Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Kooperativa NBL 2023/2024

Ve třech letech jsem poprvé naboural auto, vzpomíná závodník Václav Pech

Praha - Rallyovému závodníkovi Václavu Pechovi mladšímu koluje benzín v žilách. Silné stroje na čtyřech kolech po soutěžích pětadvacet let proháněl už jeho otec, který mu teď dělá manažera. Malého Václava bral na závody s sebou a přestože ho k automobilovému sportu nijak nevedl, už tehdy Václav Pech mladší věděl, co je jeho sen.

Někdo by mohl namítnout, že jezdit rallye se jménem Pech je riskantní. Václav Pech si to ale nepřipouští: "Můj táta jezdil rallye 25 let a příjmení mu smůlu nepřineslo." Pech jinak potvrzuje, že závodníci bývají hodně pověrčiví: "Startovat do rallye na pátek třináctého je opravdu smolné," směje se.

Vůni benzínu zná Václav Pech od malička díky svému otci. "Pohyboval jsem se pořád v dílně. Aby mě táta nemusel hlídat, pořídil mi starého pionýra, se kterým jsem jezdil po posekaném poli za dílnou," popisuje Pech své první motoristické zkušenosti. "Dokud táta slyšel, jak motorka vrčí, nemusel se starat. Jakmile přestala, běžel se podívat, co se stalo," dodává. První havárii v autě však zažil již ve třech letech: "Posadili mě do auta, abych nemrznul, povedlo se mi otočit klíčkem a auto se zastavilo až o zeď," vzpomíná.

Je nám líto, video expirovalo.
Hyde park

"Na místo navigátora bych nesedl"

První opravdové závodnické začátky přišly v rallyecrossu s vozem Škoda Felicia. Prvního vítězství se dočkal v Sedlčanech v roce 1996. "Byly to perfektní začátky na naučení řízení a také na vyblbnutí. Trať v této soutěži je velmi široká, je tam kačírek a svodidla, takže i když jsem to přehnal, opřel jsem se maximálně o svodidla, což spravily dvě rány kladívkem. Naučil jsem se tenkrát najít hranici vozu, aniž bych trefil nějaký strom."

Na startu mistrovství české republiky v rallye se Václav Pech mladší pravidelně objevuje už od roku 1998. Za dvanáct let stihl vystřídat více než deset vozů – do každého z nich si ale vzal stejného spolujezdce – Petra Uhela. A jak říká, kamaráda od dětství za nikoho nevymění. Kromě profesionální souhry totiž mezi řidičem a navigátorem musí panovat absolutní důvěra. "Já bych si na sedadlo navigátora nesedl, protože bych se strašně bál," přiznává Pech s úsměvem.

O letošním titulu rozhodne rallye v Příbrami

Dnes už patří Václav Pech mladší mezi matadory závodů mezinárodního mistrovství České republiky v rallye. Letošní ročník je opravdu napínavý, po šesti podnicích není vůbec jasné, kdo by se mohl stát celkovým vítězem – Václav Pech je momentálně druhý, čtrnáct bodů za lídrem soutěže Pavlem Valouškem. Hádanku tak definitivně rozluští až rallye v Příbrami. "Ještě se nevzdáváme, blíže k titulu má Pavel Valoušek. Naše šance nejsou příliš velké, ale v žádném případě neskládáme zbraně před bojem a budeme se snažit podat co nejlepší výkon," komentuje situaci Pech.

Václav Pech by celkovým vítězstvím získal už osmý titul domácího mistra. Za svou kariéru už taky třikrát vyhrál celkové bodování na Slovensku a osmkrát nenašel přemožitele v rámci střední Evropy. Obzvlášť mezi lety 2002 – 2006 to vypadalo, jako by po soutěžních trasách jezdil sám.Peníze, to je to, oč tu běží

Mezi českými jezdci je elitou a podle odborníků by těžko hledal konkurenci i za hranicemi. Do světového poháru rallye ale výrazně nezasáhl, i když experti tvrdí, že mezi produkčními vozy by rozhodně patřil k absolutní špičce. "V tomhle sportu jsou strašně důležité peníze. Když jsme před lety začali závodit v českém mistrovství, neměli jsme prostředky ani ambice jet za hranicemi. Snažili jsme se jet šampionát, na který jsme sehnali finance a sponzory. Velkou část peněz dáváme z rodinné firmy. Jestli teď pojedeme nějaký závod v mistrovství světa, bude to jako odměna za ty roky a tituly v Čechách," vysvětluje Pech, proč se jeho jméno neobjevuje také v zahraničních podnicích.

Závodní rallye tým nespolkne zrovna málo peněz, na jeden závod se obyčejně vozí např. až 200 pneumatik a 80 ráfků. Je to takové množství, že jen pro pneumatiky musí být vyhrazen jeden kamion.

Závodění v rallye nejsou ale jen peníze na provoz týmu a řízení auta. Důležitou věcí je také fyzická kondice. "Bez fyzičky to v závodním autě nejde. Snažím se dodržovat pravidelnou jízdu na kole a squash, posilovna mě moc nebaví," popisuje Pech. Podnik rallye je pro lidské tělo hodně náročný. Závodník sedí až deset hodin šest dní v kuse v autě. Samotné závody jsou extrémně fyzicky náročné. "Nejdůležitější je koncentrace. Tím, že se člověk vysiluje, ztrácí koncentraci a pak dělá chyby."

Zdroj
ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články