
čj. e64/25 – Text stížnosti  
Stížnost na zpravodajství o politické situaci Rumunsku 

Dobrý den 

Prosím abyste prověřili proč a kdo rozhodl že se na České televizi zpravodajství nezmínilo o 
demonstracích v Bukurešti které byly rozhodně větší než na Slovensku za účasti Boleslava 
Polívky a jiných. Dosud jsem věřil že posláním veřejnoprávního sdělovacího prostředku je 
informovat nezávisle zejména o událostech v Evropě. A zasahování soudu evropské země do 
voleb dle mého názoru je události hodnou sledování. Jinak i já už docházím k přesvědčení že 
nemá smysl si takovou službu platit. 

Se srdečným pozdravem 

Miloš Havlíček 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



čj. e64/25 – Odpověď Rady ČT 

Vážený pane Havlíčku, 
 
Rada České televize od Vás obdržela podnět, v němž Radu ČT žádáte, aby prověřila, proč Česká 
televize ve svém zpravodajství neinformovala o demonstracích v BukurešQ, které byly 
organizovány v souvislosQ s protesty proQ zrušení loňských prezidentských voleb v Rumunsku. 

 Rada České televize si v souvislosQ s projednáním této Vaší sTžnosQ ve formě žádosQ o 
prošetření situace vyžádala stanovisko generálního ředitele ČT, který svou odpověď Radě 
doručil na konci měsíce dubna letošního roku spolu s vyjádřením zástupce šéfredaktora 
zpravodajství MarQna Řezníčka.  

 Jak z vyjádření redakce, tak z dostupných záznamů vysílání ČT vyplývá, že o Vámi 
zmíněné demonstraci ze dne 1. března 2025 Česká televize informovala ve zpravodajství 
vysílaném v týž den v podvečerních hodinách (viz například Zprávy v 18 - 
h`ps://www.ceskatelevize.cz/porady/1178166846-zpravy/225411018000301/). Za zásadní 
však Rada ČT považuje skutečnost, že situaci v Rumunsku se Česká televize věnuje pravidelně, 
a to jak ve zpravodajství ČT24, tak v hlavní zpravodajské relaci UdálosQ či pořadu Horizont 24 
(viz například h`ps://www.ceskatelevize.cz/porady/10316155327-horizont-
ct24/225411058050305/cast/1100894/). Zájem České televize o zprostředkování adekvátního 
množství informací z Rumunska dokládá i vyslání zvláštního štábu se zpravodajem Janem 
Šilhanem do BukurešQ ve dnech 10. – 13. března 2025 (viz například vstup Jana Šilhana do 
dopoledního vysílání ČT24 dne 11. března 2025 – pasáž s živým vstupem z Rumunska začíná 
v čase 1:18:20 uvedeného záznamu: h`ps://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-
studio-ct24/225411058060311/). 
 Výše uvedené informace dokládají, že České televize dostála své povinnosQ informovat 
diváky o zásadních událostech v zahraničí (zvláště pak v Evropě) a že v daném případě 
rozhodně nedocházelo k záměrnému zatajování událosT probíhajících v Rumunsku. Doufáme, 
že výše poskytnuté informace budou dostatečnou odpovědí na Vaše námitky vznesené vůči 
zpravodajství ČT. Za Váš podnět i za Vaši důvěru v Radu ČT Vám Tmto děkujeme.   

 
 
S pozdravem 

 
  Mgr. Karel Novák 

     předseda Rady České televize 
 

 

 

 

 



čj. e64/25 – Stanovisko generálního ředitele ČT 

Vážení členové Rady, 

dne 21. března 2025 mi byla Radou ČT předložena k vyjádření sTžnost pana Miloše Havlíčka 
týkající se zpravodajství České televize. Stěžovatel konkrétně namítá, že zpravodajství ČT 
žádným způsobem neinformovalo o demonstracích v rumunské BukurešQ (na podporu 
pravicového poliQka Calina Georgesca, proQ zrušení prezidentských voleb rumunským 
ústavním soudem). 

V této věci jsem si vyžádal stanovisko redakce. Z něj vyplývá, že zpravodajství ČT 
zprostředkovalo divákům informace o zmíněných proQvládních nepokojích hned 1. března 
2025 v podvečer, a situaci v BukurešQ monitorovalo i v následujících týdnech – na místo byl 
vyslán zvláštní zpravodaj a byla odvysílána série reportáží. V dalším odkazuji na stanovisko 
redakce, které přikládám přílohou. 

 
 
 
S pozdravem 

 
   Mgr. Jan Souček 

     generální ředitel České televize 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



čj. e64/25 – Vyjádření redakce 

Česká televize se dění v Rumunsku v souvislosQ se zrušenými volbami věnuje dlouhodobě, aby 
dění i v této zemi českým divákům přiblížila. Zpravodajství ČT má v úmyslu pokrývat zvláštním 
štábem i volby v odsunutém termínu. Nad rámec tohoto o vývoji v Rumunsku informuje 
opakovaně ve zprávách na ČT24, v Událostech jako hlavní zpravodajské relaci a taktéž v 
Horizontu, který se v každý všední den věnuje výhradně zahraničnímu dění. Zprávu o 
předmětné proQvládní demonstraci krajní pravice přinesla ČT24 1. března 2025 v podvečer na 
ČT24. Jednalo se o materiál v rámci výměnné služby EBU, ten však monitoroval pouze přípravy 
na protesty a jejich úvod. Zpravodajství ČT při přípravě vysílání UdálosT nedisponovalo 
žádnými dalšími agenturními informacemi o podrobnostech demonstrace, vývoji počtu 
demonstrujících, novými záběry apod. Zásadně se ohrazujeme proQ tomu, že zpravodajství ČT 
tuto zprávu zamlčelo nebo že by se dopouštělo cenzury. Naopak, zprávu na rozdíl od drQvé 
většiny medií v ČR Česká televize zveřejnila, a to i přesto, že např. agentury Reuters nebo ČTK 
o této demonstraci ve svém servisu, který ČT odebírá a do značné míry na něm logicky závisí, 
neinformovaly vůbec. 

Událostem v Rumunsku se navíc ČT věnovala i po zmíněné demonstraci, a to nejen 
pomocí běžného agenturního zpravodajství, ale i vysláním zvláštního štábu se zpravodajem 
Janem Šilhanem do BukurešQ ve dnech 10.-13. března 2025, aby o dalším rozhodnuT 
Ústavního soudu a náladách obyvatelstva poskytl zpravodajství přímo z místa. Stejně tak ČT 
plánuje pokrývat přímo v Rumunsku i volby v květnu tohoto roku. 


