Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Mluvčí AČR: Rallye v obcích se pořadatel vyhnout nemůže

Praha - Jak regulovat závody při amatérských podnicích, zejména na zastavěném území? To je po víkendové smrtelné tragédii otázka pro představitele Federace automobilového sportu Autoklubu ČR (FAS AČR), kteří se starají o rallye sport v Čechách. Federace podle svého mluvčího prověří zbývající volné podniky tak, aby se nic podobného nestalo. "Přijali jsme některá opatření pro kalendářní rok 2013. Zvyšuje se agresivita ve společnosti, tudíž i jezdců a pořadatelů, je třeba je zkrotit," řekl ve Studiu 6 mluvčí federace Josef Pátl. Nejde jen o jezdce, jde i o diváky. Podle Pátla nejde o fanoušky, s těmi problémy nejsou, horší je to se zvědavci.

"My jako federace nezkoumáme příčiny nehody, ale bohužel jen její následky. Nás to hluboce zasáhlo a na mimořádném jednání se budeme zabývat tím, jak budou probíhat zbývající volné podniky, aby se stoprocentní jistotou nedošlo k podobnému nonsensu," oznámil mluvčí Federace automobilového sportu Josef Pátl.

"Přijali jsme některá opatření pro kalendářní rok 2013. Zvyšuje se agresivita ve společnosti, tudíž i jezdců a pořadatelů, je třeba je zkrotit. Dojde k novému způsobu udělování licencí. Z dvojstupňového bude třístupňové. Mezinárodní licenci pro řízení vozu s náhonem 4x4 dosud získal pilot po pěti dokončených závodech sprintového šampionátu. Nyní bude muset s tím samým vozem dokončit ještě v jedné sezoně dalších pět závodů i v Mezinárodním mistrovství ČR."

Společným jmenovatelem nehod jsou vysoké rychlosti

Nehod skutečně přibylo, od roku 2002 zemřelo nejméně 14 diváků. "Společným jmenovatelem nehod z poslední doby jsou vysoké rychlosti. Záleží, jak si jezdec rozvrhne rozpis tratě a jak je schopen podle něj jet. Při tréninku se v obci Lopeník projíždělo rychlostí 50 kilometrů v hodině. Podle svých zkušeností musí jezdec umět odhadnout, jak se bude auto chovat až ve trojnásobné rychlosti. To vyžaduje velké zkušenosti. Zpřísnění udělování licencí je první správný krok v této problematice," řekl bývalý pilot rallye Pavel Sibera, který má mnohaleté zkušenosti z Finska, kde je při tamních profesionálních závodech větší počet skoků, než je obvyklé. Sám ale do kontaktu s divákem nikdy nepřišel.

Fanoušci jsou v obraze, horší je to se zvědavci

"Při organizování platí nadřazenost bezpečnosti rallye nad osobním vlastnictvím. Pořadatel může oznámit majiteli domu, že je vhodné se schovat za takovou překážku, aby v případě nehody nedošlo ke zranění. To, že zahrada nemusí být bezpečná, je možné. V takovém případě je lepší vůbec nevycházet. Od toho je traťový komisař," řekl Pátl a dodal: "Vše podlehá schvalování zastupitelstva obcí. Pořadatel nemá jednoduchou práci. Samozřejmě se potkává s nevolí. Technický úsek je doplňován zpomalovacím retardérem, ale někde to z důvodu prostoru není možné."

"Na tratě přicházejí noví diváci těsně před startem. Snažíme se pořadatele amatérských podniků motivovat finančně, aby měli nad rámec bezpečnostních řádů vloženou odbornou posádku, která bude trať kontrolovat do poslední chvíle a hýbat s bezpečnostními koridory. Pořadatel ale nemá jinou šanci, než vést rychlostní zkoušky i skrz obce. Stejně je to i ve světě," sdělil Pátl k teorii, zda je možné vést tratě i mimo vesnice.

Josef Vrátil, sportovní komisař:

"Rallye byla velmi dobře připravená a tragédie, ke které došlo, byla až zbytečná. Celá levá strana ve směru jízdy byla totiž označena jako zakázaný prostor. Vše bylo připraveno přesně podle bezpečnostního plánu. Je potřeba se ptát, jak je možné, že v těch místech lidé stáli. Tragédií, kde zemře divák, je všeobecně na evropských světových soutěžích minimum. Ve většině případů jde o to, že lidé stáli tam, kde neměli."

Fanoušci motorsportu jsou podle něj v obraze, horší je to se zvědavci, kteří by na závody normálně nevyrazili. "Nemáme problémy s diváky, kteří chodí pravidelně. Těch je sto až sto dvacet tisíc. Informace čerpají z odborných webů, kde jsou i programy. Pro ně se rallye částečně jezdí. Problémem je oslovit diváka, který tam má bydliště. Smyslem rallye je jezdit na technických tratích," řekl Pátl.

Při víkendové amatérské RallyShow Uherský Brod havaroval pilot ve vysoké rychlosti, když se dostal mimo vozovku a smetl čtyři přihlížející dívky v obci Lopeník. Závodní vůz jezdce Michaela Bartoníčka se zastavil až o plot zahrady domu vzdáleného přes 50 metrů od horizontu, kde auto dostalo příčný smyk. Ještě další dva lidé byli při tragédii zraněni.

RallyShow Uherský Brod se letos jela počtvrté, jde o volný podnik v kalendáři Federace automobilového sportu ČR. Na startu jednodenní soutěže se sešla silná konkurence, přihlášeno bylo na 70 posádek ze tří zemí v čele s elitními jezdci Romanem Krestou, Romanem Odložilíkem, Pavlem Valouškem, Antonínem Tlusťákem či Polákem Gregorzem Grzybem.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články