Raubíř Ralf se po šesti letech vrací do kin. Jaký je? Foto: Falcon

Raubíř Ralf a internet je chytrá satira o absurditách online světa

Antonín Tesař, 10. January 2019

Rodinný animák, v němž se hlavní hrdinové snaží co nejrychleji vydělat peníze na internetu, může být buď podbízivá záležitost pro generaci YouTuberů a online hráčů, anebo zábavná satira, která si z webových humbuků dělá legraci. Film Raubíř Ralf a internet je naštěstí ten druhý případ.

3D animák studia Disney Raubíř Ralf z roku 2012 vycházel z osmdesátkových arkádových videoher. Některé z nich upadly do zapomnění, další – jako Super Mario Bros. nebo Street Fighter – zůstávají v obecném povědomí díky novým a novým hrám se stejnými postavičkami. A z jiných, například z Pac-Mana nebo Space Invaders, se pro mnohé staly ikony symbolizující samotné videoherní médium. Ovšem žádnou z nich na starých herních automatech současní dětští diváci téměř jistě nehrály. Tvůrcům „Ralfa“ se přesto podařilo dětské diváky zaujmout. Nebabrali se totiž v nostalgických připomínkách arkádové éry, nýbrž z prostředí herny plné automatů učinili abstraktní hřiště, kde se potkávají postavičky z různých her a prostředí v těch nejdivočejších a nejroztodivnějších kombinacích. A Raubíř Ralf a internet dělá totéž – s prostředím internetu.

Udělat z internetu dějiště (dětského) filmu není až tak divný nápad, jak by se mohlo zdát. Studio Pixar vytvořilo ve snímku V hlavě (2015) v podstatě totéž s lidskou myslí. Ostatně i proslulý Počátek (2010) režiséra Christophera Nolana stojí na principu, že něco, co není časoprostorové, ať už je to internet, lidská mysl nebo sny, se převede na něco, co časoprostorové je. Filozofové či neurovědci mohou právem namítat, že lidská mysl ani sny nefungují tak, jak nám to ukazují zmíněné snímky. O to v nich ovšem ani tak nejde – spíše se snaží vytvářet pro diváky prostředí abnormální, ale zároveň důvěrně známá. V Raubíři Ralfovi a internetu se takto podařilo vytvořit kousavý obrázek toho, jak by internet vypadal, kdyby místem byl.

video1
Raubíř Ralf, rok 2012. Foto a video: YouTube

Web v Raubíři Ralfovi a internetu vyhlíží jako donekonečna a všemi směry se rozprostírající labyrint přeplněný množstvím uživatelů, kteří se tu většinou potulují coby znudění turisté kolem epicenter jako Google, eBay nebo YouTube. Reklamní okna vypadají jako otravní kameloti vnucující kolemjdoucím produkty. Darknet je temná čtvrť pochybné pověsti. Viry mají vzhled přerostlých virů známých z medicíny.

Raubíř Ralf a internet přitom nemoralizuje, že internet je čiré zlo a děti by se mu měly vyhýbat. Spíš nenuceně zveličuje různé absurdity s ním spojené: například možnost vydělat si obrovské peníze ukořistěním vzácného předmětu z online videohry nebo virálními videy, nadsazuje zlaté pravidlo „nikdy nečíst diskuse pod příspěvky“ či srdíčka posílaná uživateli oblíbeným příspěvkům. Výmluvné je, že snímek vrcholí scénou, v níž se Ralfovo sobectví a majetnictví na internetu zmnohonásobí a zhmotní do podoby obrovského monstra – jako kdyby ten film říkal, že internet má tendenci posilovat to, co už v nás existuje, do obludných rozměrů.

Raubíř Ralf, rok 2018: objevujeme internety! Foto a video: YouTube
Raubíř Ralf, rok 2018: objevujeme internety! Foto a video: YouTube

Poněkud kontroverzně může působit fakt, že jednou z hlavních atrakcí zde jsou webové stránky studia Disney, které přitom Raubíře Ralfa a internet produkovalo. Na jednu stranu je to příležitost, aby Disney udělal reklamu spoustě mediálních značek, které má v současnosti pod palcem a jež se ve filmu na chvíli mihnou. Na druhou stranu ukazuje i Disneyeho webovky jako další z absurdních atrakcí internetového lunaparku: fiktivní postavičky jsou totiž vydány na milost nejrůznějším vášním sebestředných a ze řetězu utržených uživatelů. A scény, které parodují Disneyovu princeznovskou stáj (od Sněhurky po Ledové království), jsou vůči této značce vyloženě jízlivé.

Raubíř Ralf a internet není zdaleka jen satira. Především je to chytré a v závěru až melancholické vyprávění o nerozlučných přátelích, kteří se nakonec musejí naučit trávit spolu trochu méně času. A dobře funguje i jako strhující akční vyprávění. V žádném případě se ovšem nemůže rovnat předchozímu filmu režiséra Riche Moora, což byla geniální Zootropolis. Navíc v porovnání s animačně, ale i vypravěčsky brilantním Spider-Manem: Paralelními světy nové rodinné animáky celkově tak troch blednou. Přesto Raubíř Ralf a internet náleží k animovaným titulům, které jsou svým způsobem dospělejší a inteligentnější než spousta hraných superhrdinských blockbusterů.

ralf Vanellope von Schweetz ve světě internetu zaskočí, že jsou tu opravdové disneyovské princezny. A navíc s nimi má tolik společného! Foto: Falcon

Raubíř Ralf a internet (USA, 2018, 113 minut)
Režie: Phil Johnston, Rich Moore, scénář: Phil Johnston, Pamela Ribon, hudba: Henry Jackman, střih: Jeremy Milton, Fabienne Rawley. Hrají: John C. Reilly, Sarah Silverman, Gal Gadot, Taraji P. Henson, Jack McBrayer, Jane Lynch, Alan Tudyk, Alfred Molina, Ed O’Neill, Sean Giambrone, Flula Borg, Timothy Simons, Ali Wong a další.

TÉMATA

Film
Recenze
Do kina
Animace

A/Z SOUVISEJÍCÍ