Super Bowl a Grammy – poslední příležitost, jak můžou muzikanti oslovit davy

poster
4. února 2019, Mercedes-Benz Stadium. Poslední velká americká příležitost, foto: www.cbssports.com

Hity se šíří virálně internetem a žebříčky už jen odráží sílu parciálních množin konzumentů. Poslední velkou příležitostí, jak může hudebník zaujmout velké množství potenciálních fanoušků a překročit hranice své bubliny, je přímý televizní přenos s miliony diváků u obrazovek. Když to kdysi fungovalo u Elvise i Beatles…

Únor dvě takové příležitosti přinesl – poločasová show Super Bowlu a předávání cen Grammy. Spektákly, které můžou přinést muzikantům nesmrtelnost, anebo klidně i zničit kariéru. Jen si vzpomeňte na Janet Jackson, které v roce 2004 Justin Timberlake odhalil při přenosu ze Super Bowlu na jednu vteřinu ňadro a puritánská Amerika z toho udělala skandál, jehož obětí byla právě zpěvačka.

janet
Janet, Justin, ňadro. I tak se píše historie. Foto a video: YouTube

Když se letos v TV přenosu z Atlanty vysvlékl do půl těla Adam Levine – frontman popové skupiny Maroon 5, hlavní hvězdy poločasového programu, žádný podobný mediální lynč ho jako muže samozřejmě nečekal. Sklidil jen výsměch za tetování, které vypadalo, jako kdyby si ho odnesl z nejlevnějšího tetovacího salonu ve městě. Zapadlo to do celkového průměru téhle skupiny, jejíž hity jsou jeden jako druhý. Ačkoliv se kapela na scéně pohybuje už šestnáct let, málokdo si vybaví jména řadových členů kapely.

„Zapomenutelné“, „nudné“, „bez chuti“ – konstatovali recenzenti. Program podle nich nezachránili ani hostující rappeři Travis Scott a Big Boi, který z Atlanty pochází a působil trochu, jako kdyby ho pořadatelé pozvali z povinnosti. Po elektrizujících poločasových vystoupeních Beyoncé, Madonny nebo Lady Gaga z minulých let byli Maroon 5 pořádný sešup. Přenos poločasové show odehrávající se během finále ligy amerického fotbalu sleduje každý rok u televizních obrazovek kolem jednoho sta milionů lidí. Ceny za reklamní spoty šplhají do astronomických výšin.

Tradice koncertů popových hvězd na finálovém zápasu se zrodila z touhy televizních stanic, aby diváci o přestávce nepřepínali na konkurenční kanál. Když v roce 1993 stanice Fox nasadila do stejného času jako Super Bowl tehdy enormně populární komediální seriál In Living Color, NBC vlastnící ten rok na fotbalový zápas práva kontrovala pozváním Michaela Jacksona. Předtím byly programy obyčejně mnohem skromnější, od roku 1993 se z poločasu Super Bowlu ovšem stala nejprestižnější koncertní štace. A pro muzikanty jedinečná příležitost, jak proniknout do povědomí lidí, kteří hudbu nesledují.

Nezapomenutelných vystoupení se událo několik. Ne vždy je za tím výhradně hudba. V roce 2012 ukázala rapperka M.I.A. do kamer prostředníček a několik dalších let byla popotahována stanicí NBC. O tři roky později zaplavily internet záběry nepovedené choreografie žraloka (přesněji tedy muže převlečeného v kostýmu žraloka) tancujícího s Katy Perry. Ale to jsou bizarnosti. Jinou kávou byl koncert Prince z roku 2007 v Miami. Pódium ve tvaru jeho loga tehdy skrápěl hustý déšť, když ale vyděšený šéf produkce zavolal zpěvákovi, jestli nechce vystoupení zrušit, Prince mu prý odvětil: „Mohl bys zařídit, aby pršelo ještě víc?“ A svoji triumfální čtvrthodinku samozřejmě zakončil hitem Purple Rain.

Prince
Prince. Purple Rain. Super Bowl XLI Halftime Show, rok 2007. Foto a video: YouTube

Předávání cen Grammy, které se konají pár týdnů po Super Bowlu, sleduje zhruba jen dvacet milionů diváků, na druhou stranu vystupujících je ten večer klidně i třicet a na pódiu se objevují v nejrůznějších kombinacích. I tento přenos přitahuje různé trapasy. V roce 1998 narušil přenos rapper Ol Dirty Bastard, který vtrhl na pódium, skupina Twenty One Pilots přebírala cenu bez kalhot a vzpomíná se i na Pharellův bizarní klobouk, ze kterého se vzápětí stal mem. Pak je tu také Lady Gaga, která dorazila na pódium v obrovském vajíčku, smíření Eltona Johna a Eminema přímo na pódiu, Madonna zpívající s hologramovými Gorillaz nebo (znovu) M.I.A. v pokročilém těhotenství vystupující na ceremoniálu přesně v den, kdy měla porodit.

Bez podobných momentů by byla Grammy nuda, jen večírek rób a obleků. Zároveň platí, že nic z toho se úplně nedá dopředu naplánovat nebo připravit. Letošní bezmála čtyřhodinový ceremoniál se nesl v duchu předvídatelné a krotké televizní zábavy, někoho možná probudila Janelle Monáe deklarující svobodu ženské sexuality nebo elektrizující duet St. Vincent a Dua Lipa. I jejich vystoupení ale vlastně vypadala jako spektákl z učebnice popového marketingu, podle nějž musí být ženy především svůdné, přičemž se jim dovoluje trocha extravagance.

Jediný opravdu pozoruhodný moment večera přišel až v okamžiku, kdy se k mikrofonu postavila písničkářka Brandi Carlile. Už v nominacích na hlavní kategorie působila se svým intimním folkem čerpajícím z dřevní americké lidové hudby trochu jako návštěvnice z jiné planety. Členové Akademie si nenápadné sedmatřicetileté zpěvačky možná všimli teprve, když ji vloni v květnu prohlásil za svoji hudební favoritku bývalý prezident Obama. Tam, kde ostatní muzikanty doprovázely pyrotechnické efekty či další pódiové atrakce, Brandi Carlile prostě jen zazpívala svoji nominovanou písničku The Joke o úzkostech a pocitu nepatřičnosti v tomto světě. A uhranula celý sál.

Brandi Carlile zazpívala svoji nominovanou písničku The Joke o úzkostech a pocitu nepatřičnosti v tomto světě. A uhranula celý sál. Foto a video: YouTube
Brandi Carlile zazpívala svoji nominovanou písničku The Joke o úzkostech a pocitu nepatřičnosti v tomto světě. A uhranula celý sál. Foto a video: YouTube

Zatímco se popoví hudebníci snaží být autentičtí a prodávat světu svoji image, Carlile nemusela nic předstírat a z její hudby to bylo cítit. Lesba a matka dvou dcer otiskla do svých desek neobvyklou životní zkušenost a to je něco, co nemůžou překonat žádné efekty. Její vystoupení pro mnohé nakonec zastínilo i vítězství Kacey Musgraves, která – s podobně křehkými písněmi z desky Golden Hour – zvítězila v hlavní kategorii album roku. Tak možná přenos Grammy zase jednou dokázal zrodit hvězdu.

Související