
Jiří Šebánek a Zdeněk Svěrák připravují rozhlasový
pořad Nealkoholická vinárna U pavouka (1966). |
|
 |
|



Abyste si udělali představu, jak takový přenos
z vinárny vypadal, předkládáme vám ukázku z přenosu, který byl vysílán
dne 23. června 1967 na rozhlasové stanici Praha.
Šebánek: Dobrý večer, pane doktore! Promiňte, že jsem k vašemu
stolu nemohl přijít dřív... Já vidím, že už jste na odchodu.
Dr. Hedvábný: No, tak já bych nerad zmeškal vystoupení akvabel.
Šebánek: Ano, na to se já také půjdu podívat, ovšem, můžete být
bez obav, pane doktore, protože na vystoupení akvabel upozorňuje všechny
návštěvníky místní rozhlas. Takže mi klidně můžete věnovat několik slov.
Dr. Hedvábný: Pokud o tom nevíte, tak ty závodní strážkyně budou
zde provozovat původní výstup akvabel podle scénáře, tedy akvascénáře
Járy Cimrmana, jehož torzo jsem našel právě nedávno. Nacvičení tohoto
pásma, které má název Volání Casablanky, se ujal sám Mistr iluzionista
Merano Blažejovský.
Šebánek: Aha.
Dr. Hedvábný: Protože sem zjistil, že Jára Cimrman byl vlastně
zakladatelem akvabelistiky.
Šebánek: No prosím vás, to by mě zajímalo, jak vůbec k tomu přišel.
Dr. Hedvábný: No tak, jak jistě víte, Jára Cimrman byl zaměstnán
v tom cirku Krakowiak, a ten se plavil...
Šebánek: Aha, to byl ten polský cirkus...
Dr. Hedvábný: To byl ten polský cirkus...
Šebánek: ...k němuž on utekl jako student.
Dr. Hedvábný: Ano - a plavil se do Afriky přes středozemní moře.
Tam najeli na minu, zapomenutou z první světové války. A jejich parník
vyletěl do povětří a taky se přitom potopil. Zachránilo se tam několik
zvířat - hadi se teda utopili všichni - a námořníků několik a také několik
lidí. Mezi nimi právě Jára Cimrman, spolu se sedmi trosečníky, kteří
se drželi jednoho přeraženého stožáru, a jelikož to bylo v zimě, a voda
byla poměrně dost chladná, a když už byli na pokraji zoufalství, že všichni
utonou hlavně tedy umrznou, tou zimou ve vodě, tak Jára Cimrman přišel
na to, že by se měli nějak zahřívat společně. Tak prostě vymyslel pro
ně takové cviky ve vodě, které potom všichni na jeho povel prováděli...
Šebánek: Aha.
Dr. Hedvábný: A postupem času je to začalo tak zajímat a bavit,
že než je za třináct dní vylovili, tak sice byli na kost vyzáblí, ale
nicméně měli nacvičeny tři celovečerní programy akvabelistiky.
Šebánek: A nevíte náhodou, kdo je tenkrát zachránil?
Dr. Hedvábný: Ale myslím, že to byla právě minolovka, která hledala
tu poslední minu, protože asi se ještě nedozvěděli, že ta mina právě
vybouchla, prostřednictvím toho parníku, který vezl cirkus Krakowiak.
Hlášení místního rozhlasu: Pozor, pozor! Upozorňujeme návštěvníky,
že přibližně za pět minut dojde v místním bazénu na terasách k vystoupení
umělecké skupiny akvabel. Konec Hlášení.
Šebánek: Tak vám děkuji, pane doktore, za rozhovor, a když dovolíte,
můžeme se na vystoupení akvabel podívat společně, ano? Tak pojďme.
Svěrák: Vážení přátelé, ze zahrady slyšíte právě tango Hernandova
skrýš v podání velkého orchestru Tedda Heatha. A nyní se tedy přiblížil
okamžik, kdy poprvé v historii Vinárny U Pavouka vystoupí v jejím zahradním
bazénu skupina krasoplavkyň - akvabel. Vystoupení si vyžádá jisté přípravy.
A já toho využiju, abych vás se skupinou blíže seznámil. Jedná se o lidový
umělecký kolektiv závodní stráže Východočeských hrudkoven. Průměrný věk
akvabel je dvaapadesát let. Pouze dvě členky neumějí plavat a používají
kroky. Jedna z nich splývá. Vedoucí a zároveň primaakvabelou je Zita
Kiliánová. Její sbor získal již několik ocenění. Za zmínku stojí například
putovní škeble za propagaci akvabelismu v rozvojových zemích. A již nám
nastupují. Podle znělky jistě poznáváte že s nimi přichází i kouzelník
iluzionista Jožka Merano Blažejovský... Ano, Mistr se sám ujme řízení
dnešní vodní kreace, podle námětu starého českého Mistra Járy Cimrmana.
A to už Jožka Merano Blažejovský hbitě vyšplhal až na samý vrcholek stylizovaného
majáku uprostřed bazénu. Odhodil květovaný župan a jeho tělo, opatřené
bronzovým nátěrem, se teď krásně třpytí v záři všech sedmnácti reflektorů.
Akvabely jsou rozmístěny po obvodu bazénu. Mají na sobě plavky z krepsilonového
materiálu, pošité umělými šupinami. A vskutku originální jsou koupací
čepice, které si členky závodní stráže vyrobily z vyřazených plynových
masek. Ale teď už pozor! Na pokyn Jožky Merano Blažejovského , který
v rouše Neptuna mávl holí opatřenou trojzubcem, se akvabely jako jeden
muž vrhly do vody. Náročná vodní sestava tedy začíná. Sledujeme volná
dirigentská gesta Jožky Merano Blažejovkého z jeho stanoviště na majáku.Ve
vodě je zatím klid. Ovšem jen zdánlivý, poněvadž hlavní rej se odehrává
zřejmě pod hladinou. Pouze dvě akvabely s korkovými pásy kolem pasu spočívají
na Hladině. Při pozornějším pohledu vidím i třetí, která... která mlčky
splývá v rohu nádrže. Nu, zatím, přátelé, vám nemůžu podat ucelenější
obraz o průběhu této figurální akrobacie akvabel, poněvadž jen tu a tam
se vynoří noha, teď koleno, teď zase nic... až teď! Ruka až po loket.
Snad je to způsobeno špatným nasvícením bazénu, ale to není možné, protože
právě v této chvíli byly nasazeny dva posilové světlomety protivzdušné
obrany státu. Zdá se však, že kámen úrazu bude v něčem jiném. Je to žabincem,
přátelé! Jeho škraloup je tak kompaktní, že pokrývá bazén jako zelený
koberec. Ani teď, když akvabely, jak je zřejmé podle obrysů hlav, vytvářejí
na povrchu jakýsi ornamentální obrazec, ani teď nevidíme prakticky nic
jiného než onen vzdouvající se žabinec. Je to smutné, ale je to tak.
Mám za to, že i Neptun na majáku - tedy Mistr Blažejovský - neudržitelnost
této situace cítí. Jak by to necítil! Pokouší se sám, sólově o improvizovaný
živý obraz vládce moří. Nyní zabodl trojzubec do podlahy majáku - a co
to bude? Ano, cvik zvaný prapor! Je to obdivuhodné, ale co naplat, s
akvabelismem, od kterého jsme si tolik slibovali, to má velmi málo společného.
A Mistr si to zřejmě už také uvědomuje, uchopil hůl s trojzubcem a rázným
a přitom jaksi rezignujícím pohybem ji láme přes koleno. Ano, my, kteří
Mistra známe, víme přesně, co toto gesto znamená: Jožka Merano Blažejovský
zlámal nad touto vodní kreací hůl. Akvabely, což je pochopitelné, netuší
co se odehrálo na majáku, a dále čeří neprostupnou hladinu vytvářející
zřejmě podivuhodné, leč pouhým okem neviditelné sestavy. Je to politováníhodné
- ale já to řeknu, jak si to myslím - i trestuhodné! Zbývá jen doufat,
že tato očividná nedbalost ze strany pořadatelů, bude mít za následek
disciplinární a přinejmenším finanční postih. Jistě nám, vážení posluchači
dáte za pravdu, když v rozhovoru s vedoucí akvabelou, který jsme si objednali,
nedám najevo naše zklamání - obětavost umělkyně si to jistě nezaslouží.
|
 
|
 |






|