Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
ŠKODA CUP - Česká Kamenice

Nová sezona motocyklového MS je tu. Premiéru má třída Moto2

Praha - Závodem v Kataru začíná nová sezona mistrovství světa silničních motocyklů. Pod umělým osvětlením se vydá na cestu za jubilejním desátým titulem světového šampiona fenomenální Ital Valentino Rossi, jehož se však bude snažit sesadit z trůnu pro vládce královské kategorie MotoGP smečka pronásledovatelů v čele s týmovým kolegou Jorgem Lorenzem ze Španělska. Zajímavou podívanou slibují i další kategorie. Premiéru v MS bude mít třída Moto2, která nahradila dvěstěpadesátky. O body a titul v ní bude bojovat čtyřicet jezdců, mezi kterými bude i česká dvojice Karel Abraham, Lukáš Pešek.

Již tradičně napínavou bitvu slibují i nejslabší stopětadvacítky. Kategorii opustil loňský šampion Julián Simón a na titul si brousí zuby řada závodníků v čele s loni druhým Britem Bradleym Smithem. Jako vždy ale budou v popředí i italští a španělští jezdci. Zviditelnit se bude snažit i Jakub Kornfeil, jenž se po sporadických loňských startech na divokou kartu zapojí do seriálu plnohodnotně.

Valentino Rossi:

"Očekávám, že nás čeká velká bitva řady jezdců, kteří budou silní a rychlí. Věřím, že pro fanoušky to bude velká show."

Stejně jako vždy bude celosvětově největší pozornost upřena ke královské kategorii MotoGP, která má ale nejmenší počet startujících. Fanoušci jsou už nyní zvědaví, kolik prvenství přidá ke svým 103 triumfům v jednotlivých závodech Rossi.

"Konečně to začíná, všichni se těšíme. Předsezonní testy jsou za námi a jsme dobře připravení," vzkázala tovární jednička Yamahy soupeřům. Rossi v minulosti v Kataru dvakrát vyhrál, noční závod však ještě neopanoval.

Očekávání vzbuzuje nová kategorie Moto2

Týmy se musí v nové kategorii vyrovnat s novou technikou, která se často ještě vyvíjí a upravuje. Navíc si jezdci budou před závody losovat motor. Jeho životnost bude asi 1500 km. Po třech závodech jej týmy vrátí a obdrží nový. V případě nesouhlasu s nalosovaným motorem bude možné složit 20 000 eur a říci si o jiný. Mechanici mohou na motocyklu měnit elektroniku, spojku a výfuk, zbytek je zaplombovaný. O umístění by tak měly rozhodovat zejména schopnosti jednotlivých závodníků.

Lukáš Pešek a Karel Abraham

Nejzkušenějším českým zástupcem v MS je čtyřiadvacetiletý Pešek. Mezi elitou debutoval při GP České republiky 2002, o čtyři roky mladší Abraham při GP Španělska 2005. V posledních dvou letech oba jezdili ve třídě čtvrtlitrů a loni v ní se shodným ziskem 74 bodů obsadili 14. a 15. místo. Zůstali daleko za předsezonními očekáváními, která zahrnovala útok na první desítku a v některém závodě i přiblížení se stupňům vítězů. Abraham byl v roce 2009 nejlépe dvakrát šestý, Pešek třikrát sedmý.

0

Dříve oba závodili s apriliemi, nyní si budou muset zvykat na zcela jiné motocykly. Pešek pojede na moriwaki, Abraham osedlá stroj značky RSV2. Místo dvoutaktního motoru budou využívat čtyřtaktní agregát Honda. Jeho obsah narostl z 250 na 600 ccm a výkon by měl dosahovat 150 koní. O téměř 40 kg se zvedla i váha.

"Podle testů očekávám, že to bude velká bitva řady jezdců. Ukazuje se, že to byl dobrý nápad," řekl Peškův kouč Miloš Čihák. Při posledních testech v Jerezu se třicet jezdců vměstnalo do dvouvteřinového intervalu. Zejména v úvodu sezony by měli mít výhodu závodníci se zkušenostmi s čtyřtaktními stroji. Poslední test ovládl Španěl Toni Elías, který měl ale také pád a musel na operaci s rukou. V Kataru by ale chybět neměl.

Cirkus mistrovství světa stejně jako v minulých letech zavítá i do České republiky. Na Masarykově okruhu v Brně se 15. srpna uskuteční jedenáctý díl šampionátu.

Z historie seriálu Grand Prix

Motocyklové závody typu Grand Prix vznikaly už v první čtvrtině 20. století, tehdy však dominovala Tourist Trophy. Již před druhou světovou válkou vzniklo mistrovství Evropy, které po válce Mezinárodní motocyklová federace (FIM) změnila v mistrovství světa. Jeho první ročník se uskutečnil v roce 1949. Seriál závodů se tehdy skládal z Tourist Trophy a GP Belgie, Itálie, Nizozemska, Severního Irska a Švýcarska. Se svými automotodromy se posléze připojovaly další země a v roce 1976 padla za oběť vyřazování přírodních okruhů ze šampionátu i Tourist Trophy.

Závodilo se v kubaturách do 125, 250, 350 a 500 ccm a také na sajdkárách. Později se přidala ještě nejslabší třída do 50 ccm. Na počátku 80. let byly zrušeny padesátky a také pro Čechy díky Františku Šťastnému tak úspěšné třistapadesátky. V roce 1996 z MS vypadly sajdkáry. Nejsilnější třída se od roku 2002 nazývá MotoGP. Používají se v ní motory do 800 ccm, které za dva roky nahradí silnější agregáty s obsahem 1000 ccm.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články