
čj. CT43992/2026-18a – Text stížnosti  
Stížnost na pořad Newsroom ČT24 

Vážení členové Rady České televize,  

obracím se na Vás se stížností na postup České televize v reportáži v pořadu NEWSROOM z 
25.září 2019, která podle mého názoru porušila Kodex České televize. Současně považuji za 
důležité uvést, že tato reportáž má dlouhodobý a trvající dopad na můj profesní i osobní 
život. Je opakovaně využívána ve veřejném prostoru v neprospěch mé osoby, což se 
projevuje i v současnosti - naposledy například na podzim roku 2025, kdy byla znovu 
používána jako argument proti mé osobě. Považuji proto za zřejmé, že negativní důsledky 
vysílání této reportáže přetrvávají právě v důsledku její další veřejné dostupnosti.  

V uvedené reportáži o tom, že jsem byl zvolen jako člen Rady ČTK byla znovu použita moje 
citace stará 25 let (Už první reportáž v tehdejším pořadu ČT FAKTA v roce 2001 byla zkreslená 
a moje vyjádření nebyla publikována - viz. popis situace v příloze), která byla prezentována v 
kontextu tehdejšího dění v můj neprospěch.  

Tato citace byla následně Českou televizí znovu použita 25.9. 2019, aniž bych byl v té době 
kontaktován a dostal prostor k vyjádření, přestože jsem se proti jejímu vyznění veřejně 
ohrazoval médiích od roku 2001.  

Domnívám se, že postup České televize je v rozporu zejména s těmito ustanoveními Kodexu 
České televize:  

• Požadavek objektivity a vyváženosti. Česká televize je povinna poskytovat ověřené, přesné 
a vyvážené informace a zajišťovat pluralitu názorů. Použití 25 let historické citace bez mé 
aktuální reakce jako dotčené osoby podle mého názoru tuto zásadu porušuje.  

• Neposkytla přiměřený prostor k vyjádření i přes to, že mě odvysílaná informace opět 
poškodila. V mém případě jsem nebyl kontaktován ani při opětovném použití citace v roce 
2019.  

Užití výroku starého 25 let bez dostatečného vysvětlení časových, společenských a 
obsahových souvislostí uvedlo diváky v omyl a vedlo to k nevyváženému a zkreslujícímu obrazu 
celé události z roku 2001. Proti reportáži z roku 2001 jsem se ohradil již tehdy v médiích 
(některá přikládám, informace jsou dostupné i na Wikipedii) vede k nevyváženému a 
zkreslujícímu obrazu mé osoby.  

A proto za zvláště problematické považuji skutečnost, že Česká televize mě nekontaktovala 
a použila citaci opakovaně v roce 2019, aniž by reflektovala mé pozdější veřejně známé 
vysvětlení.  

To následně vedlo k tomu, že jsem byl na podzim 2025 napadán v různých komentářích na 
sociálních sítích. Bývalý člen Rady ČT, nyní publicista mě dehonestoval ve svém komentáři s 
odkazem právě na reportáž v pořadu Newsroom z 25.9.2019, kterou zveřejnil jako důkaz pro 
svá neověřená tvrzení.  



Proto jsem se nejdříve obrátil v listopadu 2025 na redakci Newsroom, kde jsem vše vysvětlil 
a popsal, ale neuspěl jsem (viz.příloha)  

Dovoluji si proto požádat Radu České televize, aby posoudila veřejnou dostupnost reportáže 
z roku 2019. Tato reportáž je nadále veřejně dostupná na sociálních sítích ČT Newsroom 
(Facebooku) a je opakovaně využívána ve veřejném prostoru v neprospěch mé osoby, aniž 
by obsahovala aktuální vyjádření nebo doplnění kontextu.  

Domnívám se, že další šíření tohoto materiálu může představovat trvalé poškozování mé 
dobré pověsti a neodpovídá principům veřejné služby. Žádám proto Radu České televize, aby:  

1. Prověřila, zda postup České televize byl v souladu s Kodexem ČT.  

2. Posoudila, zda nedošlo k porušení zásad objektivity, vyváženosti  

3. Zvážila, zda je další veřejná dostupnost reportáže z roku 2019 bez mého aktuálního 
vyjádření a pravdivého popisu situace vhodná.  

4. Případně zajistila stažení reportáže z veřejného archivu nebo její doplnění o aktuální kontext 
a moje vyjádření.  

S pozdravem  

David Soukup 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



čj. CT43992/2026-18a – Odpověď Rady ČT 

Vážený pane Soukupe, 
 
Rada České televize od Vás obdržela sfžnost na reportáž „Nový člen Rady ČTK“ odvysílanou 
v pořadu Newsroom ČT24 dne 29. září 2019 na kanálu ČT24. Konkrétně namítáte, že při tvorbě 
reportáže nebyly dodrženy požadavky objekivity a vyváženosi a že Vám nebyl poskytnut 
přiměřený prostor k vyjádření. Radě ČT jste poskytl také znění dopisu, kterým jste se 
v listopadu loňského roku obráil na redakci pořadu Newsroom ČT24 s žádosf o nápravu 
situace. V něm uvádíte, že reportáž využila materiál natočený v roce 2001 pro pořad Fakta a 
Vaše tehdejší výroky byly sestříhány a zasazeny do nového kontextu tak, že vyvolaly dojem, že 
jste kdysi televizi Nova tvrdil, že jste byl v Kábulu. Uvádíte, že šlo o dezinformaci, přičemž Vás 
Česká televize znovu nekontaktovala a pouze zopakovala tvrzení, která jste již dříve popřel. 
Radu ČT žádáte o prověření, zda odvysíláním reportáže nedošlo k porušení Kodexu ČT, a o 
případné zajištění stažení Vámi kriizovaného obsahu z webového archivu pořadu České 
televize. 

 Rada České televize si v souvislosi s projednáváním Vaší sfžnosi vyžádala stanovisko 
vedení České televize, které následně obdržela ve formě dopisu vedoucího Kanceláře 
generálního ředitele ČT. Přílohou dopisu bylo také stanovisko redakce a vyjádření právního 
úseku ČT k výhradám uvedeným ve Vaší sfžnosi. K dispozici měla Rada také záznam 
předmětné epizody pořadu Newsroom ČT24. 

 Ačkoliv si Vaší důvěry, s jakou se obracíte na Radu ČT, vážíme, musíme úvodem naší 
odpovědi vysvětlit, že jednou z komplikací při posuzování podloženosi Vašich námitek je 
poměrně značný časový odstup od odvysílání Vámi kriizované epizody pořadu Newsroom 
ČT24. Jedním z obvyklých kroků Rady ČT při projednávání diváckých podnětů je žádost o 
stanovisko vedení televize, které běžně obsahuje (stejně jako ve Vašem případě) vyjádření 
příslušných oddělení ČT, často blíže vysvětlující okolnosi vzniku dotčených obsahů. Výrazná 
časová prodleva mezi odvysíláním reportáže a Vaším podnětem zaslaným Radě ČT může být 
důvodem k absenci řady údajů tvořících zásadní okolnosi vzniku reportáže, které mohly být 
známy tehdejším tvůrcům.  

 Samotná reportáž v pořadu Newsroom ČT24 pak pracovala s ukázkami z pořadu Fakta, 
v nichž je zachycen Váš telefonický vstup pro televizi Nova, kde popisujete, že se nacházíte 
zhruba 12 kilometrů od Kábulu. Redaktorka Newsroomu poté shrnuje, že jste se tehdy údajně 
jako jediný dostal do těsné blízkosi Kábulu, přičemž zároveň poukazuje na to, že někteří další 
novináři toto tvrzení rozporovali a dokládá to konkrétní výpovědí zpravodajky Petry 
Procházkové v pořadu Fakta. Z uvedeného vyplývá, že reportáž neprezentovala Vaše vyjádření 
tak, jako byste televizi Nova tvrdil, že se nacházíte přímo v Kábulu. 

 Reportáž pak cituje článek z deníku Super ze dne 7. 10. 2001, obsahující tvrzení, že se 
nacházíte v kábulském hotelu. Uvedená pasáž je však dále doplněna Vaším tehdejším 
vyjádřením pro pořad Fakta, ve kterém vysvětlujete, že jste v Kábulu nebyl, což je v souladu i 



s Vaším současným a dlouhodobě prezentovaným stanoviskem. Obsah Vámi kriizovaného 
úseku reportáže tak zcela evidentně zobrazuje nesrovnalosi tehdejší mediální prezentace Vaší 
přítomnosi v Afghánistánu a reálných možnosf reportování z místa dění, přičemž akcentuje 
tehdejší medializaci předmětného tématu a v souladu s fm využila Vaše původní vyjádření. 

 Rada ČT se nedomnívá, že by se tvůrci pořadu odvysíláním této reportáže dopusili 
šíření dezinformace či lživého popisu daných událosf. Na straně druhé je však zapotřebí 
podotknout, že by reportáži v rámci snahy o posílení srozumitelnosi prospělo uvedení širších 
souvislosf celé kauzy, například ve formě citování nezkrácené verze Vašeho původního 
vyjádření pro pořad Fakta, uvedení Vašeho aktuálního postoje či doplnění dalších relevantních 
okolnosf a perspekiv, které by umožnily přehlednější zasazení věci do kontextu, a to zejména 
s ohledem na delší časový odstup od prezentované událosi. Rada ČT se rovněž domnívá, že by 
v obdobných případech měli tvůrci v zájmu zachování ucelenějšího charakteru vysílaných 
obsahů více zvažovat podobu shrnujících formulací, a to s cílem redukovat uvádění takových 
formulací, které mohou, jako v případě závěrečného tvrzení redaktorky o nesouladu mezi 
Vaším deklarovaným a skutečným místem reportování, působit příliš zjednodušujícím dojmem.  

 Závěrem této naší odpovědi si dovolujeme připomenout, že do pravomoci Rady ČT 
nenáleží rozhodování o stažení jakéhokoli obsahu z webového archivu pořadů České televize, 
přičemž Zákon o ČT také výslovně znemožňuje Radě ČT či jejím jednotlivým členům zasahovat 
do výroby a vysílání televizních pořadů. Z hlediska svých kompetencí pak Rada ČT konstatuje, 
že odvysíláním reportáže „Nový člen Rady ČTK“ v pořadu Newsroom ČT24 dne 29. září 2019 
nedošlo k porušení Kodexu ČT ani Zákona o ČT. Za Váš podnět, jímž vyjadřujete důvěru v Radu 
ČT, si Vám však závěrem tohoto dopisu dovolujeme ještě jednou poděkovat. 

 
 
 

S pozdravem 
 

  Mgr. Karel Novák 
     předseda Rady České televize 

 

 

 

 

 

 

 



čj. CT43992/2026-18a – Stanovisko vedení ČT 

Vážený pane předsedo, 

z pověření generálního ředitele zasílám vyjádření České televize k podnětu pana Davida 
Soukupa, který se týká reportáže pořadu Newsroom ČT24 odvysílané dne 29. září 2019. Pisatel 
namítá nedodržení požadavku objekivity a vyváženosi (použif 25 let staré citace stěžovatele) 
a neposkytnuf přiměřeného prostoru k vyjádření. Dále je toho názoru, že došlo k porušení 
Kodexu České televize. 

Redakce pořadu Newsroom ve svém stanovisku uvádí, že použila ukázky z pořadu Fakta 
ze dne 22. října 2001. V nich zaznívá telefonický vstup Davida Soukupa pro televizi Nova, ve 
kterém popisuje, že se nachází přibližně 12 kilometrů od Kábulu. Redaktorka Newsroomu 
následně shrne, že se tehdy údajně jako jediný dostal do bezprostřední blízkosi Kábulu a 
poukáže na to, že někteří další novináři to rozporovali - dokládá to konkrétní výpovědí 
zpravodajky Petry Procházkové pro Fakta. V další ukázce z pořadu Fakta je citace z deníku Super 
ze dne 7. 10. 2001, obsahující tvrzení, že se pan Soukup nachází v kábulském hotelu. 
Bezprostředně poté je pak zařazena vlastní (dobová) výpověď pana Soukupa pro tentýž pořad, 
v níž uvádí, že se do Kábulu nedostal. 

Podle názoru České televize je podstatné, že reportáž prezentovala konzistentní 
stanovisko autora podnětu, tedy že se v Kábulu nenacházel, a toto stanovisko bylo v příspěvku 
doloženo jak jeho vlastními výroky, tak použitým zpravodajským materiálem (stáří stanoviska 
použitého v pořadu Newsroom ČT24 je v tomto případě nerozhodné, když i nyní stěžovatel 
nadále veřejně tvrdí, že v Kábulu toho času nikdy nebyl). Vedle toho byly uvedeny i další 
dobové zdroje, které nabízely odlišnou interpretaci, přičemž jejich zařazení odpovídá snaze o 
zachycení tehdejší mediální reality. 

Na základě posouzení dostupných podkladů máme za to, že v daném případě nedošlo 
k porušení zásad objekivity a vyváženosi a 

 
 
 
S pozdravem 

 
   Mgr. Jiří Hrabovský 

    vedoucí Kanceláře generální ředitel ČT 
 

 

 

 



čj. CT43992/2026-18a – Vyjádření redakce 

Ke sfžnosi pana Davida Soukupa uvádíme následující souvislosi: 

Pan David Soukup se v listopadu loňského roku obráil na redaktorku pořadu Newsroom 
ČT24 s dotazem, zda by bylo možné řešit jeho výhrady k příspěvku odvysílanému dne 29. září 
2019. Následně jí zaslal e-mail, ve kterém navrhoval stažení pořadu z archivu nebo jeho úpravu. 

Redaktorka panu Soukupovi sdělila, že případná úprava nebo stažení již odvysílaného a 
archivovaného pořadu nemůže proběhnout na základě neformální žádosi adresované přímo 
redakci. V takových případech je třeba obráit se na oficiální komunikační kanály České televize 
(divácké centrum, podatelnu, vedení zpravodajství a publicisiky), aby mohla být věc 
standardně posouzena. O zásazích do již odvysílaného obsahu rozhoduje vždy šéfredaktor. 

Příspěvek odvysílaný v Newsroomu ČT24 29. září 2019 (krátké představení nového 
radního ČTK) pracoval s dostupným archivním materiálem České televize. Redaktorka použila 
ukázky z pořadu Fakta ze dne 22. 10. 2001. V nich zaznívá telefonický vstup Davida Soukupa 
pro televizi Nova, ve kterém uvádí, že se nachází přibližně 12 kilometrů od Kábulu. Redaktorka 
Newsroomu následně shrne, že se tehdy údajně jako jediný dostal do bezprostřední blízkosi 
Kábulu a poukáže na to, že někteří další novináři to rozporovali - dokládá to výpovědí 
zpravodajky Petry Procházkové pro Fakta. V další ukázce z pořadu Fakta je citace z deníku Super 
ze dne 7. 10. 2001, obsahující tvrzení, že se pan Soukup nachází v kábulském hotelu. 
Bezprostředně poté je zařazena Soukupova vlastní výpověď pro tentýž pořad, v níž uvádí, že se 
do Kábulu nedostal. Redaktorka Newsroomu následně shrnuje, že pan Soukup nebyl na místě, 
odkud podle citovaného článku referoval a dále se věnuje dalším tématům souvisejícím s 
personálním obsazením Rady ČTK. Není nám známo, že by se pan Soukup po odvysílání 
reportáže v pořadu Fakta v roce 2001 nějak domáhal jejího doplnění či upřesnění. 

Článek serveru HlídacíPes.org, na který se pan Soukup ve své sfžnosi odvolává a v 
němž uvádí, že jej deník Super svévolně „umísil“ do Kábulu, byl publikován dne 11. prosince 
2019, tedy přibližně dva měsíce po odvysílání reportáže v Newsroomu ČT24. Je tedy zřejmé, 
že z něj redaktorka nemohla čerpat. 

Na základě výše uvedeného máme za to, že redakce Newsroomu ČT24 při práci s 
archivním materiálem postupovala v souladu s Kodexem České televize i profesními standardy. 

 

 

        Věra Svobodová 

dramaturgyně pořadu Newsroom ČT24 


