Petra Hermanová

Narodila se roku 1987 ve Valašském Meziříčí, v současnosti žije v Berlíně. Studovala na brněnské FaVU v Ateliéru intermédia u Václava Stratila, studia završila diplomovou prací nazvanou Spal to, co netvoje je, která získala nominaci na cenu StartPoint 2012. (StartPoint je soutěž pro diplomanty uměleckých škol​, která byla v ČR založena roku 2003, posléze se rozšířila do několika okolních zemí.)

V průběhu studií na FaVU Petra Hermanová založila hudební projekt Fiordmoss, s nímž vydala tři nahrávky. S prvním EP Gliese (2010) kapelu reprezentovala na Red Bull Music Academy v Madridu. V roce 2012 se Fiordmoss stali objevem roku prvního ročníku ankety Vinyla, po níž vydali druhé EP Ink Bitten (2012). Odstěhovali se do Berlína. Albu Kingdom Come (2017) byla tuzemskou Akademií populární hudby udělena cena Anděl za nejlepší elektronické album roku.

Po ukončení studia videotvorba Hermanové směřuje k natáčení videoklipů (například Dikolson, Glen Hansard nebo Markéta Irglová) a k tvorbě animací, které se uplatňuje coby projekce ke koncertům převážně elektronických projektů norské hudební scény (Frost, Boska, Mental Overdrive). Prezentovala se s nimi kupříkladu na festivalu Sónar ve Stockholm, na Mezinárodním filmovém festivalu v Tromsø nebo na festivalu digitálního umění CYNETART v Drážďanech. V současné době se Petra Hermanová věnuje především animaci, kterou prezentuje v různých kontextech, v rámci instalací nebo s přesahy do módy či do hudby.

Pat Guzik — We All Come From A Place (2018)

Pat Guzik — We All Come From A Place (2018)

Spolupráce s polskou módní návrhářkou Pat Guzik. V animaci Hermanová pracuje s obrazovými motivy, které se objevují na oděvech v kolekci Pat Guzik. Animace byla použita jako projekce k módní přehlídce nazvané We All Come From A Place. Tu návrhářka prezentovala v Hong Kongu v rámci přehlídky pro Redress Asia, což je nezisková organizace oceňující návrháře, kteří se věnují udržitelné módě a aktivně zapojují principy zero waste a lokální produkce do svého procesu. Ve videu je použita hudba od slovenského, v Berlíně usazeného projektu For You Katrina.

Ourobora Dissected (2018)

Ourobora Dissected (2018)

Úryvek z dvanáctiminutové animace vytvořené pro instalaci Ourobora, která se uskutečnila letos v únoru a v březnu v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí. Instalací Ourobora se zde prezentoval Fathermother Collective, tvořený Petrou Hermanovou, Teri Varhol a JonEirikem Boskou, který je rovněž autorem hudební složky použité ve videu. Název Ourobora parafrázuje starodávný symbol hada (Ouroboros) pojídajícího svůj vlastní ocas a představující věčný koloběh života, propojení protikladů, vysvobození, nesmrtelnost a samozrození. Ourobora pojídá symboly a ikony skrze sebe sama. Dává nám tím nahlédnout – praví Hermanová – do „mnohovesmíru“, jehož středem prochází matriarchální převrat a nastolení rovnováhy. Na začátku nového konce pak stojí příchod metapunku a znovuzrození androgynity.

Fiordmoss – Motherland (2016)

Fiordmoss — Motherland (2016)

Video ke skladbě Motherland z alba Kingdom Come. Vytvořeno ve spolupráci s režisérkou klipu Teri Varhol (*1986), která rovněž studovala v Ateliéru intermédia na brněnské FaVU pod vedením Václava Stratila. Varhol žije v Londýně a tvoří koncepty tematizující vanitas, memento mori, nejasnost či nehostinnost.

Spal to, co netvoje je (2012)

Spal to, co netvoje je (2012)

Pohyblivý obraz, který experimentuje s kradením a vkládáním vzpomínek a jejich přesunem mezi hlavami, je natočen v prostředí trojrozměrného modelu světa v rámci Google Streetview. Kurátor a kritik Ondřej Chrobák: „Krátký film Petry Hermanové vyvolává silné emoce, neklid. Postprodukčně manipulované obrazy se střídají se záběry nejspíše ‚zcizenými‘ z osobních archivů. Hlas cizince zápasícího s korektní fonetickou realizací českého jazyka postrádá významové akcenty, které by pomohly dešifrovat sdělení. Naléhavost i vyprázdnění obsahu. Obsese voyeurismem zahlcuje paměti cizími vzpomínkami. Chtěli a nechtěli jsme něco současně, a teď se toho zas nejsme schopni i ochotni zbavit. Stejně dlouho nelze zahnat vzpomínku na film, a současně si ani nemůžete nevzpomenout. Třeba takto, ale možná i jinak.“

A/Z PROFILY