Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Paralympijský magazín

Grand Prix věc veřejná? Milionová dotace od státu poteče přes kraj

Praha, Brno - Vláda souhlasila s přidělením třicetimilionové dotace na brněnskou Grand Prix silničních motocyklů. Peníze dostane Jihomoravský kraj, který je přepošle promotérovi šampionátu. Jde o neuhrazenou část zalistovacího poplatku za rok 2014. Jihomoravský kraj by se chtěl za pořádání závodů zaručit i do budoucna, podobně, jako tomu je i u některých zahraničních okruhů.

Sport
zdroj: ČT4

"Jsem přesvědčen, že bez účasti vlády a státního rozpočtu není dlouhodobě možné organizovat Velkou cenu," uvedl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Doplatek na práva k pořádání Grand Prix za loňský rok – 30 milionů korun, které jako dotaci závodu slíbila vláda – nyní poteče přes krajskou samosprávu na účet promotéra šampionátu společnosti Dorna Sports.

Ministerstvo školství loni na sport rozdělilo jednu miliardu a 80 milionů korun. Grand Prix spadá do kategorie takzvaných Významných sportovních akcí, na které je z celkové částky vyčleněno 180 milionů. Na Grand Prix nakonec ministerstvo poslalo 20 milionů korun, další 10 přidal resort financí.

Kraj taky zřídil firmu, která by měla od roku 2016 pořádání závodu oficiálně zaštiťovat, jako je tomu třeba ve Španělsku, Francii nebo Itálii, kde jsou smlouvy vázány na veřejné subjekty, regionální vlády nebo jejich organizace. Automotodrom Brno, který byl a stále je držitelem licence i pořadatelem Grand Prix ČR, se k plánům kraje zatím vyjadřuje velmi zdrženlivě. Ředitelka automotodromu Ivana Ulmannová si ale v listopadu postěžovala, že krajští politici s vedením okruhu o budoucnosti Velké ceny příliš nejednají.

Přežijí jen ti s podporou

Veřejné peníze do závodů plynou s tím, že desítky tisíc návštěvníků v regionu během svého pobytu utratí víc, než vláda či kraj do pořádání investují. "Prakticky všechny okruhy, snad na dva až tři, jsou subvencované lokální nebo národní vládou, v závislosti na ekonomickém přínosu těchto akcí pro region," uvedl už dříve ředitel Dorna Sports Carmelo Ezpeleta.

Například okruh Motorland ve Španělsku hostí pravidelně Velkou cenu Aragonie. Okruh za 1,4 miliardy korun přitom v roce 2009 postavila a zaplatila sama místní vláda, aby do zchudlého kraje přilákala turisty - dnes má veřejnoprávní status. Z regionálního rozpočtu jdou také peníze na zalistovací poplatek (v roce 2012 šlo o 7 milionů eur). I přes velké náklady se investice španělskému regionu, respektive samosprávě vyplatí. Návštěvníci Motorlandu přinesou do Aragonie kolem 40 až 50 milionů eur ročně.

Naopak okruh Laguna Seca v USA se pro letošek musel s účastí v kalendáři seriálu Grand Prix rozloučit. Událost končila poslední čtyři roky v červených číslech, okruh dlužil promotérovi Dorna 2,5 milionu dolarů a další ztrátu už si nemohl dovolit. Po patnácti ročnících Grand Prix (1988–1993, 2005–2013) se tak loni Laguna Seca musela obejít bez slavného závodu, a to navzdory tomu, že se předpokládalo, že událost přinese místní ekonomice profit 100 milionů dolarů. V USA se letos jely závody série Grand Prix jen na dvou okruzích: Circuit of The Americas  v Texasu a Indianapolis Motor Speedway  v Indianě. Oba s podporou místní vlády.

Pokud se Grand Prix ČR od příštího roku skutečně pojede pod patronátem kraje, počítá vláda s tím, že by mohla na závod i nadále přispívat. "Dohodli jsme se, že i náš zástupce bude členem nové organizace, která na kraji vzniká," řekl ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

Hospodaření Velké ceny Brno

2011 - ztráta 31 milionů Kč

2012 - ztráta 40 milionů Kč

2013 - ztráta 42 milionů Kč

2014 - ztráta 29,5 milionu Kč

Zdroj: Automotodrom Brno

Hlavní zprávy

Nejčtenější články