ČTsport

ČTsport
pondělí 20. srpna 2018 Bernard

Vavřinec vyhrál Pohár FIA v závodech do vrchu a říká: Už se těším na příští sezonu

Velikost textu:

Po čase se vrátil k závodům automobilů do vrchu a hned skončil druhý v evropském šampionátu a potřetí v kariéře vyhrál Pohár FIA. V reprezentaci je Tomáš Vavřinec sedmnáct let, závodění ho stále baví a už chystá vůz na další sezonu. O tom všem, včetně atmosféry závodů doma i v Evropě, se rozhovořil v pořadu Svět motorů na ČT.

Tomáš Vavřinec
Tomáš Vavřinec

"Je to můj třetí pohár FIA, bylo to velmi náročné, protože mezi tím byla přestávka." konstatoval muž, který má na kapotě svého Mitsubishi kocoura Vavřince. Zkušený závodník, který se v přestávce věnoval hlavně sprintům, přemýšlel dlouho. "Stabilizoval jsem své podnikání a jsem zpátky a spokojený s tím, jak návrat dopadl," konstatoval.

V seriálu závodů do vrchu jsou podle Vavřince výborní lidé. "Už se těším na další sezonu," dodal s tím, že ve všech sportech je to podobné. "Než začnete vyhrávat, jsou se všemi vztahy dobré, když se vám začne dařit, tak se to někdy komplikuje, ale celkově tady jsou vážně vztahy korektní a i díky pomoci mechaniků jiných závodníků, jsem mohlo dosáhnout toho úspěchu," vysvětloval, jaké vztahy mezi závodníky panují.

Tratě našel po svém návratu téměř nezměněné. "Jen dvě z dvanácti se změnily, jinak zůstaly stejné. Byl jsem až překvapený, jak jsem si je pamatoval. Ale technika jde dál a je to celkově k lepšímu," dodal.

Vavřinec má rád pečlivou přípravu. "Koukám se na video, ale také si najíždím trať, co to jde. Rozhoduje každý nájezd a hlavně výjezd ze zatáčky," popisuje specifika závodů do vrchu.

přehrát video
Závodník Vavřinec o úspěšném návratu

S fyzickou kondicí neměl při návratu problémy. "Nikdy jsem nepřestal cvičit. Dělal jsem veslování, byl jsem v juniorské reprezentaci. Pravidelně hraju tenis, plavu, jezdím na kole, lyžuju," popsal své aktivity.

Vystřídal spoustu automobilů, ale nejradši vzpomíná na Ford Cosworth, s nímž dosáhl největších úspěchů, a pak na Lancii Integrale, tovární předimenzované auto. A přiznal, že jeho vůz musí splňovat také další podmínku. "Auto se mi musí líbit, to mám i mimo závodění. Pak jsem rád, že si do něj mohu sednout."

Když srovná svůj současný vůz s těmihle dvěma? "Mitsubishi už má aktivní diferenciály, takže třeba kdybych jel nyní s Cosworthem, tak bych byl s tím současným autem přece jen rychlejší."  

Závody do vrchu jsou hodně populární mezi diváky. "V Česku je můj nejoblíbenější závod Ecce Homo – jezdí tam desetitisíce lidí, atmosféra je obrovská. Ale i v Evropě, protože to už jezdím desítky let, tak i tam se najdou fanoušci, kteří za vámi přijdou a někteří mi posílají moje fotky ze závodů. A na Jihu Evropy je atmosféra nadstandardní. Tam jsou snad stovky tisíc lidí, atmosféra se nazastaví, tam to žije celou dobu závodů – i v noci."

Závody do vrchu s sebou nesou nebezpečí. "Nebezpečné jsou hlavně hodně rychlé tratě, kde jedete přes dvě stě za hodinu. Když uberete, nemůžete uspět. To je například v Portugalsku a Švýcarsku. Tam se jede mezi skalami, a to je i dost náročné na psychiku," vysvětluje Vavřinec specifika tratí.

Už nyní se chystá na příští sezonu. "Přestavujeme kompletně auto, nastavujeme podvozek. Hledáme každou maličkost, která by mohla auto zrychlit, řešíme i pneumatiky. Ale problém je, že zatím nevíme, jaké mají být předpisy pro rok 2019, v němž má dojít k zásadním změnám. Máme se to dozvědět v březnu," uzavřel rozhovor čtyřiapadesátiletý závodník.

Zdroj: ČT sport

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.