Profil VJ Koloucha

Jan Šrámek aka VJ Kolouch

Narodil se roku 1983 v Praze. Vizuální umělec, ilustrátor a pedagog. Absolvent Fakulty výtvarných umění VUT v Brně, kde v současnosti vede – společně s Martinem Mazancem – ateliér Video. S Pavlem Ryškou spoluzaložil webový projekt Padesatky.info, který se zabývá výzkumem československé vizuální kultury padesátých let minulého století. Od roku 2004 se věnuje VJingu a pod jménem VJ Kolouch se účastnil domácích i zahraničních festivalů. Ve své tvorbě se zabývá převážně experimenty s animovaným filmem, s vektorovou grafikou, zabývá se ilustrací a zkoumáním vztahu mezi statickým a pohyblivým obrazem. Úzce při tom spolupracuje s umělkyní Veronikou Vlkovou a animátorem Martinem Búřilem. Autor ilustrací a spoluautor publikací Pražské vize (2018), Zvláštní okolnosti (2017), Pionýři a roboti (2016), Stručný glosář letenský (2016), Postavit domy nestačí: Vizuální kultura a veřejný prostor města Brna v období po druhé světové válce (2015), Ztracená Perspektiva (2012). Jeho práce byly prezentovány v galeriích a na festivalech například v Londýně, New Yorku, Amsterdamu, Soulu, Pekingu. V roce 2014 se podílel na realizaci československého pavilónu na bienále architektury v Benátkách. Za autorskou knihu Zvláštní okolnosti a za ilustrace k výstavě Paneland získal ocenění Czech Grand Design 2017 v kategorii ilustrátor roku.

Hudba v rozhovoru: Dizzcock

ZVLÁŠTNÍ OKOLNOSTI

Společně v roce 2017 vydaly pražské nakladatelství PageFive, FaVU VUT v Brně a Přehlídka filmové animace a současného umění Olomouc.

Autorská kniha, která vyšla v nákladu 300 výtisků, představuje na osmi desítkách stran téměř tři desítky ilustrací na téma zaniklých realizací ve veřejném prostoru z období socialismu v ČSSR. Prezentována je zde jak tvorba renomovaných tvůrců (Karel Nepraš, Tomáš Ruller, Jiří Novák, Miloš Zet, Jan Rajlich st. a další), tak tvorba regionálních autorů (Ladislav Martínek, Konrád Babraj, František Šenk a jiní). Ilustrace doplňuje úvodní text od kunsthistoričky a historičky architektury Jany Kořínkové (*1981). Publikace upozorňuje na plastiky z poválečného období, které nyní nenávratně mizí z veřejného prostoru.

Paneland

PANELAND

Ilustrace pro výstavu Paneland. Největší československý experiment konané v Moravské galerii v Brně mezi 24. listopadem 2017 a 25. březnem 2018.

Výstavba panelových sídlišť v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století byla obrovským urbanistickým, architektonickým a designérským experimentem. Až třetina obyvatelstva Československa přesídlila do prostředí, jež se vymykalo dřívějším podobám bydlení. Výstava Paneland zprostředkovala nejen dobové reálie, například věrohodnou rekonstrukci interiéru bytu 3+1 v části s názvem Husákovo 3+1. Upozornila i na související nový životní styl – na takzvanou panelákovou kulturu. Kromě toho expozice, kterou kurátorsky připravil Rostislav Koryčánek, představila i vývoj panelových sídlišť po roce 1989, spojený s transformací společnosti a s otázkami, co s paneláky dál…

Architektura

ARCHITEKTURA 489

Ilustrace významných staveb z let 1948 – 1989. Část z těchto ilustrací vznikla ve spolupráci s platformou Architektura 489, která mapuje kvalitní československou architekturu z uvedeného období. Ilustrace Bílého domu v Brně byla vytvořena pro festival krátkých filmů Brněnská 16. Kresby budov IPR a restaurace EXPO 58 tvořily součástí letošního vizuálního stylu festivalu Open House Praha.

Pionyri a roboti

PIONÝŘI A ROBOTI

Pavel Ryška a Jan Šrámek: Pionýři a roboti. Československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970. Vydaly Paseka a Fakulta výtvarných umění VUT, Praha a Brno 2016, 160 stran.

Monografie mapuje tu éru československé ilustrace, kdy po letech stalinistického socialistického realismu začaly do vizuální tvorby pronikat progresivnější postupy. Vedle pérovek se znovuobjevily koláže a kombinované techniky, které se z novin, časopisů a knih posléze rozšířily do propagačních prostředků i na televizní obrazovky. Popisné ilustrace budovatelských ideálů ustoupily abstraktním kompozicím a montážím. V knize se tak nesetkávají pouze titulní pionýři a roboti, ale i nejrůznější oblasti výtvarné tvorby – od ilustrací v dětských časopisech přes díla ovlivněná bruselským stylem i americkou karikaturou až po zobrazení hrůzy či erotiky v publikacích pro dospělé. Spoluautor publikace Pavel Ryška (*1974) je vizuální umělec, vysokoškolský pedagog a archivář.

A/Z PROFILY