Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Paralympijský magazín

Kola se na Tour etapu od etapy podstatně liší, říká mechanik

Praha – Za úspěchy profi závodníků, ať už jako na letošní Tour de France Vincenza Nibaliho či Tonyho Martina, stojí detailní a náročná práce – stájových kolegů, masérů, kuchařů a také mechaniků. Ti musí jezdci připravit speciál, který odpovídá jeho specifickým požadavkům a rovněž charakteristice dané etapy. Kola se pro jednotlivé dny letošní Tour totiž podstatným způsobem liší. Více prozradil v rozhovoru pro ČT cyklistický mechanik Václav Svatoš.

Rychlé, lehké, odolné a aerodynamické – to jsou v hrubém nákresu požadavky na moderní cyklistické speciály. Při jejich konstrukci a skládání se používají nejmodernější technologie, které právě k těmto vlastnostem mají dopomoci. "Jsou použité špičkové materiály, jaké nabízejí moderní technologie, například uhlíková vlákna. Spousta těch věcí je určena jen na krátkodobé použití, jejich životnost je poměrně malá," uvedl Svatoš.

"Tým je poměrně široký, přes kuchaře, mechaniky, manažery, řidiče autobusů... Těch lidí se tam motá spousta. Vždy je tam hlavní mechanik, který připravuje kola – většinou týmy mají kolem pěti lidí, kteří mají na starosti kola jezdců a každé ráno ten materiál stoprocentně nachystají," naznačil podobu cyklistického týmu starajícího se o kola jezdců. 

Práce mechaniků trvá dlouho do noci, neboť hodiny před etapou už musí být pro závodníky vše nachystáno. "Ráno dvě hodiny před startem už kola musí být nachystaná, spousta mechaniků tak pracuje dlouho do noci a řeší hodně věcí. Když třeba jde někdo do žlutého, tak se na další den staví nové kolo, které má kupříkladu žlutý design – mechanik dostane rám a komponenty v designu žlutého dresu nebo puntíků. Přes noc tak postavíte kompletní kolo," řekl.

  • "Když se podíváme na pátou etapu letošní Tour, tak většina týmů používala úplně jiná kola, než na kterých pojedou třeba dnes. Pokud je ta etapa rovinatá, tak se používají kola s aero rámem a vyšším profilem ráfků – na tom se většinou jezdci domlouvají už den předem. Jaká kola se povezou a jaký bude vhodný materiál, to je na komunikaci mezi mechanikem a závodníky," prozradil ve Studiu 6 mechanik Václav Svatoš.

Svou roli hraje i výška ráfků – vyšší pro sprinty, nižší pro horské etapy. "Většinou se nižší profily ráfků používají v kopcovitých etapách nebo když se předpokládá, že bude hodně foukat. Boční vítr si totiž s větším profilem ráfku umí dost pohrát a jízda nemusí poté být úplně stabilní. Vyšší ráfky používají hodně spurteři, Petera Sagana uvidíte skoro vždy na ráfcích o výšce 60 nebo 80 mm," prozradil.

Závodník si díky různým charakteristikám etap a jejich profilům na závod typu Tour de France bere několik typů kol. A od každého typu také několik jeho variant. "Pokud se jedná o etapový závod s různými druhy těch etap, tak s sebou závodník minimálně tři modely kola má. Plus od každého tohoto kola má další jedno až dvě rezervní. Během etapy pak má špičkový jezdec jako třeba Alberto Contador ještě dvě kola daného typu na střeše doprovodného auta," uzavřel Václav Svatoš.  

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články