ČTsport

ČTsport
pátek 20. července 2018 Ilja

Dakar: Prokop i Macík se drží v desítce, spokojeností ale moc nehýří

Velikost textu:
aktualizováno 11. 1. 2018 10:17

Martin Prokop mezi automobily a Martin Macík v kategorii kamionů se i po náročné 5. etapě Rallye Dakar drží v elitní desítce průběžného pořadí. Ani jednomu se sice ve středu nevedlo podle představ, Prokop je však nadále devátý a Macík čtvrtý. O nejlepší český výsledek se postaral Martin Kolomý, jenž dojel sedmý.

Martin Prokop
Martin Prokop

"Byla to opět hodně pěkná etapa, akorát v druhé půli jsem lehce ztratil výkon a některé duny jsme museli přejíždět na třikrát. Ale jak tak koukám, nic moc se za námi neděje, problémy měli i ostatní," uvedl Kolomý, který na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva ztratil 21 minut.

Pilot Buggyry ale v první části etapy pomáhal ruskému lídrovi průběžného pořadí, jenž skončil na boku, a zástupci týmu avizovali, že by mělo dojít dodatečně k úpravě jeho času. Již ve středu se jim podařilo vyreklamovat původně udělenou čtyřhodinovou penalizaci. Kolomý, který po pondělních problémech přišel o šanci bojovat o přední umístění, je nyní průběžně 14.

"Letošní Dakar se mi opravdu hodně líbí, když bude každý takový, tak já budu spokojený. Zrušení penalizace je povzbuzení do dalších etap," dodal Kolomý. Za cíl si dal posun do elitní desítky, na tu nyní ztrácí přes tři hodiny.

Macík udržel průběžně čtvrté místo, ale ve středu zajel až 13. čas. Mechanik Michal Mrkva totiž musel v průběhu etapy opravovat řízení. Navíc posádka zapadla v dunách a v závěru ji přibrzdil defekt. "Co se mohlo podělat, to se podělalo. Nechci být pesimistický, měl bych být šťastný, ale nejde to," ulevil si Macík.

přehrát video
Sestřih 5. etapy Rallye Dakar

Největší komplikací byly problémy s řízením. "Nešlo nám zatáčet doleva ani doprava, což byl velký průšvih. Michal to dokázal opravit za 15 minut. Nasadili jsme tempo a začali předjíždět soupeře, ale znova se objevil problém s řízením. Vyletěli jsme z trati, trochu se potloukli a opravovali... Asi tak 30 minut. A když jsme si mysleli, že už to horší být nemůže, tak jsme udělali ještě defekt na pravém zadním kole," popsal pilot týmu Big Shock Racing.

Kritická slova volil i Prokop, jenž dojel čtrnáctý a na nejrychlejšího Stéphanea Peterhansela z Francie ztratil téměř 55 minut. "Ve druhé části etapy jsme se bohužel nevyhnuli chybám, hlavně navigace nám hodně nešla. Ztratili jsme spoustu času, museli se vracet, jet proti dunám, zapadli jsme a dlouho jsme se kopali ven. A pak jsme v dalším údolí odbočili moc brzy ven z kaňonu, takže jsme se museli opět vracet," popsal pilot týmu MP Sports.

Prokop je stále průběžně devátý s odstupem 2:17:27 na Peterhansela, s úvodem rallye ale moc spokojený není. "Škoda, mrzí mě to. Vidíme, že auto funguje, ale neměli jsme žádnou čistou etapu a furt děláme nějaké blbosti. Doufám, že to v dalších dnech vylepšíme," přál si.

Milan Engel
Milan Engel

Mezi motocyklisty je nadále českou jedničkou Milan Engel. Přibrzdil ho však problém s nedostatkem paliva a klesl z 30. místa na 34. "Nedopadlo to moc dobře a podepsala se na mně smůla. Začátek jsem jel dobře, ale osm kilometrů před cílem mi došel benzin. Nikdo z jezdců mi nezastavil, ale pomohli mi místní. Z nějakého mopedu jsme vycucali benzin. Strávil jsem tam tak dvacet minut," řekl jezdec týmu Moto Racing Group. Před erzetou přitom měl nádrž plnou. "Netuším, kde se stala chyba," pokrčil rameny.

Osmihodinovou penalizaci ve středu dostala čtyřkolkářka Olga Roučková, neboť nestihla v časovém limitu projet první část etapy a do bivaku pak jela objížďkou. V kategorii čtyřkolek byl z Čechů v 5. etapě nejlepší Josef Macháček, průběžně je nejvýše 21. Zdeněk Tůma.

Dnes se účastníci jubilejního 40. ročníku slavné rallye přesunou do Bolívie, kde by je mělo čekat mnohem horší počasí. Pořadatelé proto již s předstihem zrušili pro motocykly a čtyřkolky první část 6. etapy.

"Z obrovských dun a z přijatelných teplot vyrážíme do chladu a vody. Čeká nás bahno, déšť a podle pořadatelů dokonce sníh," uvedl Macháček. "Z vyprahlého pekla se tak stane mrazivé. V minulém ročníku jsem měl právě nejvíce havárií v Bolívii, když jsem padal v bahně a na kluzkém terénu," dodal Tůma.

Zdroj: ČT sport, ČTK

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.