

v dějinách Divadla Járy Cimrmana
Že má nového velikána a že se jmenuje Jára
Cimrman, o tom se český národ dozvěděl z rozhlasu. A ví přesně kdy:
23. prosince 1966. Pořad se jmenoval Nealkoholická vinárna U
pavouka, vysílal se jednou měsíčně na stanici Praha a jednalo se
o fingovaný „přímý přenos“ z neexistujícího pražského podniku. (Autoři:
Z. Svěrák a J. Šebánek, režie H. Philippová, hudební dramaturg
I. Štědrý.) Prostředky seriózní reportáže byli posluchači „Pavouka“
udržováni v iluzi, že sledují dění ve skutečné hudební vinárně, která
je sice v mnoha směrech podivná, ale ne zase tolik, aby to vylučovalo
pravděpodobnost
Stálým hostem tu býval dr. Evžen Hedvábný (vlastním
jménem Karel Velebný), muzikolog, který říkal neuvěřitelné věci tak vážně,
že jeho blábolu zaoponoval i článek v jednom pražském deníku. Inženýr
Artuš Lefler (jinak Oldřich Unger), svérázný vynálezce, vystavoval ve
foyeru vinárny své „sochy ve větru“ a sedací telefonní budku, byl tam
také playboy Čejka, důchodce, který si na požádání zahrál s hostem kteroukoli
hru, od kulečníku po simultánní mariáš. Vyvrcholením každé relace bývala
pak vystoupení kouzelníka-ilusionisty Jožky Merana Blažejovského, k jehož
špičkovým číslům patřila drastická demonstrace hesla „Hlavou zeď neprorazíš“
a který na pódiu za potlesku šokovaného sálu vylil s vaničkou i své dítě.
Dá se říci, že základní kameny Vinárny U pavouka
jsou ze stejného materiálu jako základní kameny později vzniklého Divadla
Járy Cimrmana. Použité horniny se jmenují mystifikace a pseudovědeckost,
obojí ve službě humoru.
Původcem myšlenky založit Divadlo Járy Cimrmana
byl Jiří Šebánek. O prvním impulsu mi napsal
v soukromém dopisu toto: „… jednoho večera v polovině října 1966...
jsem seděl s Helenou Philippovou a Vladimírem Tomkem ve výčepu Velkobaráčnické
rychty v Nerudově ulici na Malé Straně. V sousedním divadelním sále právě
zkoušeli baráčníci nějakou hru. Její ozvěny pronikaly chvílemi do výčepu,
až mne posléze vyprovokovaly k úvaze: Když mají divadlo baráčníci, proč
bychom ho nemohli mít i my?“
S tím korespondovala jeho myšlenka, že nám mužům chybí místo, kam bychom
se aspoň jednou týdně uchylovali jako naši dědové, když se každou sobotu
umyli a vypravili do své hospody kácet kuželky. Místo respektované ženami
jako mužské hájemství. Tento sen se měl realizovat založením pánského
divadla. Jiří Šebánek vycházel z předpokladu,
který se později ukázal jako správný, že totiž humor pěstovaný se značnou
odezvou v rozhlasovém pořadu, by mohl najít dostatek příznivců i v převedení
na divadelní scénu.
Dne 29. října 1966 se s tímto nápadem, zpracovaným ve formě manifestu,
svěřil Miloni Čepelkovi, Ladislavu Smoljakovi
a Zdeňku Svěrákovi. Ti všichni se tomu nejdříve srdečně zasmáli, neboť
návrh počítal s tím, že by měli v zamýšleném divadle také účinkovat,
a k večeru, když už se rovina hladiny v přítomné láhvi takřka stýkala
s rovinou dna, již střízlivě uvažovali o koupi opony. Na této zakládající
schůzi bylo pak rozhodnuto přizvat ke spolupráci Karla
Velebného, akademického sochaře Jana Trtílka, Oldřicha Ungera a Helenu
Philippovou, režisérku Vinárny U pavouka,
jako jedinou dámu souboru. Aby byl výsledek schůze ještě konkrétnější,
zavázali se Šebánek a Svěrák, že do konce roku napíší každý jednoaktovou
hru.
O vánocích 1966 pak mohl dr. Hedvábný z rozhlasové Vinárny U
pavouka vypustit do éteru senzační zprávu: při budování krbu narazil
ve své liptákovské chalupě na truhlu s rukopisnou
pozůstalostí zcela zapomenutého českého génia...
...V druhé sezóně (1968-9) má Divadlo Járy Cimrmana
na repertoáru tři hry a zkouší čtvrtou - Hospodu Na mýtince.
Je to období v mnoha směrech zlomové. Divadlo se ocitá v posrpnovém nečase
(premiéra Hospody Na mýtince se konala 17. dubna 1969, v den, kdy Dubčeka
vystřídal Husák) a zároveň prožívá svou vnitřní krizi. Zatímco navenek
je v přísluní zájmu obecenstva, osobní a umělecké neshody uvnitř souboru
vedou k tomu, že dva z jeho zakládajících členů Helena Philippová a Jiří
Šebánek s koncem druhé sezóny divadlo opouštějí. Autonehoda pak vyřazuje
z jeviště i Karla Velebného...
(Zdeněk Svěrák, Divadlo Járy Cimrmana
- Dodatky, Paseka 1993, stať Historie Divadla Járy Cimrmana, str. XII/5-7
a 15)
|