
čj. CT13709/2025-3 – Text stížnosti  
Stížnost na pořad What the Fact 

Vážení, 

opět se na Vás obracíme se stížností na nevyváženost a ideologickou zaujatost pořadu 
produkovaného Českou televizí (dále jen „ČT“). Bohužel ačkoliv k porušování dochází 
opakovaně, viz např. rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání dne 9. 8. 2022 nebo 
Rady ČT na svém 10. zasedání dne 21. 7. 2021 (jakož i Rady pro rozhlasové 

a televizní vysílání v téže věci), k žádné viditelné nápravě nedochází. Spíše se zdá, že stávající 
kontrolní mechanismus dodržování Etického kodexu ČT se jeví čím dál více bezzubým a 
iluzorním, což jen potvrzuje správnost našeho postoje k otázce navyšování koncesionářských 
poplatků, když požadujeme, aby se nejprve řešily otázky obsahové náplně vysílání a funkčnosti 
jeho kontrolních mechanismů, jakož i celkový formát media veřejné služby pro digitální věk 
druhé čtvrtiny 21. století, a teprve až následně otázky jeho financování. 

Ve Vašem přípise ze dne 20. 11. 2024 jste nám děkovali za náš předchozí podnět a obratem 
stížnost smetli ze stolu formalistickými odpověďmi na naše výhrady, aniž jste jim - kromě 
drobné výjimky týkající se chybného zařazení kritizovaného pořadu do příslušné cílové věkové 
kategorie - přiznali relevanci, a byť se jen zamysleli, zda prosazování aktivisticky zaujatého, 
nevyváženého a neodborného obsahu pořadu určeného pro vzdělávání dětí ve velmi citlivých 
tématech sexuální osvěty je tou cestou, kterou má veřejnoprávní médium kráčet. 

Bohužel v rámci iVysílání dalšího pořadu na obdobné téma s názvem Kolik máme pohlaví? z 
cyklu What the Fact ČT opět úroveň manipulativnosti, neodbornosti a aktivismu posunula na 
další stupeň. 

Výše označený cyklus je vedený v sekci společensky vzdělávacích pořadů a je určený zejména 
mladým lidem, jimž zábavně (nebo rádoby zábavně) přináší odpovědi na různé otázky. V 
takovém formátu pořadu snad lze očekávat nejen důsledné dodržování Etického kodexu ČT, 
nýbrž i zvýšené nároky na odbornou erudici a názorovou vyváženost. Ani jeden z těchto 
požadavků však pořad scénáristek Esther Idris Behirové a Petry Chaloupkové ani na 
elementární úrovni nesplňuje, naopak jedná se jednoznačně o porušení § 2 odst. 2 písm. a) 
zákona č. 483/1991 Sb., O České televizi, ve znění pozdějších předpisů: „Hlavními úkoly 
veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména a) poskytování objektivních, 
ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací [zvýraznění vlastní] pro 
svobodné vytváření názorů...“. ČT tedy neplní první z hlavních úkolů, který jí ukládá zákon. 
Porušuje ovšem i samotnou Preambuli Etického kodexu ČT: „Účelem existence televize 
veřejné služby je zajistit veřejnosti zdroj informací, kritické reflexe, umělecké tvorby a zábavy, 
které jsou chráněny před lobbistickými tlaky“ [zvýraznění vlastní]. 

Neobjektivita a nevyváženost pořadů vyplývají z aktivistického ladění pořadu, které ignoruje 
poznatky soudobé vědy, vylučuje oponentní názory a prosazuje jediné správné vidění světa a 
ve spojení s nedostatečným expertním zázemím tvůrců vede k hrubému zkreslování 
podávaných informací, což je o to závažnější, že formát celého cyklu navozuje dojem 
odborného pořadu a cílovým publikem jsou děti a mládež. 

1. Nevyváženost a neobjektivita zdrojů 

Podle informací, uvedených v závěrečných titulcích pořadu, bylo použito jako zdroj 8 
popularizačních a aktivistických webových zdrojů. Ani jeden z nich nelze považovat za striktně 



vědecký nebo odborný. I tak je však jejich obsah flagrantním způsobem dezinterpretován, viz 
níže, takže o nějaké vyváženosti a objektivitě opět může být řeč jen opravdu stěží. 

Jedná se o tyto zdroje: 

Ainsworth Claire. Nature Magazine. Sex redefined: The Idea of 2 Sexes Is Overly Simplistic. 
[online]. Na první pohled se jedná v seznamu o jediný vědecký (byť spíše popularizační) časopis 
s úctyhodnou historií. Bohužel v posledních letech zřejmě razantně naskočil na woke 
progresivní ideologickou vlnu, což se stalo předmětem kritiky členů samotné vědecké obce a 
v listopadu 2024 vedlo k rezignaci jeho šéfredaktorky Laury Helmuth poté, co veřejně urážela 
lidi s opačným názorem.“ 

@SciShow. Sciences Proves There Are More Than Two Human Sexes. Youtube.com [online] 
Jedná se o pořad Hanka Greena, amerického aktivisty, zpěváka a vlogera zabývajícího se 
zejména ekologickými tématy, vyrobený pro New York Public Radio. Hank Green má vzdělání 
v biochemii, nikoliv ve vývojové biologii, a už vůbec ne v sexuologii nebo medicíně. New York 
Public Radio v USA opakovaně čelí kontroverzím pro chronickou ideologickou zaujatost, viz 
např. heslo Wikipedie NPR controversies. 

World Health Organization. Gender and Health. Who.int [online] 
Jedná se o politickou deklaraci bez uvedení jména autora, zveřejněnou na stránkách WHO. 
Obsah se nijak nevztahuje k problematice spektrálního charakteru pohlaví ani intersexuálních 
osob, nýbrž k problematice genderu a s ní souvisejících (údajných) společenských nerovností. 

Council of Europe Portal. Sex and Gender.int [online] 
Jedná se o stručnou definici určenou pro laickou veřejnost bez uvedení jména autora 
zveřejněnou na stránkách Rady Evropy, tedy politické organizace. Navíc se obsah nijak 
nevztahuje k problematice spektrálního charakteru pohlaví, naopak text pojednává o 
odlišnosti definic genderu a pohlaví, přičemž pro pohlaví (sex) se výslovně (a na více místech) 
operuje s binárním členěním (muž a žena), pouze se připouští, že mohou být z tohoto 
binárního charakteru pohlaví výjimky; celkové vyznění je tedy protikladné k obsahu pořadu 
ČT. 

Britanica. The difference between sex and gender explained. Britanica.com [online] 
Text je věnován primárně problematice genderu a transgenderu. Otázka nebinarity pohlaví se 
v něm vůbec neřeší, resp. V téže encyklopedii, avšak pod jiným nicméně souvisejícím heslem, 
se výslovně uvádí, že: „Muži a ženy mohou nebo nemusí mít zjevné strukturální rozdíly, ale 
vždy mají funkční, hormonální a chromozomální rozdíly“. Tedy jednoznačné potvrzení 
binárního charakteru pohlaví. 

Newman Tim: Sex gender what is difference? Medicalnewstoday.com [online] 
Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o druhého konkrétního autora ve vědecky 
znějícím médiu. Při podrobnějším rešeršování však lze zjistit, že autor vůbec není vědec, nýbrž 
opět novinář a popularizátor, který: 

„po dosažení bakalářského titulu v oboru neurověd na britské univerzitě v Manchesteru zcela 
změnil kurz, aby pracoval v oblasti prodeje, marketingu a analýzy. Následně si uvědomil, že 
jeho srdce skutečně leží ve vědě a psaní, znovu změnil kurz a připojil se k týmu Medical News 
Today. Jako hlavní redaktor zpráv vedl náš tým špičkových spisovatelů a redaktorů, kteří 
referují o nejnovějším lékařském výzkumu v recenzovaných časopisech; sám také napsal 
několik článků. Tim je nyní editorem v ZOE.“  



Čili opět se jedná o editora s bakalářským vzděláním v neurovědách. Předmětná problematika 
se však týká vývojové biologie a sexuologie... 

Planned Parenthood. Sex and gender identity. Plannedparenthood.org [online]  
Planned Parenthood je americká organizace, která provozuje největší síť potratových klinik v 
USA, kde se dostala do značných kontroverzí pro podezření z nezákonného obchodování s 
tkáněmi potracených dětí a poskytovala zdravotní zákroky non lege artis. V posledních letech 
se částečně orientuje i na poskytování poradenství a operací v souvislosti s tzv. tranzicí osob. 
Je tedy přímo finančně zainteresovaná na vývoji diskurzu ohledně změn pohlavní identity a 
související problematiky. 

Bettiza Sofia. What does science tell us about boxing's gender row? bbc.com [online]  
Poslední zdroj je text od Sofie Bettizie, což je opět žurnalistka, korespondentka BBC, která 
nemá v dané oblasti žádné specifické vzdělání. 

2. Nevyváženost a manipulativnost jejich interpretace 

Na výše zmíněném posledním zdroji je možné zcela zjevně demonstrovat hrubé manipulace 
českých scénáristek. Celý zdrojový článek totiž vyznívá mnohem umírněněji než edukační 
pořad ČT. Tento zdroj je nepochybně podkladem části pořadu, která se zabývá případem 
olympijské vítězky v boxu Imane Khelif. Předně článek BBC zmiňuje více možných pohledů na 
věc a mj. i cituje odbornici - vývojovou bioložku Emmu Hamilton, jejíž závěr je, že Khelif a 
stejně i taiwanská boxerka Lin Yu-ting „by neměly(i) soutěžit, dokud nebudou provedeny další 
testy“. 

Na toto stanovisko ve zdrojovém textu navazuje citát profesora Aluna Williamse: 

„Nepřekvapilo by mě, kdyby někteří lidé s typem DSD měli oproti ženám nějakou fyzickou 
výhodu", říká, že tyto výhody 'by mohly zahrnovat větší svalovou hmotu, stejně jako větší a 
delší kosti a větší orgány, jako jsou plíce a srdce. Říká, že mohou mít také vyšší hladiny krevního 
hemoglobinu, což vede k lepšímu dodávání kyslíku tam, kde je to potřeba v pracujících svalech. 
Někteří lidé s některými typy DSD mohou mít výhody v některých nebo všech těchto prvcích, v 
rozmezí od 0 do 100 %, v závislosti na typu DSD a jeho přesné genetické příčině.“ 

Dále v původním zdroji BBC doslova zaznívá věta odborníka Dr. Heffernana: „Domnívám se, že 
Mezinárodní olympijský výbor nezakládá svá kritéria způsobilosti na nejlepší dostupné 
vědě“(!) A dále: „Tohle je znepokojivé, MOV předpokládá, že [biologická odchylka Khelif] 
nezapříčiňuje žádné výhody - ale neexistuje pro to žádný přímý důkaz, ani to, že u sportovců s 
DSD [porucha pohlavní identity] existuje výkonnostní výhoda pouze kvůli jejich genetickým 
variacím." Tolik původní zdroj, který nechává opakovaně zaznít několik skutečných odborníků 
a závěr je spíše negativní vůči připuštění Khalif na ženské soutěže v boxu, minimálně dokud 
nebudou provedeny další testy. 

V pořadu ČT však pro pochybnosti nebo kritiku rozhodnutí MOV nebo jen jejich náznak - 
alespoň jedním slovem není žádný prostor. Zazní pouze potvrzení správnosti rozhodnutí MOV: 
„vyslechla si spoustu obvinění, že je muž vydávající se za ženu... MOV to však nezviklalo (s 
pozitivní intonací v hlase)...“. Čili žádná kontroverze se nepřipouští, věc je jasná („od narození 
byla registrována jako žena, žila jako žena, má pas jako žena, a tak naplnila veškerá kvalifikační 
kritéria...“) a ti, kdo mají opačný názor, jsou zabednění a nespravedlivě urážejí... (což mají v 
pořadu zřejmě podtrhovat přihlouplé hlášky v pozadí, které podkreslují výklad, k tomu viz 
níže). Závěr je tedy přesně opačný než v odborném zdroji, na který se v titulcích odvolávají. 
Jen pro doplnění lze dodat, že v internetové anketě časopisu Sport 98,8 % čtenářů vyjádřilo 



názor, že Khelif by neměla být připuštěna ke startu v ženském boxu a v obdobné anketě 
Lidových novin 99 % čtenářů vyslovilo souhlas s rozhodnutím prezidenta Trumpa zakázat 
transgenderovým sportovkyním účast v ženských sportovních soutěžích. 

Dalším dokladem neodbornosti, aktivismu až manipulativnosti s daty je hrubá dezinterpretace 
počtu žen, které mají v těle chromozomy XY. Ve výše citovaném posledním zdroji zaznívá věta, 
že chromozomy XY u žen jsou v Dánsku, kde jsou nejlépe dostupná data, cca 1: 15 000, tedy 
0,006 %, a že autor „věří, že pokud se sečtou všechny různé genetické sexuální poruchy, mohlo 
by to být i 1: 300, tedy 0,33 %. Autoři v ČT ale už operují s 1,7 %! Tak se dnes v ČT dělá věda? 
Jeden autor,,věří" v 0,33 % (pokud ovšem mezi intersexuální osoby zahrne i osoby s vývojovou 
poruchou sexuality - DSD) - a ČT, která z textu vychází, již bez náznaku pochybností operuje s 
číslem 1,7 %, ovšem pro intersexuály... 

Ve zdroji autorky Claire Ainsworth se jednoznačně rozlišuje mezi intersexuálními osobami a 
osobami s poruchou sexuálního vývoje (DSD). Pouze o těch druhých je uvedeno, že „podle 
některých vědců" je jejich počet v populaci „až 1 ze 100“, tedy 1 %. V pořadu ČT se však tvrdí, 
že „intersexuálních lidí se v populaci nachází 1,7 %" (stopáž pořadu 6:00 a násl.), ačkoliv dle 
standardních medicínských učebnic je to podstatně jinak. Dejme slovo skutečně odbornému 
textu: 

„Návrh Anne Fausto-Sterlingové, že prevalence intersexu může dosahovat až 1,7 %, přitáhl 
širokou pozornost jak v odborném tisku, tak v populárních médiích. Mnoho recenzentů si není 
vědomo toho, že tento údaj zahrnuje stavy, které většina lékařů nepovažuje za intersexuální, 
jako je Klinefelterův syndrom, Turnerův syndrom a adrenální hyperplazie s pozdním nástupem. 
Má-li si termín intersex zachovat nějaký význam, měl by být tento termín omezen na ty stavy, 
kdy je chromozomální pohlaví nekonzistentní s fenotypovým pohlavím nebo kdy fenotyp nelze 
klasifikovat jako mužský nebo ženský. Aplikujeme-li tuto přesnější definici, skutečná prevalence 
intersexu je asi 0,018 %, což je téměř 100krát méně [zvýraznění vlastní), než odhaduje Fausto-
Sterling ve výši 1,7 %.“ 

Podobně i např. náš MUDr. Jiří Štefánek na svých webových stránkách určených pro vzdělávání 
mediků uvádí: 

„Jaká je četnost výskytu intersexuality? To je velmi obtížná otázka, protože nepanuje přesná 
shoda v tom, které z výše uvedených stavů do intersexuality počítat, a které nikoliv. Pokud 
bereme jako pravou intersexualitu stavy, kdy chromozomální výbava jedince není v souladu s 
fenotypem, nebo kdy u jedince není možné určit jeho fenotyp ve smyslu mužský / ženský, tak 
jde o čísla velice malá. Podle webu Intersex Society of North America se takový klasický 
intersex vyskytuje asi u jednoho z 1500-2000 porodů, což nám v populaci ČR odpovídá počtu 
narození asi 50 jedinců ročně). Jiné zdroje udávají ještě nižší čísla (prevalence v populaci 0,018 
%, což by bylo v ČR asi 1800 lidí). Pokud do intersexuality "nacpeme" nejrůznější i mírné a 
medicínsky řešitelné poruchy pohlavního vývoje, dostaneme čísla vyšší. Udává se až 1,7 % 
populace. Zda nejde o určitou snahu různých aktivistických skupin množinu intersexuálních 
stavů "uměle zvětšit" a tak tuto problematiku udělat důležitější, než ve skutečnosti je, to již 
ponechám na vašem zhodnocení [zvýraznění vlastní]. Jsem nicméně toho názoru, že čím více 
stavů budeme do pojmu intersexuality zahrnovat, tím více tento pojem ztratí na praktickém 
významu.“ 

 

 



A dále: 

„Kolik tedy máme pohlaví? Ideální je z mého pohledu dodržovat tzv. binární systém a říci, že 
pohlaví jsou dvě - mužské a ženské, protože v drtivé většině případů je to pravda [zvýraznění 
vlastní] a je to jednoduché. Pokud to ale uděláme, měli bychom mít na paměti, že existuje sice 
velice, velice malý, ale nikoliv zanedbatelný počet lidí, kteří do tohoto přehledného systému 
více nebo méně nezapadají.“ 

A nyní si to srovnejme s tím, co se v pořadu ČT tlačí do hlav naší mládeže pod hlavičkou What 
is Fact, přičemž žádný oponentní názor není ani zmíněn! Aktivistické dezinformace, které 
100násobně (!) překračují skutečné počty, jsou vydávány za fakta. 

3. Neodbornost personální 

Jistěže není povinností autorů pořadu disponovat odborností ze všech relevantních oborů, o 
kterých jejich dílo pojednává. Nicméně u pořadu, který se zaštiťuje vědeckými poznatky, je 
základním předpokladem objektivity to, že buď by měl mít alespoň někdo z autorského 
kolektivu sám příslušnou odbornost, nebo by měl být přizván nějaký odborný poradce, který 
by odbornost garantoval. Zde však nikdo z autorského kolektivu uvedeného v závěrečných 
titulcích pořadu nedisponuje odborností v relevantním oboru (sexuologie, příslušné odvětví 
medicíny, vývojová biologie). Esther Idris Behirová je vystudovaná žurnalistka s 
postgraduálním kurzem art terapie. Petra Chaloupková je absolventkou bakalářského oboru 
Filmová studia na FF UK a studentkou (případně již absolventkou) magisterského oboru 
Mediálních studií na FSV UK. Dramaturgové David Čech (nedostudovaný stavební architekt) a 
Eva Ralková (Teorie a dějiny filmu a Francouzský jazyk na FF MU), podobně se to má i s 
režisérskou dvojicí Štěpán Chalupa a Petr Novotný. To by samo o sobě nemuselo být zásadním 
problémem, pokud by příslušnou expertízu zajišťoval přizvaný externista. V závěrečných 
titulcích pořadu však není zmíněn ani jediný externí odborník, který by se na jeho výrobě 
podílel. Je zde pouze odkaz na 8 výše vyjmenovaných výhradně elektronických zdrojů. Jejich 
samotný výběr a interpretace, které by měly být nezaujaté a vyvážené, jsou ovšem značně 
tendenční, jak uvedeno výše, a prováděné bez jakékoliv korekce ze strany odborníků nebo 
oponentů. Ze samé definice proto nemůže být naplněn požadavek zákona poskytovat 
objektivní, ověřené, ve svém celku vyvážené a všestranné informace pro svobodné vytváření 
názorů, jak to požaduje zákon о ČT. 

Bohužel ani zde porušování práva a neodbornost nekončí. Autoři se zřejmě v zápalu boje proti 
všemu a všem, kteří odporují jejich vidění světa, nezastavili ani před zneužíváním 
osobnostních práv hlavního představitele naší největší opoziční strany Andreje Babiše. Pro 
podbarvení výkladu používají jakési hlášky různých osob, které zazněly ve veřejném prostoru, 
a které mají zřejmě navozovat - vytržené z kontextu - jakousi těžko specifikovanou 
zabedněnost nebo buranství daných mluvčích v kontextu předkládaných překvapivých 
„vědeckých“ poznatků. Tak je mj. použit i výrok Andreje Babiše (který byl původně vysloven v 
rámci pořadu Otázek Václava Moravce) o homeopatiku na křivdu (stopáž: 4:54 min.). V 
kontextu vzdělávacího pořadu pro mládež zaměřeného na pohlavní di/poly/morfismus je však 
toto užití hlasu Andreje Babiše zcela mimoběžné a neplní žádnou oprávněnou funkci, kterou 
by bylo možné podřadit pod některou ze zákonných licencí (např. novinářskou, vědeckou 
apod.) umožňující užití jeho osobnostního projevu (hlasu). Věc je o to závažnější, že v pořadu, 
který by měl být apolitický, je do podvědomí mladého publika pašována negativní asociace k 
lídrovi opozice a jsou zároveň porušována jeho práva (a tím porušován i článek 1.7. věta první 
Etického kodexu ČT). 



4. Střet zájmů 

Další potenciální konflikt s Etickým kodexem ČT spočívá v porušování zákazu střetu zájmů. 
Druhá zmíněná scénáristka, Petra Chaloupková, totiž v minulosti působila v programovém 
oddělení Queer filmového festivalu Mezipatra. Ten je masivně mediálně podporován médii 
veřejné služby (ČT a ČRo). Petra Chaloupková sice pracuje pro ČT, ale nadále tvoří i pro QFF 
Mezipatra, jak dokazuje níže uvedené. 

Je tedy otázkou, zda Petra Chaloupková neporušila čl. 22 Etického kodexu ČT, jako třeba 
historička Marie Koldinská: 

„22.1. Střet zájmů zaměstnanců a externích spolupracovníků České televize je nepřípustný. 
Osoby pracující pro Českou televizi musí vyloučit, aby osobní zájem ovlivňoval vysílání nebo 
nevysílání určitých sdělení či pořadů. Každý, kdo by se mohl vystavit pochybám o střetu zájmů 
v určité otázce, je povinen tuto skutečnost oznámit svému nadřízenému a vyčkat jeho 
rozhodnutí.  

[...] 

22.6. Spolupráce zaměstnanců České televize s jinými médii podléhá předchozímu písemnému 
souhlasu nadřízeného, který může udělit souhlas za předpokladu, že tato činnost nenaruší 
povinnosti a závazky, které zaměstnancům vyplývají ze zaměstnání v České televizi, a nevytvoří 
dojem, že konkrétní zaměstnanec je spojen s určitými politickými nebo náboženskými názory 
či obchodními zájmy. Součástí písemného souhlasu mohou být podmínky, za nichž byla 
spolupráce povolena.  

22.7. Je-li redaktor nebo jiný zaměstnanec požádán o autorský příspěvek jiným médiem, je jeho 
povinností zvážit, zda charakter tohoto média je takový, aby případná spolupráce neuvedla v 
pochybnost jeho osobní profesionální integritu, nestrannost a nezávislost, a tím i integritu, 
nestrannost a nezávislost České televize. Autorský příspěvek připravený pro jiné médium musí 
odpovídat redakčním zásadám a standardu kvality vlastní České televizi. Není přijatelné, aby 
se zaměstnanci vystupující v pořadech České televize prezentovali v jiných médiích způsobem, 
který by byl v České televizi nepřípustný." 

Zároveň § 8 odst. 1 písm. f) zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších 
předpisů, jednoznačně stanoví, že porušení Etického kodexu České televize je považováno za 
porušení pracovní kázně podle Zákoníku práce. Žádáme proto, aby naše stížnost byla 
posuzována i z tohoto úhlu pohledu a příslušné osoby nesly i případnou pracovněprávní 
odpovědnost. 

Lze shrnout, že v případě stížností napadeného pořadu se jedná o další příklad aktivistické 
agitky LGBTQI+ lobby, jednoznačně porušující ustanovení kodexu ČT o požadavcích na 
objektivitu, vyváženost, ověřenost a všestrannost informací, jakož porušující zákaz střetu. 
zájmů, a to vše pořízené za peníze koncesionářů. Pro nefunkčnost kontrolního mechanismu 
nám nezbyde než se obrátit na poslance v rámci projednávání legislativy regulující činnost ČT 
a případně soukromá média, aby byla veřejnost informována o neutěšeném stavu v ČT. 
Opakované porušování Kodexu ČT v pořadech týkajících se sexuálních témat a následné 
ignorování a bagatelizování stížností veřejnosti nikterak nepřispívá k posilování důvěry 
veřejnosti v ČT a nutně povede k volání veřejnosti po českém to dry the swamps. 

Vážení členové Rady České televize, dovolujeme si Vás požádat o informaci o výsledku 
projednání zde předkládané stížnosti a o provedených opatřeních, abychom věděli, zda právní 



řád a Etický kodex ČT platí pro všechny nebo jsou to jen poskládaná slova bez jakékoliv 
relevance. Děkujeme. 

S pozdravem za tým Aliance pro rodinu, z. s. 

Jana Jochová, předsedkyně 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



čj. CT13709/2025-3 – Odpověď Rady ČT 

Vážená paní předsedkyně, 

Rada České televize od Vás dne 21. 2. 2025 obdržela s�žnost na pořad What the fact?, 
konkrétně na epizodu Kolik máme pohlaví? umístěnou na pla�ormě iVysílání. Domníváte se, 
že uvedená epizoda pořadu je v rozporu s § 2 odst. 2 písm. a) zákona č. 483/1991 Sb., o České 
televizi. Rovněž upozorňujete na to, že Česká televize se odvysíláním epizody dopus�la 
porušení ustanovení v preambuli Kodexu ČT, kde je uvedeno, že „účelem existence televize 
veřejné služby je zajiswt veřejnosw zdroj informací, kriwcké reflexe, umělecké tvorby a zábavy, 
které jsou chráněny před lobbiswckými tlaky“, a porušení čl. 22 Kodexu ČT pojednávajícím o 
střetu zájmů. Svou s�žnost strukturujete do čtyř bodů, které podrobněji rozvádíte. 

- Zejména se vymezujete proti použití osmi informačních zdrojů, jejichž seznam byl uveden 
v závěru epizody. Zmíněné zdroje označujete za popularizační a aktivistické, a tudíž 
nevhodné pro použití v daném pořadu, a také poukazujete na to, že jejich obsah byl navíc 
dezinterpretován, což je podle Vás v rozporu s principy objektivity a vyváženosti. 

- Příkladem manipulativní interpretace je podle Vás zacházení tvůrců epizody s článkem 
What does science tell us about boxing’s gender row? z webu BBC vztahující se k případu 
olympioničky Imane Khelif. Článek je podle Vás spíše negativní vůči připuštění boxerky do 
ženských kategorií, dokud nebudou provedeny další testy. Za nesprávné rovněž 
považujete, že předmětná epizoda nezmiňuje jakoukoliv kritiku rozhodnutí 
Mezinárodního olympijského výboru nechat boxerku soutěžit na OH v Paříži v ženské 
kategorii. Za další příklad aktivismu až manipulace označujete uvedení informace, že 
v populaci se nachází 1,7 % intersexuálních osob. Uvedenou informaci rozporujete a 
tvrdíte, že podle standardních medicínských učebnic je to podstatně jinak, přičemž ve své 
stížnosti odkazujete na publikace s daty odlišujícími se od údaje uvedeného v předmětné 
epizodě pořadu What the fact?. 

- Dále poukazujete na neodbornost autorského týmu v oblastech, kterých se dotýká obsah 
předmětné epizody. Podrobně ve stížnosti rozvádíte studijní obory jednotlivých členů 
týmu a docházíte k závěru, že nikdo z autorského kolektivu v závěrečných titulcích pořadu 
nedisponuje odborností v relevantním oboru (sexuologie, příslušné odvětví medicíny, 
vývojová biologie). V tomto bodě též upozorňujete na zneužití osobnostních práv 
bývalého premiéra Andreje Babiše, k němuž mělo dojít použitím výroku zmíněného 
politika o homeopatiku na křivdu v pořadu Otázky Václava Moravce. Domníváte se, že 
užití hlasu Andreje Babiše ve vzdělávacím pořadu pro mládež zaměřeném na 
problematiku pohlaví nelze podřadit pod některou ze zákonných licencí. Využití 
uvedeného prvku je podle Vás problematické i proto, že v daném v kontextu jeho použití 
mohlo u mladého publika vyvolat negativní asociaci vůči Andreji Babišovi. 

- Ve své stížnosti také upozorňujete na možný konflikt Petry Chaloupkové, jedné ze 
scénáristek epizody, s čl. 22 Kodexu ČT kvůli potenciálnímu střetů zájmů, který podle Vás 
vyplývá z jejího spojení s queer filmovým festivalem Mezipatra, mezi jehož mediální 
partnery patří i Česká televize. 

V závěru podnětu Radu ČT žádáte, aby v případě zjištění porušení Kodexu ČT byla 
v patřičných případech vyvozena pracovněprávní odpovědnost konkrétních osob, jak 
ustanovuje § 8 odst. 1)., písm. f) zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi.  

Rada ČT si v souvislos� s projednáváním Vaší s�žnos� vyžádala stanovisko generálního 
ředitele ČT.  Ke své odpovědi Radě z března letošního roku připojil tehdejší generální ředitel 



také vyjádření divize Digitální služby. Rada ČT měla také k dispozici záznam předmětné epizody 
pořadu What the fact?. 

V otázce informačních zdrojů užitých tvůrci epizody Rada ČT neshledává na straně 
autorského týmu zásadní pochybení. Klíčový je fakt, že formát pořadu What the fact? 
nevyžaduje striktní využi� výhradně vědeckých publikací. Způsob, jakým autoři epizody 
zacházeli se zdroji informací, není nijak v rozporu s požadavky, které jsou na takové zacházení 
kladeny Kodexem ČT. Se zdroji je zacházeno transparentně, použity jsou zdroje relevantní a 
důvěryhodné, o čemž svědčí i skutečnost, že ve s�žnos� nerozporujete fak�ckou povahu 
obsahu, nýbrž kvalitu jednotlivých zdrojů s ohledem na stupeň jejich odbornos�. Ačkoliv 
připouš�me, že lze diskutovat o vědecké či odborné povaze jednotlivých zdrojů, zároveň si 
dovolíme poukázat na to, že taková diskuze může být poměrně komplikovaná. Ilustra�vním 
příkladem složitos� debaty týkající se zdrojů je například fakt, že ve s�žnos� řadíte časopis 
Nature mezi „spíše popularizační“ periodika, ačkoliv se nepochybně jedná o jeden 
z nejvýznamnějších odborných časopisů pro vědeckou komunitu, což dokládá jeho postavení 
v databázích Web of Science či Scopus. Žádný z deklarovaných zdrojů pak nenáleží do kategorie 
neauten�ckých, nespolehlivých či přímo lživých zdrojů, pročež Rada ČT nekonstatuje v této 
věci porušení Zákona o České televizi či Kodexu ČT. 

V otázce Vaší s�žnos� na možnou manipula�vní interpretaci některých použitých zdrojů 
Rada ČT neiden�fikovala v obsahu předmětné epizody známky záměrné dezinterpretace. Vámi 
zdůrazněný článek What does science tell us about boxing’s gender row? z webu BBC skutečně 
posloužil jako podklad pro část epizody týkající boxerky Imane Khelif. Ačkoliv ve svém podnětu 
upozorňujete na to, že v článku se vyskytují pasáže, které pořad What the fact? nereflektoval, 
lze v této věci namítnout, že označené pasáže nijak nezpochybňují informace zahrnuté 
do obsahu uvedené epizody. Předním sdělením čás� věnující se případu alžírské boxerky je 
upozornění na složitost situace, kdy se určování biologického pohlaví opírá pouze o jedno 
kritérium z celé řady důležitých charakteris�k, nezabývá se hodnocením rozhodnu� 
Mezinárodního olympijského výboru ani neposuzuje správný přístup k uvedené problema�ce. 
Aniž by Rada ČT chtěla detailně analyzovat význam článku What does science tell us about 
boxing’s gender row?, je z jeho obsahu zcela evidentní, že epizoda Kolik máme pohlaví? se 
držela dikce uvedeného článku, který zdůrazňuje komplikovanost situace a potřebu vědy 
shromáždit více poznatků. Rada ČT rovněž věnovala na základě Vaší s�žnos� pozornost 
uvedení informace, že v populaci se nachází 1,7 % intersexuálních osob. Ačkoliv uvedená 
hodnota vychází z relevantního vědeckého výzkumu, dikce jejího uvedení může vzbuzovat 
dojem jediného možného údaje zachycujícího množství intersexuálních osob v populaci. Jak 
však vyplývá mimo jiné z vyjádření divize Digitální služby, existují i odlišná data vztažená 
k uvedené problema�ce, jichž bylo dosaženo rozdílnými výzkumnými strategiemi. Rada ČT se 
tak ve shodě s tehdejším generálním ředitelem ČT domnívá, že tvůrci epizody mohli v zájmu 
uvádění co nejpřesnějších informací dodat, že zvolená hodnota není jediným možným údajem 
vztahujícím se k podílu těchto osob v populaci. 

Jedná-li se o složení autorského týmu z hlediska jejich vzdělání a odbornos�, je Rada ČT 
nucena Vám sdělit, že zasahování do personálních záležitos� v oblas� tvorby obsahu nepatří 
do její pravomoci, nehledě na to, že z obsahu Vaší s�žnos� nevyplývá, k porušení kterých 
konkrétních ustavení Kodexu ČT či Zákona o ČT dochází deficitem vzdělání tvůrců ve Vámi 
jmenovaných oborech. Nadto lze namítnout, že kri�ka obsahu skrze poukazování na domnělé 
nedostatečné vzdělání jeho tvůrců se řadí do kategorie argumentů ad hominem, jež jsou 
obecně považovány za demagogické. Rada ČT pak z hlediska svých kompetencí posuzovala 



využi� zvukové sekvence zachycující Vámi zmíněný výrok Andreje Babiše a dospěla k názoru, 
že ani v tomto případě se autoři nedopus�li porušení patřičných zákonných ustanovení či 
Kodexu ČT. Jako zásadní se zde jeví skutečnost, že daný zvukový záznam s hlasem předsedy 
hnu� ANO byl využit v souladu s právy, kterými Česká televize disponuje k pořadu Otázky 
Václava Moravce (kde výrok zazněl), stejně jako s právem k zařazení čás� tohoto pořadu do 
jiného audiovizuálního díla. Daný výrok nebyl v pořadu What the fact? zkreslený či vytržený 
z kontextu, jeho cílem nebylo poukázat na osobu Andreje Babiše, čemuž nasvědčuje i o to, že 
autor citace nebyl v pořadu nijak explicitně označen, což proces iden�fikace Andreje Babiše 
pro diváka neznalého jeho akus�ckého profilu značně ztěžuje. Ukázka byla do pořadu zařazena 
s cílem demonstrovat širší problema�ku přístupu k vědeckým poznatkům a rozhodovacích 
procesů, které nejsou podloženy relevantními odbornými daty, a to v souladu se sdělením 
vyplývajícím z pasáže o Imane Khelif.   

Rada ČT rovněž neshledává jako důvodné konstatování porušení Kodexu ČT 
v souvislos� s potenciálním střetem zájmů jedné ze scénáristek předmětné epizody pořadu 
What the fact?. Podle informací, které má Rada ČT k dispozici, bylo v případě Petry 
Chaloupkové postupováno v souladu s požadavky ukotvenými v článcích 22.1 a 22.6 Kodexu 
ČT ukládající dotyčnému zaměstnanci oznámit potenciální střet zájmů či spolupráci s jiným 
médiem svému nadřízenému. K vyloučení možného porušení Kodexu ČT v oblas� střetu zájmů 
přispívá též i Vámi zmíněný fakt, tedy že Česká televize je dlouholetým mediálním partnerem 
fes�valu Mezipatra. 

V kontextu Vaší s�žnos� tak Rada České televize neiden�fikovala v souvislos� 
s epizodou Kolik máme pohlaví? pořadu What the fact? na pla�ormě iVysílání porušení Kodexu 
ČT či Zákona o České televizi. Závěrem tohoto dopisu by se Rada ČT se vší úctou k Vašemu 
názoru dovolila ohradit pro� Vašemu tvrzení, že snad Vaše předchozí s�žnost byla „smetena 
ze stolu formalis�ckými odpověďmi“, aniž by členové Rady ČT Vašim výhradám „přiznali 
relevanci“. Rádi bychom Vás na tomto místě zdvořile upozornili, že Rada České televize 
postupovala v případě Vašeho předchozího podnětu (čj. e303/24 a 303a/24) zcela v souladu s 
pravidly pro vyřizování podnětů a s�žnos�. Pro potřeby projednání s�žnos� si vyžádala 
vyjádření generálního ředitele ČT, Vaše připomínky řádně zhodno�la a k rozhodnu� týkající se 
Vašich výhrad Vám ve své odpovědi poskytla podrobnou argumentaci. Obdobným způsobem 
Rada ČT postupovala i v případě aktuální s�žnos�. Věříme, že naše vysvětlení přispěje k 
objasnění celé záležitos�, a děkujeme Vám za Váš zájem o kvalitu vysílání České televize.  

 
 
S pozdravem 

 
  Mgr. Karel Novák 

     předseda Rady České televize 
 

 

 

 

 



čj. CT13709/2025-3 – Stanovisko generálního ředitele ČT 

Vážení členové Rady, 

dne 27. února 2025 mi byla Radou ČT předložena k vyjádření s�žnost Aliance pro rodinu na 
pořad What the fact? vysílaný na pla�ormě iVysílání, konkrétně na díl s názvem Kolik máme 
pohlaví? Stěžovatel označuje tento díl za manipula�vní, neodborný a ak�vis�cký, a dovozuje 
porušení § 2 odst. 2 písm. a) Zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi a také Kodexu ČT. 

Stěžovatel namítá nevyváženou a neobjek�vní práci autorů se zdroji a dezinterpretaci 
obsahu, dále personální neodbornost autorského týmu a údajný střet zájmů jedné ze 
scénáristek pořadu. 

V této věci jsem si vyžádal stanovisko divize Digitálních služeb, které přikládám 
přílohou. Nad rámec tohoto stanoviska chci uvést, že jsem obsah s�žnos� Aliance pro rodinu 
neformálně konzultoval se třemi erudovanými odborníky v oboru sexuologie, kdy �to ve shodě 
konstatovali, že v obsahu zmíněné epizody Kolik máme pohlaví? neshledali žádné odborné 
pochybení. Jedinou dílčí výhradu měli k interpretaci procentuálního zastoupení intersexuálních 
jedinců v populaci, kdy dle jejich názoru autoři mohli zmínit vedle výsledků výzkumu 
profesorky Fausto Sterling i závěry dalších odborníků zabývajících se touto problema�kou, kteří 
dospěli k jiným hodnotám. S touto výhradou se ztotožňuji, nicméně jsem toho názoru, že tato 
nepřesnost neměla vliv na celkovou výpovědní hodnotu daného příspěvku a s�žnost tedy 
považuji za nedůvodnou. 

 
 
S pozdravem 

 
   Mgr. Jan Souček 

     generální ředitel České televize 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



čj. CT13709/2025-3 – Vyjádření divize Digitální služby 

Důrazně se ohrazujeme pro� tvrzení, že zmíněný díl pořadu What the fact?! porušuje zásady 
objek�vity, vyváženos� a všestranných informací, nebo že by dokonce podléhal lobbis�ckým 
tlakům. 

Témata, která pořad zpracovává, vychází z důsledné a nezávislé práce redakce iVysílání. Pořad 
se pohybuje v žánru krátkometrážního infotainmentu; jde o explainer formát, který vysvětluje 
složité fenomény stručnou a zábavnou formou. Jako takový musí pochopitelně různé 
informace, polemiky a jevy výrazně zjednodušit. Jsme si však naprosto vědomi zodpovědnos�, 
kterou tato práce přináší, a proto máme několikastupňový systém vývoje a výroby každé 
epizody. Každý scénář je založený na důkladné rešerši a zodpovědné práci se zdroji; vždy 
prochází fact-checkingem a dramaturgií dalších dvou redaktorů, vybrané epizody také 
odbornou konzultací. Totéž pla� pro střih a výslednou podobu každého dílu. Všichni tvůrci a 
tvůrkyně, které se na pořadu podílí, mají zároveň dostatečné odborné znalos� práce se zdroji 
i zásad televizní a online tvorby, stejně jako potřebné zkušenos� pro práci na takovém formátu. 

Rádi bychom se ohradili pro� tvrzení, že jde o “další příklad ak�vis�cké agitky LGBTQI+ lobby”. 
Česká televize zkrátka podporuje lidská práva a �m i práva LGBTQI+ osob. Nikoli proto, že by 
podléhala nějakému tlaku lobbistů (tvrzení, pro které Aliance pro rodinu nepředkládá žádné 
důkazy), ale proto, že je to v souladu s hodnotami média veřejné služby i s hodnotami sdílenými 
napříč EBU. Mimo jiné to i vyplývá z jejího Kodexu, kde se přímo v preambuli uvádí: 

Česká televize v tomto smyslu představuje otevřený veřejný prostor pro setkávání zkušenos�, 
postojů a prožitků vlastních různým lidem a skupinám žijícím na území České republiky. Tím 
mimo jiné napomáhá informační a kulturní seberealizaci rozmanitých menšin, jež se ocitají 
mimo hlavní proud názorů, kultury a zábavy, při současném poznání těchto menšin většinou. 

(...) 

A) Vytváří svými pořady orientační bod pro všechny členy společnos� a podporuje 
soudržnost společnos� a integraci všech jednotlivců, skupin a společenství; zvláště se 
pak musí vyvarovat jakýchkoli forem kulturní, sexuální, náboženské či rasové 
diskriminace a společenské segregace. 

K jednotlivým bodům dále konkrétně uvádíme: 

1. Údajná „nevyváženost a neobjek�vita zdrojů“ 

a) Ainsworth Claire. Nature Magazine. Sex redefined: The Idea of 2 Sexes Is Overly Simplis�c. 
Scien�fic American je uznávaným populárně-vědeckým časopisem, na jehož stránkách 
publikovalo své texty víc než sto laureátů Nobelovy ceny. Personální změny ve vedení časopisu 
nijak neohrožují kredibilitu zdroje. 

b) @SciShow. Sciences Proves There Are More Than Two Human Sexes. Youtube.com. Tvrzení 
ve videu jsou bohatě a transparentně ozdrojována důvěryhodnými �tuly a ins�tucemi jako je 
WHO, ScienceDirect, Na�onal Library of Medicine nebo NHS. Prohlášení, že daný pořad 
pochází z produkce New York Public Radio, je nepravdivé. Producentem pořadu je společnost 
Complexly, stránky New York Public Radio pouze informovaly o existenci tohoto pořadu. Ani 
informace, že New York Public Radio čelí kri�ce a kontroverzím se nezakládá na pravdě, 
zmiňovaná stránka na Wikipedii se týká organizace Na�onal Public Radio. 

c) World Health Organiza�on. Gender and Health. Who.int. Ústav zdravotnických informací a 
sta�s�ky ČR uvádí: "WHO je nezávislá mezinárodní organizace působící v rámci Spojených 



národů (OSN)." Jako taková má vysoké publikační standardy předcházející poli�ckým vlivům. 
Informa�vní text jsme využili na začátku dílu pořadu, kde definujeme rozdíl mezi genderem a 
biologickým pohlavím. 

d) Council of Europe Portal. Sex and Gender.int Zdroj uvádí definice jednotlivých pojmů s 
odkazem na Evropský ins�tut pro rovnost mužů a žen, oficiální orgán EU. V definici 
biologického pohlaví se navíc explicitně píše, že sada biologických a fyziologických 
charakteris�k většinou používaných pro určení biologického pohlaví není výlučná pro jedno či 
druhé, protože existují jedinci, kteří mají jejich kombinaci, což souhlasí s celkovým sdělením 
dílu pořadu. Zdroj rovněž uvádí, že pohlaví označuje biologické rozdíly mezi muži a ženami, jako 
jsou pohlavní žlázy, pohlavní orgány, chromozomy, hormony, kterým se v pořadu z hlediska 
problema�ky spektrálního charakteru pohlaví přímo věnujeme. 

e) Britannica. The difference between sex and gender explained. Britanica.com Zdroj jsme 
využili na počátku dílu, v němž definujeme rozdíl mezi genderem a pohlavím. 

f) Newman Tim: Sex gender what is difference? Medicalnewstoday.com Z webu ins�tuce: 
“MNT uplatňuje pla� přísná pravidla pro získávání zdrojů a spoléhá se na recenzované studie, 
akademické výzkumné ins�tuce a lékařské časopisy a asociace.” Článek je důkladně 
ozdrojovaný odkazy na konkrétní vědecké studie, ze kterých čerpal. 

g) Planned Parenthood. Sex and gender iden�ty. Plannedparenthood.org Informace v textu 
odpovídají úrovni současného vědeckého poznání. Jedná se o stručná vysvětlení základních 
termínů, se kterými v dílu pracujeme. Coby organizace, která více jak 100 let zajišťuje 
specializovanou zdravotní péči pro miliony amerických občanů, je relevantním zdrojem v 
oblas� medicíny a sexuologie. Zmiňovaná podezření z nezákonného obchodování se 
nepotvrdila. 

h) Be�za Sofia. What does science tell us about boxing’s gender row? bbc.com Všechna tvrzení 
jsou v článku řádně ocitována a přiřknuta jednotlivým respondentům. Samotný text článku 
pluralitou všech odborných názorů dokazuje tvrzení dílu pořadu, že se při určování 
biologického pohlaví nelze slepě rozhodovat pouze na základě jednoho vybraného kritéria. 

 

2. Údajná “nevyváženost a manipula�vnost jejich interpretace” 

V pořadu neurčujeme správný nebo špatný počet pohlaví, pouze na začátku deklarujeme, že je 
vzhledem k současným vědeckým poznatkům nepřesné vnímat biologické pohlaví jako dva 
neměnné body. To odůvodňujeme dále doložením hned několika případů, které dokazují, že 
striktně binární vnímání nedokáže některé jevy vysvětlit, a proto má zjednodušující charakter. 

To ostatně ve svém textu přiznává i citovaný MUDr. Štefánek: „V takovém případě lze kromě 
pohlaví mužského a ženského vytvořit pojem tzv. tře�ho pohlaví. Opět jde o poměrně 
přehledný systém, který je o něco přesnější - muži, ženy a tře� pohlaví. (…) Řešením by 
teore�cky bylo pro každou charakteris�ckou intersexuální odchylku vytvořit vlastní pohlaví. To 
by sice bylo ještě přesnější, ale pro běžný život již zcela nepoužitelné.” 

Co se týče pasáže s boxerkou Imane Khelif, hned první větou proklamujeme, že chceme skrze 
její případ upozornit na složitost situace, kdy se určování biologického pohlaví opírá pouze o 
jedno kritérium z celé řady důležitých charakteris�k. V pořadu nedochází k hodnocení 
správnos� rozhodnu� Mezinárodního olympijského výboru, pouze parafrázujeme jejich 
oficiální vyjádření a informujeme o jejich způsobu řešení situace. Citované výňatky z článku 



BBC účelově vynechávají čás� odborných prohlášení, která podporují interpretaci nabídnutou 
v epizodě pořadu. Kupříkladu zmiňovaný profesor William potvrzuje hlavní sdělení WTF 
následujícími slovy: “Pouhý výskyt chromozomu Y sám o sobě neodpovídá na otázku, zda je 
někdo muž nebo žena.” 

Dále k procentuálnímu zastoupení intersexuálních jedinců v populaci. Vzhledem k tomu, že 
samotná kategorie intersex není z podstaty věci jednoduše definovatelná, odborné názory a 
definice termínu se mohou logicky lišit. V dílu uvádíme číslo korespondující s výzkumem 
profesorky Anne Fausto-Sterling, která je uznávanou kapacitou se vzděláním v oblas� vývojové 
biologie a gender studies a má na svém kontě spolupráci s nejpres�žnějšími univerzitami na 
světě. S jejím odhadem populačního zastoupení se navíc ztotožňují důvěryhodné a relevantní 
ins�tuce jako jsou Amnesty Interna�onal nebo The University of Manchester. Zmiňované 
odlišné číslo vycházející z výzkumu Leonarda Saxe je výsledkem šetření prostřednictvím jiných 
metrik, než použila Fausto Sterling, je tedy přirozené (a ve vědecké obci běžné), že se výsledky 
budou lišit. 

3. Údajná “neodbornost personální” 

Všichni tvůrci a tvůrkyně, které se na pořadu podílí, mají dostatečné odborné znalos� práce se 
zdroji i zásad televizní a online tvorby, stejně jako potřebné zkušenos� pro práci na takovém 
formátu. 

V novinářské práci nebo jakékoli práci v médiích není klíčové pouze to, jaké vzdělání má autor, 
ale především jak kvalitní jsou zdroje, ze kterých čerpá, a jak přesně a objek�vně je 
interpretuje. Redaktor nemusí být odborníkem v dané oblas�. Jeho úkolem je zprostředkovat 
složitá vědecká a společenská témata široké veřejnos� srozumitelným a fak�cky přesným 
způsobem. Důležité je proto posuzovat kvalitu práce na základě metodiky a důvěryhodnos� 
zdrojů, nikoli pouze podle akademického �tulu autora. Stejně jako náš díl o historii smaženého 
sýru nepsal oficiální odborník na smažené sýry, ale scenárista schopný práce s relevantními 
zdroji, také epizoda o biologickém pohlaví vznikala stejným způsobem. 

4. Údajné “zneužívání osobnostních práv Andreje Babiše” 

Máme za to, že Aliance pro rodinu v této věci nejedná jako zmocněnec Andreje Babiše, a 
nepřísluší jí tedy vymáhat ochranu jeho osobnostních práv, a to proto, že jí chybí ak�vní věcná 
legi�mace a právní zájem na celé věci. Nad rámec dodáváme, že Andrej Babiš výrok pronesl v 
pořadu České televize (Otázky Václava Moravce), ke kterému ČT disponuje právem k jeho uži� 
dle § 18 odst. 2 autorského zákona, jako i právem k zařazení jeho čás� (v tomto případě zvukové 
stopy) do jiného audiovizuálního díla, jak se stalo v tomto případě. K namítanému “zneuži� 
osobnostních práv” (správně bychom řekli spíše neoprávněnému zásahu do osobnostních 
práv) tedy zcela jistě nedošlo. 

5. Údajný střet zájmů 

Vzhledem k tomu, že Česká televize je dlouhodobým mediálním partnerem fes�valu 
Mezipatra, nepovažujeme tvorbu Petry Chaloupkové za střet zájmů (a to i z toho důvodu, že 
jejich spolupráce již skončila), ba naopak o vedlejší činnost zcela v zájmu ČT. Oznamovací 
povinnost obsaženou v 22.6 E�ckého kodexu ČT P. Chaloupková splnila směrem ke své přímé 
nadřízené šéfredaktorce Evě Rálkové, a to i přes to, že filmový fes�val nelze považovat za 
médium, o kterém hovoří Kodex v 22.6. 


