Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Dakar je více o ničení těla než závodní techniky, myslí si Štajf

Praha - Podle účastníka Rallye Dakar Vojtěcha Štajfa je soutěž vrcholem motorsportu. Ač jezdí klasické rallye, na Dakaru si zkusil v roce 2009 pozici navigátora vedle Aleše Lopraise a jak sám říká, nebyla to žádná procházka růžovým sadem. "Nejsem primadona, ale tohle byla velmi drsná zkušenost," řekl Štajf, který předpokládá, že v budoucnu by se z rallye mohlo na Dakar podívat daleko více závodníků.

Ilustrační foto

Štajf se vedle Lopraise před Dakar posadil před sedmi lety na testování v Senici. "Domluva, že budu navigátor, byla spíš takový hec. Aleš mě s tím autem svezl zhruba deset minut, asi osm kilometrů, a já pochopil, že to nebude vůbec žádná legrace a že to bude velmi drsná zkušenost. A taky byla," řekl Štajf, který zůstal věrný automobilovým soutěžím. "My primadony nejsme, ale dakaristi jsou svým způsobem blázni," řekl s úsměvem.

V samotném závodu pak měl velké problémy s páteří. "Před startem jsem chodil do posilovny, připravoval se zodpovědně na to, abych to opravdu vydržel. Jenže jsem měl ruku plnou modřin, udeřil jsem se o bezpečnostní rám o helmu do hlavy a měl malý otřes mozku," řekl Štajf.

Až do konce závodu mu musel pomáhat doktor z konkurenčního týmu. "Dávali mi dokonce nějaké injekce, protože jsem měl pochroumané obratle. Z mého pohledu je Dakar více o ničení tělesných schránek než závodní techniky. Ta to v mnohém vydrží víc než tělo. Dakar je ale o celé komplexnosti to vydržet a dojet až do toho cíle," zamyslel se.

Ten si zkusil i další náročný - závod La Carrera Panamericana. "Jezdec v rámci možností techniky svého řidičského umění a informací od navigátora se snaží podat co nejrychlejší výkon, tedy být co nejrychlejší. Na Panamericaně jedete po asfaltové silnici, ale dopředu tu trať také neznáte. Informace v roadbooku jsou dané zatáčka po zatáčce. Jezdec si projíždí trať dopředu a navigátor připraví rozpis," nastínil.

Dakar je podle Štajfa o to obtížnější, že roadbook nestíhá na stovkách kilometrů postihnout každou zatáčku a nerovnost. "Tam se musí navigátor víc orientovat. Je to víc jako se dříve jezdily branně-automobilové soutěže," dodal závodník, pro něhož je Dakar v motorsportu na absolutním vrcholu. "Závody na okruzích a F1 je třešnička na dortu, ale Dakar je ten pravý motorsport. Tam je to o improvizaci. Myslím, že každý by si to chtěl splnit." Opět o tom přemýšlí i sám Štajf. "Šel bych, kdybych dostal nabídku," uvedl.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články