kina dokázala tuto dokonalost a přesnost zahrát (fyzicky jsme se přesvědčili, že mnohá dovedou), aby výborná práce zvukových mistrů, se kterou jsem se při mixu Dolby Digital v ČT setkal, nebyla marná.