Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

Autoklub naznačil změny, které mají eliminovat nehody na rallye

Praha - Vedení Autoklubu České republiky chce udělat vše pro to, aby byly domácí automobilové soutěže v příštím roce výrazně bezpečnější. A pokud možno, aby na nich nedocházelo k nehodám s tragickým koncem jako v letošním roce, kdy na třech rallye zahynulo pět diváků a dva spolujezdci. Rychlostní zkoušky proto budou pomalejší, s větším počtem zpomalovacích retardérů, a pokud možno povedou mimo obce. Pořadatelé se budou řídit jednotným manuálem a dojde i k úpravě technických předpisů.

Diváci jsou při rallye nebezpečně blízko
zdroj: EPA autor: Eduardo Costa

"Jedná se o pět okruhů, které zpracováváme, přičemž zvýšení bezpečnosti a ochrana diváků je nejdůležitější záležitost, kterou se vážně a intenzivně zabýváme," uvedl na dnešní tiskové konferenci předseda Svazu rallye Autoklubu České republiky Pavel Schovánek. Všichni pořadatelé oficiálních soutěží dostanou k dispozici manuál, jímž se budou řídit. Zavedeno by mělo být i jednotné značení diváckých míst a zakázaných prostorů.

Pořadatelé, kteří budou nově podél trati rozmístěni sobě na dohled, také budou, stejně jako je to při světové rallye, píšťalkou signalizovat, že přijíždí závodní vůz. "Také navrhujeme, aby všichni pořadatelé používali vrtulník, který by kontroloval bezpečnost na trati poté, co byla erzeta odstartována. Problém je ale v tom, že je to hodně nákladné," konstatoval Schovánek, který počítá s tím, že v příštím roce bude docházet k častějšímu rušení erzet s ohledem na neukázněné diváky.

Pavel Schovánek, předseda Svazu rallye AČR

"Je to citlivá věc a uvědomujeme si, že ne všichni závodníci tím budou nadšeni, protože jim to komplikuje život a je to ekonomicky náročnější, ale přesto jsme se k tomu odhodlali. Je ale taky pravda, že selhání lidského faktoru nikdy neeliminujeme. Nemůžeme slíbit, že se už nikdy nic podobného nestane. Chceme ale na všechny vytvořit maximální tlak, aby se tak nestalo. Auto je nebezpečná zbraň a musím si stoupnout tam, kde jsem naprosto v bezpečí, za pevnou překážku, dál od trati. Být tak daleko, aby mě nemohlo při problémech zasáhnout. A taky respektovat pořadatele a to, co říkají."

Autoklub zároveň chce, aby organizátoři rallye pokud možno omezili vedení tratí přes obce a jejich obydlené části. "Dobře si ale uvědomujeme, že je to v našich zeměpisných šířkách hodně složité," uvedl šéf domácí rallye. Každopádně ale budou automobily před vjezdy do obcí stejně jako na dlouhých rychlých úsecích zpomaleny pomocí retardérů.

V té souvislosti Schovánek v Interview ČT24 připomněl, že dříve organizátoři podobné problémy řešit nemuseli, alespoň ne v takové míře. "Já pamatuji ze své aktivní kariéry krásné soutěže, které jsme jezdili v horách. V Krkonoších, na Šumavě, v Tatrách. Bohužel, situace kolem ochrany životního prostředí nás neustále vytlačuje do civilizovaných prostor. A tím, že se zlepšují komunikace a jejich povrchy, nám nezbývá než určité části rychlostních zkoušek přes obce vést," vysvětlil.

Je nám líto, video expirovalo.
Rallye má být příští sezonu bezpečnější

Vozům se sníží výkon, do silnějších nebudou usedat nezkušení jezdci

Na zlepšení situace AČR spolupracuje i se zástupci ministerstva školství, tělovýchovy a sportu, ministerstvem vnitra nebo dopravní policií. Užší spolupráce bude i s obcemi, do jejichž území rallye zasáhne. "Teď je komunikace trochu rozpačitá, ale domnívám se, že většina obcí dojde k závěru jako před těmi neštěstími, že rallye je společenský, sportovní a zejména ekonomický fenomén. Do regionu díky ní přijedou tisíce lidí," řekl Schovánek.

Upraveno bude i vydávání licencí, které budou více diferencované, a AČR se bude zároveň snažit, aby nezkušení jezdci nemohli usednout do výkonných vozů. Již od příštího roku navíc dojde k úpravě technických předpisů. Výkonné vozy rozšířené kategorie N4 (například produkční Mitsubishi) budou muset používat zmenšený restriktor motoru, budou tak mít nižší výkon. Toto pravidlo ale nebude platit pro mezinárodní mistrovství ČR.

Zavedení takzvaných diváckých zón a zakázání přístupu fanoušků k tratím mimo ně ale Autoklub neplánuje. "O tom se mluví často a trvale. Nevyřešíme tím ale to, že v lese, přes který jedete rychlostní zkoušku, přijde houbař nebo rodina, která je na výletě, a stoupne si k trati. Nechceme se zbavovat odpovědnosti za diváky, kteří se k trati dostanou nahodile. Naše opatření musí být komplexní," uvedl Schovánek.

Nová česká rallyeová sezona oficiálně začne lednovou Jänner rallye, která se ale uskuteční v okolí rakouského Freistadtu. První soutěží na českém území bude Rallye Vrchovina na začátku dubna, v polovině měsíce se poté uskuteční Rallye Šumava Klatovy.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články