Lidi a obraz jednou jsou. Koncert japonské pop hvězdy Hacune Mike.
Foto: Valerie Complex – Nerdist

Vážně potřebujete živou zpěvačku? Hologramy útočí!

Karel Veselý, 29. October 2018

Už teď je patrné, že nedaleká budoucnost koncertního pop průmyslu bude stavět na virtuálních postavách. Hlas bude autentický, tělo však z paprsků.

Pozorovat japonskou pop hvězdu Hacune Mike na koncertě je zvláštní zážitek. I přes slastný žvýkačkový pop je to spíše znepokojující. Stojí před vámi na pódiu, ale zároveň víte, že tam tak úplně není, protože ve skutečnosti není reálná. Je to pouhá projekce. Její obraz promítaný na několik vrstev průsvitného plátna má kolem sebe snovou auru, jež jako kdyby odkazovala na svoji vlastní nereálnost. Pohyby jsou někdy trochu nedokonalé, úsměvy strojené a některá gesta se opakují nepřirozeně často. Ovšem až se vychytají detaily, možná už nikdo nepozná rozdíl.

Japonskou hvězdu Hacune Miku koncertující s pomocí hologramové iluze jsem předloni viděl na rakouském Donaufestivalu. Když jsem si pak o ní četl na internetu, zjistil jsem, že ve stejný den „koncertovala“ i na druhé straně zeměkoule, kdesi v Americe. Takové možnosti nikdo ze živých muzikantů nemá. Hacune Miku udává tón v technologických možnostech současnosti. A „hologramové“ turné je jedním z nich. Počáteční náklady na pořízení technologie a překódování postavy jsou vysoké, ovšem všechno další už je skoro zadarmo.

Klip Hatsune Miku
Videoklip k písni Music Like Magic! umělkyně Hatsune Miku. Repro: Fanart – Zerochan.net, video: Youtube

Technická vložka: termín hologram bychom měli v této souvislosti používat v uvozovkách, protože ve skutečnosti jde o efekt popisovaný jako Pepperův duch. Nese jméno po Johnu Henrym Pepperovi, který ho vynalezl v polovině 19. století, a běží o dvojrozměrnou iluzi. Za pomoci nynější počítačové grafiky pak tato iluze získává potřebnou plasticitu. Rozpohybovat skutečné hologramy je zatím příliš náročné; hologramy se tudíž používají pouze jako statické záznamy.

Dlouho se psalo, že hologramová turné jsou budoucnost koncertního průmyslu. Pravda je spíše taková, že jsou jeho současností. V Los Angeles se dá zajít na hologramový koncert Billie Holiday. Po světě cestuje virtuální Ronnie James Dio, bývalý zpěvák Black Sabbath. A tenhle měsíc, v říjnu, odstartovala šňůra s projekcí rokenrolového pionýra Roye Orbisona. Co mají všichni společného? Jsou po smrti. Ne všechny hologramové hvězdy však musí být mrtvé: na příští rok se chystá podobné turné skupiny ABBA, jejíž členové jsou sice naživu, ale nemohou se vystát. V simulaci na projekčním plátně budou předstírat vzájemné spříznění mnohem snáze.

Hologramy Zappa Autor článku to sice nezmiňuje, ale letos je možné spatřit i virtuálního Franka Zappu, repro: JamBase

Historie koncertních hologramů sahá do poloviny minulého desetiletí, kdy na turné vyrazily animované postavičky Gorillaz. První „lidský“ hologram měl Elvis Presley, který si v roce 2007 zazpíval po boku Céline Dion při přímém přenosu finále soutěže American Idol. O pět let později se před zraky návštěvníků festivalu Coachella zjevil zesnulý Tupac Shakur. Roku 2014 se hologramu dočkal i Michael Jackson, který se v této podobě ukázal na předávání Billboard Music Awards.

Společností, které se vývojem technologie zabývají, je hned několik. Nebývá to úplně snadná cesta. Digital Domain Media Group, kteří vytvořili zmíněného Tupaca, rok po „koncertě“ vyhlásili bankrot. Když se před lety kalifornská společnost Digicon Media pokoušela oživit Marilyn Monroe, zastavili je majitelé autorských práv záběrů s herečkou. Nevyjasněná pozůstalost zatím brzdí hologramové turné Michaela Jacksona, který by se nicméně, podle některých zpráv, mohl objevit jako doprovod na aktuálním turné skupiny Jackson 5.

Hologramy„Po světě cestuje virtuální Ronnie James Dio, bývalý zpěvák Black Sabbath,“ píše Karel Veselý a tady je snímek z té produkce, repro: iHeartRADIO

V polovině října se v médiích objevila zpráva, že takové turné se chystá i s britskou soulovou zpěvačkou Amy Winehouse. Její otec nechal obrazy dcery překódovat a příští rok se s tím vydá na celosvětovou šnůru. „Fanoušci se těší na nějaké nové nahrávky, ale nic takového už nemáme,“ přiznal v tiskové zprávě Mitch Winehouse, který se stará o pozůstalost dcery.

Možná už teď dostávají hologramová turné pachuť cirkusového spektáklu. Na koncerty živých muzikantů chodíme proto, abychom obdivovali kouzlo okamžiku a interakce kapely s publikem – tady a teď! Kdežto na produkcích hologramových iluzí míří emoce pouze jedním směrem. Mitch Winehouse jako kdyby ty meze znal: v tiskové zprávě hovoří o tom, že turné bude charitativní akce. Výdělky půjdou na nadaci Amy Winehouse zaměřenou na podporu boje s alkoholismem a toxikomanií teenagerů. Tak v něčem ty hologramy přece jen budou užitečné.

TÉMATA

Hudba
Glosa
Budoucnost
Madness
Experiment

A/Z SOUVISEJÍCÍ